hevosenhoitaja oppisopimuksella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitti mulle riitti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kannattaa kysellä hevostalli.netin foorumilta, ja palkka työhön nähden on niin surkea että opiskele suosiolla kunnon ammatti ja pidä hevoset harrastuksena ;)

(eli oletko valmis tekemään duunia ympäri vuorokauden, hommaahan riittää aamukauroista lähtien niihin iltaheiniin asti, ei ole ihan klo 8-17 hommaa)

Alkuperäinen kirjoittaja Piparnakkeli:
(eli oletko valmis tekemään duunia ympäri vuorokauden, hommaahan riittää aamukauroista lähtien niihin iltaheiniin asti, ei ole ihan klo 8-17 hommaa)

Höh, eikö hevostenhoitajat ole kuulleet työvuoroista? Jos kerran sellaista ammatikseen tekevät. Kunhan vain mietin...

Piparnaakkeli:Oot kyl ihan oikeessa!!
Jotenkin oon niin stressaantunu kun en tiedä mitä haluan, hepat olleet aina lähellä sydäntä, ja kun tossa vieressä olis hyvä mahdollinen opparipaikka...
Mut tosiaan, taitaa toi mun lähärin liksa olla kuitenki parempi..

Tämähän ei ole kenenkään sellaisen hommaa, jolla liikkuu päässä muutakin kuin tuuli.

TES:n mukaan ja jonkun muun palkkalistoilla minimiliksa liikkuu muistaakseni karvan alle 8? tunti. Vuosien päästä pääsee jo hyvällä tuurilla kymppiin.

Mä pärjään nyt ok, kun teen omalla toiminimellä ostopalveluna ja osa-aikaisena. Lisäksi saan kotihoidontuen, ja tallivuokrat noista neljästä, jotka asuu mun omassa pihassa omien kahden lisäksi.

Duuni on rankkaa, fysiikka ei tule kestämään loputtomiin. Talvisin normityöpäivä on 6.30-16 jos ei yhtään mitään ylimääräistä tapahdu.
parinkymmenenkin hoidokin kanssa niitä päiviä mahtuu vuoteen ehkä 4-6...

Koska on vielä nuo oman pihan asukit, olen jossain määrin töissä 24/7, 365 päivää vuodessa.

Jonkun palkkalistoilla suoraan en suostuisi tätä edes tekemään. Toisaalta nyt kärsin sitten itse, jos tarvitsen lomaa, sairaslomaa tms.

Ja sitten taas sen oman toiminimen pyörimiseen mä tarvitsin ihan uskomattoman hyvää tuuria. Ja koska piirit on pienet, on ne hommat sitten hoidettava ihan tosissaan niin, ettei oikeastaan kellään ole oikeastaan koskaan mitään sanomista.
Kaiken maailman haihattelijoita ja auringonlaskuun ratsastamisesta haaveilijoita mahtuu alalle niin paljon, että jos et ole parempi kuin ne, on ihan sama palkata halvemmalla joku sellainen.

Mulla tosin ei ole koulutusta. Vain paljon vuosia, kokemusta, ja terveen itsesuojeluvaiston puute.
Enkä ainakaan toistaiseksi aio koulutusta hommatakaan ainakaan hoitajaksi, kun se ei sitä palkkaa ja oloja muuta miksikään. Voisin jotain aihetta sivuavaa lisäkoulutusta harkita niitä aikoja varten, kun sitä kht:a ei enää tule....

onhan noilla ratsutallin työntekijöillä ihan normi työajat. viikko aamua 06-14 ja viikko iltaa 14-22
ainakin siellä missä mä olin töissä.
eikä siellä menestyä voikkaan...
ravitallilla systeemit onkin sit erilaiset.. aamusta iltaan paskapalkalla.. mutta siellä sai liikuttaa hevosia montatuntia =)

heiii, missä ammatissa "voi menestyä". Täälläkin moni on lähihoitaja ja onko heidän palkka mikään päätähuimaava? Onko työ fyysisesti [tai edes henkisesti] kovinkaan kevyttä??
Työkseen pitää tehdä sitä mistä tykkää, ei sitä mistä saa eniten liksaa. Semmosta ei kauan jaksa - stressiä pukkaa ja työhön väsyy.
Uskon, että sellaisen tallin voi löytää jossa on hyvä olla, työskennellä ja kaikki on kohtuullista - työmäärä ja niin edelleen työskaverit ja hevoset. Eihän se helppoa ole, mutta töitä nyt on vaikea löytää muutenkin. Ja koska ajat ovat mitä ovat - niin kannataa opiskella, jos ei muuta. Miksei sitä muutaman vuoden huhkisikin talleilla paska palkalla ** luomassa. Jos muuten nauttii elämästä ja työstään. !! :D

Olen koko elämäni harrastanut hevosia, joten kun sitä ilmaiseksikin on tehnyt, niin minun mielestäni oppisopimuspaikka on kivempi kun saa palkkaa ja tällee, ei välttämättä parasta palkkaa saakkaan, mutta siinäkin on ammatti kuitenkin, sitten lähtee vaikka ulkomaille jollekin hevostallille, siellä on palkka huimasti parempi!

..heppailu on hyvä homma.. Mutta jos meinaa oikeasti tienata leipää pöytään, niin suosittelen tekemään jotain muuta. Ei siinä, voihan sitä käydä kokeilemassa. Hevosenhoitajan homma jos mikä, kasvattaa ihmisenä. Itse harrastanu mukulasta ja opiskelin alalle, tein työnä jonkin aikaa ja kävin ulkomaillakin. Siirryin sittemmin kuitenkin toiselle itseäni kiinnostaneelle alalle, it:n pariin. Järki alko sanomaan, että jos elämässä meinaa tehdä muutakin kuin lappaa ruskeaa, niin paree alkaa miettiä muuta. Eli saada elämään vähän muutakin sisältöä. Toki, kaikkihan ei sitä kaipaa. Ja ei siinä, fysiikka alkoi pistämään vastaan myös.
Enkä kadu alanvaihdosta. Palkka on kutakuinkin tonnin suurempi.. Ja siihen päästy hyvinkin lyhyellä kokemuksella plus koulutuksella. Toki, ei näihin hommiin ihan kaikista ole. On tässäkin omat haasteensa ja vaatii, jos ei niinkään fyysisesti, vaan henkisesti paljon. Niinkuin joka hommassa on haasteensa.
Mutta lämpimästi suosittelen harkitsemaan myös jotain muuta, millä tienaa leipää pöytään ja sitten on varaa harrastaa hevostelua ym.