Hetkellinen asumusero, ei eroa suunnitelmissa. Miten tuet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sillba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sillba

Vieras
Tilanne on se, että haluan päästä selvittelemään ajatuksia täysin yksin. Mies onneksi ymmärtää eikä ole riitaa tästä saatu aikaiseksi. Syitä en tarkemmin asumuseroon tässä avaa. Aion muuttaa omaan asuntoon todennäköisesti n. 3 kk ajaksi, lapsi jää nykyiseen kotiin isänsä kanssa. Yhteyshuoltajuus olisi, ja lapsi voi käydä luonani muutenkin aina kun haluaa. Ero ei kuitenkaan ole tulossa, mutta nyt mietin että miten asia menee tukien kanssa?

Eli onko tässä tilanteessa laitettava eropaperit menemään jotta meidän katsotaan olevan oikeutettuja esim. Elatusapuun? Tämä tuki tulisi Kelalta, rahatilanteeni vuoksi. Lisäksi asumistuki minulle jne. Ja kuinka tämä käytännössä tehdään? Asuntohakemuksen olen jo tehnyt.
Kaipaan kokemuksia nyt nimen omaan näiden tukien ja miten pitää toimia juttujen kanssa, en kokemuksia asumuserosta sisänsä

Eli muutat erilleen saadaksesi enemmän tukia? Muutenhan tuo on todella edesvastuutonta mietipä mitä se aiheuttaa lapselle. Lapsen äiti muuttaa kotoa. Luuletko että monikaan ymmärtää ettet eroa vaan "pohdiskelet" varsinkaan lapsesi? Etkö voisi löytää palkkatyön jotta voit pärjätä asumalla yhdessä perheesi kanssa?

Kesa tulossa, joten ei muuta kuin teltan ostoon. Telttapaikan vuokra on niin pieni, ettei tarvitse elatustukia ja sossurahoja menna pummaamaan.

Ymmarra tarpeen selvitella ajatuksia jne. mutta en sita, etta yhteiskunnan pitaisi kustantaa elatuksesi ja asumisesi tana aikana.

Eli muutat erilleen saadaksesi enemmän tukia? Muutenhan tuo on todella edesvastuutonta mietipä mitä se aiheuttaa lapselle. Lapsen äiti muuttaa kotoa. Luuletko että monikaan ymmärtää ettet eroa vaan "pohdiskelet" varsinkaan lapsesi? Etkö voisi löytää palkkatyön jotta voit pärjätä asumalla yhdessä perheesi kanssa?
mutta voihan sitä toki asua saman katon alla, kun on osote yms. muuhun asuntoon, niin ei kukaan kyttää, että ootko siellä vai et

Taitaa jäädä aika pieniksi ne tuet ja avut.

Mulle ei ainakaan erotessani herunnut euroakaan mistään koska lapset jäivät kirjoille isälleen ja yksin asuvalle ei tipu mitään kun tulot ylittävät kahdeksansataa euroa kuussa.

Unohdin ettei täällä kannata hirveästi kysellä, kun aina tulee paskaa niskaan :D

Kyse ei ole siitä että muiden pitää maksaa elämiseni, mielestäni aloituksessa kysyin ne joihin kaipaan vastausta.

Oletko katsonut kelan asumistukilaskurilla saisitko asumistukea. Jos lapset jää isälle kirjoille, et välttämättä saa yksinasuvana tukea, riippuen tietysti tuloistasi.
Lastenvalvojalle soittoa elatusmaksun laskemiseen, ilman sitä ei kelasta makseta jos se sieltä tulisi. Sieltä sitten kerrotaan mitä lippuja ja lappuja tarvitsee viedä. Jono sinne voi olla vaikka 1-3kk. Kun olet tehnyt osoitteenmuutoksen, voit hakea asumistukea.

Mielestäni on ihan helvetin vastuutonta(perheellisenä ihmisenä) muuttaa erilleen, ellei ero ole edes suunnitelmissa ja aikomuksena on vielä muuttaa yhteen.
Lapset ja perhe vaatii sitoutumista ja sitä ettei kaikkea voi tehdä itseään ajatellen.
Lapsille on aina kriisi ja trauma, kun vanhemmat muuttavat erilleen.
Ei sitä pitäisi tehdä sen takia, että saa itsekseen pohdiskella.
Pohdiskelu onnistuu kyllä vaikka asuisi lastensa ja kumppaninsa kanssa.

Ei tarvitse olla eroa haettu. Elatusavun tarve lasketaan lastenvalvojalla ja se voi olla vaikka 0€ jos sinulla ei ole tuloja mutta miehellä on tarpeeksi. Asumistukea saat jos tulosi on sen mukaiset myös, eli esim työtön tms. Asumistukea haetaan kelalta vuokrasopimuksen kanssa.

Mielestäni on ihan helvetin vastuutonta(perheellisenä ihmisenä) muuttaa erilleen, ellei ero ole edes suunnitelmissa ja aikomuksena on vielä muuttaa yhteen.
Lapset ja perhe vaatii sitoutumista ja sitä ettei kaikkea voi tehdä itseään ajatellen.
Lapsille on aina kriisi ja trauma, kun vanhemmat muuttavat erilleen.
Ei sitä pitäisi tehdä sen takia, että saa itsekseen pohdiskella.
Pohdiskelu onnistuu kyllä vaikka asuisi lastensa ja kumppaninsa kanssa.
Samaa mieltä. Aivan helvetin itsekästä hajottaa lapsen turvallisuudentunne omien pohdiskelujen/tukien takia.

aika naurettava lasten ja yhteiskunnan takia muuta erilleen vaikka ero ei olekaan tulossa, eihän se ole lasten tai yhteiskunna vika. Miksi et vaan lähden vaikka matkalle lasten kanssa ja kustannat sen itse ja pohdiskelet siellä asioita? Pahoittelen jos mun kysymys kuulosta törkeältä. Mutta kuulosta vain siltä että haet vaan toisen vuokraasunnon siksi että saa Kelasta ja sossultä lisää rahaa, mutta aiotte asua kuitenkin yhdessä, tulojen takiako tarkoitus sen vain tehdä?

Jonkun asumistuen ehkä vielä ymmärrän, sen saa kun on eri osoite. Tosin, kahden asunnon kulut taitavat syödä sen hyödyn.... Mutta että elaritkin kupataan Kelalta muutaman kuukauden ajalta??? Kuka sen teidän lapsen tällä hetkellä sit elättää?

Ja koko paperishow parin hassun kuukauden takia... Just kui saat kaikki haettu, niin muutatte yhteen taas ja kaikki uusiksi.. Oehh. Eikös olisi helpompi katsoo vaikka joku mökki kuukaudeksi ja pohdiskella siellä?

Mulla on sama juttu, muutin puolisen vuotta sitten pois kotoolta lasten kanssa. Eroa en ole hakenut, tosin syy muutolle oli "välien rikkoutumisen takia" mitä kelassa kysyttiin. Niin kovapäinen olen ollut etten ole luovuttanut sen suhteen, etteikö liittoa voisi viel korjata. No, puoli vuotta on nyt kuitenkin syönyt toiveikkuuttani ja myönnän että voi olla ettei tämä pääty hyvin. Lasten takia haluan kuitenkin yrittää, ettei Suomi saa taas uutta eroperhettä.
Asumistukea saan suurin piirtein sen verran kuin laskuri näyttää. Omaisuus ei siihen onneksi vaikuta, olin huolissani että joudun esim. tyhjentämään lasten tilit ennen kuin saisin apua. Elatuksesta ei olla sovittu, eikä osituksesta tms eikä missään sitä olla kyselty. Ollaan makseltu lasten kulut vain suurinpiirtein puoliksi.

Lapsen turvallisuudentunteella leikit.
Voi olla, että saat asumistukea tai sitten et. Ja voi olla, että sun pitää maksaa elarit. Lapsi jää isälleen ja saa yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään.

Yhteistyössä