"Herranjestas, vieläkö se on rintamaidolla!"

Neuvolan th:n kommentti 3kk ikäisen täysimetykseen.. Ensimmäisen kerran sitä ihmeteltiin 2kk neuvolassa. Sanoin täysimettäväni 6kk saakka kuten muitakin, jos ei mitään ihmeellistä tapahdu. Th sanoi, että imetys on nykyään aika harvinaista - no ilmeisesti, jos herättää tällaista ihmetystä. Kutsui erään harjoittelijankin huoneeseen katsomaan täysimetettyä, pulskahkoa vauvaa :D

Mitäs outoa ja kummallista teille on joskus sanottu neuvolassa?

En jaksa jotenkaan uskoa, että neuvolan th pyytää toista terkkaria huoneeseen pällistelee täysimetettyä kolme kuukautista? Ihanko for real? Ei minkään muun mahdollisen syyn vuoksi, ja ohimennen toinen terkka sit tuijotellut vauvaa?

Aa, harjoittelija. Kutsuiko harjoittelijan sitten nimenomaan pällistelee ja ihmettelee vauvaa, eikä katsomaan miten terkkari neuvolassa työtään tekee?

Viimeksi muokattu:
En jaksa jotenkaan uskoa, että neuvolan th pyytää toista terkkaria huoneeseen pällistelee täysimetettyä kolme kuukautista? Ihanko for real? Ei minkään muun mahdollisen syyn vuoksi, ja ohimennen toinen terkka sit tuijotellut vauvaa?
Ei kun sen vuoksi just :D Mutta niillä oli hiljaista just sillä hetkellä. "Tuu säkin XXXX katsomaan, täällä on rintalapsi, kato nyt sitä" - meinasin kysyä tahtovatko ottaa kuvan kenties :)

hhhh
Niin varmaan. Ei mulla ainakaan sanottu mitään. Ehkä oli iloisesti yllättynyt kun sulla ollut hyvä tuuri onnistuessas täysimetykseen kuukausia?
Mä olin ainakin kiitollinen että imetys tosiaan sujui.

"hemuli"
Haha :DD Selvästi erikoista tuo imetys nykyään.. Itselle ei ole muuta, kun joka kerta puhutaan kovin varoittavaan sävyyn verensokeri asioista. Täytyy nyt seurata vielä ens kerralla ja täytyy nyt olla tarkkana vaikka tämä arvo olikin vähän turhankin alhainen. Joka kerta sanotaan, että täytyy olla tarkkana ja seurailla vaikka mitään häikkää niissä ei ole ja aina arvo on hyvä, mutta seurataan nyt ja ole nyt tarkkana. Miksi ihmeessä jos mitään häikkää ei ole vaikka olen syönyt normaalisti?? Ihmettelen. Tämä kaikki vaiva ylipainon takia.. :D Sama homma verenpaineet olleet kokoajan tasaiset ja hyvät silti viimeksikin, kun kone ei heti totellut päätteli täti, että varmaan niin korkeat arvot ettei tämä nyt mittaa.. -.-

Hemuli jatkaa
Niin ja viimekerralla sama verenpainekoneen kanssa taistellut tätsy totesi, että älä nyt hengitä noin nopeaa vaikutat ihan hengästyneeltä.. Jep enhän minä, mutta kai sitä happeakin pitäis saada terv. sf mitta 31,5cm ja keuhkoilla ei ehkä ihan sama kapasiteetti käytössä, kun normaalitilassa olevalla.. :)

sekopääterkka
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26466906:
Toisaalta tää sama terkka kotikäynnillä ihasteli, kun on niin ihanan puhdas vauva :D En tiedä onko se luonnostaan vaan tuollainen vähän höpsö. Kai nyt kaikki pesevät vauvojaan.
Mulle sanoi että on niin kaunis päänmuoto kun sektiolla syntyi, oikein erikseen mainitsi että alatievauvoilla pää on epämuodostuneet ja suipon näköinen ruma pää.

"vieras"
Jaa, täällä neuvolassa nimenomaan ihmeteltiin niitä imetysongelmia, kun "on se vaan äidille ja lapselle yleensä se helpoin ja paras tapa saada ravintoa". Istut vaan viikonlopun yli sohvalla alasti vauva sylissä, niin kyllä se siitä.. Tai sit ei..

synnärillä
Synnärillä hoitaja pyysi harjoittelijan katsomaan sitä paperia mihin piti merkata imetysajat ym. "Katopas, tämä ei oo saanu kun 30ml pullosta maitoa.!!! Oho! Näinkin hyvin voi imetys näköjään sujua heti alusta" Oltiin siis 5 päivää osastolla ja lapsi ei suostunu noitakaan tarjottuja 30 milliä pullosta syömään... Minkäs teet?

"vieras"
neuvolalääkäri ihasteli vauvan ihoa "kun se on niin persikkainen ja virheetön". :D samoin täysimetyksellä mentiin 6 kk:n ikään ja 5 kk:n neuvolassa tuumattiin "ai sulla riittää maitoa vieläkin?". Imetyksen lopetin just ennen 1-vee neuvolaa........ "ai, sinä sitten jaksoit imettää tänne saakka??" no, jos ei vauva suostu juomaan tuttipullosta, enkä viitsinyt enää 8 kk:n ikäisen kohdalla siirtyä korvikkeisiin kun kun ei ollut kun kolme hassua kuukautta tavallisiin maitotuotteisiin siirtymiseen..

Meillä 6kk-neuvolassa myös ihmeteltiin että "ettekö te ole ollenkaan antaneet lisämaitoa? Aika ihme että sulla on maito riittänyt". <--- Joo-o, tais olla aika heikot tiedot imetyksestä tolla terkalla. Kyllähän se maito riittää jos sitä "tilaa", harvoin se oikeasti yhtäkkiä loppuu kokonaan vaikka lapsen antaisi olla rinnalla niin apljon kuin haluaa =) Itsellä oli imetysaikana yksi 5 päivän oksennustauti jonka aikana kuivuin todella paljon ja maito silloin väheni, mutta kyllähän se taas elpyi kun sitkeästi jatkettiin vauvan kanssa.

Samaa ihmeteltiin mulle about juuri noihin aikoihin kun tyttö oli 3kk.
Mä en vaan mitenkään kykene käsittämään, että kun ne rinnat on meillä ensisijaisesti jälkeläisen ruokintaa varten, niin miten se voi olla muka niin harvinaista että ne toimii?

....
Alkuperäinen kirjoittaja sekopääterkka;26466915:
Mulle sanoi että on niin kaunis päänmuoto kun sektiolla syntyi, oikein erikseen mainitsi että alatievauvoilla pää on epämuodostuneet ja suipon näköinen ruma pää.

tosta päästä olin itekin järkyttyny kun lapsen sain syliin"ei kai se vaan tällaseks jää" ,mieskin oli kauhulla katsonut,oli meinaa meijän muksulla ehkä erityisen kieron ja toisepuoleinen nuppi :D no, tasottunut on, vaikka ei täydellisen pyöreä olekaan, mut eipä tuo haittaa :)

paha sektiomutsi
Alkuperäinen kirjoittaja sekopääterkka;26466915:
mun vauvoja on myös kehuttu neuvolassa samasta asiasta. ja ihan samalla tavalla

Yhteistyössä