Herpes

• Viestiketjun aloittaja Iida
  • Ensimmäinen viesti
Iida
Kävin tänään lääkärissä emättimen seudulle ilmaantuneesta näpystä, jossa on märkivä pää. Lääkäri epäili herpestä ja testit otettiin.

Olen ihan rikki. Mistä olen sen voinut saada? Olen seurustellut saman miehen kanssa jo viidettä vuotta, eikä kummallakaan ole ollut ikinä mittään oireita, ei edes huuliherpestä. Miehelläni ei ole ollut muita ennen minua ja hän on ainut kenen kanssa olen harrastanut suojaamatonta seksiä. Miten tämä voi olla mahdollista? Miten ihmeessä olen voinut saada herpeksen?Kummallaakaan ei ole ollut ulkopuolisia suhteita. Yritin lääkäriltä kysellä mutta hän ei sanonut asiaan mitään. Apua kaivataan...:(

molla
Todella ikävä tilanne! Nämä ovat niin monimutkaisia juttuja, kumpa voisin jotenkin auttaa..

Sen verran tiedän, että herpes voi tarttua vaikka käyttäisi kondomiakin, koska kondomi ei peitä koko penistä. Herpes voi myös tarttua äidistä lapseen synnytyksen yhteydessä.

Iida
Kiitos ymmärryksestä. Juu, sen verran minäkin teidän, että voi tarttua vaikka käyttäisikin kondomia, mutta luulisi, että herpes olisi tässä viiden vuoden aikana jotenkin ""ilmoittanut itsestään"", eikä näin pitkän ajan kuluttua yhtäkkiä ""iske"". *syvä huokaus*

mies
niin, kolme vaihtoehtoa:

1) se ei ole herpes vaan joku muu
2) sinulla tai miehelläsi on se ollut jo vaikka miten kauan, pysynyt vain piilossa tähän asti
3) miehesi on kuitenkin käynyt vieraissa vaikka muuta väittääkin

mikä tahansa näistä on mahdollista

epäilen
että mahdollisista saada myös yleisistä vessoista, miks ei kun kerran tarttuu kondominkin kanssa... itselläni on herpes ja en vieläkään hyväksy asiaa, sain sen silloiselta poikaystävältäni 3kk.n seurustelun jälkeen... ja olin niin kipeä etten voinut pissata ym, makasin viikon sairaalassa...

johanna
minullakin todettiin tällä viikolla herpes :( onneksi sain antibiootit, jotka toivottavasti auttavat. tämä on kyllä aivan viheliäinen tauti ja tosiaan pissaaminenkin on täyttä tuskaa ja saa kyyneleet silmiin

ff
Ei herpestä mistään yl.vessoista saa.
Antibiootti ei tautia paranna, helpottaa toki joillakin oireita.
Viruslääkkeitä käytetään yleensä hoidossa.
Kyseessähän on virustauti, elinikäinen sellainen.

Iidalle
Olen samanlaisessa tilanteessa. Kävin lääkärissä ja otettiin näytteet. No, onko sinulla todettu varmasti nyt herpes? Tosin vastauksen saaminen kestää kait viikon. Minulla ja miehelläkään ei ole ollut muita suhteita. Piilevyyteen en kohdallani usko kun sama kumppani ollut niin kauan. Miten olet päässyt asian yli?

Iida
Tänään sain testitulokset ja herpesviljely oli negatiivinen. Olen kyllä niin huojentunut, ettei ole herpestä, sillä se olis ollu sitten koko loppu elämän ""riippakivenä"". Täytyy tunnustaa, että olin nämä pari päivää aika kireenä;) Vaikka haavauma parani parissa päivässä, en voinut olla ajattelematta ""entä jos kuitenkin??""

Harmittaa vaan kun nyt ei selvinny, mitä se oikeen oli... hmmm.. Ideoita??

Miina
Siis märkivä näppy? Se on voinut olla vaikka tukkeutunut talirauhanen, joka tulehtui ja märki. Tai pieni paise ts. kuin iso finni, joka on puhjennut, niitä on nähty mitä omituisimmissa paikoissa.

Herpes tunnistetaan varmasti, joten se huoli pois. Eikä se parane parissa päivässä, ei edes viikossa. Ennemminkin noin lievin oirein kallistun tuonne talirauhasen puoleen. Tai olisiko mahdollista, että se olikin vain ihon pieni haava, vaikkapa iloisessa seksissä tullut tai proosallisesti, pyyhkäisit rivakasti paperilla tai raapaisit kynnellä ja se hieman tulehtui?

Milla
Herpestä on kahdenlaista; ns. HSV1 ja HSV2. Toinen niistä on sukupuolielimissä esiintyvä. Tuo toinen voi esiintyä myös huulessa ja tarttua esim. käsien välityksellä myös alapäähän. Itse olen todella tarkka lastani hoitaessa etten pyyhi samaan pyyhkeeseen ja pesen kädet huolellisesti vaikkei herpes olisikaan aktiivivaiheessa.
Täältä lisää: http://www.positiiviset.fi/osa5/osa5_oireet_iholimakalvo_herpes.htm

+*+*
Minä sain herpeksen silloiselta poikaystävältäni niin, että hänellä oli huuliherpes ja harrastimme suuseksiä.. Jälkeenpäin vasta tajusin että niinhän se tarttuikin, kun mieskin kävi testissä eikä sen korkeampia arvoja jotka viittaisivat kyseiseen tautiin.
Kyllä oli kamalaa kun tuo tauti selvisi, tuntui että maailma romahtaa! Alkuun oli aika useinkin aktiivivaiheessa tuo herpes, mutta onneksi lääkkeet auttoi nopeaan. Sittemmin mennyt pitkiä aikoja ettei ole ollut aktiivinen ja yksi terve lapsikin synnytetty! Kyllä se siitä, vaikka alkuun tuntuukin tosi kamalalta!

pesoska
Yritä kestää,sillä minulla on sama tilanne.Kävin eilen testeissä ja kahden viikon päästä saan vasta tulokset.On tosi piinaava kaksi viikkonen.Ihmettelen sitä itsekkin,että mistä olisin saanut herpeksen,sillä olen ollut saman miehen kanssa yli kymmenen vuotta naimisissa ja seksiä ei olla harrastettu ainakaan kahteen vuoteen,avioongelmien takia.Selitä siinä miehelle,että minulla voi olla herpes,vaikka ei olla edes oltu sängyssä.Vaikka on avioongelmia,niin ei ole tullut mieleen pettää miestäni,eikä siihen olis aikaakaan sairaan lapsen hoitamiselta.Toivottavasti sinulla ei ole herpes,eikä tietysti minullakaan.

madmoiselle 47vee
Itse olen "kantanut herpesstä" koko ikäni,useinmiten huulilla mutta silloin tällöin myös alapäänhuulissa :) Silloin kun se alapäähän tulee,ensin on kutinaa,sit kova paukama ja lopuksi rakkulat-märkivät.Silloin ei harrasteta yhdyntää(20v.sama kumppani)ei suuseksiä(kuten ei suuseksiä sillon kun on huuliherpes)Samoja voiteita voi(gynekologin suositus)käyttää "ylä-ja alapäässä".Toimeen olen tullut,ainut negativinen oli silloin kun olin raskaana,piti seurata ettei ole silloin kun synnyttää!

minde
Verikokeella voidaan ainakin testata kantaako ihminen herpes virusta (Joka kolmas meistä kantaa...) Minulla lääkäri "repi" rakkulan rikki ja otti virusnäytteen, jolla diagnoosi varmistettiin. Sukupuolitautien erikoislääkäri kyllä osasi tehdä diagnoosin jo heti rakkulat nähtyään. Lääkityksen sain heti, ja olen kokenut siitä olevan hyötyä. Ensimmäinen tulehdus tuli noin viisi vuotta sitten, sain viruksen silloiselta miesystävältäni jonka kanssa olin sitä ennen seurustellut jo yli vuoden.( Mies "unohti" minulle kertoa kantavansa virusta. Tosin väitti ettei itsellään koskaan ollut kivuliasta tulehdusta, eikä edes tiennyt että virusta kantaa, vaikka exänsäkin oli tartuttanut!) Nykyisen mieheni kanssa olen seurustellut kolme ja puoli vuotta, eikä miehelläni ole ollut tulehduksia. Minulle lääkäri kertoi että vaikka viruksen toiseen tartuttaa, joillakin tulehdus ei koskaan puhkea, vaan kyseinen ihminen on vain viruksen kantaja. Ystäväni on ollut miehensä kanssa yhdessä 15 vuotta, miehellä on herpes, mutta ystäväni ei myöskään ole tulehdusta koskaan saanut.
Omasta mielestäni tauti on todella v-mainen, mutta sen kanssa kyllä oppii elämään. Pienen pistelyn alkaessa, ja kun pieni rakkula tuntuu sormelle, aloitan lääkityksen, joten läheskään aina rakkula ei edes ehdi puhkeamaan, ja tulehdus on silloin vähemmän kivulias. Nykyisin tulehduksia on keskimäärin muutaman kerran puolessa vuodessa, joskus useammin, joskus harvemmin. Seksistä tietysti rakkulavaiheessa pitää pidättäytyä ettei virusta ainakaan tietoisesti tartuta eteenpäin, tosin eipä silloin todellakaan edes tee mieli seksiä harrastaa...

Mirrukka
"Mindelle"
Onko ne rakkulat limakalvolla? Minulla on karvoituksessa ja taipeissa ihme näppyjä jotka puritaessa heti menevät rikki ja sisällä on mätämäistä ainetta!

rypäs
Mirrukalle:

Herpesrakkulat ovat kukkakaalimaisessa rykelmässä ja pienelläkin puristuksella rikkoutuvat ja niistä tulee kirkasta nestetä. Ei "mätää" kuten finnistä tai paiseesta. rakkulat voivat olla myös limakalvon läheisyydessä esim huulilla tai heti niiden vieressä.

Yhteistyössä