herpes ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joku vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joku vaan

Vieras
Menossa on raskauden ensimmäinen kolmannes ja pari vuotta täysin oireettomana ollut herpes puhkesi viikonloppuna. Oireita sekä ylhäällä että alhaalla =/

Onko muilla kokemuksia tästä ikävääkin ikävämmästä vaivasta raskauden aikana? Uusiiko tavallista helpommin/useammin? Onko oireet normaalia rajumpia? Onko sikiölle vaaraa raskauden 1. kolmanneksella (tiedän kyllä, että synnytyksen aikana rakkulat voi aiheuttaa vaaraa sikiölle)? Uskaltaako Acicloviria käyttää turvallisin mielin?

Kyselen näitä täällä siksi, että kävin eilen päivystyksessä, mutta vuorossa oli nuori kaveri, joka itsekin myönsi, ettei oikein tunne asiaa...

Mulla ei ole tietoa alapään herpeksen hoidosta, mutta ainakin huulen herpekseen voi esim. zoviraxia käyttää. Mene ihmeessä apteekkiin, heidän pitäisi tietää, mitä raskaana ollessa saa käytttää. Tai vaihtoehtoisesti soitto neuvolaan, heiltä löytyy tietoa tai jos ei niin selvittävät!

Mulla on sama vaiva, herpes iski huuleen ja la oli eilen! Eipä voisi huonompaan aikaan sattua, kun vauva syntyy en pääsekään heti suukottelemaan sitä :-( ja tietysti pelottaa jos se tarttuu pikkuiseen.

Kävin apteekissa kyselemässä lääkkeistä, mutta jokaisessa lääkepakkauksessa oli maininta, että käytöstä raskauden aikana täytyy keskustella lääkärin kanssa. Ostin sitten Compeed-laastaria, joka tosin toimii vaan "yläpäässä". Siinä ei ole lääkeaineita, se lievittää oireita, vähentää tartuntavaaraa ja estää ruven muodostumista. Apteekissa oli myös yksi voide, jonka nimeä en valitettavasti muista, siinä ei ole lääkeaineita vaan piigeeliä, joka muodostaa kalvon herpeksen pinnalle ja auttaa näin paranemaan. Siitä en tiedä voiko käyttää alapäähän.

Mulla on yleensä kerran pari vuodessa huuliherpes, nyt raskauden aikana tämä on ensimmäinen.

Heips! Itse söin zovirax kuurin rv 36 alkaen, kun kärsin alapään herpeksestä jopa 5 kertaa raskauden aikana. Ei lääkkeestä haittaa ole, siitä voi olla jos ei kuuria syö ja tarttuu lapseen synnytyksen yhteydessä. Kaikkein vaarallisin tilanne kuitenkin on jos herpes puhkeaa ensimmäistä kertaa juuri synnytyksen aikoihin alapäähän. Otahan asia puheeksi neuvola lääkärissä niin saat reseptin ajoissa.
Onnellista odotusta!

Yhteistyössä