herpes ja lähestyvä synnytys?

  • Viestiketjun aloittaja herpes?
  • Ensimmäinen viesti
Vipe
Ilman muuta estolääkitys. Minä aloitin pari viikkoa ennen laskettua aikaa, ja vielä synnytyssalissa kätilö käski ottaa lääkkeen. sen jälkeen lopetin lääkityksen. Ei ollut ainakaan viiteen vuoteen aktiivinen, mutta heti synnytyksen jälkeen aktivoitui, ja nyt on ollut vähän väliä aktiivinen sen jälkeen (lapsi 1,5 -vuotias).
Mielestäni ei kannata odotella edes siihen lasketun päivän tienoille, vaan aloittaa hyvisä ajoin.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos tiedoista! Niin, jos sen herpeksen aktivoituminen tapahtuisi juuri synnytyksen aikaan, niin lapsihan voi siitä saada vaikka aivokalvon tulehduksen, joka on erittäin hankala pienelle :( Ajattelin itse ehkä alottaa sen ihan lasketun ajan tienoilla, koska hetihän sen teho alkaa vaikuttaa. Lääkkeen turvallisuus kyllä huolestustuttaa, vaikka luin jostain , että ihan vastasyntyneellekin voidaan antaa acloviria.. Lisäksi ottaa päähän tämä sairaanhoitopiirien eri mielipiteet lääkityksen tarpeellisuudesta, koska esim. HUS:ssa estolääkitys aloitetaan vain, JOS raskauden aikana on ollut oireita. Eli ehkä sitä ei kuitenkaan ihan turvallisena pidetä???
Herpes voi olla syntyvälle lapselle vaikka kuolemaksi! Nyt kipin kapin hakemaan estolääkitys!
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja VAINOHARHAINEN!!!:
Kyllä mä varmasti otan sen estolääkityksen ja ihmettelen kyllä miksei sitten lääkärit ole koskaan mulle sanonut että se kannattaa todellakin ottaa. Siis ei nytkään sanonut, vaan itse otin puheeksi!! Ja tosiasia on se, että eihän ne sitten anna mun synnyttää jos on herpes just silloin synnytyksessä. Sitten on se sektio. Mitä en myöskään todellakaan halua vapaaehtoisesti tietenkään... Pitääkin tutkia asiaa tarkemmin ja kysellä neuvolasta yms. Kiinnostaa tietää se, voisko sen lääkityksen aloittaa vaikka vkoa ennen la ja tehoaako se? kokemuksia?
onko lääkäri tienny sun herpeksestä? syntyikö edellinen la:n tienoilla?
 
vainoharhainen!!!
Lääkäri tiesi herpeksestä ja edellinen lapsi syntyi viikko lasketusta ajasta. Eikä kätilö synnytyksen yhteydessä ainakaan sanonut, että olin tehnyt väärin kun en ollut ottanut estolääkitystä..Ihmetyttää :O
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja vainoharhainen!!!:
Lääkäri tiesi herpeksestä ja edellinen lapsi syntyi viikko lasketusta ajasta. Eikä kätilö synnytyksen yhteydessä ainakaan sanonut, että olin tehnyt väärin kun en ollut ottanut estolääkitystä..Ihmetyttää :O
soitappa sinne sun synnärille ja kysy heidän mielipidettään.. ku näkyy nuo synnäreitten käytännöt vaihtelevan..
 
...........................
Asiasta kukkaseen: Bakteerivaginoosi on myös vaarallinen. Tätä ei automaattisesti testata raskauden aikana ellei ole oireita?. Minulla tämä bakteerivaginoosi oli täysin oireeton raskauden aikana ja saatin selville kun halusin varmuuden vuoksi mennä sinne testiin. Kannattaa itse otata selvää asioista ei ne siellä neuvolassakaan kaikkea kerro :(

''Bakteerivaginoosin on tiedetty jo pitkään lisäävän sekä ennenaikaisten synnytysten että keskenmenojen riskiä. Bakteerivaginoosissa emättimen normaali, maitohappobakteerivoittoinen floora on korvautunut erilaisilla anaerobisilla bakteereilla. Samalla emättimen bakteeripitoisuus on lisääntynyt tuhat- jopa kymmentuhatkertaiseksi. ''
 
ap
Jännä juttu. Nyt vkolla 38 se herpes sitten uusiutui... oli kyllä suvussa kuoleman tapaus, ehkä siksi, liian suuri stressi.. lääkitys ei tähän enää auta, mutta aloitan estolääkkeen kyllä ehkä viikon ennen la. Jos sit synnytän aik niin meen sit leikkaukseen ja piste!!!! Jos siitä jotain tulis niin kyllä kai ihmiset on sitä niin kauan jo syöneet et oli jotain tutkimustuloksia aiheesta? Että jos vauvoillese on jotain aiheuttanu. Ku tosiaan vauvoillekin annetaan sitä samaa lääkettä suoneen niin ei kai se loppuraskaudessa vaarallista voi olla.. Mutta saisivat kyl antaa yksimielisempiä vastauksia!!!
 
nostan
nostan aihetta...Itseäni pelottaa hurjasti mahdolliset tulevat raskaudet herpeksen vuoksi..:/ Eka raskauden kohdalla ei ollut oireita, mutta kyllä asiaa stressasi paljon. Toisaalta gen.herpes on 20% ihmisistä ja herpes tekee tuhoja ehkä viidelle vauvalle vuodessa, mutta sekin voi osua omalle kohdalle.
 
Meillä vauva
sairastui syntymänsä jälkeen herpekseen.6 viikkoa teholla ja taisteli elämästään.Herpes tuhosi jo keuhkoja.Lääkärit käskivät varautua pahimpaan eli vauvan menetykseen.Mutta sitten tapahti käänne parempaan ja tässä kohtaa itse uskon rukouksen voimaan.Pikkuhiljaa alkoi vauva parantua ja nyt hän on terve 19v nuori aikuinen.Rakkuloita tulee silloin tällöin selkään ja sormiin, mutta niiden kanssa pärjää.Keuhkot paranivat( pikkuisilla ne ikään kuin uusiutuvat...näin lääkäri sanoi ) ja onneksi virus ei ehtinyt tekemään tuhojaan aivoissa.
 
vierailija
Nostan tämän vanhan aiheen kun on niin ajankohtainen itselle. Kiitos erityisesti viimeiselle vastaajalle, kun jaoit tuon kokemuksen. Kuulostaa todella kamalalta tavalta aloittaa elämä. Mullekaan ei nykyisessä neuvolassa sanottu mitään estolääkityksestä, mutta jouduimme muuton vuoksi vaihtamaan neuvolaa. Aiemmassa neuvolassa oli itsestäänselvyys että estolääkitys olisi aloitettu. Onneksi älysin kysyä asiasta itse ja onneksi siitä kerrottiin tuolla edellisessä neuvolassa. Muutoin en varmaan olisi edes tajunnut ottaa itse asiasta enemmän selvää ja aloittaa koko estolääkitystä.
 

Yhteistyössä