herpes ja lähestyvä synnytys?

  • Viestiketjun aloittaja herpes?
  • Ensimmäinen viesti
herpes?
ootteko saaneet / pyytäneet herpeksen estolääkitystä ennen synnytystä? Pari viikoa laskettuun aikaan , mutta en ole aloittanu lääkitystä, koska herpes alapäässä on uusiutunut mulla vaan n. 3 vuoden välein. Onkohan turvallista?
 
Juu
Mulle määrättiin aloitettavaksi estolääkitys juurikin paria viikkoa ennen laskettuaikaa. Minulla herpes uusiutui noin kerran vuodessa, joten pelattiin varman päälle ettei vaan satu tulemaan synnytyksen aikoihin vaikka eihän sitä tiedä milloin synnytys alkaa, minulla alkoikin juuri laskettuna päivänä :) Kyllähän se estolääkitys kannattaa aloittaa, eipä siitä haittaakaan ole.
 
äippä
Ite olen miettinyt samaa..tosi laskettu aika vasta marraskuussa mut oon aatellu et en ota sitä estolääkitystä kun mullaki nii harvoin uusii..

en myöskään ekassa raskaudessa ottanut estolääkitystä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Mulle määrättiin aloitettavaksi estolääkitys juurikin paria viikkoa ennen laskettuaikaa. Minulla herpes uusiutui noin kerran vuodessa, joten pelattiin varman päälle ettei vaan satu tulemaan synnytyksen aikoihin vaikka eihän sitä tiedä milloin synnytys alkaa, minulla alkoikin juuri laskettuna päivänä :) Kyllähän se estolääkitys kannattaa aloittaa, eipä siitä haittaakaan ole.
lopeteaanko se lääkitys sit heti synnytyksen jälkeen?
 
Juu
Minullahan se loppui sopivasti juuri sinä päivänä kuin synnytys käynnistyi, mutta uskoisin että lääkitys lopetetaan heti synnytyksen jälkeen, koska eihän sitä estolääkitystä enää tarvita. Kannattaa sitä vielä lääkäriltä kysyä.
 
herp
mitenkäs te hoisitte ton raskautumisen kun on herpes? Tarttuiko mieheen...? Meillä mies kammoksuu ajatusta olla ilman kondomia, koska ei halua multa tartuntaa, mutta lapsia pitäisi joskua alkaa hommaamaan...
 
Juu
No siinä on aina se riskinsä että voi tarttua vaikka herpes ei olisikaan aktiivinen. Meidän parisuhteessa asia käsiteltiin heti alkuunsa, eli koska minulla se oli niin mies käytännössä otti tietoisen riskin kun aloitettiin seksi ilman kondoomia. Mutta ei ole tarttunut vieläkään ja useampi vuosi on takana taivalta. Tietenkin heti jos alkaa tuntumaan että herpes aktivoituu niin siksi aikaa pitää lakanoiden pöllyytys jättää :) Ikävä tauti, mutta kyllä tämän kanssa hyvin on elänyt.

Lääkäri myös sanoi että jos kerran lääkityksen herpekseen syö niin se voi auttaa siihen ettei se niin usein uusikkaan.
 
ap
Kiitos tiedoista! Niin, jos sen herpeksen aktivoituminen tapahtuisi juuri synnytyksen aikaan, niin lapsihan voi siitä saada vaikka aivokalvon tulehduksen, joka on erittäin hankala pienelle :( Ajattelin itse ehkä alottaa sen ihan lasketun ajan tienoilla, koska hetihän sen teho alkaa vaikuttaa. Lääkkeen turvallisuus kyllä huolestustuttaa, vaikka luin jostain , että ihan vastasyntyneellekin voidaan antaa acloviria.. Lisäksi ottaa päähän tämä sairaanhoitopiirien eri mielipiteet lääkityksen tarpeellisuudesta, koska esim. HUS:ssa estolääkitys aloitetaan vain, JOS raskauden aikana on ollut oireita. Eli ehkä sitä ei kuitenkaan ihan turvallisena pidetä???
 
vieras
Mä käytin molempien raskauksien loppuvaiheilla esto lääkitystä,en kyllä muista,miten paljon ennen h-hetkeä aloitin ja milloin lopetin tabletit.Olen myöhemminkin samaa estoa käyttänyt,kun mulla tuo ärsyttävä tauti vaivaa TOSI usein!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Juu
Kyllähän sitä miettii että miten lääkkeet vaikuttaa syntymättömään lapseen, mutta itse käännyin siihen että mielummin syön estolääkityksen kun otan sen riskin että mahdollisesti lapsi voi saada tartunnan, olen ymmärtänyt että tartunta voi olla todellakin hengenvaarallinen. Mutta jokainen tekee omat päätöksensä. Aplle onnea loppusuoralle :)
 
ap
Kiitos toivotuksista! Tosiaan, onhan se parempi syödä pari viikkoa lääkettä ja saada terve vauva ;) Onhan sitä lääkettä jo monet vuodet syötykin estolääkkeenä ennen synnytystä ;)
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos tiedoista! Niin, jos sen herpeksen aktivoituminen tapahtuisi juuri synnytyksen aikaan, niin lapsihan voi siitä saada vaikka aivokalvon tulehduksen, joka on erittäin hankala pienelle :( Ajattelin itse ehkä alottaa sen ihan lasketun ajan tienoilla, koska hetihän sen teho alkaa vaikuttaa. Lääkkeen turvallisuus kyllä huolestustuttaa, vaikka luin jostain , että ihan vastasyntyneellekin voidaan antaa acloviria.. Lisäksi ottaa päähän tämä sairaanhoitopiirien eri mielipiteet lääkityksen tarpeellisuudesta, koska esim. HUS:ssa estolääkitys aloitetaan vain, JOS raskauden aikana on ollut oireita. Eli ehkä sitä ei kuitenkaan ihan turvallisena pidetä???
Mulle HUSissa Tammisaaressa sanottiin että ehdottomasti pitää syödä se kuuri vaikka vuosiin ei ole ollut aktiivisena. Se voi nimittäin aktivoitua rasituksen, hankauksen, auringon... seurauksena. En halunnut myöskään ottaa riskiä joutua sektioon sen takia. Puhumattakaan että lapsi voisi saada sen!
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huh, kuulostaapa kamalalta taudilta tuo herpes! Eikö siitä tosiaan koskaan pääse eroon? Onko se sama rakkulatauti kuin jollain huulissa?
Ei pääse eroon. Melkein kaikilla se on huulessa ja alapäässäkin n.20-25% aikuisista. Eikä se mulla hankala ole ollut muuten kuin ensimmäisellä kerralla ja synnytystä ennen joutuu syömään sen kuurin.
HSV1 ja 2 voi kummatkin olla huulessa tai alapäässä. Ja sitten tarttua vielä suuhun ja silmäänkin, mikä onkin sitten vähän hankalampi juttu.
 
h
Itse söin estolääkitystä molempien raskauksien aikana kuukauden ennen LA:ta ja sen vuoksi, että minulla uusii se useasti. Käytämme ehkäisynä kondomia ja raskauduin niinkin steriilisti, että leikkasimme kortsun päähän reiän kun halusimme vauvoja! En halua tartuttaa tätä toiseen ja tämä sopii meille oikein hyvin. Tulin helposti raskaaksi eli meillä ei ole ollut tästä korstujen käytöstä mitään ongelmia.
Tämä on inhottava riesa, mutta toistaiseksi onkin ollut ainoa sairaudellinen pulmani, koska monilla on jos jonkin näköistä vaivaa, minulla on onneksi vain tämä. Tsemppiä ap:lle, suosittelen estolääkitystä!
 
hhhh
Se raskauden loppuvaihe just altistaa sille että herpes aktivoituu kun alapäätä turvottaa muutenkin, vauvan pää painaa, painontunne ja verekkyys alapäässä lisääntyy, lisäksi äiti saattaa stressata synnytystä.
Mulla kävikin sitten niin että herpes aktivoitui viikkoa ennen la, pyysin itse lääkityksen ja sitä jatkettiin herpeksen mentyä ohi estolääkityksellä, vauva syntyi vasta 2 viikkoa la.sta.
Neuvolasta sitä ei ehdotettu, eikä kummankaan raskauden aikana edes puhuttu sen mahdollisuudesta.
Itse otin asioista selvän että sellainen estolääkitys on olemassa.
Neuvolasta sitä myöskään ei oltaisi määrätty, vähättelivät asiaa puhelimessa.
Soitin sitten suoraan synnärille ja kysyin mites jos synnytys nyt käynnistyy ja mulla on herpes, heti tuli reseptiä ja kiittelivät yhteydenotosta.
 
vieras
Se on kumma miten eri synnäreiltä ja neuvoloista saa erilaista tietoa! Jopa joissain julkaisuissa sanotaan, että jos se on aktiivisena synnytyksen aikaan, sitten leikkaus. Joillekin on sanottu, että rakkuloita voidaan synnytyksen aikaan peittää jollain teipillä? ettei olisi niin paha juttu kuitenkaan. Ota siitä selvä, taitaa olla neuvolan tädeillä henkilökohtaisia mielipiteitä, samoin kuin lääkäreilläkin: toiset vähättelee ja toiset suosittelee ehdottomasti lääkettä. On sitten kai äidin vastuulla lopullinen päätös :(
 
VAINOHARHAINEN!!!
Hei! Mä sain myös lääkäriltä jo reseptin estolääkitystä varten (aciclovir joku 400mg) ja rupesi ahdistamaan kun luin sitä pakkausselostetta netissä, ettei voida sanoa varmaksi sen olevan turvallinen sikiölle/ei ole tarpeeks tutkittu tmv.!!! Mun pitäis aloittaa estolääkitys 4 vko ennen laskettua aikaa ja sekin ahdistaa, kun täytyy niin kauan käyttää... Siis riittääkö se jos muutaman päivän ennen laskettua aikaa alottais sen estolääkityksen?Tai viikkoa ennen vaikka. Tuntuis turvallisemmalta vauvaa kohtaan. En todellakaan halua, että sen lääkkeen takia tulee mitään ongelmia??..Enkä myöskään halua tietty et herpeksestä tulis ongelmia vauvalle.
Synnytin 2 vuotta sitten viimeksi, eikä mulle silloin estolääkityksestä mitään puhuttu enkä sitä ottanut ja nytkin vaan itse sitä pyysin varalle kun on ollut oireita..Mulla on tämän raskauden aikana tullut herpes noin 1-2 kk välein. Edellisessä raskaudessa herpes pysyi poissa koko raskauden ajan.... Lääkäri sanoi mulle, ettei siitä estolääkkestä mitään haittaa ole vauvalle, mutta mä oon vainoharhainen :eek:
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja VAINOHARHAINEN!!!:
Hei! Mä sain myös lääkäriltä jo reseptin estolääkitystä varten (aciclovir joku 400mg) ja rupesi ahdistamaan kun luin sitä pakkausselostetta netissä, ettei voida sanoa varmaksi sen olevan turvallinen sikiölle/ei ole tarpeeks tutkittu tmv.!!! Mun pitäis aloittaa estolääkitys 4 vko ennen laskettua aikaa ja sekin ahdistaa, kun täytyy niin kauan käyttää... Siis riittääkö se jos muutaman päivän ennen laskettua aikaa alottais sen estolääkityksen?Tai viikkoa ennen vaikka. Tuntuis turvallisemmalta vauvaa kohtaan. En todellakaan halua, että sen lääkkeen takia tulee mitään ongelmia??..Enkä myöskään halua tietty et herpeksestä tulis ongelmia vauvalle.
Synnytin 2 vuotta sitten viimeksi, eikä mulle silloin estolääkityksestä mitään puhuttu enkä sitä ottanut ja nytkin vaan itse sitä pyysin varalle kun on ollut oireita..Mulla on tämän raskauden aikana tullut herpes noin 1-2 kk välein. Edellisessä raskaudessa herpes pysyi poissa koko raskauden ajan.... Lääkäri sanoi mulle, ettei siitä estolääkkestä mitään haittaa ole vauvalle, mutta mä oon vainoharhainen :eek:
Mieti... kumpi on turvallisempi? herpes synnytyksen aikana vai tuo lääke!!! Ite valitsisin ennemmin lääkkeen! Jos sulla on uusinu herpes nuinki tiheään nyt raskauden aikana ni ehottomasti silloin lääkitys, koska se herpes VAARALLINEN vauvalle
 
VAINOHARHAINEN! !!
Ja piti sanoa AP-kirjoittajalle, että tosiaan mä en 2 v sitten käyttänyt estolääkitystä ennen synnytystä, koska herpes ei koko raskauden aikana oirehtinut eikä sen lääkkeen tärkeydestä puhuttu mulle. Raskautta ennen oli n.2kk välein herpes ja sit synnytyksen jälkeen jonkin ajan kuluttua taas alkoi oirehtia.. En todellakaan osaa sanoa kannattaako sun ottaa estolääkitys vai ei.. varsinkin kun on 3 v ollu poissa..Ja on kyl hanurista, että toiset lääkärit sanoo toista ja toiset toista. Mihin tässä voi uskoa :(


Herp: Miehelleni ei ainakaan tietääksemme ole herpes multa koskaan tarttunut. Ainakaan mitään oireita ei ole ollut ikinä. Emme ole käyttäneet mitään kumeja ja oltu vaan silloin pidättäytyneitä kun on ollu mulla herpes. Mä tunnen sen samantien kun herpes on tulossa. Ja eiks se herpes tartu sit vasta ku se on sellanen märkivä tms.? En tiedä. itsellä on aina ollut kuitenkin selvät oireet herpeksestä eikä ole mitään ''oireetonta'' kertaa ollut :)
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja VAINOHARHAINEN! !!:
Ja piti sanoa AP-kirjoittajalle, että tosiaan mä en 2 v sitten käyttänyt estolääkitystä ennen synnytystä, koska herpes ei koko raskauden aikana oirehtinut eikä sen lääkkeen tärkeydestä puhuttu mulle. Raskautta ennen oli n.2kk välein herpes ja sit synnytyksen jälkeen jonkin ajan kuluttua taas alkoi oirehtia.. En todellakaan osaa sanoa kannattaako sun ottaa estolääkitys vai ei.. varsinkin kun on 3 v ollu poissa..Ja on kyl hanurista, että toiset lääkärit sanoo toista ja toiset toista. Mihin tässä voi uskoa :(


Herp: Miehelleni ei ainakaan tietääksemme ole herpes multa koskaan tarttunut. Ainakaan mitään oireita ei ole ollut ikinä. Emme ole käyttäneet mitään kumeja ja oltu vaan silloin pidättäytyneitä kun on ollu mulla herpes. Mä tunnen sen samantien kun herpes on tulossa. Ja eiks se herpes tartu sit vasta ku se on sellanen märkivä tms.? En tiedä. itsellä on aina ollut kuitenkin selvät oireet herpeksestä eikä ole mitään ''oireetonta'' kertaa ollut :)
ainaki huuliherpes tartuttaa alkuoireista lähtien
 
VAINOHARHAINEN!!!
Kyllä mä varmasti otan sen estolääkityksen ja ihmettelen kyllä miksei sitten lääkärit ole koskaan mulle sanonut että se kannattaa todellakin ottaa. Siis ei nytkään sanonut, vaan itse otin puheeksi!! Ja tosiasia on se, että eihän ne sitten anna mun synnyttää jos on herpes just silloin synnytyksessä. Sitten on se sektio. Mitä en myöskään todellakaan halua vapaaehtoisesti tietenkään... Pitääkin tutkia asiaa tarkemmin ja kysellä neuvolasta yms. Kiinnostaa tietää se, voisko sen lääkityksen aloittaa vaikka vkoa ennen la ja tehoaako se? kokemuksia?
 

Yhteistyössä