herpeksen estolääkitys, synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RV 36
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RV 36

Vieras
Onkos täällä äitejä/odottavia, jotka ovat syöneet alapään herpeksen estohoitoon ennen synnytystä Aclovir 400mg? Mulla on ollut kyseinen tauti 17 vuoden aikana varmaan vaan 4 kertaa, ja mietin onko turvallista syödä tota lääkettä kumminkaan, kun se tautikin niin harvoin on ollut päällä?

No mullakin oli harvoin uusiva, sit uusiskin yhtäkkiä just vkolla 36 ja rapiat ja sit äkkiä hain ne lääkkeet. En tiedä voiko raskaus jotenkin lisätä uusimisriskiä?

Niin raskaus varmaan altistaa yleensäkin oireiden uusimiselle... soitin teratologiseen tietopalveluun ja ne ei heti automaattisesti kyl suositellut lääkettä, vaan käski kysyä että mitä mieltä oma sairaanhoitopiiri (synnytyssairaala) on asiasta. Hussissa tehdään kuulemma niin, että jos on raskauden aikana ollut oireita, niin estolääke aloitetaan. Mistä senkin sit tietää, jos se puhkee just synnytyksessä? Kimurantti juttu, enkä haluis itse päättää syönkö vai ei? Kiitos jos teillä on kokemuksia?!

Kananttaa se estolääke aloittaa, on aika hankala tauti sikiölle/vastasyntyneelle se herpes :(, turvallinen lääke, mahdollistaa alatiesynnytyksen ja suojaa sikiötä

Mielenkiintoinen aihe, itse mietin samaa...Eli herpes oireilee harvoin, mutta pelkään, että aktivoituu juuri ennen synnytystä ellei ota estolääkettä. Toisaalta taas arveluttaa estolääkityksen turvallisuus vauvalle.

Onko kellään herpes aktivoitunut juuri ennen synnytystä estolääkityksestä huolimatta? Entäs onko kenellekään tehty sektiota tämän takia?? Tuntuu että nykyisin yhä harvempi päätyy herpeksen takia sektioon.

Yhteistyössä