Herkuttelu raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nami"

Vieras
Niin, olen itse raskaana viikolla 21, ja mieli tekisi hirveästi kaikkee herkkuja.. Makeaa ja suolasta.. Viikossa menee suklaalevy, karkkipussi, jäätelöä ja poppareita. Yleensä syön pitkin viikkoa nuo.

Kuinka paljon te syötte herkkuja viikossa? huolettaako teitä sikiön tai itsenne terveys milläänlailla, vai oletteko antaneet itsellenne ns. luvan herkutella raskausaikana..?

Itse koen jotenkin huonoa omatuntoa tästä asiasta. Pelkään aiheuttavani lapselle jotain, tyyliin diabeteksen tjn. Sekä myös itselle vaikeuksia synnytykseen jos lapsi saa sokerista ns. turhaa painoa.. Sekä raskausdiabetes huolettaa. Milloinkahan se sokerirasitustesti yleensä tehdään..? Neuvolassa eivät ole vielä asiasta puhuneet muuta kuin että ikäni puolesta se tullaan tekemään joka tapauksessa, vaikken mikään ikäloppu ole todellakaan. :)

Olen ihan normaalipainoinen ollut ennen raskautta, ja tähän mennessä ei ole tullut kuin 3kg raskauden myötä. Syön myös yleisesti ihan terveellistä monipuolista ruokaa ja normi määrän.
Onkohan huoleni ihan turha vai pitäisikö oikeesti rajoittaa..? :/
Olisiko teillä myös jotain vinkkejä tähän herkkuhimoon? :D

Joka päivä mä jotain herkkua söin enemmän tai vähemmän. Niin kyllä syön vaikken olekaan raskaana, mun painoon kun ei oikeastaan vaikuta tuo herkuttelu mitenkään.

Tokassa raskaudessa söin melkein joka päivä jotain herkkuja ja suklaalevy ei todellakaan kestänyt kuin yhden illan. Painoa tuli koko raskausaikana 10kg ja vauva oli syntyessään (rv40+0) 3590g, eli ei se herkuttelu siitä kovin isoa vauvaa tehnyt. Ekassa raskaudessa söin terveellisemmin, painoa tuli pari kiloa enemmän ja vauva oli 100g isompi (syntyi rv39+5).

Mulle tehtiin ekassa raskaudessa sokerirasitus joskus rv 25 paikkeilla (muistelisin näin) tokassa ei tehty.

Kiitos vastauksista, lisää kuulisin mielelläni.. :)

Itse tosiaan ennenkin syönyt paljon herkkuja, eikä minunkaan kropassa heti näy, mut nyt jotenkin tuntuu siltä että pitää ajatella lapsenkin puolesta.. Ei haluaisi tahallaan aiheuttaa ongelmia itselle tai lapselle. Vaikkakin himo on kova :P

Yleensähän ne kilot tuppaa tulemaan juuri noista viikoista eteenpäin ja silloin sikiön kasvukin on hurjaa :)
Mä olen yleensä varsinainen herkku/rasvaperse, mutta raskaana ollessa en voi sietää rasvaisia ruokia.
Tosin ne määrät mitä pystyn syömään sitten muuta ruokaa on j ä r j e t t ö m i ä :D

ei mulla ole normaalia enempää tehnyt mieli. eikä musta raskautta kannata pitää oikeutena mihinkään syömiseen liittyvään. määrät mulla on pysyny samoina kuin ennen raskautta. rv 25+2

ps. vuotaako sulla rinnat? mulla vuotaa, eli tervetuloa joukkoon :D

Mulla tosiaan rv 25 tällä hetkellä, herkuttelen kyllä tosi paljon, eilen söin pussin dumleja, tänään puol pakettia keksejä. Paino noussut raskauden alusta 1,5 kg nyt.

Sokerirasitus tehdään viikoilla 24-26 niille joille tehdään. Mulle ei tehdä jos pissa pysyy sokerien osalta puhtaana.

Jep, minullakin kyllä pissa ollut aina puhdas ei ongelmia.. Mutta kuulemma täällä kaikki yli 25v. Joutuu testiin.. Ei sillä että en sinne haluaisi, mielenkiinnolla kyllä haluan seurata omia arvoja.. Eniten siinäkin pelottaa se 12h syömättömyys.

Ehkäpä yritän välttää sen mitä vaan syåuinkin voin, enkä aio kyllä jatkossa ostaa herkkuja kotiini.. :D olen niin laiska että kauppaan asti en jaksa niitä lähteä hakemaan.. :D

Eikös nää ole aivan legendaarisia, että tuleva isä koluaa bensa-aseman myymälää ja etsii sitä tiettyä jäätelöä tai karkkimerkkiä, mitä raskaana oleva puoliso on juuri alkanut himoita? :D
Mun mielestäni herkuttelu on ok, etenkin, jos vaikutus painoon noin vähäinen. Tietysti voi, jos pystyy, yrittää sijoittaa ns turhia hiilareita ruokailujen yhteyteen, jolloin verensokeria nostava vaikutus olisi vähäisempi. Tai yrittää syödä jotakin terveellistä ensin, kun pahin herkkuhimo iskee?
Itse rv 17 ja vielä olen pystynyt suurimman osan himoista hillitsemään. :)
Mulle eka sokerirasitus tehtiin jo rv 12-14 ja toinen tulee 22-24.

ei mulla ole normaalia enempää tehnyt mieli. eikä musta raskautta kannata pitää oikeutena mihinkään syömiseen liittyvään. määrät mulla on pysyny samoina kuin ennen raskautta. rv 25+2

ps. vuotaako sulla rinnat? mulla vuotaa, eli tervetuloa joukkoon :D

Niin eli koska sun ei tee enempää mieli, ei muidenkaan lihominen voi johtua siitä, että on nälkä koko ajan... :) ;)
Musta tuntui, että pyörryn jos en syö, joten söin - koko ajan, jatkuvasti...

Yhteistyössä