heräsipä tuosta Syysyön ketjusta ihmettely..

  • Viestiketjun aloittaja urbaanilegenda
  • Ensimmäinen viesti
urbaanilegenda
.. miksi täällä tuomitaan ja painostetaan ja itketetään? jos ketjun aloittaja noudattaa kotona oppimaansa, toimivaa syömisjärjestelyä miksi alatte saarnata ateriarytmeistä ? varsinkin kun meni asian sivusta, ap:n ongelmahan nimenomaan oli että lapsi oli ruvennut paastolle... on melkoista touhua, kun porukalla hyökätään yhden ihmisen kimppuun ja lytätään tämä täysin ! :stick:
muutenkin täällä on usein ihme painostusta ja syyllistämistä :
" käytä kestovaippoja"
"käytä kuukuppia"
" älä vie lastasi mäkkiin"
" älä osta nakkeja"
älä sitä ja älä tätä... olet hirviöäiti ja huono kasvattaja, jos teet eri tavalla kuin muut vaikka se toimisikin
 
Kepsis
no jos siihen "käytä anaalitappia" kommenttiin lisätään vaikka "v**** ahdasmielinen p****, kun et tajua mikä on sun omaksi hyväksi." niin silloin se on tuomitsemista ja painostamista ja jopa itkemistä, mutta ei se pelkästään kun sanoo "käytä sitä takapyllytulppaa" ole itsessään mitään muutakuin kehoitus.
 
"vieras"
No mä henk.koht oon sitä mieltä että hyvä ateriarytmi on myös pitkälti hyvinvoinnin perusta. Se vaikuttaa ihan kaikkeen;verensokeriin,aineenvaihduntaan,hampaiden kuntoon,vireystilaan yleensä. Jos haukataan pala sillon ja toinen tällön,niin helposti jää opituksi tavaksi semmonen turha napostelu. Mutta en saarnaa ;)
 
Yksss
Minusta SyysYö oli se, joka jopa agressiivisesti "hyökki" vastaajien kimppuun.
Kun se nyt vaan on totuus että normaalin syömisen ensimmäisiä ehtoja on se ateriarytmi.
Jos SyysYö päättää mennä syömättömän lapsensa kanssa ravintoterapeutille, se sanoo sille ihan saman.

Mutta jos ei apua haluta ottaa vastaan niin .. jatkakoon minun puolesta samaan malliin. Mutta jo se kertoo jotain ihmisen kyvyttömyydestä hoitaa asiat ns. ajallaan jos klo 12 kun lapsella on jo nälkä niin sit lähetään vasta kauppaan ostamaan ruokaa.. hermostuisihan siinä nyt jo aikuinenkin, saatikka pieni lapsi joka ei osaa yhdistää kiukuntunnetta nälkään ja saattaa ihan vain siitä syystä kieltäytyä syömästä. Kun vituttaa liikaa!!
 
urbaanilegenda
minusta on siltä käsittämätöntä, että vertauskuvallisesti vedetään hirteen ihminen joka on tehnyt joskus ketjun koulukiusatusta menneisyydestään.. varmasti Syysyöstä tuntuu, siltä kuin olisi taas koulussa. ja kukaan ei muuten vastannut tähän kysymykseen: JOS SYYSYÖN OPPI RUOKA-AJOISTA & SYÖMISESTÄ YLEENSÄKIN ON OMILTA VANHEMMILTA OPITTU JA TOIMIVAKSI HAVAITTU, MIKSEI SAISI NOUDATTAA SAMAA OMIIN LAPSIINSA?
 
öh
Ketjun aloitus koski sitä, että lapsi ei syö.

Siihen ehdotettiin säännöllistä ateriarytmiä ja kahta lämmintä ruokaa päivässä. Se voisi auttaa syömättömyyteen.

Joten mikä on ongelmasi? Jostain syystä otit sen ketjun nyt henkilökohtaisesti loukkauksena, kun piti oikein uusi ketju asiasta perustaa ja oikein peukalon kanssa. En ymmärrä.
 
"vieras"
minusta on siltä käsittämätöntä, että vertauskuvallisesti vedetään hirteen ihminen joka on tehnyt joskus ketjun koulukiusatusta menneisyydestään.. varmasti Syysyöstä tuntuu, siltä kuin olisi taas koulussa. ja kukaan ei muuten vastannut tähän kysymykseen: JOS SYYSYÖN OPPI RUOKA-AJOISTA & SYÖMISESTÄ YLEENSÄKIN ON OMILTA VANHEMMILTA OPITTU JA TOIMIVAKSI HAVAITTU, MIKSEI SAISI NOUDATTAA SAMAA OMIIN LAPSIINSA?
Vedetään hirteen? Mitä ihmettä?

Ja toiseksi, pitäisikö kaikkien palstalaiten tuntea kaikkien palstalaisten menneisyys? :O Siksi ei olisi saanut sanoa omaa mielipidettään, kun olisi pitänyt tietää, ettei sitä saa sanoa, koska toinen on ollut kiusattu joskus?
 
No jos täällä palstalla asioista kyselee, niin vastaus saattaa olla mitä vaan, siihen kai osaa kukin varautua?
Ruokailutavat/-ajat kuitenkin vaikuttavat myös esim. hoidossa/koulussa, jossa varmasti puututaan ellei lapsi syö.
Eli kai se on ihan tavallista neuvoa, että opetetaan ateriarytmi? Jos lapsi ei toisinaan syö ajallaan, niin sit ei. Mutta narinaa ja nitinää nälkä aiheuttaa isommassakin ihmisessä ;)
 
hmph
Mä neuvoin varhentamaan lounasta, koska ei kukaan lapsi pärjää ilman verensokerinlaskua yli klo 12 jos on aamupalakin jäänyt syömättä.
Aikuinen pärjää hyvinkin iltapäivään asti syömättä, mutta lapsille syöminen on tärkeämpi juttu.
 
"vieras"
minusta on siltä käsittämätöntä, että vertauskuvallisesti vedetään hirteen ihminen joka on tehnyt joskus ketjun koulukiusatusta menneisyydestään.. varmasti Syysyöstä tuntuu, siltä kuin olisi taas koulussa. ja kukaan ei muuten vastannut tähän kysymykseen: JOS SYYSYÖN OPPI RUOKA-AJOISTA & SYÖMISESTÄ YLEENSÄKIN ON OMILTA VANHEMMILTA OPITTU JA TOIMIVAKSI HAVAITTU, MIKSEI SAISI NOUDATTAA SAMAA OMIIN LAPSIINSA?
No toimiiko se sun mielestä nyt tuossa tapauksessa? Onko väärin olla erimieltä? Mitä siihen ois pitäny sanoa? Että joo,on ihan ok jos lapsi syö mitä sattuu ja millon sattuu ja jos se ei syö ollenkaan niin sit ei syö. Niinkö? Mun puolesta käyköön jokainen vaikka mäkkärissä joka päivä sen viis kertaa jos se on omilta vanhemmilta opittu ja hyväks havaittu. Sitä en ymmärrä että miks siitä pitää tehdä oma avaus ja sen jälkeen suuttua jos muut on eri mieltä.
 
juuh
koskas tämmöinen ketju on ollunna?

Kyllähän tuo on ihan yleinen ilmiö, että ärtymys puretaan porukkavoimalla, ja sitten tuntuu joka hyökkääjästä oikeutetulta se oma mielentila kun muutkin kerta. Sitten jos ei ketään ilmesty puolustamaan sinne ketjuun, niin oksat pois vaan. Ja jos ilmestyy, niin sitten aletaan urputtaa sillekin, ja mitä häijymmin sitä parempi.
 
Ihmiset pelkää kaikkea joka ei ole heille sitä turvallista ja tuttua, ne joutuu menemään mukavuusalueen ulkopuolelle ja naps. Aletaan kyseenlaistamaan toisen tapoja, vaikka yhtälailla voisi kyseenalaistaa omiaan.
Voisi ehkä miettiä miksi se ärsyttää niin paljon ettei toisilla ole niin tarkkaa päivärytmiä, ehkä se pelottaa, lähinnä se ajatus kaaoksesta ja sitten kun sen yhdistää omaan tarkkaan päikkäri,ruoka,puisto tytmiin se on liian hallitsematonta...sille ihmiselle itselleen, ei sille kuka ei ole rytmeistään niin tarkka.

Mäkkäri saattaa ärsyttää sen takia, että itse haluaisi kuitenkin siellä käydä mutta ei voi koska takaraivossa huutaa eekoodi pirut.

Ihmisiä pelottaa.
 
urbaanilegenda
ja vieläkään ei vastattu... on se jännä, miten kysymykset sivuutetaan & jankataan kuin robotit jotain muuta.. kun minua tässä kiusaa nimenomaan se, että s.yö kertoi toimivansa kuten lapsuuskodistaan oppi, eikä ollut kuollut lapsena nälkään mutta omat lapset ilmeisesti kuolevat jos eivät saa ruokaa tunnin välein !
pitäisikö muka lapselle työmmtää väkisin ruokaa suuhun, pakkosyöttää ?
 
ja vieläkään ei vastattu... on se jännä, miten kysymykset sivuutetaan & jankataan kuin robotit jotain muuta.. kun minua tässä kiusaa nimenomaan se, että s.yö kertoi toimivansa kuten lapsuuskodistaan oppi, eikä ollut kuollut lapsena nälkään mutta omat lapset ilmeisesti kuolevat jos eivät saa ruokaa tunnin välein !
pitäisikö muka lapselle työmmtää väkisin ruokaa suuhun, pakkosyöttää ?
Niin kuten sanoin, ihmisiä pelottaa kaikki erilainen. Mun mielestä tollasessa ei ole mitään erikoista ja se on luultavasti tämän palstan tapa että kaikki teilataan ja kaikkia haukutaan jos tyyli poikkeaa omasta.
 
"vieras"
koskas tämmöinen ketju on ollunna?

Kyllähän tuo on ihan yleinen ilmiö, että ärtymys puretaan porukkavoimalla, ja sitten tuntuu joka hyökkääjästä oikeutetulta se oma mielentila kun muutkin kerta. Sitten jos ei ketään ilmesty puolustamaan sinne ketjuun, niin oksat pois vaan. Ja jos ilmestyy, niin sitten aletaan urputtaa sillekin, ja mitä häijymmin sitä parempi.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2090125-jaaha-tuo-meijan-3v-sitten-lopettanut-aamupalan-syomisen/sivu2.html

Tänäänhän tuo.
 
****
En tiennytkään että koulukiusattuja pitää kohdella jotenkin eri tavalla kuin muita.
Minä en loukannut ketään, yritin vain ystävällisesti neuvoa. Vastauksena lähes agressiivinen vastahyökkäys.
Enpähän mene enää neuvomaan jos jotain kysyy koska ei tunnu olevan valmis vastauksiin. Ilmeisesti olisi pitänyt vain sääliä?
 
"vieras"
ja vieläkään ei vastattu... on se jännä, miten kysymykset sivuutetaan & jankataan kuin robotit jotain muuta.. kun minua tässä kiusaa nimenomaan se, että s.yö kertoi toimivansa kuten lapsuuskodistaan oppi, eikä ollut kuollut lapsena nälkään mutta omat lapset ilmeisesti kuolevat jos eivät saa ruokaa tunnin välein !
pitäisikö muka lapselle työmmtää väkisin ruokaa suuhun, pakkosyöttää ?
Ketjun ongelma oli syömisongelmat. Jos lapsi ei syö, voi siitä päätellä, että ruokailuissa voisi olla jotain parennettavaa/muutettavaa/korjattavaa. Ehdotettiin säännöllistä ruokailua. Eli mikä siinä on väärin, että ehdottaa säännöllisiä ruoka-aikoja?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Välillä meren ja maan;25549424:
Ihmiset pelkää kaikkea joka ei ole heille sitä turvallista ja tuttua, ne joutuu menemään mukavuusalueen ulkopuolelle ja naps. Aletaan kyseenlaistamaan toisen tapoja, vaikka yhtälailla voisi kyseenalaistaa omiaan.
Voisi ehkä miettiä miksi se ärsyttää niin paljon ettei toisilla ole niin tarkkaa päivärytmiä, ehkä se pelottaa, lähinnä se ajatus kaaoksesta ja sitten kun sen yhdistää omaan tarkkaan päikkäri,ruoka,puisto tytmiin se on liian hallitsematonta...sille ihmiselle itselleen, ei sille kuka ei ole rytmeistään niin tarkka.

Mäkkäri saattaa ärsyttää sen takia, että itse haluaisi kuitenkin siellä käydä mutta ei voi koska takaraivossa huutaa eekoodi pirut.

Ihmisiä pelottaa.
Jos joku kysyy neuvoa aiheeseen X, ja hlö Y siihen tulee vastaamaan, että tapa Z voisi toimia ongelman ratkaisemiseen, niin miten vedät siitä johtopäätöksen, että hlö Y pelkää aihetta X?
 
[QUOTE="vieras";25549478]Jos joku kysyy neuvoa aiheeseen X, ja hlö Y siihen tulee vastaamaan, että tapa Z voisi toimia ongelman ratkaisemiseen, niin miten vedät siitä johtopäätöksen, että hlö Y pelkää aihetta X?[/QUOTE]

Mä vastasin tohon apeen kysymykseen, en siihen ketjuun, jota en ole edes lukenut.
 
Yksss
[QUOTE="vieras";25549465]Ketjun ongelma oli syömisongelmat. Jos lapsi ei syö, voi siitä päätellä, että ruokailuissa voisi olla jotain parennettavaa/muutettavaa/korjattavaa. Ehdotettiin säännöllistä ruokailua. Eli mikä siinä on väärin, että ehdottaa säännöllisiä ruoka-aikoja?[/QUOTE]

Juuri näin!!!!
 
"eee"
ja vieläkään ei vastattu... on se jännä, miten kysymykset sivuutetaan & jankataan kuin robotit jotain muuta.. kun minua tässä kiusaa nimenomaan se, että s.yö kertoi toimivansa kuten lapsuuskodistaan oppi, eikä ollut kuollut lapsena nälkään mutta omat lapset ilmeisesti kuolevat jos eivät saa ruokaa tunnin välein !
pitäisikö muka lapselle työmmtää väkisin ruokaa suuhun, pakkosyöttää ?
No kun se lapsuudenkodin malli ei nyt tunnu toimivan tässä Syysyön perheessä ihan täydellisesti, jos lapsi on ruvennut lakkoilemaan syömisen kanssa.

Ei lasta pidä pakkosyöttää. Mutta Syysyö itse kysyi, miten saisi lapsen syömään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Välillä meren ja maan;25549424:
Ihmiset pelkää kaikkea joka ei ole heille sitä turvallista ja tuttua, ne joutuu menemään mukavuusalueen ulkopuolelle ja naps. Aletaan kyseenlaistamaan toisen tapoja, vaikka yhtälailla voisi kyseenalaistaa omiaan.
Voisi ehkä miettiä miksi se ärsyttää niin paljon ettei toisilla ole niin tarkkaa päivärytmiä, ehkä se pelottaa, lähinnä se ajatus kaaoksesta ja sitten kun sen yhdistää omaan tarkkaan päikkäri,ruoka,puisto tytmiin se on liian hallitsematonta...sille ihmiselle itselleen, ei sille kuka ei ole rytmeistään niin tarkka.

Mäkkäri saattaa ärsyttää sen takia, että itse haluaisi kuitenkin siellä käydä mutta ei voi koska takaraivossa huutaa eekoodi pirut.

Ihmisiä pelottaa.
Voihan se olla noinkin,en epäile :) Koen että elämä on mukavampaa ja helpompaa,kun asiat sujuvat omalla painollaan eikä joka päivä tarvitse miettiä ja stressata että miten tänään hoidetaan joku jokapäiväinen välttämätön asia.

Mua ei muiden syömiset ja syömättäjättämiset jaksa ihan hirveästi liikuttaa ja sekin on totta että tällä neljän lapsen ja kahden aikuisen porukalla napostelu ja epäsäännöllinen mässyttely olisi oiva tekijä luomaan kaaosta :)

Mäkkäriasiassa taas käytän sen verran tervettä järkeäni että pidemmän päälle mäkkärin safkat käy kukkarolle ja vyörärölle ja samalla kalori- ja euromäärällä saisi huomattavasti runsaamman kotiruoka-aterian. Joten myönnän että mäkkäri on pelottava paikka,kuvittele nyt kun kaikki rahat menee hampurilaisiin ja kaupan päälle saat vararenkaan vyötärölle ja pierasemalla kerran maha on taas tyhjä loppupäiväks :O Karmivaa. Satunnaista herkuttelua vastaan mulla ei ole mitään,sehän vaan piristää :)

Rytmi ja vakaus sekä ennalta-arvattavuus luo lapselle turvallisuudentunnetta ja ennen aikuisten kokemaa pelkoa ajattelisin ennemminkin sitä miltä lapsesta tuntuu jos oman elämän hallittavuus ja tietoisuus tulevista tapaahtumista on aikuisten hetken mielijohteen varassa. Toki heitäkin on,joille jokainen päivä on seikkailu,eikä koskaan tiedä mistä huomenna herää ja mistä rahansa kokoaa päivän ateriaa varten,mutta mulla on se käsitys että tuollainen jatkuva mukavuusalueen ulkopuolella eläminen käy pidemmän päälle stressaavaksi ja on huomattavasti ikävämpää lapsen kannalta kuin se säälittävä ja niin tylsän junttimainen puisto-ruoka-uni-rytmi jota valitettavan monet kasvatuksen ammattilaisetkin suosittelevat meille kynnysmattovanhemmille. Mutta hei,on hienoa että joku uskaltaa olla rohkea ja rikkoa rajoja.
 
urbaanilegenda
Kuulostaa siltä, että ap on ottanut kovin henkilökohtaisesti Syysyön ketjun ja jopa loukkaantui Syysyön puolesta (loukkantuiko Syysyö itse?). Erikoista. Onko ap sinulla samanlaisia huolia?
johtuu ehkä siitä että kouluaikoina erästä ystävääni kiusattiin rankasti.. ja äitini joutui entisessä työpaikassaan työpaikka kiusatuksi. nostaa vain karvat pystyyn tuommoinen.. en osaa sanoa, loukkaantuiko Syysyö itse. luultavammin.. varsinkin jos ymmärsin oikein, että on raskaana taas
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä