herääkö teillä nuoremmat "aikatauluttomat" lapset samaan aikaan kun koululainen herää kasin aamuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jenni"

Vieras
Meillä sellainen ongelma että koululaisella on herätys klo 6.30 ja rupeaa laittautuu valmiiksi kouluun ja nuoremmille maistus vielä uni mutta heräävät tämän koululaisen kolisteluihin joka aamu.
Heillä ei ole lähtöä minnekään ja voisivat aivan hyvin nukkua kasiin kun ei ole pakollista aikaista herätystä.

Miten teidän muiden arki toimii, meneekö kotihoidossa olevien lasten heräämiset koululaisen mukaan? Itseäni harmittaa kun lapset selkeästi haluisivat nukkua, mutta heräävät ns. turhan takia...

Meillä herää nuorempi aikaisemmin kuin koululainen. On ollut vauvasta saakka vähäunisempi, ja herää viim. puoli tuntia sen jälkeen kuin minä, on varustettu jollain etätutkalla.

Meillä on onneks niin iso talo, ettei yhden kolistelujen tartte kuulua toiseen päähän taloa, kunhan on vaatteet ja kamppeet katsottu illalla jo valmiiksi. Aamupalan laitan minä, jotta ei kuulu niin pahaa kaappien ja astioiden kolinaa.

Mulla ei ole vielä koululaista mutta 4v kerholainen ja 1,5v yöllä valvoja jolle aamu unet maistuu. Minä nousuen totta kai yhtä aikaa kerholaisen kanssa ja yhdessä hoidetaan aamuhommat mahdollisimman hiljaa. Meillä ainakin on itsestään selvää että kun joku nukkuu ollaan niin hiljaa kuin osataan. Lapsikin sen ymmärtää. Mies nousee arkisin ensimmäisenä ja hänkin kunniottaa muiden unirauhaa. Pieni kolmio jossa ääneet kuluu kyllä.

Eli vinkkejä. Heräätkö koululaisen kanssa? Oletteko puhuneet asiasta? Meillä on esim tietyt aamusäännöt koska on ääniä jotka herättää helposti. Mikro pitää avata ennen kuin piippaa. Televison lastenohjelmat kuulee kyllä hiljaisemmalla äänellä kun on itse hiljaa.

Meillä pienet heräävät 7 maissa oli arki tai pyhä. Yläkoululaiset nukkuvat vkloppuisin jopa 9 asti jos ovat väsyneitä. Me ollaan sovittu hiljaisuusaika 21-8, eli toisia ei saa herättää aamulla leikkimään ennen kasia. Pienemmät menee aikaisemmin illalla nukkumaan, jopa ennen 20 jos ovat väsyneen oloisia. Isommat menee vasta 21 pesulle (kasin aamuina eli lähes joka päivä yläkoululaiset heräävät 6.15)

Tulipa sekavasti :D siis: illalla aikaisemmin nukkumaan, niin ei haittaa vaikka heräävätkin aikaisin.

Heräävät jos heräävät. Toinen kotihoidetuista on herkkäunisempi ja aamuvirkumpi joten herää aika usein, toinen taas tosi harvoin.

Ei meillä mitään hirveitä kolisteluja pidetä, koululainenkin tietää että pikkusisarukset saa vielä nukkua. Jos joku stten herää niin sille ei voi vaan mitään. Tai no, jos on iso talo ja mahdollisuuksia vaikuttaa huonejärjestelyihin tai nukkumispaikkoihin niin toki voisi yrittää sijoittaa herkkäunisen nukkumaan kauemmas niistä tiloista missä aamuheräilijät liikkuu.

Yhteistyössä