Hepatoosin kanssa kärvisteleville kysymyksiä?

Miten lääkäri päätyi hepatoosi-diagnoosiin? Minkälaisilla arvoilla? Kumpi oli ratkaisevempaa, sappiarvot vai maksa-arvot?

Mulla on maksa-arvot koholla alat taisi olla yli 500 jo kerran mutta nyt jo hieman laskenut (jotain alle 300). Sappiarvot (vielä???) normaalit, Adursalit sain viime viikolla. Mutta kun ultrasivat ylävatsan, niin ultraava lääkäri sanoi, ettei ole merkkejä hepatoosista. Onko muilla ultrattu ylävatsa?

Tänään kävin ä-polilla käyrillä ja lääkärissä ja lääkäri mainitsi, että aletaan käynnistellä, jos sappiarvot nousevat yli 10 :eek: . Miten muilla on toimittu?

Tänään iltapäivästä on alkanut kutisemaan koko kroppa ihan todenteolla (voi johtua siitäkin kun olen lukenut netistä kutinoista ;) ). Aiemmin kutinat eivät ole pahemmin vaivanneet...

viides rv 36+3
 
Mulla kutisi (onneks) vaan kämmenet ja jalkapohjat.
En muista tarkalleen viikkoja, milloin kävin verikokeissa (lapsi täyttää jo 6v), olisko ollu suunnilleen rv 37. Alat oli 98 ja sappihapot 20. Sain lähetteen äippäpolille ja liikelaskentaohjeet. Polilla ultrattiin vaan vauva ja otettiin käyrät. Vaikka kaikki oli vaavilla hyvin, lääkäri suositteli, ettei oteta mitään riskejä, vaan hoidetaan lapsi turvaan. Kohtu oli jo sen verran synnytyskypsä, että käynnistys onnistui yhdellä pillerillä ja tyttö syntyi rv 39+2.
:heart:
 
Moi!

4 lasta 2 Hepatoosia (joka toinen raskaus;-))..ensimmäisessä(v.2001) kävin verikokeissa kutinoiden takia ja silloin otettiin pelkät maksa-arvot , jotka olivat pilvissä(lukemia en muista) , sappihapot otettiin vasta myöhemmin. Jouduin siis saman tien sairaalaan makailemaan viikoiksi ja Adursal lääkkeenä. Lapsivesipunktio tehtiin viikolla 36 mutta vauvan keuhkot ei olleet vielä kypsät ja kerjättyäni pääsin kotiin kunhan käyn joka toinen pvä käyrillä ä-polilla. Käynnistettiin 38+2.

Toisella kerralla(v.2006) menin vähäisistä kutinoista verikokeisiin ja kohollahan ne maksa-arvot taas olivat. Lääkkeeksi adursal mutta kotona sain olla, verikokeilla seurailtiin maksa-arvot ja sappihapot. Ei käynnistelty vaan vauva itse päätti syntyä 39+3. Jälkeenpäin olenkin ihmetellyt, että yleensähän ei anneta mennä lähelle laskettua-aikaa mutta kai maksa-arvot pysyivät lääkkeillä niin hyvinä, ettei lääkäri nähnyt syytä käynnistellä..?!?

Ei ikinä ole ultrattu, enkä ole edes kuullut, että keltään olis ultrattu. Voiko hepatoosi näkyä ultralla?!? :eek: :eek: :eek:

Tsemppiä loppuraskauteen ja synnytykseen!!

Terkuin, Möökö rv 24+4 :heart:
 
Möökö kiitos sinullekin vastauksesta! :flower:
Onneksi sulla vauva päätti itse tulla ulos ennen laskettua aikaa, ettei käynyt hullusti! Myös mulla on kaikki vauvat syntyneet rv 39+3 - 39+4, joten samoille tienoille oletan tämän vauvan itsekseen menevän, jollei lääkärit siis näe syytä käynnistykselle aiemmin, viime lääkäri sanoi tosiaan, että jos vauvan kasvu hidastuu tai sappiarvo nousee yli 10, niin käynnistetään, vaikka muilla on ollut paljon korkeampia lukemia ja on vaan tarkkailtu tilannetta.

Sitä vähän ihmettelinkin, kun misään hepatoositapauksissa, joista olen netissä lukenut, ei ole tuota ultraa tehty. Mulla ultrattiinkin lähinnä maksaa ja etsittiin sappikiviä (voimakasta kipua ylävatsassa), mutta ultrannut lääkäri totesi, ettei näy sappikiviä eikä merkkejä hepatoosista... Ja näin ollen siis ei diagnoosia típahtanut (vaikkei tuo hepatoosi mitenkään toivottava olekkaan), ja hoito mulla on kuitenkin sama kuin hepatoositapauksissa eli adursal sekä viikottaiset labrat (maksa- ja sappiarvot), lääkäri ja käyrät. Sappihappohan mulla on kyllä vielä normaali, joten ehkä siksikään näitä mun vaivoja ei voi hepatoosiksi diagnosoida.

Eniten minua ehkä kuitenkin tässä pelottaakin se, että kun mulla ei ole diagnoosia, joku kerta joku lääkäri sanoo, että turhaan siellä ravaan ja käskee "rauhassa" odotella synnytystä. Vähän näin on käynyt noiden mun heittelevien verensokereiden kanssa. Lääkäri määräsi jo insuliinitkin, mutta hoitaja kielsi vielä aloittamasta ja nyt koko verensokereiden tarkkailu on unohdettu... Toki tämä maksa-arvojen nousu on huolestuttavampaa...

viides
 
Moi!

Outoa, että muualla ei ultrata?!? :eek: ..Ajattelis, että käytäntö olis kaikkialla aivan sama kun on samasta sairaudesta kyse, eikä leikin asia ollenkaan. Onneksi sullakin otetaan verikokeita ja seuraillaan arvoja. Kaipa se niin on, että kun ne pysyvät aisoissa lääkkeillä niin kiirettä käynnistykseen ei ole. Itse kuitenkin kannattaa vähän lääkärille sanoa huolestaan, jos lähelle l-a:ta menee, mullakin läkäri silloin "irrotteli" vähän kalvojen reunoja ja saman tien käynnistyi synnytys ;) ...ja toki touhuilla siihen malliin, ettei ainakaan hiljaiselollaan pitkitä synnytystä..vaikka tuokin on vähän kakspiippuinen juttu...tuntuu, ettei siihen auta edes lumen kolaamiset jos vauva ei ole valmis syntymään niin sitten ei. Noh, kaikkea hyvää sinne ja kaulinta lääkärin pöytään vaan, jos tarve vaatii :D T:Justiina :D :D

-Möökö-
 
eli kolme raskautta ja kolme hepatoosia täällä kärvistelty. Koskaan ei ole mullakaan ylävatsaa ultrattu. Mulle on aina painotettu että sappihappoarvo on se vauvan kannalta tärkein. Maksa-arvot voi nousta raskaudessa muutenkin valtavasta hormonikuormituksesta.

Ekassa raskaudessa s.happo oli 60 rv35, jouduin suoraan silloin osastoseurantaan ja rv37+2 alettiin kypsytellä paikkoja. Tasan rv38 lääkäri irrotteli kalvoja ja poika syntyi n.3h kestäneen synnytyksen päätteeksi.

Toka raskaus alkoi kun esikoinen oli vasta 4kk ja siinä alettiin automaattisesti seuraamaan arvoja rv28 ja heti ne olikin koholla vähän. Tässä raskaudessa korkein s.hapo oli 33 mutta arvot heitteli oudosti, välillä oli jopa alle 20 ja välillä sitten yli 30. Tämä synnytys käynnistettiin cytotecillä rv 36+5, synnytys kesti kokonaisuudessaan 45min!!!!!!

Kolmas raskaus oli vasta tässä taannoin ja noista edellisistä oli jo vuosia, olin varma että tälläkertaa säästyn tolta ikävältä vaivalta mutta ei... Rv 28 alettiin kontrolloida ja rv33 alkoi arvot nousta, ei kuitenkaan paljon, pikkuhiljaa s.happo nousi kunnes rv37+0 se oli 14 ja seuraavana päivänä sitten käynnistykseen. Tämä synnytys kesti n2h.

Maksa-arvot on kaikissa raskauksissa olleet n.300-400. Laitoin nuo synnytysten kestot siksi että olen kuullut hepatoosin lisäävän nopeita synnytyksiä, mulla se pitäisi ainakin paikkansa, mene ja tiedä sitten...

Yhteenvetona vielä että mulle on jokakerta sanottu että synnytys pitää hepatoosia sairastavalla käynnistää viimeistään rv38+0 sikiön hyvinvoinnin vuoksi!
 
JanaS, kiitokset myös sinulle vastauksesta :flower: .

Sappiarvo on (tai oli ainakin viime maanantaina) vielä normaali vaikkakin pienoisessa noususuunnassa (16.10 arvo oli 3 ja 20.10 arvo oli ilmeisesti 5). Olen ymmärtänyt että tuo sappihappo saattaa heitellä paljonkin eikä nousu eikä laskukaan ole tasaista, mutta kutinan määrästä voi päätellä ilmeisesti hieman tuota suuntaa? Toissayö mulla meni raapiessa, mutta viime yö meni taas rauhallisemmin... Mutta ylihuomenna täytyy käydä siis siellä labroissa ja (vasta) keskiviikkona kuulen mihin suuntaan arvot ovat menneet...

viides rv 37+0 (ja "kotikäynnistys"konsteja aletaan pikkuhiljaa kokeilla; akupainanta, siivous, sauna ja seksiäkin voisi kai yrittää ;) )
 
Nostelen, jos joku jaksaisi vielä kertoa kokemuksistaan..

Mulla on taas huomenna lääkäri, jossa kuulen mihin suuntaan arvot ovat menneet. Oletan, että ovat laskeneet, koska kutinoita ei tällä hetkellä juurikaan ole eikä ylävatsallakaan kipua..

viides rv 37+3
 
Mulla myös valitettavasti kokemuksia raskaushepatoosista. Hirveät kutinat alkoi noin raskausviikolla 34. Kävin sitten kerran viikossa tai pari kertaa viikossa verikokeissa ja ultrassa tai vauvan sydänkäyrällä. Raskausviikolla 37 ottivat sairaalaan osastolle seurattavaksi, olin siellä 2 yötä, jonka jälkeen kotiuttivat. En muista enää miten koholla arvot olivat, mutta sain lääkityksen, muistaakseni se oli ardusalia, jota otin aamuin illoin. En saanut öisin nukuttua kun raavin itteeni, se oli aivan hirveetä ja muutenkin kuin oli kesähelteet. Tiesin että hepatoosi voi olla vaaraksi vauvalle, mutta lääkärit ei sitä koskaan ääneen sanoneet. Jatkuvasti juoksin äitiyspolilla koko loppuraskauden ajan. Vihdoin ja viimein NELJÄ PÄIVÄÄ YLI LASKETUN AJAN lääkäri totesi että pitäishän se poika nyt saada sieltä ulos tulemaan. Eli synnytys käynnistettiin ja terve poika syntyi rv 40+4. Synnytys oli helppo ja nopea. Synnytyksen jälkeen verikokeita otettiin vielä muutomana päivänä ja sitten kävin vielä 3kk kuluttua verikokeissa kun seurailivat niitä arvoja.
 
Kiitos myös halinallelle vastauksesta!

Mulla oli eilen se lääkäri taasen ja maksa-arvot olivat tulleet vieläkin alaspäin, vaikkakin vielä koholla ja sappihapot olivat sen 5 eli hyvät. Lääkäri olisi jo eilen tai tällä viikolla alkanut käynnistelemään synnytystä, jos paikat olisivat olleet kypsemmät, mutta koska vauvalla oli tällä hetkellä kaikki hyvin, niin katsellaan vielä tilannetta. Viikon päästä taas uudestaan lekurille. Sydänkäyrässä tosin näkyi sykkeissä lasku ja todennäköisesti se johtui siitä, että vauva karkasi anturin alta ja anturi mittasikin välillä minun sykettä, joten makasin sitten vielä tunnin uudella käyrällä jossa laskuja ei enää tullut. Sen verran ronskisti lääkäri tosin tuon tutkimuksen teki, että supistuksia uudella käyrällä näkyi useampi ja iltaan asti niitä sitten tulikin. Ehkäpä sitten seuraavaan lääkäriin mennessä paikat ovat jo sen verran kypsät, että tätä jötikkää (painoarvio oli 3500 -3900g) voidaan alkaa pikkuhiljaa häätämään...

viides rv 37+5
 

Yhteistyössä