Henkilökohtaiseksi avustajaksi kolmivuoro työnä? Millainen palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lähtisitkö hommaan?
Jos tilanne on se ettet kestäisi nykyisessä paikassasi enää päivääkään ylimääräistä, mutta työ olisi ollut vain aamuvuoroa.

Millainenhan mahtaisi olla palkka työssä? Hakemuksessa lukee että tessin mukainen.

Minkä tessin, heta? jhl? Kuka maksaa palkan? Onko yksityinen henkilö työnantajana?

Vantaan kaupunki esim maksaa minimin, jotain 8-9e/h, Hetaan kuuluvilla työnantajilla palkka vajaa 10e/h. Muissa kaupungeissa peruspalkka voi olla suurempikin ja yksityisillä kokemukseni mukaan on aika laaja haitari.

Mun kokemukseni mukaan riippuu täysin avustettavasta työn mielekkyys ja rankkuus: oikein äkäinen, piikana avustajaan suhtautuvan kanssa on kamalaa tehdä töitä, kun taas kunnioittavasti avustajaan suhtautuva, tarpeiltaankin suurempi asiakas voi olla oikein leppoisa avustettava. Ehdottomasti pitää olla kunnon koeaika ja mahdollisuus "kokeilla" työtä, jotta sen tietää.

Palkkaus riippuu siitä kuuluuko henklö, jolle menet henkilökohtaiseksi avustajaksi HETA-liittoon vai ei. En tiedä vaihteleeko palkat kunnittain, mutta täällä Oulussa kaupunkin maksaa 9,52/h + lisät. Jos kuuluu HETA-liittoon niin palkka hieman suurempi.

Työstä en tiedä, riippuu varmasti avustettavasti. Mutta jos kolmessa vuorossa niin työ on varmasti aika vaativaa, mutta mielenkiintoista :)

[QUOTE="diu";27799797]Minkä tessin, heta? jhl? Kuka maksaa palkan? Onko yksityinen henkilö työnantajana?

Vantaan kaupunki esim maksaa minimin, jotain 8-9e/h, Hetaan kuuluvilla työnantajilla palkka vajaa 10e/h. Muissa kaupungeissa peruspalkka voi olla suurempikin ja yksityisillä kokemukseni mukaan on aika laaja haitari.

Mun kokemukseni mukaan riippuu täysin avustettavasta työn mielekkyys ja rankkuus: oikein äkäinen, piikana avustajaan suhtautuvan kanssa on kamalaa tehdä töitä, kun taas kunnioittavasti avustajaan suhtautuva, tarpeiltaankin suurempi asiakas voi olla oikein leppoisa avustettava. Ehdottomasti pitää olla kunnon koeaika ja mahdollisuus "kokeilla" työtä, jotta sen tietää.[/QUOTE]

Yksityinen on palkanmaksajana.
En tiedä millainen avustettava on, mutta tämä henkilö hakee usein uutta avustajaa. Että en tiedä kummassa päässä vika löytyy.

Mä olen avustanut monia ja useimmiten jotain ongelmaa on, jos avustajat vaihtuvat usein. Vakityöstä en kovin helpolla lähtisi avustajaksi ellen jo vaihtaessa tietäisi ja tuntisi avustettavan tyyliä toimia työnantajana.

[QUOTE="diu";27799821]Mä olen avustanut monia ja useimmiten jotain ongelmaa on, jos avustajat vaihtuvat usein. Vakityöstä en kovin helpolla lähtisi avustajaksi ellen jo vaihtaessa tietäisi ja tuntisi avustettavan tyyliä toimia työnantajana.[/QUOTE]

Niin jokin vikahan jostain löytyy, kun useamman kerran vuodessa haetaan tälle henkikölle uutta avustajaa. Ensimmäiseksi tulee mieleen että vika avustettavassa, mutta eihän sitä kyllä osaa varmaksi sanoa.

Minulla tosiaan vakipaikka, mutta en pidä työstäni enää yhtään. Ja se johtuu totaalisen surkeasta työilmapiiristä. Olen henkisesti aivan rikki nykyisessä työympäristössäni. Muuten työssä sinäällään ei vikaa, mutta kuitenkin olisin valmis lähtemään paremman ilmaatuessa. Eli aikomuksia ei ole jäädä, jos vaan parempaa löytyy.

Ongelmahan voi olla myös työajoissa, työmatkassa jne., eikä vain työnantajan persoonassa :)

Avustustöissä ongelma on juuri se, että ilmapiiri muodostuu vain 2 ihmistä: se voi olla huippu tai sitten kamalista kamalin. Työ itsessään on usein kiireetöntä ja sinänsä helppoa, sillä esim. sairaanhoidollisia töitä ei kuulu työnkuvaan, vaan tavanomaiset kotityöt, hygieniapuoli yms. Itse en työskentele enää avustajana, kun muutakin on tarjolla, sanotaanko vaikka näin, vaikka hyviäkin puolia toisinaan työssä oli. Palkkaakin saa melkein mistä tahansa työstä paremmin, se taitaa olla suurin kannustin mulla työskennellä muualla, vaikka 3:ssa vuorossa tulee mukavasti lisiä sitten.

Avustajat vaihtuvat tiuhaan, koska kyseessä on ns. paskaduuni ja siihen mitään koulutusta ei tarvitse. Työvuoroja voi olla aika huonosti, sillä on useita työntekijöitä, riippuen toki pomostakin. Melko raskasta, vammasta riippuen ja kamalan paljon siivoamista.

Minulla on avustaja ja avustaja saa meidän kunnassa reilu 9e/h... Sairastan reumasairauksiin kuuluvaa sidekudos sairautta. Työ on pääasiassa lastenhoitoa ja kodin siivousta. Meillä on 4 lasta....

Sain diagnoosini vasta neljännen lapsen jälkeen kun kunto meni huonoksi. Välillä tarvitsen pyörätuolia ja välillä pystyn kävelemäään lyhyitä matkoja (30m tms). Avustaja tekee kaikkea mitä minä tekisin jos olisin terve. Meillä tämä on siis lastenhoitoa ja siivousta + huonoina kausina minun avustamista fysioterapiassa/lääkärireissuilla + auttamista kodin ulkopuolella asioinnissa + ruuan laittoa + esim. polvitukien/rannetukinen pukemisessa. Henk.koht. hygienian pystyn pääsääntöisesti itse tekemään. Pahin ongelmani on krooninen kipu ja jäsenten paikoiltaan meno. Nyt on kokeilussa kipulaastarit ja puudutepiikit lonkkaan. Avustajan työ on melko vaihtelevaa ja menee minun vointini mukaan. Huonoina kausian en välttämäti pääse kahteenkaan viikkoon kodin ulkopuolle ja tarvitsen enemmän apua kuin ns hyvinä kausina.

Tällä hetkellä minun avustaja homma menee niin ettei saatu avustajaksi kuin yksityinen yrittäjä. Hän veloittaa kaksinkertaiseksi ja tästä syystä saadaan avustajan tunteja puolet vähemmän kuin kunta on myöntänyt. Kunta siis myöntää tietyn rahasumman avustajaan ja me maksamme tällä hetkellä kaksinkertaista palkkaa avustajalle. Raha ei riitä kuin 20h/vk vaikka meille on käytännössä myönnetty 40h/vk.

Meillä oli työkkärissä ilmoitus avustajan paikasta mutta ei löydetty sitä kautta sopivaa. Yksi puhelimessa lupaavalta kuulostava haisi niin vanhalle viinalle/tupakalle että haju oli seuraavanakin päivänä asunnossa, yksi oli himo uskovainen ja yritti käännyttää meitä ja loput olivat juuri 18v täyttäneet eivätkä tienneet esim. lastenhoidosta mitään... Huoh... Meillä on vähän vielä vaiheessa tämä avustaja asia. Tykätään kauheasti nykyisestä mutta ei saada häneltä tarpeeksi tunteja.

Tulipa sekava selonteko. Nuorin valvotti koko yön. On korvatulehduksessa....

Miksi nykyään niin monet mieltävät jonkin työn paskaduuniksi??
Minun mielestäni kaikki työ on arvokasta, jonkun on tehtävä ne ns. paskatkin työt. Onko ihmiset nykyään niin täynnä itseään ja tuntevat ylemmyyttä muita kohtaan vai mikä on?
Luulisi että voisi olla vain iloinen, että on työtä ja voi itse ostaa leivän pöytään ja ruokkia lapsensa.

Minulla on avustaja ja avustaja saa meidän kunnassa reilu 9e/h... Sairastan reumasairauksiin kuuluvaa sidekudos sairautta. Työ on pääasiassa lastenhoitoa ja kodin siivousta. Meillä on 4 lasta....

Sain diagnoosini vasta neljännen lapsen jälkeen kun kunto meni huonoksi. Välillä tarvitsen pyörätuolia ja välillä pystyn kävelemäään lyhyitä matkoja (30m tms). Avustaja tekee kaikkea mitä minä tekisin jos olisin terve. Meillä tämä on siis lastenhoitoa ja siivousta + huonoina kausina minun avustamista fysioterapiassa/lääkärireissuilla + auttamista kodin ulkopuolella asioinnissa + ruuan laittoa + esim. polvitukien/rannetukinen pukemisessa. Henk.koht. hygienian pystyn pääsääntöisesti itse tekemään. Pahin ongelmani on krooninen kipu ja jäsenten paikoiltaan meno. Nyt on kokeilussa kipulaastarit ja puudutepiikit lonkkaan. Avustajan työ on melko vaihtelevaa ja menee minun vointini mukaan. Huonoina kausian en välttämäti pääse kahteenkaan viikkoon kodin ulkopuolle ja tarvitsen enemmän apua kuin ns hyvinä kausina.

Tällä hetkellä minun avustaja homma menee niin ettei saatu avustajaksi kuin yksityinen yrittäjä. Hän veloittaa kaksinkertaiseksi ja tästä syystä saadaan avustajan tunteja puolet vähemmän kuin kunta on myöntänyt. Kunta siis myöntää tietyn rahasumman avustajaan ja me maksamme tällä hetkellä kaksinkertaista palkkaa avustajalle. Raha ei riitä kuin 20h/vk vaikka meille on käytännössä myönnetty 40h/vk.

Meillä oli työkkärissä ilmoitus avustajan paikasta mutta ei löydetty sitä kautta sopivaa. Yksi puhelimessa lupaavalta kuulostava haisi niin vanhalle viinalle/tupakalle että haju oli seuraavanakin päivänä asunnossa, yksi oli himo uskovainen ja yritti käännyttää meitä ja loput olivat juuri 18v täyttäneet eivätkä tienneet esim. lastenhoidosta mitään... Huoh... Meillä on vähän vielä vaiheessa tämä avustaja asia. Tykätään kauheasti nykyisestä mutta ei saada häneltä tarpeeksi tunteja.

Kurja tilanne sinulla. :/
Missä päin suomea te asutte kun noin huonosti avustajia tarjolla?

Ovatko lapset ala kouluikäisiä? Ovatko he kotihoidossa? Kuulostaa kovin rankalta työltä 9 euron tuntipalkalla.

Lisään vielä ettei avustajan työ ole aina niin karua kuin luullaan. Meidän perheeseen esim kuuluu minä, mies, 4 lasta ja 2 koiraa... Työ ei ole sellaista että oisi vaan yhden ihmisen kanssa tekemisissä niinkuin joku edellä kirjoitti.... Minun avustajani touhuaa paljon lasten kanssa. Käymme lasten kanssa yhdessä esim. elokuvissa, ostoksilla. Avustaja mahdollistaa sen että pystyn lähtemään lasten kanssa kodin ulkopuolelle. Kesällä kävimme paljon uimarannoilla, leivoimme jne. Jos minulla on huono kausi niin avustaja touhuilee yksin lasten kanssa että saan levätä. No tietty riippuu aika paljon paikasta. Itse olen 30v 4 lapsen äiti... Olen kai aika harvinainen avustettava.....

[QUOTE="vieras";27799904]Miksi nykyään niin monet mieltävät jonkin työn paskaduuniksi??
Minun mielestäni kaikki työ on arvokasta, jonkun on tehtävä ne ns. paskatkin työt. Onko ihmiset nykyään niin täynnä itseään ja tuntevat ylemmyyttä muita kohtaan vai mikä on?
Luulisi että voisi olla vain iloinen, että on työtä ja voi itse ostaa leivän pöytään ja ruokkia lapsensa.[/QUOTE]

Tekemällä sitä ja saamalla niin vähän palkkaa, ettei sillä kykene maksamaan edes asunnon vuokraa? Yksinkertaisesti määritän paskaduuniksi työn, jolla itseään ei kykene elättämään. Minun paikassani oli niin paljon työntekijöitä, joilla oli muitakin paikkoja, että itse en sillä saanut tienattua tarpeeksi, työtunteja oli todella vähän ja erittäin raskasta ja epämiellyttävää työtä. Se on työ, jossa ei tule koskaan etenemään.

Tekemällä sitä ja saamalla niin vähän palkkaa, ettei sillä kykene maksamaan edes asunnon vuokraa? Yksinkertaisesti määritän paskaduuniksi työn, jolla itseään ei kykene elättämään. Minun paikassani oli niin paljon työntekijöitä, joilla oli muitakin paikkoja, että itse en sillä saanut tienattua tarpeeksi, työtunteja oli todella vähän ja erittäin raskasta ja epämiellyttävää työtä. Se on työ, jossa ei tule koskaan etenemään.

Kuulostat aikamoiselta ihmiseltä.

Ovatko lapset ala kouluikäisiä? Ovatko he kotihoidossa? Kuulostaa kovin rankalta työltä 9 euron tuntipalkalla.

Meillä on kolme koululaista ja nuorin on 2v. Koululaiset on päivisin koulussa ja 2v päiväkodissa. Avustaja hakee yksin tai minun kanssani nuorimman päiväkodista. Mies vie aamulla nuorimman päiväkotiin ja haemme hänet joko jo ennen päikkäreitä tai sitten vasta klo 15-16 aikaa. Riippuu minun kunnosta ja siitä onko fysioterapiaa/lääkäreitä jne.

Minustakin tuo avustajan palkka on surkea!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En tajua miksei tuota ammattia arvosteta enempää. Tuon palkan takia kunnon avustajia on vaikea saada!!!!

Meillä on kolme koululaista ja nuorin on 2v. Koululaiset on päivisin koulussa ja 2v päiväkodissa. Avustaja hakee yksin tai minun kanssani nuorimman päiväkodista. Mies vie aamulla nuorimman päiväkotiin ja haemme hänet joko jo ennen päikkäreitä tai sitten vasta klo 15-16 aikaa. Riippuu minun kunnosta ja siitä onko fysioterapiaa/lääkäreitä jne.

Minustakin tuo avustajan palkka on surkea!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En tajua miksei tuota ammattia arvosteta enempää. Tuon palkan takia kunnon avustajia on vaikea saada!!!!

Missä päin suomea sinä asut?

Yhteistyössä