Henkilökohtainen havainto: miksi köyhät ovat usein myös rumia/lihavia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26690876:
Damn, turhaan oon käyttänyt ruokaan rahaa täällä maalla, kun sen kerran voi ilmaiseksikin saada. Hitto. Pitää nyt lähteä yön aikana etsimään ILMAISIA puutarvikkeita, multaa, siemeniä ja sitten vaan odottelemaan, eiköhän jo ens kesänä syödä hyvin :p Ja metsästääkin varmaan voi ihan ilmaiseksi! Ei kai ne lupia kysele?

:) Hyvä! Alat oppia.

[QUOTE="vieras";26690872]Jumalauta maalta!

Ei voi syödä, mutta moni laistaa siitäkin. Kuten myös kalastusluvasta.[/QUOTE]

"Maalta"? Voinko mä ihan vaan mennä jonkun pihasta hakemaan?

Mikä tossa tv-luvassa oli pointti? Kuten jo aiemmin mainitsin, me ollaan maksettu myös kalastuslupa.

[QUOTE="vieras";26690870]Näihin sait uppoamaan tonnin? :O

Minä tein itse laatikot, ILMAISESTA puutavarasta. Mullat sain ILMAISEKSI ja laitoin kasvamaan paljon, paljon enemmän tavaraa mitä sinä, osan siemenistä sain ILMAISEKSI ja osasta maksoin reilun kympin yhteensä. Tosin siemeniä oli pusseissa niin hillitän määrä että ne riittää vuosiksi. Pensasmustiikkaakin.

Kyllä se puoli-ilmaista on, verrattuna siihen mitä se riista kaupassa maksaa.[/QUOTE]

mistä ilmasta puutavaraa?
mistä ilmasta multaa?
ilmaset siemenet?
kasvihuoneen tarvikkeet ei ollu myöskään ilmasia.
mettästys on meilä tässä talossa aika vahvasti esillä.. oma seurue muummuassa :)

kalastus lupa on maksetava valitan. mies tarksitaa niitä ;) nolo olla maksamatta. itteasiassa aivan sairana noloa :laugh:

mistä ilmasta puutavaraa?
mistä ilmasta multaa?
ilmaset siemenet?
kasvihuoneen tarvikkeet ei ollu myöskään ilmasia.
mettästys on meilä tässä talossa aika vahvasti esillä.. oma seurue muummuassa :)

kalastus lupa on maksetava valitan. mies tarksitaa niitä ;) nolo olla maksamatta. itteasiassa aivan sairana noloa :laugh:

Sinä voisit tarkistaa välillä oikeinkirjoitustasi. Noloa, tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26690807:
Ylläolevalle: kalastus ei kyllä ole ilmaista, metsästys vielä vähemmän :D Missä joku kerrostaloasukki kasvattaa mansikoita tai viinimarjoja? Ihan noin mielenkiinnosta :D

No täälläpäin köyhät kyllä asuu kaupungin laidoilla omakotitaloissa/rivareissa. Rikkaammat hienoissa uusissa kerrostaloasunnoissa. :) Eli eiköhän niillä köyhillä ol ne mansikat maassa.

Yleensä "köyhät" asuvat kaupunkien laitamilla vanhoissa omakotitaloissa isolla omalla tontiilla, siellä on tilaa kasvattaa yhtä sun toista. Naapureita ja kavereita jeesataan puolin ja toisin. Tekevät kaiken itse mitä voivat.

"Rikkaat" taas asuvat kaupunkien sykkeessä kalleissa kerrostaloasunnoissa tai omakotitalossa postimerkin kokoisella vuokratontilla. Siellä ei paljon kasvatella mitään ja kaupasta pitää ostaa tarvikkeet jos välttämättä haluaa. Ostavat kaiken mitä haluavat.

[QUOTE="vieras";26690800]Terveellinen tuoka on kyllä täysin ilmaista!

Porkkanat, sipulit, yrtit, kurkut, chilit, tomaatit, nauriit, retiisit, punajuuret, paprikat, kurpitsat, salaatit, perunat, herneet, mansikat, vadelmat, viininmarjat, yms. voi kasvattaa itse, ja täysin ilmaiseksi!

[/QUOTE]

Oletko ikinä kasvattanut noita mainitsemiasi "täysin ilmaiseksi"? mennyt siemenkauppaan ja todennut montako euroa pussi siemeniä maksaa, tai taimet, tai mullat, jne jne... Jopa siemenperunat maksaa monta kymppiä säkki ainakin meilläpäin.

Oletko ikinä kasvattanut noita mainitsemiasi "täysin ilmaiseksi"? mennyt siemenkauppaan ja todennut montako euroa pussi siemeniä maksaa, tai taimet, tai mullat, jne jne... Jopa siemenperunat maksaa monta kymppiä säkki ainakin meilläpäin.

kyllä olen. Siemenpussit maksaa n. 0,70e euroa / laji ja tästä riittää siemeniä vähintään pariksi vuodeksi.

Minä olen saanut mullat, siemenet, taimet yms. täysin ilmaiseksi. Jopa ne siemenperunat!

[QUOTE="vieras";26690941]Yleensä "köyhät" asuvat kaupunkien laitamilla vanhoissa omakotitaloissa isolla omalla tontiilla, siellä on tilaa kasvattaa yhtä sun toista. Naapureita ja kavereita jeesataan puolin ja toisin. Tekevät kaiken itse mitä voivat.

"Rikkaat" taas asuvat kaupunkien sykkeessä kalleissa kerrostaloasunnoissa tai omakotitalossa postimerkin kokoisella vuokratontilla. Siellä ei paljon kasvatella mitään ja kaupasta pitää ostaa tarvikkeet jos välttämättä haluaa. Ostavat kaiken mitä haluavat.[/QUOTE]

Meilläpäin köyhät asuvat lähiöissä kaupungin vuokra-asunnoissa ja siellä ei ole mahdollisuutta itse ruokiaan kasvattaa.
Tuosta rumuus/köyhyys/lihavuus asiasta jäin miettimään, kun joku mainitsi, että köyhillä ei ole varaa käydä kauneushoidoissa tms., että onko se kauneus niistä kiinni? Itse en käy hoidoissa juuri koskaan, en paljoa meikkaa, tukkaa laitan joten kuten töihin, mutta kotona annan sen olla aika omissa oloissaan, en lakkaa kynsiäni, en käytä hajuvesiä... en rahan puutteen vuoksi, vaan koska ei vaan tunnu kiinnostavalta. Eli vissiin kuulunen sitten siihen ruma-kategoriaan?! Lihavuus.. no en läski, mutta en laihakaan. Itse asiassa ei meillä ole vaakaa, en edes tiedä tarkkaan, paljonko painan. Ja hassuinta ehkä, ei kyllä oo käynyt mielessäkään, että vaakaa tarvitsisin. Mutta tän palstan mielipiteitä lukiessani joudun varmaan luokittelemaan itseni lihavaksi. Köyhä... no niin ei kai voida sanoa, vaikka ei meillä ikinä rahaa ole törsäillä (tai siis pikemminkään ei ole tarvetta eikä halua törsäillä), mutta kun tuo isäntä viimekin viikolla osti työkoneita yli 20000 euron edestä ottamatta lainaa, niin ei me varmasti köyhiin lukeuduta. Mutta ruoka me kasvatetaan ja osin tuotetaankin itse, ja muutenkin tykätään syödä puhdasta kotimaista ruokaa.
Eli vissiin olen sitten ruma/lihava/ei-niin-köyhä.
Tämmönen kategoria mulle :)

Köyhä voi todennäköisemmin olla vähemmän koulutettu. Vähemmän koulutetuilla elintavat usein epäterveellisemmät kuin koulutetuilla. Se on iso lumipallo oikeastaan tuo köyhyys, suuri sykli, jonka katkaisu edes sukupolvitasolla hankalahkoa jopa Suomessa ja vaikuttaa niin moneen asiaan. Köyhä voi olla koulutettu, elää terveellisesti huolehtien itsestään yms., mutta todennäköisempää se on varakkaiden ja koulutettujen keskuudessa, sillä heillä on tilaisuus, varallisuutta sekä tietoa siitä miten elää pitempään.

:laugh:
Voin sanoa et meidän perhe on köyhä. Tilapäisesti tosin kun mies vielä opiskelee. Itselläni on mieleinen ammatti, olen urheilullinen ja kaunis, saisin rikkaamman miehen mutta kun en tahdo vaihtaa. Eihän tuo kitkuttelu ikuisesti kestä;)

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26690753:
Ja kauneudenhoitoon ei oo varaa? Esim. käydä kampaajalla, kosmetologilla..

No tuo nyt ei vielä tee ihmisestä rumaa. Toki kampaus ei ehkä ole muodikas, mutta moni voi olla kaunis ja hyvännäköinen, vaikkei olisi vuosiin käynyt kampaajalla. Onhan niitä hippitukkaisia kaunottariakin... Tai sitten ihmiset voivat värjätä hiukset kotona, joku ystävä tai puoliso osaa leikata, tms.

[QUOTE="vieras";26690916]Sinä voisit tarkistaa välillä oikeinkirjoitustasi. Noloa, tai ei.[/QUOTE]

mulla on lukihäiriö. kirjotan miten kirjotan. turha siitä perseen rapsutuksia on ottaa :)

[QUOTE="vieras";26691019]kyllä olen. Siemenpussit maksaa n. 0,70e euroa / laji ja tästä riittää siemeniä vähintään pariksi vuodeksi.

Minä olen saanut mullat, siemenet, taimet yms. täysin ilmaiseksi. Jopa ne siemenperunat![/QUOTE]

se että solet saanu ilmaseksi ei tarkota että kaikki saisivat. turhaa huutelua siis :)

Todellakin toivon, että jokainen köyhä ei hanki asetta (mistähän senkin muuten saisi?) ja lähde tuonne metsiin räiskimään toiveenaan saada "ilmaista ruokaa". Miettikää nyt vähän mitä kirjoittelette! Vaikka provojahan nuo metsästys-jutun ovat, samoin kuin nuo, että "köyhät on vaan tyhmiä kun maksavat ruuasta, kaikki fiksuthan saavat ruuat ilmaiseksi naapurista ja kaikilla on suuret puutarhat ja viltavat viljelymaat muutenkin".

Hei, mihin unohtui listasta ravustus ja se, että voisi viljellä itse viljansa ja puuvillansakin, niin tulisi nekin ilmaiseksi. Tarvittavat koneet saa tietty ilmaiseksi lainaan naapurista.

• Tykkää
Reactions: narikka83
Ap on nyt kehitellyt provon mielessään asemilla näkemänsä nuhruiset ja epäsiistit alkkikset tai jotkut erittäin syrjäytyneen näköiset tyypit kulahtaneine ja risoine tuulipukuineen, kellastuneine 80-luvun farkkuineen ja linttaan astuttuine lenkkareineen, tukka rasvaisena ja ehkä joku pankin mainospipo sojottamassa päälaella. Mutta eihän tuo ole mikään kovin luotettava tuntomerkki. Köyhissä on hyvin monenlaisia ihmisiä, myös esim. opiskelijoita ja pienituloisia palkansaajia.

Ja mikään pakko ei ole käyttää rumia, rikkinäisiä ja vanhanaikaisia vaatteita, jotka alleviivaavat köyhyyttä ja kurjuutta. Olen itse ostanut kirpputorilta hienoja ja hyväkuntoisia vaatteita eurolla tai parilla, takista olen maksanut n. vitosen verran, kengistä 1-15 euroa riippuen siitä olenko ostanut itsepalvelukirpputorilta, pihakirppikseltä vai UFFilta, tyylikkään laukun ostin parilla eurolla.

[QUOTE="vieras";26690800]Terveellinen tuoka on kyllä täysin ilmaista!

Porkkanat, sipulit, yrtit, kurkut, chilit, tomaatit, nauriit, retiisit, punajuuret, paprikat, kurpitsat, salaatit, perunat, herneet, mansikat, vadelmat, viininmarjat, yms. voi kasvattaa itse, ja täysin ilmaiseksi!

Metsät ovat marjoja täynnä, täysin ilmaiseksi! Vedet kaloja täynnä, täysin ilmaiseksi! Metsästääkki voi.[/QUOTE]

En muuten tunne ketään niin omavaraista, vaikka moni tuttu omakotitalossa asuukin tai pitää siirtolapuutarhapalstaa. Lähinnä se puutarhanhoito on harrastus ja mukavaa kausitoimintaa kesällä.

Metsät eivät suinkaan ole "marjoja täynnä" tai vedet "kaloja täynnä". Ei suinkaan ole sanottua, että jos heität ongen mihin tahansa hetteikköön, sieltä alkaa nousta ahventa ja lohta enemmän kuin jaksat rannalle vetää. Myös marjapaikat kannattaa tietää, ettei samoile päiväkausia turhaan. Ja lähinnä noistakin saa vain kivan lisän talveksi.

Harvallapa muuten on sellaiste säilytystilatkaan, että sinne voi kahden kuukauden aikana hamstrata marjaa, kalaa, puutarhatuotteita yms koko vuodeksi. Ja nyt ei sitten mitään ehdotuksia, että "voisko ne säilyttää ilmaiseksi naapurin pakastimessa"... (Jotenkin tuntuu, että monelle ne "naapurit" ovat jotain kasvottomia ilmais-auttajia, joilta voi kupata milloin mitäkin täysin korvauksetta.)

Tähän itse kasvattamiseen sen verran, että harvoin on köyhä jos omistaa maata sen verran että siitä saa koko vuoden ruoat.
Ja esim. kalastus ja metsästys ei täälä ainakaan ole ilmaista kun lähimmälle järvelle on 40km ja metsästysmaille saman verran.
Vaikka kuka sanois mitä totuus on se että epäterveellinen ruoka on suomessa kaliimpaa kuin terveellinen. Kokoliha maksaa n.3x sen mitä jauheliha, ranskalaiset maksaa vähemmän kuin kokoperunat (1kg ranskiksia saa eurolla, mutta perunat maksaa n.2e/kilo), vihanneksia ei ole pakko ostaa että saat vatsan täyteen, makaroni on halpaa (mutta ei todellakaan terveellistä), kalapuikot on 3x halvempia kuin seiti jne. esimerkkejä on lukemattomia.
On tietysti myös halpoja+terveellisiä ruokia, mutta niin vähän että kyllästyminen tulee aika nopeasti.

Yhteistyössä