Hemoglobiini alhainen, onko syytä huoleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas huolta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas huolta

Vieras
Työterveystarkastuksen lekui-osio oli tänään ja kaikki muut verikoe-arvot olivat hyvät, paitsi hemoglobiini. Lukema oli 111 ja lekuri sanoi, että lukema on alhainen. Kuukauden päästä on käytävä uudestaan verikokeissa ja jos sitten on vielä hemoglobiini alhainen, aletaan tutkimaan mistä se johtuu. Lääkäri käski syömään rautapitoisia ruokia.

Mutta voiko tässä huoletta vetäistä kuurin rauta-tabletteja, vai onko vain syötävä pelkästään rautapitoisia ruokia? Ajattelin vain sitä, että jos rauta-tabut hetkellisesti nostavat hemoglobiinin ylös ja jos todellinen syy miksi hemoglobiini on alhainen jäisi löytymättä.

Tosin en tiedä mitä kaikkia tutkimuksia sitten sisältyy siihen, kun aletaan tutkia miksi hemoglobiini on alhainen. Lekuri vain sanoi, että alhaiseen hemoglobiinin voi olla syynä esim; tämä nyt meneillään oleva flunssa, runsaat kuukautiset tai vuotava mahahaava.

Mulla on iät ja ajat ollu alle sata hb..ei nouse vaikka söis rautaa tabuina,liuoksena tmv..Vaivana ei ole oikeastaan mitenkään muutoin,kun väsymyksenä joskus..

nooo, tuo on juuri ongelmana. En pysty syömään ruisleipää, se närästää. Toki muuten pyrin syömään terveellisesti: lihatuotteita, porkkanaa, kananmunia, maustamatonta jogua ja viiliä, 1-2 palaa leipää, juustoa jne. Niin ja pyrin myös syömään tavallista enemmän mustaamakkaraa.

Joskus jotkut sairaudet laskevat hemoglobiinia, esim. keliakia. Kannattaa vielä olla syömättä rautatabletteja, ja jos arvot eivät ole normaaleja kk päästä, niin hyvähän se on, että enemmän tutkitaan. Tietty sit esim. runsaat kuukautisetkin saattaa sitä hb:ta laskea.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen jatkaa;24849687:
nooo, tuo on juuri ongelmana. En pysty syömään ruisleipää, se närästää. Toki muuten pyrin syömään terveellisesti: lihatuotteita, porkkanaa, kananmunia, maustamatonta jogua ja viiliä, 1-2 palaa leipää, juustoa jne. Niin ja pyrin myös syömään tavallista enemmän mustaamakkaraa.

toivottavasti syöt kuitenkin mahdollisimman kuitupitoista leipää. c-vitamiini edistää raudan imeytymistä, joten kasvisten ja hedelmien saanti on tärkeää. Ulkoilun pitäisi myös edistää raudan imeytymistä. Itse en ottaisi rautalääkettä ennen kuin syy olisi selvillä.

vieras, kun en pysty syömään maksaa. Mitä vihreää on syytä syödä?

Nanna84, mitä tutkimuksia sitten voi olla edessä kun tutkitaan alhaista hemoglobiinia? En ainakaan haluaisi joutua mahatähystykseen enkä paksunsuolentähystykseen. Noita tutkimuksia pelkään kanssa ihan kamalasti, en haluaisi joutua noihin ikänä.

nooo, ruis-vehnäsämpylästä pidän. samoiten kauraleivästä. en pidä ns. jyväleivistä. mutta jos syy alhaiseen hemppaan on vain se, etten syö ruisleipää, niin miksen voisi jo alkaa rautatabuja syömään?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen vielä jatkaa;24849825:

Nanna84, mitä tutkimuksia sitten voi olla edessä kun tutkitaan alhaista hemoglobiinia? En ainakaan haluaisi joutua mahatähystykseen enkä paksunsuolentähystykseen. Noita tutkimuksia pelkään kanssa ihan kamalasti, en haluaisi joutua noihin ikänä.

En usko, että ensimmäisenä laitetaan tähystykseen. Keliakiaa kun aletaan epäillä, otetaan ensin verikoe, josta määritellään vasta-aineet. Sit voidaan ottaa sellainen verikoe, josta selviää enemmän liittyen elimistön rautavarastoihin, puna- ja valkosolumääriin ym.

Multa otettiin verikokeita ja kakkinäytteet, joista tutkittiin ettei oo mitään suolistovuotoa.

Liha, sisäelin- ja veriruuat sekä kala on hyviä raudan lähteitä. Samoin kokojyvävilja, palkovilja, tummanvihreät kasvikset, pähkinät, siemenet ja kuivatut hedelmät.

Minulla otettiin laaja verenkuva ja tutkittiin kilpirauhanen ja keliakia samasta näytteestä, täytin myös kuukautisten seurantalomakkeen ja vaivan syy löytyikin sieltä.(jonka jo itse tiesinkin) Minulla hb oli 87 alimmillaan.

Kyllä täältä löytyy keliakiasta tämmöistä tietoa, että "Alkututkimuksena voidaan käyttää verikoetta, josta tutkitaan keliakiavasta-aineita. Verikokeet paljastavat suurimman osan keliakiasta, mutta ne eivät ole täysin luotettavia. Siksi keliakiadiagnoosi varmistetaan aina suolinäytteen mikroskooppisella tutkimuksella. Näyte otetaan mahalaukun tähystyksessä."

Ja en helv... halua joutua tähystykseen. En missään nimessä. Ei minulla edes ole mitään keliakiaan viittaavia oireitakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen vielä jatkaa;24849862:
Kyllä täältä löytyy keliakiasta tämmöistä tietoa, että "Alkututkimuksena voidaan käyttää verikoetta, josta tutkitaan keliakiavasta-aineita. Verikokeet paljastavat suurimman osan keliakiasta, mutta ne eivät ole täysin luotettavia. Siksi keliakiadiagnoosi varmistetaan aina suolinäytteen mikroskooppisella tutkimuksella. Näyte otetaan mahalaukun tähystyksessä."

Ja en helv... halua joutua tähystykseen. En missään nimessä. Ei minulla edes ole mitään keliakiaan viittaavia oireitakaan.

tuskin sinun sitten tarvii tähystykseen mennä jos ei ole oireitakaan. Varmasti syy jossain muussa kuten liian vähäisessä lihassa. Kokeile poronlihaa, se on oikea rautapommi! Käyt verikokeissa ja sitten vasta hätäilet tähystyksestä. Millaisia arvoja sinulla on ennen ollut?

nooo, raskausaikana oli tietty loppuvaiheessa alhainen hemppa, mutta tuosta on aikaa jo kohta 7 vuotta. Enkä ole sen jälkeen hemoglobiiniani mittauttanut. Vasta nyt se taas otettiin, tässä työterveystarkastuksen yhteydessä.

Nostetaan sitten todella kissa pöydälle, voiko tämä olla merkki mahd. syövästä?

Syöpää olen tässä jo muutaman vuoden ajan pelännyt, vaikkei tuohon viittaavia oireita olekaan esiintynyt. Lähinnä sen takia, kun niin moni ihminen nykyään syöpään sairastuu.

Tuskin tekevät mitään muuta kuin pienverenkuvan ottaa ja ehkä kilpirauhas arvot. Itselläni hemoglobiili 80-> viimeksi mitattuna 94 isosta verisuonesta, eivätkä vieläkään tutki vaikkei menkkojakaan ole ollut sitten ku puol toistavuotta takaperin.

MInulla tutkittiin matalaa hemoglobiinia niin kauan, että sanoin itse, että nyt riittää. Olkoon syy löytymättä.

Tutkittiin ainakin monenlaisin verikokein, kakkanäyttein, sitten tehtiin B12-vitamiinin imeytymistutkimus (piti muistaakseni niellä pari tablettia ja kerätä koko vuorokauden pissat purkkiin), mahatähystys ja luuydinnäyte rintalastasta. Tämän jälkeen sanoin, että kiitos riittää. Kymmenen vuotta on jo kulunut ja elämä sujuu ihan hyvin näinkin. :)

Tuskin tekevät mitään muuta kuin pienverenkuvan ottaa ja ehkä kilpirauhas arvot. Itselläni hemoglobiili 80-> viimeksi mitattuna 94 isosta verisuonesta, eivätkä vieläkään tutki vaikkei menkkojakaan ole ollut sitten ku puol toistavuotta takaperin.

Oho. Minulla oli kuitenkin yleensä 100 kieppeillä ja silti tutkittiin ihan tolkuttomasti. Ja tosiaankin vaikka itse jo kerran sanoin, että jo riittää, laitettiin vieläkin uusia tutkimusaikoja. Sitten soitin uudestaan ja toistin painokkasti, että ei tarvi enää. Siinä vaiheessa meni perille.

Oho. Minulla oli kuitenkin yleensä 100 kieppeillä ja silti tutkittiin ihan tolkuttomasti. Ja tosiaankin vaikka itse jo kerran sanoin, että jo riittää, laitettiin vieläkin uusia tutkimusaikoja. Sitten soitin uudestaan ja toistin painokkasti, että ei tarvi enää. Siinä vaiheessa meni perille.

Mua taasen ei tutkita, vaikka olen monesti sanonut, että haluaisin, että syy selvitetään. Sanotaan vaan, että varmaan syy runsaissa menkoissa. Juujuu, runsaita ne ei todellakaan ole ja nyt ei ole näkynyt sitten kuin viimeks 2010 alkuvuonna eli se siitä sit.

Yhteistyössä