hemmetin työjärjestelyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sevillanas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sevillanas

Vieras
Joudun ilmeisesti neljäksi kuukaudeksi työttömäksi ennen äitiysloman alkua ja sapettaa jo valmiiksi. Tiedän etten jaksa istua toimettomana kotona 5 kuukautta.Ongelma on se, että mies sai töitä toiselta paikkakunnalta (tosin ihan unelmapaikan hyvällä palkalla), mutta minulle ei tunnu löytyvän töitä ko. paikkakunnalta, varsinkin kun en tarvitsisi kuin muutaman kuukauden ajaksi. Nykyisellä paikkakunnalla sen sijaan töitä olisi äitiysloman alkuun asti, mutta asunnon kanssa on hankaluuksia. Nyt asumme isossa opiskelija-asunnossa, mutta sen toisen paikkakunnan asunnon kanssa tämä tulisi liian kalliiksi. Pienempää asuntoa emme opiskelija-asuntosäätiöltä saa koska olemme valmistuneet, kaupunki ei huoli hakijaksi ja yksityiseltä ei asuntoja saa pariksi kuukaudeksi, varsinkin kun tarve olisi elo-syyskuussa kun hakijoita on muutenkin paljon. Muutenkin yksin tälle paikkakunnalle jääminen arveluttaa kun ei ole juuri tukihenkilöitä jos jotain sattuu. Työttömäksi jättäytyminen kuitenkin tiputtaa äitiysloman ajan avustuksia niin paljon että hirvittää.

Sainpahan purettua, itku meinaa tulla tän homman kans ku ei tiedä että mitä tekis.

Mutta sun äitiysraha lasketaan muistaakseni parin vuoden takaisista verotiedoista. Onko sulla silloin ollut työtuloja? Katso www.kela.fi
Sieltä pitäisi löytyä minkä vuoden verotiedoista sun äitiysraha lasketaan

Joo vuoden 2005 tuloista lasketaan, mutta ovat paljon pienemmät kuin nykyiset työttömyydestä huolimtta koska olin silloin opiskelija. Eli kannattaisi laskettaa viimeisen 6 kk tuloista. Voiku sen voisikin laskea vaikka vuoden alusta puoli vuotta.

Mä olisin saanut minimin enkä olisi saanut ennen äitiyslomaa mitään rahaa, koska olin alle 25 eikä koulutusta. Menin sitten työkkärin kautta työharjoitteluun, että saan rahaa ja äitiysraha nousee. Se oli sitten 19,80/päivä, ei mikään kamalan suuri, mutta parempi kuin silloinen minimi 11? ja risat.

Ei voi lykätä enää enempää, olisi toivottu uudesta työpaikasta että olisi aloittanut jo pari kuukautta aiemmin, mutta vanhan työpaikan irtisanomisaikojen takia ei voinut. Ei sillä kyllä me tästä kaupungista jo haluttaisiinkin pois.

Minimirahalle en onneksi tipahda työttömänäkään, mutta paljolta se tuntuu jos jo kaksi kuukautta pitempään töissä saisi yli 200 euroa enemmän kuussa äitiyslomalla. Niin ja oletan että saisin saman ties työttömyyskorvausta ilman karenssia.

Yhteistyössä