Hemmetin omat rahat systeemi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunette
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lunette

Vieras
Meillä on miehen kanssa omat rahat, eli eri tilit. Maksellaan puoliksi yhteisiä laskuja ja kumpikin tietty maksaa omansa. Nyt olen YHTEISESTÄ päätöksestä kotihoidontuella joten rahatilanteeni ei aina kovin hurrattava ole.

Käytiin tänään isommassa kaupassa matkan päässä (yli 150 km) ja kattelin siellä itelleni kesäkenkiä. Edelliset meni ihan totaalisesti rikki viime kesänä joten lenkkareiden lisäksi pitäis hommata jotkut sandaalin tyyppiset kengät. Löysinkin yhdet mukavat ja hintakin suht edullinen 25 euroa. Mietin sitten kuitenkin tiliäni, jonka saldo ei kovin huikea ollut, kauppareissujakin olis vielä tehtävä sillä rahalla. Sanoin sitten ääneen miehelle, etten minä nyt niitä voi ostaa kun ei ole hirveästi sitä rahaa. Ilahduin kovasti kun mies sanoi, että "minä maksan", tosin ilahtuminen katos kun jatkoi että "maksat sitten takaisin kun saat rahaa." Siis jo on prkl!!! Minä olen ostanut miehelle esim. verkkapuvun, talvitakin ja kesätakin. Enkä tasan ole vaatinu niitä takaisin maksamaan.

Muutenki on välillä noloa pyydellä mieheltä ruokarahaa. Olen ehdottanu yhtä yhteistä tiliä jonne siirrettäis tietty summa joka kuukausi, mutta ei se ota tuulta alleen...

Joo meilläkin on yhteiset rahat, mies saa käyttää omansa mihin haluaa ja mun tilille tulevilla rahoilla elätetään perhe ja maksetaan vuokra ja laskut :headwall:

Kukin tavallaan ja joskus ymmärränkin tuon että on omat rahat kun jos toinen sattuu olemaan alkkis tai pelihullu ja rahat menee ennenko on tilille tullukkaan, mut muuten oikeen en silloin kun on muutenkin yhteinen talous.

Siis hä? Ei kai tää voi olla tosikaan... Meilläkin kyllä eri tilit mut silti ikään kuin yhteiset rahat,laskut maksaa kuka maksaa sen kummemmin erittelemättä ja kaupassa sama homma. Ja toimii meillä. Mitään järkee että sama talous,eri tulot ja kaikki puoliksi silti. Sori vaan.

:/ Hö. Oisit sanonut vaan, että ei kun jos sä tarjoaisit, kun mä ostin sulle ne takit ym. Tai pyydä et se maksaa isompia laskuja yksin, kun sulla pienemmät tulot eikä jää rahaa edes kenkiin.

Meillä on omat rahat ja omat tilit ja avioehto. Mun vanhempainrahakauden aikana mies maksoi mulle tulontasausta (mun menetetty käteen jäävä raha noin puoliksi), sillä onhan se lapsi meidän yhteinen. Tällöin kummallakin tulot vähenivät, mutta kotona ollut puoliso ei kärsinyt liikaa "tappioita".

Joistakin tämä kuulostaa oudolta, etenkin jos kaikki raha on yhteistä. Mutta meillä on avioliitosta huolimatta erilliset omaisuudet, joten nämä asiat pitää ottaa huomioon. Ellei nyt halua toiselle ilmaiseksi rahaa antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Joo meilläkin on yhteiset rahat, mies saa käyttää omansa mihin haluaa ja mun tilille tulevilla rahoilla elätetään perhe ja maksetaan vuokra ja laskut :headwall:

Ja sä suostut tommoseen??
:o

Ikävä kyllä vielä suostun. Niin paljon muutakin on pahasti pielessä että johonkin suuntaan tää ratkastaan tästä kohta..

Ups, sen unohdin sanoa että nykyään mies maksaa vuokran yksinään, mutta muut menee aika lailla puoliksi tai siis vuorokuukausin. Mulla on lisäksi vielä opintolainan lyhennys joka kuukausi maksettavana. Ruokaostokset maksan minä siihen asti kun rahat loppuu ja sitten pyydän mieheltä. Noin puoli kuuta pärjään ja sitten tarvii ruveta "kerjuulle".

Minä olen pitänyt rahoja yhteisinä, siksi olen siis maksanut miehelle vaatteita kun olen niitä tilannut esim. postimyyntiluetteloista. Ei mies ennen tuollainen ole raha-asioiden kanssa ollu. Siis silloin kun olin esim. äitiyslomalla ja tuloni olivat yli puolet paremmat.

Meillä on kans miehellä tuota tyyliä välillä, että ostaa mitä haluaa. Esim. kitaran osti jota opetteli soittamaan kuukauden ajan, sen jälkeen on seissyt tuolla nurkassa yli kaksi vuotta jo. Lastenvaatteet ja tarvikkeet ostan minä, ellei satuta jostain tyyliin Prismasta ostamaan (ehkä kahdesti vuodessa), silloin yleensä mies maksaa...

Juu - kyllä mulla putoaisi välittömästi sekä tiskirätti, kakkavaippa että vauva kädestä ja siirtyisin takaisin palkkatyöhön, jos tuloja ei (kaikkien laskujen jälkeen siis) jatettaisi tasan molemmille. Miksi kukaan suostuu mihinkään muuhun?

no, mä maksan kaikki kulut, myös miehen työmatkoja, jotka hoitaa minun autolla. Hän on ihan velkakierteessä ja niihinkin olen joutunut osallistumaan. On pinna kireellä, palamassa loppuun. Meillä on näemmä yhteiset rahat, siis mun rahat.

Velat herra sai törttöillessään ja niiden jälkeen shoppaillessaan turhuuksia. Ja jättäessään pakollisia juttuja maksamatta.

Voi teitä naiset. Kai teillä on omien rahojen myötä myös kotitöiden puolitus? Siis ette pese miestenne vaatteita, laita heille ruokaa, siioo heidän jälkiä, vaihda heille puhtaita lakanoita, anna käyttää itseostamianne vessapapereita, vanupuikkoja ja shamppoita? Onhan teillä kans kaks täysin vapaata päivää viikossa? Onhan vaippojenvaihtovuorot? Tehdäänhän kaikki puoliks?

Avioliitossa miusta kyllä molempien pitäis ajatella yhteistä parasta. Miun mies on antanu miulle tilinsä tunnukset ja saan käyttää vapaasti molempien rahoja, samoin hän. Kaikki on yhteistä ja mie koen, et kun oon vauvan kans kotona, niin tää on miun työ ja ilo. Uskomattoman itsekkäitä miehiä on teillä.. Miun mies maksaa ensin tuloista pakolliset menot ja loput käytetään yhdessä yhteiseks hyväks.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Meillä on omat rahat ja omat tilit ja avioehto. Mun vanhempainrahakauden aikana mies maksoi mulle tulontasausta (mun menetetty käteen jäävä raha noin puoliksi), sillä onhan se lapsi meidän yhteinen. Tällöin kummallakin tulot vähenivät, mutta kotona ollut puoliso ei kärsinyt liikaa "tappioita".

Joistakin tämä kuulostaa oudolta, etenkin jos kaikki raha on yhteistä. Mutta meillä on avioliitosta huolimatta erilliset omaisuudet, joten nämä asiat pitää ottaa huomioon. Ellei nyt halua toiselle ilmaiseksi rahaa antaa.

Veikkaan, että olette iältänne lähes nelikymppisiä...ellette vanhempiakin ja tavanneet reippaasti yli kolmikymppisenä tai sitten rikkaan perheen lapsosia =).

Jokainen taplaa tyylillään, mutta säännöt pitää olla ja molempia osapuolia tyydyttävät. Ja raha- asioista pitää osata ja uskaltaa puhua.

Meillä miehen kanssa on kaikki ollut yhteistä alusta lähtien. Ihan alussa makseltiin ruokaostokset aina vuorotellen ja vuokra puoliksi, mutta ei silti laskettu tarkkaan mitä kumpainenkin on maksanut.

Tiedän yhden eronneet parin, joka jäi aina ex-miehelleen velkaa, jos mies maksoi jonkun ostoksen naisen puolesta...ei varmaan ihme, että pari on nykyään ex =).

Alkuperäinen kirjoittaja obossumi:
Voi teitä naiset. Kai teillä on omien rahojen myötä myös kotitöiden puolitus? Siis ette pese miestenne vaatteita, laita heille ruokaa, siioo heidän jälkiä, vaihda heille puhtaita lakanoita, anna käyttää itseostamianne vessapapereita, vanupuikkoja ja shamppoita? Onhan teillä kans kaks täysin vapaata päivää viikossa? Onhan vaippojenvaihtovuorot? Tehdäänhän kaikki puoliks?

Avioliitossa miusta kyllä molempien pitäis ajatella yhteistä parasta. Miun mies on antanu miulle tilinsä tunnukset ja saan käyttää vapaasti molempien rahoja, samoin hän. Kaikki on yhteistä ja mie koen, et kun oon vauvan kans kotona, niin tää on miun työ ja ilo. Uskomattoman itsekkäitä miehiä on teillä.. Miun mies maksaa ensin tuloista pakolliset menot ja loput käytetään yhdessä yhteiseks hyväks.

Kiitos Obossumi! Ihanaa kuulla että homma toimii =))

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Veikkaan, että olette iältänne lähes nelikymppisiä...ellette vanhempiakin ja tavanneet reippaasti yli kolmikymppisenä tai sitten rikkaan perheen lapsosia =).

Jokainen taplaa tyylillään, mutta säännöt pitää olla ja molempia osapuolia tyydyttävät. Ja raha- asioista pitää osata ja uskaltaa puhua.

Heh, mä tein avioehdon alle kolmekymppisenä. Olemme kumpikin hyvätuloisia, mulla ei ole varallisuutta ja pienen perinnön ehtii vanhemmat tuhlata vielä. Oma tili ja omaisuus on vapautta päättää omista asioista, isot linjat yhdessä ja pienet itse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me mentiin yhteen nuorina eikä meillä ole ollut juuri omaisuutta, nyt on kaikki yhteistä omaisuus, rahat ja velat.

me mentiin yhteen 18v ja sanoin heti, että omat rahat ja omat tilit. Minä en jää kenenkään kukkarolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Pia:
Avioehto ja omat tilit! Tämän sanoin miehelle jo kun yhteen muutettiin ja hyvin on toiminut. Rahasta ei ole ikinä riitaa (ei edes kotona ollessani)

samoin meillä.
musta olis nöyryyttävää mennä pyytään toiselta rahaa jos jotain tarvii/haluaa.

Meillä mies maksaa vuokran ja laittaa mun tilille suurimman osan, jättää itselleen pari sataa bensarahaa ja kahvirahaa.Minä ostelen ruuat ja vaatteet joten mullahan ne rahat olla pitää =) Hyvin meillä toiminu tämmönen systeemi =)

tiedättekö, että avioliitosta on olemassa lakikin ja siinä on mm. elatusvelvollisuus puolisostaan. parempituloinen on siis velvollinen elättämään huonompituloisemman, yms.

Meillä on yhteiset velat, tilit ja rahat. Toimii hyvin, ei tartte kiistellä mistään. En voisi kuvitellakaan että me jaettaisiin laskuja, ne maksetaan sen tililtä kummalla on rahaa. Sama on jatkunut koko avioliiton ajan kohta 4v, ja tulee jatkumaan edelleen kun minäkin siirryn kahden viikon kuluttua työelämään ja alan tienata.

Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
Alkuperäinen kirjoittaja Pia:
Avioehto ja omat tilit! Tämän sanoin miehelle jo kun yhteen muutettiin ja hyvin on toiminut. Rahasta ei ole ikinä riitaa (ei edes kotona ollessani)

samoin meillä.
musta olis nöyryyttävää mennä pyytään toiselta rahaa jos jotain tarvii/haluaa.

minusta on ihanaa kun ei tarvitse ikinä kyseenalaistaa omia ostoksia eikä miettiä mitä mies on mahtanut ostaa. Kumpikin ostaa mitä haluaa/tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja MITÄMITÄ:
jo teillä on ihme systeemi!!

Meillä on yksi yhteinen tili ja sieltä saa kumpikin käyttää. Meillä kaikki on yhteistä!!

mikä ihme systeemi? Oma palkka menee omalle tilille ja sen voi käyttää omiin juttuihin + omiin laskuihin. En näe tässä mitään ihmeellistä?

Yhteistyössä