Helsinki vs. maaseutu - ikuinen vastakkainasettelu?

  • Viestiketjun aloittaja Siru78
  • Ensimmäinen viesti
Siru78
Melkein kaikki ketjut, joissa keskustellaan asumisesta Suomessa, johtavat ainakin sivujuonteena tähän vastakkainasetteluun. Taitaa olla niin, että muuallakin maailmassa tämä on aika tuttua. Ruotsissa ainakin maaseudulla suhtaudutaan usein aika negatiivisesti Tukholmaan.

Ja nyt en tarkoita maaseudulla koko Suomea. Toki aina on vastakkainasettelua muutenkin, (Tre-Hki, Tre-Tku, Etelä-Pohjoinen jne.) vaan nimenomaan pikkukaupungit/kunnat vs. Helsinki.

Itse olen kotoisin maalta, mutta opiskellut Helsingissä. Työt johti takaisin maaseudulle (joskus näinkin), mutta aina saan kuulla negaa Helsingistä. Mulla on yhä kämppä Stadissa ja hyvin monena viikonloppuna menen sinne. Ystäviäni tapaamaan, katsomaan jotain bändiä jne...
 
Itse kuoppansa ovat kaivaneet
Ainakin sitä vastakkainasettelua on niin pitkään, kun suurin osa (?) helsinkiläisistä on niin tyhmää että luulee muun kuin helsinginni olevan maaseutua. Maailman mittakaavassa on ihan yksi lysti onko kaupungissa 100 vai 500 tuhatta asukasta, samanlaisia pikkukaupunkeja ovat kaikki. Ja kun suomessa kuitenkin on tosiaan kymmeniä muitakin pikkukaupunkeja, on naurettavaa pitää sitä omaa vain hieman suurempaa paikkaa ainoana "oikeana kaupunkina" ja kuvitella että muu suomi on yhtä peltoa ja metsää. Eli jos on idiootti, saa idiootin kohtelun.
 
Ainakin sitä vastakkainasettelua on niin pitkään, kun suurin osa (?) helsinkiläisistä on niin tyhmää että luulee muun kuin helsinginni olevan maaseutua. Maailman mittakaavassa on ihan yksi lysti onko kaupungissa 100 vai 500 tuhatta asukasta, samanlaisia pikkukaupunkeja ovat kaikki. Ja kun suomessa kuitenkin on tosiaan kymmeniä muitakin pikkukaupunkeja, on naurettavaa pitää sitä omaa vain hieman suurempaa paikkaa ainoana "oikeana kaupunkina" ja kuvitella että muu suomi on yhtä peltoa ja metsää. Eli jos on idiootti, saa idiootin kohtelun.
Oi kuinka ihanasti puhut. =)
 
Vastakkainasettelua on niin pitkään, kuin löytyy syystä tai toisesta vastakkainajattelijoitakin =)
Olen päätynyt Helsinkiin monien mutkien kautta, mukana myös hyvin pieniä maalaispitäjiä kaupunkien lisäksi.
 
"Heluna"
Kyllä on hesalaiset pirun ylpeetä sakkia. Yleensä kans se ylpeempi sakki muuttaa hesaan ja entisestään ylpistyy. Tossa määkin muistan yhen yläastekaverin (poika) joka sittemmin muutti hesaan. No oli siellä muutaman vuoden asunu ja baarissa näin niin puhukin niinku ois oikeen sata vuotta siellä asunu. No vittuili kans yhelle tyypille baarissa sitten ja sai kunnolla köniinsä. En ny tykkää että tapellaan mutta itteppä kerjäs.

Luulevat olevansa jottain maailman omistajia vaikka aika kyläpahanen toi Hesakin on ku vertaa johonki oikeisiin kaupunkeihin niinku New York.

Itte en asuis siellä mistään hinnasta. Sekava, ahdas, pölynen, ihmiset tylyjä puolet mutiaisia jokka lusmuilee vaan toreilla. Ei herranjestas en kyllä tajuu miksi tonne joku haluu ja vielä leuhkii...

Lisäksi vituttaa se että hesassa päätetään asioita joista ei tajuta hölkäsen pöläystä. Revitaan maalta rahat sinne ja itte ei saakeli osata varmaan voileipää tehä... no en jaksa ees selittää kaikki tajuu kyllä.
 
"Vieras"
[QUOTE="Heluna";26491068]Kyllä on hesalaiset pirun ylpeetä sakkia. Yleensä kans se ylpeempi sakki muuttaa hesaan ja entisestään ylpistyy. Tossa määkin muistan yhen yläastekaverin (poika) joka sittemmin muutti hesaan. No oli siellä muutaman vuoden asunu ja baarissa näin niin puhukin niinku ois oikeen sata vuotta siellä asunu. No vittuili kans yhelle tyypille baarissa sitten ja sai kunnolla köniinsä. En ny tykkää että tapellaan mutta itteppä kerjäs.

Luulevat olevansa jottain maailman omistajia vaikka aika kyläpahanen toi Hesakin on ku vertaa johonki oikeisiin kaupunkeihin niinku New York.

Itte en asuis siellä mistään hinnasta. Sekava, ahdas, pölynen, ihmiset tylyjä puolet mutiaisia jokka lusmuilee vaan toreilla. Ei herranjestas en kyllä tajuu miksi tonne joku haluu ja vielä leuhkii...

Lisäksi vituttaa se että hesassa päätetään asioita joista ei tajuta hölkäsen pöläystä. Revitaan maalta rahat sinne ja itte ei saakeli osata varmaan voileipää tehä... no en jaksa ees selittää kaikki tajuu kyllä.[/QUOTE]

Ihana:D
 
asdfas
[QUOTE="Heluna";26491068]Kyllä on hesalaiset pirun ylpeetä sakkia. Yleensä kans se ylpeempi sakki muuttaa hesaan ja entisestään ylpistyy. Tossa määkin muistan yhen yläastekaverin (poika) joka sittemmin muutti hesaan. No oli siellä muutaman vuoden asunu ja baarissa näin niin puhukin niinku ois oikeen sata vuotta siellä asunu. No vittuili kans yhelle tyypille baarissa sitten ja sai kunnolla köniinsä. En ny tykkää että tapellaan mutta itteppä kerjäs.

Luulevat olevansa jottain maailman omistajia vaikka aika kyläpahanen toi Hesakin on ku vertaa johonki oikeisiin kaupunkeihin niinku New York.

Itte en asuis siellä mistään hinnasta. Sekava, ahdas, pölynen, ihmiset tylyjä puolet mutiaisia jokka lusmuilee vaan toreilla. Ei herranjestas en kyllä tajuu miksi tonne joku haluu ja vielä leuhkii...

Lisäksi vituttaa se että hesassa päätetään asioita joista ei tajuta hölkäsen pöläystä. Revitaan maalta rahat sinne ja itte ei saakeli osata varmaan voileipää tehä... no en jaksa ees selittää kaikki tajuu kyllä.[/QUOTE]


Hohhoijaa... Vaikka en Helsingistä olekaan, niin tälläinen "argumetointi" kyllä lähinnä naurattaa.
 
"Heluna"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26491082:
Kotipaikastaan saa ja on hyvä olla ylpeä! Toivottavasti tekin olette.

Kumma kun näissä ketjuissa aina mollataan helsinkiläisiä, mutta enpä muista helsinkiläisten täällä muita mollanneen. Jotakin turkulaista ehkä joskus. :D
Hesalaiset haukkuu kaikkia ja ovat kans nokka pystyssä ylpeenä. Ei viitti ees kommentoida maaseutulaiselle mitään kuhan tuhahtelee. On meinaan nähty.
 
  • Tykkää
Reactions: Istafra
asdaf
[QUOTE="heluna";26491116]Totta joka sana. Sanoppa ykskin mikä ei olis noin.[/QUOTE]

Laittappa lähteet. Jotain muuta kuin "kuulin kyllä kun yksi sukulaispoika..."tasoisia, vaan ihan oikeita lähteitä.
 
"Heluna"
Laittappa lähteet. Jotain muuta kuin "kuulin kyllä kun yksi sukulaispoika..."tasoisia, vaan ihan oikeita lähteitä.
Höpöhöpö. Mää oon se lähde ja mun silmät ja korvat. Ja varmaan aika moni muu on ihan samat huomannu. On se kans kumma että porukka on niin avutonta että mittään ei voi uskoa ennenku se lukee jossain 1000 sivusessa tutkimuksessa.

Jos on ihmiset tylyjä ni kyllä mä sen nään ilman että joku professori sitä mulle 2 tuntii solkottaa.
 
mitämitäs
[QUOTE="Heluna";26491131]Hesalaiset haukkuu kaikkia ja ovat kans nokka pystyssä ylpeenä. Ei viitti ees kommentoida maaseutulaiselle mitään kuhan tuhahtelee. On meinaan nähty.[/QUOTE]

Aika outoa, että tässä ketjussa se ainoa haukkuja - eli sinä - et ole Hesasta? Missä ne kaikki stadilaiset haukkujat nyt on?
 
"Heluna"
Alkuperäinen kirjoittaja mitämitäs;26491162:
Aika outoa, että tässä ketjussa se ainoa haukkuja - eli sinä - et ole Hesasta? Missä ne kaikki stadilaiset haukkujat nyt on?
On niitä ketjut täynnä joissa ivataan. Ja sitten ihan tuolla oikeessa maailmassa. Meneppä Hesaan ja kysy neuvoa. pelkkä vittumainen mulkaisu tulee ellei sitten joku neuvo väärin.

Kerran oltiin hesassa ja Jumboon menossa ja pysähdyin neuvoo kysymään ku oltiin menty sotkuun ku oli tietyöt (niitä siellä kans aina ja jokapaikassa). Joku ukko neuvo sitten ylpeenä ja ihan päin honkia. No mentiin sitten itäkeskukseen jossa ei muuten kovin montaa kunnon ihmistä nähty: maleksijoita, sekoja, huorapukuisia teinejä, mutiaisia... no okei poliiseja oli, mutta liian vähän. Lapset oli kurittomia.
 
mimitäs
[QUOTE="Heluna";26491199]On niitä ketjut täynnä joissa ivataan. Ja sitten ihan tuolla oikeessa maailmassa. Meneppä Hesaan ja kysy neuvoa. pelkkä vittumainen mulkaisu tulee ellei sitten joku neuvo väärin.

Kerran oltiin hesassa ja Jumboon menossa ja pysähdyin neuvoo kysymään ku oltiin menty sotkuun ku oli tietyöt (niitä siellä kans aina ja jokapaikassa). Joku ukko neuvo sitten ylpeenä ja ihan päin honkia. No mentiin sitten itäkeskukseen jossa ei muuten kovin montaa kunnon ihmistä nähty: maleksijoita, sekoja, huorapukuisia teinejä, mutiaisia... no okei poliiseja oli, mutta liian vähän. Lapset oli kurittomia.[/QUOTE]

Eihän Jumbo edes ole Helsingissä. En minäkään sinne tietä osaisi neuvoa, osaan neuvoa vaan keskustassa ja niissä kaupungin osissa missä olen asunut. Pääkaupunkiseutu on aika laaja alue, ei täällä kaikki jokaista paikkaa tiedä todellakaan. Neuvon tietä toki, jos vain osaan.

Olen itse asunut todella kauan Helsingissä, ja joo olen ihan ylpeästi helsinkiläinen. Hyvä paikka asua, kaunis kaupunki, olen viihtynyt täällä erinomaisen hyvin... miksi en olisi ylpeä? Ihan sama mulle on, mistä muut ovat kotoisin ja ei ainakaan kukaan mun tapaamani helsinkiläinen luule koko muun Suomen olevan maaseutua. Mä olen täällä ja hyvä niin, mulle.
 
"vieras"
Kyllä mulle on vittuiltu siellä helsigissä murteesta jopa ihan baarimikkoa myöten, tähän vinoiluun osallistui vielä 2 miestä, jotka päättivät opettaa maalaisapinalle kaupungin tapoja.

No, turpaansa saivat.
 
"Reino"
[QUOTE="vieras";26491252]Kyllä mulle on vittuiltu siellä helsigissä murteesta jopa ihan baarimikkoa myöten, tähän vinoiluun osallistui vielä 2 miestä, jotka päättivät opettaa maalaisapinalle kaupungin tapoja.

No, turpaansa saivat.[/QUOTE]

Joo ei siitä pullamössöporukasta oo miestä. Yks rehti maalainen nujertaa kyllä ainakin 3 citynössöä.

Helsinki on pelkkää paskaa, en muuta sano. Kaikki mitä sieltä tulee on paskaa.
 
"vieras"
Minä en ole koskaan asunut Helsingissä (Suomessa olen asunut ainoastaan pohjoisessa) enkä erityisesti pidä Helsingistä, mutta kyllä Helsinki on Suomen ainoa kaupunki. Turku on melkein, mutta ei ihan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26491412]Minä en ole koskaan asunut Helsingissä (Suomessa olen asunut ainoastaan pohjoisessa) enkä erityisesti pidä Helsingistä, mutta kyllä Helsinki on Suomen ainoa kaupunki. Turku on melkein, mutta ei ihan.[/QUOTE]

Minä lasken kaupungeiksi ns. vanhat kaupungit.

wiki

Vanhoiksi kaupungeiksi kutsutaan ennen vuoden 1959 lakiuudistusta perustettuja Suomen kaupunkeja. Niiden tuli itse huolehtia monista maaseudulla valtiolle kuuluneista tehtävistä. Niissä oli siis pitemmälle viety kunnallinen itsehallinto kuin muissa kunnissa, mutta myös monia erityisrasituksia. Kyse oli vuonna 1789 valtakunnan porvaristolle ja kaupungeille annetusta kuninkaallisesta vakuutuksesta ja siinä mainituista kaupunkien erioikeuksista. Esimerkiksi tuomarit valittiin kaupunginvaltuuston päätöksellä.

Kaupungit saivat säätää omia järjestyssääntöjä asioista, joissa maalla oli noudatettava yleistä lakia. Helsingissä luovuttiin omasta liikennejärjestyssäännöstä vuonna 1957 ja ryhdyttiin soveltamaan yleistä tieliikennelakia.[1] Vuonna 1959 säädettiin laki, jolla tehtiin mahdolliseksi perustaa ns. uusia kaupunkeja, joilla ei ollut kaikkia vanhojen kaupunkien raskaita velvollisuuksi, esimerkiksi velvollisuutta maistraatin ylläpitoon

Vanhoissa kaupungeissa oli kaupungin itse ylläpitäminä raastuvanoikeus, maistraatti, ulosottovirasto kaupunginvouteineen ja syyttäjänvirasto kaupunginviskaaleineen. Myös poliisilaitos oli kunnallinen. Kaupungit joutuivat alun perin pitämään myös kaupunginvankilaa.

Vanhat kaupungit ja perustamisvuosi


Turku 1200-luvun lopulla
Porvoo 1346
Rauma 1442
Naantali 1443
Tammisaari 1546
Helsinki 1550
Pori 1558
Oulu 1605
Vaasa 1606
Uusikaupunki 1616
Kokkola 1620
Uusikaarlepyy 1620
Tornio 1621
Hämeenlinna 1638
Savonlinna 1639
Lappeenranta 1649
Raahe 1649
Kristiinankaupunki 1649
Kajaani 1651
Pietarsaari 1652
Hamina 1653
Loviisa 1745
Tampere 1779
Kuopio 1782
Kaskinen 1785
Jyväskylä 1837
Mikkeli 1838
Heinola 1839
Joensuu 1848
Maarianhamina 1861
Kemi 1869
Hanko 1874
Kotka 1878
Iisalmi 1891
Lahti 1905
 
"vieras"
[QUOTE="Heluna";26491199]On niitä ketjut täynnä joissa ivataan. Ja sitten ihan tuolla oikeessa maailmassa. Meneppä Hesaan ja kysy neuvoa. pelkkä vittumainen mulkaisu tulee ellei sitten joku neuvo väärin.

Kerran oltiin hesassa ja Jumboon menossa ja pysähdyin neuvoo kysymään ku oltiin menty sotkuun ku oli tietyöt (niitä siellä kans aina ja jokapaikassa). Joku ukko neuvo sitten ylpeenä ja ihan päin honkia. No mentiin sitten itäkeskukseen jossa ei muuten kovin montaa kunnon ihmistä nähty: maleksijoita, sekoja, huorapukuisia teinejä, mutiaisia... no okei poliiseja oli, mutta liian vähän. Lapset oli kurittomia.[/QUOTE]

Minulle on kyllä ihmiset olleet ystävällisiä Helsingissä. Olen käynyt siellä monta kertaa, ja olen kysynyt neuvoakin, ja ihan asiallisesti ja ystävällisesti on vastattu. Ei ole kukaan mulkoillut tai ollut tyly. Toki siihen vaikuttaa myös se miten itse kysyy ja keneltä. Jos pysäyttää kiireisenä kävelevän henkilön Rautatientorilla ja töksäyttää vaikka "miten mää pääsen Jumboon?" niin voi olla, että saa omituisia katseita ja ehkä jopa tylyä kohtelua.
 
nvks<d-f
Ainakin sitä vastakkainasettelua on niin pitkään, kun suurin osa (?) helsinkiläisistä on niin tyhmää että luulee muun kuin helsinginni olevan maaseutua. Maailman mittakaavassa on ihan yksi lysti onko kaupungissa 100 vai 500 tuhatta asukasta, samanlaisia pikkukaupunkeja ovat kaikki. Ja kun suomessa kuitenkin on tosiaan kymmeniä muitakin pikkukaupunkeja, on naurettavaa pitää sitä omaa vain hieman suurempaa paikkaa ainoana "oikeana kaupunkina" ja kuvitella että muu suomi on yhtä peltoa ja metsää. Eli jos on idiootti, saa idiootin kohtelun.

Niinpä....
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26491460]Minä lasken kaupungeiksi ns. vanhat kaupungit.

[/QUOTE]

Ei se muuta sitä, että ainoa paikka Suomessa, joka oikeasti tuntuu kaupungilta on Helsinki.
 

Yhteistyössä