Helsinki/ puistotädit omivat jatkossa kaupungin leikkipuistot

Helsingissä suunnitellaan ensi vuoden alusta alkaen siirtymistä käytäntöön, jonka mukaan rakennusvirasto vuokraa puistoja puistotädeille. Se tarkoittaisi, että arkisin klo 9.00 -12.00 näihin puistoihin ei olisi muilla äideillä lapsineen mitään asiaa!

Mihin me muut sitten menisimme? Missä tapaisimme muita äitejä ja lapsia? Otettaisiinko puistotätien sijoittelussa huomioon jonkinlainen hajautus? Vai valloittaisivatko puistotädit muidenkin lähipuistot kuten Pakilassa?

Puistotädit ovat hyvä asia, mutta painostetaanko nyt äidit/vanhemmat viemään lapsensa puistotädille, jotta lapsemme saisivat ulkoilla päivän tärkeimmän ulkoiluajan kaupungin leikkipuistossa? Tulisivatko leikkipuistot täten jatkossa maksulliseksi?

Voisitko valottaa tätä "puistotäti"- ideaa, missä mielessä se rajoittaa puistoissa käymistä? Estääkö puistotädin paikallaolo puistossa leikkimisen vai? Kuka siellä sitten SAA leikkiä?

Jos tarkoittaa, että tarhat/kerhot valtaavat puistot 9-12, niin kovin epäreilulta kuulostaa. Veronmaksajia ollaan kaikki.. joten yleiset puistot kaikkien käyttöön 24/7.

Itse oon toiminu puistotätinä ja kyllä mun mielestä siinä kävi sitten äitejä lapsineen leikkimässä. Lähinnä katsomassa minkälaista se toiminta on. Eikä Turussa ainakaan noita puistotädillä varustettuja puistoja nyt niin kovin montaa ollu että kyllä niitä puistoja riitti ilman tätiäkin...

Puistotäti on täti joka on paikalla puistossa, järjestää ohjelmaa ja leikkii niiden lasten kanssa jotka ovat puistoon ilmoittautuneet. Toimii samalla systeemillä kuin päiväkoti, eli maksat tietyn määrän päiviä ja niin monena päivänä saat tuoda lapsen puistoon leikkimään ja lähteä itse vaikka asioille, nukkumaan tai mitä nyt aiotkaan tehdä. Jotku toi heti aamusta ja haki kun puisto meni "kiinni" ja toiset toi vaan tunniksi pariksi.

Mukavaa hommaa oli, täytyy sanoa.

Itse toivoisin leikkipuistot kaikkien käyttöön: lapsien, äitien/huoltajien, puistotätien ja pphoitajien...

Suunnitelma on, että ensi vuoden alusta rakennusvirasto vuokraa puistoja puistotädeille Helsingissä. Silloin puistotädillä ymmärtääkseni on oikeus kieltää muiden puistoilu tuona aikana. Jo nyt meillä puistotäti on häätämässä muut pois "toivoen" muiden pysyvän poissa, jatkossa hän voi sen "vaatia".

Kaupungilta sanottiin, että "onhan se puisto käytössä kaikkina muina aikoina kuin ma-pe 9-11". Mikä on kyllä taatusti muissakin kuin meidän perheessä juuri se tärkein ulkoiluaika!

Vantaalla ollaan jo menty siihen, että yksi yleinen leikkipuisto on kielletty kotiäideiltä, kun pph:t ulkoiluttavat siellä hoitolapsiaan, eivätkä halua muita samaan puistoon.

Aika törkeää toimintaa.

Yhteistyössä