Helsingin YTHS ja papa - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FeverladyVonNippon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

FeverladyVonNippon

Vieras
Hei, olen varaamassa aikaa YTHS:lle papaan. Onko joku käynyt siellä ja voisi kertoa miten homma toimii? Gyneä tuskin saa itse valita vapaasti, mutta kenelle gynelle ei ehdottomasti kannata mennä?

Minulta on aikaisemmin ottanut papan terveyskeskuksen lääkäri, ja se sattui. Ajattelin, että alaan erikoistunut gynekologi varmaan osaa ottaa näytteen kivuttomasti. Ainakaan millekään labran hoitsulle en mene.

Hei, olen varaamassa aikaa YTHS:lle papaan. Onko joku käynyt siellä ja voisi kertoa miten homma toimii? Gyneä tuskin saa itse valita vapaasti, mutta kenelle gynelle ei ehdottomasti kannata mennä?

Minulta on aikaisemmin ottanut papan terveyskeskuksen lääkäri, ja se sattui. Ajattelin, että alaan erikoistunut gynekologi varmaan osaa ottaa näytteen kivuttomasti. Ainakaan millekään labran hoitsulle en mene.

Helsingin Yths:stä en tiedä, mutta meillä ei Yths:n gynelle pääse papan ottoon. Sen ottaa labrahoitaja (tai vastaantolla "tavallinen" hoitaja) tai yleislääkäri. Gynekologisen tarkastuksenkin tekee yleislääkäri - ellei sitten ole jotain gynekologista sairautta tai erikoisosaamista vaativaa asiaa, jolloin pääsee gynelle.

Gynetkin on erilaisia: yksi tykkää gyne A:sta hurjasti, kun toisen mielestä se on ehdoton nou nou ja kolmas sitten B:stä jne.

Viimeksi muokattu:
Helsingin Yths:stä en tiedä, mutta meillä ei Yths:n gynelle pääse papan ottoon. Sen ottaa labrahoitaja (tai vastaantolla "tavallinen" hoitaja) tai yleislääkäri. Gynekologisen tarkastuksenkin tekee yleislääkäri - ellei sitten ole jotain gynekologista sairautta tai erikoisosaamista vaativaa asiaa, jolloin pääsee gynelle.

Gynetkin on erilaisia: yksi tykkää gyne A:sta hurjasti, kun toisen mielestä se on ehdoton nou nou ja kolmas sitten B:stä jne.

Millä YTHS:llä olet käynyt? Ovatko hoitajat olleet helläkätisiä, olen kuullut että labrahoitajat voivat olla aika välinpitämättömiä mitä potilaan tuntoaistiin tulee.

Tietty mieltymykset gynekologien välillä vaihtelevat, mutta haluaisin tietää, jos Helsingin YTHS:llä on joku useimpien mielestä kamala, jota kannattaa välttää.

Viimeksi muokattu:
Millä YTHS:llä olet käynyt? Ovatko hoitajat olleet helläkätisiä, olen kuullut että labrahoitajat voivat olla aika välinpitämättömiä mitä potilaan tuntoaistiin tulee.

Tietty mieltymykset gynekologien välillä vaihtelevat, mutta haluaisin tietää, jos Helsingin YTHS:llä on joku useimpien mielestä kamala, jota kannattaa välttää.

Kuten jo aiemmin joku sanoi Helsingin YTHS:llä et gynekologille pääse papan ottoon vaan sen ottaa yleislääkäri. Itselle ei ole ainakaan yhtään ongelmalääkäriä tullut vastaan.

Viimeksi muokattu:

Olen käynyt vähän pohjoisemmalla yths paikkakunnalla.

Hoitajat ovat olleet helläkätisiä (itsellä ei siis kokemusta labrahoitajan papaotosta, vaan meillä sairaanhoitajat ottavat pääosin papan). Nykyisin papani ottaa gyne, mutta vain siitä syystä, että tarvitsen tällä hetkellä erikoislääkärin hoitoa (papa menee siinä sivussa aina kontrollien yhteydessä).

Noissa asioissa kannattaa muuten rohkeasti kysyä ajanvarauksesta ja kertoa suoraan, että papan ottaminen teki viimeksi liian kipeää. Ystäväni on sh ja sitä kautta tiedän, että ajanvarauksessa osataan ohjata potilas "oikeaan" paikkaan, jos potilas uskaltautuu kertomaan asiastaan vähän laaejmmin eikä "pihtaile" tietoa (esimerkiksi juuri sitä, että papa sattui viimeksi liikaa ja tuli pienimuotoinen kammo).

Tosin... jos on kuormittuneet vastaanotot ja paljon ruuhkaa, ei varmaan tuo valikoiminen onnistu missään, mutta aina kannattaa yrittää.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. En tajunnut ajanvarauksessa sanoa aiemmasta kivusta, mutta kuulemma aikoja on joka tapauksessa vain yhdelle lääkärille. Nyt on aika kesäkuulle Ulla Saloselta, ilmeisesti yleislääkäri. En muista, olenko aiemmin käynyt hänen luonaan missään muussa asiassa, mutta tuskin mikään kauhulääkäri?

YTHS:llä nimenomaan ainoa ikävä kokemus juuri lääkärin toimesta. Sattui ja vuosin verta todella runsaasti viikon ajan (siis paljon runsaammin kuin esim. kuukautisten aikana). Labrahoitajat aina olleet osaavia ja koska itsekin alunperin labrahoitajan koulutuksen olen saanut, tiedän että labrassa ei ole mitään syytä kohdella potilasta yhtään sen huonommin/paremmin kuin lääkärin vastaanotollakaan. Kyseessä oleva lääkäri oli todella nuori ja luulenpa, että yritti parhaansa ottaa vain riittävän näytteen. Mieluummin kerran kärsin hetken verran, kun menen uudelleen antamaan näytettä, jossa ei ole ollut riittävästi soluja tulkintaa varten. Ehkä tuo vuotoasia kalvoi mieltä paljon enemmän, kuin hetkellinen kiputuntemus.

Ehkä ap:n papa-aika on jo ohi ja kommentti tulee myöhässä, mutta kerron silti että olen käynyt Ulla Salosella ja tämä oli hirveän mukava tyyppi, olet varmasti hyvissä käsissä!

Kiitos vastauksista. Papa-aika oli jo, mutta pelotti niin paljon että en tutkimuspöydälle asti päässyt. Lääkäri kirjoitti reseptin rauhoittaville ja sovittiin että varaan uuden ajan (sitten kun YTHS taas suostuu antamaan aikoja).

papakoe nipistää hetken ja kaikki alapään tutkimukset on nöyryyttäviä. Mutta synnytys sattuu paljon enemmän kuin papa.

Joillain kohdunkaula on huomattavasti herkempi, eikä papakoe "nipistä hetkeä" vaan oikeasti sattuu. Varsinkin jos toimenpidettä pelkää, on aika julmaa sinulta vähätellä toisen kokemusta. Ei se minun rauhoittava lääkitykseni ole sinulta mitään pois. Olen pahoillani jos sinulla on synnytyksen jäljiltä täysin tunnoton alapää, mutta minulla ei ole.

Varmaan synnytys sattuu enemmän kuin papa, mutta kerrotko miten vitussa synnyttäminen minun papaani liittyy? Onko pointtisi se, että jos naisella teoreettisesti on mahdollisuus kokea suurempaa kipua (synnytys), mihinkään pienemmän kivun lievitykseen ei ole oikeutta? Vai että mitään muuta kipua ei maailmassa voi olla olemassa? Saako naisen ainoa identiteetti olla äiti, vaikka lapsia ei aikoisikaan hankkia? Siis ihan oikeasti, painutko vittuun ja yritä tajuta, että ei tuossa kaiken synnytykseen vertaamisessa ole mitään järkeä eikä kaikkien muiden elämä pyöri lapsien maailmaan pusertamisen ympärillä.

Viimeksi muokattu:
Joillain kohdunkaula on huomattavasti herkempi, eikä papakoe "nipistä hetkeä" vaan oikeasti sattuu. Varsinkin jos toimenpidettä pelkää, on aika julmaa sinulta vähätellä toisen kokemusta. Ei se minun rauhoittava lääkitykseni ole sinulta mitään pois. Olen pahoillani jos sinulla on synnytyksen jäljiltä täysin tunnoton alapää, mutta minulla ei ole.

Varmaan synnytys sattuu enemmän kuin papa, mutta kerrotko miten vitussa synnyttäminen minun papaani liittyy? Onko pointtisi se, että jos naisella teoreettisesti on mahdollisuus kokea suurempaa kipua (synnytys), mihinkään pienemmän kivun lievitykseen ei ole oikeutta? Vai että mitään muuta kipua ei maailmassa voi olla olemassa? Saako naisen ainoa identiteetti olla äiti, vaikka lapsia ei aikoisikaan hankkia? Siis ihan oikeasti, painutko vittuun ja yritä tajuta, että ei tuossa kaiken synnytykseen vertaamisessa ole mitään järkeä eikä kaikkien muiden elämä pyöri lapsien maailmaan pusertamisen ympärillä.

miten toi sana, v:llä alkava, ilmestyi juuri alapäätä käsittelevään juttuun - ei sulle kukaan v.....llu missään vastauksessa, taidat olla todella lääkityksen tarpeessa

Viimeksi muokattu:
Minä en ole kyllä huomannut mitään eroa, ottaako sen näytteen hoitaja vai gyne.

Käyn gynellä säännöllisesti ja siellä otetaan papa mutta sitten ikäni puolesta pääsen näihin joukkotarkastuksiin ja niissä näyte otetaan terveyskeskuksen labrassa. Kävin juuri pari viikkoa sitten eikä se kyllä juurikaan tuntunut. Gyne on tärkeä sisätutkimuksen tekijä mutta papa on ihan rutiinia labrassakin. Eihän se mukavaakaan ole mutta mieluummin papa kuin hammaslääkäri. Molempia päitä on hoidettava jos haluaa itsestään huolta pitää joten eiköhän sen kurjan hetken kestä. Lupaa sitten itselleen vaikka jotain hemmottelua sen jälkeen..;)

Yhteistyössä