"Helsingin ydinkeskusta kuihtuu yksityisautoilun hillitsemisen takia, sanovat yrittäjät: ”Ei monen tonnin laukkua tulla ostamaan metrolla”"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Lähes 3/4 Helsingin keskustassa asioivista kulkee joukkoliikenteellä. https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/julkaisut/julkaisut/julkaisu-22-19.pdf

Autoilun rooli on minimaalinen.

Jos autoilu maksimoidaan keskustassa samaan tapaan kuin kehä- ja sisääntuloteiden kauppakeskusalueilla, niin sen jälkeen jäljellä ei ole yhtään asiointipaikkaa joka olisi houkutteleva muille kuin autoilijoille.
Ei sillä ole väliä, kuinka moni (pakotettuna?) kulkee joukkoliikenteellä, vaan sillä, kuka tuo kassavirtaa liikkeille. 1000 pyöräilevää "älä-osta-mitään"-idealistia ei pidä pystyssä ensimmäistäkään yritystä.

Vertailuksi: 3/4 helsinkiläisistä ei veroillaan kerrytä valtion kassaa (josta mm. joukkoliikennehankkeita kustannetaan), koska heidän saamansa sosiaaliset tulonsiirrot ovat suuremmat kuin heidän maksamansa verot.
 
Vihreä kommentti Helsingin Sanomista.

"HenrixIlmoita asiaton viesti
2:48

Helsingin keskustasta on tehtävä täysin autoton, tässä on koko maailman yhteinen ilmasto kyseessä ja panokset ovat merkittävät.

Ei yksi kokonainen pääkaupunki voi ottaa irtiottoja yhteisistä kansainvälisistä sopimuksista ja EU:n tavoitteista.

Vain ja ainoastaan Suomen pääkaupungin näyttäessä esimerkkiä voimme siirtyä tulevaisuuteen globaalisti ja ilmasto vastuullisesti.

Nyt keskustasta poistuvat liikkeet ovat hoitaneet vain yritystensä talouden heikosti ja toimitusjohtajat yrittävät vierittää omat virheensä ilmasto vastuullisten kansalaisten ja päätöksentekijöiden niskaan.

Lisäksi, näiden yritysten vapauttamista liiketiloista voidaan tehdä uusia syrjäytymisen ehkäisyyn käytettäviä tiloja ja laajentaa kaupungin kansalaisten palveluverkkoa.

Näistä nyt vapautuvista tiloista saisi esimerkiksi nykyään rautatieasemalla ja ostareilla hengaaville nuorille lämpimiä ja miellyttäviä nuorisotiloja, alkoholi ja päihderiippuvaisille nukkumapaikkoja hätämajoituksen suhteen sekä turvallisia piikityshuoneita huumeriippuvaisille. Etenkin jälkimmäisiä on ehdotettu jo aikaisemmin Helsingin kunnanvaltuustossa mutta niille ei ole löytynyt paikkaa mikä olisi julkisella liikenteellä helposti tavoitettavissa.

Helsingin kaupungin kannattaisi ottaa liiketoiminnan digitalisaation murroksesta johtuvien taloudellisten kiinteistöjen arvojen lyhytaikaisen arvon notkahduksen kuopasta hyöty irti ja lunastaa kiinteistöt edullisesti kunnalle jotta sosiaalipalveluita ja edellä mainittuja muita palveluita voisi tarjota ydinkeskustasta käsin kaupungin asukkaille.

Koska julkinen liikenne painottuu jo valmiiksi ydinkeskustaan voimakkaasti, olisi tämä helsinkiläisten ehdoton etu ja samalla merkittävä kustannussäästö kun samassa paikassa voisi yhdistyä useat toiminnot kerralla ja viranomaisten työ olisi paljon aukottomampaa.

Keskusta olisi moderni, kustannustehokas ja käytännöllinen asukkailleen sekä ilmasto ystävällinen autottomuutensa johdosta."
Eli vanhat, arvokkaat kiinteistöt örveltävien narkkien ja nuorten käyttöön? Just.
 
vierailija
Ei sillä ole väliä, kuinka moni (pakotettuna?) kulkee joukkoliikenteellä, vaan sillä, kuka tuo kassavirtaa liikkeille. 1000 pyöräilevää "älä-osta-mitään"-idealistia ei pidä pystyssä ensimmäistäkään yritystä.

Vertailuksi: 3/4 helsinkiläisistä ei veroillaan kerrytä valtion kassaa (josta mm. joukkoliikennehankkeita kustannetaan), koska heidän saamansa sosiaaliset tulonsiirrot ovat suuremmat kuin heidän maksamansa verot.
Luultavasti monella on kallis polkupyörä ostettuna. Kalliimpi kuin maaseudun kakkosautot....
 
Tämän selvityksen jälkeen on valmistunut paljon kauppakeskuksia Helsinkiin ja Espooseen sekä korona muuttanut ostoskäyttäytymistä vielä enemmän lähiasiointiin ja toisaalta verkkokauppaan. Nämä ovat olleet kohtalokkaita ydinkeskustan liikkeille.
Autoilin oman lähikaupunkini keskustaan eräänä päivänä. Yllätyksekseni huomasin, että liikkeen edessä oli kosolti tyhjiä paikkoja autolle ja maksukin hoituu näpsäkästi sovelluksella. Aiemmin vaihtoehtoina oli parkkihalli tai pyöriminen ympäri kaupunkia paikkaa etsien. Keskustasta on selvästi hävinnyt autoilevat ihmiset, mikä itseasiassa teki keskustasta hiukan houkuttelevamman paikan minulle asioida. Liikekeskukset ovat täpötentäynnä, mutta kaupungilla on tilaa.... tietysti siellä haittaa vielä kerjäläiset, nistit ja muut hämäräveikot, jotka vaeltelee kaduilla. Näitä ei löydy kauppakeskuksista.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Autoilin oman lähikaupunkini keskustaan eräänä päivänä. Yllätyksekseni huomasin, että liikkeen edessä oli kosolti tyhjiä paikkoja autolle ja maksukin hoituu näpsäkästi sovelluksella. Aiemmin vaihtoehtoina oli parkkihalli tai pyöriminen ympäri kaupunkia paikkaa etsien. Keskustasta on selvästi hävinnyt autoilevat ihmiset, mikä itseasiassa teki keskustasta hiukan houkuttelevamman paikan minulle asioida. Liikekeskukset ovat täpötentäynnä, mutta kaupungilla on tilaa.... tietysti siellä haittaa vielä kerjäläiset, nistit ja muut hämäräveikot, jotka vaeltelee kaduilla. Näitä ei löydy kauppakeskuksista.
Mikä kaupunki?
 

Yhteistyössä