Helsingin kaupunginjohtaja on rasisti :0

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lepsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta jotenkin outoa ettei ihmisiä jotka ovat saanet Suomen kansalaisuuden voida muka kutsua suomalaisiksi sillä syyllä että heidän identiteettinsä on jokin muu kuin se perus jörrikkä. Että Suomen kansalaiset eivät olekkaan suomalaisia..

On syntyperäisiä suomalaisia ja maahanmuuttajataustaisia suomalaisia. Suomen kansalaisia kaikki. Ihan yksinkertaista mun mielestä :). Kansallisuus ja kansalaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Yhteiskunta tukee:
Jos tänne tulee mies, vaimo ja väh. 3-4pikkulasta jostain irakista, somaliasta tai jostain sieltä niin arvatkaa menevätkö he 10 vuoden sisällä töihin vai jäävätkö mielummiin työttömäksi kotiin?
Menee off topic, mutta tämä ei tunnu olevan kansalaisuudesta kiinni....

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Miten ottaa tulijoiden, hakijoiden oma halukkuus selville jo alkuvaiheessa? Voisiko sen perusteella tehdä päätöksiä, kuka on valmis tekemään töitä ja maksamaan veroja?

Koulutus on yhteiskunnalle kallista, ja kielitaidottoman koulutus täytyy alkaa todella pohjalta. Se vie aikaa ja ennen kaikkea rahaa. Varsinkin, kun on todettu ettei koulutusta edes halukkaat saa.

Entä sitten asennekasvatus, vai tarvitaanko sitä? Pitäisikö yksi osa koutouttamista olla, että kerrottaisiin mitä täällä on ja ei ole tapana tehdä? Mitä erilaisempi kulttuuri, sitä vaikeampi on kotouttaa.

Sen ei pitäisi mennä niin, että suomalaisia tyttöjä varoitetaan maahanmuuttajapojista ja heidän eri tavoistaan. Sen pitäisi mennä niin, että maahanmuuttajapojille kerrottaan mikä suomalaisen lain ja moraalin mukaan on oikein ja mikä ei.

Hyviä juttuja. Veikkaan että aika iso osa asioista meneekin juuri noin. Kyllähän heille on (ainakin pitäisi olla) kulttuuriopastusta ja -neuvontaa.
Asennekasvatus on erikoinen sanavalinta, tekisi hyvää itse kullekin. :saint:

Mähän kysyin, että miten asennekasvatus, vai tarvitaanko sitä?!

Hyviä juttuja. Veikkaan että aika iso osa asioista meneekin juuri noin. Kyllähän heille on (ainakin pitäisi olla) kulttuuriopastusta ja -neuvontaa.
Asennekasvatus on erikoinen sanavalinta, tekisi hyvää itse kullekin. :saint:
Mähän kysyin, että miten asennekasvatus, vai tarvitaanko sitä?!
Ja mä tuossa kirjoitin (tummensin), että se on jo ohjelmassa - ainakin paperien tasolla. Toki tarvitaan.

Eiköhän Helsingin kohdalla ongelma ole siinä, että suurin osa maahanmuuttajista keskittyy tänne. Esim. osa pakolaisista saatetaan sijoittaa muualle Suomeen, mutta kun ovat asuneet vuoden Suomessa, saavat muuttaa mihin haluavat.

Ongelma tulee myös noilla alueilla, joissa asuu paljon maahanmuuttajia siinä, että kun suomi on kaikkien vieras kieli, opetuksessa joudutaan panostamaan melkoisesti siihen, että oppilaat ymmärtävät mistä puhutaan. Tuossa ympäristössä ei välttämättä opi edes kieltä kunnolla.

Minä vertaan tilannetta Ruotsiin, missä sisareni poika oli luokalla, jossa oli yksi valkoinen lapsi, kaikki muut maahan muuttajien lapsia. Opiskelutulokset tuolla luokalla eivät olleet läheskään samat, kuin luokalla, jossa oppilaat tulivat alkuperältään ruotsalaisista perheistä.

Me tarvitsemme maahanmuuttajia kyllä, mutta myös systeemin, jossa he omaksuvat kielen ja jossa he pääsevät mukaan työelämään, eivätkä syrjäydy. Siitä syrjäytymisestä tulee vain isoja ongelmia. Ja Helsinki tarvitsee rahaa kaiken tämän hoitamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Miten ottaa tulijoiden, hakijoiden oma halukkuus selville jo alkuvaiheessa? Voisiko sen perusteella tehdä päätöksiä, kuka on valmis tekemään töitä ja maksamaan veroja?

Koulutus on yhteiskunnalle kallista, ja kielitaidottoman koulutus täytyy alkaa todella pohjalta. Se vie aikaa ja ennen kaikkea rahaa. Varsinkin, kun on todettu ettei koulutusta edes halukkaat saa.

Entä sitten asennekasvatus, vai tarvitaanko sitä? Pitäisikö yksi osa koutouttamista olla, että kerrottaisiin mitä täällä on ja ei ole tapana tehdä? Mitä erilaisempi kulttuuri, sitä vaikeampi on kotouttaa.

Sen ei pitäisi mennä niin, että suomalaisia tyttöjä varoitetaan maahanmuuttajapojista ja heidän eri tavoistaan. Sen pitäisi mennä niin, että maahanmuuttajapojille kerrottaan mikä suomalaisen lain ja moraalin mukaan on oikein ja mikä ei.

Turvapaikanhakijoista kun puhutaan, niin noilla asioilla ei ole merkitystä. Vaan sillä, onko hakija turvapaikan tarpeessa oikeasti.

Muuta maahanmuuttoa en ala nyt tähän ketjuun sekoittamaan. Mutta sen sanon, että joku Suomen kielen JA kulttuurin (tavat, arvot, lait, säännöt jne) kurssi pitäisi olla pakollinen jokaiselle, joka täältä pidempiaikaista oleskelulupaa havittelee.

Kyllä myös turvapaikanhakijalla, jos sellaisen saa, on myös velvollisuus tehdä jotain. Opiskella, töitä ym. Ja jos vain tiedettäisiin jotakin halukkuudesta, voitaisiin kurssit sun muut asettaa sen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Voisko ap näyttää, mikä tuossa on rasistista? Mun ymmärtääkseni Pajunen on huolestunut kotouttamisen epäonnistumisesta; pointti ei niinkään ole maahanmuuttajataustaisten asukkaiden määrä vaan se, miten paljon he rasittavat ja hyödyttävät Helsingin kuntataloutta (tehoton kotouttaminen nielee rahaa, eikä maahanmuuttajista silti saada toimivaa työvoimaa ja veronmaksajia.)

Tästä linkistä löytyy mamujen työttömyysprosentteja. Eräät tarvitsevat enemmän kotouttamista kuin toiset;) Jokainen tehköön itse johtopäätöksensä.

http://www.tat.fi/opetat/taloustieto/vaestorakenteen_muutos_maahanmuutto.shtml

Veikkaan, että erot kotoutumisen helppoudessa tai vaikeudessa selittyvät erilaisilla kieli- ja kulttuuritaustoilla, mutta ei niillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että toiset olisivat jotenkin huonompia kuin toiset - vai sitäkö yrität sanoa?

Ja mä tuossa kirjoitin (tummensin), että se on jo ohjelmassa - ainakin paperien tasolla. Toki tarvitaan.

Nimenomaan paperitasolla se on olemassa, käytännöstä en tiiä. Mun miehellä tosin oli jotain Suomen kulttuuriin ja historiaan liittyviä juttuja kieliopetuksen lisäksi kun hän oli mamukoulutuksessa, mutta henk.koht. pidän tärkeämpänä sitä, että maahanmuuttaja tietää oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan täällä (sekä ns. kirjoittamattomista säännöistä, jotka ovat tärkeitä jokapäiväisessä kanssakäymisessä ) kuin sitä että hän tietää Mikael Agricolan olleen suomen kielen isä :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta jotenkin outoa ettei ihmisiä jotka ovat saanet Suomen kansalaisuuden voida muka kutsua suomalaisiksi sillä syyllä että heidän identiteettinsä on jokin muu kuin se perus jörrikkä. Että Suomen kansalaiset eivät olekkaan suomalaisia..

On syntyperäisiä suomalaisia ja maahanmuuttajataustaisia suomalaisia. Suomen kansalaisia kaikki. Ihan yksinkertaista mun mielestä :). Kansallisuus ja kansalaisuus.

Niin mutta nämähän eivät ole ketjun määritelmän mukaan tarpeeksi suomalaisia, eli toisin sanoen eivät ole suomalaisia.

Kyllä myös turvapaikanhakijalla, jos sellaisen saa, on myös velvollisuus tehdä jotain. Opiskella, töitä ym. Ja jos vain tiedettäisiin jotakin halukkuudesta, voitaisiin kurssit sun muut asettaa sen mukaan.

Tottakai on, mutta mä tarkoitin sitä että ei rajalla voi alkaa kyselemään että olisitkos kenties töihin menossa, ja tehdä sillä perusteella päätöksiä siitä, kuka huolitaan turvapaikanhakijaksi ja kuka ei. Suomen on kuitenkin noudatettava kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeuksia.

Tottakai on, mutta mä tarkoitin sitä että ei rajalla voi alkaa kyselemään että olisitkos kenties töihin menossa, ja tehdä sillä perusteella päätöksiä siitä, kuka huolitaan turvapaikanhakijaksi ja kuka ei. Suomen on kuitenkin noudatettava kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeuksia.

Joo mä kirjoitin huonosti. Tarkoitin että päätöksiä koulutuksista sen mukaan. Ja muun maahanmuuton kannalta sitten päätöksiä jo ehkä rajalla. Tosin ainahan sitä voi sanoa vaikka mitä.

Nimenomaan paperitasolla se on olemassa, käytännöstä en tiiä. Mun miehellä tosin oli jotain Suomen kulttuuriin ja historiaan liittyviä juttuja kieliopetuksen lisäksi kun hän oli mamukoulutuksessa, mutta henk.koht. pidän tärkeämpänä sitä, että maahanmuuttaja tietää oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan täällä (sekä ns. kirjoittamattomista säännöistä, jotka ovat tärkeitä jokapäiväisessä kanssakäymisessä ) kuin sitä että hän tietää Mikael Agricolan olleen suomen kielen isä :xmas:

Totta, heille opetetaan osin ihan toisarvoista tietoa. Pitäisi ehkä olla (ja ehkä onkin?) erikseen "kulttuurin perusteet" ja "kulttuurin historia" -kurssit. Joista ykkönen tärkeämpi ja kiireisempi. Siis "tavat ja perinteet".

Voisko ap näyttää, mikä tuossa on rasistista? Mun ymmärtääkseni Pajunen on huolestunut kotouttamisen epäonnistumisesta; pointti ei niinkään ole maahanmuuttajataustaisten asukkaiden määrä vaan se, miten paljon he rasittavat ja hyödyttävät Helsingin kuntataloutta (tehoton kotouttaminen nielee rahaa, eikä maahanmuuttajista silti saada toimivaa työvoimaa ja veronmaksajia.)
Tästä linkistä löytyy mamujen työttömyysprosentteja. Eräät tarvitsevat enemmän kotouttamista kuin toiset;) Jokainen tehköön itse johtopäätöksensä.
Veikkaan, että erot kotoutumisen helppoudessa tai vaikeudessa selittyvät erilaisilla kieli- ja kulttuuritaustoilla, mutta ei niillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että toiset olisivat jotenkin huonompia kuin toiset - vai sitäkö yrität sanoa?

Minä en yritä sanoa mitään, antaa tilastojen puhua puolestani.

"Nykyvauhdilla vuonna 2025 joka neljäs helsinkiläinen olisi maahanmuuttajataustainen", Pajunen arvioi. "

Oikeasti Pajunen sanoo tässä että Helsingin kaupungin talous ei kestä nykyisen kaltaista maahanmuuttoa. Voimme sanoa hyvinvointivaltiolle näkemiin :wave:

Eihän meidän tarvitse olla noudattamatta kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeuksia, mitä ulkomaalaiset siitä ajattelisivatkaan, vaan alamme tulkitsemaan ko sopimuksia ja oikeuksia toisella tavalla;)

Totta, heille opetetaan osin ihan toisarvoista tietoa. Pitäisi ehkä olla (ja ehkä onkin?) erikseen "kulttuurin perusteet" ja "kulttuurin historia" -kurssit. Joista ykkönen tärkeämpi ja kiireisempi. Siis "tavat ja perinteet".

Noilla oli lisäksi joku vapaaehtoinen iltakurssi Kansainvälisessä Kohtauspaikassa (tms), sellaista "kansalaisuuskoulutusta", siellä mies pari kertaa kävi, mutta ne taas keskittyi lähinnä siihen, miten maahanmuuttajat saadaan aktiivisesti mukaan päätöksentekoon, politiikkaan, sen sellaiseen. Eli sekin aika turhaa, siinä mielessä että tärkeämpääkin ja jokapäiväiseen elämään paremmin liittyvää taitoa olisi opeteltavana.
No, mun miehen pelastus on ollut minä :xmas: . Ei se muuten tietäisi, että kerrostalon parvekkeella ei saa grillata, auton ajaminen pikkuhuppelissa on ihan oikeasti rankaistavaa täällä (eikä poliisia voi lahjoa), ruokakaupan kuitin loppusummasta ei voi tinkiä, ja jätteet pitää lajitella :D

Eihän meidän tarvitse olla noudattamatta kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeuksia, mitä ulkomaalaiset siitä ajattelisivatkaan, vaan alamme tulkitsemaan ko sopimuksia ja oikeuksia toisella tavalla;)

Eli miten? Käännyttämällä rajalla turvapaikanhakijan, jolla on kropassaan merkkejä kidutuksesta, sillä verukkeella ettei hän kuitenkaan tulisi olemaan työtätekevä, tuottava veronmaksaja?
Vai miten noita sopimuksia ja ihmisoikeuksia voi tulkita "toisella tavalla"?

Yhteistyössä