Helsingin kaupungin asunnot

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Onkos täällä kukaan sellaista onnistunut saamaan, ja kuinka pitkän jonottamisen jälkeen ?

Mitenkähän muuten on, että jos sellainen ihme tapahtuu, että hakemus hyväksytään ja asuntotarjous tulee, niin mitä sitten tapahtuu? Ajattelin vain ,että kun niillä asunnoilla on niin valtava kysyntä ja moni huolii ihan mitä vaan, että pitääkö se asunto hyväksyä siinä samalla hetkellä edes näkemättä sitä (ei oikein kiinnostaisi havaita, että edellinen asukas on pistänyt paikat säpäleiksi), ja pitääkö ensimmäisen kuun vuokra pystyä maksamaan jo heti kättelyssä ?

sainpa hyvinkin
Mä sain just ja 1.9. saan muuttaa. Itse irtisanoin nykyisen ASo asunnon liiaan suurena ja sain itsellani ja pojalle kämpän talosta, joka valmistuu peruskorjauksesta syyskuun alussa. Syyskuussa maksan vasta. Katsomaan en päässyt kun on remontit talossa käynnissä. "Odottelin" haun jälkeen viikon.. On tietty ei niin halutulla alueella, mutta varmasti siisti kun kaikki on uusittu ja edullinen 3h+k. Vuokrasopimus piti heti käydä tekemässä kun paperit oli tarkistettu

"Vieras"
Ilmoitettiin, että tarvitaan asunto puolen vuoden sisään, syystä x. Saatiin asunto juuri silloin, kun ilmoitettiin, että se viimeistään tarvittaisiin, kiireellisyyden perusteella. Olimme rajanneet alueet muutamalle alueelle, ja saatiin silti asunto. Asunto pitää hyväksyä heti kun sitä tarjotaan ja sen saa tottakai nähdä, muuten sitä tarjotaan jollekin toiselle. Ensimmäisen kuun vuokrataan maksetaan siitä kuusta, kun se otetaan. Saatatte joutua maksamaan kahdesta asunnosta vuokraa yhtäaikaisestikin. Helsingin kaupunkia ei kiinnosta, että koska te voitte oikeasti asuntoon muuttaa. Me joudumme maksamaan vuokraa kahdesta asunnosta kahden kuukauden ajan. Helsingin kaupunki tarjoaa asuntoa todella lyhyellä varoitusajalla. Meillä oli 3 pv aikaa päättää otammeko asunnon vai emme, ja heti alkoi vuokra raksuttaa. Jotkut saa kuulemma tietää asunnosta jopa kuukausi etukäteen. Olemme kyllä jo muuttaneet pois kyseisestä kämpästä, ja onnellisia siitä, ettei tarvitse enää Heka:n kanssa asioida. :)

Khimaira
Me saatiin muistaakseni 2 kk:n odottamisen jälkeen 4h+k alueelta josta haluttiin.

Soittivat ja se tarjous piti hyväksyä tai hylätä puhelimessa. Toki asuntoa sai käydä katsomassa ennen muuttoa, sitä en tiedä ellei oltaisi hyväksytty siinä vaiheessa.
Kun kriteerit vaan on asetettu niin että hyväksyy minkä vaan niin siät ongelmaahan ei ole, siksi laitettiin esim. tarkat alueet mistä hyväksytään asunto.

ekan kuun vuokrasta ei ole muistikuvaa enää.

V 2009 saatiin kolmio miehen kanssa kaksin kun muutettiin yhteen. Asuntotarjous tuli 4 päivässä, hakemuksessa haettiin kaikilta alueilta ja asunto sellaiselta alueelta mistä ihmisillä on paljon vanhentuneita 70-luvulta peräisin olevia ennakkoluuloja. Oli todella ihana asunto eikä sijainnissakaan moitteita. Saatiin asunto nopeasti koska asuin vielä kotona ja se on hekalle käytännössä sama kuin asunnoton. (Ja kolmioita on hekalta helpoin saada).

v2011 saatiin yhdessä päivässä (pe lähti hakemus, ma soitettiin tarjous) toinen kolmio eri alueelta (mutta ei juuri "paremmalta") 1. Kerroksesta omalla pihalla (ed kämppä oli 3 krs ei hissiä, saimme lapsen ja minun liikkuminen vaikeutui synnytyksen jälk merkittävästi) haettiin taas kaikilta alueilta ja se varmasti vaikutti positiivisesti nopeuteen.

Nyt ollaan haettu joulukuusta saakka neliötä, jonkin verran alueita rajattu ja pariin uudiskohteeseenkin pyritty, mutta ovat enemmän kiven alla varsinkin kun vuokrissakin ollaan vähän rajattu mitä ollaan valmiita maksamaan (ihan realistisesti, mutta kuitenkin osa isoista neliöistä rajautuu kyllä pois). Mitään muuttouhkaakaan tmv ei varsinaisesti ole (vaikka se kyllä vaikuttaa että meitä on kohta sen 4).

Me ei olla uskallettu kieltäytyä jos asuntotarjous on saatu, mutta ollaan kyllä käyty asunto aina katsomassa ennenkuin on muutettu. Kyllä niistä jotkut kuulemma kehtaa kieltäytyäkin, mutta olen kuullut niitä juttuja että sitten on parikin vuotta joutunut odottamaan seuraavaa tarjousta.. Jos asunnossa on jotain vikaa/rempattavaa ne kyllä hoidetaan hekan puolesta aina. Asunto käydään läpi ja listataan kaikki puutteet ja viat kirjallisesti ja ne sitten tullaan hoitamaan. Isot rempat (lattiat/seinät ymv) tehdään ennenkuin asuntoa edes kellekään tarjotaan tarpeen vaatiessa, ainakin oman kokemukseni mukaan.

Niin ja tuodssa 1. Kämpässä muutettiin sisään jo n. 25. Päivä kun asuntotarjous saatiin jotain viikkoa aiemmin. Aiemmat vuokralaiset oli sen kuun jo maksaneet niin saatiin aloittaa vuokranmaksu ja virallinen sopimus seuraavan kuun 1. Päivästä lähtien. Ihan laskulla se vuokra maksetaan, kuluvan kuun vuokra jotain 3.-4. Päivä.

2. Kämpässä jouduttiin maksamaan päällekkäistä vuokraa. Kirjoitettiin soppari 25. Päivä ja siitä päivästä eteenpäin jouduttiin maksamaan ja vielä seuraavakin kuu päällekkäistä koska ed kämppä saatiin irtisanottua vasta tuolloin ja hekallakin on se kuukauden irtisanomisaika - huolimatta siitä että on hekan asunnosta toiseen. Käsittääkseni sama homma on vaikka muuttaisi alueyhtiön sisälläkin asunnosta toiseen, niin p*rseestä kuin se onkin mutta kun asuntokohtaisesti haluavat rahat kotiin kuitenkin..

Uudiskohteeseen haettaessa voi olla se tilanne että ehtii vanhan asunnon irtisanoa tarpeeksi ajoissa eikä tule päällekkäisiä vuokria, mutta siinä tulee kiire muutto kun vanha irtisanoutuu vika päivä ja uuteen pääsee vasta eka päivä. Olen aika varma että meidän alueyhtiössä saisi sovittua niin, että maksaa vuokraa tuolta ekalta päivältä, mutta ettei tarvitse koko kuulta maksaa jos noin kävisi.. En tiedä kuitenkaan varmasti. Nämä jutut ovat osittain alueyhtökohtaisia vaikka hekalla on tietyt ohjeet miten toimia, niitä tulkitaan vähän eri tavoin eri paikoissa. (Tunnen työntekijöitä 4 eri alueyhtiöstä...)

ap.
"Odottelin" haun jälkeen viikon..
Ilmoitettiin, että tarvitaan asunto puolen vuoden sisään, syystä x. Saatiin asunto juuri silloin, kun ilmoitettiin, että se viimeistään tarvittaisiin,
Me saatiin muistaakseni 2 kk:n odottamisen jälkeen
V 2009 saatiin kolmio miehen kanssa kaksin kun muutettiin yhteen. Asuntotarjous tuli 4 päivässä
Ohoh, tämähän nyt on mielenkiintoista, kun "kaikki" aina väittävät, että asuntoa on mahdotonta saada vaikka jonottaisi vuosikausia

"Vieras"
Jos asunnossa on jotain vikaa/rempattavaa ne kyllä hoidetaan hekan puolesta aina. Asunto käydään läpi ja listataan kaikki puutteet ja viat kirjallisesti ja ne sitten tullaan hoitamaan. Isot rempat (lattiat/seinät ymv) tehdään ennenkuin asuntoa edes kellekään tarjotaan tarpeen vaatiessa, ainakin oman kokemukseni mukaan.
Minä taas kerron, että edes välttämättömät rempat ei hoidu Heka:n puolesta, tai jos jotain hoituu, niin niistä koituva haitta on kohtuuton vuokralaisen kannalta. Tämä on todettu monen Heka:n asukkaan toimesta.

Esimerkkejä:

-Millään ei meinaa saada uuttaa tarpeellista jääviileäkaappia/uunia rikkinäisen/viimeisiä vetelevän tilalle.

-Lähtökohtaisesti asukas on väärässä, ja on oletettavasti itse aiheuttanut asunnossa olevat virheet, tai Heka:n edustaja ei suostu tunnustamaan asunnossa vallitsevaa ongelmaa.

-Asunnossa vallitseva vesivahinkokaan ei vapauta asukasta maksamasta vuokraa. Vaikkei ole asukkaan vika, että esim. keittiössä on aiheutunut vesivahinko, ja koko keittiö on revittävä auki, eikä siis ole käytettävissä, ei Heka hyvitä siitä aiheutuvaa haittaa asukkaalle. Asukas joutuu yhä maksamaa koko kuun vuokran, miinus ainoastaan keittiön suhteellinen pinta-ala vuokrasta. Heka:n mielestä keittiö ei ilmeisesti ole lainkaan tarpeellinen tila perheelle. :)

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Sippppu
Me laitettiin noin kuukausi sitten hakemus kaupungille, ja toivotaan kovasti et saatais uusi asunto ensi vuoden alkuun mennessä - silloin loppuu asumisoikeus nykyisessä. Meillä on nyt hakualueina koko Helsinki, vaikka tosi asiassa en asuntoa Jakomäestä tai Kannelmäestä ota. Ollaanki pohdittu sitä, että "uskaltaako" hakutoiveita rajata, saako silloin ylipäänsä mitään asuntoa..

Asuntojonosta kotiin
Itse olen hakenut viime lokakuusta asuntoa. Rajatuilta alueilta, sillä exän kanssa lapsien vuoroviikkosopimus vaatii asunnon olevan läheltä vanhaa yhteistä kotia. Olen käynyt lähes viikottain ruoholahdessa kyselemässä, ja ajan saatossa laajentanut hakualuetta, sillä kantakaupunki ja länsihelsinki vaikeimmat saada... Noh tänään tuli asuntotarjous. Noin viitisensataa metriä vanhalta kodilta :)
Tässä kun olen lomalla niin kiikutin vaaditut liitteet samantien ruoholahteen, sain alueellisen kiinteistöyhtiön yhteystiedot, jonne sitten soittelinkin. Sieltä taas sain nykyisen asukkaan yhteystiedot, mutta hänelle soittaessani tuli selväksi että asuntoa ei pääse katsomaan, koska hän ei sinne ole enää menossa(siirtynyt vanhainkotiin) huomenna onkin mielenkiintoinen päivä, kun minun tulee varata aika kiinteistöntoimistoon vuokrasopimuksen allekirjoittamiseksi. Tiedän että asunto on kolmio, mutta pohjasta ei hajuakaan. Saas nähdä saanko pohjapiirustuksen toimistosta... Vähän jänskättää kun ei tiedä mihin on lapsia muuttamassa reilun kuukauden kuluttua...

Meillä on nyt kaupungin kaksio ja talot puretaan elo-syyskuussa. Olen raskaana ja meillä on hakemus ollut jo alkuvuodesta asti vetämässä siltikään ei olla vielä uutta saatu.. Innolla odotan että meneekö synnytys ja muutto päällekkäin kun laskettu aika samaan aikaan kun talojen purku eli elokuussa.
Olen koittanu soitella kaupungille mut mitäänhän se ei auta kun he ei voi väliaika tietoja antaa.
Ahistaa ihan törkeesti et asunnottomaksiko tässä joutuu..

Aina kun olen soittanut niin san ottu että alueita liian vähän.. mitä kummaa meillä on melkeinpä kaikki muu päitsi keskustan puoli... No kaipa se uus kämppä sieltä tulee ennen ku talot lähtee purkuun.. toivotavasti !:headwall:

vierailija
Ekan sain alle kuukaudessa, kun oltiin poikaystävän kanssa muuttamassa pois lapsuudenkodeistamme. Silloin meillä taisi olla kaikki alueet valittuina. Tokaa tarjottiin myös kuukauden-parin päästä hakemuksen jättämisestä. Asuin silloin itse HOAS:illa ja poikaystävä yksityisellä ja etsittiin yhteistä kotia. Alue oli tuolloin tarkemmin rajattu, joten yllätyin kuinka nopeasti tarjous tuli ja vielä kantakaupungin asunnosta.

Kolmannella kerralla asuin kaupungin työsuhdeasunnossa, jonka vuokrasopimus oli määräaikainen. Vasta kun lopetin työt kaupungilla sain Stadin asunnoilta asuntotarjouksen 2,5 vuoden jonotuksen jälkeen. Aluevalintani rajoittui kantakaupunkiin.

Nyt ehdin jonottaa vaihtoasuntoa lähes vuoden ilman ensimmäistäkään tarjousta. Asuttiin miehen kanssa yksiössä ja haettiin isompaa samalta alueelta ja kantakaupungista. Onneksi lopulta löytyi sopiva asunto keskinäisen vaihdon kautta.

vierailija
Voiko näitä kämppiä saada myös normaalit työssäkäyvät ihmiset vai onko nää vaan sossun yms. tukien varassa eläville?

Aattelin vaan kun ilmeisesti syksynä muutto pk-seudulle työn perässä, mutta tavoitteena olis että haetaan vaan muskelia CV:hen ja sitten mahd. paluu takas...

vierailija
Voiko näitä kämppiä saada myös normaalit työssäkäyvät ihmiset vai onko nää vaan sossun yms. tukien varassa eläville?

Aattelin vaan kun ilmeisesti syksynä muutto pk-seudulle työn perässä, mutta tavoitteena olis että haetaan vaan muskelia CV:hen ja sitten mahd. paluu takas...
Niitä annetaan nimenomaan työssäkäyville paikkakunnalle työn perässä muuttajille. Syrjivät pienituloisia.

Yhteistyössä