Help! Otanko nyt sen influenssarokotteen vai en? Asiallista keskustelua kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vespa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vespa"

Vieras
Olen siis raskaana rv13. 10pv päästä on neuvola-aika ja mun pitäis nyt päättää että otanko sen rokotteen vai en. En halunnut kaiken varalta ottaa sitä eka kolmanneksella. Mutta nytkään en osaa päättää otanko sitä ollenkaan vai en :/ . Muutoin en ole riskiryhmässä kuin raskauden puolesta.

Kertokaapa omat ratkaisunne ja perustelunne sille!

No, kaikki odottajat, jotka tiesin viime talvena, ottivat sen. Itse en ollut raskaana, mutta otin kuitenkin. Olen nyt raskaana, mutta en ole tullut edes ajatelleeksi asiaa, kun sitä rokotetta ei ole minulle neuvolassa tarjottu. Kuvittelisin, että se viime talvinen rokote toimii minulla tänäkin vuonna edes kohtalaisesti. Jos olisin sinä, enkä rokotetta olisi ottanut, niin varmaan ottaisin sen. & minä siis nyt kuvittelen, että tämä liittyy sikainfluenssaan, kun et sitä tuossa maininnnut...

Otin rokotteen muutama viikko sitten, nyt rv 20, otin myös alle 2v lapselle rokotteen. Olen sairastanut influenssan muutama vuosi sitten ja oli ihan kamala tauti, olin 4vk saikulla töistä sillon.

No, kaikki odottajat, jotka tiesin viime talvena, ottivat sen. Itse en ollut raskaana, mutta otin kuitenkin. Olen nyt raskaana, mutta en ole tullut edes ajatelleeksi asiaa, kun sitä rokotetta ei ole minulle neuvolassa tarjottu. Kuvittelisin, että se viime talvinen rokote toimii minulla tänäkin vuonna edes kohtalaisesti. Jos olisin sinä, enkä rokotetta olisi ottanut, niin varmaan ottaisin sen. & minä siis nyt kuvittelen, että tämä liittyy sikainfluenssaan, kun et sitä tuossa maininnnut...

Miksi koet sen rokotteen niin tärkeäksi?

itse otin rokotteen vaikka otin sen viime vuonnakin, koska viime vuotinen ei suojaa enää tänä vuonna. ja ajattelin, että lapsen parhaaksi on, että äiti pysyy terveenä. Influenssa ei kuitenkaan ole mikään pikku flunssa vaan voi kaataa sänkyyn jopa viikoksi..

Mulle sanottiin kaksi viikkoa sitten neuvolassa että jos ei oo aikasemmin ottanut niin ei tähän aikaan enää kannata edes ottaa, ei ehdi enää. Massarokotukset oli aikaa sitten.

Mulle sanottiin kaksi viikkoa sitten neuvolassa että jos ei oo aikasemmin ottanut niin ei tähän aikaan enää kannata edes ottaa, ei ehdi enää. Massarokotukset oli aikaa sitten.

Mulle myös sanottiin neuvolassa kuukausi sitten että mikäli olisi halunnut ottaa niin olisi ottanut samassa muiden kanssa kun ne ajat oli ja meni jo, tähän aikaan vuodesta ei enää järkeä.

otin viime vuonna kun odotin sen sikapiikin enkä yhtään ole katunut. tänä vuonna rokotuksen sitten sai esikoinen (kuten viime vuonnakin) ja tuo kuopus jota viime talven kannoin sisälläni.
ottaisin rokotuksen myös itselleni jos olisin raskaana. nyt se jäi itselle ottamatta. tautihan on raskaana oleville raju ja korkea kuume voi vauvalle olla vaaraksi ja aiheuttaa jopa skitsofreniaa, jota eräs lähisukulaiseni sairastaa ja voin sanoa etten ikinä lapsilleni sitä haluaisi.
samalla piikillä saa vauva suojan ja on ensimmäiset puoli vuotta suojassa kunnes saa oman piikin kun sen aika taas on.
mitään ei yhdellekään tutulle ta heidän vauvoilleen tullut viime vuoden rokotteestakaan vaikka lähes kaikki sen otti itselleen (raskaana olevat) ja lapsilleen

Alkuperäinen kirjoittaja raskaana minäkin;22800312:
itse otin rokotteen vaikka otin sen viime vuonnakin, koska viime vuotinen ei suojaa enää tänä vuonna. ja ajattelin, että lapsen parhaaksi on, että äiti pysyy terveenä. Influenssa ei kuitenkaan ole mikään pikku flunssa vaan voi kaataa sänkyyn jopa viikoksi..

Tähän tarkennusta, että viime vuonna otettu sikarokote suojaa edelleen sikaflunssalta. Tämän vuoden rokotteen sikaosa on sama kuin viime vuoden Pandemrixissa. Viime vuotinen kausi-influenssarokote sen sijaan ei enää suojaa tavallisen influenssan osalta, sillä rokotteen viruskannat muuttuvat yleensä vuosittain.

[QUOTE="pipari";22800304]Miksi koet sen rokotteen niin tärkeäksi?[/QUOTE]

Siksi, että minä ja vauva pysyttäisiin turvassa siltä tietenkin. :) Tauti on tutkitusti vaarallisempi, kuin mahdolliset sivuoireet.

Yhteistyössä