Helmivauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja Kappe82
  • Ensimmäinen viesti
Noelia
Moi!

Ekaksi iiiiiisot onnittelut jo vauvan saaneille, sekä perheilleen :D Ihanaa kuulla hyviä vauvauutisia!

Mulla kävi vähän samoin kuin Salamalle. Olin tostaina neuvolalääkärissä (35+1) ja vaavin asento on vissin joko perätila tai poikkitila. Lääkäri ei uskaltanut taikka halunnut varmaksi sanoa ja oma terkka sanoi samaa jo 2 vko sitten. Itse tunnen liikkeitä eniten kummastakin kyljestä, aina siltä jolla makaan ja aika alhaalta. En oikein erota, mikä kova möykky on pää ja peppu. Mutta siis, viikon sisällä ultraan ja siellä katsellaan tarkemmin.

Jos pitää valita, niin mieluummin sektioon kuin väärästä tarjonnasta alateitse punnaamaan.. esikoinen kun tuli oikeinpäin 3.7 kg ja teetti silti ihan riittävästi töitä tälle lantiolle. Vielä kyllä vissiin ehtii kääntyäkin jos vaavi mielii kääntää pään alaspäin. Muuten ei mitään uutta.. kohdunkaula oli ehkä hieman pehmennyt, muttei merkittäviä muutoksia. Painoa on tullut yhteensä joku 8 kg ja sf-mitta oli sama 30 cm kuin kaksi viikkoa sitten.

Kokoarvioista, esikoisesta sanoi kätilö vatsan päältä 3900 g ja tyyppi syntyi 3910 g =) Ehti kasvaa sen 10 grammaa synnytyksen aikana.

Voisiko johtua tosta asennosta, että mulla on ihan tolkuttoman kipeänä lantio. Tai liitoskipuja.. kävely sattuu ja kyljen kääntäminen sängyssä vasta vaikeaa onkin. Sanoin kyllä siitä neuvolassa, mutta, kuten aina, oli taas vieras terkka ja vieras lääkäri niin ei kumpikaan ottanut asiaksi. Harmittaa, jos tässä vielä menee 6 viikkoa ja liikkuminen on näin onnetonta.

Pääsin mäkin viimeinkin mammalomalle. Lääkäri sanoi, että ei ole mitään estettä uida joten vietin vapaapäivää meidän kotihalli Flamingo Spassa. Ah, ei ole lämpimän mineraaliveden voittanutta!!! Sen oli kyllä huomannut moni muukin pallomaha :D Esikoinen lopetti eilen päiväkodissa, jossa on ollut yli 3v. Itkin kuin niagara kun toisen pitää erota tutuista kavereista ja hyvistä hoitajista. Siinä kai ne tärkeimmät.. ulkomailla asuva siskoni on ollut meillä, joten en oo ehtinyt olla paljoa koneella. Jatkossa ehdin taas useammin.

Noelia 35+2
 
Salama83
Noh, onpa harmillista, että Noeliakin on joutunut "samaan veneeseen" mun kanssa. Tosin sillä olen itseäni ainakin yrittänyt lohduttaa, että hyvä kun selvisi tässä vaiheessa, eikä sitten synnyttämään lähtiessä. Ei ehtisi sitäkään vähää valmistautua sektioon. Mä itse kun olen semmoinen, että tykkään aina ottaa asioista selvää ja järkeillä ne mielessäni, kovinkaan spontaaneja temppuja ei tuu tehtyä. Sulla on vielä kuitenkin varmaan toivoa, kun laskettuun aikaan on tovi aikaa eikä vatsassasi varmaan köllöttele kovinkaan suuri vauva. Pidän peukkuja, että ymmärtää kääntyä oikeinpäin :) Tsemppiä myös tulevaan ultraan!

Haidiinan vauvan koko kuulostaa kyllä ihanteelliselta. Mitä lähemmäs 4 kg:aa päästää ja sen ylikin, muuttuu synnytyskin varmasti tuskallisemmaksi. Mun vauva painaa jo nyt enemmän kuin sun vauvan oletetaan painavan laskettuna aikana. Hehe. On vissiin meikälle hiilihydraatit maistuneet. Sanoin sairaalassa, että kuulostaa niin jättiläismäiseltä, etten mä edes kehtaa kenellekään kertoa hänen syntymäpainoaan sitten tulevaisuudessa. Koko huoneellinen hoitohenkilökuntaa räjähti nauramaan ja sanoi, "ettei se nyt sentään NIIN iso ole" :) Tuli hyvä mieli. Vaikka myönnän kyllä auliisti, että itsepä olen vauvaani kasvattanut syömällä hiilihydraatteja enemmän kuin olisi ollut tarpeen (jotenkin banaanit, hedelmät, leivät yms ovat vaan niin helppoja verrattuna proteiinivoittoisiin sapuskoihin). Ja se mun keskiraskauden himo Subwayn aterioihin kostautunee tässä vaiheessa (piti ainakin kerran viikossa käydä mässäämässä ja ottaa vielä keksikin kaupan päälle).

Haidiinalle vielä semmoista, että kyllä sä varmasti huomaat, jos selällään makoilu tekee pienelle hallaa (eli heräät siihen kyllä). Mulle on ainakin joka paikassa sanottu, että ensin tulee äidille huono olo ja vasta sitten vauvalle. Tietty kannattaa välttää selälleen hakeutumista, mutta tuskin se nyt kovin vaarallista on, jos vahingossa kiepsahdat. Tai sit pue päälle pyjama ja ompele selkäpuolelle tennispallo, kuten kuorsaajille tehdään kaikissa jenkkisarjoissa :)

Kappe, ällös ruoski itseäsi tuosta lohesta. Sattuuhan noita pikkuvirheitä meistä jokaiselle ja kaikki on varmasti kuten pitääkin. Meikä veti uudenvuodenkemuissa tonnikalahuttua saaristolaisleivänpäällä (luulin sen olevan turvallista, kunnes vasta jälkeenpäin sain sen pakkauksen käteeni ja kauhukseni luin, että siinähän oli mätiäkin mukana). On tää vaikeaksi tehty tämä raskaana olevien syöminen. :D Noh, onneksi kohta voidaan surutta vetää about melkeinpä mitä tahansa (ainoastaan imettämisen aikana pitää tietty alkomahoolista ja joistain kalalajeista pysyttäytyä miniannoksissa tai kieltäytyä kokonaan).

Sullahan on sitten tänään Kappe jännä päivä, jos mies povaa synnytyksen osuvan tälle päivälle :D Mikä sulla on alakerran tilanne, eli onko jo edistystä sillä saralla? (Meikää vähän huolettaa, kun oma on jo pehmentynyt ja kaulaa on enää se 1 cm, tyyppihän voi päättää tulla ennen perjantaitakin pihalle. JAIKS!).

Salama83 37+4
 
Kappe82
Vai on se Noelinkin pikkuinen nurinkurin. Täytyy kyllä sanoo, et oisin mä itekkin ennemmin pystyssä kuin pää alaspäin ;) No onneksi tosiaan on asennot tiedossa jo etukäteen, ettei sitten tuu ihan yllärinä synnytyksessä.

Mä en oikein tosta alakerran tämän hetken tilanteesta tiedä, mut viikon 26 lääkärintarkastuksessa oli jo kohdunsuu pehmeä, ja nyt viimisessä tarkastuksessa viikolla 35 oli kohdunkaulaa jäljellä 2,5cm (mut siitähän on nyt jo kuukausi aikaa). No se on ainakin aika varmaa, ettei ainakaan tämän päivän puolella tuu, joten kyllä mä taidan lyödä miehen veikkaukset ;D Mennään sit tänään kattomaan sitä Avatarta, joten oishan se tietty komeeta lorotella lapsivedet sinne elokuvateatterin penkille ;D Mua kyllä oikeesti hiukan ahdistaa, jos homma käynnistyy vesien menolla, ja on jossain tuolla tappopakkasissa kävelemässä kauempana kotoa. Siinähän vallan pöksyt jäätyy!
 
haidiina86
hahah..täytyykin kokeilla tuota tennispalloa selässä! Kiitos salama tuli heti paljon rennompi fiilis..enköhän siis jatka samaan rataan. Kyllähän olen tähänkin asti osannut tunnustella ihan itse mikä asento tuntuu hyvältä ja mikä ei. Niin eiköhän se vauva ilmota jos jokin asento ei sitä miellytä :)

itse en pahemmin ole katsonut syömisiäni raskauden aikana. Kirjolohenmäti on mun suurinta herkkua ja joulun alla sitä tuli kyllä syötyä vaikkei sitä suositellakkaan..samoin graavilohta. Ja kyllä olen maksapasteijaakin ja vaikka mitä eri juustoja popsinut ihan huoletta. Oon jotenkin sitä mieltä, että ei noista voi olla juurikaan haittaa vauvalle..onhan sitä aina ennenkin syöty kaikkea mahdollista eikä lapsista ole tullut sen kummosempia. Tuntuu, että nykyään kaikki on kiellettyä ja kaikesta voi saada tauteja. Terve järki vaan mukana niin en usko, että vauvalle on omista syömisistäni ollut haittaa. Alkoholi ja tupakka nyt ovat todellakin asia erikseen..niitä mitä ei missään nimessä saa käyttää raskaana tai imettäessä. Mun tekeekin aina mieli läpsästä tupakoivia raskaanaolevia naisia naamaan! Mitä ne oikeen ajattelee!??!

Lähden tästä "anopille" hakemaan sen tuttavalta saatuja vauvantavaroita. Mitä kaikkea kivaa sieltä onkaan tulossa? Ainakin turvakaukalosta ja sitteristä ja leikkimatosta sekä joistain vaatteista on ollut puhetta...toivotaan parasta että sais kaikkea kivaa :D

ihanaa ja aurinkoista lauantaipäivää kaikille :D

haidiina 38+0
 
Riinuli kirjautumatta
Taas tällainen pikavisiitti tänne, kun tuo neiti nukahti.
Kotiuduttiin perjantai iltana neitokaisen kanssa ja nyt sitten eletään tuon nuorimmaisen tahdissa ja minkäänlaista rytmiä ei ole, Maitoa tulee ja paljon tyttö tissillä viihtyykin.Synnytys oli melko katastrofaalinen tapahtuma, heräsin tiistai aamuna joskus ennen klo.4.00 siihen että vuodan jotakin ja kun nousin ylös totesin sen olevan verta, mies soitti ambulanssin ja yritti alkaa lapsenvahtia järjestämään.Ambulanssilla menin sairaalaan ja siellä oli jo vastassa kätilöt ja lääkäri, verta tuli todella reilusti ja istukan todettiin irronneen, hätäsektiosta päätettiin, mutta leikkurissa sanoin että minua ponnistuttaa ja lääkäri antoi luvan yrittää alatiesynnytystä ja vauva syntyi onneksi 3 minuutissa, pisteetkin olivat yllättävän hyvät 8/10 tilanteen huomioon ottaen.Itse jouduin kaavintaan synnytyksen jälkeen koska vuoto ei meinannut asettua, mutta onneksi nopeasti olo kohentui kun sai vauvan viereen.
Mutta nyt neiti taas itkee palaan myöhemmin.
 
Haidiina86
Paljon onnea pikkuisesta riinulille! Aikamoinen synnytystarina..itse joutuisin varmaankin kauheaan paniikkiin, jos huomaisin että vuodan verta. Onneksi sulla meni kaikki lopulta kuitenkin hyvin..huhhuh! ihan sydämestä otti kun luin kirjoitustasi :O
Eilen illalla tuli itselle ihan outo olo kun aloin ajatella, että mitä jos synnytys nyt vaikka alkaisi...tajusin samantien etten oo yhtään jotenkin valmis siihen! pidän itse synnytystä vielä "kaukana" tulevaisuudessa tapahtuvana asiana eikä mun aivot osaa ajatella, että se hetki voi oikeasti koittaa milloin vain. Ehkä ylihuomenna saan vähän taottua järkeä omaan päähän kun on tutustuminen kätilöopistoon :) ja pääsee näkemään missä ja miten mitäkin tapahtuu!

Me saatiin tosiaan kaikkia aivan ihania juttuja "anoppini" tuttavalta. Emmaljungan todella siisti (voisi sanoa, että on melkein käyttämätön) turvakaukalo autoon. Mun ostama eisbärcherin lämpöpussikin toimii siinä ihan loistavasti..(pitää vielä opetella sen asettaminen autoon niin sitten kaikki on hyvin). Lisäksi saatiin ihanan värikäs leikkimatto, jossa menee sellaiset kaaret yläpuolella ja niihin saa roikkumaan vaikka mitä leluja..aivan ihana sekin. Sitten vielä tuli babybjörnin sitteri..loistava siinä mielessä että sen saa pistettyä todella pieneen kasaan niin ei ole sitten tiellä kun ei ole käytössä. Suloisia pieniä vaatteita tuli myös kassillinen ja mikä oli ihanin yllätys niin saimme vielä pupujussikat sarjan unipussin. Nyt ei voi kyllä muuta sanoa kuin että kaikki on valmiina tulokasta varten. Amme tosin pitää käydä äidin luota vielä hakemassa, mutta mies saa hoitaa sen :)

tänään mullakin on edessä pitkä istumiskoitos, kun mekin mennään katsomaan avatar! :) jeee!

haidiina 38+1
 
Kappe82
Huh! Kylläpäs oli Riinulilla dramaattinen lähtö synnytykseen. Onneksi kaikki päättyi hienosti :) Kyllä vaan taas voi todeta, että mitä vaan voi sattua, joten turha kummemmin mitään suunnitella... Mitenkäs sisarukset on uuden tulokkaan ottaneet vastaan?

Avatar oli munkin mielestä tosi hyvä, ja käsittämätöntä kyllä ei edes tuntunut pitkältä. Mun pelastus oli kyllä sellanen kehonlämmöstä muotoutuva tyyny, jolla sain selkäkivut pysymään kurissa. Kauheesti en myöskään pissahädän pelossa uskaltanut juoda, mut vedin sit karkkia senkin edestä ;)

Mulla on vasta ihan viime päivinä alkanut mennä päähän, että synnytys tosiaan alkaa olla pian käsillä. Mut näin kun ekaa kertaa on asialla, niin onhan sitä jotenkin kauheen vaikee sisäistää, että kohta tässä oikeesti on läsnä uusi ihminen. Eikä kuka tahansa vaan oma lapsi :eek:

Kiva kun Haidiina oli saanut mieleisiä varusteita vauvaa varten :) Me käytiin tänään lasten vaate/tavarakirppikselle, mutta voitteko kuvitella, en ostanut MITÄÄN. Kaikkea oli yllin kyllin myynnissä ja myyjiä varmaan lähemmäksi sata, mut kun tuntuu että on jo niin paljon kaikkea. Sitteri on oikeestaan ainoo mitä olen vielä pähkäillyt, mutta aattelin et mennään ainakin alkuun ihan lampaantaljalla tai vastaavalla makoillen.

Sunnuntain jatkoja... tää syventyy nyt leffan ja tortillojen ihmeelliseen maailmaan ;)!

Ja APUA enään viikko laskettuun aikaan!

Kappe & Oiva 38+6
 
Salama83
Oho, eipä sitä tosiaan odota, että synnytys alkaa verenvuodolla! Meikäkin olisi kertakaikkisen kauhuissaan vastaavassa tilanteessa. Te kuitenkin vissiin pystyitte pitämään hermot hienosti kurissa? Ja lopputuloksena syntyi ihana pieni uusi ihminen <3

Mahtia, että Haidiinan varustelu täydentyi ja nyt tavaraosasto on valmis vastaanottamaan pienokaisen. Kyllä se varmaan vielä päähänkin iskostuu, että kohta tässä ollaan yhtä perheenjäsentä rikkaampia. :) Ehkä sen tajuaa sitten siinä vaiheessa, kun on lähdössä sairaalasta kotiin ja ne ihan oikeasti antavat sen vauvan kanssa.

Kappe-perhana, nyt mun alkoi tehdä mieli tortilloja! Mut en lähde kauppaan, enenen. Pitää vaan muistaa tuoda seuraavalta kauppareissulta. :D

Mä kävin tänään miehen kanssa ostoksilla. Ostettiin vauvan huoneeseen nojatuoli imetyksiä varten sekä Ikeasta muotoonommeltu lakana pinnasänkyyn + Jyskistä pussilakana lapselle. Niin ja Jyskistä löysin semmoisen 50 x 80 cm sohvatyynyn, joka soveltunee mainiosti imettämisen tukemiseen. Imetystyynyt maksaa niin sikana ja yleensä ne on ihan kauhean näköisiä, niin ajattelin sit koittaa tuommoisella.

Mies on alkanut nähdä unta synnytyksestä. Kuulemma viime yönä se näki semmoista, että mun vatsa olikin valahtanut melkein polviin asti ja kun lähdettiin liikkeelle, alkoi vauvan pää työntyä jo housuista ulos :D Ja kun mun lonkka meni pois paikoiltaan Ikean parkkiksella (mulle sattuu tota aika usein, pitää vaan muljauttaa takaisin), oli hän ihan varma, että nyt meni lapsivedet kun aloin pärräämään :D Ukko-parka.

Salama83 37+5
 
Salama83
Tuleekohan tätä ikävä?



Salama83 37+6

PS. AAAAAPUA, perjantai lähestyy.... Mitkäs on muilla tuntemukset, onko ollut jo supistuksia, limatulppia tai muita merkkejä lähestyvästä koitoksesta?
 
haidiina86
hei sellanen pikainen kysymys, että mitenhän tuo äitiyspäivärahan verotus oikein menee? Siis vaikka minulle tuli juuri kotiin verokortti, joka on 9,5% niin pitääkö minun silti maksaa äitiyspäivärahasta vähintään se 20% veroa!? vai mitä häh?
kun eihän näillä mun tän vuoden tuloilla (eli pelkällä äippälomarahalla) tulot ole kuin jotain 8000 tonnin luokkaa niin saisin luultavasti vielä verotoimistosta verokortin joka olisi varmaan jotain 4-5% luokkaa. Niin kyllähän sitä nyt mielummin maksaisi äippärahoista veroa 5% kuin 20%!

pliiis auttakaa jos tiedätte asiasta enemmän!

Haidiina 38+2
 
Kappe82
Haidiina; Soita verotoimistoon ja pyydä muutosverokortti sosiaalietuutta varten. Sillä pitäisi onnistua pienempi veroprosentti. Kyselin itte asiaa Kelan tädiltä ja näin neuvo tekemään, jos pienemmän prossan haluaa.
Nooh, mullahan ei oo vielä tullut edes mitään päätösiä äippärahan suhteen... mut se on nyt lähinnä työnantajan päänsärky, koska joutuu kuitenkin maaliskuuhun asti maksamaan palkkaa mulle ;) Tosin kyllä hiukan jo hiillostin pistämään vauhtia siihen Y17 lomakkeen täyttämiseen.

Salama; Täällä ei mitään merkkejä. Supistuksia on aika paljon, mut niitä nyt on ollutkin ja edelleen kivuttomia. Hupaisaa että sitä on alkanut jo hiukan odottaa että muuttuisivat kipeiksi. Sellasta valkovuotomaista "limaa" tulee, mut ei mitään limatulppaan viittaavaa...

Kappe & Oiva 39+0 (huh!)
 
Ohdis
Kiitos Riinulille synnytyskertomuksesta, aika hurjankuulonen kyllä mutta hienostihan tuo päättyi :}

Vai synnytysenteistä täällä kaipailtais...Tosta limatulpasta mä en osaa mitään sanoa, kun en ole koskaan sellaista nähnyt ja kaksi lasta normaalisti alateitse synnyttänyt :}

Puolentoista viikon päästä alan savustamaan kyllä kaveria pihalle, ettei tarvitsisi sitten lääkkeellistä käynnistystä.

Salama olikin saanut jo vauvalähetyksen ajankohdan tietoon! :} Sektio vs. alatiesynnytys on sellainen aihealue johon sen kummemmin en ota kantaa, kokemusta on molemmista mutta jokaiselle se on niin yksilöllistä miten ne kokee.

Ohdis & Voitto 35+3
 
Salama83
Miten noi veroasiat onkin jotenkin niin vastenmielisiä, itse olen vältellyt asian ajattelemista. Katson nyt ensin, paljonko sitä veroa menee ja sitten vasta hoidan asian kuntoon :D Voi kyllä tulla hieman kaurapuurovoittoinen kuukausi. Mutta onneksi ehdin vähän kerätä rahaa säästöön ennen kuin jäin pois työelämästä, niin en ihan puille paljaille joudu.

Kiertelin tänään muutaman tunnin kauppakeskuksessa, kun en jaksanut hengailla kotosalla enää. Kauheasti en ostellut mitään (koitan säästää), mutta vähän kuitenkin. Hommasin nyt kestovärjäyssetin ripsiä ja kulmia varten, ajattelin laittaa pärstän huomenna kuntoon. Kehtaa sitten makoilla siellä sairaalassa ja poseerata kuvissa, kun tuskin meikkaaminen synnytyksen jälkeen kovasti napostelee tai edes luonnistuu. Saas nähdä, tuleeko kulmista liian tummat ja näytän ihan linnunpelättimeltä :D Mun piti mennä ensin kauneushoitolaan värjäyttämään kulmat ja ripset, mutta sitten pihiys iski ja päätin tehdä sen kotona. Oon ennenkin onnistunut, joten miksen nytkin.

Yhdessä vaateliikkeessä myyjä tuli oikein erikseen kehumaan mun vatsaa. Kun kuuli, että synnytän viikon päästä (hups, en ole vielä ihan sisäistänyt, että se onkin jo LOPPUVIIKOLLA!), niin sanoi, että on tosi kaunis ja pieni maha hänen mielestään. Joillain kuulemma on ihan valtavia vatsoja ja liikkuminenkin vaikean oloista. Tuli hyvä fiilis, kun yleensä kaikki päivittelevät, että onpas se valtava yms.

Ohdis, onpa tosiaan jännä, ettei limatulppaa ole teikäläisellä näkynyt. Mutta oon kyllä lukenut, ettei se kaikille näyttäydykään :D Mä erehdyin jossain mielenhäiriössä hakemaan googlen kuvahaulla tota ja hyi samperi, mitä kuvia sieltä tuli. (Hain englanninkielisellä nimellä, suomenkielistä en edes uskaltanut kokeilla). Kaikkea sitä tulee netistä katseltua...

Kappe on jo hurjan pitkällä ja lupaavasti supisteleekin, ei luulisi enää kauan menevän. Jännää, kerkeettekö ennen mua :D
 
Haidiina86
oukei..eli huomenna soitan kyllä sinne verotoimistoon ja hankin muutosverokortin. Jos vaan on joku keino maksaa vähemmän veroa niin pakko se on hyödyntää! kauhistuin ku ekan kuun äippäraha tulee olemaan joku 1290 euroo ja jos menee 20% veroo niin tosta katois joku 250 euroo...sit vuokran ja laskujen jälkeen niin mulle jääkin ihan "kauheesti" rahaa syömiseen! toivottavasti mies saa pian töitä tai sitten ollaan kyllä huonossa jamassa. :O

mikä ihme on limatulppa englanniksi? suomeks en löytänyt yhtään kuvaa ja jotenkin mua kiinnostais nähä miltä sellanen näyttää..vaikkei se varmaankaan mitään kovinkaan hehkeetä ole! kiinnostaa kuitenkin!

Tästä meinas tulla todella tylsä päivä, mutta sit onneksi yksi kavereista kerkesi lähteä kahvittelemaan kaupungille! kahvittelujen jälkeen kiertelin yksikseni kauppoja..ja mukaan tarttu kyllä muutamia ihania vaatteita. Ostin sillä ajatuksella, että ne vaatteet on sopivia synnytyksen jälkeenkin..jee jee pitkästä aikaa jotain uutta kivaa itellekkin! vauvalle mukaan tarttu yhdet perus valkoiset potkuhousut kun totesin ettei meillä ole yhtiäkään sellaisia :) onneks oli lahjakortteja jäljellä joulusta eikä tää shoppailu rokottanut pahasti omaa rahapussia!

Mä oon nyt ihan näin raskauden loppupuolella alkanut viihtymään todella hyvin omassa vartalossani. Maha mun mielestä pukee mua ja vaatteet näyttää kaikki jotenkin paljon paremmilta..siks nyt on tullu sellanen olo etten haluu että tää raskaus on pian ohi! toki odotan malttamattomana vauvan näkemistä, mutta eipä mulla ole mikään kiire saada vaavia uloskaan :)

jes tänään tulee kaikkea turhaa telkkarista..salkkarit, huippumalli haussa, täydelliset naiset ja sit viel sinkkuelämää! täydellinen päivä! :)

Haidiina 38+2
 
Ohdis
Limatulppa = mucus plug. Ei heikkohermoisille *yöööööh* :D

Mikähän tässä loppuraskaudessa nyt sitten on, mäkin kävin työpaikalla viime viikolla ja mulle sanottiin että olen jotenkin paljon hoikemman ja hehkeämmän näkönen kun pikkujouluissa :p
Kieltämättä itelläkin on sellainen olo, että paremmin voidaan vaikka kipuja onkin enempi kuin aiemmin. Ehkä se henkinen onni hohtaa läpi :}

Uuh, supistaa. Tänään näitä tullut säännöllisen epäsäännöllisesti, kuitenkin useampia tunnissa ja selkään sattuu :/
 
Tiitu81
Heräsin viime yönä puoli kahden aikaan suhteellisen kivuliaisiin supistuksiin. Niitä jatkui 10-5 minuutin välein koko yön ja olin jo varma, että lähtö koittaa. Päätin, että olen kotona niin kauan kuin vain pystyn, etteivät sitten ainakaan sairaalasta lähetä takaisin kotiin odottamaan. Sitten aamuseitsemältä supistukset löppuivat kuin seinään. Mä olin niiiin pettynyt! Ehdin jo yön pimeinä tunteina pakata sairaalakassin ja miettiä kaikkia käytännön asioita sekä ilmoittaa miehelle itku kurkussa, että avasivat kohdunsuuta, niin ettei 5.5 tunnin kärvistely olisi ihan turhaa ollut. ;D

Mulla myös jäänyt limatulpat näkemättä, joten pitänee käydä Googlettamassa. Yök jo etukäteen. Mutta uteliaisuus voittaa. ;)


Tiitu81 39+4
 
Ohdis
Voi Tiitu :D
Teillä on ollut yhtä jännää kun meilläkin eilen illalla, tosin soisin mielelläni että sä meet ensin. Mä voin odottaa vielä pari viikkoa :}

Mä totesin eilen että tekisi mieleni pakata sairaalakassi, mutta sitten ne supistukset tietty loppuu. Ja sulla kävi niin :D

Meillä supistuksia tuli ensin epäsäännöllisesti, sitten pari tuntia 10 min välein, sitten hieman tiheämmin ja ne napakoitui myös. Lopulta tuli kolme (!) supistusta lähes viiden minsan sisään, joista viimeinen sai aikaan jo melkoista läähätystä ja sen jälkeen ne päättyikin kuin seinään..
Yöllä heräsin pariin supistukseen ja tänä aamuna tullut pari. Saas katsoa johtaako tämä mihinkään vai rääkätäänkö mua nyt sitten koko loppuaika?
 
köppänä
Tsemppiä vaan koitokseen teille supistelijat! Tuntuu, että sektiossa pääsee kyllä NIIN helpolla, mutta jäähän siinä varmasti kokematta paljon niitä mukaviakin juttuja, luultavasti. Esim. nyt kun mut piti nukuttaa, niin sain nähdä vauvan vasta kun heräsin ja rintaa sai tarjota vasta 6h leikkauksen jälkeen, ettei ole enää nukutusaineita kehissä. Imetys on onneksi lähtenyt hyvin käyntiin (hirveästi nopeammin ja paremmin kuin ekalla kerralla).

Ja Riinulilla aika raju juttu, mutta onneksi kaikki meni hyvin ja nopeasti.

Itse olen jo ihan toipunut, en ole syönyt moneen päivään mitään lääkkeitä ja missään ei tunnu mitään kun normaalisti liikkuu, vielä ei toki saa "jumpata" tms. Tikit otettiin pois pe/la ja haavakin ok. Olemme silti vielä sairaalassa, vauva saa nyt valohoitoa, kesti vaan pitkään, että arvo nousi rajan yli, sahaili sitä ennen jonkin verran rajan alla ja arvo nousi just torstaina kun piti kotiutua. Vauvasta otettiin paljon kaikkia verikokeita maksa-arvoja myöten, mutta onneksi kaikki on olleet ok, pissanäytekin siepattiin. Toisaalta hyvä ollakin täällä, olen omassa huoneessa hyväsä täysihoidossa :), mutta kotona mies ja pieni poika vatsataudissa :( Katsotaan tuliko tauti mulle, vielä ei näy merkkejä... Vauva lienee aika hyvin rintamaidon suojaama, hope so.
 
Salama83
Ihanaa, paljon aktiivista keskustelua täällä :) Ja supistuksia, whoa! Kohta tässä makaa itse kukin synnärillä nyytti kainalossa - sitä odotellessa siis. Toivon voimakkaita supistuksia kaikille niitä haluaville :D

Mulla oli tänään odotusajan vika neuvolakerta. Tuntuu kyllä erikoiselta ajatukselta, että ellei vauva ole kääntynyt perjantai aamuun mennessä oikein päin, tulee musta muutaman päivän kuluttua äiti. Ei pysty ymmärtämään. Terveydenhoitaja sanoi kyllä tänäänkin tunnustellessaan, että jos ei tietäisi ultran perusteella paremmin, sanoisi vauvan olevan raivotarjonnassa. Kun ne sydänäänetkin kuuluvat juuri sieltä, mistä raivotarjonnassa olevien vauvojen äänien kuuluukin kuulua. Sanoi tyyppiä "ihmevauvaksi", kun pystyy konkariakin huijaamaan asennollaan. Noh, perjantaina se tarkastetaan vielä kertaalleen ultralla ja jos on edelleen väärinpäin, niin ei muuta kuin veitsen alle.

Hienoa kuulla, että Köppänä on toipunut operaatiosta vauhdilla ja että imetyskin on lähtenyt käyntiin. Mahtava juttu!

Salama83 38+0
 
Kappe82
Mä ainakin tahdon niitä kipeitä supistuksia. Tai limatulppia. Tai jotain mikä vois viitata siihen, että synnytys alkais joskus lähipäivinä. On meinaan nyt kertakaikkisesti niin "räjähdysherkkä" olo, että jotain pitäis tapahtua. En oikein keksi enään kotona puuhailtavaa, eikä tee mieli mennä tonne uloskaan palelemaan. Kroppakin alkaa jo sanoon sopimusta irti. Plaah, ehkä tää on vaan näitä päiviä.... Viikonloppuna pitää kyllä ottaa jotain kepulikonsteja käyttöön, jos ei mitään tapahdu ;p

Salamallakin oli jo vika neuvola! Ihan huissia! Pystyykö sitä lainkaan nukkumaan, kun tietää että perjantaina on THE päivä ? Mä oon nukkunut nyt jotenkin käsittämättömän hyvin, joten sen suhteen ei kyllä oo valittamista.

Oon kyllä monelta suunnalta kuullut, kuinka sitä raskausmahaa tulee vaan kova ikävä. Kai se sitten niin menee, vaikka en nyt osaa sitä kuvitellakkaan. Tai okei, mahaa joo, mutta ei kömpelöä oloa tai mahan aiheuttamia pukeutumis/nukkumis yms. ongelmia. Kiinnostavaa kyllä millanen röllykkä tossa roikkuu, sitten kun vauva onsieltä ulostautunut ;D Varmaan tosi hehkee!

Kappe 39+1
 
Tiitu81
Mulle myös merkkejä synnytyksen lähestymisestä kiitos! Alkaa meinaan kroppa täälläkin sanoa sopimustaan irti. Viime yö meni kummallisen "kevyissä" tunnelmissa ja sain nukuttua hyvin, mutta kädet ja jalat ovat alkaneet mennä täysin voimattomiksi pienistäkin tekemisistä ja selkä huutaa hoosiannaa.

Enää n. vuorokausi laskettuun aikaan! Jospa edes kuuluisi siihen vaivaiseen 10%:iin jotka synnyttävät silloin. ;D

Mulle alkoi aikoinaan esikoisen syntymästä joskus vuoden kuluttua tulla ikävä niitä pieniä töytäisyjä ja muksahduksia vatsasta. Onneksi muistiin ei kuitenkaan palautunut nämä loppuaikojen vaivat ja tuskat. Olisi saattanut nimittäin meidän perheluku muutoin jäädä siihen. ;D

Ja Kappe82; Täällä jo kokeiltu sauna ja siivous ja päätetty, että sen viimeisen s:n varaan lasketaan viimeistään viikonloppuna. Josko se sitten edes auttaisi! =D


Tiitu81 39+5
 
Kappe82
Jaahas, sitä saa mitä tilaa... Kipeet ja melko tiheet supparit alkoi viiden pintaan, joten taitaa olla lähtö lähellä. Huih ja huoh :) Katotaan miten muijan käy. Tsemppiä tasapuolisesti kaikille!
 
Riinuli kirjautumatta
Toivottavasti kappe pääsee pian synnyttämään ja muutkin helmikset joilla alkaa la olla ovella.
Ja tosiaan huomasin vasta että köppänäkin oli käynyt kirjoittamassa, hienoa että olet noin hyvin sektiosta toipunut ja toivottavasti et ole vatsatautia itsellesi tai vauvalle saanut.
Täällä yritetään mennä vauva arkea eteenpäin ja aika vähiin nuo yöunet tuppaa jäämään kun vanhempienkien lasten kanssa yrittää olla.Onneksi mies pitää isyysloman kerralla niin saa tämän homman pyörimään jotenkin.
Vauva on suloinen ja sitä tuleekin välillä vain tuijoteltua :) Imetys sujuu hyvin ja maitoa tuntuu riittävän.Terveydenhoitaja tulee kotikäynnille perjantaina joten silloin nähdään joko paino on takaisin syntymäpainossa.
Nyt täytyy alkaa isompia lapsia laittaan kouluun tai varmaan saa mies viedä heidät kun täällä on ihan hirveä myrsky.
Riinuli ja piiku 1vko+1pv
 

Yhteistyössä