Helmipuuro uunissa?

• Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Keittelin tässä männä iltana tytölle ekaa kertaa helmipuuroa, joka tietenkin paloi ihan perusteellisen hyvin kattilan pohjaan kiinni, vaikka kuinka sekoittelin. Sama ongelma mulla on riisipuuron kanssa, joten olen nyttemmin tehnyt riisipuuron uunissa. Mutta onko joku tehnyt helmipuuroa uunissa? Millaisella lämmöllä, miten kauan, meneekö samalla reseptillä kuin keittäessäkin (eli sillä pakkauksen ohjeella)? Mulla on ollut suunnitelmissa hankkia teflonkattila tuota varten, mutta vielä en ole "kerennyt" sitä hommaamaan :).

"Nea"
Hanki ainakin sitä riisipuuroa varten painekattila. Ihan loistava vehje. Sinne vaan vähän vettä ja puuroriisiä ja hetki sekoitellaan, sitten maitoa litra perään ja painekansi kiinni ja sitten vain odotellaan 15 min jonka jälkeen kattilassa on todella mehevää samettisen pehmeää riisipuuroa. Ikinä en ole missään saanut noin hyvää kuin tuolla kattilalla ja ei tarvitse sekoitella eikä pala koskaan pohjaan :)

russel
Tällainen puurokattila on paras, ei varmasti pala mikään puuro/velli pohjaan.

http://2.bp.blogspot.com/-RZh8fyyCJxc/TzDAs1VhhuI/AAAAAAAAL7I/_SyL_dp3L5M/s1600/SAM_7257.JPG

Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26935526:
Ooo, helmipuuro uunissa, mikä hyvä idea! Helmipuuroa onkin ikävä. :p Minäkin teen riisipuurot aina uunissa, kun se on niin vaivatonta. Kokeile ap - ja kerro sitten onnistuiko!
Mä luulen, että kokeilen sillä samalla ohjeella mitä purkissa on ja pistän vaikka varovasti 175 asteeseen muhimaan :).

Saraldo
No niin, mä kokeilin helmipuuroa uunissa :). 175 astetta noin puoli tuntia (saa kyllä olla vähemmänkin aikaa), sillä Helmi-paketin ohjeella. Tytön mielestä parempaa kuin kattilassa (siitä siis puuttuu se palaneen maidon katku...) :). Mutta kun mä otin sen puuron pois uunista, ne suurimot oli yhtenä möykkynä siellä asiassa. Sain tehdä vähän töitä että puurosta tuli tasaista ja mitä enemmän mä sitä sitten vatkasin, sitä enemmän siitä tuli liisteriä. Mut pääasia, että tytölle kelpas, sille mä sen teinkin :).

Saraldo
[QUOTE="mievain";26943319]Pitäis varmaan sekoitella sitä muutamaan otteeseen paiston aikana... Mä teen niin riisipuurollekin.

Oliko se susta hyvää?[/QUOTE]

En mä maistanut :ashamed:. Mä en ole puuroihminen ollenkaan, mä teen niitä vaan tytölle ja miehelle :).

vinkki
Kun teette puuroa kattelassa, tehkää se veteen ja kermaan. Siis keittäkää irisit tai helmet vedessä ja laittakaa sitten kypsään puuroon kermaan noin 1 dl / litra. Ja ei tarvi tosi kovalla keittää muutenkaan... Tai kerroskattilassa onnistuu kanssa. Helmi- ja mannapuurolle kannattaa se maito ensin kuumentaa ja kuumaan maitoon laittaa suurimot, myös uunissa, ettei tule paakkua. Ei kovin kätevää niiden valmistus uunissa.

Yhteistyössä