Helmimasut 2009 ~HELMIKUUSSA!!~

ei haittaa Lentis, on kiva kuulla kulttuurieroja ja on tosi kiinnostavaa juuri tuo miteen eroaa Suomeen nuo jutut. Harkitsitkos missään vaiheessa Suomessa synnyttämistä? Mun ystävä tuli Kreikasta Suomeen synnyttämään 16v vitten... Tosin muistan itsekin Rodoksen sairaalan, kun jouduimme mopokolariin joskus pimeällä keskajalla... :$ :$
 
Omaa napaa heti alkuun...

Neuvolassa käyty. Jäi vähän epämääräinen olo... Todennäköisesti ei mitään, mut kattotaan ens viikolla, mitä sanoo pissanäyte. Oli kuulemma pientä merkkiä proteiineista näytteessä, ei vielä pahasti, mutta kun tämä turvotus on lisääntynyt (se pullamössönaamakin) ja verenpaine (vaikka onkin vielä mun normaalirajoissa, kun edellisillä kerroilla oli just laskenut) on taas noussut. Painoa sen sijaan oli tullut vain 100 g (vaikka söin just ennen neuvolaan lähtöä :eek:).

No joo. Toivotaan, että on nyt vain sattumaa. Ja tuo näytteenotto on musta nykyisin yhtä painajaista. Kuinka te saatte sen otettua siellä neuvolan pienessä huussissa?? Mä oon ihan liian iso siihen hommaan... :snotty:

Höh. ..nyt ei pysty keskittymään, pitää palata asiaan myöhemmin.

T. Kärppä ja papuska 36+5
 
Bianca Jaksuja huomiselle!!

Paradies :LOL: Kiitos hyvistä nauruista, ukko varpisti 'imarreltu'.

Matma Okei joo no enhän mä sit vielä ala synnyttää ;) Mitä jos kokeilis pyörähtämistä hangessa??? En siis mä, vaan sä??? Mä olen muute pari kertaa saunan jälkeen seissy tossa pihalla lumessa, tekee kutaa turvonneisiin jalkoihin :)

Mä olin kaupungilla joku 4 tuntia, tosin söin siinä lounaan taas rauhaksiin kans. Tuli ostettua remonttiin liittyviä juttuja, mutta myös vaavia ajatellen kuramatto ja pinkki fleecehuopa ja lelu/ kirjakori. Jalat oli kylä tulessa kun pääsin kotiin, nyt taas makoilen soffalla koivat kohti kattoa ja läppäri sylissä =)
Remppa ukot meinas et saavat tänään kaikki valmiiksi ja huomenna enää sähkömies kytkemään lieden ym pientä. Mies soitti äitinsä auttamaan mua huomisessa siivomisessa kun se tais säikähtää sitä mun eilistä puhinaani :p Hitsi ku ei vaan pysty ku pikkusen puhastelee niin jo selkää juilii ja jaloissa palaa :eek:
Mut ihanaa, ylihuomenna muutto ja uus koti!!! Sitte saan laitettuu vaavin huoneen valmiiks ja alkaa ehkä tajuu et kohta se neito sieltä sit tulee :saint:

hm ja nökerö-prinsessa 40+0
 
Niin ja tuosta aikuisseurasta.. Esikon kanssa mulla kaatui yllä seinät päälle ja lähdinkin toihin hänen olessa 1v 3kk.. Kakkosen kanssa olisin viihtynyt kotona, mutta erottuani ei ollut mitään saumaa jäädä kotiin asuntolainojen kanssa.. Ja JOUDUIN töihin hänen ollesa 2v...
Nyt tilanne se, että vuoden ikään pystyn olemaan sitten on palattava taas työelämään... Joten en edes ajattele mahdollista viihtymistä kotona, vaan olen ajatellut nauttivani tästä kotivuodesta täysiä ja "thats it" töihin...
 
Lentoemo: Hassua, mä en oo koskaan jutellut kenenkään kanssa joka kirjoittaa. Mut teen tota ihan samaa et "kirjotan" lenkkeillessä. :D Arvaa vaan kuinka paljon sulla on aikaa tehdä sitä sitte kun käyt päivittäin vaunulenkeillä. Oli muuten tosi spookya huomata kuinka hemmetin hyvä muisti ihmisellä on. Saatoin käydä monta sivua pitkää tekstiä kävellessä läpi, tehdä siihen muutoksia mielessä, sit mennä kotiin ja tehdä ne muutokset kun vauva nukku ulkoilun jälkeen vaunuissa. Voi, se oli ihanaa aikaa. Toivottavasti onnistuu taas.
 
Kärppä ja Seranzu..meitin neuvolan wc on sellainen inva malli, luojan kiitos.
Tänään huomasin miten vaikee oli jo saada tukisukat jalkaan ja ylipäänsä autoon istuminen ja sieltä ylös kampeeminen on kun jollain vanhalla mummolla konsanaan!!!
 
Kiitoksia pikkusisaruskirjavinkeistä! Eiköhän noita löydy meidänkin kirjastosta.

Lentis, minä olin ennen lapsen syntymää aikas erakko, tai tarvitsin tosi paljon ns. "omaa aikaa" eli aikaa olla ihan itsekseni. Huolestutti, että miten kestän lapsen kanssakaan koko aikaa, kun edes vessaan ei pääse olemaan itekseen. No lapsen kanssahan sitä kesti ihan hyvin, ei ongelmaa sen suhteen. Mutta huomaan nykyään hakeutuvani kaikenlaisiin uusiin sosiaalisiin tilanteisiin ihan toisella tavalla kuin ennen. Etsin aikuisseuraa (ja erityisesti seuraa sekä mulle että lapselle) ja myös olen alkanut hämmästyttävästi viihtyä sukulaisten seurassa lapsen kanssa. Tässä on ollut vähän opettelemistakin, kun ennen oltiin miehen kanssa vaan kahdestaan kaikkein mieluimmin, ja nyt on pitänyt oppia uudestaan, miten niitä sosiaalisia suhteita luodaan ja ylläpidetään...

Neuvolalääkäristä tulin äsken, ensin odottelua tunti kun lääkäri oli myöhässä ja sitten 5 min tarkastus. Kaikki oli hyvin, mutta olipa taas nopeaa toimintaa... Vauvan pää oli hyvin alhaalla, mutta kohdunsuu vain vähän lyhentynyt ja pehmeä. Kohdun korkeus oli 32 cm. Painoa on tullut nyt jo melkein 15 kiloa, mutta tulkoon, en jaksa stressata sitäkään.

Naru 36+6
 
Siis julmetusti tekstiä taas :D sorge mutta en mitenkään pysy perässä
ja siis oma napa kehiin.. :whistle:

Neuvolassa taas:
rr 117/76
pissa puhdas
turvotus +
paino +1600g/vko :eek: :ashamed:
sf 34
vauvan syke 140, liikkeet ++
ei tietoakaan laskeutumisesta tai kiinnittymisestä

Helmi tosiaan möyrii masussa ihan valtoimenaan.
Ajoittain kyllä puskee alaspäin mutta nousee sieltä pois.
Eli yliajalle varpisti mennään ennenkuin mitään alkaa
tapahtua, ties vaikka tulis vasta maaliskuussa.

Vointeja :wave:

iitukka ja helmi 37+5
 
Kiva kuulla Tiitteräisen kuulumisia! =)

Seranzu:mietin kyllä raskauden alussa vielä Suomessa synnyttämistä, mutta kun olisi ollut miehelle tosi vaikea päästä sitten synnytykseen ajoissa Suomeen, niin unohdettiin koko juttu. Suomessa on muuten maailman alhaisin vastasyntyneiden kuolleisuus sen kätkytkuolemariskin lisäksi, niin että tosi hyvissä käsissä olette siellä! :heart:

Pixie: haa, mulla alkaa siintää haave, että vauva-ajankin voisi käyttää hyödyksi tuolla tavalla! :D

Kiitos tosi paljon kun jaatte kokemuksianne myös edellisistä vauva-ajoista!
:heart:

Kärppis: tsemppiä, toivottavasti ei ole kuitenkaan raskausmyrkytys vaan normaalia turvotusta ja protskujahan voi olla hiukan virtsassa myös ilman myrkytystä
 
Moi!! :wave:

Pikaisesti vaan ilmoittelen, että meille syntyi ihana pikkuinen poikavauveli 2.2.2009, 3370g ja 49cm :heart: :heart: :heart: Tänään päästiin kotiin...Kirjoittelen lisää kun ehdin. =)

Terkuin, Möökö ja muru 3vrk :heart:
 
Onnee ekast helmivauvast :flower:

"Suutarin lapsil ei oo kenkii"(ite oon hammashoitaja) mul TIPPU HAMMAS! Iha jees. Rakennettu sellane mut tommone aukko nyt sit suus :/ tarttee päästä hammaslääkäril huame eikä millää viitteis.
 
ONNEA MÖÖKÖ ja muut vauvautuneet! :flower:

Ja tsemppi :hug: kaikille vauvanhaussa parhaillaan oleville!

Seuraavassa OMAA NAPAA eilisestä synnytystapa-arviosta:

Ensiksikin, mähän aiemmin ihmettelin kun synn.tapa-arvio kutsussa ilmotettiin vaan et paikalla on sit myös opiskelijoita. Kun luulin et KYSYTÄÄN saako olla.. No,TAYS on opetussairaala, joten asennoiduin et ok, siellä sit ovat. No,joo, kätilö otti vastaan ja esihaastatteli, otti käyrää (kaikki ok) ja verenpaineen (hieman koholla, jännitti varmaan :ashamed: ). Laittoi sit odottelemaan lääkäriä odotushuoneeseen. Mun kutsussa oli naislääkäri mainittu tutkimuksen tekijänä, eli voitte varmaan kuvitella mun hetkellisen pienimuotoisen paniikkireaktion,kun tutkimushuoneeseen päästyäni siellä odotti KOLME(!!!) miestä käsi ojossa :LOL: :LOL: . Juu,eiku pöksyjä pois ja pöydälle!!! :headwall: :LOL: Mieslääkäri ja kaksi parkymppistä kandipojua!!! Myönnettävä on että meni hetki orientoituessa tilanteeseen... :D

No, työtäänhän he vaan opettelee ja loppujen lopuksi erittäin hyvä fiilis jäi käynnistä, se alku vaan oli kuin parhaastakin sketsisarjasta... :LOL: :whistle: (kandien mukanaolo oli kuitenkin hyvä asia, koska pysyin itekin perillä asioista paremmin,kun lääkäri heille koko ajan opetti tutkimuksia ja selosti mitä mikäkin havainnointi meinaa. Ja tulipahan perusteellisesti tutkittua kaikki!)
Kätilön tapaaminen, lääkärin haastattelu, sisätutkimus, ultra,konsultaatio toiselta lääkäriltä, sektio päätös, lisää keskustelua/kysymyksiä minulta, sektioajan sopiminen +lisä info kätiöltä sekä anestesialääkärin haastattelu(lyhyt,nopea): siinä lyhykäisesti tutkimuksen kulku.

Eräpäivä meillä siis on 16.2! eli rv39+6 kuten esikoltakin. Sain vielä itse valita 13. ja 16. pv.n väliltä, ja kun tuo 13. sattuu olemaan se perjantai, niin eipä tarvinnut paljon miettiä!(ai,miten niin pientä taikauskoa ilmassa...) :D (esikolla oli muuten la pe 13.2, syntyi sektiolla to 12.2...)
Ma 16.2 siis elektiivinen sektio tiedossa, selkeästi ahtaan lantion takia. Jos synnytys käynnistyy spontaanisti ennen tuota päivää, niin sitten mennään tilanteen mukaan, mutta ei aleta esteleen käynnistymistä, vaan kiikutetaan leikkuriin jos ei etene.

Vähän ristiriitaiset fiilikset kuitenkin, kuten lentikselläkin, et vaikka alusta asti olen tiennyt että suuri todennäköisyys on sektio synnytykseen, niin viime viikkoina jo ehdin miettiä että mitäs jos sittenkin sais alakautta synnyttää. :/ No, lääkärin ammattitaitoon luotan,ja yllämainitun suunnitelman mukaan mennään. Se on tietty kiva asia,ettei enää tarvi hermoilla et millon,ja tulis jo tms. Jotenkin helpotti toi päivämäärä,nyt voi rauhassa keskittyä esikon synttäreihin vkonloppuna ja ensviikon otta iiiihan rauhassa, ilman paineita... Nyt sit vaan toivon että vaavi viihtyisi masussa suunitelmien mukaan... :whistle: Kohdun kaulaa 2.5cm, kiinteä, ehkä aavistuksen antoi ulkosuu sormelle periksi, muttei siis sen kannalta merkkejä että haluais ihan just pihalle tämä vauva... Eikä suppareitakaan ole näitä harkkoja kummempia taas ollut. hyvältä näyttää siis. =)

Taas oli pelkkää (.) juttua, yritän ryhdistäytyä,kun ehkä ehdin paremmin palstalle huomen, lauantai jääkin taas välistä. Päivän poissaolo täältä saa aikaan sellasen määrän lukemista,ettei yhtään muista mitä piti kommentoida enää kun on lukenut loppuun kaikki... :ashamed:

tatuka+eräpäivän saanut peikko 38+2
 
Onnea Möökö! :flower:
Lentoemo: Musta on ainakin kiva lueskella sun juttuja. Itsekin kun esikoista odotan, niin aikalailla samanlaisia ihmetyksen aiheita on kuin sinullakin ja kaikkia en ole huomannut ihmetellä ennen kuin olet kysymyksen täällä esittänyt, mutta mielenkiinnolla kuitenkin sitten odotellut sinulle tulevia vastauksia. Olen kohtalaisen huono ilmaisemaan itseäni kirjallisesti, joten olen ainoastaan tyytyväinen, kun joku taitavampi kyselee asioista puolestani.
Tatuka: Sulla oli sitten oikeen kunnon vastaanottokomitea... =) Hyvä ettei kuitenkaan niin kauheaa ollut alkushokin jälkeen. Ja kiva, että nyt tiedät milloin viimeistään saat pikkuisen syliisi.

Tuosta tuli mieleenu. Mä olin joskus munasarjakystan takia opetuspolilla potilaana, oli kyllä silloin ikimuistoista. Ensin lääkäri ihan normisti teki sisätutkimuksen, mutta sen jälkeen oli nuoren kandimiehen vuoro. Ilmeisesti hänelle oli koulussa opetettu, että naisille pitää alapäätä tutkiessa kertoa mitä tekee, kun sinne on hieman vaikea itse nähdä. Miesparka oli kai tilanteesta niin hämillään, että ei saanut tutkimuksen aikana sanottua mitään muuta kuin "kosketus" joka kerta, kun käytti instrumentteja tai kokeili käsin paikkoja. =) Olipa ainakin erikoisin sisätutkimus, jossa olen ollut... Myös naislääkäri ja kaksi muuta paikalla ollutta kandia (naisia) olivat melko huvittuneen oloisia ajoittain.

Koko päivä on vierähtänyt keittiössä, mutta nyt on pakkasessa suklaapiirakkaa, tonnikalapiirakkaa ja perunasämpylöitä. Pullien leipomisen taidan jättää toiseen kertaan. Selkä huutaa tuskaa.

Kuume & pikkuinen 37+6
 
Täällä selänvihlominen tekee taas tuolla alhaalla jotain, tuli nimittäin pönttöön verta, vaikkei mitään sisätutkimuksia ole tehtykkään... Soitin synnärille jossa sanoivat että ei huolta, voi merkitä lähestyvää synnytystä. Nyt sit odotellaan, josko jotain enemmän. Säälittää vaan tuo mies kun on niin kipeä noiden poistettujen hampaiden kanssa, jos joutuu nyt sit mun kanssa synnyttämään. :(

Jospi :wave:
 
Huh huh.. nyt on selkä aivan tulessa ja jalat niin turvoksissa että hyvä kun liikkeelle pääsee :eek: sain just tehtyä kuivakakun ja pikkupullia, ei näytä vaan sopivan yhtään toi yhtäjaksoinen jalkeillaolo enää.. no eipä oo ihmekään kun viimeisiä viikkoja viedään! Nyt kyllä pakko hengähtää hetki ja herkutella :p

Onnea paljon vauvelin saaneille ja tsemppiä hakureissulla oleville! :flower:

Tatuka ja kuume, teillä varsin mieleenpainuvat kokemukset sisätutkimuksesta :LOL: mä olisin varmaan pyörtyny jos olis ollu 3 miestä vastassa ja olis pitänyt niille alapäänsä esitellä :LOL:

Nyt on kyllä pakko mennä lepuuttaan jalkoja :wave:
 
Olipas tullu taas tekstiä :) Olikohan lentis ja pixie jotka puhu jostain kirjottamisesta lenkkeiles, niiku siis miten se nyt onnistuu lenkil? :eek: Kynä ja paperi mukaa ja lenkille :LOL: Ei oikee menny mun kaalii toi juttu perille :D

Onnea vauvan saaneille :flower:

Huomen onkin sit aamul neuvola, ihan jo alkaa jännittää et mitäköhän se siel sanoo.. :p
 
Glow
Jospi Noniin! sie varmaa pääsetki synnyttää nyt! Sulle tulinki viel sanoo, oliks meillä siitä kiinnittymisestä höpinät kun yks sano sitä ja toinen tätä... Tuli vaa mielee että mullehan maanantaina lääkäri tokas että " vauvan pää on kiinnittyny tänne" :LOL: Meinas oikeesti alkaa naurattaa...
Tuliks sitä verta paljon? vaikee tietysti sanoa. Tässä kun on lueskellu (googlettanu ) ohjeita "milloin synnyttämään" niin toi verenvuotohan mainittiin että sillon pitää ainakin mennä synnärille... Kovasti noissa ohjeissa ( sairaaloiden sivuillakin ) sanotaan että pitää tulla ehdottomasti, kun on jotain... sitte kun soitat nii sulle sanotaan että "ei tarvi tulla". Ota näistä ja selvää :xmas:

Tuli mieleen sekin, että kun sitä supistuskäyrää on otettu aika useasti mulla. Niin viimeksi kätilö jo ennen ottamista sanoi että joillakin se piirtää sinne paljonkin supistuksia, vaikkei äiti itse niitä huomaa ja toisilla se ei edes piirrä niitä vaikka äiti olis tosi kipee ja supistuksia tulee :/

tatuka olipas käynti :D
Aika kiva kun tiedät vauvan syntymäpäivän! Ellei hän sitten tee ylläriä ja rupea syntymään aiemmin. En muuten miekään ois valinnu pe 13 päivää. Me kun viimekesänä varailtiin hääpäivää eli maistraatista aikaa, vaihtoehdot oli pe 13pv tai pe 6pv. Arvaa vaan kumpi otettiin ;)
Minä muuten oon toissa kesänä juurikin pe 13 päivä kaatunu pyörällä niin että silmäkulma piti tikata sairaalassa!! Puhkesi eturengas pyörästä ja se oli menoa sitten. Eikä tietenkään kypärää. Siitä viisastuneena, kypärä päähän, onneks on pää tallella vielä!

Bongasin muuten kivan juoma-ohjeen valion mehukeitto purkista. Piimää ja mansikka mehukeittoa sekaisin lasiin, nam :p
oikeesti, kuulosti epäilyttävälle mutta maistuu ihan älyttömän hyvältä. Kevyttäkin on jos käyttää rasvatonta piimää ja vähäkalorisempaa versioo mehukeitosta. Ohjeessa siihen tuli vielä minttua ja vaniljasokeria/sokeria, mutta mie en laittanu ja hyvää oli silti.
 
Tatukalla ja kuumeella on kyllä ollut melkoiset sisätutkimukset :D

Ja tatukalle tsemppiä, on tosiaan haikea olo, mutta tärkeintä on, että vauva syntyy, eikös juu?

Tyttönen: hih hih, mulla ja pixiellä on tällaista salakieltä :D Eli kun me puhutaan kirjoittamisesta lenkillä, niin tarkoitetaan ihan päässä kirjoittamista :D Siis kun on oikein sisällä kirjoitusprosessissa, niin tuo mielikuvitusmaailma imaisee sisäänsä niin, että ihan missä tahansa saattaa ruveta sekä kuvittelemaan elokuvan tavoin kirjan juonta että ihan suoraan muodostamaan päässään lauseita. Tai muokkaamaan mielessä jo kirjoitettuja uudeksi, vaikkei olisi siis tietskaa tai paparia lähimaillakaan. Joskus mulle on tulleet sellaiset iskevimmät lauseet just kävellessä/juostessa/autossa istuessa, sit on kotona pitänyt lujaa kyytiä kirjoittaa ne paperille.

Varsinkin omat kirjoitukset muistaa aika hyvin ulkoa, mulla on muutenkin sellainen triviaalimuisti, että muistan ihan kaiken, oli se sitten tärkeää tai ei. Mies aina ihmettelee mun muistia, kun muistan sen asiat itseään paremmin. paitsi että nyt raskausaikana just muisti on kärsinyt pahasti, saapa nähdä missä kunnossa on synnytyksen jälkeen, kun hormonit jylläävät vissiin entistä pahemmin :D
 
Ja Jospille ihanaa vauvanhakumatkaa, ihan varmasti pääset sinne pian :hug:

Muoks* ei nyt mun pitää lopettaa tää pinon omiminen, varsinkin kun typy sitten alkoi taas pyöriskellä masussa ja rauhoituin hiukan :) Reppana vaan lepäsi aamupäivän :heart:
 
Onnea Möökö! :flower:

tyttö-nen: Juuh, ei lenkille tarvitse sentään ottaa kynää ja paperia mukaan. Tai siis on nekin mulla usein varmuudeks mukana mut harvoin niitä tarvitsee. Tosi pieni osa romaanin kirjoittamisesta taidetaan tehdä kirjoituspöydän ääressä. Sit ku muutaman kuukauden kirjottaa samaa tarinaa niin ne hahmot vaan alkaa elämään vähän niinku omaa elämää pään sisällä ja mulla ainaki dialogit muodostuu itsellään esim. kaupan jonossa tai missä sattuu olemaan. Joo, pitäs kai tostakin mennä lääkäriin. :D Ei ihmekään että kirjailijat on usein vähän krhm... omalaatuisia kun elelevät päivät pitkät jossain ihan omissa mielikuvitusmaailmoissaan. Ja tosiaan niinku lentoemo sano, ite kirjoitettua tekstiä muistaa älyhyvin ulkoa sanasta sanaan montakin sivua. Juuh, mut sori nyt menee tosi paljo ketjun aiheen vierestä.

Mulla on muuten lentis myös omituisen hyvä muisti normaalisti ja nyt ihan laho pää! Kaikki sanat katoilee, ei välillä niinku mitään toivoa muodostaa edes yksinkertaista lausetta vaikka kaupan kassalla. Raivostuttava raskausdementia. :headwall: En muista kui nopeesti se palautu synnytyksen jälkeen, mut jossain vaiheessa kai ku pystyin kirjottaanki sit taas. Äläkä nyt yhtään häpeile sitä et oot kirjottanut tänne tänään paljo, mä roikuin täällä koko aamun ja yritin keksiä jostain juttukaveria. Mun päivää ainaki piristit! Kyl muut voi hyppiä yli jos ei jaksa lukea meidän jorinoita. Emsalla varmaan nousee ainaki sauhu korvista... :whistle:
 

Yhteistyössä