Helmikuun hippuset 2012 **lokakuussa**

Mä kans laitoin Evenylle kaveripyynnön fb:iin. Ihan kiva sielläkin sit jutella, mut käyn kyl täälläkin.

Huomenna olis lääkäri-neuvola. Täytyy kysellä tarkemmin suonikohjuista ja miten niitten kans pärjäilee. Mul tosiaan alapäässä aika mojova kohju ja on aika tukalaa. Muutenkin täytyy mainita siitä sterilisaatiosta lekurille vai täytyyköhän siitä nyt sille edes mainita vai vasta sit synnyttämään mentäessä?

Vauva liikkuu paljon ja näen ihan mahan päältä kun liikkuu =)

Nyt jatkan pyykkäystä... :wave:

Mamma & MiniPieni 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Mä kirjoitin sinne fb-ryhmän seinälle ja sit se sama kirjoitus näkyy mun omalla seinällä eli meinasin jo mokata ja pahasti koska todellakaan en halua fb-kavereiden tietävän mun raskaudesta ja muutenkaan siel en asiasta puhu. En kait sit voi jutella siel mitään etteikö kaikki näe sitä?
 
mamma-73 Mainitte siitä lekurille jo etukäteen, niin voi laittaa sterilisaatioon lähetteen sun synnärille valmiiksi niin sitten tietävät hieman jo valmistautua. Ei siitä ainakaan haittaa ole. Kohjulle ei ihan kauheesti raskausaikana varmaan pysty tekemään, mut jatkossa sitten.

Yösählinkiä oli täälläkin, esikko välillä vieressä ja välillä omassa sängyssä, voisin sanoa et hieman VÄSYTTÄÄÄÄ!!!
 
Hiii, uusia naamojakin ilmestynyt taas :)

Me käytiin tänään turussa katsomassa niitä phil & tedsejä... Vaikuttivat ihan kivoilta ja sellaiset meille taitavatkin sitten kotiutua. Käytettynä ehkä kumminkin kun tuo hinta on uutena aika kirpaiseva. Mies oli tosin sitä mieltä että on se typerää että kolmirenkaiset maksaa saman verran kuin nelirenkaiset, pitäisi kuulemma olla halvemmat kun renkaitakin on vähemmän :D Saishan niitä hammerheadejä tilattua mutta sitten se hinta kipuaa vielä suuremmaksi. Ainut mikä harmittaa niin on se turvakaukalo adapteri, että löytyykö gracon turvakaukalolle sellaista. Ei liikkeestä ainakaan kuulemma, mutta ehkä netin syövereistä saattaisi, elättelen ainakin toiveita :D

Tulevat yöt täälläkin hieman mietityttää. Esikko luultavasti saa pitää pinniksensä ainakin toistaiseksi. Ei sitä voi vielä normaaliin sänkyyn laittaa kun pyörii kuin hyrrä unissaan. Tulokkaalle ostettiin matkapinnis nostettavalla pohjalla joka saa majoittua meidän makuuhuoneeseen niin kauaksi aikaa kun öisin aterioidaan... Esikko on siis nukkunut 7kuisesta omassa huoneessaan, kaikkien yöt paranivat siirron jälkeen. Ei tarvitse meidän varoa omia ääniämme, ja me emme herää jokaiseen ähkimiseen mitä esikko unissaan puuhastaa...

Hohto ja :heart: 24+4
aarrgghh... huomenna hammaslääkäri....:O
 
Eveny Piti tarkastaa vielä ne viikot kun ei niitä vieläkään tahdo muistaa (sama pää kesät ja talvet) ja ne oli 24+1. :)
Naikkarilla sattui ensimmäinen lääkäri, mille teki mieli sanoa muutama sananen... Kaameeta runnomista kun tarkasteli kohdunsuun tilannetta. Onneksi kaikki oli kuitenkin paremmin sen suhteen kuin sairaalasta lähdettäessä, eli ei huolta ainakaan tänään. :) Tulehdusarvot oli taas jostain syystä 30, joten niitä katotaan taas viikon päästä ja uus kontrolliaika äippäpolille parin viikon päähän.
Loppuillan tämä mamma meinaa vaan makoilla sohvalla ja ottaa rennosti, jos vaikka saisi huomenna juostua kaikki tärkeät asiat.
 
terkut lääkäristä ja 4D-ultrasta rv 23+3: kohdunsuuntilanne ennallaan,eli pehmeä,sormelle auki ja 2cm kaulaa-nyt saan liikkua normaalisti! mulla oli noussut hb 102-->120 viikossa kun vaihdoin rautakuurin merkkiä..jessss!!=)
ultrassa muksu oli n.viikkoa isompi kaikista mitatuista kohdista,eli vatsanympärys,pää ja joku jalkaluu..painoa pojalla 628g. sydämessä ei ollut mitään vikaa eikä napanuoravirtauksissa,normaalisti vettä ja poika oli perätilassa..sain aivan ihania kuvia pojasta,näytti jo pullealta kuvissa <3
 
moikkans!
Niinpä, laku ja salmiakki on mun ykköshimot..höh. Pitää opetella syömään hedelmäkarkkeja..On kyllä tosi supistusaltis tää mun maha, kun tuntuu et koko ajan napostelee jotai mikä aiheuttaa..Eilen tein ruokaa ja söin ihan pienen palasen raakaa valkosipulia...no siitähän se taas alkoi. Onneksi ei kuitenkaan kestäny supparit tuntikaupalla niin ku ton salmiakin kans. Sais olla kyllä joku lista olemassa supistuksia aiheuttavista ruoka-aineista, kiitos.

Jotenki se elimistö varmaan haluu itteensä suojella, kun onko sitte tuo ruokahalun muutoskin merkki siitä. Ennen oon tykänny kaikesta vahvasti maustetusta yms ja nyt ihan tökkii. Edelleenki tulee aika paljon käytettyä sweet chili soosia ruokiin, mut ei ainakaan vielä oo maha-asukas siihen reagoinu. Eipä se onneksi ees oo niin tulista.

Täällä alkoi viikko 23, ja mahassa rumbataan kyllä joka päivä antaumuksella :) Vitsit ku olis jo joulu ja olis riskiviikot ohi ja vauva vois jo periaattees syntyä, vaikka tottakai toivon et loppuun asti mahas pysyisi. Kattelin muuten tuota edellisen raskauden neuvolakorttia ja noita kohdunkaulan pituuksia. Oli mulla sielläkin ollu viikolla 27 kaulan pituus 2,5 cm, mutta ei siitä sillon mitään sanottu missään vaiheessa. Varmaan nyt noiten suppareiden takia täs ny kärvistellään. Ens viikolla taas lääkäri, toivon ettei oo liikaa lyhentyny tms.

Pitäs kans viritellä pinna sänky käyttökuntoon, vaikka meillä on varmaan sellanen pikku sairaalasänky pyörillä ensi alkuun käytössä. Oli iha kätevä kuopuksen kanssa, kun sai kärrättyä sitä sitten ympäriinsä. Eipä neiti siellä öisin viihtyny, mutta päivisin oli hyvä köllöttelypaikka.

Meinaattekos ottaa influenssarokotuksen? ite aattelin tänä vuonna ottaa ja lapsille kans. Viime vuonna sairastin niin kamalan minkä lie possutauti-influenssan, etten kyllä halua ottaa riskiä, että talo on täynnä sairastajia just sillon ku vauva mahdollisesti syntyy.
Mitähä sitä keksis tänään, kahet sukat ja yhet tumput kudottu..jos vaikka leffoja tuijottelis digiboksilta.
t.sini77 ja vaavi rv 23
 
mä meinaan ottaa itselleni ja muksuille tuon rokotteen kun just tänä vuonna sairastin sen possuflunssan ja oli KAUHEETA..olin just kotiutunut synnäriltä ja muksu tyylii viikon ikänen ja minä sekä mun isompi muksu sairastuttiin siihen..siinä oli sit kiva imettää pikkusta 2vk 40 asteen kuumees ja taju veks..ei pystyny tekee juur mitään ja tuntui et kuolema on ovella...tota tautia en enään halua=/
 
Rokotusta en enää ikinä ota vaikka mikä tulis. :D Perus sairauden (astma) takia saisin sen muutenkin, mutta toista kertaa en erehdy. Omalla kohdalla siitä oli nimittäin enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja tuskin tuolle esikoisellekaan tulee otettua kun ei taas tiedä mitkä sopii ja mitkä ei. Viimeksi kun rokotuksista tuli niin pahat reaktiot.

Yöt menee täälläkin vaihtelevasti. Juuri kun tuo poika oppi nukkumaan uudessa huoneessa niin sitten tulee (kiitos ryhävalasmamman) sängynvaihto ja taas yhtä showta yöt. Tänään aamulla ihme kyllä nukkui pitkään, mutta sitten se kissan mokoma päätti raahata leluhiiret sänkyyn ja raadella niitä meikäläisen jalkojen päällä.:headwall:

Noista ruuista ja suppareista: itse en ole huomannut että mikään niitä erityisemmin itsellä aiheuttaisi, mutta kamala himo edelleen raxin pizzaan ja lähipizzerian rullakebabiin :D niitä voisi syödä vaikka joka päivä vaikka yleensä noita kahta välttelee kuin ruttoa.

Mutta me jatketaan työmiesten odottelua kun tulevat jotain tuuletinjuttuja tiivistämään...ja katsellaan Lelumaan Niksua. :D
 
Tervehdys kaikille!!Eilen olin sokerirasituksessa ja perjantaina tai ma. Saan tulokset!!Hb oli vaan 103 joten rautavalmistetta pitää nyt sit ottaa!!Verenpaine oli nk ja vauvan sylkeet oli ok!!Mulla on raskausviikkoja nyt 24+1 ja tuo masumitta oli nyt 31!!Kasvanut 10 cm kuukaudessa!!Minkälaista mittaa teillä muilla on??
Terv.Miita1969 & Lilliputti 24+2
 
Heips!

Täällä on isommat lapset viettämässä syyslomaa mummolassa ja on oltu koko viikko "pikkuperheenä".
Kiva, kun uusia odottajia on ilmestynyt mukaan :)

Mulla on kanssa ollut noita uniongelmia- vauva potkii vatsassa ihan villinä, heräilen siihen ja välillä kuopus kömpii omasta sängystään keskelle nukkumaan ja lopulta aina valtaa minun paikan: ensin hivuttautuu tyynyn lähelle, kierähtää ja humps- mie nukun(tai yritän nukkua) ison vatsani kanssa jossain kippurassa, ettei kuopus vaan pääse unissaan potkaisemaan vatsaan. Tuollaisella reilulla 1-vuotiaalla on jo yllättävän paljon voimia. Ja jos noilta saa nukuttua, niin pissahätä kyllä herättää :stick:

Mun pitäis varata ens viikolle sokerirasitukseen aika ja neuvolaankin, mutta neuvola ei nappais nyt yhtään : / . Sokerirasitukseen saa ajan lyhyellä varotusajalla ja pian on kuitenkin käynti sairaalassa kontrolliultrassa, joten neuvola tuntuisi tarpeettomalta. Silitin ja pesin kaikki pienet vaatteet ja viikkasin ne kaappiin :heart: . Pienelle on nyt kaikki valmiina turvakaukaloa lukuunottamatta. Olin jopa niin tahvo, että petasin pienen sängynkin pärekoriin :LOL: . Siihen päälle laitoin ison lakanan suojaamaan pölyltä. Pärekori on samankokoinen kun äp-laatikko, joten se patja sopi mainiosti korin pohjalle :)
Pinnasänky on toistaiseksi tarpeettomana, kun kuopus siirtyi nukkumaan isojen sänkyyn.
Kelalta tuli päätökset kaikista äitiys-jutuista :) - nopeaa toimintaa!

Koska alkaa se "viimeinen kolmannes"? Joissakin särkylääkkeissä lukee, että ei suositella raskauden viimeisen kolmanneksen aikana (oiskohan buranassa) ja rupesin vaan itse miettimään, että mikähän se sitten on maaginen raja? Liitoskivut on pysyneet loitolla- tai parempina yöllä, kun nukun tyyny jalkojen välissä. Autoon nousen silleen jalat yhdessä- peppu penkille ja jalat kyytiin. Toivottavasti ei nyt äityisi pahemmaksi. Täytyy sitten loppusuoralla katsoa tarvitseeko hankkia joitain liukulakanoita, että pääsee sängystä pois- vai siirrynkö suosiolla nukkumaan alakertaan- portaikossa kipua tuntuu.
Supistuksiakin on ollut, mutta ne on niitä asiaan kuuluvia harkka-sellaisia.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

T: luputupuna & heppuli 25+0 POKS!!! (ultran mukaan 25+3 -HUI!)-aika menee tosi nopsaan
 
Joku kyseli sterilisaatiosta.
Mie otin sen puheeksi lääkärineuvolassa ja sieltä lääkäri kehotti mainitsemaan asiasta äitipolilla. Nyt ensi kerralla- muutaman viikon päästä kirjoitetaan paperit. Ne olisi voinut kirjottaa viime kerrallakin, mutta parempi näin- asiaa on harkittu, eikä päätös ole mikään hetkessä hokattu :LOL: . Minulle se tehdään todennäköisesti synnytyksen yhteydessä, jos kaikki menee suunnitellusti.
 
Väsynyt olen ma.. |O

Kamala myrskytuuli häiritsi unta, kuopus nukkui keskessä x:nä, vauva potki ja möyri masussa, ja mies vaihteli asentoa kokoajan + kamala että oli kipeät nivuset mulla!! Siis ei mitään hyötyä siitä "polvivälityynyn" pois jättämisestä :(

Onneksi mulla huomenna aamulla se kauan odotettu lääkärineuvola! =)

En aio rokotuksia ottaa.

Kaikki 3 muksua yskii ja niiskuttaa, ja isäntä myös eeilen illalla..
Itse oon säästynyt, vielä.

Onko teillä muuten mitään ruoka/herkku himoja?
Mulla muissa raskauksissa on ollut aina jotain, mutta nyt ei mitään : /
Juotteko paljon kahvia? Mulla menee jokapäivä yli "sallitun rajan".. Oon niiiiin koukussa, ja jos en saa kahvia, saan päänsäryn..

Taas oli jollain ollut tympee terkka/lääkäri :( Inhottavaa.

Pikaista paranemista abrakadabra!

Suffeli ja masumurunen
 
Eilinen neuvola lääkäri reissu takana ja oli onneks vaan hyviä uutisia:)
KOhdunkaulaa jäljellä edelleen sen 3cm ja oli kiinteä edelleen eli supistukset ei ole tehneet ainakaan viellä ennenaikaisia tuhojaan:) Lääkärin reaktio lävistykseeni oli hieman koominen..:D Meni melkeinpä sitä tutkaillessa enemmän aikaa kun itse kohdunsuun kokeilemiseen:D:D:D:D Eipä nuo genitaali lävistykset taida sittenkään olla kovin jokapäiväisiä edes gyneille...:) Käski vaan välttää nostelemista ja stressiä, tosin tokas itsekkin perään että' tässä tapauksessa helpommin sanottu kuin tehty....:D

Verenpaineet oli edelleen matalat 98/62 ja painoa oli tullut nyt enemmän johtunee kenties siitä että 2 päivään ei ollu maha toiminu:D Tänään olenki sitten saanu ravata vessassa jo useamman kerran:D

Exä kävi tänään just kattomassa tyttöä ja tuli aika haikee mieli taas kun lähti.
Sillä oli mukanaan kattilallinen ruokaa kun tuli...:) Saatiin sovittua ilman tappelua joulun ja uudenvuoden "lapsivuorot" ja kovin kysetä miten se synnyttämään lähtö sitten kun aika tulee? Kovasti olis halukas tulemaan mukaan synnytykseenkin, mutta sanoi että jos ei saada esikoisella hoitajaa niin hän voi olla sitten sairaalassa sen aikaa tytön kanssa että hoitaja tulee tai sitten siellä meidän vanhalla talolla. Puhui isyyslomien pitämisestä ja kaikesta muusta tulevasta. Huoh, olispa kaikki toiminu näin hyvin sillonkin kun oltiin viellä yhdessä..:/ No nyt pitää vaan olla iloinen että asiat on edes nyt näin hyvin mallillaan tulevan suhteen. Sanoi että aikoo olla ns hälytysvalmiudessa sitten lähempänä kun aika tulee että pääsee korkeintaan puolessa tunnissa paikalle jos tilanne vaatii.:)

Mutta nyt pitäis alkaa pakkaileen tytän ja mun taaroita kun ollaan lähdössä loppuviikoks mun vanhemmille koiranhoito hommiin:)

Millanen 22+4
 
Nukkumisesta täälläkin on ongelmia. Jos saan hyvin nukuttua herään vessaan tai esikoista pitää mennä rauhotteleen takas uneen. Huoh. Viime yönä meidän ikkunan alla tuuli kolisutti jotain, eihän siinä uni tullut. Miehen kainaloon meni et sen hengitys peittäis kaikki häiritsevät äänet. mies ihan ihmeissään kun mahani kanssa yritän pysyä siitä mahdollisimman kaukana yleensä. :)

Mä täs odotan et mies tulis katsoon esikkoa mun neuvolan ajaksi eli varmaan noin tunnin päästä tuun päivitteleen neukku kuulumiset :p

Eveny ja Myyskä 22+3
 
Siis ei hemmetti, eikö tässä taloyhtiössä toimi mikään oikein!? :mad: Siinä lippulappusessa missä kerrottiin TIIVISTYSHOMMISTA, ei kerrottu sanallakaan että ne tulee ja repii koko kylppärin katon auki ja vaihtaa sinne eristysvillat... siis eihän tästä tule mitään kun koko ajan rakkoa potkitaan ja kuulemma huomenna vasta saavat valmiiksi hommat.:mad: Ja kuulemma koko kylppärin olisi pitänyt olla tyhjä, lapussa puhuttiin vain ulkoseinästä. Sanoin suoraan etten saa nostella mitään ja siinäpähän saivat kantaa pyykkikonetta myöten eteiseen. Odottavien äitien raivo on vaarqallista... odottakoot vain kun saan puhelimenpäähän huoltofirman... tulee palautetta ja paljon
 
Täälläkin ollaan vielä hengessä mukana vaikka hiljaiseloa on ollutkin :wave: Kaamea väsymys iskenyt päälle ja töitä olisi enemmän kuin laki sallii.. Missä se energinen raskausaika?? Tänään oli lääkärineuvola ja kuun loppuun tuli saikkua että paukahti. En nyt tiedä onko se hyvä vai huono kun tietynlainen työmaa on kotonakin, tarhaan ei voi lapsia viedä jos itse on kotona vaikka pitäisi huilia. Käy vähän luonnon päälle kun on tottunut aina tekemään töitä.
Olikos se eva-maria vai kuka mietti että ei mene sokerirasitukseen? Anteeksi jos sekoitan nimet kun nopeasti selasin tekstejä ja nyt en jaksa enää tarkistaa :D Itse mietin ihan samaa, tuntuu hullulta koska siinähän joutuu olemaan kauhean kauan syömättä ja mulla tulee kyllä herkästi huono olo. Ehkä sitten menisi jos joku juoksisi isompien muksujen perässä mutta.. ?? En ymmärrä perustetta että onko 24 vai 25v tyyliin mutta minä aina kyseenalaistankin kaikkea :saint:
Tuo fb-ryhmä kuulostaa hyvältä, itse tosin vielä epäröin siihen liittymistä. Luotto fb:hen on sitä luokkaa että hupsis-kaikki näkyikin aikajanassa -tyyliin :D
Neuvolakäynnistä vielä sen verran että hämmästyin kun mulla on rauta pysyny hyvänä vaikka en ole yhtään lisää syönyt. Th hämmästeli myös ja sanoi että yleensä se laskee tässä vaiheessa? Ja sf-mitta oli 19, siitä mulla jäi sellanen olo että onpas pieni?? Mut katsoin niin tuohan menee ihan rajojen sisäpuolella?
Muuten masussa tuntuu olevan varsinkin iltaisin kovasti elämää ja näkyy hyvin paidan päällekin kun toinen touhuaa siellä :heart: Toivon vaan kovasti ettei siitä tule mitään seurauksia pikkuiselle kun itse otan nyt työstressiä vaikka yritänkin mukamas rentoutua.. niin hyvin kuin se kahden energisen lapsen kanssa on mahdollista :LOL:

RR & Pikku Kengu oiskohan nyt 24 poks
 
Onpa ärsyttävä tilanne mursumarsu, koita kestää, nopeasti se kaksi päivää kuitenkin menee, nimimerkillä vesivahinko viime keväänä, 2,5kk elettiin pelkästään keittiön ja yhden makuuhuoneen varassa. :)

Neuvolasta juuri kotiuduin, ei mitään ihmeellistä, Kelan lappusia kateltiin ja sokerirasitukseen sain ajan (koska olen niin VANHA!!! 27 v...) :LOL: Paino on noussut nyt 6,6 kiloa alusta, se on kuulemma ihan ok. Paineet, hempat, pissat, vaavin syke ja liikkeet kaikki ok. :) Seuraavaksi onkin toi sokerirasitus ja sen jälkeen neuvolalääkäri kuukauden päästä.

Tossa vielä vähän "taulukkoa" jos joku haluaa vertailla.
22+5 (17+4)
RR 114/70 (112/68)
paino 69,6 (67,4)
Hb 120 (122)
vaavan syke 143 (140) ja liikkeet ++ (+)

Täytyy kyllä taas kerran kehua meidän neuvolantätiä, siinä on kyllä ihminen niin oikeassa ammatissa kuin olla voi. Olin päivän viimeinen asiakas ja käynti kesti yli tunnin, jäätiin taas suustamme kiinni ja höpöttelemään kaiken maailman asiaan kuuluvasta ja kuulumattomasta. Kertakaikkisen sydämellinen ja mukava ihminen. :)

Kahvinjuonnista joku kyseli. En voisi elää ilman aamukahviani, silloin tällöin keitän myös päiväkahvit, joten 2-3 mukillista tulee juotua päivässä, ei sen enempää mutta meneehän toikin jo yli suositusten. :ashamed:

Viimeyö meni pyöriessä täälläkin, tuuli ulvoi ja tuntui että vie koko peltikaton mennessään, selkää särki niin pirusti, koirat vinkui pihalle aamuviiden maissa ja sen jälkeen vaava aloitti joka aamuisen riehumisen, nukuin pätkissä ehkä yhteensä 3 tuntia ja olo on sen mukainen. Taidan kaivaa viltin kaapista ja mennä hetkeksi sohvalle torkkumaan.

Eewokki ja Venla 22+5
 
ruttuinen rusina: juu minähän se oli joka tosiaan mietin että en mene siihen sokerirasitukseen,enhän ollut viime raskaudeskaan..esikoisen sain 26-vuotiaana ja silloin menin siihen,mutta arvot on hyvät ja lääkäri sanoi että olis kyl tosi tosi harvinaista että mul yhtäkkii oliskin rd (kun olen hoikka,2edellist raskautta ei sokereis häikkää jne..suvussa ei kummankaa puolel ole sokeritautia..) mä en pysty olee12 tuntia syömättä jne..+täs on vähän liikaakin kaikkee muuta puuhaa ja lääkärireissuja ja ultria ihan liikaa..+se litku todennäkösesti vaa tulis ylös samantien...
 

Yhteistyössä