Helmikuun Helmiäiset 2016

Meillä ei niinkään raivoa mutta kun kieltää niin hakkaa päätä seinään/lattiaan, muhun tms. Ja väsyneenä/nälkäisenä sellasta kitinää vaan, usein tietty ollaan silloin jossain kerhossa tms :whistle:

En mä Fiona kokenut lopetusta itsekkäänä, ajattelen sen niin että lapsi ei sitä ravinnon takia enää tarvitse ja läheisyyttä saa muutenkin. Mutta toki jokainen omalla tavallaan :) ei meilläkään saa ehkä ihan suositusten mukaan maitoa, kun sellaisenaan ei juuri juo ( vettä kyllä menee) mutta syö jugurttia, raejuustoa jne..

Mä oon täällä ihan hermoromahduksen partaalla, sokerirasituksen tulokset oli ilmestynyt omakantaan ja siellä olikin aika karua lukemaa, mutta en tiedä mitä tuo oikeasti meinaa kun googlettamalla saa kaikkea mahdollista vastausta ja hoitaja ei vastaa. Siellä lukee vaan että hoitaja soittaa, no ei varmaan hengenvaarallinen juttu kun ei ole vielä soittanut mutta en tod toivo mitään loppuiän diagnoosia, mutta eipä sille minkään voi jos se sieltä tulee :cry:
 
Kiva kuulla et samaa jollain muullakin, IMN. Musta tuntuu et muskarissa, kerhoissa tai ylipäätään kukaan muu mun tuntema vauva ei käyttäydy noino_O Sellanen itku ja kitinä menis vielä mut tollanen aggressiivinen käytös on ahdistavaa, varsinkin kun mä ite oon niin rauhallinen niin en ymmärrä miten lapsi on tuollanen :LOL: Oikeesti kynnys lähteä mihinkään kasvaa.. Olisko tää ohimenevää, toivottavasti.

Joo meilläkin onneks menee maitotuotteita muuten ihan hyvin ja onhan sitä kalsiumia kasviksissa ym. On vaan tytöllä se ummetus-ongelmakin niin vähän huono yhtälö ettei nesteitä, siis vettäkään sellaisenaan, juurikaan mee. No keitot ja smoothiet kehiin(n)

Ehkä sitttenkin?, oliko sulla siis radi vai miks kävit nyt sokerirasituksessa? Toivotaan jotain helpottavaa tai mahdollisimman hyvää vastausta sieltä! Mulla oli raskausaikana arvot rajalla ja nyt tekis mieli käydä mittauttamassa, kun välillä sellanen olo ettei kaikki oo ihan kunnossa.
 
Oli Radi joo ja sillon kun mittasin ite niin arvot oli tosi hyviä!
Nyt joku hoitaja sieltä soitteli, sanoi ettei kannata huolestua että seurataan nyt hetki ( mulle jäi mittari itelle) ja kk päästä hoitajalle ja sitä ennen uusiin labroihin. Ei kyllä ainakaan vielä helpottanut mieltä :(
 
Onpa ollut pitkä tauko. Muutto. Ei kannata ikinä muuttaa lapsen kanssa. Eikä suunnitella remontoivansa mitään tai ainakaan käyvänsä töissä samalla.

Meillä imeyts loppui vähän kuin itsestään, kun kerran nukkui sen viimeisenkin imetyskerran ohi ja lähdin itse töihin loppupäiväksi. Välillä silittelee ja sanoo "tissi", mut kun totean, että tissi ei enää toimi jatkaa hän muita puuhiaan. Mutta muuten kerhoissa tms. tyyppi niin rohkea, että menee oman ikäiset pelkää. Hän hyväntahtoisesti menee jutustelemaan, mutta saattaa "hellästi" laittaa käden naamaan tms. ja saattaa ottaa lelun kädestä ja sit jo toinen itkee... Osa meidän vauvakavereista menee jo karkuun heti meidän tyypin nähdessään. Ei kiva.

Yöt menee nyt yhdellä heräämisellä (mies herää) mutta omassa sängyssä. Mä epäonnistun tässä aina täysin, mutta mies saa lapsen aina jatkamaan uniaan. Miten se onkin sille niin paljon helpompaa? Onneksi on tekosyy olla heräämättä sitte :D.

Nyt loppu työt hetkeksi ja alkoi kotikesä. Syksyksi on jo päiväkotipaikka ja työt alkaa sitten paljon isommalla tuntimäärällä. Kotikesän kunniaksi olen äänetön ja hoidan lasta kuiskaillen.

ps. meille tulee kans mustelmia joka päivä. Ihmeellinen on se päivä, kun mustelmia ei tule.
 
TuleJo, meillä edelleen samajuttu noiden öiden kanssa. Tai siis pääosin ei herää kertaakaan mutta jos herää niin mies hoitaa, erehdyin yksi yö menemään kun heräsi ennenkun kävin nukkumaan, olin sitten pari tuntia siellä :whistle: jos herää 5-6 välillä niin yleensä pääsee viereen ja toivon että vielä nukkuu mutta meillä kyllä nykyisin herätään kuuden pintaan. Sitten yleensä Laulan kaikki mahdolliset laulut läpi koska ennen seiskaa en halua nousta :ROFLMAO:
Mies myös vie nukkumaan. Joten saa nähdä nukutaanko kumpikaan ensi viikonloppuna kun mies on pois pe aamusta ma iltapäivään, tai tulee su-ma yöksi kotiin mutta poika jo nukkuu kun tulee ja lähtee aikaisin. En kyllä viitsine tunteja valvoja vaan otan suosiolla viereen nukkumaan jos siltä näyttää :whistle:
Onneksi päiviksi on jo sovittu juttuja ettei kahdestaan täällä kotona vaan olla (y)
 
Meillä oltiin kovassa +39 kuumeessa muutama päivä. Yhtäkkiä vaan nousi, veikkasin oisko vauvarokkoa koska esikoisella tais tulla kans hyvin tän ikäisenä. (n)

Imetyksen lopettaminen oli hyvällä mallilla mutta koska kuumeessa ei suostuttu mitään juurikaan syömään nin maitoa joi sit senki edestä:ROFLMAO:. Eipä siinä, pääasia ku ennen omia polttareita ehtii lopettamaan, on helpompi isin sit olla kotona kahden poikien kanssa.

Yöt nukkuu ja nukku yllättävän hyvin kuumeisenakin. Pääsääntöisesti herää kerran yössä mutta nukahtaa melkeinpä heti uudelleen.

Meille ei siis kuulu mitään ihmeellistä :).
 
IMN
Ja taas uusi poskihammas ilmestynyt alarivistöön :)

Tähkä, joko teillä on hääpäivä siis päätetty? :love: taisihan tästä kyllä ennenkin olla puhetta.

Ihanaa, esikoisella enää 4 viikkoa koulua (tämän jälkeen) ja sitten päästään kesälaitumille :p työnhaku on siis nyt hetken jäissä, ihan siksikin että odottelen tietoa amkin pääsykokeisiin pääsystä. Miehellä alkaa kesäloma juhannusviikon alussa ja sillon "muutetaan" mökille :) kunpa kelit vaan lämpenis, täällä on nimittäin jotain 5-6°c lämmintä ja silloin kun aurinko viitsii näyttäytyä tuulee kylmästi.. :cautious:
 
Joo, päätetty on. 22.7 :). Oon 2 vuotta sitte tilannu hääpuvun ulkomailta, se mahtuu päälle:ROFLMAO::ROFLMAO:. Ihme:D.

Oispa meilläkin kesämökki:rolleyes:.. Isäntä täyttää 30 kesäkuun puolivälissä, jotain extraa täytys keksiä hänelle, vaikkei juhlia aio erityisemmin pitää:).

Täällä on ollu yllättävän lämmintä, yli kymmentä jopa:LOL:. Eiköhän se kesä sieltä tuu ja lämpimät kelit sen mukana:).
 
Viihtyykö muiden lapset puistossa? Kateellisena katson kun toiset viettää aikaa ulkona pitkiä aikoja mutta meillä jaksaa minuutin hiekkiksellä, kaks keinussa jne joten puol tuntiakin tuntuu pitkältä, kun toinen olis vaan sylissä. Täällä ollut nyt tän viikon auringossa jopa 20 tienoilla joten mielellään sitä ulkona olisi..:rolleyes:

Meillä ikenet pullottaneet jo viikkoja vähän joka puolelta, nyt eilen bongasin että ekasta poskihampaasta pieni kulma pilkisti, jospa ne sieltä nyt tulisi.

Töissä olikin yt-neuvottelut aiemmin kun oletettiin, joten nytpä ne ei sinänsä koske mua. Lähtöpasseja en voi saada mut työnkuva saattaa muuttua. Jos ei miellytä niin sitten täytyy pohtia jatkaako kuitenkin kotona :whistle: töihin kyllä haluaisin joten siitä lähdetään että sinne palataan (y)
 
Kurjan kylmää ilmaa ollu täällä päin ja sitä lunta satelee, onneks ei maahan saakka:whistle:.

Meillä viihdyttään puistossa, keinu ja liukumäki on pop:D. Jos alkaa väsy painaa niin sitten ei kiinnosta olla yhtään missään ja selälle heittäytyy huolella:ROFLMAO:.

Ai hitto, mulla on alkanu levottomat jalat vaivaan öisin. Viimeyönä ei tullu nukuttua ku kolmisen tuntia, niin pakotti jalkoja:cautious:. Mikähän auttaiso_O.

Hyvää mammapäivää kaikille jo näin etukäteen:love:!!!
 
Täällä selvittiin miehen reissu viikonlopusta yllättävän hyvin, päivät oltiin pitkälti muualla ja yöt kotona, ja nukuttiin hyvin (y) viime viikollajopa useampana päivänä noustiin vasta kasin pintaan, kun nukahti vielä kuuden aikaan herättyään kainaloon.

Nyt niitä hampaita pilkistää jo 3 ja ehkä niiden myötä? Meille on muuttanut hyväntuulinen lapsi, välillä jopa viihtyy ulkona, leikkii itsekseen kotona (kunhan toki istuu vieressä kuten nyt) jne. Toki kun väsyttää niin sitten mikään ei kelpaa. Tai kun on nälkä, tämä kaveri söis varmaan kokoajan eikä yhtään malta odottaa, ruoka pitää saada heti tai piru on irti:devil:

Huomenna olis kontrolli Labra niistä sokereista ja ens viikolla hoitaja käynti. Kotona oli muutamaan mittaukseen mahdollisuus niin ne on olleet onneksi normaalin rajoissa (kuitenkin korkeampia kun raskaus aikana :(), silti jännittää hirveästi se huominen. En kyllä käy katsomassa tuloksia etukäteen ettei ala ahdistaa taas, kun on kivaa ohjelmaa tiedossa tässä, omat ja äidin 60v synttärit, taas Tallinnan reissu jne :whistle::ROFLMAO:
 
IMN
Täällä tehdään nyt kolmatta poskihammasta ja kuume huitelee 38-39°C välillä.. tyttö on niin pahalla tuulella kuin vaan voi.

Mulla oli ihan koko viikonlopun pituinen loma ensimmäistä kertaa lähes kahteen vuoteen. Oltiin miehen ja kaveripariskunnan kans meidän mökillä ja voi että teki hyvää :) sai vaan olla. Viikonloppu mummolankin suunnalla oli mennyt hyvin, lukuunottamatta tuota nuorimmaisella noussutta kuumetta. Onneksi äiti ei kertonut siitä mulle ennen kuin vasta kotiuduttuamme, ois muuten varmaan mennyt miniloma huolehtiessa :D

Perjantaina sain valintakoekutsun AMKiin!! Luulin että esivalintakoe meni ihan penkin alle, mutta kutsu tuli kaikkiin mihin hain :) nyt siis jännätään tuleeko musta isona kätilö, terveydenhoitaja, sosionomi, sairaanhoitaja tai rötgenhoitaja :p
 
IMN
Hei kaksi vuotta helmikuisten höpinöitä jo takana, älkäähän nyt hiljentykö! :)

Mitäs kesäsuunnitelmia teillä on? Me ajateltiin karata taas mökille kunhan miehen loma alkaa ja palataan takasi kaupunkiin sitten ku siltä tuntuu. Pientä remonttia oon taas suunnitellu jos mihinki nurkkaan, eli sen verran ainaki pitäis kotona malttaa olla :whistle:
On se kesä taas niin lähellä, vaikkei ilmoista huomaiskaan! Pojalla loppuu koulu kahden viikon päästä ja isompi tyttökin jää silloin hoidosta pois. Jälleen siis taas koko konkkaronkka koolla :) mulle aina yhden lukuvuoden päättyminen on kuin toinen uusi vuosi ja joka kerta ne vuodet vaan menee nopeampaa (n) varsinkin tää pojan ekaluokan päättyminen kolahti kovaa. En vaan voi uskoa että mun eka vauva menee jo tokaluokalle ja hänestä on kuoriutunu ihan oikea koululainen! Onhan tää arki nykyään yhtä ovien paiskomista ja läksyistä ja kotiintuloajoista kiukuttelua, mutta onneksi äidin kainalokin vielä silloin tällöin kelpaa :rolleyes::love: pitää muistaa meidän tyttösiä rutistella vielä kun saa :D
 
Onpa kauan pysyny aktiivisena:).

Mä oon ollu ihan kuoleman väsyny, nukkunu älyttömän huonosti jo tovin jos toisenki, milloin vaivaa levottomat jalat ja milloin vaan ei saa unta kiinni:rolleyes:.

Esikoinen alkanu uhmaileen ja ääntä tullu korotettua useasti ja siitä tullu tosi huono omatunto:(,vaikka kai täytyy olla tyytyväinen et toinen uskaltaa kiukutella:). Jostain luin että kun lapsi uskaltaa kiukutella niin luottaa ko henkilöön ja tietää ettei hylkää vaikka uhmailee:LOL:.

Imetystä kun oon vähentänyt 2x/vrk, kuopus on alkanu roikkuun entistä enemmän minussa. Välillä leikkii omiaan mutta pääsääntöisesti olis saatava olla sylissä, ja jossei pääse niin revitään housuista/paidasta ja huudetaan niin paljon että melkein taju lähtee:whistle:. Uskoisin että on normaalia käytöstä, imetys on kumminki ollu pojalle aina sellainen läheisyyttä tuova juttu.

Meillei oo kesäsuunnittelmia muita kuin häät. Isompaa reissua ei oo kesäksi suunnnitteilla, mutta oikei mukavasti se kesä kotonakin menee:). Varsinkin nyt kun veljen perhe muuttaa lähemmäs meitä -+5km päähän. Ajattelin, jos ostaisi polkupyörään kärryn, pojat sais mennä siellä sit matkat serkkujen luo, isäntä vois töistä tullessa napata meidät kyytiin nii ei tarvi takas polkee:D.

Pian kesälomat(y). Syksyllä esikoinenki menee kerhoon:love:. Kuinkahan se pärjää:ROFLMAO::ROFLMAO:, äiti ei varmaa kovin hyvin:D.
 
Mä voisin kirjottaa vaikka Joka päivä mut en itsekseni viitti raportoida kaikkia meidän tekemisiä ;)

Onnea IMN kutsusta, toivottavasti johonkin pääset (y)

Sanokaa ettei tämä mene ohi, kuten viimeksi kirjoitin niin meille on muuttanut hyväntuulinen lapsi joka on kehittynyt viime viikkoina monessa asiassa hirveesti aiemmin ei edes ole yrittänyt kiivetä sohvalle mutta kappas,tänään kiipesi. On myös viimeisen vajaan viikon herännyt 7.30-9, toki yleensä aamuyöstä tullut viereen. Parina aamuna pitänyt ihan herätellä että ehditään sovittuun juttuun :whistle: mutta toi pitkään nukkuminen olis jees kun kesällä Helsinki tarjoaa maksuttoman lounaan puistoissa lapsille, mutta se on vasta 12. Ja siis päikkäreihin tuo on vaikuttanut (ja ehkä lämpö myös) koska tänään nukkui alle puol tuntia koko päivänä, eilen vajaan tunnin jne..

Meillä ei ole suurempia kesä suunnitelmia. Miehellä 5 viikkoa lomaa, varmaan jotain pieniä suomi reissuja ja halu olis etelään mutta lyhytkin lento tuon vilperin kanssa kauhistuttaa :ROFLMAO: no onneksi on aikaa pohtia
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ah, kiipeillään. Ihan jatkuvasti, ihan joka paikkaan. Syöttötuolista tipahti kaakelilattiaan ja jo olin varma, että nyt täytyy mennä päivystykseen. Kauheinta nähdä toisen tippuvan, kuin hidastetussa elokuvassa, mutta ite ei ehdi tehdä mitään.

Meillä on hyväntuulinen, kunnes kielletään. Sitten tulee raivarit, ellei pidä kieltämistä leikkinä ja rupea uhmaamaan kikattaen.

Nukkuminen on parantunut huikeasti. Herää yleensä 0-1 kertaa yössä. Herää useimmiten vasta 6 jälkeen, joten silloin pääsee aamu-unille viereen. Mikäli ei pääsisi, joutuisin nousemaan :D, joten ah näin saan nukkua aamusta.

Miten te ihmiset saatte pidettyä talon siistinä, etenkin jos lapsia on monta? Mä en onnistu millään. Aivan kamala sotku. Miehen sukulaiset olivat pistäytyneet mun poissaollessa pikavisiitille ja koska ei oltu varauduttu, meillä oli aivan järjetön kaaos. Nolotti, onneks en ite ollut paikalla :D. Olis ihanaa, jos asunto olis aina semmosessa kunnossa, ettei nolottais päästää vieraita ovesta sisään.
 
Ihanaa etten oo ainut jolla hermot menee uhmailuun:rolleyes:. Tsemii IMN, tiedän tunteen, vaikkei olekaan ku periaatteessa yksi jolla on kunnon uhma. Reilu 1-vee ei kai osaa vie uhmailla:ROFLMAO:.

Meillä ei todellakaan oo siistiä:D:D, oikeesti hävettää jos joku tulee kylään:whistle:.

Esikoisen aikaan olin vielä laiskempi siivouksen kanssa. Joskus meille tuli joku ilmakuvakauppias, oltiin just herätty pojan kanssa, vein koiran ulos ja ovi ei ollut lukossa. Hän vaan tuli sisälle ja kysy onko kiinnostusta katsoa kuvia meijän talosta. No olin niin sekaisin että myönnyin, hän lampsi sisälle tauluineen/kuvineen lelujen keskelle, likaisia astioita pöydällä ja huusholli muutenki ihan pommi. No ei siinäkään vielä mitään, mutta mulla tukka hapsotti ja jalassa mulla oli isännän jotkut fleecekerrasto housut:LOL::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:. Ne näyttää ihan collareilta eli tuskin huomas:D, mut apua...
 
Serkulla on 3 lasta ja niillä on aina kun sisustuslehdestä (vaikka menis yllättäen) mut hän siivookin mun mielestä kokoajan :whistle: toinen ääripää on yksi sukulainen joiden luona ihan oikeasti ei välillä löydy puhdasta lattiaa minne astua.

Itse inhoan siivoamista ja sen kyllä näkee :ROFLMAO: kahdestaan kun pojan kanssa on, ei voi kuvitellakkaan siivoavansa ja muutenkin mielummin leikin tms (y) kyllä meillä aina joskus siivotaan, onneksi ei yleensä käy yllätys vieraita ;)
 
Te joilla on vanhempia lapsia niin minkä ikäisenä päikkärit on jääneet pois? En usko siis että kokonaan jää mutta vaihtelee päivästä riippuen, toissa päivänä nukkui vajaa 2h. Eilen oltiin päivä Tallinnassa, oli herännyt jo puol 8 ja malttoi nukkua vain 16-16.30, toki oli väsynyt mutta ei malttanut nukkua. Siitä valvoi viel 10 että ehdittiin kotiin, eikä nukkunut tavallista pidempään nyt aamulla. Olen kyllä sitä mieltä että mielummin nukkuu aamulla pidempään ja lyhyemmät päikkärit, mutta ei niitä ihan vielä tarvis kokonaan pois jättää :ROFLMAO:
 
IMN
Miksköhän mulle ei tullu ilmotusta uusista viesteistä (n)

Meillä on kotona kans melko sotkuista välillä. Ennen sain pidettyä kodin tiptop kunnossa, mutta kai tässä kolmannessa lapsessa meni joku ehtimisen raja :LOL: mulle on tärkein ettei ihan likaalikaa ole, mutta tavaroiden epäjärjestys ei (enää) niinkään haittaa. Mulla siis on oikeesti jotain henkisiä ongelmia siisteyden kans ja oon melkosen työn saanu tehä itteni kans ettei verenpaine nousis pilviin sotkun keskellä :ROFLMAO: edelleen ruuan murut lattialla, pölypallot nurkissa ym. ahdistaa. Ei muiden luona vieraillessa, vain kotona! Muiden luona en kiinnitä huomiota siisteyteen :rolleyes:

Päikkärit on taidettu meillä jättää pois 2-vuotiaana. Näin ainaki muistelisin. Ensiksi kahdista päikkäreistä (aamu- ja iltapäivä) on muotoutunu yhdet keskipäivän päikkärit ja lopulta nekin on jääneet pois. Nuorimmainen nukkuu edelleen päikkärit klo 9-11 ja 15-16. Nuo myöhemmät saattaa monesti "unohtua" kun kello juoksee nykyään niin nopeaa ja sen kyllä huomaa illallakin jos on toiset unet jääny välistä. Saa nähdä miten tänään kun herättiin vasta ysiltä :whistle:

Ainiin! Alunperin tulin kertomaan että neiti oppi eilen kiipeämään sohvalle ja leikkimään palikkalaatikolla :love:
 
Mun vastaus ei oo näköjään tullu.... Vaikka sen laitoinki ja painoin "lähetä vastaus."

No siis, meillä esikoinen taisi lopettaa päikkärit 1,5vuotiaana, satunnaisesti saattoi nukkua jos kotona oltiin koko päivä. Autossa lähes aina nukkuu, nykyäänki 3 vuotiaana:LOL:.
Kuopus sitte nukkuuki 1 päikkärit enää 12 jälkeen. Hyvällä säkää nukkuu 1h. Toisinaan, liian harvoin nukkuu sit klo 16-17:whistle:.

Meillä onneksi tuo nuorin koiruus pitää huolen, että muruja ei pöydän alta löydy:rolleyes::D.
 
Siis mullekaan ei tullu ilmotusta uusista viesteistä ja sen takia kirjottelu meinaa unohtua! Mutta NYT:D

Meiän tyttö viihtyy hyvin puistossa, vaan ei meinaa saada pois sieltä. Hiekkalaatikolle on turha mennä puoleks tunniks kun hänellä jää niin pahasti leikit kesken:D Tää on kyllä ollu pelastus kun sisällä ei oo koskaan erityisen hyvin viihtyny.

Mä tiedän vielä 3v-lapsiakin jotka nukkuu päikkärit, varmaan riippuu paljon yöunista ja lapsesta ylipäätään. Eikös niitä aika pitkälle suositella, että aivot sais sen "lepohetken" keskellä päivää. Mutta tietty jos ei nuku ni ei nuku. Kaipa se kertoo jotain jaksaako iltaan asti? Oon kuullu kyllä siitäkin et monilla jossain vaiheessa tulee kausi kun päikkäreitä ei meinattais millään nukkua, mut se menee sitten ohi ja unet taas kelpaakin. Kaverilla oli näin et 2v tienoilla kauhee tappelu saada lapsi nukkumaan, mut nyt lähes 3v ja nukkuu taas ihan hyvin päivisinkin.

Mua kans ahdistaa sotku kotona! Ei muualla. Tuntuu tosin kyllä et kyläpaikoissa aina niin siistiä.. Turhauttaa myös siivota, kun tuntuu et samantien kauhee sotku taas ja tavarat levällään.
 
Täällä palattu valitettavasti normaaliin. Herätään siis viim 7 ja puolet päivästä kitinää. Onneksi sentään nyt on ulkona alkanut viihtyä (y) Taas on kuola alkanut valumaan ja nenä vuotaa, joten ehkäpä tuo kiukku johtuu näistä.
Nyt taas kun on herännyt aiemmin niin kyllä nukahtaa n 12 aikaan ja nukkuu sen 1-2h. Autoon nukahtaisi aina, kellonajalla ei väliä :giggle: mutta siis minä nukun itsekin edelleen helposti autossa :D
Mitä nyt olen jutellut muiden kanssa niin tosiaan vaiheittain menee nää päikkäri asiat, kai se on pääasia että jaksaa, väkisin ei kyllä saa nukkumaan :unsure: 2v kummipoika saattaa nukkua 3h päivällä ja kyllä 3,5v myös nukkuu ajoittain, tarhassa ainakin.

Voisikos tämä pikkumies jo alkaa puhumaan lisää selkeitä sanoja. Äänteitä tulee paljon ja sellaisia mitä itse ymmärtää mutta ne selkeetä sanat on edelleen siinä parissa mitkä ollut jo kuukausi kaupalla:whistle:
 
IMN
Meillä kans puheen kehitys paljon hitaampaa ku vanhemmilla lapsilla samassa iässä.. oon kyllä huomannu ihan selkeen syynkin. Kahdelle vanhimmalle nimittäin luettiin iltasatu jo jostain puolivuotiaasta saakka joka ilta ja päivän aikanakin ehdittiin lukea kymmenkunta kirjaa. He osas vuoden-puolentoista iässä jo yhdistellä sanoja lyhyiksi lauseiksi.
Tälle kolmannelle en yksinkertaisesti oo ehtiny lukea! Eikä muutenkaan oo yhtään sellainen lapsi joka istuisi syliin ja kuuntelisi satua.. enemmän tykkää kiikkua, tanssia, heitellä palloa jne. Ja sanoja tosiaan tulee iskä, äiti, tutti ja äännähdyksiä kuten namnam. Ja laulaahan tää boom kahia päivät pitkät :ROFLMAO: kovaa ja korkeelta.

Meillä on muuten käyny 4-vuotiaan kanssa niin, että vaikka hän ei oo päikkäreitä nukkunut kahteen vuoteen, eli sen jälkeen kun jäi päivähoidosta pois, niin taas päiväkodissa aloitettuaan nukkuu siellä aina. Näin kotona ollessa ei vaikuta päikkäriaikaan edes väsyneeltä tai siltä että saattaisi nukahtaa, mutta hoitopäivinä nukahtaa kuulemma aina muiden kans 1-2h päikkäreille. Eli kai se riippuu paljon päivän aktiviteeteistakin. Varmasti tuo päiväkodille pyöräily puoli yhdeksältä aamulla verottaa jo jonkin verran voimia :LOL:

Ite taidan olla tullut siihen ikään kun päikkärit taas maistuis :rolleyes:
 

Yhteistyössä