Helmikuun helmiäiset 2016 *marraskuu*

Siis voihan postin lakko sanon minä! :mad: Mun äitiyspakkaus luuhaa ties missä, hakemukset ja päätökset saanu jo aikaa sitten mut pakettia en oo sanu :unsure:Ärrrsyttää.

Ounou, sitä joutais ens viikolla töihin :eek: Saa nähä kestänkö enempää ku yhen päivän, pelkkä lenkillä käyminenkin jo tuskaa ni saatikka lähtee kumartelee ja nostelee koko päiväks :confused:
Otin varhennetun äitiysloman ja jos siihen viel saan talviloman eteen ni ei onneks oo enää kauaa että pääsee huokasee :rolleyes:

25+5

IMN
Lääkärineuvola takana :) kohdunsuulla ei muutosta edelliseen, edelleen 2cm kanavaa jäljellä. Seuraava kontrolli taas kahden viikon päästä ja se jää viimeiseksi, sen jälkeen saa tapahtua jos on tapahtuakseen :) muutapa ei sitten katottukaan, ei painoa, verenpainetta, hemppaa, sf:ää tai mitään. Pissa- ja korvatulehukset kyllä löyty, että eiköhän siinä ookki jo yhelle kertaa :rolleyes:

Strepto-testistä kysyin ja kuulemma rv36 lri-neuvolassa otetaan pikanäyte ja uusi näyte vielä synnärillä. Joku uus kokeilu..

Surusilmät, oi, kuulostaa nuo sun lonkkavaivat kovin tutulle:( Mulla on fysioterapia ensiviikolla, mutta koska osteopaatti ja hermoratahieroja ei pystynyt vaivaa parantamaan ei odotukset ole kovin korkealla. Joka askeleella sattuu, paitsi jos hipsuttelee ihan pikku askelilla. Kumartelu sattuu vielä enemmän. Kävelylle ei puhettakaan, kaipaisin liikettä...Muuten olis energinen olo ja haluttais tehdä kaikkea.

Kohdunsuu oli kiinni ja kanava n 3cm että ei huolta vaikka supistelee, ei ole syntymässä vielä:LOL: Sain ultraan ajan 8.pv joulukuulle, sitäpä sitten odotellaan seuraavaksi. Paino nousee liikaa:eek: ruokahalut ihan valtavat. Ei siitä moitetta tullut, mutta itsellä hirvittää. En varmaan taaskaan selviä alle 20kg nousulla. :confused:
Sairasloma jatkuu vuoden loppuun ja siitä sitten äippälomalle.

Mahan ympärystä Maalis15 oli mittaillut.
102cm oli mun lukema ja sf mitta 26, just tänään. Pää alaspäin vauva siellä köllöttelee, syke 150+. Turvotusta ei kovasti ole ollut, sormet taipuu vielä, sukat joutuu ottamaan illalla pois kun kiristää..

Hankintoja ei tarvi enää tehdä:LOL: Anoppi hommasi vannan taikka punkan kummalla nimellä se teillä menee ja siihen ne korokejalat. Hoitopöytä on kasattuna pakoillaan odottamassa.

Tänään 28+4 :love:

Viimeksi muokattu:
Ninami, mulle tuli äitiyspakkaus ainaki matkahuollon kautta, ei postin kautta niinku esikoisen aikaan viimevuonna.

Paino mulla noussu 9kg, ekasta neuvolasta. Esikoisen aikaan tuli 13kg, nyt mennään luultavasti yli. Eilen neuvolassa paino oli taas noussut sen 700g /viikko, pitäis vissiin alkaa vähä liikkumaan enemmän ja jättää herkuttelut vähemmälle:rolleyes:.

Mulla oli myös pakkaus vähän pitkään reissussa. Soitin kelaan ja hän antoi sieltä numeron josta kysellä pakettia. Soitin sinne ja tuli vielä saman päivän aikana viesti matkahuollosta. Mulla oli ilmeisesti väliviiva puhelinnumerossa joten sen takia ei ollut viesti tullut perille. Että kannattaa soitella perään :)

Mun sokerirasituksen tulokset oli labrassa hukkunu johonkin, joten mä jouduin sit tänään uudelleen neulatyynyks :mad:
Ei tosin ollut turha keikka, kaikki tulokset oli yli rajojen, joten nyt sit ollaan raskausdiabetikoita o_O
Huomenna olis neuvola sit koskien verensokereiden mittausta ja jatkohommia. Eikö radi potilaat saa ylimääräsen/siä ultrakäyntejä?

Raparperimehu Minulla on ihan sama tilanne: iltainsuliini käytössä kun aamupaastot oli koholla mutta ruuan jälkeiset arvot on hyvät kunhan noudattaa ruokavaliota. Ja samoin se ruisleipä tympii kun on ainoa mitä voi/saa iltaisin syödä ettei sokerit nouse liikaa. Kaupassa kaihoten haistelen tuoreen vaalean leivän tuoksua mutta kun ei saa niin ei saa.:unsure:

Kirpsakka olipas sinulla reilu lääkäri kun kerralla antoi supistusten takia pitkän saikun. Itse sain sen kaksi päivää ja nyt kolmen työpäivän jälkeen jäin taas saikulle kun supistaa ja vielä flunssa iskee päälle.

Äsken kävin tekemässä isot ruoka ostokset ja kotiin tultua ihmettelin että möyriipä vauva kummallisesti, ihan pientä liikettä vain alavatsalla. Mietin jo onko taas kääntynyt väärin päin kunnes tajusin että sehän on hikka mikä vauvaa heiluttaa! :ROFLMAO: Eka hikka siis paikallistettu. Esikoinen hikkasi paljon loppuraskaudessa, välillä hytkyi koko maha hikan tahdissa. Eli tuttu tunne tämäkin. :) Hassua miten näitä pieniä juttuja ei etukäteen muista mutta kun ne sitten tulevat vastaan niin ovat ihan samanlaisia kuin aiemmassa raskaudessa. :love:

Hattisvattis 29+2

Wendys, mulle ei ainakaan oo tullut ylimääräisiä ultria, vaikka radi on ollutkin. Kai ne on sitten paikkakuntakohtaisia eroja... Kiva olis kyllä tietää minkä kokoinen vauva mahassa kasvaa, mutta ei voi mitään :)

Liikkuminen on vähän hankaloitunut, kun vauva aiheuttaa päivittäin aikamoista painetta tuonne alas :s kävellessä varsinkin! Onneksi muutaman kuukauden päästä pääsee taas tekemään rankkoja hikitreenejä :) juokseminen nam < 3 :D (joo haaveilen :D :D)

Höh,mulla on koko päivän ollu pää tosi kipeä eikä mulla ikinä oo niin nyt tietty kehittelen päässä raskausmyrkytyskauhukuvia.no,jospa ei kuitenkaan..

Onko teillä muilla muuten raskausaika vaikuttanu näköön?mulla on oikeesti tosi hyvä näkö mutta nyt en näe niitä bussien valonumeroita ennen ku vasta ihan tosi läheltä.aivan sumeita ovat.muistan et toisessa raskaudessa tämmöstä oli hetken mut ihan alkuraskaudessa

Mulla ei muuten oo näön kanssa ongelmia, paitsi välillä menee valopilkku silmissä, kestää yleensä ihan muutaman minuutin ja katoaa. Aina sitä pelästyy et taasko migreeni :unsure:. Esikoisen ajalta oli tätä ihan samaa ilman mitään syytä, mistähän tää vois johtua o_O. Eipä se normaalia elämää haittaa mut aina saa sydän kurkussa odotella ja katsoa et meneekö ohi vai paheneeko:cautious:.

Musta tuntuu, että hämäränäkö ois huono. Joutuu eri lailla ku ennen laittaa valoja päälle että näkee, esimerksiks tietokoneella ollessa töissä. Ja tuntuu silti niinku ois liian pimeetä. Tää on käyny viime aikoina useita kertoja, joten oon ajatellu liittyvän raskauteen.

Miten te ootte aatellu ottaa noita vakuutuksia vauvalle? Eka ajatus oli ittellä et maksaapa ne paljon, voisko olla ottamatta. Mut sit taas eipä sitä mitään turhaa olla vakuuttamassa.

IMN
Meillä ei ole ikinä vauvavakuutusta ollut, vaan ihan tavallinen tapaturmavakuutus, jolle sillekään ei ole ollut käyttöä. Maksaa ehkä parikymppiä vuodessa lasta kohden.
Vauvavakuutusta ei ole otettu a) siksi etten aikaisempien raskauksien komplikaatioiden takia sitä saisi ja b) kunnallinen puoli toimii tarpeeksi hyvin. Jos tulisi niin kova tarve päästä yksityiselle, että sinne lähtisin, niin tilanne ois varmasti se että maksoi mitä maksoi :)

Mullakin alkoi eilen illalla taas pyöriä ajatus raskausmyrkytyksestä. Toista vuorokautta särkee päätä, kipinät lentää näkökentässä ja eilen neuvolassa leukkarit ++. Muita merkkejä ei viime raskausmyrkytyksessäkään ollut. Jos ei pissatulehdusta löydy tarkemmissa labroissa niin pitää kai ottaa puheeksi.. vti oireita kun ei tosiaan ole.

vii, mulla kanssa nyt kauhukuvissa se neljä kilonen mötkäle, vaikka edellisessä ultrassa olikin keskivertoa sirompi. Kun on eka lapsi, niin ei voi yhtään ennustaa miten oma keho käyttäytyy. Painoa ei ainakaan saisi tulla enää yhtään lisää :(
Harmittaa tosiaan jos kauheen tiukkaa ruokavalioo joutuu pitään että arvot pysyy kurissa, vaikkei se insuliinin pistäminen niin kauhealta ajatukselta tuntuis. Joulusta tulee kyllä ankee, kun jo valmiiks harmittaa noi ruokarajotukset ja nyt viel makeet pois :notworthy:

Vauvavakuutuksesta, me otettiin sellanen vauvavakuutuksen ns. varaus, mikä pitää ottaa väh. kaks kuukautta ennen laskettua aikaa. Tällöin siitä ei rajaudu pois mitään syntymän yhteydessä tai myöhemmin havaittuja sairauksia yms.
Meidän vakuutus on Turvasta ja maksaahan se useamman satasen vuodessa (ekat vuodet, teini-ikään mennessä maksut tippuu huomattavasti) mutta korvaa sekä lääkäri- että myös lääkekulut, mikä musta on ainakin kiva jos sattuukin lapselle puhkeamaan joku lääkitystä vaativa sairaus. Jos tuleva vauva tulee äitinsä sukuun, niin migreeni sille ainakin puhkeaa, eikä sen lääkitseminen ja tutkiminen välttämättä ole ainakaan halpaa :ROFLMAO:
Miehen esikolla on sama vakuutus ja hänellä on ollut nyt pelkästään syksyn ainakan jo viisi kuumeflunssaa/ korvatulehdusta. Omaa mieltä rauhottaa kun iltapäivällä puhjenneen kovan korvakivun pääsee tarkastuttamaan vielä illallakin yksityiselle lääkärille, eikä tarvitse kärvistellä seuraavaan aamuun asti (y) Isojen kitarisojen takia käytetään myös säännöllisesti avaavaa nenäsuihketta, mikä tulis myös aika tyyriiksi ilman vakuutusta.

Wendys & booris 27+4

Joo no tulihan se pakkaus eilen sittenkin. En nääs ottanut sitä ilmoitusta kännyyn vaan tuli postissa ilmoitus, ja paketti oli vielä ollut jossain muualla kun siihen oli isoilla kirjaimilla raapustettu: väärä paikka! :LOL:

Mullakin päänsärkyä ollut aika paljonkin mutta luulenpa että johtunut vaan siitä etten ole tarpeeksi juonut vettä. Turvotustakin on ja olenki jo panikoinut raskausmyrkytyksestä:oops:

Väsymys on jotain aivan omaa luokkaansa. Aamulla en pääse sängystä ylös ja iltapäivällä alkaa jo haukotuttaa. Syön rautaa ja hempat oli viime neuvolassa tippunu. En nyt tiedä kannattaisko ottaa kuurina vähän enemmän vaiko mitä. Neuvolasta ei silloin neuvottu ottamaan lisää vaan että pitäisin taukoa jossain vaiheessa (n)

IMN
Labratulokset oli negatiiviset eikä leukkareitakaan enää ollut, eli oiskohan eilinen näyte ollut vain epäpuhdas o_O raskausmyrkytystä ei nyt tässä vaiheessa vielä lähdetä tutkimaan, vaan seuraillaan päänsärkyjä tarkemmin sen jälkeen kun oon tän korvatulehduksen selättänyt. Kaikki ontelot on niin tukossa ettei ihmekkään jos päätä meinaa jomottaa.. onneksi on viikonloppu niin saa rauhassa pötkötellä ja parantua :)

Paranemisia ja vointeja kipuileville ja vaivasille!!! Itsellä harvinaisen hyvä olo 3viikon sairausloman jäljiltä ja nyt työpäivien jälkeen. Si-kipuja ei tunnu yhtään, ei supistele kuin normaalisti kiristäen muttei niin että koko vatta ja kroppa ois jumissa ja vedet tulis silmistä kärvistellessä. Että kyllä auttoi saikku! Oon voinu polkea sen 3+3km päivässä. Jos työtehtävät pysyy tällaisina niin luulen selviäväni äitiysloman alkuun eli jouluun asti!!! Mulle ei oo sanottu et ois mitään muutoksia alapäässä. Kohdunsuu kuitenkin 1cm auki ja kaulaa 2,5cm. Ja ekat mitat näkyy neuvolakortissa olevan 4cm. Mut kai se on normaalia sitten.

Tää kutina tekee hulluksi. Oon raapinu mahaa, koska menin juomaan kaakaota. Atopia ei oikein tykkää maitotuotteista.

Johonkin/jonkun tekstiin piti kommentoida vielä mutten muista mitä kun luin äsken 17 viestiä :)

IMN
Vikalistan jatkoksi vielä poskiontelontulehdus.. nyt on toista vuorokautta niin kauhea päänsärky etten nukkunut yöllä varmaan kahta tuntia ja särkylääkekään ei auta mitään. Jospa tuo sama antibiootti purisi tähänkin niin ei tarttis päivystykseen lähtä hakemaan uutta kuuria :mad:

Sympatiat täältäkin kaikille, joilla vaivoja ja kipuja riesana :( Toivottavasti voinnit pysyis suht siedettävinä loppuun asti, että raskaudesta pystyy myös nauttimaan eikä oo pelkkää kärsimystä. Mulla joskus muutama viikko sitten oli kipuja selässä/lantiossa, pari kertaa tosiaan lähti jalatkin alta sen takia. Nyt tuntuu taas vaihteeks rauhottuneen se. Selkä tosin on jatkuvasti rasittuneen tuntunen ja oonkin miettiny jotain tukivyötä, kellään kokemuksia? Maha vaan kasvaa kasvamistaan, kai tästä ekakertalaisuudesta johtuen tullu ihan lyhyessä ajassa totaalinen räjähdys :D

Imn, mulla vähän sama, että koko raskaana oloon oon jo niin kyllästynyt ja tuntuu, että tää on jo niiiiin nähty. Olis vaan ihana, kun vaavi olis jo sylissä. Neljättä kertaa ei täällä taida myöskään tullakkaan :whistle:

Väsymyksestä, täällä on sitä myös, mutta laitan sen kyllä todella matalan hb:n piikkiin. Jospa se nousis, niin helpottais omakin olo. Sykekin huitelee korkeita lukemia tuon hb:n vuoksi :sleep:

Tähkä, mullakin paino nousdu edellisissä 10 ja 12kg, nyt epäilen että enemmän tulee. Painoa tullu tähän mennessä se 7 kg ja tällä herkuttelulla lisää on tulossa. Onneks on noita päiviä, että joutuu sokereita tarkkailla, niin sillon on pakko jättää herkut väliin :p

Wendy, meillä tulee ylim. ultra viikon 37 paikkeilla, jos radi dg tulee. Siinä katsotaan ettei vauva ole liian isoksi päässyt kasvamaan. Samalla taitaa lääkäri tutkia alapään tilanteenkin.

Vakuutuksista, otin just pohjolalta, siellä muidenkin vakuutukset. Vakuutus oli hieman muuttunut ja nyt minäkin olen vakuutettu vauvan syntymään asti. Eli jos joudun sairaalasn vuodelepoon tai ylimääräisiin maksullisiin tutkimuksiin, niin saan vakuutuksesta hakea korvauksia. Itse koottiin vakuutus ja nyt siihen sai vielä -30% alea, joten ekalle vuodelle jäi hinnaksi 219€ ja siinä oli mukana vaikka mitä. Eli ei ollenkaan paha. Osa oli 50€ ja osa 100€ omavastuilla.

Ninami, mitä rautaa syöt? Olisko merkin vaihto paikallaan? Ite kuulin, että maltofer tipat on tehokkaita ja niitä saa ottaa 60tippas eli 200mg vai mitä tksikköä ne onkaan,rautaa päivässä. Suosittelen vaihtamaan ja nostamaan annosta, jos maha vain kestää.

Mulla flunssa alkaa helpottaa, vaikkei olekaan kokonaan parantunut. Viikon saikku teki hyvää, vaikka tuntu, että tuo makaaminen aiheutti vain lisää supistuksia.o_O

IMN
Oon nyt tässä vähän kahden vaiheilla että uskallanko soittaa synnärin päivystykseen vai en.. taas on se pelko persiissä että joudun osastolle. Oon siis keskiviikosta asti ollut kipeänä ja perjantaina alkoi antibioottien ja panadolin popsiminen, sen jälkeen vauva on ollut tosi hiljainen ja jonkin verran on suppaillut. Ja kaikista peloistani huolimatta tein todella varovaisen ja pikaisen, omatoimisen kohdunsuun tsekkauksen. Voi luoja että se pää tosiaan on matalalla!! Sanoihan se lääkärikin siitä, mutta en uskonut että näin alhaalla.. ihan säikähdin kun se tuntui reilusti ennen kohdunsuuta. Ihmekkös että käveleminen onkin niin vaikeaa. Kohdunsuu tuntui myös tosi pehmeältä, vaikkakin lääkärin mukaan oli torstaina vielä kiinteä.
Toisaalta tahtoisin tutkimuksiin, mutta jokin kolkuttaa takaraivossa odottelemaan seuraavaan kontrolliin joka ois 3.12. Jospa odottelis vielä aamuun ja seurailis suppareita..

Alisa_84, mä oon syöny maltoferia kun se on ainut mitä maha kestää. Mut viimeeks just neuvolassa terkka totes tylysti et maltofer imeytyy huonosti eikä auta mitään, vaihda merkkiä. No en kuitenkaan oo vaihtanu, koska tiiän ettei muut mulle sovi :D Aika jännä vaan noin ristiriitanen tieto. Mä haluun uskoa ainakin että toimii!

Onpa IMN kurja sun tilanne :( Tai varmasti paljon ylimäärästä stressiä ja miettimistä aiheuttaa. Onko sulla ollu aiemmissa raskauksissa jo tuollasta vai vaikuttaako kun on jo kolmas? Toivotaan et supistukset vähenis ja tilanne rauhottuis.

IMN
Fiona Ekassa raskaudessa tuli ekat supparit vasta synnärillä, tokassakin vasta viimisillä viikoilla. Tokassa kuitenkin huomattiin radikaaleja muutoksia kohdunsuulla rv32 ja sen vuoksi jouduin sairaalalepoon. Toisen raskauden ennenaikaisuuden uhan vuoksi nytkin seuraillaan kohdunsuun tilannetta tarkemmin.

Tänään on jo parempi olo :) yöllä pari kipeämpää supistusta mutta ei mitään mainittavaa.. napakampia liikkeitä vieläki oottelen.

IMN
Soittelin sitten kuitenkin synnärille liikkeistä, tai siis niiden puutteesta, ja käsky kävi tulla heti (mieluiten eilen :whistle:) näytille. Tuossa äsken ajettiin vartin verran käyrää ja sykkeet näytti hyviltä. Pari potkuakin tietenkin sinä aikana tuli. Nyt oottelen lääkärille pääsyä, saapa nähdä kuinka monta tuntia tällä kertaa joutuu odotella..

Yhteistyössä