Helmikuun helmiäiset 2016 *marraskuu*

Tein esikoisen aikaan masusta masukipsin rv 35 paikkeilla, vertasin sitä nyt tähän masuun.. Tissien alta ollaan nyt jo samoissa mitoissa mut navan kohdalla oli onneks vie pari senttiä turpoamisen varaa :D.
Masussa käy kyllä yhtä enemmän hirveät jumppailut, tuntuu et aina kun pysähtyy niin alkaa pyöriminen :love:.

Mulla on kans verenpaine laskenut raskausaikana, nyt viimeks tais olla 105/65 tai jotain sinne päin:).

Mua kyllä harmittaa ku ei oo enään lunta maassa, mieli oli paljon virkeämpi ku oli lunta maassa. Toivottavasti sitä pian satais taas, vaikka edes se 10senttiä:rolleyes:.

Moikka pitkästä aikaa. Tässä on ollut kaikenlaista, joten en ole ehtinyt/jaksanut kirjoittelemaan.
Sairaslomalla olen ollut kohta kolme viikkoa kipeiden supistusten vuoksi. Kohdunkaula on lyhentynyt mutta oli vielä suht kiinteä. Nyt tilalle on kuitenkin tulleet menkkamaiset jomotukset sekä viiltävät kivut kohdunsuulle. Toivon, ettei tilanne ole nyt huonontunut.

Eilen olleen neuvolakäynnin jälkeen sain lisää huolenaiheita. Mulla paino on alun alkaenkin noussut vain reilut 3,5kg ja nyt paino on vain laskenut. Lähtöpaino ollut hoikka/normaali.
Koen syöväni ihan hyvin ja terveellisesti herkutteluakaan unohtamatta mutta paino ei jostain syystä nouse.
Sf-mitta ei ollut nyt kasvanut ja vauvan kasvu hidastunut. Lisäksi vauva on laskeutunut.

Stressi töistä ja parisuhteesta on tällä hetkellä kova, jonka uskon olevan nyt suurin ongelma. Tilannetta seuraillaan ja yritän olla nyt stressaamatta näistäkin ennenkuin saadaan lisäinfoa.

IMN
Karmaliini Toivottavasti maksa-arvot ovat ok ja kutina johtuu jostakin muusta. Mulla myös epäiltiin raskaushepatoosia edellisessä raskaudessa, mutta voimakas kutina johtuikin ilmeisesti turvotuksesta. Silloin labratuloksia odotellessa tuli kuitenkin luettua aika paljon aiheesta. Mun käsittääkseni hepatoosista ei ole muuta vaaraa kuin tuo inhottava kutina, jota voidaan yrittää hoitaa antihistamiineilla. Itse hepatoosin riskit sikiölle ovat melko pienet, mutta vaatii kuitenkin seurantaa. Ilmeisesti vasta täysiaikaisena käynnistetään, mikäli tarvetta sille on. Tsemppiä! :)

tähkä Täältäkin suli kaikki lumet viime yön aikana ja heti on ollut jotenkin masispäivä.. On niin kauhean pimeää, eikä mitään oikein huvita tehdä.

karhukoplalle kans tsempit stressin keskelle! Täälläkin ootellaan mihin suuntaan vauvan kasvu lähtee, sitä kun ei aiemmin oo edes seurattu muuten kuin sf:llä. Nyt toivottavasti päästään tarkempiin tutkimuksiin, joita oon koittanu vaatia jo rakenneultrasta asti, mutta keskusneuvolan lääkäri ei vaan oo katsonut sitä tarpeelliseksi.. OYSin erikoislääkäri kuitenkin oli eri mieltä, joten toivottavasti hänen sanansa painaa jonkin verran keskusneuvolankin päässä.

Lapset lähti eilen mun vanhempien kanssa pariksi päiväksi mökille ja kävin tossa äsken äidin kissan ruokkimassa. Ei sitten tehnytkään mieli lähteä yksin takaisin hiljaiseen kämppään istuskelemaan, joten ajelin ympäri kyliä kuin mikäkin teini, vältellen kotiinpaluuta :LOL: Sitten iski tietenkin armoton pissahätä ja oli pakko kaahata kotiin.. Tässä nyt oottelen että pitää miestä lähtä hakemaan töistä.

Masukuvaa muistin ottaa pitkästä aikaa. Tähkän masukipsivertailun innoittamana vertailin vielä suunnilleen samoille viikoille viime raskaudelta.

Eli muutama vuosi sitten rv31+0. Onpas sitä ollu pieni ja söpö :LOL: Kuva otettu jotenki pöhkösti etuviistosta..

Ja nyt 30+1 :)

Sitruunapippuri, mulla ainakin alhanen hb aiheuttaa pulssin kohoamista ja inhottavaa hengästymisen tunnetta. Vähän niinkuin ilma loppuis ja happea on välistä pakko haukkoa.

Tulejo, mulla kans ottaa jo korviin mahan koon kommentoiminen. Tosin yritän ajatella, että eihän kaikki hoksaa, että moni muukin on samaa asiaa voinu kommentoida kyllästymiseen asti. Ja onneks tää ei oo lopullinen olotila :D

Tähkä, mua kans harmittaa, että meidän mahtava talvimaisema on enää muisto vain. Nyt on taas muutama kasa loskaa siellä täällä ja niin pimeää joka puolella.. :unsure:

Karhukopla, ei oo sulla helppoo olla stressaamatta, jos noin paljon on kaikenlaista elämässä menossa. Koitahan jaksaa ja toivottavasti sulla on ystäviä kelle purkaa surua ja huolta.

Ihana pallomasu imn! :love:

Mua vähän rupes naurattaan, kun tänään yks kysy multa, että joko oon äitiyslomalla ja katto mahaa :X3: ilme oli näkemisen arvoinen, kun sanoin, että vielä kuukausi töitä jälellä :p Viikon päästä tulevaa neuvolaa ootan jo kovasti. Jännä nähdä onko hb yhtään noussu ja millä lukemilla sf-mitta huitelee :ROFLMAO:

On tuossa hepatoosissa se kohonnut kohtukuoleman riski. Mikäli pelkät maksa-arvot on koholla se ei ole vaarallista mutta mikäli sappiarvot nousee on siinä se vaara että sappihapot menee vauvaan jolloin on tuo vaara, ja se on ikävää mikäli joudutaan käynnistämään ennenaikojaan tuon takia :(

Mulla kun tuo maksa-arvo oli koholla niin neuvolasta käski tehdä jo ajoissa liikelaskentaa, mutta onneksi mulla oli nuo sappiarvot normaalit.
Toivottavasti sulla Karmaliini on kaikki ok :) Tuo kutina on inhottavaa, mulla oli sitä joka paikassa :/

Sais kyllä tulla lunta, täälläkin oli oikein kolme päivää pakkasta ja vähän lunta, oli kyllä heti virkeämpi mieli. Nyt on taas niin mustaa ja märkää että ärsyttää :mad:

Fiona- näyttäis tuolla kodin1.com olevan mahdollista tilata ennakkoon Stokke Steps (toimitukset 8.12. alkaen)! Mulla odottelee paketti, kunhan ehtisin sen vaan hakea! Huomenna ajattelin mennä. Jännittävää. Tilasin myös siis stokken sitterin, toivottavasti ovat kätevät yhdessä. Onneksi noilla tuntuu olevan aika hyvä jälleenmyyntiarvo.

TuleJo, ai kiitos kun selvitit! Kävin tota tuolia livenäkin kodin1:ssä kattomassa. Onhan se kiva. Tietty kun rahanmenoa on nyt muutenkin, niin pohtii pärjäiskö ihan jollain perus syöttötuolillakin.. Se ominaisuus ei oo mulle välttämätön, että tuoli muuntuu myöhemmin juniorituoliks, mutta onko noissa stokken tuoleissa myös asento jotenkin lapselle parempi/tuetumpi? Kokemuksia?

karhukopla, jaksamisia :( Kuulostaa että vähän liian monta ikävää asiaa joudut samaan aikaan kestämään! Tollaset huolet vauvan kasvusta ja ennenaikasuuden pelot tms on itelle niin kauaksen tuntusia asioita, kun kaikki menny tähän asti niiden osalta hyvin. Mutta voi vaan kuvitella millanen huoli on.

Miten teiän muiden parisuhteet jaksaa? Onko raskausaika vaikuttanu? Musta tuntuu, et nyt tää oman olon tukaluus ja hormonit on vieny mielen tosi matalalle, eikä sellanen koskaan hyvää tee suhteelle kun paha olo tulee purettua toiseen. Ja tuntuu ettei mies ehkä ymmärräkään omia oloja niin paljon ku toivois..

IMN
Fiona Nykyäänhän on myynnissä paljon samankaltaisiakin, edullisempia tuoleja kuin nuo stokken :) meillä on Geuther Family -syöttötuoli, jonka ovh oli n. 170e (itse ostin loppuunmyynnistä puoleen hintaan), enkä usko että tulee koululaistuolina tms. käyttöä.. ihan perustuoli ois varmasti riittänyt ja ois ollu sirompikin. Makuasioita :) kannattaa kuitenkin muistaa että syöttötuolin käyttöikä on lapsesta riippuen puolesta vuodesta vuoteen, kuinka kauan lapsi nyt siinä viihtyy ennen kuin tahtoo isojen tuoliin.
Tuosta ergonomia-asiasta en oikein tiedä.. kyllähän niitä aina mainostetaan, mutta koska lasta ei kuitenkaan saisi istuttaa ennen kuin jaksaa itse kannatella itseään istuvassa asennossa, niin voikohan sillä edes olla mitään merkitystä.. ei siinä kuitenkaan tuntitolkulla kerrallaan oleskella.

Meillä ei parisuhde oikeestaan oo kärsinyt, koska mies on kyllä jo vuosien varrella tutustunut "raskausminään" :D tietää että jotkut sanomiset voi päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Seksielämä kyllä on kärsinyt kun mua ei vaan huvita.. nyt ehkä on silläkin saralla vähän paranemisen merkkejä. Oon niin paljon isompi kuin edellisillä kerroilla, että olo on tosi kömpelö ja muutenkin väsynyt.

Me pyöräytettiin tänään miehen kans tuo meidän makuuhuone ympäri ja äsken kokosin lasten kans pinnasängyn huoneen nurkkaan ootteleen nukkujaansa :) vauvan tulo konkretisoitui kertaheitolla, niin mulle kuin lapsillekin :D lapset keksi myös lahjoittaa yhdet pehmoleluistansa uuden pikkusiskon unikaveriksi ja veivät ne pinnasänkyyn oottelemaan :love: vielä kun sen patjan jaksaisi hommata niin sänky ei näyttäis niin autiolta :D reunapehmusteen kyllä taiteilin jo paikoilleen, muutaman kirosanan saattelemana.. vihaan niitä liian lyhyitä naruja jotka pitäis tämmösillä turvonneilla nakkisormilla saada näteille ruseteille!

Täältäkin tsempit karhukoplalle, toivottavasti stressaavat tilanteet helpottais osittain edes:).

Meillä parisuhde voi onneksi ihan hyvin. Toki välillä on pieniä kinasteluja, esim kotitöistä. Ne on tosin nopeasti unohdettuja, eikä meillä mies oo muutenkaan mikään riitelijä-tyyppi, mä taas saatan kiukutella asiasta monta tuntia:D.
Harmittaa vaan kun meillä mies on ihan tosi väsynyt, nukkuu yössä kuitenkin vaan 5- 6h, joskus vähemmänkin. Ku saiski sen nukkumaan joskus aiemmin:cautious:.

Meillä on myös makkarissa äksöni hiljentyny, ei nappaa ja vaikka nappaskin, ei oo kiva kun koko touhun ajan supistaa ja on epämukava olo.. Muutenkin on toisinaan hyvin kireä ilmapiiri, kun itteäni ottaa ihan kaikki päähän, eikä tuo ukko osota minkäänlaista mielenkiintoa mua tai edes vauvaa kohtaan :unsure: nyt on onneksi tämä viikko menny jo paljon paremmin, eikä mua edes yhtään ota päähän se, että mies ilmotti parin tunnin varotusajalla lähtevänsä siskon miehen varpajaisiin :D

Sain tänään edes vähän mielenrauhaa takasin kun soitin neuvolaan. Maksa-arvot oli täysin normaalit, joten sen murheen saa tällä erää unohtaa, toki jatkossa seurataan, mikäli kutina jatkuu tai pahenee.. Verenpaineitakin terkkari kehu, kun oli hyvin pysyny kotona aisoissa mutta paineiden seurantaa jatketaan silti vähän tehostetummin, ettei mikään pääse yllättämään...

IMN
Karmaliini Hyvä että maksa-arvot oli ok :) tuli tosta kutinasta vielä mieleen, että mun iho on raskausaikoina herkistyny rihkamakoruille (nikkelille?), eli jos on rihkamasormuksia niin kannattaa yrittää jos niiden ottaminen pois auttaisi :) käsi- ja jalkapohjien kutina on kyllä ehkä ärsyttävintä kutinaa ikinä, kun raapiminenkin tuntuu vain kutittamiselta :mad:

Sainpas käytyä siellä neuvolassa. Vauva perätilassa edelleen, tutunoloisesti potkii taas mun takapuolta kohti..
Painoa tullu mahtavat 10kg.. :unsure: no, lohdutin itteeni kattomalla aiempia raskausajan kortteja niin aikalailla samoissa lukemissa mennään ku niissäkin, nyt vaan oli lähtöpaino esim. 4kg pienempi ku sillon ku ootin kuopusta.Nyt siis paino sen 62kg..olkoon nyt tuon painon kanssa, kai sitä tulee mitä tulee itse kullekin..
Hemoglobiini oli 112, välillä oon syöny rautaa ja välillä en, tuo nyt on ihan ok lukema ku ei väsytä eikä huippaa. ja kaikki oli muutenki ok. kyselin vähän et saanko jättää sen viikon 30 neuvolan välistä ku ei siellä oo mitään erityistä enkä jakSa rampata tuolla..

Viimeksi muokattu:
Hei IMN meillä oli ihan samat siivoilut. Nukkumapaikkojen vaihto ja pinnasänky huoneeseen reunasuojuksilla! :) mahtui hienosti. Vieläkun itse oppisi menemään omaan sänkyynsä. Eilen illalla toimitin ties mitä asioita vanhan yöpöytäni ääressä ja ihmettelin minne on hävinnyt kirja, kello, rasvapurkki jne... :D

Parisuhde voi mielestäni hyvin ja makuuhuonehommat kohtalaisesti. Ehkä kerrat harventuneet mutta ei nyt mitään mullistavaa. Tuntuu että itseäni rasittaa enemmän kuin miestä.

IMN
Keijunkainen Mullakin meni eilen illalla monta tuntia ennen kuin nukahdin :D Outoa nukkua eri puolella huonetta..
Muuten kyllä ihan yllätin itsenikin näillä mun organisointitaidoilla :LOL: Huoneeseen tuli yks kaluste lisää ja silti tää tuntuu tilavammalta kuin ennen.

Meidän hankintalista tuntuu vaan pitenevän.. Löysin netistä kivat petivaatteet vauvalle ja aloin mittaamaan pinnasängyn peittoa ja tyynyä, että ovat varmasti sopivat. En tiiä mitä noille peitolle ja tyynylle on voinu tapahtua vaatehuoneessa säilytyksessä, mutta jäätävän astma- ja kutinakohtauksen sain niistä.. Eli lensivät hyvin nopeaa roskikseen ja uudet lähti tilaukseen. Onneksi löytyi Jollyroomista alle kolmellakympillä peite- ja tyynysetti, eli ei tuo nyt kauhea investointi ollut :rolleyes: Näin joulun alla vaan tekisi mieli säästää jokainen mahdollinen sentti.

Mä menin ostaa kahdet pinnasängyn lakanat molemat kokoa 100cmx130cm ja vasta kotona tajusin, että toi äippäpakkauksen peittohan on paljon pienempi. Miksi noitaki pitää tehä niin eri kokosia. Ostasko nyt isomman peiton vai mitä :/

IMN
Harvoin niitä löytääkään just eikä melkeen oikeen kokoisia.. Markkinoilla taitaa olla ainakin kolmea eri "stardardikokoa". Tärkein tietenki ettei pussilakana oo pienempi ku peitto :D Meiltäkin löytyy montaa eri kokoa petivaatteita ja voin kertoo että näissä kokoasiat vain hankaloituu mitä isommaksi lapsi kasvaa :D Juniorikokoja onkin sitten miljoonaa.. Minkä kokonen se äp-peitto olikaan?

ei kait Se oo niin justiinsa jos vaan Se peitto mahtuu sinne pussilakanan sisään.. :)

mun Pitäis ommella patjaan päällnen ja vähän pienentääkin sitä ku on isomman sängyn patja oikeasti.olis kiva ku ei olis esim koulua niin vois tehdä kaikkia mukavia puuhailuja :D

huomenna on pikkujoulut esikoisen koulukavereille ja heidän äideille ja pikkusisaruksille,leivottiin tänään pipareita ja taatelikakkua josta pitää ehkä ottaa testipala iltapalaksi...

inhottavan flunssan sain,pää ihan tukkoinen.toivottavasti avasti menis pian ohi

mutta nyt nettishoppailun pariin!muutama joululahja vielä hankkimatta :)

Onko muilla ollut kipua tietyssä kohtaa vatsaa? Mulla on kipupiste oikealla puolella, noin 4- 5 senttiä yläviistoon navasta, voisko johtua kun kohtu venyttää paikkoja, tms(?). Normaalisti sitä ei särje, ultrassa huomasin ku aina siihen kohtaan teki kipeää ku lääkäri sillä ultra- tikulla meni siitä päältä :eek:.

En tiä mut mulla sattuu alapää! Googletin jotain häpyliitoskivun tapaista vaikka tää on välillä ylempänä tai sisempänä, kohdun kaulalla?! Jomottelee. Ei niitä tuikkasuja nyt.

Ja MIKSI mä en nuku?!?! Kolme tuntia pyörinyt täällä ja luovutin ottamalla kännykän esille. Puolivälissä raskautta oli niitä yöheräilyjä ja valvomisia, viime työviikon heräilin tunnin välein mutta nukahdin aina heti. Tämä etten illalla saa unta ja olen aivan pirteä, on jotain uutta ja ärsyttävää. Toivottavasti jää yhteen yöhön. Nyt mietin kehtaanko lukea kirjaa unilääkkeeks lukuvalon avulla ettei mies herää...

Mulla on kans nykyään liian perus heräillä keskellä yötä ja olla jonkin aikaa hereillä (joo, pahimmillaan monta tuntia :s). Alkaa vaan ärsyttämään jos ei heti nukahda uudestaan, eihän tämä oo kivaa :/
niin että keijunkainen, kannatan kirjan lukemista jos ei uni tuu! :)

Mulla on myös ollut jonkun viikon verran kipee alapää, tuntunut niinkuin kohdunkaulaa jomottais. Ja kovasti :/ lepäsin kunnolla yhden päivän, niin sen jälkeen ei oo enää tullut niin voimakasta painetta tuonne alas. Voikohan tuommoinen avata paikkoja..?

Kurkku on kipeä kun nielee, voi ei! Nyt ei vaan jaksais olla kipeä. Loppuraskauden väsymys painaa muutenkin niin vahvana päälle ;)

Viii 28+4, jei :D ei enää pitkä pätkä jäljellä :D

Tuttu juttu tuo heräileminen ja yövalvominen täälläkin. Lähes koko raskauden kestänyt. Ennen raskautta en herännyt yöllä juuri koskaan...

Mulla on kanssa ollut tuollaisia yksittäisiä kipupaikkoja. Itse oon epäillyt vatsalihasten venyttymistä syylliseksi.

Hyvä huomio muuten, että varmaan yksillä lakanoilla ei kannata suunnitella, että vauva pärjää. Toiset pitäis kyllä hommata. Taas uutta ostettavaa... :) Nää meinasin nimittäin jo unohtaa.

ollaampas täällä oltu taas aktiivisesti kirjottelemassa, hyvä me! ;)

Parisuhteesta, meillä menee aika jees, ei oo enää pahemmin ollut sellasia pahoja hormoonipurkauksia joten ei olla riidelty tai pidetty mykkäkoulua. Väsymys on verottanu petipuuhia, mutta ei miehen haluja, joten yritystä siihen suuntaan on lähes joka ilta. Välillä meinaa alkaa ärsyttään kun ei jätä rauhaan, mutta ainakin tällänen valaskin viel kiinnostaa :LOL: Ja ainahan se kivaa on sitten kun vaan jaksaa.

yöheräämiset on myös ollu mukana alusta asti, joka yö on ainakin se yks pakollinen vessareissu ja sen lisäks melki joka yö oon hereillä supistusten takia. Illalla unen saaminen on välillä haasteellista, kun booriksen vilkkain iltajumppa-aika on siihen kellonaikaan kun musta olis paras aika mennä nukkumaan :sleep:

Alkaa flunssa helpottaan kun ei enää tarvii nukkua yli 15h päivässä, vaan oon pystyssä jo 7h unien jälkeen (y)
Mies oli eilen pikkujouluissa, joten se varmaan lepää ainakin tonne puoleenpäivään. (suotakoon näin lapsettomana viikonloppuna) taidan käyttää hiljasen aamupäivän askarrellen loput joulukortit ja paketoiden muutaman lahjan, kohta se joulu on jo ovella :love:

30+0 o_O:love: KOLMEKYMMENTÄ? TASAN. Jaiks miten aika juoksee. Kymmenen viikkoo laskettuun. Vajaa 12 max et vauva on ulkona. Mahdotonta. Hirveetä kyytiä menny tämä aika. :cry:

Parisuhde toimio kuten ennenki. Ei oo riidelty, mä vaan oon mököttäny... välillä :rolleyes: Mutta mieheni ei osaa riidellä kunnolla. Paljon on viettänyt aikaa tuon esikoispojan kanssa nytten ja oon niiiin tyytyväinen siihen.
Peripuuhat ei oikeestaan kiinnosta kumpaakaan. Ehkä kerran kahdesa viikossa jaksa muka jotain:ROFLMAO: Mutta eipä tuo näy miestäkään ärsyttävän. (y)

(.) Täällä ipanalla on vissiin niin ahasta jo mahassa, että liikkeet sattuu ihan saamaristi välillä.:cautious: Sitten ku tämä neiti on todella paljon aktiivisempi kuin tuo poju mahassa, niin AUUUHHHH:barefoot:

Niin totta kyllä peittoasiassa, et parempi et lakanat on liian isoja. Ainakin mahtuu :D Silti tekis mieli ostaa isompi peitto ja vähän sellanen muhkeampikin, kun tuo äp:n on ihme lituska, mut sellanenko vauvalla kannattaa mieluummin ollakin?

Mullakin yöt on vaihtelevia, ihmeisesti tääkin siis kuuluu taudinkuvaan, kun niin moni nukkuu huonosti. Mulla lähinnä ne levottomat jalat haittaa nukahtamista ja yöllä heräilen vessaan pahimmillaan 5 kertaa (?!!) :D Muuten nukun ihan hyvin.

Apuva te jotka ootte jo viikoissa siellä kolmosella alkavissa.. Mä oon miettiny et siinä vaiheessa varmaan iskee ittelle paniikki :D Nyt 28 tuli täyteen. Hankintoja en oo viime aikoina tehnt, mutta nyt taas alkaa tuntumaan et pitäis aktivoitua esim. turvakaukaloa metsästämään (aattelin käytettynä ja sellasta ei heti löydy välttis mitä haluaa). Syöttötuolikin puuttuu, mut eipä sitä heti alkuun tartte. Muuten isommat jutut alkaa kai olla jo.

IMN
Fiona Vauva ei kummoista peittoa tarvitte, joidenki mielestä ois parempi olla kokonaan ilman :) Sanosin että tuo äp-peitto on ainaki järkevimmän kokoinen Suomen markkinoilla oleviin vuodevaatteisiin nähden. Esimerkiksi Jysk (ja muut ruotsalaiset) myy omia standardikokojaan ja sitten niihin sopivia päällisiä ei muualta löydykään.

Kohdunsuun alueen kivuista Mulla on ollu alkuraskaudesta saakka vihlontaa jossain niillä tienoin.. loppua kohden tuntuvat vaan voimistuvan. Mitä lie, eipä neuvolatäti ainakaan noteerannut kun mainitsin.. :)

Tälle sairastelulle ei vaan näy loppua.. Toissaviikolla oltiin flunssassa koko porukka kuumeineen päivineen, viime viikolla mulla oli ne korva- ja poskiontelontulehdukset ja nyt taitaa puskea taas pitkästä aikaa angiinaa päälle :mad: Onneksi on taas torstaina lääkärineuvola, niin ei tartte lähtä tk:n jonojen jatkoksi..

Mies nauroi mun ainoolle joululahjatoiveelle; tarvin rintapumpun :LOL: Ois varmaan lapsilla hauskaa kun pukki tois äitille lypsykoneen..

Yhteistyössä