** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

Hellou!

Onpas täällä tohina päällä vauvojen syntymisen kans. Onnittelut Pöhinälle, Lumiannalle ja mulishille nyyteistä!! :heart: :heart: :flower: :flower:

Mulla on oikea jalka ihan jumissa koko ajan niin ei istuminen koneella tee hyvää. Turvoksissa ja lihaksessa selaista jomotusta niinkuin olis hapoilla koko ajan ja rasittunut. Ihan järkyttävää. Toinen jalka ei särje yhtään eikä ole niin turvonnutkaan. Mut toi oikea jalka! |O |O Ja pelkään tietysti että tulee joku tulppa sinne... :/ Hirudoidilla olen saanut iltaisin kipua pois hiukan mut ei se oikeen toimi sillai koko päivälle.

Masussa on ihan rauhallista, ei supistuksia mut liikkeitä kyllä. Ja seksi ei meilläkään auta tippaakaan. Mies sitä pelkäs et heti alkaa syntymään mut rauhoittelin ettei esikoisenkaan raskaus mihinkään edenny vaikka mitä tehtiin. Tulee sit kun on aika. Ja aikahan tällä olis hiukka yli viikon päästä. Koko ajan olen sanonut ettei mene laskettuun asti mut... Taitaapa sittenkin. :D

Sukkapuikot on joo ollu kehissä nyt muutaman viikon mut nyt ne on hävinny nekin. Mitä lie tyyntä myrskyn edellä. :D

Niin joo, onnea nyytin hakuun niille ketkä sinne nyt menivät. En muista kuin Cruellan..mut joku muukin oli ja sektiotakin olis jollain, hitto kun ei muista eikä jaksa urkkia nyt tuolta. |O

Vanamo+Viltsu 38+5 :heart:
 
Sukkapuikkovihlaisuja on täälläkin ollut lisääntyvässä määrin... on niitä ollut jo monta viikkoa, mutta lisääntyy koko ajan ja käy terävämmiksi. Välillä pääsee ihan älähdys, kun yllättäen tuikkaisee oikein napakasti.
 
Cruellalle puhureita sit vain.. toivottavasti eivät kotio laita. :/

Lumiannalla oli muuten sama laskettuaika kun mulla oli esikoiselle ja syntyi myös päivää ennen 1.2. ja 49 cm oli pitkä. Tuli ihan esikoisen vauva-aika mieleen, ne ekat päivät kotona...hih. Olinpa käsi. :LOL:
 
Hyvää päivää.

Juu no niin mäkin ajattelin et vaihdan sen takas. Ei sillä nyt sinäänsä ole mitään merkitystä kun olen mennyt molempien päivien mukaan eli tiedän että perjantaina alkaa vasta vituttamaan. >Tämä aamu oli vain harjoitusta... :LOL: :LOL: :LOL:

Aika kumma silti että neuvolassa antoivat keskiviikko ajan kun perjantaina olis se LA niin muuten piti kysyä että mitä sitten ruvetaan tekemään kun LA on ja ylittyy... Siis ruvetaanko neuvolassa käymään useammin kun olen ensisynnyttäjä + sitten kun on ollut noi sokerihäslingit sun muut turvotukset ja kutinat.

Pääsisinköhän uudelleen painoarvioon jos pyydän keskiviikkona. Mua eniten pelottaa se koko. Ja kun neuvolantäditkin olleet sitä mieltä että mun täytyy valmistella itseäni siihen ajatukseen et 4 kilonen olis. Mut haluaisin hiukan enemmän saada pikkuisesta tietoa kuin arvaukset että ei kauheen iso mut ei kauheen pienikään niin mitä tämä kertoo minulle ei mitään. :/

Niisku-neiti & rinsessa 39+3 heti on helpompi hengittää-.. LA on sitten perjantaina. :D sori tää häsläys. Musta oli vaan kivempi mennä ton ultran lasketun ajan mukaan mutta nyt on parempi mieli kun voi mennä tolla neuvolan LA! Ehkä olen tyhmä mutta mulla on jotenkin helpompi olla kun ei se LA olekkaan huomenna vaikka ei se mitään merkkaa se päivä. Ei kaikki lapset LA synny. :heart:
 
Neuvolantäti soitteli tässä välissä ja siirsi mun ajan huomiselta ylihuomiseksi... saapa nähdä vieläkö sinne asti päästään. :whistle: Uskon kyllä että tässä pysytään vielä koossa ainakin tämän viikon ajan... niin muakin kiinnosti tuo, että missä vaiheessa yleensä käynnistellään? Taitaa olla aika sairaalakohtaista, mutta tietääkö joku miten yleensä K-HKS:ssä (Hämeenlinnassa siis)? En tiedä käynnistetäänkö mulla menee miten pitkälle tahansa, kun on se sektio takana ja siinäkin tuntuu käytännöt vaihtelevan, mutta olishan se kiva tietää mihin päiviin täällä tähtäillään... =)
 
Hei niin tosta käynnistyksetäkin Kun tota mulle sanottiin sillon alkuvaiheissa kun sokerit oli päin jotain et ei kauheesti päästettäis yli et lääkäri katsoo sitten painoarviota tehdessä rv 36 kuinka iso vauveli on.

Noh mutta lääkäri sanoi että ei kauheen pieni mutta ei isokaan. Ja silloin lääkäri oli sitä mieltä että ei laskettuun mennä mutta kappas vaan meidän vauveli viihtyy yksiössään imee kaiken lihottavan ja kasvaa jätiksi. Kai mä nyt pääsen uuteen koko arvioon näillä painajaisilla. :LOL:
 
Hei piti vielä kysyä että tupakoiko teistä moni???

Itse harrastan kyseistä pahaa. Ja olisin halunnut lopettaa raskaus ajaksi mutta ei sitten riittänyt mikään tahdonvoima. Ja sovimme neuvolassa että vähennän huomattavasti. No yli puolella vähensin.

Ajattelin nyt vaan kysäistä. Kun ei ole ollut puhetta. Enkä nyt halua mitään saarnaa siitä mitä se aiheuttaa sikiölle kun äiti tupakoi. Tiedän ne kaikki itse varsin hyvin.

Ja vaikka itse sanonkin niin en ole mielestäni huono äiti jos tupakoin. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa pystyisin lopettamaan. :ashamed:
 
Täällä ainakin (Koksissa) nuo käynnistelyt vaihtelee ihan tapauskohtasesti, mut kontrolliin pyrkivät ottamaan, kun LA on ohitettu 10 päivällä. Itsekin siis olisin mieluusti viimeistään ensi maanantaina menossa. Ens perjantaina soittelen, et millon ne minut sinne ottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niisku-neiti:
Hei piti vielä kysyä että tupakoiko teistä moni???
Mulla tulee aprillipäivänä 2 vuotta siitä, kun viimeksi lopetin.

Esikoista odottaessa en polttanu, lopetin plussaan. Poika oli 4kk kun taas alotin.
Kakkosta odottaessa poltin ja edelleenkin sanon, että se oli maailmani virheistä suurin!!! Sori Niisku-neiti :ashamed:
Kolmosta kun aloin oottamaan, ni lopetin taas plussaan...ja alotin, kun poika oli n. 3kk.
Nyt tällä kertaa lopeti siis jo yli vuosi ennen ku plussasin...enkä todella aio enää alottaa =) Näin ainakin uskosin.

Mut niisku-neiti, jokainen tekee omat valintansa, minä jos saisin aikaa käännettyä 9 vuotta taaksepäin, niin en miettisi hetkeäkään polttaisinko raskausaikana vai en :snotty: En kuitenkaan sinua tuomitse =)
Meillä on ongelmia -erilaisia- juuri tuon pojan kanssa, jonka odotusaikana poltin :ashamed: :ashamed: :ashamed: Ja poltin vain 1-5 tupakkaa/päivä... Niistä syytän vain itseäni :ashamed:
 
Jahvetille kovasti jaksuja-mulla vielä tasan kaksi viikkoa laskettuun ja alan olla niin täynnä että, en viitsi edes ajatella miten pitkiä päivät tuossa vaiheessa ovat...

Mulle sanoi kans terkka viimeksi kun neuvolassa kävin että Koks:ssaon melkoinen vilinä ja vilske käynyt alkuvuoden ajan-ei kyllä itseäni haittaa vaikka pääsisi nopeasti sieltä kotiin, päinvastoin! Viimeksi oli viikon reissu kun ensin makasin synnyttämättömien osastolla ja sit sen kolme päivää synnytyksen jälkeen ja siinä oli jo aika monta päivää liikaa! No, kun pääsisi ensin itse asiaan...Valivali omaa napaa,alakertaa juimiii ja vihloo kyllä aikalailla ja supisteleekin napakasti päivittäin, mut ei vielä mitään lähtöä enteilevää. Nivuset paukkuu ja huutaa hoosiannaa varsinkin aamuisin, nyt kyllä tietää mitä liitoskivut on kun esikoisesta jäi tämä ihanuus kokematta, olin vaan että mitkä liitoskivut kun porukka kyseli vaivaako ne. Aina oppii uutta! :LOL:
 
PHKS:ssä käydään yliaikaiskontrollissa rv42 jälkeen joka toinen päivä (jos ymmärsin oikein).
Tupakointi: en ole ikinä polttanut.
Sori Niisku ja muutkin odotusaikana tupakoivat, mutta enpä tiedä lähes mitään niin epämiellyttävää, kuin maha pystyssä röökiä vetävä :(
 
Mä en noista käynnistyksistä tiedä muuta kun että yliaikaisiksi ei päästetä mielellään jos on raskasuajan diabetestä tai raskausmyrkytystä tai jotain muuta häikkää aidin terveydessä.

Niisku-neiti En itse tupakoi, enää, lopetin kun sain tietää raskaudesta ja oli niin paha olo ettei tehnyt mielikään polttaa. Lopetin myös esikoisen raskauden ja imetyksen ajaksi mutta silloin aloitin uudestaan kun likka oli noin vuoden. Nyt en aloita enää, toivon kestäväni. Melkein kaikki ystävätkin ovat lopettaneet nyt vuoden aikana joten uskon pysyväni savuttomana. Mieli tekee joskus muttei itse tupakan makua vaan sitä fiilistä.
 
Onnea kaikille vauvaantuneille :flower: :heart: Oli muuten ihana lukea synnytyskertomuksia, kirjoitelkaahan vauvaantuneet niitä lisää

Sitten neuvolakuulumisia rv 40+1
paino 60,7
RR 115/85 ja uusintamittaus 121/79
pissa puhdas
sf 34
tarjonta 1rt
sykkeet 132
liikkeet ++

käsikopelolla vauvelin painoarvioksi terkka arveli n. 3100g. Jos se olis totta, kyllä huojentaisi mieltä. Välillä meinaa tulla paniikkiajatuksia, että jos vauva ei vain synny, miten isoksi se kasvaa, kun itse olen tosi pieni. Mutta nyt on taas luottavainen olo. Jospas se tällä viikolla ulostautuu. Seuraava neuvola on perjantaina, täällä mennään yliajalla 2xviikko neuvolassa ja sitten 41+ jotain on äippäpolikäynti, jos ei ulostaudu.

Muuten on täälläkin selkä, lonkat, liitokset ja kohdunsuu jatkuvan vihlonnan ja jomotuksen alla. Vauvan liikkeet myös sattuu tosi paljon. Mutta suppareita ei kuulu laisinkaan... :eek: Muuten olen kyllä hyvillä mielin, ei tässä enää kauaa voi mennä!

Hedukka & "muhvi" 40+1
 
Heippa! :wave:
Kasassa täälläkin! :D

Valtavasti ONNEA kaikille vauvatuneille! Kuulostaa niin ihanalta! :heart:

Neuvolassa itsekin äsken taas pyörähdin. Kaikki kunnossa ja panokikn miinus 2,7kg..tosin kaikki nestettä ja hyvä niin. Sen kunniaksi ostin namia! :p

Perjantaina äippäpoli ja uusi kokoarvio ja sen mukaan suunitellaan käynnistystä jos ei neiti sitä ennen päätä tulla kotiin. Toivottavasti päättää. Ei tarviis enää kasvaa yhtään. Tuntuu et mahassa ei mitään tilaa enää pienelle. :(

Jahvetille edelleen kaikki sympatiat ja kovasti supistuksia! Hyvältähän noi merkit jo kuulostaa. Samoin kuin cruella..toivottavasti lähtee etenemään. :hug: Ja tietty kaikille tsemppiä ja jaksuja!!!!!!

Itse olen aika rauhallisin mielin enkä ole kovasti yrittänyt kiihdytellä synnytyksen alkua. Olen itseasiassa nukkunut todella hyvin, paremmin kuin viimeisiin 3 kuukauteen. Olo siis oikein jees! Pitkästä aikaa näin ja ehkä siksi niin rauhallinen mielikin. ;)

Tupakka-G en ole koskaan polttanut, joten en tietty nyt myöskään. Enkä henk.koht. voi ymmärtää (johtuu tietty osittain siitä että itsellä ei ole mitään riippuvuutta) sitä, että joku polttaa odottaessan. Mutta miksipä minun pitäisikään ymmärtää! :/

Lunta taas sateli helsinkiinkin ja kivalta ja valoisalta näyttää. Tosin mittari näyttää plussaa, eli kohta se on taas mennyttä. :( Ankeeta!

Hyviä appelsiineja muuten kaupassa nyt..tuli vaan mieleen! Käykäähän ostaa! :p Terveellistä herkkua välillä! Voi sit hyvällä omallatunnolla taas vetäistä muuta namia...

äippäHki ja pikkunen 39+4
 
Jahvetti :hug: Hyvä että olet pystynyt lopettamaan!

Itse sitä olen monena iltana miettinyt että mitä JOS vauva onkin kärsinyt näistä polttamistani kääryleistä niin miten pystyn elämään asian kanssa. Ja sitten olen ollut taas polttamatta jonkun aikaa ja sitten ahdistus on kasvanut sietämättömäksi ja taas olen sortunut sytyttämään tupakan. Eikä se yhtään mitään auta.

Noh menen tästä laittaa vaatetta päälle kun pitää kauppaan lähteä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niisku-neiti:
Itse sitä olen monena iltana miettinyt että mitä JOS vauva onkin kärsinyt näistä polttamistani kääryleistä niin miten pystyn elämään asian kanssa.
Mie en tota osaannu sillon raskausaikana ajatella ollenkaan. Olin kai vaan niin omanapanen. Alkuun ritin lopettaa, mut ei onnistunu...sit se vaan jäi ja jäi...
Nyt kaikki mitä tolla pojalla on ja "viiraa päässä", niin ei ne voi muusta johtua :snotty: Se on jotenki "poissaoleva" tms, ihan kun eläis omassa maailmassaan (puhutaan 8-vuotiaasta)...kuitenki nää kaikki 3 kasvatettu ihan samalla tavalla ja vaan tuo on tuommonen :snotty:
Noh, oma rakas silti ja niin ihana...kun sille päälle sattuu :saint: :D
Kovasti koitti lääkärikin sillon vakuutella ettei tupakoinnilla (välttämättä) oo merkitystä näihin, mut...ketäpä muutakaan äiti noista syyttäs :'( :'(
Toivotaan, että pääsette helpommalla...ja ainakin ilman ulkopuolisten syyttelyjä :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Sori Niisku ja muutkin odotusaikana tupakoivat, mutta enpä tiedä lähes mitään niin epämiellyttävää, kuin maha pystyssä röökiä vetävä :(
En minäkään...nykyään :whistle:
Sillon kun itse poltin, niin poltin kyllä muiden katseilta piilossa, en koskaan niin, et joku näki :ashamed:
 
Täällä myös käyty neuvolassa:
Rv 39+1
Paino noussu 3 pvässä VAAN 100 g (mikä on ihme, viikonloppuna oli törkeesti turvotusta)
Turvotusta +
Pissa +
Paineet 129/99 (toinen mittaustulos)
Sf 36cm
Rt

Paineita otan nyt pari päivää kotona ja torstaina taas neuvolaan.
Kyseli vauvan liikkeistä ja kehotti laskemaan niitä 10 liikettä/tunti. Samoin kehotti liikkumaan pitkiä reippaita lenkkejä, jos supistaa niin ei tarvi pysähtyä.
Kyselin samalla että onko mulla oikeus pyytää mahdollisesti käynnistystä jos menee päivänkin yli LA:n. Totesi että kyllähän LA:n ylityksen jälkeen aletaan seurailemaan vieläkin tarkemmin ja koska tossa on koko ajan raskausmyrkytysepäily..

Totesi vielä lähtiessäni, että jos alapaine nousee yli 105, niin Jorviin vaan ja jos mua ei kuulu torstaiaamuna, niin kävely on tuottanut tulosta..

Nyt mä sit mietin lähtiskö jo samantien lenkille ja pitäiskö ottaa jopa koirat mukaan. Mä oon kyllä kaivannut pitkiä kävelylenkkejä ihan itseksenikin..

 
Iskiköhän mulle nyt vasta liitoskivut?? |O :eek: :eek: :eek:
ikinä siis moisia ollu, ei missään raskaudessa ja nyt kamala paine tuos häpyluussa |O Ja samaa aikaa vauva kutoo sukkaa tuolla *autsauts* |O |O
Ja tää jalka ei meinaa vielkää kunnolla ottaa alleen vaikka jo pari tuntia siitä, kun lumitöistä sisälle tulin :/ :/
 
Aikas jänskää ja kivaakin kuulla cruellan väliaika tietoja jahvetin kautta. Toivottavasti lähtis synnytys pian eteneen ettei tarvi kärvistellä liian kauan.

Oma olo alkaa oleen jo paljon parempi,mut nyt toi meiän vanhin poika on kuumeessa.Makaa vaan sohvalla mehupullo kainalossa. Jahka isäntä ja anoppi saapuu niin käyn miehen kanssa kaupassa ostamassa ruokaa ja jotain hedelmiä ja soseita mitä toi potilas sit söis ja litra tolkulla tietty mehua! :)

Oon alkanu varautuun jo Hissukankin lähtöön,et josko se pian laittais viestiä ellei ite ehdi tänne infoon. :D Kun ite näin häntäheikkinä on La niin tarvii iloita muiden puolesta et on jotain touhua..



 
Jahvetti Eipä tupakalla ole sun pojan "poissaolevuuden" kans mitään tekemistä. Tupakointi altistaa diabetekselle ja astmalle jos äiti tupakoi odotusaikana. Mun tytöllä kummatkin vaikken polttanut, eli .... mut noista sairauksista on vähän helpompi sanoa lääkärien että tupakoinnilla voi olla osuutta kuin että se ei vaikuta ollenkaan. Voimia mukuloiden kans, kaikkien. JA kivut.. Niitä tuli kun oltiin kauppaan lähdös, häntäluu jomottaa ja alavatsa särkee, mennkakipuja ja sit tulee sellasta vatsan kovettumista. Oli tuskallisin kauppareissu ikinä, kun pelkäsin päälle vielä että vedet menee siellä kun olen tytön kans kaksin autolla. :LOL:
 
Juu, siellä tuli vietettyä monta pitkää tuntia. Neuvolassa sanoivat että lapsivettä olisi heikonlaisesti ja kerroin että noin viikon verran oon vuotanu jotain kirkasta nestettä, mikä ei kyllä pissaa ole. No, ei se sit lapsivettäkään ollut. Painoarvio pikkuiselle annettiin n 3400 kg. Ja Kohdunsuuta jäljellä, yhdelle sormelle auki, mitä se ikinä tarkoittaakaan. Alko heikottaan siellä, kun näki kipuilevia mammoja haahuilevan käytävillä.. Olin ihan tyytyväinen, että pääsin vielä kotiin. Nyt alapää on ihan tulessa, kun ronkki aika rajunlaisesti. Taidan käpertyä karkkipussin kera peiton alle sohvalle lohduttautumaan...
 
Afulle tsemppiä polille, toivottavavsti ovat jo siellä alkaneet käynnistellä ja seuraavaksi pääset ilmoittamaan vauvauutisia:hug: =)

Ihania juttuja olit Victoria Crown neulonut =)

Toivottavasti Cruellalla lähtee kunnolla synnytys etenemään etteivät ainakaan kotia tule ilman vauvaaa :hug:

TupakkaG, tulenarka aihe varmasti aina mutta mulla ei ole varaa Niisku-Neitiä arvostella, voin vain kertoa oman kokemukseni. Mullakaan ei kahdessa aiemmassa raskaudessa löytynyt voimia lopettaa, vähensin kyllä ja imetysajaksi lopetin. Ehdin muutaman tupakantäyteisen päivän elellä taas kakkosen imetyksen ja odotuksen välillä mutta olin päättänyt lopettaa kun raskaudun ja näin tein koska tiesin mitkä omantunnontuskat mulle olisi siitä taas läpi odotuksen seurannut jos olisin polttanut ja olen ollut niin tyytyväinen että olen saanut nauttia tästä odotuksesta ilman piinaa jokaisesta sytyttämästäni tupakasta. Nyt yritän myös olla aloittamatta uudelleen imetyksenkään jälkeen. Uskon edelleen että paljon vaarallisempiakin asioita sikiölle on olemassa kun äidin tupakointi esim. alkoholi, vaikka ei tupakoinnissa mitään puolusteltavaakaan löydy. Mutta näissä asioissa on kaikilla oikeus omaan mielipiteeseensä ja tapaansa toimia =)

Nellille ja koko perheelle vielä kerran lämpimät onnittelut :heart: :flower: :heart:

Sain taas pienet päikyt ottaa junnun kanssa ja teki terää huonon yön jälkeen. Nyt nakkikeitto kiehumassa ja sit kahvittelemaan kaverin kera, lähtekäähän urakalla sillä välin synnyttelemään :D :wave:

äitsy ja pieni yhä 38+2 :heart:
 

Yhteistyössä