Helmikuun helmet 2017

Heippa

Täällä oli tänään 4kk lääkärineuvola pikkumiehellä (no oikeastaan 4,5kk täällä kun niin moni neuvola kiinni heinäkuussa että nämä muutamat on niin ruuhkaisia ettei saa aikoja). 64.2cm ja paino 6335g (3kk 59.8 ja 5455). 3kk rokotteista ei onneksi tullut mitään sivuoireita.Tänään myös saatiin viimeinen rotarokote. Kaikki oli miehellä kunnossa, vain vaikkuiset korvat :).
Kiva lukea aina että missä kukanenkin on kehityksessä menossa ja huomata kuinka erilaisia nämä pienet ihmiset ovat :love:
Mukla tiedän kuinka inhottavaa tuo tiputteluvuoto on. Itsellänikin kesti 2.5kk:tta minipillereiden aloituksesta tuo vuoto :mad:
Siskollani oli kierukan laiton jälkeen 6kk:tta tiputtelua.
Meillä kans alettu vänkäämään istuma asentoon ja kauhea hinku olisi ryömimään,mutta kun ei pääse eteenpäin vaikka kuinka sätkii :LOL: Sitten palaa miehellä käpy ja pitää kääntää herra selälleen. Kädet on löytäneet tiensä suuhun.Viihdyttää pitäisi kokoajan.
Yöt meni tuossa ihan mahdottomaksi kun piti olla tuttia laittamassa 10-20 kertaa yössä + auttaa 2-5 kertaa kyljen käännöstä :sleep::sleep: No tutti sai lähteä (oltu 1.5 viikkoa ilman) ja nyt nukkuu omasta halustaan yönsä yleensä mahallaan (y) Yöt parani kummasti ja saan nukkua 5-6h (1-1.5h sijaan) putkella ennen kuin aletaan haluamaan asennon vaihtoa :coffee:.

Aleksi ja tutiton valtakunta 4kk 11pv
 
Meillä oli viime keskiviikkona 5kk neuvola. Oltiin eri paikassa ja eri terkkarilla, kun kesällä on keskitettyä toimintaa.
Poika oli 7750g ja 67,7cm. Rokotteet sai ja nyt vasta toinen annos rotaa, koska eka annos veti yöunet pirstaleisiksi niin meinattiin sillon ettei enää jatketa. Tilanne on nyt jo parempi unien osalta niin sai toisen annoksen. :)

Ollaan maisteltu bataattia, porkkanaa, banaania, omenaa, lihaa ja kaurapuuroa. Seuraavaksi oon aatellu parsakaalta ja luumua.

Täällä ei vielä liikuta vatsallaan ollessa mihinkään suuntaan. Hampaita on tulossa kaksi, toinen on tullut jo ikenistä läpi että tuntuu selvästi kovaa sormelle. :)

poika 5kk10pv
 
Äh, mun pitäis käydä laittamassa tuo hormonikierukka, mutta en kyllä kaipaa mitään tiputteluvuotoja (jota mun tuurilla sitten tulee...) :cautious: Katsotaan jos vaikka syyskuulle varais ajan, sitten on kuitenkin kesälomat ohi yms. Mulla ei siis oo aiemmin ollut kierukkaa käytössä.

Täälläkin poika vänkää istuma-asentoon ihan jatkuvasti; sylissä, sitterissä ja auton kopassa punnaa naama punaisena :LOL: Sylissä pomppiminen on superhauskaa ja täältäkin löytyy äiti, jolla on reidet ihan mustelmilla.
Lattialla meno on äitynyt puolestaan aika villiksi. Poika kääntyy vatsalleen ja saattaa siitä kierähtää muutaman kerran ympäri. Olohuoneen matto ei meinaa riittää ja samoin ei pysty enää sänkyyn jättämään laisinkaan. Tyynyt ei estä enää tippumasta, kun möyrii niiden alta/puskee tyynyt alas sängystä :rolleyes:

Minkäkokoisia vaatteita ja vaippoja teillä on nyt käytössä? Riippuu tietysti vauvan koosta, mutta noin yleensä :)
Meillä alkaa 68cm olemaan pieniä. Viime kauppareissulta nappasin Prisman alerekistä muutamia 74cm ja ne sopii tosi hyvin. Vaipoista vaihdoin juuri 4-kokoon, merkkinä on libero touch.
Juu, ei hirmuna oo tarttenut lyhythihaisia pitää vauvalla.. Sisällä tarkenee vähällä vaatteella, mutta tänäänkin mittarissa tapitti 10 astetta ja vettä tuli saavista kaataen. Jospa viikonloppuna taas tarkenis edes ulkoilla (y)

Ensi viikolla olisi tarkoitus päästä lähtemään kesälomalle. Suunnataan ainakin katsomaan muumeja, joita meidän parivuotias fanittaa kovasti :D Toivottavasti ilmat on hyvät, sillä meilläpäin ei ole tarennut vielä edes uimaan. Isommat odottaa reissua kovasti ja kyllä muakin houkuttaa päästä täältä työleiriltä välillä hurvittelmaan lasten kanssa :LOL:

Meni taas ilta ihan valvomiseksi. Laitoin juuri loput viimevuotiset marjat mehumaijaan, että pääsee sulattamaan pakkasen niin mahtuu uudet marjat taas syksyllä sinne. Ainiin, ja lievää vatsatautiakin ollaan podettu. Onneksi on aiheuttanut vain ripulia ja mennyt päivässä ohi. Öisin on pitänyt valvoa lasten kanssa, kun tuntuu että käy kaikki läpi yksitellen ja alkaa tietysti aina yöllä :confused::poop:

Hauskaa lomaa vagabondalle, toivottavasti tämä reissu sujuu vähemmillä vatsavaivoilla (y) Meillä tyttö oli 5kk kun käytiin kuukauden reissu. Siirsin kiinteiden aloituksen kotiinpaluuseen (tyttö silloin 6kk1vko), sillä en halunnut extra masuvaivoja reissuun. Hyvin oppi syömään sormiruokaa nopealla tahdilla eikä ole kärsinyt allergioista. Ainoastaan maissinaksuja söi reissussa. kun piti keksiä puuhaa lentomatkojen yms. ajaksi.

Ihanaa mukla, kun teillä jo aletaan harjottelemaan juttelua :love:

haasu, täälläkin piisaa itikoita ihan riittämiin. Etenkin kun nyt tuntuu satelevan koko ajan, niin viihtyvät talon nurkilla. Itäpääty on pahin, sinne ei huvita mennä kuin pakon edestä. Oot kyllä reipas kun jaksat pienten kanssa siellä keskenään, ja ihana että saat miehenkin kotiin välillä ;)

Kiva kyllä kuulla kaikkien muidenkin kuulumisia, pitää kommentoida ensi kerralla lisää. Musta on myös kiva lukea toisten vauvajuttuja, etenkin kun tämän porukan kanssa on jakanut ne ihan alusta asti. Vuosi sitten kävin varhaisultrassa toteamassa, että meille on tulossa pieni ylläri :giggle:

Huimaa, että on jo heinäkuun puoliväli. Aika kulkee välillä nopeampaa kuin haluaisi.....Nää pienet alkaa olla jo aika isoja. Ja kuitenkin tuntuu, että siitä vastasyntyneestä pikku vauvasta on niiiiin vähän aikaa :eek::love::X3:

BoomKaa ja supervauhdikas pikkumies 4kk ja 2viikkoa
 
Hei kaikille piiitkästä aikaa✋!

Oon käynyt lukemassa teijän kuulumisia, mutta en oo vaan saanut aikaseksi kirjotella.
Ihana kuulla miten toisten vauvat kasvaa ja kehittyy. Ja niinkuin Boomkaa totesikin, että kun tämän porukan kanssa kuulumisia ollaan vaihettu jo pitkään, niin on ihana kuulla välillä miten kenelläkin menee.

Täällä on kans kasvettu. Tänään ukkelille tuli 5 kk täyteen ja neuvolassa käytiin: 8kg ja 65cm. Saatiin rokotteet (nyt vasta toinen annos rotaa, kun alotettiin vasta 3 kk iässä). Vielä ei oo ainakaan mitään oiretta tullut. Viimeksi vain pistokohdat oli pienellä kipeät.

Meillä ukkeli on oppinut vasta pyörähtään takaisin mahalta selälleen ja nyt sitten hoksasikin, että kun keinuttelee itseä kyljeltä toiselle, niin voi päästä muutamia senttejä eteenpäin. Hauskan näköistä veivaamista! Aika paljon ukkelia pitää viihdyttää, yksin ei halua olla juuri lainkaan. Isosisaruksista nauttii, kun ne joka välissä kantaa ja naurattaa. Ja kyllä on mahtava kuunnella pienen ihmisen naurun räklätystä, kun sisaruksien tempuille nauraa.

Yöt meillä menee nykyään tosi hyvin. Vielä syödään 2 kertaa, mutta eka väli on jo 5-6 tuntia. Itekki ehtii ainaki 4 tuntia nukkua yhtä soittoa ja se on jo paljon. Aamulla noustaan viimestään seiskalta ylös.

Kiinteitä ollaan aloitettu vähitellen. Pottu ei sopinut lainkaan, ku maha meni aivan vihreälle lillingille. Mutta nyt on saanut päärynää, porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa ja vähän persikkaa päärynän seassa. Tosi pieniä annoksia vielä ollaan maisteltu. Ajattelin alottaa ens viikon alussa riisipuuron tai kaurapuuron antamisen. Lihat alotellaan varmaan lähempänä puolta vuotta. Jotenkin on ihan unohtunut, että millä tahilla uusia makuja voi antaa tässä vaiheessa...
Ukkelilla on nyt kyllä ollut vihertävää kakkaa, mutta ei kuulemma lääkärin mielestä viittaa mihinkään muuhun kuin suoliston kypsymättömyyteen. Tiedäpä sitten onko jollekkin allerginen. Hiukan poskissa on myös karheutta, mutta ei mitään isompaa ihottumaa.

Kierukasta, on keskustelua ollut. Mulle laitettiin se sillon toukokuussa ja tiputtelua oli useampi viikko. Nyt on ollut ihan rauhallista eikä vuotoja oo ollut. Pitää koputtaa puuta.
Onko teillä muilla hiusten lähtöä? Musta tuntuu, että taijan pian olla kalju. Aivan järkyttävä määrä lähtee hiuksia. Ärsyttää!

Niin ja joko teillä muilla on raskauskilot karisseet?
Mulla ei. Mää en saa lopetettua tuota jatkuvaa syömistä, vaikka kuinka päätän olla syömättä (anteeksi vino teksti, mutta tämä ei suostu tätä suoristamaan). Oon nyt kuitenkin 3 viikkoa ollut karkkilakossa. Ja vähän lisännyt liikuntaa. Niin ja kyllä mää muistan, että toisten lasten kohalla oli myös, että imetys aikana ei paino tippunut vaan heti imetyksen jälkeen. Mutta vaikka tuon tiedostaa, niin silti tuntuu, että sais se vähän tippua. Ihmiset varmaan aattelee, että oon taas raskaana, kun maha on ja pysyy. No, Saapa tämä kylä puheen aihetta vaikka mun isosta mahasta.

Mutta, tuun paremmalla ajalla kirjottelemaan lisää.
Mukavaa kesää (vaikka ei välillä ihan kesältä tunnu, ku vauvalle pitää puku pukea ulos, jotta tarkenee)!

Piikuliinu ja vauveli 5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Raskauskilot oli kaikki "hukattu" noin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen. Vielä on kuitenkin omaa ylimääräistä noin 10kg :whistle:.
Hyvä,että joillain menee vauva-aika nopeesti. Itselleni tämä 4.5kk:tta ovat olleet elämäni pisimmät kuukaudet :ROFLMAO:. En ole alunperinkään mikään vauva ihminen joten täällä odotellaan taaperoikää kuin kuuta nousevaa (y)
 
Hei kaikki! Taas vähän venähti mulla tämä kirjoittelu, vaikka oon monena iltana aikonut. Aloitellaan neuvola kuulumisilla :
5kk neuvola käyty viime viikolla, mitat 7800g ja 69cm. Pitkä poika :) Rokotukset saatiin.
Lähdettiin heti neuvolan jälkeen mun vanhempien luokse pariksi päiväksi reissuun ja onneksi älysin varautua särkylääkkeellä koska kuumeen ne rokotukset sitten pikkuiselle nosti :( Mukavasti meni reissu kumminkin, kipuilusta ja itkuisuudesta huolimatta!

Boomkaa meillä myös alkaa 68 vaatteet käydä ahtaiksi. Väljimmät mallit vielä menee. Paljon on 74 kokosia jo käytössä. Meilläkin vaippana libero, vielä koko 3.
Mullakin olis haaveissa viedä tuo meidän pian 2v muumifani kattomaan muumeja! :love: Tänä kesänä isommat reissut kyllä jää tekemättä mutta ehkä vuoden päästä.

Meillä tuli viime viikolla kaksi hammasta alas :) Todella ahnaasti ukkeli survoo suuhun kaiken mitä käsiinsä saa ja hankaa mahdottomasti . Saas nähdä kuinka pian yläleukaan puhkeaa hampaat läpi...
istumaan yrittää punnertaa kokoajan ja onkin istuteltu pikku aikoja. Ryömimään ei vielä pääse ja tuntuu ettei nyt isommin ole yritellytkään. Lelut kiinnostaa tosi paljon ja katselee/heiluttelee/maistelee niitä mielellään pitkiäkin aikoja lattialla pötkötellen. Välillä on onnistunut siirtämään itseään jonkin matkaa kääntymällä vatsalta selälleen ja taas vatsalleen jne. :)
Musiikki ja tv:n äänet kiinnostaa myös kovasti.
Puurot ja lihat on otettu maisteluun ja hyvin uppoaa edelleen kaikki , eikä vatsavaivoja oo tullut (y) Välillä kakka on ollut kovempaa mutta luumu löysää hyvin.

Raskauskilot mulla lähti suunnilleen 2kk sisällä synnytyksestä, mutta mulla oli edellisestä raskaudesta 4 kg jäljellä vielä ennen pojan odotusta :LOL: Ne muutamat kilot nyt tuntuu haluavan pysyä tiukasti mukana edelleen. En kyllä oikeasti oo mitään tehnyt niiden karistamiseksi, päinvastoin tää kesä on ollut yhtä mässäämistä. Sovittiin jo esikoisen kanssa että nyt kunhan loma loppuu ja arki taas alkaa, niin otetaan itteemme niskasta kiinni. Herkut vähemmälle ja äitiin lisää liikettä ;)
Odotan kovasti että vauvakin voisi alkaa jo istua tuplarattaissa niin pääsisin pienten kanssa kunnolla lenkille. Tällä hetkellä ei ole semmosta menopeliä mihin saisin molemmat kyytiin... Käydään vain semmosia pikku lenkkejä minkä taapero jaksaa kävellä itse, ja sehän on sitten sitä että minä otan kaksi askelta, odotan että neiti malttaa tulla perässä, otan taas pari askelta ja sitten taas odotellaan että jokainen kivi, käpy ja muurahainen on tsekattu :ROFLMAO: Nyt onneksi pääsen välillä itsekseni, tai jommankumman pienimmäisen kanssa käymään lenkillä kun mies kulkee taas kotoa töihin (y)

Nyt nukkumaan. Huomenna, jos sää sallii, pääsen maalaamaan pihalle. Mun lemppari hommaa! :p

haasu ja poitsu 5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Heips piiiitkästä aikaa! Vauvat kasvaa ja kehittyy!❤ Samaa vauva arkea täälläkin. Alun vatsavaivojen jälkeen tasoittunut ns. Normaaliksi. :D
Tyttö kasvaa hyvin! 5kk neuvolassa 7780g 68cm. Syöty soseita 4kk lähtien, refluksivaivojen takia.
Th:kin näin suositteli. Maidossakin käytetään sakeuttajaa koska muuten lentää kaaressa ulos.

Selällään menty eteenpäin 4 ja puolesta kk lähtien. Kääntyillään ympäri laiskasti. :D käsiä taputettu yhteen nyt pari viikkoa. Ja kova on höpöttää. ❤
Jostain syystä tykkää potkia jaloilla lattiaa lähes kokoa ajan. Molemmilla samaan aikaan.
Mahallaan ollessaan yritti nyt eteenpäin. :p Joku vieteri ilmeisesti jaloissa??

Nukkumisista oli puhuttu. Nyt on nukkunut yhdellä heräämisellä! Luojan kiitos..katsotaan kauan tätä iloa kestää.. :D

15.8 tuleekin jo 6kk täyteen..mihin tämä aika menee?

Oikein ihanaa kesää jota on vielä kuitenkin jäljellä!❤

Theran ja Eve
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Mulla lähti raskauskilot viikon sisällä synnytyksestä ja nyt imetyksen myötä on mennyt pari kiloa jo alle lähtöpainon. Odotan kyllä, että pääsen lisäämään vähän massaa. Imetyksen kanssa se on ollu vähän haastavaa. Teen siis salitreenejä ja kyllä 6 kiloa painavempana kulki paremmin aikoinaan. :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Arki vie mennessään niin ettei ole ehtinyt kirjoituspuuhiin. Rutiini pyörii mukavasti, mutta mihinkään muuhun ei aika sitten riitäkään. 5kk neuvola on viikon päästä ja veikkaan, että pituutta on tullut reilusti. Paino laahaa perässä, mutta näin on ollut kokoajan. Vaatteissa koko 68 alkaa olla selästä lyhyt. Vaipat on kokoa 4 kun istuvat paremmin. Ikenet kutiavat kovasti ja kuolaa tulee. Sen päristely on uusin hitti ja lentääkin välillä aika komeassa kaaressa. Kääntyminen on edelleen se tapa liikkua. Ryömimistä ei koita, mutta toisaalta ei kyllä pitkään lattiatasossa viihdykään. Eli kantohommat jatkuvat. Yöllä on yksi pidempi unipätkä omassa sängyssä ja sitten menee maitobaarilla loppuyö.

Raskauskiloja on mutten tiedä minkä verran kun vaaka on rikki. Sinänsä asialla ei ole väliä. Nyt kun olen edelleen rajatulla ruokavaliolla, keskityn siihen että maitoa tulee. Omat mitat ehtii palata sitten myöhemmin kun saan oman ruokavalion paremmin minulle sopivaksi.

Jutustelua alkoi kuulua vaunuista eli paremmalla ajalla lisää!
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Aurinkoista maanantaita kaikille!

On taas aikaa mennyt viime kirjoituksesta:unsure: olimme viikon verran etelän päässä reissussa ja sen jälkeen muutama päivä kotona pyykkivuorta pienentämässä ja sitten kävästiin neljän päivän reissu mummolassa.
Nyt sitten rauhoitutaan kotia ja miehellä olisi vielä kaksi viikkoa lomaa jäljellä (y)

Meidän hermanni jaksoi tosi hyvin matkustaa, samoin kaikki muutkin lapset että täydet pisteet siitä kaikille:LOL:
Vähän pikkupojan autoilua jännitin kun vaihtelevalla menestyksellä on autossa viihtynyt, mutta onneksi selvittiin kivasti.
Hermanni syö hyvin kiinteitä ja rinnalla on onneksi vielä kivasti niin en ole huomannut maidontuotannossa muutoksia. Aamuyöllä varsinkin maitobaari on tiheään auki:) vaikka ei taida nälkäänsä syödä vaan tykkää olla lähellä ja pitää tissiä tuttina.
Päivällä pitää välillä mennä eriin huoneeseen syöttään tissiä ku ei malttais muiden seurassa syödä. Pikkuinenkin ääni nii kurkkii heti mitä ympärillä tapahtuu.

Meillä on ollut libero touch 4 käytössä jo pitkään. Ja nyt vaatekoko 74 on just sopiva.
Poika tykkää edelleen kun kannellaan, on oikea sylivauva. Ei viihdy kovin kauaa yksin vaan huhuilee nopeasti seuraa. Sitterissä pitää olla vyöt kiinni kun muuten mönkii alas sieltä.

Pikku hermanni on kyllä pääsääntöisesti nauravainen ja kova höpöttämään. On myös hymyllään hurmannut tuttuja ja tuntemattomia :)

Raskauskiloja on pari jäljellä ja nyt kyllä turvottanut kovasti. Mitenkä muilla onko kierukasta johtuvaa turvotusta kellään vai johtuukohan tää muusta. Vuodot on nyt kyllä aikalailla loppuneet. Joskus hetkittäin pari vaaleanpunaista täplää tullu paperiin vessa käynnin yhteydessä.
En ole koskaan hätäillyt nuitten kilojen kanssa ja olisin onnellinen jos pari ylimääräistä jäiskin kun olen aina ollut alipainoinen.

Lämmintä on piisannut ja lapset ja mies ovat uineet. Minähän en ole uskaltanut uimaan kun olen kylmänarka :D
Jätskiä on syöty ja nautittu lämmöstä. Kun tätä jatkuisi vielä pitkän aikaa:cool:

Ensi viikolla meidän pikkuinen täyttää jo puolivuotta:)apua miten tää aika meneekin niin nopeasti:eek: lapsilla alkaa ensi viikolla koulut ja kohta on taas syksy..
No ei auta vielä synkistellä sillä kesää on vielä jäljellä:love:

Mukavaa viikkoa kaikille ♡♡

Mukla ja hermanni
 
Heippa kaikille ja hyvää elokuun alkua!

Meilläkin tulee sitten 10. päivä puoli vuotta täyteen, jippii! Kolmen viikon päästä on seuraava neuvola, laitan sitten poikien mittoja. Hyvin on teidän vauvat kasvaneet!

Meillä aloitettiin myös soseet, kasviksia ja lihaa lounaalla, hedelmää iltapäivällä ja maitopuuroa äidinmaidonkorvikkeeseen illalla. Määrät nyt ei päätä huimaa, mutta ajatuksena onkin rauhallinen totuttelu. Vauva A on hurmaantunut uusista mauista, vauva B tarvitsee useamman maistamisen kielen päällä ennen kuin suostuu nielaisemaan. Onneksi vauva B on se 200g painavampi niin en murehdi hänen syömisiään niin.

Yöt menee pojilla edelleen maitobaarissa käyden tai ainakin tissi suussa nukkuen.. yritän heitä aina siirrellä syömisen jälkeen takaisin omaan pinnikseen mutta joskus nukahdan itse. Olen kyllä siirtänyt pojat omaan huoneeseensa nukkumaan, nukun itse samassa huoneessa patjalla lattialla. Kun yösyömiset vähenevät, muutan sitten takaisin makuuhuoneeseen. Pojat nukkuvat myös päiväunet usein omassa huoneessaan jotta siitä omasta sängystä muodostuisi se suosikkipaikka (äidin sylin /tissin sijaan).

Hereillä ollessaan molemmat tutkivat innokkaasti lelujaan, vauva B juttelee matalalla äänellä leluilleen pitkät pätkät. Mahallaan on suosikkiasento, molemmat nousevat välillä konttausasentoon ja vauva B lisäksi "lankuttaa" eli nousee varpaiden varaan ja oikaisee jalat suoriksi kämmenien ollessa maassa. Vauva A pääsee jo vähän eteenpäin, vauva B päätyy yleensä peruuttamaan ja saan sitten kiskoa häntä kaappien ja sohvien alta...

Edit - kiva myös lukea muiden lomista :) Me ei nyt menty yhtään mihinkään kun muuten olisi tullut vähän liikaa kaksosten syntymän, remontin ja muuton jälkeen. Esikoistyttö 3v on nyt viikon lomalla tarhasta kun siellä on kesätauko. Hän kyllä nauttii lomastaan uudessa kodissa, uusia leikkipuistoja tutkaillen. Sadepäivinä äidin jaloissa sitten kieppuen...

Hauskaa viikon jatkoa kaikille!

Elliina ja natiaiset ihan kohta 6kk
 
Viimeksi muokattu:
Heips

Täällä käyty pojan kanssa ensimmäisellä viikonloppu reissulla..kauhea kitinä ja kätinä koko meno matka (300km) tällä matkalla jouduttiin pysähtelemään useasti ja aikaa tuohon 300km kulkemiseen meni noin 7h:mad:.Kun päästiin perille niin koko viikonlopun oli pieni mies kuin pyllylle ammuttu karhu :( (onneksi yöt nukkui hyvin).
Paluumatkalla sunnuntaina jo ajattelin että millainen tästä ajosta tulee ja varauduin samaan 7h ajoon:unsure:.Oltiin ajettu puolet matkasta yhtä soittoa (ilman kitinöitä (y)) ja päätettiin pitää huoltoasemalla syönti ja vaipanvaihto tauko. Vaippaa vaihtaessani poika antoi sitten äidilleen ison hymyn kera yhden hampaan :LOL::ROFLMAO:. Eli syy menomatkan huonotuulisuuteen löytyi :p. Paluumatka sujuikin hyvin kun la-su yönä tuo hammas oli tullut läpi.
No jos ensi reissulla ei hampaita tehtäisi.
Torstaina sitten 5kk neuvola ja rokotukset.

Aleksi 5kk + yksi hammas :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Torstaita!

Täällä on tänään täytetty 6kk :D♡♡♡
Pikkumies pyörähtelee lattialla selältä masulleen ja toisteppäin mutta myös hanakasti edelleen huutaa seuraa
Syöttötuolista on tosi hauskaa heittää tavaroita lattialle ja osaa jo kurkkia perään että minne ne lensi. Pärryyttely on kova sana valitettavasti myös ruoka suussa:whistle: höpöttää kovasti ja täällä myös kukkuu leikki on hauskaa ajanvietettä.
Nopeasti poika kasvaa on kyllä sellainen hymysuu ❤

Tällaista pikaiset kuulumiset tällä kertaa. Palailen paremmalla aikaa:love:

Mukla ja puolivuotias hermanni ❤
 
Jopas se aika rientää, kun kerkesi taas kuukausi vaihtua :rolleyes:

Ihania kuulumisia teillä kaikilla; kyllä ne vauvat kovaa kyytiä muuttuu taaperoiksi :love:

Meillä oli tänään 5kk neuvola. Saatiin viimeiset tehosteet rokotteista, niistä selvittiin ihan pienellä itkulla vaikka piikit laitettiin molempiin jalkoihin. Paino oli 7800g ja pituus 66,5cm. Hyvin kasvaa edelleen :)

Kiinteitä alettiin kokeilemaan viikko sitten. En kovin suunnitelmallisesti oo muistanut niitä antaa vaan lähinnä sitä mitä sattuu olemaan muilla ruokana. Nyt maisteltu peruna, porkkana, banaani, maissinaksut, riisi, kana ja kaurapuuro. Hyvin uppoaa kaikki mitä saa :p

Vauvan touhut. Poika oppi vähän aikaa sitten ryömimään kunnolla eli osaa käyttää käsiä vetääkseen itseään eteenpäin ja potkii jaloille vauhtia. Aika hauska oli tuo lankutustermi, täällä alettiin jumppaamaan sillä tavoin eilen (y) Konttausasentoa ottaa myös satunnaisesti, mutta on pari kertaa tullut vauhdilla naamalleen ja iso itku seurannut siitä :unsure: Leluja syö ja nappaa käteen lattialta. On alkanut myös ölisemään leluille; vissiin jotain tärkeää kun todella keskittyneesti niille raatailee :LOL: vielä ei kuitenkaan jokeltele, sitäkin enemmän kiljahtelee ja nauraa.

Koitan käydä uudemman kerran kirjoittamassa kun pääsen koneelle. Tää puhelimella kirjoittaminen on työlästä kun pitää korjata jatkuvasti virheitä :D

Mukavaa elokuun loppua kaikille :)

Boomkaa ja poika 5,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: maria1985
Pitkästä aikaa ehdin istahtaa lukemaan ja kirjoittelemaan!

Neuvolassa käytiin kohta kolme viikkoa sitten ja rokotteista tuli kuume ja vaivaa muutamaksi päiväksi. Pituutta on tullut ja sen kyllä huomaa vaatteista! Paino edelleen laahaa vähän perässä, mutta omaa linjaansa sekin menee eli ei huolta.

Kiinteitä on aloitettu sormiruokina kun pikkuihminen nappasi leivän kädestäni ja laittoi suuhun. Samaan aikaan eli 5.5kk ikäisenä aloitti sormiruokaillen myös kakkonen. Vähän on maistelu mm. hedelmiä ja minun voileipiin tarraa kyllä heti kiinni, jos tilaisuus tulee! Eipä nuo ruoat juurikaan masuun asti vielä päädy, mutta se suun motoriikan harjoittelu onkin pääasia tässä vaiheessa. Muuten mennään märällä, jota tulee edelleen tulvien. Ilman liivinsuojia ei voi olla ollenkaan.

Pyörimällä liikkuminen on nyt se juttu. :ROFLMAO:Takaperin mennään myös ja navan ympäri kääntyillään. Saa nähdä kuinka nopeasti muuttuu ihan oikeaksi liikkumiseksi sattumanvarainen kieppumisen sijaan.

Kaksi hammasta tekee kiusaa. Niitä on haudontaan oikein urakalla ja pari kertaa olen antanut särkylääkettäkin kun tuntuu säteilevän korviin.

Marjat odottelevat täällä poimijaansa metsässä, mutta koska pikkuihminen ei edelleenkään viihdy vaunuissa, omat noukkimiset ovat jääneet vähiin. Toivottavasti jossain välissä ehtisin vielä saada lisää mustikoita pakkaseen asti. Puolukoita näkyy olevan tulossa myös mukavasti ja juolukoitakin on parissa paikassa aika paljon. Ensivuonna kökitään sitten jo koko porukka pöpelikössä!(y)

Aurinkoista syksyn alkua kaikille!:)
 
Hei vaan! Täällä täyttyi poitsulla 6kk viime perjantaina jolloin käytiin myös neuvolassa : Mitat oli 8450g ja 70,5cm. Ja mites muilla neuvolassa, mitataanko puolivuotiailta hb? Meillä mitataan, niin oli 2015 syntyneellä tyttärellä myös... Esikoisen kohdalla en kyllä muista olleen (s.2006) ja asuttiin silloin eri paikkakunnalla kyllä. Onko sitten tuossa esikoisen ja keskimmäisen välissä muuttunu käytännöt vai onko neuvolakohtaista :cautious: No jokatapauksessa pojan hb oli 124 eli huippuhyvä (y)

Nyt on opittu ryömimään ihan sujuvasti ja alkaa kaikki mahdollinen lattialla lojuva kiinnostaa. Myös kissojen ja koirien perään pyrkii kovasti. Vajaa 2v isosiskon kanssa hassuttelee tosi innokkaasti ja voi ihanaa sitä kikatusta :love: Tytär nauttii ja on ylpeä kun saa pikkuveljen nauramaan.
Konttausasentoon nousee välillä ja heijaa siinä edestakas vähän aikaa, mutta usein kippaa siitä sitten kyljen kautta selälleen. Ja meillä myös lankutetaan :LOL: Tytärkin teki sitä tuossa iässä.
Jokeltelua alkaa tulla jo aikalailla. Jospa sieltä pian jo se "äiti" tulisi :whistle:
Syöttötuolissa viihtyy vaihtelevasti. Välillä hermostuu ja alkaa huitoa /huutaa mutta kun nostan polvelleni istumaan niin syöminen jatkuu ongelmitta.
Ulkona on nyt istumaan opettelun myötä kokeiltu vauvakeinua ja tämä on ollu todella riemastuttava kokemus pikkumiehelle, naurusta ei tule loppua :D Toinen ihan huippu mahtava juttu on trampoliini! Minä istun ja painan vauvan tukevasti omaa vartaloa vasten ja sitten isoveli pompauttaa meitä ilmaan. Poitsu kiljuu ja nauraa ihan katketakseen.

Ja sain lopultakin tilattua meille tuplarattaat! Voi jestas mikä homma oli löytää "kunnolliset " eli semmoiset missä on leveät renkaat ja jotka EI käänny/pyöri/hypi/tanssi ... :ROFLMAO: Meillä on pitkä matka kotipihasta asfaltoidulle tielle ja ihan todella tarviin sellaiset rattaat jotka kulkee sujuvasti möykkyisellä soratiellä. Ei oikeasti näytä semmoista mallia nykyään olevan paljoa saatavilla :eek:
Toivon että rattaat tulee pian ja päästään nauttimaan lenkkeilystä nyt kun kesää (toivottavasti ) on vielä vähän jäljellä. Vaikka toisaalta jo vähän odottelen kyllä syksyn/talven tuloa. Kynttilät ja sukkapuikot huhuilee mua jo kaapista ;)

haasu ja poitsu 6kk
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Heppa!

Taas on viime kirjoituksesta kulunut aikaa:unsure: päivät menee niin nopeasti ja kun illalla pääsee hetkeksi istahtamaan niin ei saa aikaiseksi etes tänne kirjoittaa vaikka olen kyllä aktiivisesti käyny lukemassa teidän muitten kuulumisia (y)

Viime viikolla oli hermannin 6kk nvla. Poitsu painoi 8860gr ja pituutta oli 68.5cm :)
Hyvin on kasvanut ja kiinteitä menee kivasti ja sormiruokailuakin opetellaan ja välillä menee sattumia suuhun asti:LOL:
Ja rintamaitoa onneksi juo myös vielä.

Yöt meillä meinaa olla levottomia. Ei itke mutta heräilee ja pyörii levottomasti. Välillä rauhottuu rinnalle ja välillä kun pyllystä silittelee. Näitä keinoja toistetaan useita kertoja. Miten teillä muilla yöt? Useammalla tais jo pienet vedellä kokonaisia öitä ilman herätyksiä :)

Meillä ei vielä hirveästi liikuta mutta hermanni osaa istua ja mennä siitä myös masulleen.
Sisarukset innoissaan ku voivat leikkiä jo pikkusen kanssa ku istuu ja toiset tuovat leluja. Ihana kuin ne toisistaan tykkää:)

Ilmat on viilenneet ja saa jo pipoa sun muuta pukea että tarkenee. Pikku jäbä tykkää rattaissa istuskella ja kattella maisemia. Nukkuu myös hyvin rattaissa.
Ja meillä kans vauvakeinu on hauskaa puuhaa :D

Mie olen kans kynttilät kaivanut esiin ja ajattelin alkaa maalailemaan ku syksyn pimeys saapuu. Jotakin piristävää harrastusta. Tuo kutominen myös kiinnostaa ja olen mie jotakin tehnytkin mutta sukan neulomista häätyy vielä opetella:whistle:

Hyvää loppuviikkoa kaikille :) lähden tästä päiväkahveen keittoon kun pikkumies vielä paapaa.

Mukla ja päikkäreitä nukkuva hymysuu ♡
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Meidän pojalla oli neuvola 14.8. Pituus 69cm (67,7cm), paino 8420g (7750g). Kaikki kunnossa.
Kiinteitä menee neljä kertaa päivässä. Aamulla puuro, jonka päällä hedelmää, lounaaksi lihasose, päivällisellä kasvissose ja illalla sama kuin aamulla. Syttötuoli on jo käytössä.
Lattialla liikkuu kierien ja kroolaamalla tavoittelee leluja, jotka on vähän kauempana. :LOL: Ei siis ryömitä vielä.
Päivähoitohakemuksen tein jo. Tarkoitus olisi hakea töitä helmikuun lopusta alkaen. :censored:

poika 6kk16pv
 
Moi moi kaikille,

Elokuu kääntyy loppuaan kohti ja illat jo pimenee. Eka puoli vuotta on jo monella helmikuisella takana - thumbs up!

Meillä oli myös neuvola toissapäivänä, molemmat pojat 63 cm, poika A 6,9 kg ja poika B 7,1 kg. Pojat on tosi uteliaita ja vilkkaita, ja jahtasivat tutkimuspöydällä siihen jäänyttä mittanauhaa kiihkeästi. Molemmat pääsevät jo nopeasti eteenpäin menemällä ensin kontilleen ja kaatumalla siitä sitten eteenpäin mahalleen. Lääkäri oli tyytyväinen; onhan pojat vielä mediaania pienempiä mutta kasvavat ja kehittyvät ihan odotusten mukaisesti.

Kiinteitä meillä tarjotaan kolmesti päivässä - lounaalla kasvissose kalan tai lihan kanssa, iltapäivällä hedelmäinen puuro veteen ja illalla puuro maitoon (vastikkeeseen). Muihin väleihin sitten rintamaitoa. Valittelin kuukausia, ettei meillä ole mitään säännöllistä rytmiä, mutta kiinteät kolmesti päivässä ryhdistivät tilannetta kummasti ja nyt meilläkin on viimein ennakoitava, kiva rytmi. Halleluja.

Imetys siis jatkuu päivin - ja öin. Erityisesti pojat roikkuvat yöllä maitobaarissa, molemmat käyvät kolme-neljä kertaa tankkailemassa maitoa ja läheisyyttä. Pojat siis nukkuvat omissa sängyissään omassa huoneessaan, minä patjalla vauvojen huoneen lattialla tällä hetkellä. Meillä makuuhuone on eri kerroksessa, joten tämä järjestely toimii meillä tällä hetkellä.

Hampaita tehdään urakalla, huomasin myös tuon aikaisemmin mainitun korvan haromisen myös täällä. Erityisesti poika A on äkäinen kuin takamukseen ammuttu karhu :/

Muutenkin olen huomannut, että tällä hetkellä vauvojen kärsivällisyys on tosi vähissä. se puuro /sose olisi saatava _just heti_, ja välillä hörppy vettä ja sitten puuroa /sosetta ja sitten taas leikkimään - muuten alkaa kiljunta ja venkoilu. Annan kiinteät myös yhdistelmällä rauhallisempi vauva sitterissä & rauhattomampi sylissä, ja lapan ruokaa vuorotellen pikku linnunsuihin. Nyt ymmärrän miksi lintuemoista saa stressaantuneen kuvan - se _on_ stressaavaa kun koko ajan joku vikisee nokka auki ruokaa. Samoin imetyshetket meillä on lyhentyneet - maito imaistaan kitusiin n 5-10 minuutissa ja sitten taas alkaa venkoilu sylistä pois ja lattialle leluja jahtaamaan.

Suosikkileikki pojilla on myös toistensa tutkiminen - toisen kasvojen koskettelu tai toisen varpaiden järsiminen. Joskus lastenhuoneessa on pitkään hiljaista, ja kun kurkistan, pojat on hymyilemässä toisilleen ja taputtelemassa toistensa kasvoja. Odotin että raapimista olisi enemmän, mutta ei siltä vaikuta tällä hetkellä.

Ihanaa viikonloppua kaikille! Toivottavasti se on täynnä vauvojen hymyjä, naurua ja märkiä kuolaisia nuolaisuja, jotka voi jo hyvällä tahdolla tulkita vauvapusuiksi!

Elliina ja linnunpoikaset 6,5 kk
 
  • Tykkää
Reactions: maria1985
Elliina, tuo sun viimeinen kappale on just niin tätä päivää :X3::LOL: meidänkin poju nauraa ihan hillittömästi, pöristelee ja kuolaa kaikkia, jotka sattuu syliin ottamaan. Parasta on kuolata äidin olkapää ja kaula, aivan ällöttävän ihanaa :p:love:

Ihania kuulumisia kaikilla, tosi kiva lukea niitä :)

Musta tuntuu, että vauva on kehittynyt ihan hillittömän nopeasti nyt parin viikon sisään. Ensin tuli tuo liikkuminen, sitten kiinteiden syönti ja muutenkin vauva tuntuu kasvaneen joka suhteessa. Lattialla alkaa ryömiä kohti kun huomaa, että kävelen lähelle ja alkaa ölisemään syliin. Ruokaa odotetaan täälläkin luukku auki ja repii pöydältä kaiken mihin ylettää. Kiukku iskee, jos asiat ei tapahdu just-nyt-heti. Ja toisaalta, välillä on niin yhtä naurua ja hymyä koko pieni lapsi (äiti alkaa kyynelehtimään kun toinen on niin ihana) :X3:

Yöt menee edelleen jonkun verran hulinoiden. Välillä heiluu konttausasennossa, välillä kiemurtelee joko pinniksessä tai meidän välissä muuten vain. Näkee ilmeisesti unia ja saattaa huutaa muutaman sekunnin ihan täyttä huutoa ja jatkaa saman tien unia. Eli huomaa päivän tapahtumien ja uuden oppimisen tulevan yöuniin. Ja muutenkin musta tuntuu, että poika nukkuu kyllä väliin tosi vähän. Yöunet n.klo 23-07 ja päivällä päiväunia 1-2 kertaa noin 30min-3h. Ite nukkuisin enemmän, jos olisi mahdollista :whistle:

En muista miten täällä on otettu tuota hb:tä. Voi olla, että otetaan tosiaan tuolla 6kk neuvolassa.

Pitää koittaa lähteä nyt nukkumaan itsekin, jos muutaman tunnin ehtisi nukkua ennen ekaa herätystä (y)

Boomkaa ja vauveli melkein 6kk
 
Maria, meillä on täällä käytäntö että vasta 2v iässä tarkastatetaan hampaat ekan kerran..

Aurinko paistaa pitkästä aikaa ja oikein lämpö vastaa:D

Juuri heräiltiin päikkäreiltä ja aletaan välppäri puuhiin.
Tulen paremmalla aikaa kirjoittelemaan enempi (y)
Mukavaa loppu viikkoa kaikille:love:
Mukla
 
Täällä on ollut vähän vaihtelevaa käytäntöä ekan hammaslääkärikäynnin kanssa. Viimeksi taisi olla noin 9kk:n iässä. Meillä kaikilla lapsilla on puhjennut hampaat vasta vuoden ikäisenä, mutta pitää alkaa taas aikanaan opettelemaan tuo hammasharjan käyttö. On sitten tuttu juttu kun tosissaan pitää alkaa hampaita pesemään (y)

Poika maistoi tänään lohta ekan kerran. Näytti olevan suurta herkkua, mutta en tohtinut antaa kuin lusikallisen, huomenna sitten lisää. Muutenkin pöperöt uppoaa hyvin. Syö itse käsillä ja lusikalla lykkään puurot yms. Onneksi ei oo tullut allergiareaktioita millekään; vähän jännittää kun itse on atoopikko ja allerginen monelle. Miehen puolelta vissiin paremmat geenit korjaa tilannetta :rolleyes:

Tänään on ihana ilma, lämmintä ja aurinkoista. Mukavasti vaihtelua pilviseen ja sateiseen keliin. Kovasti tekisi mieli lähteä reissuun lappiin, siellä on mukava olla mökillä kun alkaa pikkupakkaset ja aurinkoiset syyspäivät. Vajaa pari kuukautta niin on lasten syysloma, ehkäpä sitten :)

Boomkaa ja poika 6kk
 
Hei

Täällä kotiuduttu 6kk neuvolasta pituutta oli 68.3cm (66.0) ja painoa 7230g (6670g) eli vieläkin hoikka poika :D. Mites muilla pipon koko kun tällä miehellä mittaa oli jo 46.1cm (syntymä 36.6)?
Viime viikolla oli tosiaankin hammaslääkäri ja saatiin ohjeet harjata hampaat 2 kert/päivä ja katsottiin suuhun,että kuulumma on tulossa yhtäaikaa ylös kaksi ja alas kaksi hammasta o_O sitten noita leegoja olisi 6kpl:tta.
On opittu tavuttelemaan ja varpaat on kokoajan suussa. Vielä tuo kääntyminen mahalta selälleen on hakusessa,mutta välillä onnistutaan. Mahallaan ollessa lentää eli jalat ja kädet ylös ja sätkitään :LOL:. Istuminen ja seisominen ei voisi vähempää kiinnostaa kun mahallaan viihdytään lattialla vaikka 2h.
Kiinteitä menee 3 päivässä. Aamu-ja iltapuuro ja liha/kasvislounas. Nyt pitäisi lisätä yksi kiinteä lisää.
Yöllä ollaan alettu saamaan ns. kauhukohtauksia noin tunnin päästä nukahtamisesta. Onneksi silittely ja taputtelu ovat riittäneet,että poika rauhoittuu takaisin uneen.
Hb:tä ei ole kyllä täälläkään päin otettu.

Mukavaa syksyä
Isopäinen poika 6kk 1viikko
 

Yhteistyössä