HELMIÄISET 2007

tiipeli
Huomenta!

Katjuska: tuolla paikassa, missä oon harjottelussa, pidetään unikoulua. Sinne siis voi pahassa tapauksessa tulla unikoulujaksolle. Tutustuin juuri tähän "toimintoon" juttelemalla ohjaajan kanssa, joka siis ammattilainen unikouluasioissa. Ihan tulevan varalle itsellekin kyselin ohjeita... Hän sanoi, että ehdoton edellytys on, että vauvalla on ikää 6kk ja syö 5 kiinteetä ateriaa päivässä. Tällöin voi olla varma, ettei heräile nälkäänsä. Sanoi, että yleensä menee 2-3 yötä, että vauva itkee. Unikoulun laitosjaksolla vauvat on tuolloin yön työntekijän kanssa, kotona voi esim. isä hoitaa tai äitikin, jos on varma, ettei rintaa anna (jos imettää). Sen jälkeen laitosjaksolla voi nukkua samassa huoneessa äidin kanssa, jotta äitikin tuntisi, että unikoulu onnistuu, kun pahimmat itkut on menneet ohi. Mutta siis 2-3 yötä yleensä menee, yksilöllistä tietty. Meillä meni esikoisella 2 yötä, kun itkeskeli enemmän, mutta ei ollenkaan niin paljoa kuin kuviteltiin. Poika oli silloin noin 10kk, kun kotona koulua pidettiin. Pitkälle venähti... :ashamed: Ohjaaja myös sanoi, että pitää olla ehdottomasti molemmat vanhemmat samalla linjalla: pulloa ja palvelut ei toimi yöllä. Ei maito- eikä vesipullot, eikä kanniskelua. Itkuun täytyy vastata, koskettamalla (ei puhumalla, ettei herää enempää) ja jos oikein raivokkaasti itkee, niin hetkeksi syliin. Semmosia vinkkejä sain :)

Elvis taitaapi tänään saada kiinteetä. On alkanut heräilee öisin koko ajan, en jaksa! Vaikka huono tunne tulee, kun nyt "jo" alan antamaan, kun ei pitkä aika olisi 6kk ikään, mutta kun on jaksettava päivät töissä.. Toivottavasti edes auttaa nukkumiseen sitten se kiinteä, esikoiselle kun ei auttanut...

Jepulis, valmistautumaan kartsalle lähtöön. Mukava yllätys, kun opiskeluaikainen (edellisen opiskelun aikainen) ystävä soitti aamulla, että on tullut kuopiosta käymään täällä meillä päin aivan yllättäen. :D

:wave: heipat!
 
Piti kysymän että joko joillakin vaavi jo konttaa?!?
Japsukka yrittää kovasti punnertaa itsensä konttausasentoon mut ei vielä ole ihan onnistunut siinä..
Mä en ymmärrä et mikä kiire tällä neidillä on eteenpäin...
Entäs istuuko kenenkään vauva?Joko pidätte rattaissa istuma-asennossa?
Meillä vauva on aina vääntänyt itseään istumasentoon mut en ole vielä vaunuissa pitänyt ja muutenkin on holtiton siinä hommassa.tokihan ei vielä edes tarvitsekkaan istua... :whistle:
Tulee vaan verrattua miten toiset lapset teki ja meillä tässäiässä edellinen vaavi istui hyvin mut tyynyt tietenkin ympärillä.Tätä neitiä ei sitten ilm. kiinnosta muuta ku vauhti!


:wave:
 
Huomenta vaan :wave: kiitos tiipelille unikoulu infosta :flower: onkohan minusta moiseen :whistle: no eiköhän se järkevää ois läpi käydä kun viime yönäkin maito lotkittiin kolmelta ja silti herättiin kuudelta...

ja minttukissalle vastaan, ettei kontata täällä ainakaan...ryömiä yritetään ja pyllyä välillä nostellaan kovasti, mutta nyt on suurin kiinnostuksen aihe varpaiden syöminen :D
Ja itse ei vielä istutakaan, mutta tukemalla kyllä hyvin jo...syöttötuolissa istutaan ja joskus nostan rattaatkin istuma-asentoon...syöttötuolissa meil on tyyny tukemassa...

ukko unohti eilen mun e-pillerit grillin päälle kun alkoi grillaamaan...pikkasen ne lämpes :whistle: sähkögrillistä siis kyse... oli pakko apteekista varmistaa että kai ne vielä voi popsia ja luvan sain...tosin ei mitään ihan 100 % vastausta osannut antaa, että kuinka nopeasti kyseinen tuote kärsii kun harvemmin varmaan kukaan tollaisesta asiasta soittelee :LOL:

mutta nyt päivän puuhasteluihin :wave:
 
Atte oppi torstaina ryömimään eteenpäin. Tähän mennessä on vaan pakittanu. Nyt laitoin kännykän lattialle ja johan pääsi poikaa eteenkin päin =)

Soseista uppoaa parhaiten bataatti äidinmaidolla höystettynä. Nyt vaan harmittaa, kun Atella on joku allergia ja mun pitää nyt muutella ruokavaliota, että nähdään, mistä se tulee. Yöt on menny taas tosi huonoiksi, kun poika parka kutisee niin kovasti. Lakki pitää olla päässä yöt ja päivät. Atte on myös ruvennut vierastamaan sellaisia ihmisiä, mitä ei vähään aikaan ole nähnyt, sekä tietysti ihan tuntemattomiakin. Isin tai äidin sylistä uskaltaa kyllä hymyillä, kunhan välimatkaa on tarpeeksi.

Meillä oli minttukissan tavoin yövieraita, 9, 4 ja 3 vuotiaat sukulaispojat. Onneksi nukkuivat hyvin, vaikka Atte yöllä huutelikin vähän väliä.

Hyvää sunnuntainjatkoa :wave:
 
Auttakaahan nyt kun muisti pettää...
aloittelen 5,5 kk kiinteitä, perunaa ja porkkanaa on nyt viikon verran maisteltu.kuinka nopeesti ootte aloitellut puuron? hedelmäsosoita ym. ja kuinka nopeassa tahdissa? me ollaan syöty vaan kiinteitä vasta kerran päivässä joten alussa vielä ollaan:) en muista missä tahdissa esikoisen kanssa menin.

Mukava on ollut lueskella muiden samanikäisten touhuja... aika lailla samoja kuvioita tuntuu kaikilla olevan. Meillä ei ryömitä. ja lattiallakin tuumaa olla tylsää ellei isosisko viihdytä...

Jaha, nyt vaunut heiluu. Jos viittitte vastata niin oisin kiitollinen.


 
Kylläpäs monen pikkuinen jo ryömii... odotan innolla että koska meiän neiti pääsee eteenpäin kun on niin kova yritys välillä päällä...
Ja meiän neiti on kans alkanu vierastamaan, itku on tullu kun sellaset ihmiset joita ei oo ennen nähny on ottaneet sylkkyyn...

Meillä maistuu parhaiten peruna+kukkakaali, pieniä määriä vielä olen antanut... pakkasessa on monelle päivälle maistiaisia... parsakaalia soseutin viikonloppuna ja laitoin pakkaseen... sitä ei oo vielä maistettukaan... on tuo sauvasekoitin kyllä hyvä keksintö, sain sen jo monta vuotta sitten lahjaksi vaan eipä sillä tätä ennen ole paljoa ollut käyttöä. Onneksi toimii vielä hyvin... Kesäaika on siinä mielessä ihanaa kun saa niin paljon kotimaisia vihanneksia...

Toivottavasti selviää Zalmiakki mistä aiheutuu Aten allergia, kurjaa on kun pienillä on vaivoja... :hug:

Katjuskalla on mainiot grilliherkut =)

Se on taasen :wave:
 
Nyt on 2 viikkoa soseita maisteltu Teemun kanssa. Ja edelleen on maistelemista, pari teelusikallista saa kerralla uppoamaan. Peruna, peruna-porkkana, peruna-porkkana-kukkakaali, ruusunmarja, banaani, mustikka, mustikka-banaani. Siinä saldo tähän mennessä. Puolilta päivin kasvissose ja iltapäivällä sitte hedelmää/marjaa. Neuvolan tädin mukaan vasta 6kk iässä viljatuotteet (puurot) ja liha.
 
Mä olen aloittanut jo puurot kun hedelmäsoseet ei maistu niin on sit aika suppea ruokavalikoima. Hedelmäisellä puurolla aloitin n.kk sitten ja puolukkapuuroakin on jo syönyt. Soseista parhaiten menee peruna-parsa ja peruna-kukkakaali. Pastaa ja broiskuakin on muutaman kerran saanut. Noita ruokia pyörittelen. Yritän taas tänään hed.sosetta, jos vaikka maistuisi...Ryömii pitkiä matkoja, jos joku mielenkiintoinen esine osuu silmään esim.esikon autot tms.
 
Mäkin oon nyt parina iltana antanu puuroa, kun meillä taas neuvolatäti nimenomaan suositteli puuron antamista. Siis niiden kaupan puurojen, missä lukee 5kk. Ulos suusta se kyllä syljettiin.

Oon antanu päivällä kasvissosetta ja illalla hedelmää/puuroa.
Ja meilläkin siis vasta toinen viikko soseiden kanssa menossa.
 
.
Silloin kun edellistä täysimetin 6kk aloin nopeemmin lisäileen ruokalajeja.Ekat pari viikkoo taisi olla totuttelua ja sen jälkeen lisäsin hedelmäsoseen ja sit seuraavalla lihan.
Nyt on tietysti hiemna eri,kun soseita saanut jo pitempään.Poitsu sai 5kk iässä lihaa ja nyt kun on sen 6kk ollaan viikko maisteltu puuroa.Ihan hiutalepuuroa tehnyt veteen.
Meillä yritetään kontata ja kyljelleen menee,jotta pääsis istuun.Vaunuissa ollaan vattallaan.Kiipeä yrittää käsivoimillaan,jos jostain vaan kiinni ylettyy.
Yöt ei ole helpottnut,joten unikoulu edessä.
Kaikille mukavia hetkiä pikkuisten kanssa =)
sai ja poitsu 6kk :heart:
 
Heippuli,

Monilla juu vauvat näköjään ryömii. Meillä ei onneks vielä ja toivottavasti ei vielä lähdekkään. Jotenki tää elämä on helpompaa kun tuo pienimmäinen on vielä paikoillaan. :D Tai siis helpompaa äidille... ;) Kovasti kyllä yrittää eteenpäin. Peruutus sujuu jo vallan loistavasti. ;) Pyörii napansa ympäri ja kääntyilee selältä massulleen ja välillä päinvastoin. Istua ei vielä osaa muuta kuin tuettuna.
Meillä oli viime viikolla se B-hep.käynti ja mitat oli silloin 65,5cm ja 6750g. Hoikanpuoleinen tuo neiti on, mutta ei se menoa haittaa. Syö kuitenkin hyvin.

Mutta nyt pitää lähtee kylpyhuonekaluste ostoksille joten :wave:

-NeJo ja Netta kohta 5,5kk
 
Heipsan taas... me oltiin miehen kanssa eilen katsomassa kesäteatteria vesisateessa...onneks ei ihan koko näytöksen ajan satanut vaan vasta loppu puolella, mutta silti oltiin märkiä, vaikka olikin sadetakki päällä. Sitä vettä kun tuli kuin saavista kaatamalla.

meillä mennään ryömimällä vaan ihan muutama sentti eteenpäin, mutta eiköhän se siitä kohta lähde ja sitte ollaankin kiinni kaikessa missä ei sais olla :kieh:

täällä vaan odotellaan kans, että neuvolaan taas päästäis, mutta se on vasta viikon päästä.

meillä vähän koneen kanssa ongelmaa, joten jos musta ei kuulu mitään niin siinä on syy. nyt pitää ottaa tuo ynisevä mytty tuolta lattialta taas :wave:
 
Heipat taas!

Piti tänne tulla toivottamaan kaikille hyvät viikonloput kun en tältä faijan koneelta pääse tonne msn:n puolelle. Oon lähdössä tyttöjen kanssa viikoks tonne meidän mökille ku ukko rupes remontoimaan meidän kylppäriä. Piti lähtee alta pois. :/ Eli oon nettipimennossa ainakin ens viikon keskiviikkoon saakka.

Mutta hyviä ja aurinkoisia viikonloppuja kaikille! Pitää toivoo, että aurinko todellakin paistaa. Lämmintä ovat ainakin luvanneet loppuviikoks. Mökillä ei kauheesti huvittais olla jos vettä tulee ku saavista kaataen. :headwall:

Se on :wave:

NeJo ja typyt
 

Moikka helluset Helmiäiset!
Tuntuu tää kesä olevan kiireistä aikaa, ei pal koneel ehi olee, muuta ku pakolliset laskunmaxut (neki vois hoitaa joku muu ku mä :whistle: )

Pikkasen pihalla muiden kuulumisista, jälleen kerran, joten omaa napaa (tai siis lähinnä Marian :D ) tyrkkää:
Kiinteet aloteltu, kasvisvoittosta o viä neidin ruokavalio, eile maisto kanaa ja tänää saa lisää jahka päikkäreiltä herää. Puuro menee aamuin illoin, pelkkää kauraa toistasex.
Ryömii kovasti mutt harmi vaa ku taaxepäi :D , nousee konttausasentoon ja sii huojuu ja heiluu, keskiviikkona th sano neuvolas ettei mee kauaa ku lähtee konttaan. Sen näkee sit, ei kiirettä :D Etunojapunnerruxiaki tyttö tekee jatkuval syötöl, mikä lie Tiia Piili hänest tuleekaa.. :LOL:
Pituuskasvu aiheutta ny vähä huolta ja murhetta, käyrä o laskenu ku lehmänhäntä, joudutaa ny käydä neuvolas kontrollis loppukuusta, ja jos ei kasvua o tapahtunu tarpeex ni sit lekurii. Täytyy vaa toivoo ett ois joku suvantovaihe kasvus menos, ettei ny ois mitn vikaa pienes.

Siinä näi pikasee meä kuulumiset, täytyy noit teä kuulumisii lueskella ni pääsee taas takas kartalle.

Muxaa kesänjatkoo kaikille!!

Mama73 & Maria a.k.a. pikkuneiti pähkinä (jo½v1vko :eek: ) :D :heart:
 
AAM
iltaa (yötä :) )
nyt löydettiin mekin tänne vihdoin jo kuukausia pitänyt kirjaantua.. plaah muka "ei oo aikaa".. seliseli.

Siis ollaan espoosta, nöykkiöstä mamma vm. -78 ja allu-poika (ens tiistaina 6kk ! jeejee)
Esikoinen on rauhallinen tapaus, oli jo mahassa ja synnytyksessäkin tuntui että älähti tyyliin kerran ja oli hissukseen siinä sitten, ei turhia ulissut. Mitat oli 4050gr ja pituutta 52cm.
Sama jatkunut kotona viim. 5 kk, kiljutaan ko on nälkä ei oikeastaan muuten itkeskellä. Nukkunut täydet yöt (yli 8 tuntia) kaksi kuukautisesta asti eikä sen jlk paljon herännyt.. kiinteitä aloitettiin 3,5 kuisena ko poitsu alkoi heräilemään ja huomasin että iltatissitykset ei oikein tuottaneet täyttä lopputulosta ;) tankattiin sosetta vähän päälle niin jo nukutti täydet yöt... eipä tuo siitä mitään. Nyt siirrytty maistelemaan jo puurot, kanat, porsaat, naudat, jugupohjaset. Dissitellään kuitenkin vielä n. 4-5 kertaa päivässä...
Kierähtelemään oppi vasta kaksi viikkos sitten kunnolla ja sitä tosin ei paljoa muutenkaan tehnyt, kääntyy vatsallaan vaakatasossa kyllä täydet 360 astetta :LOL:
31.07. kaveri sitten päätti ponkaista suorille jaloille ja seisoo ojossa kuin sotilas sylissä. Hyppykeinutellaan satunnaisesti ja sylissä treenataan seisoskelua :)
Konttaamista ei vielä kekattu mutta etiäpäin pitäisi päästä.. :whistle:
Hampaita on pojalla jo alhaalle ilmaantunut kaksin kappalein juhannuksena ja lisää odotellaan, se muuten mahtaakin olla ainoa tähän mennessä jota poika on huutanut hieman kun mietin tarkemmin niihin aikoihin :D

Tämmöistä meillä... :)
allu ja mami
 
Heip Helmiäiset, täälläkin vähän kiire kesä ollut, tehdään remonttia (taas), niin ei ehdi/jaksa koneelle asti.. Mulla on nyt "ongelma" kiinteiden alotuksen kanssa kun tosiaan keittiö on purettu, joten mitään soseita ei voi tehdä (ellen mikrossa tee :) ), joten täytyy varmaan lähteä katsomaan kaupan sosevalikoimia. Jotenkin niin paljon kaikkea mielessä nyt että täytyy aina ihan miettiä että muistaa kaiken (niinkuin vaipan päälle jne :ashamed: )..

Mun piti jotain kysyä teiltä (tulin ihan siksi koneellekin), mutta enpä nyt muista :ashamed: Olisiko kenelläkään myydä ylimääräisiä aivoja tälle mammalle? No, palataan asiaan..

:wave:
 
Tervetuloa vaan allusmamma! Ootteko tekin kaksikielinen perhe? Me ollaan. Tuli vaan tuosta nikistä mieleen.

Onpas kurja ilma! Mä en tykkää yhtään ja loppua ei näy helteille. Ulkona ei voi olla. Muuten täällä kaikki hyvin. Kamala vauhti erinillä koko ajan. Viltin voi kohta laittaa pois lattialta kun ei pysy siinä ollenkaan vaikka on iso viltti. Tällanen pikainen käynti ja nosto samalla kun oltiin taas tiputtu...
 
AAM
juu tai siis puolisoni on syntyjään ja minä nyt molemmat menee suameks ja ruåttiks.. :) lapsesta tulis kasvattaa molempia puhuva.. mun knassa suomea ja isänsä kanssa ruotsia. Lapsen isoisä tosin puhuu Allulle kans ruotsia joten ehkäpä se helpottaa asiaa sitten kans hieman.
 
Mä olen ihan suomenkielinen ja mies ruotsinkielinen. Asutaan miehen vanhempien naapurissa ja ruotsia lapset kuulee enemmän kun suomea. Esikoinen puhuu paremmin ruotsia. Mäkin sorrun välillä puhumaan ruotsia. Lapset on ihan virallisesti suomenruotsalaisia(liittyivät ruotsalaiseen seurakuntaan). Samapa tuo millä kielellä puhuu kun ymmärretyksi tulee.
 
Siis ei mitään sen vakavampaa kun yöllä herääminen 2 jopa 3 kertaa syömään :/ Ihan vauvasta asti nukkunu max kahdella syötöllä ja aikasin siirtyi vaan yhteen kertaan. Kun laittoi nukkumaan niin veti pitkän pätkän eli n.5-8h ja sit vasta heräsi ekan kerran syömään. Jatkoi unia aamuun asti. Nyt herää jo n.3-4h päästä nukkumaanmenosta ja sit vielä uudelleen n.3h päästä. Ainoa hyvä puoli on, että nukahtaa välittömästi uudelleen, mut mistä moinen nyt johtuu? Tänäänkin tytteli heräsi sitten jo vaille 7 aamulla ja ei ruennu enää nukkumaan. Huonomminkin vois toki mennä, mut kun olin jo tottunut toiseen rytmiin niin tämmönen vähän harmittaa.
 

Yhteistyössä