***HELMET 2008***

nipsuli kävi eilen lääkärissä...ohjeeksi 3litraa nestettä, paljon kahvia. kumarella ei saa, vain vauvaa saa nostaa. ja kipulääkkeeksi naprometin 500 1x3, jos huomiseen mennessä ei helpota laitetaan uusi veripaikka...
kiitos voima haleista..tosi kurja olo, ku ei jaksa lásta hoitaa ja kaikki muu jää miehelle..onneksi mulla on KULTAINEN mies joka ymmärtää...
 
1kk neuvolassa käytiin tänään :D
Hienosti on tyttö kasvanu, kannattaa tosi hyvin päätä ja katselee maisemia, vaikuttaa myös neuvolatädin mielestä vanhemmalle, joten se ei oo pelkästään mun kuvitelmaa :LOL:
cruellako se oli, joka sanoi, että oli kyljelleen kääntynyt juuri neuvolassa. Meillä tyttö teki saman tempun täällä kotona lattialla olikohan toissapäivänä =)

1kk mitat: (suluissa syntymämitta)

Paino 3935g (3330)
Pituus 51,7cm (50)
Pipo 37cm (35)

Että vielä jäätiin alle 4 kilon :D Mutta vaippakoko siirtyi jo isompaan 3-6kg kokoon =)

Jälkivuoto mulla kesti 2 viikkoa jonka jälkeen tiputteli vielä n. 1½vko mm. lenkin tai muun rehkimisen jälkeen välillä enempi ja välillä vähempi. Nyt loppunu jo kokonaan (4vko synnytyksestä).

Imetystä jatkan edelleen...alan melkeen tottua siihen :LOL: :LOL: Tosin mm. jos ollaan johonkin esim kauppaan lähdössä, niin pullosta annan lypsettyä maitoa sekä kylään otan aina maidot pullossa mukaan. En vieläkään osaa imettää niin, että joku ulkopuolinen on vieressä tms. Tai mennä tunniksi nyt kylässä johonki makkariin imettämään, NOU TÄNKS!! :D Lypsymaitoa pullosta tai ihan hätähätävarana Tuttelia (kerran on annettu). Katsotaan miten kauan nyt jaksan =) Rima lopettamiseen on kyllä aika matalla näin neljännen kanssa ;)

Mies lähti eilen töihin isyysloman (4vko) jälkeen. Yllättävän hyvin meillä koko ilta ja iltapuuhat meni poikain kanssa, en kertaakaan ees huutanu (pojatkin huomas sen!!!!) :D Vähän jännitti kyllä miten lähtee menemään, mutta mikäs tässä on ollessa :D

Kamalaa kun en enää muista yhtään mitä piti kommentoida, kun edelliselle sivulle ei voi ees kurkkia :/

Yöt meillä nukutaan tosi hyvin. 21.00-21.30 meneepi neito koppaan nukkumaan yöunille ja herää siinä 4 aikaan eka kerran,syö 15 minuuttia ja nukahtaa heti, seuraavaksi 7 aikaan ja sitten 9.30 herätys uuteen aamuun :D
Päivät menee vähän pienemmillä torkuilla :/
Mitään rytmiä en oo yrittäny edes opettaa, mutta tuo on ihan itsestään jo alusta asti lutviutunu tuo yö-nukkuminen noin...että tyytyväinen saa olla :D :D
Yhden ainoan yön tyttö on kuukauden aikana ollu hereillä ja sillonkin vatsaa väänsi ilmeisesti mun syömät herneet!!

Jep, eipä tässä muuta. Lähden tutustumaan paremmin haastemiehen kirjeeseen...tuli tänään postissa :whistle: Veetuttaa, pelottaa ja jnnittää mitä siellä sit sanotaan :/ No, aika näyttää =)

Jahvetti ja Helmi 1kk
 
Ehdin viikkoja miettiä että miks aina on sanottu että vauvanhoito on rankkaa. Poju oli alkuun niin kiltti ja helppo. Nyt viimeset yöt, noh... ja päivät, on olleet aika rankkoja. Enkä jaksa uskoa että se tästä ainakaan helpottuu.

Mokkula herää yöllä siinä yhden ja kolmen välillä, syödään ja sitten se joko nukahtaa ja vien sen kehtoon, jossa alkaa pirunmoinen huuto ja ährääminen, tai sitten se ei nukahda ja valvotaan aamukuuteen. Sitten se saattaa simahtaa, mutta nekin unoset kestää yleensä ehkä puoli tuntia.

Vielä kun on ite kipeä ja väsynyt niin tuntuu että koko maailma kaatuu päälle, vaikka ainoa "ongelma" on vähän uneton vauva. Ensyönä lähen sitten vaikka vaunulenkille sen kanssa ettei tarvi täällä tuskailla ja hyssytellä. Ärsyttävintä on että miehen sylissä se rauhottuu aina, paitsi jos sillä on nälkä.

Toivotaan että saan nukuttua edes tän päänsäryn pois...
 
Siis minkä ikäisenä vauvat rupee kääntymään kyljelleen?? Kun olette täällä puhuneet että 1kk ikäset on kääntyny, kun tuo meidän jäpikkä on sitä tehnyt jo viikon verran, ja ikää nyt siis 3vkoa. Eli 2 viikon iässä rupes kääntymään itekseen kyljelleen, ja mennyt jopa eka toiselle kyljelle ja siitä sitten selän kautta toiselle.

Nalle-puh mä joudun antamaan korviketta lisäksi, nyt oon tehnyt 60ml vettä korvikkeen ja yleensä se määrä menee kokonaan. Kerran tai pari päivässä on nyt pitänyt antaa lisämaitoa.
 
Heips!

Kyllä tää palstailu on jäänyt huomattavasti vähemmälle vauvan tulon jälkeen..

Meille syntyi poika 3.3. klo 05.29. Kokoa poitsukalla oli 51cm ja 3380g, py 34cm.

Mutta lukemassa käyn silloin tällöin kuulumisia katselemassa mutta kirjoittelu taitaa jäädä teille aktiivisimmille :D

Saana ja poitsu 8vrk
 
nalle-puh eka unipätkä yöllä on 6h(menee nukkumaan n.23), sen jälkeen herää 2-4h päästä ja joko jää jo aamutoimiin tai nukkuu vielä parin tunnin pätkän. Melkein joka ilta oon antanu pullosta, pari iltaa tossa oli et nukku tissimaidollakin suunnilleen saman verran.
 
Juu ei tää äitiys aina herkkua ole ei...epävarmuus iskee ja huoli tulevasta, mutta kyllä me selvitään :hug:

Itte heräsin viime yönä kuumeen tunteeseen ja siihen että toinen tissi on kipiä ku mikä....varasin jo lekurin mutta peruin sitt kuiteskin, aattelin joskos saisin sen tyhjenneltyä mutta saapas nähä...

Meillä myös annetaan iltasin lisäksi Nannia, vähän niinkös varuiksi..60-80ml ja toisen kerran sitten kun seuraavan kerranherää yleensä nukutaan noin 5 h eka pätkä...

Zukulle voimia...niin muistuu mieleen omat kokemukset...

-h-

ps. ja onnittelut vauvaantuneille :flower:
 
Vinja, en mää tiedä millon niiden "pitäs" kääntyillä, mut meillä teki vasta sillon toissapäivänä tuon eka kerran. Tosin pidän tosi vähä lattialla muutenki, et tiiä vaikka olis tehny jo aikasemmin :kieh:
Mut meillä tuo ainakin meni silleen, et ihan kun olis yrittäny alkaa viel pönkäämään ittee vatsalleen, eli selkeesti oli yritystä käntyä...mikä ei taija onnaa viel pitkään aikaan :LOL: Vaikea kyllä selittää :whistle: Mut ei ollu sellasta "pään mukana heijaamista"...
 
Nipsuli mene ihmeessä vaan sinne lääkäriin hakemaan lääkekuuri. Itselläni on rintatulehdus ja kuuri vielä menossa. Rinnat eivät kuitenkaan olleet kipeät mutta muuten huonokuntoinen. Tulehdusarvot 230!!! :eek: Nyt onneksi on jo melkein normaalit. Kontrollikäynnille menen ens viikolla.
 
jahvetti joo meil kerran meni jo mahalleenkin vahingossa kun sängyllä maattiin vierekkäin ja oli pieni "alamäki" siinä niin siitä humpsahti kun kyljelleen käänty. Mut kyljelleen kääntyilee kyllä lattialla, sylissä ja sängyllä, selällään ei paljon haluu olla!
 
AUTTAKAA!!! mitä me tehdään tuon esikoisen kans, tämä on päivä päivältä kauheampaa..siitä asti ku on päästy vauvan kanssa sairaalasta niin esikoisella on alkanu älytön mustasukkasuus ja se EI TOTTELE MITÄÄN, ei se ennenkään kyllä kaikkea mielellään tehny/ totellu mut nyt tämä alkaa olla jo ihan kauheeta..nytki otettiin illalla tosi pahasti yhteen ja esikoinen huusi kurkku suorana ja minäki siinä ääntäni korotin niin lopulta esikoinen huutaa että tämä ei oo enää perhe,meidän perhe on rikki! :'(

te keillä on enemmän lapsia ja ootte kokenu näitä mustasukkasuus kriisejä, niin miten kauan teillä on se vaihe kestäny? me aletaan oikeasti olla miehen kans kohta niin neuvottomia ku olla vaan voidaan, ei löydy enää ässiä hihasta.. :ashamed:

vauvan kääntymisestä on näköjään ollu puhetta, meidän pikku isäntä on kääntyny kyljeltä kyljelle alusta asti...

mulla maito ilmeisesti vaan vähenee ja vähenee..pari kertaa päivässä saa antaa lisämaitoa, vaikka molemmat tissit tyhjentää niin silti menee vielä 50ml kevyesti..jospa tämä maito nyt ei vielä loppuis.. :( eilen join illalla sitä ykkös kaljaa, mut nykyään tuo kalja maistuu niin kauhealta että en saanu ku puoli pulloa alas joten kuten ja loput piti nakata viemäriin.. :x

piipero86 & poeka 2viikkoa 4päivää :heart:
 
Tervepä terve!

Ei ole juurikaan aikaa ollut tässä koneella olla, tai mielenkiintoa sitten kun lapset nukkuu niin nukun tasan itsekin. Paljon on samoja juttuja meillä täällä käyty läpi tässä parin viikon aikana. Imetyksen tuskaa ja masuavaivoja, iltahuutoa ja yökukkumista, ihania hetkiä ja pitkiä unia. Kaikki on mahtunut pariin viikkoon helposti. Masennusta mä en itselleni vielä ole kasannut, ei kait ole vielä sen aika sitten. Rutiinit olen kasannut päivän jokaiseen hetkeen, jotta jos väsyttää niin on helppo tehdä kaikki tarvittava silti. Joka aamu meen samassa järjestyksessä koko hoidon läpi, vaipan vaihdot, pukemiset, aamupalan, siistimisen... eipähän jää mitään seuraavaan hetkeen ja voin levätä kun vauva nukkuu. Esikoisen kanssa oli masennus jotenkin heti helpolla päällä kun ei ollut muuta kuin se vauva, ei ollut isoja sisaruksia tai mitään omia juttuja jotka olis pitänyt raiteilla. Päivät saattoi mennä pelkässä yöpaidassa siihen asti kun mies tuli kotiin. Ei tällä kertaa. Joka aamu revin itseni ylös klo 7.30 vaikka väkisin, muuten lähtee lapasesta.

Pikku herra on vaativa vauva. Ja on saanut oman laulunkin aiheesta. :D Jos ei ole mitään vialla niin on rauhallinen ja katselee ympärilleen mutta vatsa vaivaa helposti. Ja omaa isänsä masun. Aina ruoan jälkeen tulee vatsa kipeäksi jos laittaa heti nukkumaan tai makuulteen muuten vaan. Ja tunnin päästä on vatsan väänteitä joka kerta, joskus enemmän kuin toisinaan mutta aina niitä on. Osa syy on mun suihkutissit tai oikeestaan toinen tissi, joka suihkuttaa syötön alussa niin että poika saa liikaa etumaitoa liian nopeasti ja kehittää laktoosi-intoleranssin oireet, tästä johtuu siis toi tunnin päästä ruoasta vääntelehtiminen. Se että ei voi heti ruoan päälle levätä on isältä peruja. Eilen illalla oli jo kovempaa huutoakin kun aikasemmin ei ole itkenyt vatsaansa. Ajateltiin että koliikin varmasti kehittää vielä illoiksi, eilen vain harjoitteli. Rauhoittui kyllä kun isänsä hieroi jalkapohjista ja heilutteli lantiota kuin olis slalomia vetänyt. Jos sillä rahoittuu niin päästään helpolla.

Mutta, nyt viemään esikkoa eskariin. Päivittelen syntyneitä tänään myöhemmin lisää.

Vanamo & Viltsu 2 vko 4 pv
 
Nyt on käyty tunnustamassa isyys. Ei ollutkaan mitään ristikuulustelua, allekirjoitettiin kolme paperia ja homma oli selvä. Parin viikon sisään tulee vahvistus.

Meidän vaunuista posahti eilen sisäkumi! Nyt pitää sit soitella polkupyöräliikkeisiin ja lastentarvikeliikkeisiin. Onneksi ulkorengas on ok, joten voin ainakin klonkata vaunut parvekkeelle. Eilen tyttö nukkui parvekkeella kolmatta tuntia. Vähänkö autuutta!
Jospa tästäkin päivästä tulee helppo.. Välillä tuntuu että joka toinen pvä on paha ja joka toinen hyvä..
Viime yönä tyttö nukkui klo 22.30-05 :attn: On alkanut muutenkin nukahtaa klo 21-22 aikoihin ihan itekseen. Eilenkin näytti siltä että vatsa on tosi kipeä ja tyttö oli ihan virkeä mutta siltikin se vaan sammui nopeesti. Aamuyöllä me torkutaan syönnin jälkeen sohvalla, siksi niissä meneekin aikaa toista tuntia.

 
piipero Teillä esikoinen ollut kauan ainut lapsi ja vaatii totuttelua siihen että perheessä on toinenkin huomion viejä. Mulla tuntui ettei aika riitä millään esikoiselle kun aika menee vauvan ja 1v6kk kanssa. Olenkin nyt keskimmäisen nukkuessa päikkäreitä järjestänyt tytölle ja mulle yhteistä aikaa ja olen huomannut ison eron. Tyttö kiukkusi ja raivosi kun kaipaa huomioita. Tietenkin pitää oppia ettei voi olla huomion keskipisteenä koko ajan kun perheessä muitakin lapsia. Jaksuja :hug:
 
onnittelut sinullekin pienestä tylleröstä, ei satuttu yhtä aikaa tositoimiin.voimia ja pikaista paranemista.toivottavasti pian paranet ja saat nauttia vauvaarjesta.hyvä että omaat kultaisen miehen :hug:

minkä ikäisenä olette ottanu vauvaa kylään tai kauppaan?
ei kyllä kerkee koneella järin käymään, taapero vie paljon huomiota..

minni ja tyty 1vk 6päivää
 
Unipussi. Onko kenellekään tuttu kapistus?
Meillä pötikkä nukahtaa yleensä aina rinnalle, ja säpsähtää hereille, kun yrittää siirtää omaan sänkyyn nukkumaan. Tykkää myös huitoa käsillään itsensä hereille.
Kuulin, että unipussista voisi olla apua. Rauhoittaisi vauvaa, eikä tuntuisi niin kylmältä heti alkuun omassa sängyssä.

Viime yö meni ihan harakoille :| tunnin tai kahden pätkissä pieni mies nukkui, äiti ei sitä vähääkään. Tajutonta älämölöä pitää unissaankin.

Voiko Nannista mennä maha sekaisin? Ollaan annettu sitä lähinnä illalla/yöllä joitakin kymmeniä millejä. Kakka on aika lirua, ja sitä tulee useasti. Kannattaisikohan lopettaa Nan/kokeilla jotain muuta merkkiä, vai tottuukohan pienen maha vähitellen?

Imetys on alkanut sujua paremmin :) olen niin onnellinen *koputtaa puuta*. Oikutteleva tissi ei ole enää kipeän pingoittunut, ainoastaan nänni on vielä arka+rikki. No, rintakumilla mennään. Maitoa tuntuisi tulevan ihan hyvin. Onneksi en vielä luovuttanut, vaikka mieli tekikin.
Poika tosin on niin kova syömään, että voi vetäistä kevyesti 50ml Nannia, vaikka olisikin tissitelty koko ilta.

Pessi ja pieni 17vrk
 
No nyt ehtii kirjoittamaan....

POIKA TULI!!!! 3815g ja 52cm ja pipo 34cm.

Silloin perjantaina 7.3 yliaikaiskontrollin yhteydessä kysyivät haluanko jo synnyttää...salissa olisi tila....jee ja tahdoinhan minä! Käynnisteltiin tipalla hiljalleen 12.30 ja kipeäksi muutuin klo 15. Ilokaasulla pärjäsin epiduraalin asti,joka laitettiin 16.50 ja jonka seuraksena paineeni romahtivat radikaalisti. Efedriiniä kaks kertaa sai minut takaisin "tähän maailmaan"...kivut olivat poissa sen pari tuntia. IHANAA! Epiduraalin hiipuessa olin kipeimmilläni ja hieman kärsittyäni sainkin jo luvan ponnistaa. Seitsemän minuutin kuluttua pojan pää syntyi ja kätilö totesi napanuoran olevan kaulan ympärillä...KAKSI KERTAA...siinä vaiheessa minut valtasi paniikki mut kauaa en ehtinyt panikoida kun asia oli jo hoidettu ja kaikki oli hyvin! Sitten tuli loputkin pojasta ja meidät valtasi kova itku, onnesta ja helpotuksesta! Revennyt en lainkaan, eikä tikkejä tullut ja synnytys kesti koknaisuudessaan 5h 20 min. Nyt on kaikki ihan ookoo ja olemme onnelliset!

Palaillaan :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
paino mä kuihdun kohta :/ paino vaan putoo ja putoo vaikka syön ku hevonen.oon jo nyt alle sen painon mitä olin ennen raskautta,ei kiva.muutenkaan en mikään iso oo ja sit viel kuihtuu entisestään... :/ miten mä saan kiloja lisää??? :attn:
Mulla tippui paino esikoisen aikaan 39-40kiloon!! Vaikka mitä söin/tein niin paino vain tippu ja tippu :| Nyt ei toivottavasti tule tuota, pelottaa ajatellakkin..

Imetyksestä Taas maitoa rinnoista tulee todella vähän, aamulla yritin vähän imettää, mutta eipä vauva saanut siittä ravintoa tarpeeksi, korviketta oon joutunut antamaan jo paljonkin.

Linea negra löytyy vielä täältäkin, esikoisen jälkeen haaleni ihan näkymättömäksi, aikaa en tosin muista.

Vauvan vierailusta 4 kertaa ollaan käyty jo kyläilemassä, kauppaan en ole ottanut vielä mukaan, mutta auton kyytiin kyllä..Tänään neuvolantäti kun oli käymässä sanoi että hyvä että päästään jo liikkeelle vauvankin kanssa ja kuulemma pitää yksinkin muistaa käydä jos mahdollisuus on.

Tosiaan vauvan mitat tänään 1vk 5pv:

3650g ( 3510g) Hyvin on noussut :whistle:
py 35,4 ( 34,5).

Pituutta ei vielä otettu..

Onpa joillekkin tullut nopsaan tuo lappunen seurakunnasta, jos ei perjantaihin mennessä ole tullut niin pitää soitella papille.

Onnea vauvatuneille ja halit surumielisille :hug:
 
Vielä piti kysyä ehkäisystä minkä ehkäisyn olette ottaneet/ aiotte ottaa jälkitarkastuksessa?

Itse ehdotin neuvolantätille tänään ehkäisypiikkiä, mutta se ei ollut edes koskaan kuullut siittä :eek: Juu ei asuta landella, tuppukylässä :LOL:

Pillereitä en halua syödä ja kuparikierukasta on huonot kokemukset..Vielä olis ehkäisyrengas..Kellään kokemusta?
 
Nyt PITÄIS nukkua kun kerran voi, siis mun :attn:. Tyttö vetää sikeitä parvekkeella toista tuntia.

Toi ehkäisy on tosiaan ajankohtainen taas... Pitää oikein miettiä asiaa. Mies on sitä mieltä että mulla pitäis olla ns hormoniton kausi välillä eli ei pillereitä. Mutta kun pillereitäkään en voi ottaa ihan mitä tahansa, vaan minipillerit käy mulle. Mitähän muita niitä sit ois.. Nyt ollaan pelattu kumeilla mutta sekin tuntuu hassulta. :whistle:

Musta tuntuu että toi tyttö ois kauhean iso! Paino on varmaan jo yli 4 kg mutta silti kädet joutuu koetukselle. Ei vissiin ole yhtään voimaa mulla käsissä :whistle:

 

Yhteistyössä