Helille kysymys luteaalivaiheesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen 25v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen 25v

Vieras
Hei Heli!
Olen 25-vuotias perusterve nainen, mieheni 28-vuotias perusterve mies. Jätin ehkäisyrenkaan pois n. 2 vuotta sitten jonka jälkeen kesti vuosi ennen kuukautisten alkamista. Kun vihdoin alkoivat, jatkuivat heti säännöllisinä. Kierto 28-31 päivää. Neljä kuukautta olemme olleet ilman ehkäisyä joka oli viimeiset kaksi vuotta kondomi. Ovulaatiotesteillä olen kolme viimeistä kuukautta bongannut LH-huipun KP 18, 16 ja 19. Luteaalivaihe on jäänyt 8pv, 11pv, 9pv pituiseksi. Olen lukenut, että 14 päivää on normaali ja 12 päivää minimi jolloin hedelmöittynyt alkio ehtii kiinnittyä. Seksiä oli aina otolliseen aikaan näinä kaikkina neljänä yrityskuukautena - joko ovulaatiopäivää edeltävänä, ovuaaliopäivänä tai seuraavana. Tiedän, ettei 4kk ole vielä yritysaika eikä mikään, mutta jos on selkeä häikkä, en näe syytä odottaa suositeltua vuotta ennen tutkimuksia. Onko minulla syytä tutkituttaa asiaa, vai onko luteaalivaiheeni ok? Tiputteluvuotoa ei ole, tosiaan säännöllinen kierto ja vuoto n. 4päivää. Gynen perustarkistuksessa ei poikkeavaa. Vanhempani kärsivät lapsettomuudesta 6 vuotta, äidillä keltarauhasen vajaatoiminta.

Kiitän vastauksesta!

Hei vaan,

kiitos kysmyksestäsi.

Kyllähän tuo luteaalivaiheesi jää lyhyeksi ja siihen syynä saattaakin olla juuri tuo keltarauhasen vajaatoiminta, sinullakin.
Ei näe syytä miksi kannattaisi vielä odottaa, käykää lääkärillä asiasta juttelemassa ja asiaa tutkituttamassa, saattaa olla että apu tuohon löytyy hyvinkin helposti.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä