HELI: Miksi raskaus ei ala?

Moi!

Olen 35v. perusterve nainen, hieman ylipainoa ja haaveilemme mieheni kanssa neljännestä lapsesta. Lapset ovat syntyneet 06, 08 ja 11. Jokainen heistä on ilmoittanut tulostaan miltein heti yk 3 ja 4.

Kierukka minulta poistettiin 07/2013 ja sen jälkeen ehkäisyä ei ole käytetty. Kuukautiset tulevat säännöllisesti 24-27. Olen miltein joka kierto käyttänyt CB digi ovulaatiotestiä ja aina hymiön saanut sekä harrastaneet seksiä myös, joten sen puolesta pitäisi olla kaikki kunnossa?! Raskaus ei vaan ala.

Olen käynyt kunnallisella lääkärissä puhumassa asiasta ja jotain verikokeita ja virtsakoekin otettiin sekä papa. Niissä ei ollut poikkeavaa. Odotan aikaa ultraan ja se on ainoa oljenkorsi, josta toivon löytyvän syyn tähän pitkään ja piinaavaan odotusaikaan. Ei pidä tietenkään pois sulkea miehen siemen-nesteen tutkimista.. Voit arvata, että on ollut pitkä vuosi takana.

Syysterkuin,

- M -
 
Hei vaan,

kiitos kysymyksestäsi.

On kovin vaikea tosiaan lähteä arvailemaan mistä johtuu, että raskaus ei nyt neljännen kohdalla olekaan saanut alkunsa niin nopeasti. Tosi asia vain on, että joskus tuo vie enemmän aikaa, tuurillakin on asiaan vaikutusta. Joskus edes selkeää syytä ei löydy. Keskimäärin raskaus alkaa normaalikierrossa n. 20% todennäköisyydellä eli tämänkin vuoksi aikaa voi vierähtää pidemmänkin aikaa. Toisinaan syys lapsettomuuteen löytyy vasta koeputkihedelmöityshoidoissa kun nähdään tarkemmin munasolujen laatu ja hedelmöittyminen sekä alkion jakautuminen.

Tietysti kannattaa myös miettiä onko esim. elämäntavoissa tapahtunut jotain muutosta mistä voisi löytyä selitys siihen miksi raskaus ei ala. Varsinkin miehen kohdalla siemennesteessä voi tapahtua muutoksia, joten jos näyttää että sinulla ovulaatio toimii ja kuukautiset tulevat säännöllisesti, tämä miehen puoli voisi olla hyvä selvittää seuraavana. Siemennesteanalyysi on helppo ja edullinenkin tapa saada paljon tietoa hedelmällisyydestä.

Onnea yritykselle ja tsemppiä, toivottavasti tärppäisi kuitenkin pian!
 

Yhteistyössä