Heippa te asiakaspalvelijat jotka vastaatte puhelimiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ghh

Vieras
Kumpi on parempi: se että asiakas ensin esittelee itsensä ja tervehtii "No Maija Virtanen tässä hei, semmoista asiaa läksin soittelemaan että hammaslääkäriaika pitäisi saada..."

Vai että alkaa suoraan selittämään asiaansa? "Tarvitsisin hammaslääkäriajan kiitos."

Välillä tuntuu niin hassulta esitellä itsensä kun se virkailija siellä toisessa päässä kuulostaa niin hämmentyneeltä... siis tuhlaanko siinä vain turhaan aikaa?

No ei siitä esittelystä haittaakaan ole, jos ei hyötyäkään sikäli, että itse en ainakaan ikinä ehdi saada asiakkaan nimeä muistiin heti esittelyssä vaan joudun kysymään sen erikseen vielä uudestaan asiakkaan tietojen hakemista varten. Usein ihmiset esitellessään itseään vielä sanovat sen nimen niin nopeasti, ettei siitä oikein ehdi saada selvääkään.

Mutta siis minusta kumpikin tapa on ihan ok.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Sanon aina nimeni, kun soitan eri paikkoihin. Työssäni joudun soitteleen ja samoin tietysti asiakkaana soitan. Ehdottomasti pitää esitellä itsensä. Kuuluu käytöstapoihin. Kyllä olisin ihmessäni, jos joku vain töksäyttäsi asian eikä esittelisi itseään. Olen sellaisessa paikassa töissä, jonne soittaessa ehdottomasti esitellään itsensä.

en ole asiakaspalvelija, mutta minusta olisi hassua olla sanomatta nimeä ensin.
Ja siinä kohtaahan se yleensä sanotaan niin nopeasti, että se pitää kysyä kohta uudestaan.

(töissä sain puhelun ja kuulin _selvästi_ kun soittaja sanoi MOI MUSSUKKA! Olin ollut firmassa 2 viikkoa. Kuulin siis väärin, hän tosiaan esitteli itsensä. )

mitä lääkäriajan tilaamiseen tulee, niin ensinhän sitä puhelua pomputellaan terveyskeskuksessa noin kolmasti ennen kuin se saadaan yhdistettyä ajanvaraukseen. Olen kerran selittäny puolet vaivoistani sille respalle...

Kumpi on parempi: se että asiakas ensin esittelee itsensä ja tervehtii "No Maija Virtanen tässä hei, semmoista asiaa läksin soittelemaan että hammaslääkäriaika pitäisi saada..."

Vai että alkaa suoraan selittämään asiaansa? "Tarvitsisin hammaslääkäriajan kiitos."

Välillä tuntuu niin hassulta esitellä itsensä kun se virkailija siellä toisessa päässä kuulostaa niin hämmentyneeltä... siis tuhlaanko siinä vain turhaan aikaa?

Hehe, itsekin olen samaa monta kertaa miettinyt. Nykyään olen päätynyt seuraavaan:

Jos olen varma että soitan johonkin vaihteeseen tms. josta minut sitten ohjataan oikeaan paikkaan, en ala esittelemään itseäni. Jos olen epävarma, niin esittelen itseni ja asiani pikaisesti ja kysyn onko tämä oikea numero kysellä tällaista asiaa.

Esim. hammaslääkäriaikaa varatessani esittelen kyllä itseni. Näissä on yleensä omat ajavarausnumerot ja henkilö joka vastaa puhelimeen kaivaa myös tietoni esiin. Enpä ole huomannut että olisi kukaan tykännyt kyttyrää esittelystä.

Jos puhelu menee vaihteeseen tai vastaavaan niin ei silloin tarvitse esitellä itseään. Muutoin kyllä kuuluu tapoihin esitellä itsensä. Jos sen tekee selkeästi niin ei välttämättä edes kysytä nimeä uudestaan ;)

No itse kyllä melkeinpä poikkeuksetta esittelen itseni kun johonkin soitan, jopa numeropalveluun soittaessa olen sanonut että "Virtasen Maija tässä Helsingistä päivää, saisinko sen ja sen numeron jne..."
Itse olen töissä tk:ssa ja periaatteessa mulle on ihan sama miten toimitaan, monesti tosiaan se nimi menee "ohi korvien" ja joutuu kysymään uudestaan. Usein kyllä kysyn sit syntymäaikaa ja sit vielä varmistan kysymällä/toteamalla nimen uudestaan että on oikea immeinen kyseessä. Tyyliin ".... mikäs se teidän syntymäaikanne olikaan?, oliko se Villentie tuo teidän osoite tai että Virtasen Maijahan työ olitta"

Minä vastaan työkseni puhelimeen. Kyllä oletan ja odotan, että ihminen soittaessaan esittelee itsensä kohteliaasti, ihan niinkuin minäkin teen jos jonnekin soitan. Jos aloittaa vaan töksäyttämällä asiansa, niin tuntuu aika epäkohteliaalta. Ihan niin kuin minun työlläni ei olisi mitään arvostusta, eikä puhelimeen olisi vastaamassa ihminen.

Mulle on kehittynyt jo kyky kuulla se nimikin mikä ensimmäisenä sanotaan ja saada se ylös. Joskus kuitenkin jos keskittyminen herpaantuu, se itsensä esittely antaa aikaa tilanteeseen niin, että siitä toisesta lauseesta saan sitten jo ne tärkeät asiat ylös jos nimi on mennyt ohi. Muutoin ellei esittele itseään, se ensimmäinen tärkeä lause menee ohi. Mutta tosiaan, kyllä mulle ainakin nousee karvat pystyyn jos joku soittaa eikä viitsi esitellä itseään.

Mie esittelen aina itseni. Joskus jos soittaa jonnekkin firmaan jolle EI halua kertoa nimeään (ettei vahingossakaan joudu johonkin asiakasrekisteriin, puhelimyyjien pommittamaksi), niin on kyllä tosi hämmentävää saada sitä keskustelua aikaseks "Hei!.... Tuotaa, hmmm, haluaisin blaablaablaa" Se nimen sanominen siinä alussa on niin selkäytimessä että kaikki menee pieleen jos ei sano :D

Jos soittaa vaihteeseen, riittää kun kertoo mikä on asia niin osaa yhdistää eteenpäin.
Mutta kyllä muissa paikoissa on fiksua esitellä itsensä. Varaan työkseni hotellihuoneita, ja siinä huomaa, miten vaikeaa joskus on esitellä itsensä, tai edes pyynnöstä antaa niitä yhteystietoja.

Pahimmillaan puhelu alkaa, että Päivää "onko teillä tilaa jos me tullaan "
Sitten vastapuoli hermostuu kun kyselen niinkin vaikeita kuin päivämääriä ja nimeä ja henkilömäärää :D

Mun kanssa ei päästä puusta pidemmälle ennen kuin asiakas linjalla kertoo mulle nimensä, kotiosoitteensa ja henkilötunnuksensa. Sitten vasta olen valmis kuulemaan hänen kysymyksensä. Toki kysyn nuo kohdat itse, jos asiakas aloittaa vaikka kysymyksellä "Milloin rahat ovat tilillä?"

Mä toivon että asiakkaat sanoo ensin nimensä. Meillä ajat varataan aina nimellä joten puhelukin etenee luontevasti kun kuulen heti ensimmäisenä nimen. Vastaan itsekin siihen puhelimeen nimelläni.

Sen verran vielä tuosta puhelinkäyttäytymisestä että meillä on sellainen puhelinjärjestelmä jossa jos puhelimeen ei heti ehditä vastaamaan niin asiakkaan numero jää "muistiin" ja sit meiltä päin soitellaan takaisin asiakkaalle. Joskus tuntuu vähän hassulta kun soitellaan takaisin päin niin toisessa päässä vastataan tyyliin "haloo". Itselle tulee vähän sellanen olo et mihinkän minä nyt soitinkaan. Usein asia toki kyllä selviää kun itse esittelin itseni "sairaanhoitaja Matti Meikäläinen Mikkelin päivystyksestä huomenta, olitte soittaneet tänne, oliko minkälaista asiaa?"

Samaa mieltä, oma nimi sanotaan soittaessa ensimmäisenä (poislukien se jos soitat vaihteeseen tai numerotiedusteluun tai varaat taksia)

Mulle (joka olen itse tehnyt puhelintyötä) soitti joku lehtimyyjä joka alkoi ensimmäisenä esittelemättä itseään tivaamaan minun nimeäni, jonka olin vastatessa sanonut. En todellakaan osta yhtään mitään ihmiseltä joka ei esittele itseään kun soittaa.

Mä yleensä esittelen itteni kaikkialle, vaikka ihan yhtä tyhjän kanssa se on kuitenkin kun ei sitä mun nimeä kukaan ikinä kuitenkaan tajua :D

Pitäis varmaan vaihtaa nimeä kun alkaa jo pikkuhiljaa tympimään jatkuva tavaaminen...

Yhteistyössä