Heippa. Onkos kellään ok-talossa vesi-ilmalämpöpummpua lämmitys järjestelmänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eli onko se laitettu uuteen taloon heti rakennus vaiheessa, vai oletteko vanhaan taloon sellaisen asentanut? Kuinka on toiminut? Plussia ja miinuksia ja kaikkee mahdollista tietoa kaipaan. :) Ollaan ostamassa vanha ok-talo missä öljy lämmitys ja ajateltiin tuo vesi-ilmalämpöpumppu sen öljylämmityksen tilalle vaihtaa.

Tiedot mitä olen lueskellut, hehkuttaa säästöjä ja helppoutta, eli onko asia näin vai voiko tulla karvaita ylläreitä.

Siitä saa ainakin vähemmän kotitalousvähennykseen kuin esim. maalämmöstä. Kustannus on tosin edullisempi.

Itse hylkäsin sen vaihtoehdon siksi, että meille olisi pitänyt asentaa niin julmetun kokoinen ulkoyksikkö, että en olisi halunnut sellaista taloa rumentamaan.

Meillä vaihdettiin öljy maalämpöön noin vuosi sitten.

Voiko vesi-ilpu toimia ainoana lämmönlähteenä? Meille jos sellainen tulee, jäänee öljy varalämmönlähteeksi kovia pakkasia tai laiterikkoa varten. Eikös ilmalämpöpumppujen tehot häviä -20 asteeseen päästessä tai ainakin laske sen verran, että koko talo ei jaksa lämmetä?

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Voiko vesi-ilpu toimia ainoana lämmönlähteenä? Meille jos sellainen tulee, jäänee öljy varalämmönlähteeksi kovia pakkasia tai laiterikkoa varten. Eikös ilmalämpöpumppujen tehot häviä -20 asteeseen päästessä tai ainakin laske sen verran, että koko talo ei jaksa lämmetä?

Niissä on varmaan lisälämmönlähteenä sähkövastus, kuten meidän maalämmössäkin.

Vesi-ilmalämpöpumpun voi vaihtaa esim. öljylämmityksen tilalle.
Miten meinasitte hoitaa sen lämmönlähteen muuttamisen tarvittaessa? Yhdessä noita ei varmaankaan voi käyttää. (viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä).

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Miten meinasitte hoitaa sen lämmönlähteen muuttamisen tarvittaessa? Yhdessä noita ei varmaankaan voi käyttää. (viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä).

No kuule, hitsin hyvä kysymys:D Homma on siis vielä täysin vailla konkreettista suunnitelmia, kuten ehkä huomaa. Tarttee opiskella lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Joo, meillä ainakin suunnitelmana on, että öljysäiliön tilalle pistetään se pumpun sisäyksikkö. Ja sähköhän siihen tulee mukaan, kun pakkaset menee liian koviks. Onneks on myös varaava takka, jos tälläsiä talvia viä tulee. Noita remppa touhujahan vasta vähän keväämmällä tehdään, kun pakkaset lauhtuu. Sitä ei tosin oo tullu tietoon, että kuinka varma toimisia ne pumput sit on, tai no, lähinnä sitä varten kyselenkin, et jos jollai omakohtasta kokemusta.

Kyse siis ilmanlämmöntalteenottojärjestelmästä vai mikä se nyt oli sanahirviö...

Tuttavilla on, mutta vaatii toimiakseen myös leivinuunin tai vastaavaan kunnon varaavan takan. ja sitä pitää sit lämmittää usein talvella.
Vaihtoivat puulämmityksestä siihen. Mutta, jos teillä on toimiva öljylämmitys (suht tuoreet kattila,poltin ja äsiliö) ei missään nimessä kannata toimivaa järjestelmää vaihtaa. Vasta sitten kun vanhasta aika jättää.

Vaatii toimiakseen... no ei vaadi! tottakai on hyvä jos kovilla pakkasilla on apuna niin ei mee sähköä mut ei se laite mitään takkaa vaadi!! eikä tarvii usein lämmittää jos ei oo pakkasta.. älä tommosta pötyä puhu

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Kyse siis ilmanlämmöntalteenottojärjestelmästä vai mikä se nyt oli sanahirviö...

Tuttavilla on, mutta vaatii toimiakseen myös leivinuunin tai vastaavaan kunnon varaavan takan. ja sitä pitää sit lämmittää usein talvella.
Vaihtoivat puulämmityksestä siihen. Mutta, jos teillä on toimiva öljylämmitys (suht tuoreet kattila,poltin ja äsiliö) ei missään nimessä kannata toimivaa järjestelmää vaihtaa. Vasta sitten kun vanhasta aika jättää.

Tarkotatkohan sä tässä poistoilmalämpöpumppua? Ei sekään toimiakseen mitään leivinuunia tartte, mutta onhan siitä paljon hyötyä.
Vesi-ilmalämpöpumppu siirtää ulkoilman "lämpöä" veteen. "lämpöä" lainausmerkeissä siksi, että monikaan ei ymmärrä, miten vaikkapa -10 asteisessa ilmassa voi olla lämpöä :)

meillä menee pumppu sähkölle -25 asteessa. eli pakkasilla lämmitetään uunia, ei muuten. käyttövesi ja lattialämmitys lämpee pumpulla. ja ilmastoinnissa lämmön talteenotto

Alkuperäinen kirjoittaja kkk:
meillä menee pumppu sähkölle -25 asteessa. eli pakkasilla lämmitetään uunia, ei muuten. käyttövesi ja lattialämmitys lämpee pumpulla. ja ilmastoinnissa lämmön talteenotto

Onko teillä ollut kauan toi pumppu? Onko ollut toimiva?

Naiset ovat taas hukassa tekniikan kansa. Google on oiva apu tiedon haussa. Ja on helppoa asia pyytää tajous alan yritykseltä.
Samasta paikasta saa tietotaitoa ihan pyytämättäkin.

Meillä taas suunnitelmissa käyttöön myös ilma-vesilämpöpumppu mut öljyn rinnalle. ollaan myös harkittu aurinkopaneeli mahdollisuutta. Otetaan myös vastaan kokemuksia!!!

Alkuperäinen kirjoittaja man:
Naiset ovat taas hukassa tekniikan kansa. Google on oiva apu tiedon haussa. Ja on helppoa asia pyytää tajous alan yritykseltä.
Samasta paikasta saa tietotaitoa ihan pyytämättäkin.

Mut saako puolueetonta tietoa yrityksiltä...miehet on niin sinisilmäisiä;)

Itse pyysin tarjouksen ilamvesilämpöpumpusta asennettuna laadukkaasta firmasta. Toimivan öljylämmityksen rinnalle.
Mikä estää itse opiskelmasta aihetta ja perehtymästä modernin tekniikan saloihin.

meille tuli Sanyon ilma-vesi-lämpöpumppu MARRASKUUSSA 2009 ja nyt ollut ulkoyksikkö viikon rikki..että viddu sanon minä..ja korjaajasta ei ole kuulunut yhtikäs mitään..meillä on niin antiikkinen öljylämmitys talossa,että firma suositteli,et sitä ei jätetä rinnalle ollenkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja man:
Itse pyysin tarjouksen ilamvesilämpöpumpusta asennettuna laadukkaasta firmasta. Toimivan öljylämmityksen rinnalle.
Mikä estää itse opiskelmasta aihetta ja perehtymästä modernin tekniikan saloihin.

Just asuntomessuilla kesällä perehdyin tän tekniikan saloihin. Siellä oli puolueetonta tutkimustyötä tehnyt taho. Ilmavesilämpöpumpun hinta hyötysuhteet ei ole vielä kohdallaan hänen mielestään eli hyöty jää vielä liian pienksi. Kehoitti odottamaan muutaman vuoden jos mahdollista ,tekniikka kehittyy kuulemma huimaa vauhtia tällä saralla ja samalla hinnat tippuu. Myyntipuheet kertoo sit ihan toista...mistähän se johtuisi?

Yhteistyössä