*HEINÄMAMMAT 2009*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauliina75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauliina75

Vieras
Mukavaa kun täällä vielä pyörii ketjulaisia :) Ja kivasti kuullostaa monella lähteneen arki rullaamaan.

Minullakin tosiaan se synnytys sitten vihdosta viimein käynnistyi 41+3! Päivääkään en olisi enää jaksanut! Olin aivan kamalan kipeä ja tuskainen loppuviikot. Synnytystä edeltävä päivä meni helvetillisten häpyliitoskipujen kanssa itkien. Mutta itse synnytys oli todella helppo! Edeltävänä yönä koin ensimmäiset "oikeat" supistukset jotka kuitenkin loppuivat miltei samantien. Aamulla tuli taas muutamia, mutta säännöllisyydestä ei tietoakaan; välit vaihtelivat tunnista kymmeneen minuuttiin. Meninkin sitten yliaikakontrolliin, mikä oli sovitusti sinä päivänä. Matkalla tuli muutama vaisu supistus ja samoin sitten sairaalassa kun olin käyrällä. Lääkärin tutkimuksessa todettiin että kohdunsuuni oli jo 4 cm auki! Olin aivan epäuskoinen, mutta onnellinen! Viimeksi tässä vaiheessa supisteli jo kovasti ja epiduraalia suunniteltiin. Lääkäri pyöräytti sormeaan kohdunsuulla ja menin synnytysvastaanottoon odottelemaan josko supistukset alkaisivat todenteolla. Ja alkoivathan ne. Pääsinkin pian saliin, kun halusin kokeilla ilokaasua (mikä ei ollut yhtään hyvä). Supistukset olivat kovia, mutta siedettäviä, joten en halunnut mitään muutakaan. N. tunnissa kohdunsuu oli jo 7-8cm ja pyysin saada kokeilla kohdunkaulan puudutusta. Se veikin supistuskivut kokonaan! Samalla puhkaistiin kalvot. Pian alkoikin tuntumaan kova paine ja hillitön ponnistamisen tarve. Tyttö syntyi muutamalla ponnistuksella tunti puudutuksen laitosta. Olin aivan sekaisin onnesta että pääsin synnytyksestä niin helpolla! Oli aivan täydellisesti erilainen kokemus kuin esikoisen syntymä.

No mutta se on nyt historiaa ja arki luistaa kahden lapsen kanssa ihan kivasti. Muistan kuinka esikoisen kanssa oli totutteleminen oman ajan vähyteen, nyt sitä aikaa ei ole lainkaan ;) Esikoinen ei ole juurikaan mustasukkainen, kunhan hänkin saa jakaa vauvalle hellyyttä ja suukkoja. Kyllä pojillakin on hoivaviettiä, paljon! Pikkaisen oli masuvaivoja, mutta ne jäivät vyöhyketerapeutille. Imetyskin sujuu, onneksi, kuten esikoisestakin. Rinnat eivät ole läheskään niin pakkautuneet, kun tyttö syö vähemmän/laiskemmin. Tyttö on nykyään hyvä nukkumaan öitä, viimeyönäkin heräsi vain kerran syömään, ihanaa! Päivät menee sitten lyhyempiä torkkuja ottaessa. On todella virkeä tapaus, hymyilee kovasti ja seurailee kiinnostuneena kaikkea ympärillään. Aivan ihana!

Ainiin, 7vk neuvolan mitat (2 viikkoa sitten) 5180g ja 59,5cm. Pitkä ja hoikka tyttö.

Heippa! Kiva Pauliina että viitsit aloittaa meille uuden ketjun tälle puolelle. Itsekin mietin samaa mutta en saanut aikaiseksi =) Ja mukava kuulla että synnytys meni hyvin!

Meillä vauva on syönyt nyt hieman tiuhemmin öisin, taitaa olla tankkauskausi meneillään kun 2h välein piti heräillä. Viime yönä tosin heräsi vain 04 ja 06 syömään. Meillä vauva nukkuu pinnasängyssä, mutta usein myös osittain vieressä kun nukahdan monesti syöttäessä. Itse en osaa ihan kunnolla nukkua jos vauva on vieressä, jotenkin kai sitä varoo niin paljon sitten alitajuntaisesti.

Vatsavaivat ovat helpottaneet huomattavasti, meillä auttoi selvästi kun otettiin Idoform maitohappobakteerit käyttöön. Tiettyjä ruokia tosin joudun karttamaan edelleen, mutta noin muutoin rauhoittaa mahaa hyvin nuo maitohapot.

Ylihuomenna olisi 3kk neuvola, laittelen sitten lisää kuulumisia. Kirjoitellaan!

Moimoi!

Kiitos Pauliina uuden ketjun alottamisesta! Toivottavasti mahdollisimman moni ehtii tänneki kirjottelemaan!

Meillä parin viikon päästä 3kk neuvola, joten tämän hetkisiä mittoja en tiiä. 2kk neuvolassa ne oli 60cm ja 5960g. Hyvin on Lilja siis kasvanut:) Täällä mennään pelkällä tissimaidolla, jota on pullosta muutaman kerran annettu, kun äiti on ollu poissa, mut aika huonosti tyttö siitä syö. Syömisvälit on onneks pidentyneet päivisin kolmeen tuntiin, kun vielä vähän aikaa sit Lilja tankkas puolentoista-parin tunnin välein. Yöt on alusta asti ollu rauhallisia, kerran tai kaks herätys. Ennätys taitaa olla 9h putkeen unta:) Äiti tykkää!

Kovasti Lilja jo juttelee ja on oikea aurinko. Hymy on herkässä ja hän osaa jo pöristellä oma-alotteisesti odottaen vastapöristelyä:) Hauskaa! Kääntyminen ei taida tapahtua tosin ihan heti, kun ei vielä merkkiäkään siitä. Jalat kyllä viuhtoo kovaa vauhtia, mut ei yläkroppa liiku mihkään...Kyllä sitä ehtii! Mahallaan tyttö ei tykkää olla kanssa ollenkaan, vaan hermo menee aika pian. Vaikka päätä kannatteleekin jo tosi hyvin sylissä.

Alkaa jo uusi vauvakuume kolkuttamaan ovea... ;)

Kertokaapa kuulumisia!

Helmii ja Lilja 2kk 2vko

Kiitos uudesta ketjusta :)

Nyt on neiti 4 kk ja eilen maistettiin vähän pottua :) oli niin vauhti päällä vauvalla ettei se tainnu edes huomata mitä sinne suuhun meni :) Nanna on nukkunut tosi hyvin yönsä, mutta tuossa pari viikkoa sitten alkoi heräileen 2 tunnin välein syömään. Taisi olla tiheän imun kausi tai sitten tarttumaan oppiminen vei yöunet mennessään. Viikko sitten aloin antamaan iltasyötöllä velli-maitoa ja unetkin on sitä myöten palautuneet. Pullo on alkanut taas maistumaan, ja vähitellen ollaan siirtymässä siihen kokonaan. Luulen että oma maitoni on muuttanut sen verran koostumusta ja makuakin ehkä että pullomaito on parempaa. Vielä kuitenkin osaa tissiä "pytää" kun ei ole niinkään nälkäinen vaan tahtoo nautiskella nukkumaan laittaessa.

Meillä on nukuttu alusta saakka omassa sängyssä omassa huoneessa ja luulenkin että tästä syystä meillä nukutaankin niin hyvin. Nanna alkoi jo vähän yli 1 kk iässä oppimaan yön ja päivän eron, nukkumaan mennään klo 20-21 ja kunnolla herätään sitten 7-8 aikoihin. Jos herää yöllä syömään niin laittaa heti syötyään nukkumaan. 2kk iässä oli vaihe ettei nukkunut päivällä lähes ollenkaan, sylissä vaan jos silloinkaan, mutta sekin on nyt helpottanut ja neiti nukkuu 3-4 päikkärit, tunnin kerrallaan.

Täälläkin vielä kääntymistä odotellaan, sohvalla jalat selkänojaa vasten kääntyillään, mutta lattialla ei kuitenkaan vielä. Eikös se kääntyminen ala km. 5 kk iässä. Ja kaikki mitä käteen saadaan laitetaan suuhun :) Harmi tuntuu olevan kun aivot pelaa mutta kroppa ei tottele :D Oma nauruni saa tytönkin nauraa rätkättämään :) Muuten tyttö on aika hitaasti lämpeävä ja vieraille ei kyllä turhia hymyillä. Mutta itse olen ollut samanlainen, samoin mummonsa :)

Eläinten kanssa on mennyt hyvin, toinen koira vahtii kuin omaansa ja toinen tahtoisi kovasti tutustua ja hoivata (kielellä tottakai) Toinen kissoista jouduttiin valitettavasti loppettamaan maksakasvaimen takia, mutta toinen on tallella eikä hänen korkea-arvoisuutensa ole edes huomaavinaan vauvaa.

Kertoilkaahan muutkin eläinkokemuksia ja vuavojenne kehitystä, on niin kiva huomata kuinka tuo pieni persoona kasvaa :)

Jahas, nyt kuuluu lastenhuoneesta hilpeää hihkuntaa jotenka kuulemisiin :)

MOI KAIKILLE!

Tässä 3kk mittoja; paino: 7.450kg, pituus: 63.2cm ja pipo: 42.2cm Iso jässikkä!

Onpa hauskaa kun moni on palannut tänne!!! Mahtavaa!

Meillä koira on ottanut hyvin vastaan pienokaisen. Annetaan sen välillä pusiakin pikkusta. Jännää nähdä sitten kun poika lähtee liikkeelle, niin miten pitkämielinen koira onkaan.. Kova se on kuitenkin meitä vahtimaan, kun mies ei ole kotona...

Poika kanssa aika rauhallinen, ja ei pienestä hätkähdä. Hymyilee päivittäin, nostaa päätään ja viihtyy tovin masullaan. Inhoaa pukemista ja varsinkin kypärämyssyä! Ja on kova polskimaan vedessä, se taitaakin olla pikkusen lempihommia tissuttelun jälkeen tietenkin :)) On myös hoksannut omat kätösensä, jotka ovatkin kokoajan suussa...

Eipä sen kummempaa...

Ainiin, mietityttää aika paljon se sikainfluenssa...ottaako rokotteen itselle vai vaaville vai molemmille tai ei ollenkaan... onneks ei olla enään raskaana kukaan!!! huh huh..

T. mymmeli ja pikku-ukko

Moi pitkästä aikaa!
Täälläkin tyttö kasvaa hurjaa vauhtia tissimaidolla. Ens viikolla 3kk neuvola ja painoa varmasti jo yli 7kg :D
Aika hauskaa lueskella teidän kullannuppusista jotka nukkuu hienosti ja on iloisia ja säyseitä. Meillä oli aluksi paljon massuvaivoja ja maitoallergiaakin epäillään. Meillä siis alusta asti kunnon menoa ja meininkiä on riittänyt. Ja sitä kuuluisaa univelkaa on kyllä muodostunut enemmän kuin laki sallii :D Mutta päivääkään en vaihtaisi ja ihanaa huomata miten massuvaivojen ja flunssan jälkeen meidän neidistä on kuoriutunut oikein ihana ja hymyilevä pätikkä!

Kissan kanssa meillä on ollut "pieniä" ongelmia. Ekaan kuukauteen ei ollut huomaavinaankaan koko lasta mutta sitten alko eteiseen pissailu. Meni kengät ja matot ja sanomalehdet ja kaikki. Nyt mies on antanut 1kk lisää aikaa että tottuisi ja lopettaisi pissailun, jos ei lopeta niin pakko kait siitä on luopua :( On kauhean sylikipeä ja puskee syliin joka välissä jopa vieraille mitä ei ennen tehnyt. Mutta jospa se tästä!

Tuosta sikainfluenssasta....hmmm voiko sitä antaa alle 6kk ikäiselle? Mä vähän epäilen että ite sairastin sen jo joten itelle se on turha....

Tervehdys! Kiva kun on tullut paljon kirjoituksia!

Meillä oli eilen 3kk neuvola, painoa oli 6610g ja pituutta 61cm, ihan reippaasti kasvanut edellisestä käynnistä. Suunnilleen samoissa mitoissa menee kuin veljensä samanikäisenä. Rotatehoste saatiin ja ensimmäinen piikki ja voi sitä surkeaa ilmettä kun pistettiin.. Oli hieman väsyneempi eilen, mutta ei onneksi tullut kuumetta. Tänään ollut taas ihan iloinen oma itsensä =)

Tsemppiä Minttu teille allergiaongelmiin. Meillä myös poitsu oli alkuun tosi vatsavaivainen, mutta helpotti tosiaan ne maitohapot + oman ruokavalion karsiminen. Eilen vaan tuli epäilystä jostain allergiasta meilläkin, kun kasvoissa on hieman ihottumaa joka ajoittain "lehahtaa" punaisemmaksi syötön jälkeen. Jätin nyt kananmunan ja soijan pois, samoin aloitettiin laimea kortisonivoide. Voide näyttää heti helpottaneen, eikä ole punoittanut enää. Toivottavasti ei siis ollut allergista ihottumaa, vaan jotain muuta. Seuraavaksi joutuisi jättämään maidon ja viljat pois, ja sitten menee jo hankalaksi kun itselläkin on ruoka-allergioita niin lopuu pian syöminen! Mutta tosiaan ainakaan vatsaoireita ei ole ollut ja kasvu ollut hyvää, niin TH ei kovin huolissaan asiasta ollut.

Meillä koira ei juurikaan ole noteerannut uutta tulokasta, on jo aika vanha ja viihtyy omissa oloissaan. Esikoiselle joskus hermostuu, jos poika ei anna olla käskyistä huolimatta rauhassa. Toisaalta välillä kaveeraavat koko ajan, kun poika syöttää koiralle salaa herkkuja.. Edesmennyt toinen koiramme taas ahdistui aika paljon silloin esikoisen synnyttyä, mutta ei ollut mitenkään vihainen, vaan lähinnä stressaantunut. Jossain vaiheessa mietittiinkin hetkellistä sijoitusta ystävälleni, mutta koiralla tuli sitten fyysisiä ongelmia (kasvain). Nyt keväällä jouduttiin lopettamaan, kun kasvain uusi heti leikkauksen jälkeen ja olisi ollut toisenkin ison leikkauksen tarpeessa, taisin siitä tuonne odotuspuolelle kirjoittaakin =( Onneksi toinen on pysynyt sentään terveenä, vaikka on myöskin iäkäs. Toivotaan että Mintun kissa rauhoittuisi, ikäväähän se on eläimellekin jos on kovin ahdistunut koko ajan.

Rokotuksia mietittiin ja päädyttiin että ei oteta tuohon sikainfluenssaan, mielestäni sitä ei ole niin kauaa testattu että ainakaan lapsille otettaisiin. Aikalaillahan nuo sikaflunssan oireet vastaa ihan tavallista influenssaa. Yleisesti olen hyvin "rokotusmyönteinen" itsekin vähän sivuvalla alalla työskentelevänä, mutta hieman pidempää näyttöä haluan ensin kyseisen rokotteen eduista/haitoista. Toisaalta täytyisi vähän tarkemmin perehtyä vielä asiaan, voihan se olla että tullaan toiseen päätökseen myöhemmin.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

tigi + pojat

No niin, toivottavasti nyt olisi hetki aikaa kirjoitella kuulumisia.

Iida 3kk nukkuu keinussaan. Neuvolan mitat olivat 61,5cm ja 5750g. Pitkä ja hoikka neiti.

Äitiys on aivan älyttömän ihana asia! Sen nämä ekat 3kk on todistaneet. Pari ekaa kk meni tutustuessa ja opettelussa, mutta sen jälkeen on alkanut arki sujua huolettomammin. Mitään isompia huolia meillä ei ole ollut, mutta on tuo elämänmuutos ollut suuri! Iida on nukkunut alusta asti ilman suurempia itkuja. Yöllä on heräity alusta lähtien 3-4kertaa, mutta silti en koe että minulle olis kerääntynyt univelkaa. Iida nukkuu perhepedissä eli äidin kainalossa ja herättyään saa heti maitoa ja sitten siihen oikeastaan molemmat taas nukahdetaan. Iidan painonnousu kitsasteli tuossa 2kk korvilla ja olen siitä lähtien antanut kerran-pari rintojen jälkeen korvikemaitoa päivässä ja sen jälkeen paino onkin lähtenyt mukavasti nousemaan. Pahimmillaan tuli vain 185g kolmessa viikossa, mutta sen jälkeen yli 200g viikossa! (Oltiin siis neuvolassa painokontrolleissa viikon välein) Iida vain on niin älyttömän kiltti lapsi ettei ole nälkäänsä huutanut. Ja jos joskus onkin, niin itkun olen kuvitellut väsyitkuksi ja antanut tutin ja hyssyttänyt sylissä uneen... Mutta nyttemmin olen luultavasti parantunut itkujen tulkinnoissa.

Meilläkään ei vielä itse käännytä, mutta yritys on kova! Pää vain painaa vielä liikaa. Muuten tyttö on tosi terhakka ja touhukas. Kädet on löytynyt kk sitten ja nyt on pari viikkoa tarttunut esineisiin ja vie ne tottakai aina suuhun. Ja voi valtava tuota kuolan määrää! Paita napaan asti märkä jos leikkihetkissä ei ole tutti suussa! Samoin Iida on alkanut jokeltaa tosi kovalla äänellä ja kiljahtelee värikkäille leluilleen puuhamatolla. Aika menee tosi nopeesti. Ei Iida enää ole mikään vauva. Sylissäkin voi kantaa niin kuin pikkulasta, kun neiti kannattelee niin hyvin itseään eikä edes suostu olemaan selällään näkemättä ympäristöään.

Tosi kiva lukea teidän muiden kuulumisia ja seurata heinälapsiemme kehitystä!
Possutautia täällä Turun seudulla pelätään kovasti kun rokotuksiakaan ei pienet vielä saa.

Mukavaa ja pirteää syksyä!

Elwiira ja IIda

Heipä hei,

tyttö nukkuu toistaiseksi jotenka tulin kertoileen kuulumisisa... Vauvarokko tuli kyläilemään, enää tosin vain näpyt jäljellä. Hammaskin ilmeisesti tekee kovati kpeästi tuloaan. Ma ja ti oli tytöllä lämpöä 38. Kovasti kitisi eikä suostunut sänkyynsä jäämään nukkumaan, joten mittasin kuumeen ja sitähän oli. Nukkui sitten riepu kaksi yötä äitin kainalossa ja keskiviikkona ei enää kuumetta ollut, torstaina huomasin näpyt/laikut vatsassa ja myöhemmin niitä ilmestyi kasvoillekkin.

Aloin jo eilen epäilemään korvatulehdustakin kun ei yhtäkkiä suostunut imemään... Huusi vain aina kun oli pari kertaa imaissut ja lopetti sihen. Illalla vihdoin kelpasi. Voiko tuo hampaiden tulo jotenkin aiheuttaa tuon imemättömyyden? Muuten on ollut ruokahalua, syötiin peruna-porkkana sosetta eiölen ja tänäänkin. Tänään on taas imenyt normaalisti... Vai voiko johtua tuosta vauvarokosta? Luin että siinä imusolmukkeet voi turvota ja kitalakeen/kurkkuun(?) jotain paukamaa nostaa?

Siskonpojalla on todettu tänään possunuha, eli siellä on odotettavissa koko perheen (3 poikaa) sairastuminen. Sisko on hoitoalalla ja oli eilen käynyt rokotteen ottamassa, mutta eihän se nyt ehdi vaikuttaa kun perheessä ollaan jo kipeinä. Itse koen tuon rokotushömpötyksen hieman turhana, enkä meinaa sitä rynnimällä lähteä ottamaan. Kyllähän se itsellä menee sairastaessa, mutta on se kurjaa katsottavaa kun pieni on kuumeinen :(

Siinäpä sitä taas kerrakseen, kertokaahan ystävät hyvät tuosta hampaiden tulosta, miten on oireiltu?

Moi! Olipa kiva ylläri löytää teidät uudesta ketjusta! Pikaisesti kirjoittelen kuulumiset eli meidän poitsu voi ja kasvaa hyvin!

3 kk mitat olivat 7480g ja 64,4 cm. Ensimmäiset rokotukset saatu, rotarokotteesta tuli veriripulia =( Vastasyntyyneenä kuultiin sydämessä sivuääniä, joiden takia jouduttiin viettämään synnärillä yksi ylimääräinen yö. Nyt viime kuussa tehtiin sydämen ultraäänitutkimus ja kaikki oli onneksi ok.

Isoveli 3v. ja varsinkin isosisko 10v. ovat innokkaita hoitajia. Tosin havereitakin on sattunut kun isoveli työnsi postilaatikolla käydessäni yhtäkkiä vaunut syvään ojaan jolloin pikkumies mätkähti vaunuista ojan pohjalle, mutta selvittiin onneksi säikähdyksellä!

Päivät kuluu erinäisissä kerhoissa rampaten, yöt nukutaan pari kertaa tissillä tankaten. Iltaisin poitsu viihtyis koko ajan tissillä ja väsyneenä ei isän syli kelpaa. Huutaa kurkkusuorana ja heti rauhoittuu kun itse otan hänet syliin. Muuten on melkoinen hymypoika.

Kotona talonlaajennus menossa (=yleinen kaaos!), kohta saadaan poitsulle oma huone valmiiksi. Sellasta tänne meille. Oli kiva kuulla teistä! Kirjoitellaan =)

Terve!

Martza onpa kiva huomata, et edes jollakin on samankokonen poika kun toi meidän :)
Tuntuu et kaveri vaan paisuu kuin pullataikina, mut onhan se hyvä et kasvaa! Ärsyttää vaan joittenkin kommentit, et ollaankos sitä oltu ruoka-aikaan kotona jne jne.. noh tuskin kukaan mitään pahaa niillä tarkoittaa. Olenpa itsekkin ollut pienenä oikea michelin-akka! Meillä koko 68 ja 74 käytössä. Niinja ollaanko ainuita jolla kakkiväli jopa 2vkoa!?

Täällä on taisteltu yöunien kanssa. Meinas mennä rytmit ihan yhtäkkiä tunnin välein syötöiksi, ja niin että poika nukkuu yhen tissin päällä ja imee toista ;)) Oikea tissibaari. Ilmeisesti kun nukutaan vierekkäin, niin herään tavallaan joka puhinaan ja tarjoan rintaa liian helposti. Lisäksi ollaan ennen pärjätty öisin vaan yhdellä tisulla, mutta unet ilmeisesti pitenee rutkasti kun syöttääkin kaksi.
Nyt kun otin asian työn alle, niin ei mitään ongelmaa olekaan. Viime yökin oli oikea ihme; nukkumaan klo: 20, eka syöttö 03 ja seuraava 07 jonka jälkeen hereille tai torkkuja.. eli ei oo valittamista enään. Tätä on tosin ollut vasta kolme yötä, mutta olenpahan saanut levättyä ekaa kertaa 4 kk. HUH!!!! Ennen pisin väli oli tasan kolme tuntia, jonka olin saanut nukkua putkeen. Tai siis on poika nukkunut ekan pitkän pätkän aina siitä klo 20 eteenpäin, mut enhän minä silloin mene nukkumaan. Eli meillä tuntu auttavan kaksi rintaa, ei reagoiminen joka puhinaan sekä nukkuminen hiukka kauenpana. Saas nähdä kauan tätä herkkua sitten jatkuukaan.

Mites muilla onko peitto heilunut - suora kysymys :) johon suora vastaus, meillä ei! Olo on ollut mitä omituisin ja halut on kadonneet. Varmaan vaikuttaa myös se ettei ole kuukautiset alkaneet. Mies kyllä kuulemma ymmärtää. Tietenkin oma muuttunut vartalonkuvakin vaikuttaa. On jotenkin omituista, miten sitä on muuttunut, tissit roikkuu (JO!!?) kiloja muutama ( tai siis 6:) alapää venynyt (ainakin hiukkasen) ja se mahakaan ei ihan vielä taida olla entisellään. Nyt oon huomannu kuinka pinnallinen oon kait sitten ennen ollut, kun noi kaikki on ollut mulle tärkeitä, tai siis et ne on hyvässä kunnossa on ollut tärkeetä. Niinja onhan se äidiksi tuleminen ollut henkisestikin aika mullistava kokemus... Haluun mun hormonit takas ja kuukautiskierron, ettei tarvitse tuntea itseä ihan frigidiksi ( juuri synnyttäneenä ;)))) taidan olla vähän hölmö!

Mites muistitte isiä, isänpäivänä? Minä leivoin täytekakun :) Kortti jäi tekemättä...

Mymmeli ja pojanpallero

Sain tyllerön nukkumaan ja tulin kurkistelemaan kuulumisia. 4 kk neuvolan mitat oli 8370 g ja 65 cm :) seuraavaksi taas tiedossa rokotusta ja lääkärineuvola meillä venähti sinne 5 kk kun ei ollu aikoja aiemmin...

Soseita syödään niin että napa rutisee, nyt menee kolmesti päivässä puoli purkkia. Kiva kun kohta voi alottaa puurotki. Tissillä oloa ollaan yritetty vähentää niin etten enää tarjoa enkä annakkaan kun herää päikkäreiltä. Aattelin että eihän siinä oo mitään järkee jos nukkuu about tunnin ja on sitä ennen mänkänny vattan täyteen, ja taas tisuteltas ihan huvin vuoksi vaan. Oon kiinnittäny nyt enemmän huomiota syöttöväleihin että saatais vähän rytmiä....

Mites teillä muilla, joko on rytmit kunnossa ja jos on niin millaset rytmit ja rutiinit teillä on? Meillä ei vielä oikeastaan ole muuta rytmiä kun päikkärit samoihin aikoihin joka päivä ja iltarutiinit on öljyämiset, pyjaman puku, velli ja tissi. Ruokailurytmit kun sais vielä ojennukseen niin oisin tyytyväinen. Onneksi tuo tylleröpallero ei oo mitenkään tapojemme orja eli ei paljon vaikuta hänen mielenrauhaan vaikka vähän epäsäännöllisiä ollaankin :)

Suoraan kysymykseen suora vastaus, täällä ei oo peitot heilunu vielä :) koen jotenkin tuon imetyksen häiritsevänä tekijänä.... aikaa olis, eikä aina niin hirveesti väsytäkkään mutta joku siinä vaan on ettei hirveesti tee mieli. Tai tavallaa tekee mieli ehkä niinku henkisesti mutta fyysisesti ei... onneksi tuo mies on tottunut tässä ilman olemaan ja jaksaa odottaa seksipedon heräämistä.

Iskä sai meillä lahjaksi valokuvataulun jossa ruskeasävyinen kuva hänestä ja vastasyntyneestä sekä tämänhetkiset jalan-ja kädenjäljet painettuna ja tietty kortin ala 4 kk taitelijalupaus :)

Nyt alan nauttimaan omasta ajastani ja syvennyn kirjaan, hyviä ja rauhallisia öitä!

Neuvolakuulumiset täältäkin. Tyttö on nyt 3kk ja mittoja 5900 ja 62,5 cm. Eli pitkä on ja hoikkeliini. Kasvu on kuitenkin tasaista joten hyvä näin :) Olin vähän aikaa sitten huolissani rintamaidon riittäyydestä, kun on niin kovin paljon hoikempi kuin esikoiseni (=michelin mies). Ahkeran tisuttelun ja runsaan vedenjuonnin seurauksena minusta on tullut dolly parton :D Tyttö vetelee välillä 6h yöunta putkeen, joten ei tuo kovin nälkäinen ole...

Oikein hyvin on muu kehitys kohdillaan. Jos pidämme häntä jalkojen päällä selällään, niin tyttöhän lähtee kääntymään. Ottaa jaloilla vatsastani vauhtia ja sit mennään! Täytyy pitää kiinni ettei tipahda. Ei nyt vielä tarttis lähteä liikenteeseen.. Kait nuo 2 v esikoisen touhut innostaa, pitäis päästä jo mukaan! Kovasti on myös äänessä. Täytyy olla että meillä saa äänensä kuuluviin!

Sai rotavirusrokotteen ja siitä tuli vähän ilmavaivoja. Käsittääkseni viikon päästä voi odottaa reilumpaa kakkaamista.. Muut rokotukset päätettiin siirtää parilla viikolla eteenpäin, tykkäsin ettei kaikki tule samaan syssyyn.

Seksiä on ollut meillä kerran.. Esikoisesta libido oli nolla miltei koko imetyksen ajan. Myös repeämät ja episiotomia hidastivat aloitusta. Eka kerta jännitti ihan hirveästi, olo oli kuin neitsyellä :) Nyt ei sellaista ole, mutta ei vaan huvita. Eikä jaksakaan. Onneks mies tietää jo että jossain vaiheessa helpottaa!

Rytmeistä; meillä on selkeästi yöaika ja päiväaika. Päivällä tyttö on nukkunut vähän silloin sun tällöin, en ole oikein ehtinyt siihen paneutua. Joskin selvästi unet ajoittuvat jo tiettyyn aikahaarukkaan. Meillähän on tietynlainen päivärytmi esikoisen kanssa, ja vauva on sopeutunut siihen aika hyvin. Eli vauva nukkuu kun esikoinen on hereillä ja päinvastoin.. ts. äiti ei nuku päikkäreitä!

Mutta nyt täytyy raapia nuo mukulat kasaan ja lähteä ulos, siellä on kiva ilma!

Onkohan kellään muulla samaa... meidän tyttö oli ekat 3kk:tta kuin enkeli, nyt kitisee ja haluaa syliä jatkuvasti. Nyt ei viihtyisi missään. Yöt ovat menneet ihan kauheiksi, herää viimeistään 1,5h välein. Ei välttämättä tarvitse ruokaa kuin kerran-kaksi yössä. Herää, sätkii jalkoja ja käsiä aivan mahdottomasti ja itkee, mitä ei ole ennen tehnyt. Samoin päikkäreiltä herää 1,5h päästä ja pitää vaunuja heiluttaa, mitä ei ole aiemmin ollut. Onko kellään yhtä huonoja öitä kuin meillä, tuntuu etten ole nukkunut viime yönäkään yhtään???

Pikasesti edelliselle: meillä oli just samanlaista melkein päivälleen kun 3 kk täytti :) aiemmin nukkui yönsä hyvin iltakasista aamukuuteen mutta sitten alkoi kahden tunnin välein heräily. Samoin alkoi osoittaa tahtoaan enemmän, eli kun siihen asti oli ollut täysin tyytyväinen maailman kiltein vauva niin nyt alkoi kuulumaan kitinää vähän väliä ja tuntui ettei mikään ole koskaan hyvin. Nyt tyttö 4,5 kk ja on rauhoittunut taas. Luulen että johtuu kehityksestä kaikki tää, uusien asioiden oppiminen ja havannoiminen, oma "rajoitteisuus", tiheän imun kausi. Mutta on ohimenevää, kyllä se siitä :) nää vauvat kun ei oo mitään ennalta ennustettavia niin ei voi muuta kuin go with the flow :)

Kiitos Santura vastauksestasi. Meillä kaikki alkoi myö melkein päivälleen kun tyttö täytti 3kk:tta. Tuntuu vaan että tässä kahden viikon aikana menee vaan huonommin ja huonommin nuo unet. Päiväjutun ymmärrän niin kuin säkin, että on levottomampi jo ja vaatii "äksöniä" kun ennen vaan tyytyväisenä olla möllötti. Kiva kuitenkin kuulla, että teillä jo helpottanut. Jotenkin sitä vaan luuli, että ensimmäiset 3kk:tta ovat ne pahimmat ja sitten helpottaa. Eli olisi siis pitänyt olla tyytyväinen niihin 3 tunnin unipätkiin:) Nyt niistä vaan unelmoidaan. En tiedä, mihin tytön kieputtaisi ettei saisi niitä jalkoja vatkattua niin kamalasti kun tuntuu heräävän siihenkin. Tähän samaan syssyyn ovat tulleet myös rintaraivarit, nice. No, vaiheita tulee ja menee ja meidän vanhempien ei auta muuta kun jaksaa...

Heipat täältäkin! Mukava lukea kuulumisia vauvaelämästä.

Meillä on mennyt edelleen mukavasti, poika kasvaa ja kehittyy kovasti. Kova kiire olisi hänelläkin päästä liikkeelle, isoveljen perään ilmeisesti olisi mentävä =) Kääntyy puoliksi selältä mahalle, vielä ei ihan kokonaan pääse. Eteenpäin yrittää myös päästä mahallaan ollessaan ja otteet on ihan oikeat, mutta vielä painaa yläkroppa sen verran ettei saa jaloilla työnnettyä. Viime aikoina on alkanut olemaan enemmän viihdytettävä, eiköhän se kuulu tähän ikävaiheeseen kun vauvat alkavat tajuamaan enemmän ja oppimaan asioita. Mutta ihan hyväntuulinen on, kunhan en vain syö mitään väärää. Eli edelleen aika herkkämahainen meidän poitsu, mutta esim. kahvi on jo ok mikä on itselle pelastus =) Oletko miettinyt "ulkop. heinä-äiti" voiko olla jotain vatsavaivoja tuon heräilyn takana? Mutta ehkä se on vaan tosiaan sitä uuden ihmettelyä, joka sitten sekoittaa vähän vauvankin rytmejä.

Noista rytmeistä oli puhetta. Meillä vauva on jo tosi alusta ymmärtänyt päivä- ja yörytmin, eli yöllä vain syö ja jatkaa unia, kun taas päivällä seurustellaan ja valvotaan enemmän. Muutoin meillä menee päivärytmit 3v. esikoisen mukaan. Vauva nukkuu ulkoilut vaunuissa, lisäksi olen yrittänyt pitää kiinni siitä että nukkuisi myös samaan aikaan kun isoveli päikkäreitä. Pääsee sitten itsekin lepäämään tai muuten vaan rauhassa olemaan. Aina ei mene yksi yhteen, mutta jonkun aikaa yleensä ovat samanaikaisesti nukkumassa.

"Peittojen heiluttelemisesta" oli myös puhetta. Seksiä oli ensimmäisen kerran n.5 viikkoa synnytyksestä, kun jälkivuoto oli loppunut. Tuntuihan se aluksi vähän oudolta, kun kroppa ei tuntunut "omalta", mutta ihan hyvin lähti kulkemaan ;) Siitä lähtien on ollut lähes entiseen tahtiin pari-kolme kertaa viikossa. Yhdet menkat on ollut synnytyksen jälkeen. Aloitin jälkitarkastuksen jälkeen minipillerit, joten johtuu ehkä niistä tai imetyksestä että ei ole sen yhden kerran jälkeen kuulunut. Mutta ei kyllä haittaa lainkaan!

Mukavaa viikonlopun odotusta kaikille!

Moi!

Meillä kans poika niinkuin aurinko ekat 3kk, mutta sitten alkoi kiukuttelu ja tissillä roikkuminen ja pätkittäiset yöunet. Uskoisin että on juuri kehitysvaiheeseen liittyvää, sillä meillä ainakin meni ohi aika helpolla.. välillä poika näkyi yöllä 04 aikaan tutkivan sormiaan yms kivaa. Koitin väkisin pitää kiinni syöttöväleistä ( miehen avustuksella) ettei nyt ihan puolen tunnin välein tarvitse sitä tissiä saada. Sitten kun oli kunnon nälkä ja sai syödäkseen myös nukkui paremmin.

Sairastin äsken rajun oksennustaudin. Meinas olla maidon herumisen kannalta aika fiasko. Laihduin 3vrk 3kg.
Poika kun ei syö tuttia eikä pulloa eikä lusikalla eikä mukista...jne vähän turhauttavaa meinas olla, kun omat tissit ei riitä. Oishan se ihan hyödyllinen taito osata, se syöminenkin ilman äitiä.
Mahtaakohan olla oikeasti niin, että sitten kun se "nälkä" tulee, niin sitten uppoaisi vaikka tuttipullosta.

Mymmeli ja poju

Mymmelille pulloilusta: mehän ollaan kamppailtu pullon kanssa jonkin verran. Välillä otti ihan ilman ongelmia, mutta sitten kun kävi se vauvarokko niin eihän sillon kelvannut kuin tissi... Sen jälkeen tyttö tuntu unohtaneen koko pulloilun ja huusi suoraa huutoa kun näkikin pullon lähestyvän :O tuttia ei meilläkään käytetä, joskus kun on täynnä ja haluaa kuitenkin imutella mutta tissistä tulee maitoa niin silloin tutittelee ennen nukahtamistaan mutta HYVIN harvoin. Aloin sitten tuskastumaan tuohon imettämiseen ja päätin että onhan sen pullon kelvattava... sitkeästi tarjosin pulloa mutta ei, tissiä oli saatava. Sitten vaan jätin ne heräämisimetykset pois ja about tunti heräämisestä tarjosin pulloa niin kylläpä kelpas. Ennen kelpas ne Ainun Mam pullot, mutta nyt ei sitten millään. Tuttavan suosituksesta kokeilin Ainun luonnonkumilurttanoita ja ne on just nyt se suurin hitti meillä :) Eli meillä tuntuu kyllä se pullo oikeeseen nälkään kelpaavan, mikä on helpotus sinänsä, voi jättää jo iskän kanssa kaksistaan ton palleron tarttematta pelätä että nälkään kuolee.

Kiitti Santura vinkistä, nimittäin siitä heräämissyötön siirtämisestä. Lisäksi tein vielä parsineulalla ;)) (luin vinkin muuten netistä:) reikiä tuttipullon tuttiin, jotta muksu pääsisi edes hiukan maidon makuun, ja sehän näkyi toimivan. Näin jopa muutama imasuakin!! Yleensä vaan värkänny kielellä tuttia pois, ei kuuloakaan imemisestä. Joo ehkä on siis toivoa ettei vaavi nälkään kuole, jos en nyt jostain syystä ois imettämässä, tarkoitus olisi kyllä tissittää niin pitkään kuin mahdollista.
Täällä kivat pakkaset jo 10C ja poika nukkui makoisat päiksyt untuvamakuupussissa vaunuissa.
4kk mitat unohdin jo, kun ei se lääkärikään muistanut niitä kirjata siihen neuvolakorttiin. Paino tais olla kuiten jotakin 8350g...poika on ihan hullu lussuttamaan nyrkkiänsä, toivon et se menis ohi vielä joskus, mutta epäilen suuresti :( Täällä ei vielä käännytä, muuta kuin kyljelleen, mutta jutellaan sitäkin ihmeellisimmillä äänillä :))

T. Mymmeli ja iso pikkuinen

Yhteistyössä