**HEINÄMAMMAT 2009**

  • Viestiketjun aloittaja **Minttu
  • Ensimmäinen viesti
Amalia79
Tervetuloa Martza! Hurjalta kuulostaa toi teidän km määrä. Mulla vain yksi takana ja hyvä kun siitä selvisi. Toivottavasti tällä kertaa menee hyvin.
Hyviä vointeja kaikille!
 
rib
Martza, mun oli pakko tunkeutua ketjuunne kun luin sun km kokemuksista, sorry! Millaisia annoksia aspiriinia syöt? Mulla on kolme keskenmenoa takana ja nyt verinäytteet on tutkimuksissa mutta vastauksia saan odottaa vielä viikkoja. Mietin vaan, että jos niin onnellisesti käy että raskautuisin (juuri menkkoja tässä odotellaan) niin mietin pitäisikö aloittaa omatoimisesti aspiriinien syönti. Meillä on ollut tukostaipumusta suvussa...

Ihanaa odotusaikaa kaikille!
 
àitiliini
Hei taas, kiva, kun jaksatte kirjoittaa! : )

Mà taidan olla niità ainoita tàssà joukossa, joilla ei ole varattuna mitààn ultraa tai muita aikoja. Ollaan mietitty tota varhaisultraa, mutta saa nàhdà milloin uskalletaan! Itsellà tekisi kyllà mieli, niin nukkuisi paremmin!
Unelmoija, minàkin oikeestan asun pysyvàsti ulkomailla... : ) Mutta jouluksi menossa kotimaahan kuitenkin, ja siellà ajattelin kàydà tarkistuksissa. Jos nyt ei tule mitààn hàmminkià ennen. Toivon todellakin, ettà sun vuoto on ihan normaalia. Pidàn kovasti peukkuja ultraasi! Kerrothan sitten, mità sinulle kertoivat? Mun mies on lààkàri, joten tietàà jotain nàistà asioista... ja hàn kyllà hokee koko ajan, ettei vuodoissa oli mitààn epànormaalia, jos ei ole kipuja, tai vuoto ei ole megarunsasta, jatkuvaa ja siellà joukossa ei ole isoja klòmppejà tms. Mutta tiedàn, miten asia huolestuttaa... Olisin itsekin mielummin ilmaan mitààn vuotoa! Kun niin odotin raskaus-aikaakin, ettà pààsisi vihdoin eroon menkoista! ; )
Minttu, olet ihana kun jaksat pàivittàà listaa! ja Martzalle paljon tsemppià ja parasta toivon! On myòs ihanan lohdullista kuulla, ettà meillà kaikilla tuntuu olevan ihan samanlaiset oireet, ei vàhempàà, eikà enempàà. Mulla tosin meinasi kanssa tànààn lentàà eka laatta, mutta saattoi johtua siitàkin, ettà on ollut vàhàn maha sekaisin (ruoasta johtuvaa).
Mukavaa ja nipistelevàà iltaa kaikille!

àitiliini rv 6+0
 
Unelmoija78
Tervetuloa uusille plussanneille!
Martza pidan sormet ja varpaat ristissa etta perjantain ultrassa on kaikki hyvin!!!Tarrasukkia ja vauvaliimaa mukaan masu asukille. Kuten myos kaikille muillekin. Rib sinulle myos plussa tuulia sinne suuntaa, toivon etta pian raskaudut ja kaikki menee mukavasti.
Amelia, Taalla kans piti tuossa paikkareilla kayda. Uni maittaa melko lailla tuossa puolen paivan vaiheilla.Nyt on hyva nukkua saikulla ollessa tunti kaksi kun vasyttaa. Eilen tuli itseasiassa nukuttua yo pitkasta aikaa melkoisen hyvin. Muuten onkin sitten mennyt hieman unirytmi sekasin.
Mitenkas teilla on tuon pahoin voinnin kanssa? Minulla ei varsinaisesti ole pahoinvointia, mutta melkolailla oksettaa vahan valia mutta ei onneksi vessaan asti tarvi viela ainakaan rynnata. Syoda pitaa kylla vahan valia se kun hieman auttaa tuohon mutta vain pienia annoksia.
Minttu minulle ainakin sopii etta kirjoitellaan tanne vain yhteen ketjuun eika katkaista. Olen samaa mielta etta kiva sitten lueskella naita juttuja myohemmin!Jonkun verran olen paivakirjaa kirjoitellut oireista ja tuntemuksista ja vuodoista mutta ei mitaan tarkempaa.
Aitiliini toivottavasti menee joulu hyvin suomessa ja paaset tutkimuksiin!Kavi kans mielessa etta ois suomessa kiva kayda tutkimuksissa. Miehesi varmasti saa mielesi rauhoittumaan ja kiva kuulla myos vihjeita sinulta noihin vuoto huoliin. Vajaa viikko odotellessa mutta ilmoitelen tanne kylla heti!!
No niin taytyy kai taas menna naposteleen vaikka hedelmia taikka jotain.
 
Martza75
Moi rib ja muutkin! Niin se mun Aspirin on 100mg/vrk. Lääkäri käski alkaa syömään sitä viidennen viikon alusta. Saa ilman reseptiä ja on vaaratonta noin pienellä annoksella vauvalle. Plussatuulia täältäkin sinnepäin ja mietipä sitä Aspirinia seuraavaan raskauteen kun ei siitä kerta ainakaan haittaakaan ole! ;)

 
***Minttu
Martza, kovasti tarrasukkia sinneppäin! Kivisen tien olette jo kulkeneet miehesi kanssa, olis se kiva jos nyt kaikki menis nappiin!!!
ribille myöskin onnea raskautumiseen ja raskauteen!
äitiliini, et sä oo ainoo jolla ei oo ultraa varattuna, mullakaan ei oo!! Neuvolan varasin et saan lääkityksen raiteilleen, muttenhan sekin olis vasta joskus viikolla 10. nyt se on viikolla 6. Ja voitteko kuvitella, mua huolettaa neuvolassa eniten se, että joudun vaa'alle...*hahaa* on ihmislapsella pienet huolet. En ole mikään kovin iso ihminen, mutta tiedän että muutama kilo liikaa on ja pelottaa et mitä neuvolantäti siitä sanoo..
olen kuitenkin 10kg hoikempi, kun silloin, kun aloin esikoista oottaa...

mut nyt teelle! mulla on himo lakuun, pitäs varmasti vaihtaa johonkin terveellisempään... en ees muista mitä raskaana ollessa ei saa syödä. siitäkin pitää ottaa selvää!

minttu rv4+1
 
rib
Alkuperäinen kirjoittaja Martza75:
Moi rib ja muutkin! Niin se mun Aspirin on 100mg/vrk. Lääkäri käski alkaa syömään sitä viidennen viikon alusta. Saa ilman reseptiä ja on vaaratonta noin pienellä annoksella vauvalle. Plussatuulia täältäkin sinnepäin ja mietipä sitä Aspirinia seuraavaan raskauteen kun ei siitä kerta ainakaan haittaakaan ole! ;)
Ok, kiitos tosi paljon tiedosta!! Ensi kerralla syön ehdottamasti aspiriinia kun siitä haittaakaan ei ole.. :)

Pidän peukkuja että sulla menee kaikki nyt hyvin!! Ja tietysti kaikille muillekkin hirmuisen paljon onnea ja tarrasukkia! :)
 
Gemini...
Onpa tullut paljon luettavaa, tosi kiva. Täällä tänään ollut tosi kurja päivä. Hirveä päänsärky koko päivän ja oksettava olo, mutta vessaan ei kuitenkaan ole tarvinnu juosta. Nytkö se alkaa. Mulla tulee muuten tosi paljon valkovuotoo, mut ei se millekkään haise. Oikein hulahtamalla tulee. Mites teillä muilla?

Minttu: Muakin ahistaa se neuvolan vaakaan meno...hoikka olen, mutta hirvittää kun esikoisesta tuli 22 kiloo lisää painoo..ja se ei ollut kivaa se. Niin ja kirjoitellaan vaan tänne samaan ketjuun!

neelia: Mulla esikoinen on 2 vuotta ja 3 kk. Ei olla vielä kerrottu, kun ei sillein ymmärrä vielä..vauvoista kyllä tykkää kovasti.

Enkeli... rv 6+1
 
tigi
Vastailen tässä pikaiseen kysymyksiin töiden ohessa. Tuosta vuodosta mitä oli ensimmäistä odottaessa, ei ollut kovin runsasta, mutta silloin tällöin rusehtavaa. Olin jo ihan varma että kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno (oikeen pessimisti...) mutta varhaisultrassa näkyi että istukan reunasta oli vähän vuotanut, ei vaarallista. Meillä siis nyt 2v4kk poika ennestään.
 
neelia
Martza ja unelmoija, toivottavasti teillä menee kaikki hyvin! En edes pysty kuvittelemaan miten paniikissa olisin jos tulisi vuotoa, nytkin jo epäilyttää koko raskaus kun ei ole oireita! Voimia teille!

Mulla tuli esikoisesta painoa n 15kg vaikka olen ihan sopusuhtainen! Sain onneksi pudotettua sen noin vuoden kuluessa tekemällä päivittäin reippaita vaunulenkkejä ja tietysti imettämällä. Nyt olin päättänyt etten anna painon nousta samaa tahtia ja välttelen kaikkea makeaa. Hohhoijaa, eilenkin söin puolikkaan unelmatortun, ja nyt hävettää :/ !!!

Me ei olla kerrottu vielä kun yhdelle mun kaverille. Odotetaan ainakin ultraan asti. Olis ihan kamalaa jos olis menny kertomaan ja sitten ei olisikaan raskaana/menisi kesken. Vaikka oikeesti tekis mieli kertoa ihan jokaiselle ihmiselle joka vastaan tulee :D

Onnea matkaan rib!
 
Amalia79
Heippa Tytöt!
Täällä myös melko oireetonta nyt, ei ainakaan yhtään pahoinvointia, mutta eipä ollut viimeksikään. Välillä meinaa unohtaa tän raskauden, heh. Sitten taas kun muistaa, niin johan hymyilyttää. Naama ollut leveänä hymystä jo reikun viikon verran. Tosta valkovuodosta, niin täällä ainakin runsaampaa kuin normaalisti. Muakin jänskättää toi vaalle astuminen vaikka varmaan normaalipainoinen olenkin, mutta herkut maistuu.

Amalia 5+0
 
àitiliini
Tààltà tulee hyvià uutisia! Mulla ei ole ollut eilisaamun jàlkeen yhtààn mitààn veristà tai edes sinne pàin vuotoa! (tai toivottavasti ei ole huono merkki) Olokin on tosi hyvà ja alhaalla nipistelee mukavasti! Mutta ihan vain inspiraatioksi siis muille, ettà voi se vuoto myòs loppua ihan itsestàànkin! Tuli jotenkin levollisempi olo heti.
Mikàs on teidàn muiden vointi? : )

àitiliini rv 6+ 1
 
Unelmoija78
Kiva lueskella jalleen kaikkien kuulumisia. Ja kiitos neelia tsemppauksista!Seka Tigille vastauksista. Toivotaan etta oma vuoto olisi myos harmitonta.
Aitiliini todella hieno homma etta sun vuoto on lakannut!Varmasti helpottunut fiilis!Taalla vuotoa edelleen mutta on hieman vaaleampaa valilla ja mielestani myos hieman laantunut etta tulee kerran kaksi paivassa vessa kaynnin ohella, mutta vuotaa kuitenkin. Muuten suht oireetonta menoa ollut. Kuvottava olo on ollut pitkin paivaa mutta ei viela vessaan asti tarvinnut juosta kuitenkaan. Rintoja edelleen aristaa hieman iltaisin mutta muuten melkolailla oireetonta. Vatsassa pienta nipistelya silloin talloin. Viela pitaisi muutama paiva jaksaa odottaa, toivoa parasta ja pelata pahinta. Kovin pitkaksi vain tuppaa aika tulemaan!
Enkeli toivottavasti on tanaan ollut hieman parempi paiva ja paakipu on myos kadonnut.
 
helmii
Heippa!

Saanko liittyä mukaan, vaikka olo on toosi epävarma tästä raskaudesta. Tein tänään plussatestin ja laskettu aika olis 28.7.

Alkukesästä asti ollaan oltu ilman ehkäisyä ja nyt sit ilmeisesti tärppäs. Meillä oli jo aika helmikuussa lapsettomuustutkimuskiin, kun mulla on endometrioosia ja mitä luultavimmin pco:ta. Olo tuntuu tosi epätodelliselta ja koko ajan täytyy käydä vilkaisemassa testitikkua (säästin sen aamusta), et uskois tän. Ihmekin voi siis tapahtua!

Koko ajan vatsan pohjassa tuntuu perhosia, oon niin onnellinen! Ja kuitenkin samalla pelottaa, et jos meneekin kesken, onko lapsi terve jne.

Oireita on ollu lievä ällötys eilen ja tänään aamulla ja arat rinnat. Ja vähän alavatsa kipuja, mut lievemmät ku menkoissa.

Sama täällä, koko ajan ramppaan vessassa ja pelkään, et jos ne kuitenkin alkaa...

-Helmii 4+4-
 
helmii
Unelmoija78, (1) La ?,?
Enkeli...(2) La 14.7.2009, Ksshp
äitiliini76 (1) La 14.7.2009 NKL
Martza75 (3) La 15.7.2009, ?
neelia, (2) La 21.7.2009, ?
Amalia79 (1) La 22.7.2009, ?
tigi(2) La 25.7.2009, NKL
Minttu (2) La 27.7.2009, TAYS
Helmii (1) La 28.7.2009, SAS
 
**Minttu
Tervetuloa Helmii!
Ihanaa, Äitiliinin vuoto on loppunut, Jipii! :)
Ja Amalialla alkaa tänään jo 6 raskausviikko! ootpas jo "pitkällä"! :D
Mua harmittaa kun en neuvolaa varatessani tullut kysyneeksi et miten täällä kunnassa nämä ultrat menee, tarjotaanko kaksi vai yksi ultra... Ollaan esikoisen jälkeen muutettu paikkakuntaa... Hirmusti polttelis päästä yksityiselle ultraan, mutta kun en vielä viitti varata aikaa.. No, mutta ompa jotain odotettavaa, kun se neuvola on joulukuun alussa...

Meen tekee esikoiselle aamuksi puolukkapuuron valmiiksi.. en ole niitä äitejä jotka on aamuvirkkuja *hihii*

Minttu 4+3
 
Gemini...
Huomenta kaikille! Täällä esikoisen kanssa herätty aamutouhuille ja vapaa päiviä vietellään. Ei enää huonoa oloa ja päänsärkykin loppunut, hyvä,hyvä. Kerkesin aatella, et nytkö se oksentelu alkaa. Oksensin esikoisesta jonkin verran ja ei se mitään ihanaa ollut.
Aitiliini todella hienoa että vuotoa ei enää ole! Kyllähä se aina askarruttaa mitähän se tommonen vuoto oikein on. Ja kiva Unelmoija78, että sielläkin vuoto on laantumaan päin.
Tervetuloa mukaan helmii.
Täällä ei mitään uusia oireita ole tullut. Sen olen vain huomannut, että yöllä herää useammin ja pitää käydä wc:ssä. Herään myös siihen, kun rinnat niin arat. Aina kun kylkeä kääntää sattuu aika tavalla.
Noista ultaraamisista, meillä täällä kunnassa on vain yksi ultrauskerta ja muut pitää käydä yksityisellä jos haluaa.

Nyt jatkamaan aamuhommia!
Enkeli... rv 6+3
 
àitiliini
Huomenia!
Tervetuloa Helmii!!!
Kiva kuulla, ettà kaikilla kaikki hyvin! Odotamme sinun uutisiasi, Martza! Mulla on ihan sama homma òisin rintojen kanssa, eli kun kàànnyn kyljelleni, sattuu ja paljon. Olenkin huomannut, ettà nykyisin nukun enemmàn selàllàni. Ajattelin tànààn uskaltautua varaamaan neuvolan... ; )
Iloista pàivàà!

àitiliini rv6+3
 
helmii
Tänään tein toisen testin Clearbluella ja plussahan sieltäki pärähti:)Innoissani varasin myös varhaisraskauden ultran, mut se on vasta 8.12. Niin piiitkä aika vielä siihen!Sit se vasta konkretisoituu ku näkee, et siellä kohdussa on jotain elämää.Toivottavasti!

Ootteko muuten aloittaneet syömään joitain ravintolisiä? Mä ostin Multivita Plussaa ja rautatabuja ku mulla on aina ollu alhanen hemoglobiini. Kauheesti pyörii kysymyksiä päässä, mut pitäis ottaa päivä ja tunti kerrallaan:)

Tänään ei oo ollu pahaa oloa, mut söinkin just ennen nukkumaanmenoa mandariinin ja heti herättyäni aamupalan. Oon huomannu, et nälkä iskee useemmin ku ennen. Tai sit kuvittelen vaan:) Rinnat on arat ja jotenki erilaiset muutenkin...

Tsemppejä kaikille, heinäkuuhun tuntuu olevan kovin pitkä aika, mut tosi kiva, kun saa täällä jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan:)
 
Martza75
Moikkulis vaan kaikki!
Kiva kuulla, että kaikilla parempaan päin. Toivotaan ettei Äitiliinille enää vuotoa tulekaan ja Unelmoijallakin vuodot onneksi vähenemään päin. Enkelilläkin parempi päivä ja Helmiikin ollaan saatu mukaan!
Tässä melkein tunteja lasken huomiseen tuomio päivään...ja eihän se senkään jälkeen selvä ole ett jatkaako se, jos elossa sattuu olemaan, kasvuaan, mutt aiemmin lähes joka km kohdalla tässä vaiheessa tuomio on jo tullut. Oon koittanut järjestää itelleni kaikkea ylimääräistä ohjelmaa etten niin kauheesti asiaa miettis. Oon ekaa kertaa elämässä ottanu paikalliselt kirpputoriltakin pöydän ja oon päivittäin käyny viemäs lisää tavaraa kaappien siivoomisen myötä sinne. Vieraita oon kutsunu ihan tietoisesti huomiseksikin. Meni syteen tai saveen ultra huomenna, niin mun ei tarvis sitä niin kovasti sitten illalla murehtii kun olis muuta ajateltavaa! Kun en joka tapaukses kertois heille oli se sitten elossa tai kuollut. Mul on jäänyt vaan traumat kun ekasta raskaudesta v.98 kailotin koko maailmalle olevani raskaana ja vk 13 vasta selvisi että se oli kuollut heti alkuunsa kohtuun. Kyllä silloin tuntui ett voikun maa olis mun niellyt ettei tarvis ihmisil selittää, ett kun ei oo nyt tulossakaan mitään vauvaa! Joo, oon koittanut itelleni vaan uskotel ett sattuuhan noita keskenmenoja, ettei niitä tarvis niin haudanvakavasti ottaa, varsinkin kun mulla on niin varhaisessa vaiheessa mennyt. Täytyy vaan iloita siitä mitä on jo saavuttanut. Tänäänkin laskettiin pojan kans kilpaa liukumäestä leikkiksel, kun se oli ensilumen liukastama!! Ja hauskaa oli!
Asiasta toiseen, mites te tyttöset nukutte? Mul on joka raskaudesta ollu sama vaiva, ett herään 1-2 aikaan huonoon oloon, meen syömään joka helpottaa oloa ja valvon tunnin kaks perään. Aamuyöstä saattaa toistua sama kaava. Aamut on sit aina oireettomia, mut iltaa kohden alkaa tuntua mahanpohjassa painontunnetta, ihan kuin kantais tiiliskiveä siellä! Valkovuoto on kans lisääntynyt ja närästää kovin.
Joo että tällästä täällä, odottelen parhaillaan ett saisin poitsun nukkumaan, kiehnaa tossa sängyssä mun selkäni takana. Useimmiten simahtaa heti, mut nyt on joku ihme kun ei sit millään, äsken käytiin kakallakin välillä ja milloin mitäkin toivetta sieltä tulee!
Kirjoittelen sit huomenna miten kävi. Hyviä vointeja kaikille!
 
Amalia79
Martzalle onnea huomiseen ultraan! Ja tervetuloa Helmii, eikö ole hassua kun ei todellakaan yhdestä testistä usko raskautta :D Täällä edelleen vain hyvin vähän oireita, iltapäivisin lievää huimausta, rintojen arkuutta ja vatsan nippailua. Toivottavasti maha-asukilla kaikki kunnossa. Tää väsymys on kyllä ihan mahdotonta, aamuisin ei jaksais millään nousta. Onks teillä ollut mitään mielialan muutoksia? Mä sain tänään töis kauhean raivarin ihan itsekseni yhdestä työhommasta :D Vähän aikaa kiehui päässä, mutta sitten meni ohi ja taas alkoi väsyttää.

Helmii: syön multitabs raskausvitamiineja ja omega3 (ilman A-vitamiinia). Ja Äitiliini, hienoa, että vuoto loppui!

Amalia 5+1
 
Tianna
Moi kaikille!
kiva että tällainen ketju löytyi!

Mulla on toinen (tai no km mukaan lukien kolmas ) raskaus ja tiistaina olin ultrassa ja alkio vastasi viikkoja 8+2. Sydän loi :))) Keskenmenoni oli viime vuonna hyvin raskas ja tapahtui viikolla 12, sydän oli jo sykkinyt pitkään, mm. viikolla 9 tarkistuksessa.

Jännä, onnellinen olo, rinnat turvoksissa ja hieman väsyä ilmassa.

Olen vähän kiireinen mamma mutta kiva että tämä palsta löytyi, yritän ehtiä kirjoittamaan.

Vitamiineista minä syön monivitamiineja ja sitten foolihappoa.

Tianna rv 8+ 4 (hurjaa!!) laskettu aika on 2.7. Ja naistenklinikalle menen.

ps. onnea Martzalle ultraan, kaikki on ihan varmasti hyvin.

Unelmoija78, (1) La ?,?
Enkeli...(2) La 14.7.2009, Ksshp
äitiliini76 (1) La 14.7.2009 NKL
Martza75 (3) La 15.7.2009, ?
neelia, (2) La 21.7.2009, ?
Amalia79 (1) La 22.7.2009, ?
tigi(2) La 25.7.2009, NKL
Minttu (2) La 27.7.2009, TAYS
Helmii (1) La 28.7.2009, SAS
Tianna (2) La 2.7, NKL
 
Unelmoija78
Tervetuloa Helmii ja Tianna mukaan ketjuun!
Aivan Martza jannittaa sinun puolesta huominen. Toivotaan todellakin etta siella on kaikki hyvin!Taalla vuotoa edelleen tihkuttaa lapi ja eilinen ilta olikin melkoinen tunne myrsky kun tuntui etta ei mitaan raskausoireita nay minnekaan suuntaan :( Tanaan onneksi ollut hieman parempi paiva. Jarki kylla sanoo etta turha panikoida ei silla voi asioita miksikaan muuttaa mutta minkas sita tunteilleen voi. Tanaan kans ei ole ollut juurikaan mitaan oireita joten se taas pelottaa, mutta onneksi mies tulee huomen illalla kotiin niin ehka se hieman rauhoittaa. Huh johan tuli taas omaa napaa valitettua, mutta toivottavasti ymmarratte. Elikka Amalian kysymykseen vastaten, juu kylla melkoista tunteiden vuoristorataa ainakin taalla suunnassa ollut alusta asti.
Taalla syodaan foolihappoja seka multivitamiineja, syoty jo monta kuukautta ennen raskautta. Aitliini, jokos sait neuvolan varattua?
Mutta nyt taytyy koittaa hieman siivota josko saisi mielen hieman rauhoittumaan.
 

Yhteistyössä