Heinäkuun vauvat 2015

Räiskäle, tervetuloa mun puolesta! :)Enskertalainen minäkin oon ja moni asia on vieläkin ihmettelyä! (n)

Mulla alkoi viime viikolla menkat! :confused: Olis mun puolesta saaneet pysyä vielä tovin poissa mutta onhan se hyvä että kroppa alkaa pelittämään normaalista. Yks kätilö sanoikin että jos on vain 5h imettämättä niin munasolu ehtii irrota ja no tässä nyt on menny jo toista viikkoa vähä heikommalla imetyksellä. Ei vain maitoa tule tarpeeksi.:( Ei oo pitkään aikaan tullut rintoihin edes täysinäistä oloa että muistaisin pumpata useammin kuin kerran päiväs. :( Kuinka muuten teillä muilla menkat, onko ne pysyneet samanlaisina vai muuttuneet jotenkin? Olin hämmentynyt omistani kun aiemmin ne on olleet runsaat ja reilu vuoto on kestäny 5pvää, kuudes päivä niukempaa ja seiska on ollu eka vuodoton. Nyt oli niukat ja vuoto kesti vain 3 päivää! En toki pistäisi pahakseni tällaista muutosta!

Astrea
 
Kiitos Astrea tervetulotoivotuksesta :)! Tyttönne sai tosi ihanan nimen ja onnittelut vielä rouviintumisen johdosta! Teidän hääjuhla kuulosti tosi kivalta. Miksipä sitä mitään peruskaavoja noudattamaan. (y) Vieläkö muuten teidän tytteli imee nyrkkiä? Meidän pojalla, kun on jatkuvasti nyrkit melkeinpä kyynärpäätä myöten suussa. Liekö tuosta jotain haittaa?

Onko muilla kokemusta vauvan pitkittyneestä nuhasta? Lueskelin tuossa, että ainakin Anskutin ja StaRR kirjoittivat useita viikkoja kestäneestä flunssasta. Meidän poika on ollut nyt kaksi viikkoa räkäinen. Suolatippoja tiputellaan ja pinniksen päätyä on nostettu, mutta räkää vain riittää. Toivottavasti tämä menisi jo pian ohi. On kurjaa katsottavaa, kun pieni yrittää saada sapuskaa sisään ja nenä vain rohisee.

Astrea, kyselit menkoista. Täällä niitä vielä odotellaan, vaikka täysimetyksellä mennään. Imetysvälit on vaan öisin jo niin pitkiä (jopa 6h), että menkat voi alkaa milloin tahansa. Ja pientä menkkamaista vatsa- ja selkäjomottelua on ollut jo havaittavissa.
 
Meillä nyrkki menee suuhun enää silloin kun likalla on ihan järkky nälkä, tuttiakaan ei tarvita niin usein kuin aiemmin. Tais johtua meillä nuo "ongelmat" siitä että silloin imetin pääasiassa ja likka ei saanutkaan tarpeeksi ruokaa rinnasta vaikka niin luulin. Tutti on pääsääntöisesti käytös silloin kun masu vaivaa. En tiedä onko tuosta haittaa kuin sitten vasta jos käsien syöminen jatkuu vuosia, niinhän tutin syöminenkin pitkään saattaa muotoilla leukaluuta.
 
Tervetuloa räiskäle! :)

Mullakaan ei oo menkat alkaneet, mutta vauvan pisin tauko syömisessä onkin tällä erää 4 tuntia (yöllä, päivisin mussutetaan parin kolmen tunnin välein). Saa nähdä miten käy, kun kuukauden päästä mun pitää palata töihin. Tarkoitus olisi siis jatkaa imetystä niin paljon kuin mahdollista... Siitä tulee kyllä melkoinen pumppaus-show :eek: Onneksi asun niin lähellä työpaikkaa että vauva voi tulla häntä hoitamaan jäävän isin kanssa töihin lounastamaan tai sitten voin käydä kotona syöttämässä lounastauolla. Ja sen lisäksi pumpata ja pumpata...Yritän olla tällä hetkellä stressaamatta tuosta työhön paluusta, se kun on asia jolle en itse tällä hetkellä mahda mitään. Yritän vaan nauttia jokaisesta päivästä, jonka saan olla ihanan vauvamme kanssa.

Tutista ainakin meille sanottiin lääkärissä, että ekaan 6 kk siitä ei oo mitään haittaa purennan kehittymiselle. Luulisi, että nyrkin syömiselle olisi samat neuvot. Oon ajatellut, että neiti saa syödä tuttia rauhassa sen 6 kk ajan ja sitten vähennetään tutin käyttöä. Vuoden iässä viimeistään haluaisin tutista eroon.

AnMaaria ja Pikkusisko, huomenna 8 vk
 
AnMaaria on varmasti todella stressaavaa palata töihin. On kuitenkin ihanaa, että siun mies voi jäädä kotiin tyttöä hoitamaan. Se on varmasti äärimmäisen tärkeää aikaa isälle, ja vahvistaa hänen ja tytön suhdetta entisestään. Isosti tsemppiä työelämän ja vauva-arjen yhdistämiseen!! Vaikka töissä sattuisi eteen haastava päivä, niin on varmasti ihana palata kotiin kaikkein tärkeimpien ihmisten luokse. Työ on sit kuitenkin loppujen lopuksi vain työtä...

Meillä räkäisyys jatkuu ja pojan silmätkin rupesivat rähmimään enemmän. Käytiin tänään lääkärissä. Kaikki oli kuitenkin onneksi hyvin. Korvissa ei ollut tulehdusta, eikä keuhkoista kuulunut rohinaa. Poika väläytteli lääkärille aikamoisia hymyjä kesken tutkimusten, joten mistään vakavammasta taudista ei siis liene kyse:). Silmien rähmiminen on kuulemma näin pienillä normaalia ja liittyy usein räkäisyyteen. Suolatipoilla jatketaan ja seuraillaan tilannetta. Jos pojalle nousee kuumetta tai hän muuttuu kovin veltoksi tai itkuiseksi, niin sitten varataan uutta lääkäriaikaa.

Ehkä sitä on liian herkkä tämän ensimmäisen kanssa. Mutta toisaalta eipähän sitten tarvitse harmitella jälkikäteen, ettei reagoitu nuhaisuuteen ajoissa.

Meillä on ensi viikolla 3kk neuvola ja poika saa ensimmäiset rokotuspiikit. Saa nähdä, kumpi itkee enemmän poika vai äiti :whistle:. Onko muilla kokemuksia tämän isomman rokotuspaketin aiheuttamista sivuvaikutuksista? Meillä olisi parin viikon ulkomaanreissu edessä ja vähän jännään, jos rokotukset saa pienen matkustajan voimaan huonosti. Onko kellään kokemuksia matkustamisesta näin pienen kanssa? Pähkäilimme mieheni kanssa, että poika voisi olla suht. helppo matkaaja, kun hän ei vielä liikuskele ja ruokakin kulkee kätevästi mukana (jos vain maitoa riittää). Kohta pitäisi ruveta miettimään, mitä kaikkea meidän täytyy pakata pojalle matkaan mukaan. Huh! Voi olla, että me vanhemmat kuljemme samoissa rytkyissä koko reissun ajan ja matkalaukut täytetään pojan tavaroilla:).
 
Heipä hei!

Tervetuloa mukaan räiskäle!

Räkäisyys näillä vauvoilla taitaa olla muutenkin melko yleistä ja jotenkin jo nyt noita flunssia tulee ja menee... itse kun imetän niin ne pysyy melko lievinä.

Mä aloitin lopulta imetysdieetin ja nyt ruokavaliosta karsittu maito, viljat, muna ja tomaatti. Ensin aloitin pelkällä maidottomalla mutta siitä ei ollut mitään iloa ja viime pe lisäsin noi muut mukaan. Posket parantuivat ihottumasta muutamassa päivässä mutta vielä tulee välillä vihertävää kakkaa joka saattaa johtua ihan vaan ilmasta mahassa sillä tuo on poika ollut ihan syntymästä lähtien ollut kovin miehekäs pieremään. Yötkin ovat parantuneet... herää 4 jälkeen syömään ja sitten noustaan ylös aamulla 7 jälkeen. Itse olen vähän pihalla mitä sitä oikein söisi joten joutuu kyllä käyttämään mielikuvitusta tämän dieetin suhteen. Mä niin toivon että että se olisi vain tuo tomaatti mikä aiheuttaisi oireet. Ensi viikon jälkeen koitan palauttaa maidon takaisin ruokavalioon sekin jo helpottaisi paljon. Positiivista tässä on se kun ei tule puputettua leipää niin paino laskee kohisten kun vielä imettää...

Eli meillä menee hyvin, vauva ja elämä hymyilee... riittämättömyyden tunne on välillä läsnä 3 lapsen äitinä ja miehen vaimona kun tuo vauva on kuitenkin aikamoinen sylivauva. Ei oikein tiedä miten sen ajan jakaa kenenkin kanssa ja olisi kiva tehdä itsekin jotain ihan omissa oloissa. Tytöt onneksi on 3 pv hoidossa ja siitäkin välillä poden syyllisyyttä, mutta nämä kuuluvat näihin äidin tunteisiin ;), ei pidä ottaa niin vakavasti.

Menkat ei ole vielä alkaneet ja tuskin alkaakaan vaikka se öisin välillä yli 5 tuntia meneekin. Ei ole noiden aikaisempienkaan kanssa alkanut... ehkäisyssä päädyin sitten hormonikierrukkaan vaikka en kyllä siitäkään tykkää. Pitäisi varata sen laittoon aika kunhan tuo 3kk tulee täyteen synnytyksestä (lääkäri ei aikaisemmin suosittele sen laittoa).

Ihanaa syksyä tänne kaikille!

ipna ja poitsu n. 2,5kk
 
Siulla on ipna tosiaan aika karsittu ruokavalio tällä hetkellä. Nuo em. rajoitukset tekevät ruuanlaitosta varmasti melkoisen haastavaa. Toivottavasti iho-ongelmat helpottavat pian ja saat palauttaa maitotuotteet ruokavalioon ilman ihoreaktioita. Jospa ongelmien aiheuttaja olisi tosiaan jokin vähän vähemmän käytettävä tuote, joka olisi helppo jättää pois ruokavaliosta. Ihana kuulla, että elämä hymyilee ruokavaliorajoituksista huolimatta :).

Täälläkin jaksetaan päivittäin ihmetellä pojan kasvamista ja kehittymistä. Kolmessa kuukaudessa on tapahtunut kyllä hurjan paljon. Hymyä, naurua ja tarinoita tulee päivä päivältä enemmän. Sydän sulaa joka kerta, kun poika katsoo silmiin ja hymyilee leveästi. On tämä vain niin ihanan ihmeellistä aikaa.
 
Täälläki pitkästä aikaa ajattelin kuulumisia kirjoitella. Täällä 2 kk neuvola käytynä (ylimääräinen käynti rotarokotteen takia, kun oli sairaana silloin 6 viikkoisena kun se ois pitänyt antaa). Tänään sai siis rotarokotteen. Painokin ja pituus katsottiin. Oli tänään poitsu 7285g ja 61,2cm ja päänympärys 42,3cm.

Täälläki ihmetellään ton pojan kehitystä, kun jokeltelee ja hymyjä riittää. Myös hyvin tomerasti kannattelee vatsalla ollessaan päätä.

Joko joillakin vauva kääntyy selältä vatsalleen? Miten muilla vauvojen kanssa sujuu?
 
Tuliko riikkunen teidän pojalle rotarokotteesta sivuvaikutuksia? Meidän ukolla meni ensimmäisestä satsista maha totaalisen sekaisin ja kakka oli vähintäänkin mielenkiintoisen väristä. Tehosterokotus menikin jo hieman lievemmillä mahavaivoilla. Piikit poika otti vastaan tosi reippaasti. Äiskä jännitti pistämistä ihan turhaan. Lämpöä oli rokotusiltana ja seuraavana aamuna. Pari yötäkin meni hieman kitistessä. Mutta nyt näyttäisi siltä, että poika on entisellään ja yöt menee taas tosi hyvin.

Poika virkistyy päivä päivältä ja leikkimatolla treenataan jo kummasti vatsalihaksia. Mutta meillä ei siis vielä kääntyillä. Päätä poika kannattelee jo hienosti.
 
Moi pitkästä aikaa! Oho, riikkusella jo iso poika. Meillä oli eilen 3kk neuvola ja poika 5,5kg ja 61cm. Rokotukset sai ja illalla ja nyt aamulla kuumetta. Täällä käännytään selältä mahalleen :) kaikki menee hyvin!

Onnea StaRR ♥
 
Heippa!

Meillä oli maanantaina 2kk neuvola ja tytön paino on lähtenyt hyvin nousuun, 5,2kg, pituutta 56,8cm. Rotarokote saatu ja aivan kuin masuväänteet olis vähä lisääntyneet mutta ehkä mä vain etsimällä etsin oireita. Tyytyväinen tytöntyllerö ylipäätään.:) Nyt vain on ilmeisesti joku kasvupyrähdys menossa kun päivällä ei nukuta päikkäreitä tai sit nukutaan 5h ja illat kitistään nälkää parin tunnin välein. Vatsallaan ei viihdytä pitkiä aikoja mutta sekin lyhyt aika pää pysyy nätisti ylhäällä. (y)

Itelle on nyt jostain syystä iskenyt väsymys, millään en jaksaisi nousta sitä yhtä kertaa yössä syöttämään ja vaihtamaan vaippaa ja aamunousut(aamu=klo9) on karheita.:sleep: Ja vaikka tiedän että meillä ei luomuraskauden mahdollisuutta juuri ole niin epäilyksen siemen on istutettu.(n) Neitin odotuksessa kun isoin oire oli järjetön väsymys ja nyt on nippaillut mahaa pari viikkoa. Ens viikolla pitäis menkat alkaa taas joten niitä odotellessa. Olis tämäkin jos 5vuotta tahkottu esikoista, tuomiona vain rankimmalla hoidolla onnistuva raskauden mahdollisuus niin nyt sitten kerralla tärppi, yrittämättä.:confused: Luultavasti kroppa vain vielä sekaisin...(n)
 
Astrea tuo ei olisi ensimmäinen kerta jos rannkojen hoitojen jälkeen tärpäisi kerralla luomuna ;).

Meillä on huomenna 3kk neuvola... saa nähdä kuinka paljon on kasvannut kun tuo vaikuttaa melkoiselta jättiläiseltä. Sitten saakin ne rokotteet myös ja suppoja on ostettu jo varoiksi. Taidan antaa varoiksi jo supokin kun illalla mennään kummipojan synttäreille.

Meillä ei vielä käänntyillä... tykkää kyllä jos mä veivaan site masulleen ja selälleen sängyllä :D.

ipna ja poitsu vähän päälle 3kk
 
Räiskäle, Ei tullut onneksi mitään siitä rota rokotteesta. En huomannut eroa ainakaan.

Keepgoing, On tosissaa toi poika aika jämäkän oloinen ja vaatii käsilihaksia, kun kantelee tota sylissä. Rintamaidolla olen poikaa ruokkinut lapsen tahtisesti. Varmaan paino tasoittuu, kunhan liikkeelle lähtee joskus:)

Mites muilla sujuu yöt vauvojen kanssa? Meillä poika usein herää vain kerran syömään n.5 maissa. Mutta on meillä nukuttu monesti läpiyönkin ilman syöntiä. Ennätys taitaa olla pojalla 10h putkeen.

Täällä opittu nyt viikonloppuna sohvalla kääntymään selältä vatsalleen, mutta ei vielä lattialla osaa sitä tehdä, vaikka yritys onki kova.

Mites muut ootte suunnitellut kiinteiden aloituksen? Täällä ajattelin odotella sinne 4-5kk ikään ennen kuin aloitan. Perunaa, porkkanaa ekana:)

Onnittelut starille plussasta!
Ja astrea ties vaikka sulla oiski pikkuinen ylläri saanut alkunsa:)

R ja poitsunen 2,5kk
 
Heips täältäkin pitkästä aikaa.
Meillä menee hyvin ja yöt nukutaan ilman syöttöjä, näin on mennyt jo noin kuukauden päivät. Vauveli syö illalla vadelmavellin ja nukkuu aamuun asti. Saattaa muutaman kerran ynistä sängyssä mutta jatkaa tutilla unia.
Noin kuukauden päivät myös ollut poika aika äkäinen. Useammat valkoiset hampaanalut paistaa ikenen läpi ja hillitön kuolaaminen ja käsien syöminen on jokapäiväistä. Joinakin päivinä on todella ränänen eikä mikään käy, toivotaan et hampaat puhkeaa pian. Purulelua ei oiken osaa vielä laittaa suuhun kunnolla niin rauhottuu aika hyvin jääkaappikylmällä tutilla.
Tää raskaus.. huoh. Kärsin todella kovasta väsymyksestä :sleep: ja huonotuulisuudesta. Tuntuu ettei mulla ole hermoja yhtään vaikka tosissani yritän. Alkuraskaus on sinänsä tällästä epätietosta aikaa kun ei ennen np-ultraa tiedä onko siellä ketään vai ei.
Jotenkin kuiteskin tosi paljon seesteisempi olo kuin ed. raskaudessa, en jaksa panikoida tai huolehtia. Pysyy mukana jos on pysyäkseen enkä asialle voi itse mitään.
Meillä on tällä viikolla 4kk neuvola..

Ainiin, kiinteistä. Alotettiin joskus 3kk iässä ja nyt menee aika paljonkin. Kasvis- ja hedelmä+marjasoseita ja velliä syö iltaisin. Korvikemäärät tietty siks vähentyneet. Riippuu päivästä. Mut ei tosiaan pelkkä maito riittäis mihinkään.. Välillä menee tosiaan maidon päälle, niin siis maidon päälle soseet et eka juo maidon meillä, isoja määriä mutta luotan siihen ettei meidän jäpikäs ylensyö :) Iso poika :love:

Ja astrea meillähän kävi näin et kans 7 vuotta raskautta yritettiin ilman mitään ehkäisyä ja just kun hoitoja olis aloteltu niin luomuplussa ja raskaus. Sit synnytyksen jälkeen ekat menkat ehti olla ja sit heti uudelleen luomusti raskaaks..elämä voi joskus yllättää kun sitä vähiten odottaa.. Tai sit tää on joku universumin rankka huumorivitsi o_O

StaRR ja poika reilut 4kk + uusi asukkinen
 
Viimeksi muokattu:
Kivaa kuulla teidän kuulumisia pitkästä aikaa! :)

Meidän tyttö on edelleen hyväntuulinen tapaus, jonka kasvua ja kehitystä on mahtavaa seurata. Hän osaa jo tavoitella leluja lelukaaren alla pötkötellessään ja onnistuu välillä tarttumaankin. Pää nousee korkealle vatsallaan ollessa ja pari päivää sitten hän yllätti kääntymällä vatsaltaan selälleen ensimmäistä kertaa - ja heti neljä kertaa peräkkäin :) Kuolaa tulee suusta välillä kovasti ja purulelu on jo otettu käyttöön, kun ikeniä selkeästi kutittaa. 2 kk tarkastuksessa pituutta oli 59,5 cm ja painoa 5670 g. Täällä myös rokotus ohjelma on hieman aikaisempi ja erilainen kuin Suomessa ja 2kk vauvat saa jo aika monta rokotetta. (5 eri rokotetta + suun kautta otettava rota). Yhden illan oli kuumetta sen jälkeen ja seuraavana aamuna tyttö oli taas oma pirteä itsensä.

Mulla viedään nyt viimeisiä kokonaisia arkipäiviä vauvan kanssa. (n) Viikon päästä aloitan työt tekemällä ensin puolikasta päivää viikon verran ja sen jälkeen kokopäiväisesti. Se tuntuu haikealta, mutta samalla olen vauvasta (ja näistä vauvan kanssa vietetyistä viikoista - 12 viikkoa on lyhyt aika, mutta täällä sekään ei ole itsestäänselvyys) todella onnellinen. Ja myös siitä, että mies haluaa jäädä kotiin vauvaa hoitamaan. Vauvan syömisestä (ja tulevasta pumppausruljanssista) on hieman huoli, mutta onneksi tytön kasvu ja kehitys ovat ainakin lähteneet hyvin käyntiin. Sekin helpottaa, että hän syö hyvin pullosta pumpattua rintamaitoa ja oon saanut kerättyä pakkaseen ihan hyvän hätävaramaitovaraston. Haluaisin jatkaa rintamaidolla pumppauksen avulla ainakin 4kk asti, jos se vain onnistuu.

Tähän mennessä on herätty tasaisesti 2 kertaa yössä syömään, mutta koska aamuisin olen voinut nukkua pitkään, olen jaksanut hyvin. Aamu-unet tietysi jää, kun aloitan töissä... joten tervetuloa väsymys. Huoh.

AnMaaria ja Pikkusisko (jolla nyt ikää 2.5 kk)
 
Käydä nyt kommentoimassa, että menkat alkoi päivälleen oikein ja kesti normin 7päivää, kaikki oireet kadonnu. En siis ole raskaana ja jos olinkin niin kesken meni.

Likka tankkas eilen oikein kunnolla ja nukkui 12 tunnin yöunet ja vetää nyt jo toista tuntia päikkäreitä! :eek: Kyllä päivät voi olla erilaisia kun alkuviikosta on herätty viideltä ja päikkärit on nukuttu ainoastaan sylissä! :confused:
 
Reissu on nyt heitetty ja paluu arkeen on sujunut hyvin. Matkustaminen pojan kanssa oli yllättävän helppoa. Poika viihtyi lentokentillä hyvin Manducassa ja lennot menivät ilman sen suurempia itkuja. Matkakohde oli erityisen lapsiystävällinen, joten viihdyimme siellä enemmän kuin hyvin. Matkustaminen oli tällä kertaa tietenkin erilaista kuin ennen, mutta nyt mentiinkin lapsen ehdoilla. Ja emme kyllä kokeneet jäävämme mistään paitsi. Mitään bilehiiriä ja yökukkujia kun emme ole koskaan olleetkaan.

Jännitin vauvan kanssa matkustamista ihan suotta etukäteen, kun kaikki sujui loppujen lopuksi todella hyvin. Reissu oli ihana, mutta kotiin oli todella kiva palata. Oli mukava huomata, että poika nautti tutusta kotiympäristöstä ja pääsimme arkirytmiinkin melko nopeasti.

Päivät pojan kanssa hujahtavat nopeasti ja nautin yhdessä touhuamisesta todella paljon. Yölliset heräämiset painavat hieman enemmän, kun vauva-arkea on takana jo useampi kuukausi, mutta se lienee normaalia. Olen nukkunut itsekin päikkäreitä, jos takana on repaleisempi yö. Yhden kanssa tämä vielä onnistuu...

Kai sitä näin jouluihmisenä uskaltaa jo toivottaa kaikille teille iloista joulunodotusta :)! Keskustelu taitaa hiipua, kun kaikilla lienee vähän muuta puuhaa, mutta hyvä niin:giggle:.

Räiskäle ja poika 4,5kk
 
Heipä hei... jotenkin vaan on olevinaan kiirus ettei mitään muista kirjoitella.

Poika on nyt päälle 4,5kk ja vielä ei kiinteitä olla aloitettu vaan täysimetyksellä mennään. Oman ruokavalion olen nyt palautellut suht normaaliksi tosin tänään taas totesin että ihan vihreää kakkaa :(, epäilen porkkanaa. Hyvin kasvoi 4kk neuvolassa pelkällä maidolla niin ei vielä ole kiirettä aloittaa. Edellisenä päivänä oli keskimmäisen neuvola ennen poitsun 4kk neuvolaa niin hoitaja luuli poikaa paljon vanhemmaksi. On meinään sellainen jässikkä ja jämäkkä tyyppi meillä.

Meillä käännytään selältä mahalleen ja hyvin satunnaisesti mahalta selälleen. Tosin viihtyy huonosti lattialla pitäisi aina vaan olla sylissä.

Yötkin on melko rikkonaiset, parina yönä en nukkunut juurikaan yhtään mutta nyt taas vähän paremmin.

Ihanaa joulua kaikille!

ipna & poitsu
 
Hei kaikille pitkästä aikaa. Laiskuus tosissaan iskenyt kirjoittelujen suhteen:) Pitäisikö meidän yrittää kaikkien hiukan aktivoitua, ettei ihan ketju unohtuisi:)?

Täällä pienellä miehellä 4 kk neuvola oli viime viikolla ja mitat olivat 8615g ja 66,3cm. Eilen oppi vauva kääntymään selältä mahalleen ja tänään kääntyikin vähän väliä.

Täällä myös kiinteitä n.2 viikkoa annettu. Nyt viikon ajan jo 2x päivässä. Soseet maistuu todella hyvin:) Ja rintamaito myös edelleen.

Miten muilla sujuu vauvojen kanssa? Onko tullut vierastamista? Miten soseet alkanut maistua?
 
Hei!

olen lukenut tätä ketjua jo silloin kun tämä oli vielä odotusajan ketju. Mielessä on monesti ollut liittyä tähän ketjuun mutta aina se vain jostain syystä on jäänyt.

Jos teille sopii niin voisin jatkossa liittyä tähän keskusteluun.

meillä on 5.8. syntynyt tyttö eli hän on melkein 4kk. Tosi tomera ja iloinen tyttö. Hän on meidän toinen lapsi esikoinen täyttää alkuvuodesta 2v. Meillä nukutaan nykyään yöt ihan suht hyvin, useimmiten jää yöheräilyt kokonaan pois ja nukkuu vähintään viiteen tai kuuteen. Meillä on aloitettu kiinteiden maistelu noin pari viikkoa sitten päärynäsoseella ja maissivelli otettiin käyttöön viikko sitten. Hyvin ovat maistuneet ja maissivelliä kun annettu illalla niin on tyttö nukkunut vieläkin paremmin.

Tämä ketju on tainnut vähän hiipua aktiivisimmista ajoista mikä ihan ymmärrettävää kun kaikilla riittää varmasti ihan riittävästi touhua päivisin muutenkin. Mutta jos teille sopii niin voisin täällä välillä käydä kertomassa kuulumisia ja olisi kiva kuulla mitä muille kuuluu. Kuten aiemmin sanoin olen ketjua käynyt lukemassa ihan alusta asti.
 
Heippa!

Miun puolesta olet evi83 enemmän kuin tervetullut keskusteluun mukaan :)! Hauskaa, että on toisiakin, jotka ovat lukeneet tätä ketjua aktiivisesti jo odotusaikana, mutta ovat syystä tai toisesta vasta nyt uskaltautuneet kirjoittamaan.

Keskustelu on tosiaan hiipunut, ja nyt vähän harmittaa, kun en liittynyt porukkaan mukaan aiemmin. Miulla on edelleen sellainen tilanne, ettei kaveriporukassa ole samassa elämäntilanteessa olevia, joten päivät kuluvat usein pojan kanssa kaksistaan. Olisi tosi mukava jakaa kokemuksia muiden äitien/isienkin kanssa. Emme ole aloittaneet pojan kanssa vielä mitään "harrastusta". Harrasteryhmistähän myös äiskä voisi saada oman vertaisporukan. Mutta toisaalta olen halunnut nauttia kiirreettömistä päivistä kotona pojan kanssa. Tai siis kiireettömistä ja kiireettömistä... Päivät kuluvat niin nopeasti yhdessä touhuten, että illalla saa vain todeta, miten monta kotihommaa onkaan jäänyt tekemättä. Mutta ehtiihän sitä tiskipöytää ja pyykkivuorta selvittelemään seuraavanakin päivänä :).

Meillä on syöty soseita nyt reilut neljä viikkoa, kaurapuuroa aamuin illoin vajaat pari viikkoa ja lihojakin aloiteltiin neuvolan ohjeen mukaan viikonloppuna. Poika on ruuista aivan innoissaan ja popsii annokset hyvällä ruokahalulla. Ehdoton suosikki on tällä hetkellä kaurapuuro päärynäsoseella. Soseiden tekeminen on ollut itselle (ainakin vielä;)) kivaa puuhaa. Rintamaito maistuu kiinteiden aloittamisesta huolimatta tosi hyvin. Mukava muuten kuulla ipna, että sie olet voinut normalisoida jo omaa ruokavaliota. Toivotaan, että pojan reaktiot pysyvät kurissa.

Meillä kääntyillään aktiivisesti selältä mahalleen ja pyöritään vaakatasossa navan ympäri. Aktiivisuus on tullut myös uniin ja meillä on nukuttu aika ajoin todella levottomasti. Ensimmäiset neljä kuukautta nukuttiin näin jälkikäteen ajateltuna loistavasti. Mutta eiköhän tämä tästä jossain välissä helpota. Ihana kuulla evi83, että teillä nukutaan jopa kokonaisia öitä heräämättä. Ehkä meilläkin sitten joskus :whistle:.

Kysyit riikkunen vierastamisesta. Meillä ei ole vierastettu vielä kunnolla, mutta pari kertaa itku on ollut kyllä lähellä. Tähän asti on kuitenkin riittänyt, että poika varmistaa katseellaan, että äiti tai isä on lähellä, jos joku vieras on tullut "liian" lähelle.

Onko hampaiden puhkeaminen jo ajankohtaista muilla? Meillä on kuolattu kuukausi tolkulla ja poika hankaa ikeniä kaikkeen mitä kiinni saa (myös äidin leuka- tai solisluu kelpaa paremman puutteessa :giggle:).

Tulipas jälleen kirjoitettua kamalan pitkä viesti. Taitaa tämä äiskä olla tosiaan juttukaveria vailla :LOL:. Leppoisaa päivän jatkoa teille kaikille!

räiskäle ja poika 5kk
 
Oi kiva, tänne on tullut kuulumisia! Kiva lukea miten teillä menee!

Täällä täytetään tänään tasan 4kk ja nyt on viikossa tapahtunut todella paljon kehittymistä! Vielä ei käännytä mutta tänään näin ekan kerran kun väänti vapaaehtoisesti kyljelleen ja lelukaaren leluista otettiin kiinni. (y) Tähän mennessä ollaan tyydytty vain juttelemaan leluille ja lisäämään pontta keskusteluun hakkaamalla käsiä kylkiin. :LOL:
Soseita on kokeiltu nyt pari viikkoa kun ruokahalua tuntui olevan enemmän kuin mitä masu veti. Montaa makua ei vielä valikoimaan kuulu mutta ne maut mitä ollaan kokeiltu menee hyvin alas. (y) Rintaruokinta loppui kokonaan 7viikon iässä :(
Yöt on rauhallisia. :sleep:Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta yöt on nukuttu läpi jo pari kuukautta. Päikkäritkin normisti 3-5tuntia.
Rotarokotteesta tuli vatsanväänteitä ja niitä huudettiin kaksi viikkoa (sai rokotteen tyhjään masuun) mutta silloinkin nukuttiin yöt. Pituutta ja painoa on vaikea sanoa kun edellisestä neuvolasta jo kuukausi.

Edit. Ai joo, noista harrastuksista. Kerroin pilpo keskusteluissa että pelkään etten tarjoa tarpeeksi virikkeitä niin mua lohdutettiin että kyllä niitä harrastuksia ehtii myöhemminkin ja epäili että siksi muksu on niin rauhallinen kun arki on tylsää rutiinia.

Kertokaahan muutkin miten teillä menee!

Astrea ja E 4kk
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei tyttö vielä kääntyile muutenkuin kyljelleen. Pitkän aikaa jo on hänellä ollut kova yritys päästä eteenpäin kun on vatsallaan makuulla sitten menee hermot kun ei onnistu. Tempperamenttia löytyy. Leluihin tartutaan kyllä jo itse tomerasti ja tykkää kovasti seurailla isosiskon touhuiluja. Pehmokirjat kiinnostaa myös kovasti kun niissä on paljon värejä ja rapisevia juttuja. Leikkimatolla tykkää myös touhuta.

Riikunen kyseli vierastamisesta meillä ei vielä ihan hirveästi vierasteta. Vähän varautuneesti katselee jos joku vieraampi tulee lähelle mutta menee kyllä nopeasti ohi. Esikoisella meillä ei tullut tuota vierastamista juuri lainkaan tosin nykyään vähän vanhempana katselee vieraita aikuisia tosi tarkkaavaisena ja hieman vierastaa päiväkodissa uusia hoitajia.

Räiskäle kyselit harrastuksista meillä niitä ei nyt ole. Esikoisen kanssa kävimme äiti-lapsikerhossa kerran viikossa ja se oli kyllä molemmille virkistävää. Monet ovat kehuneet vauvauinteja ja itse olen miettinyt vauvamuskaria.

Hampaista meillä on jo kanssa pitkään hinkattu ikeniä ja kuolaa tulee tosi paljon. Viilentävä purulelu on meillä auttanut. Esikoisella tuli eka hammas 4 kk iässä ja siitä niitä hampaita alkoikin tulee melkosella vauhdilla.

evi83
 

Yhteistyössä