Heinäkuun Hurmaajat Toukokuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

nela mulla ei kanssa merkattu mitään korttiin noista kauloista ja avautumisesta, mutta "sairaskertomuksen" lähettivät neuvolaan...

Ompa kiva kun unta saa vasta puoli kahen aikaa ja herää sitten mukavasti jo puoli 8... että ottaa päähän ku sais nukkua.
Eilen valvotti ku olin ihan suruissani/vittuuntunut (anteeks ilmaisu) kun annoin miehelle koko raskauden aikana tekemäni isyyspakkauksen. Olin laittanut kaiken laatikkoon valmiiks ja boxin päälle kirjeen "maailman parhaan tulevan isän isyyspakkaus" ja sitten selostukset.. Niin kyllähän tää äijä luki kirjeen ja hymyili ja kiitti ja kurkkas laatikkoon (siis avasi kannen), mutta ei yhtään "penkonut"... Mä jotenkin niin petyin vaik kylhä hä heti laitto naamakirjaanki että sai pakkauksen ja :heart: Mutta mua potuttaa kun sielä oli body ja ruokalappu tekstillä ja kaikkea eikä tuo äijä nyt edes tiedä millaset.. Ja ostin myös kun poika tulee niin sellasen lasten työkalupakin (siis oikeilla pienemmillä työkaluilla)että pääsee isi ja poika sitten yhessä nikkaroimaan ni eihä tuo ees vissii huomannu.. Olin ihan varma että mies ois ollu ihan otettu ja lärpänny kaiken läpi mut ei..
Tuli vähän sellanen olo että joo... no eipä tartte ens kerralla vaivautua ja käyttää vähiä rahojaan ku ei toinen paskaakaan välitä. :kieh:
Ja kyllä... itteeki naurattaa että olenko ihan naurettava ku reagoin näin voimakkaasti...

Plaah.. toivottavasti tää päivä tästä vielä paremmaks muuttuu...
 
Huomenta! Mies lähti kalastamaan, joten näin lauantainakin oli aikaisin. Tosin ihan kuin muutenkaan olisin kahdeksaa pidemmälle nukkunut. Nykyään rytmitys on sitä, että menen kymmenen aikaan nukkumaan, vessaan ja muuten vain herään 2-4 krt yössä ja herään kahdeksalta. Sitten jo puolen päivän aikaan on sellainen olo, että voisi vaikka käydä päikkäreille. Yleinen väsymys on jotain aivan järkyttävää. Olen kyllä pyrkinyt voinnin mukaan käymään kävelyillä, mutta puolen tunnin lenkki vaatii sitten ainakin tunnin palautuksen makuuasennossa ja aamupäivällä on mentävä, koska muuten ei noi liitoskivut kyllä anna periksi mitään lenkkejä.

Synnytykseen valmentautuminen on pikkuhiljaa aloitettu. Olen alkanut iltaisin istuskella jumppapallolla vauvan hyvän asennon toivossa ja sitten sain kätilöystävältäni vinkin kyykistellä. Venyttää kivasti nivusia ja välilihaa ja vaikka alkuun tuntuu ihan kamalalle, niin muutaman kerran jälkeen on alkanut helpottaa. Tiedä sitten estääkö esim. repeämiä, mutta luulisi ainakin, että on paikat vähän tottuneemmat venytykseen jos ponnistusvaihe venyy. Ei olis ihan maitohapoilla jo ekojen minuuttien jälkeen.

Imetysjutuista mä sain kaverilta eilen Aventin rintapumpun ja siihen tuttipulloja. Myös maidonkerääjiä tuli usempi sekä vauvalle tutteja. Eipähän tarvi uusia ostaa jos sitten ei tarvetta olekaan. Liivinsuojia olen netistä tutkiskellut ja ainakin kestovaippayhdistyksen sivuilla suositeltiin bamboo-merkkisiä. Ajattelin tilata niitä supereita muutamat ja sitten jotain vähän edullisempaa merkkiä enemmän.

Kestovaipoista tilasin Nalle-vaippoja erilaisia yhteensä kuusi kappaletta. Niitä on kovasti kehuttu etenkin ihan pikkuvauvojen vaippana. Sitten lapsimessuilta tuli ostettua muutamaa eri merkkiä, jotka pitäis mennä ihan koko vaippaiän. Äitiyspakkauksen ImseVimseihin laitoin lisäimua ja ajattelin nauhat laittaa, niin pysyisivät paremmin päällä. Olen myös alkanut itse opetella vaippojen ompelua ja hurahtanut siihen ihan täysin :). En tiedä, onko noista mikään sitten käyttökelpoinen, mitä olen väsäillyt, mutta kun kierrätysmateriaaleista olen tehnyt, niin eipähän ole suuri rahallinen satsaus. Ja bambulangasta olen neulonut lisäimuja vaippoihin. Sitten kysymys teille, jotka olette jo kestoilleet vauvojen kanssa: pitäiskö noita äp:n harsoja pienentää, että menee vastasyntyneelle vaippoina? Tuleeko ihan tuhottoman iso paketti jos taittelee ihan tuollaisinaan niitä? Ja jos olette harsoja käyttäneet, niin onko riittänyt sellaisenaan, vai onko tarvinnut lisää imua tai jotain kuivaliinaa?

NeLalle ja Danalle jaksamista paljon!!!

Miehen menemisestä piti kommentoida, että on kyllä tosi kurja tilanne jos joka viikonloppu on jossain huitelemassa ja osallistuminen vauva-asioihin on ihan minimissään. Meillä tilanne on vähän vastakkainen, kun mulla on taas oman tilan tarve tosi iso, niin olen ihan tyytyväinen, kun mies lähtee omiin juttuihinsa ja mä saan rauhassa puuhata omiani. Tosin tilanne olisi epäilemättä erilainen jos olisi koko ajan menossa ja jos ne menot olisi pääsääntöisesti juhlimista.

Meidän asuntoasiakin ratkesi eilen ja maanantaina olisi tarkoitus tehdä kaupat siitä paritalosta, josta muutama vko sitten kirjoitin. Että hässäkkää riittää vielä ihan viime metreille ennen Myyrän syntymää. Ihana kuitenkin, että saatiin se asunto ja ihana päästä sinne puuhailemaan. Puuhaamista kyllä riittääkin, kun vaihtuu 58 neliötä 130:een. Ei ihan meidän olemassa olevilla kalusteilla vielä sisusteta :). Mutta onpahan tilaa temmeltää.

Nyt en muista oliko vielä jotain, mitä piti kommentoida, joten taidan alkaa leikkailla vaippakankaita. Oikein mukavaa päivää kaikille!!
 
Hei,

Onko jollain toisellakin sama tilanne, että neuvolalääkäri on tutkinut alkuraskaudessa, eikä varmaan tutkikaan kohdunsuuntilannetta enää?

Itse ainakin ymmärsin neuvolan perusteella, että supistelkoot...kyllä sä konkarina tiedät milloin pitää lähteä läpäläpä. Varmaan joo tiedänkin, mutta...mulla on ainakin supistellut säännöllisesti nyt noita kipeitä ja ne on saanu vatsankin ihan sekaisin :/
En kyllä tykkää siitä ronkkimisesta, mutta oon kyllä vähän hukassa- oma koulutuskaan ei vastaa mitään terveydenhuollon ammattilaista-lähellekään...

Neuvola on perjantaina-nekin tuntuu jotenkin ihan "läpihuutokäynneiltä". Neuvolatätiä tuntuu enemmän kiinnostavan meidän koti, kun hän on joskus täällä naapurustossa asunut :/ . Ja asutaan siis todella pienellä paikkakunnalla, pienen pienessä kylässä. Ärsyttää koko neuvolakäynti jo valmiiksi. Neukkutäti jo viimekerralla sanoi, että voidaankin jättää "se viikon 34" käynti välistä, kun kuitenkin menen äitipolille viikolla 36. Mun puolesta voidaan jättää vaikka kaikki neuvolakäynnit välistä.

Viimeksi neuvolatäti oli ihan yllättynyt, kun kuuli minun olevan töissä opiskelujen ohella. Olin kyllä asiasta maininnut ja valitellut kipuja ja kuinka hankalaa töissä on, kun joutuu istumaan, supistelee, sormet ja jalat turvoksissa jne. Sain vaan ohjeen, että nosta jalat pöydälle :/ . Oisin varmaan jossain pyöreässä huoneessa, jos oisin toimistolla niin tehnyt hame päällä ja "reinot" jalassa...

Supisteluja lisää vaan entisestään tieto, että äitini syöpä onkin todella vakavaa :(. Sen epäillään olevan matkalla tai jo mahdollisesti aivoihin :'( .

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 31+6

 
Tässä touhuilujen lomassa eiliset lääkärineuvolan kuulumiset:

rv 32+1 (28+1)
paino +/- 0 (+1030 g/vko)
RR 126/97 (143/89) (kotona arvot todella hyviä, tyyliin 110/77)
pissa puhdas
SF-mitta 31 (29)
tarjonta RT (-)
syke 150 (145-147)
liikkeet ++ (++)
kohdunsuu pehmeä, pituus 2,5 cm, kiinni

Seuraava käynti onkin sitten noin kuukauden päästä, jolloin myös lääkärineukku. Silloin olis toi synnytystapa-arviointi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vatsakasilmanvauvaa:
Onko jollain toisellakin sama tilanne, että neuvolalääkäri on tutkinut alkuraskaudessa, eikä varmaan tutkikaan kohdunsuuntilannetta enää?
Mulla oli viimeksi lääkärineuvola jossain rv 26/28 tienoilla ja sen jälkeen ei enää sitten olekaan. Silloin lääkäri kattoi alaosaston tilanteen. Nyt sit seuraavasta käynnistä lähtien neuvolan täti rupeaa tarkastaan kohdunsuun tilanteen. Itellä ei ole mitään hajua, onko alaosastossa tapahtunut avautumista/lyhenemistä, kun ei ole tarkastettu ja supistuksia kuitenkin on ollut... No ehkä kahden viikon päästä olen tässä asiassa viisaampi...

Pitäs ruveta pakkaileen kamat kassiin mummolaan lähtöä varten. Lasten vaatteita olen viikoksi tuohon jo katellut, mut pitäs vielä kassiinkin asti ne saada... joten eikun hommiin, et joskus tulis jotain valmistakin.

SMSM ja Hippu rv 33+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marta:
Sitten kysymys teille, jotka olette jo kestoilleet vauvojen kanssa: pitäiskö noita äp:n harsoja pienentää, että menee vastasyntyneelle vaippoina? Tuleeko ihan tuhottoman iso paketti jos taittelee ihan tuollaisinaan niitä? Ja jos olette harsoja käyttäneet, niin onko riittänyt sellaisenaan, vai onko tarvinnut lisää imua tai jotain kuivaliinaa?
Meillä oli käytössä kokonaisina. Taittelin harsot valmiiks jo heti narulta otettaessa. Käytin alkuunsa Babyidean sivuilta löytyviä taitteluohjeita ja noista eniten origamia, siitä sai jalantiet "rullattua" tiiviiksi, ei vuotanu maitokakat. Alussa meni ihan tuollaisinaan, mut maitomäärien kasvaessa lisäänty pissamääräkin ja sit otettiin ohkaset lisäimut käyttöön. Harsojen päällä oli useimmiten villahousut. Jos oli kovin kuuma, en pukenu vaatetta lainkaan, toisinaan oli pelkkä paita vaipan lisäksi. Ulkona tietty pakko suojata auringolta vaatteilla, mut sisällä.. Isompana tykkäsin enempi taskuvaipoista (niiden helppouden takia) joten harsot pääsi imuiksi. Eli pitkän käyttöiän nuo meidän harsot on saaneet..
Onnea talokaupoista!!

Vatsakasilmanvauvaa :hug: ikävä kuulla sun äidistä, koita jaksaa!
 
SMSM:mulla taas ollu lääkäri käynnit silleen,että alkuraskaudessa oli lääkäri ja sitten ihan loppupuolella joskus 35 viikon tietämissä.eli täällä saa ootella kans tilannekatsautta melko pitkään,onhan tässä jo viikko tolkulla tuntunu niinku vauvan pää olis haarojenvälissä tulossa.sitten mulla on 38 viikolla meno sinne oysiin ä-polille,kun on se raskaus diabetes,niin katotaan synnytystapa ja vauvan koko vielä kans.aikas myöhään tuoki kun aattelee että esikoisen oon tehny just tasan 38 viikolla.

Virpi1980 ja kullannuppu 31+4
 
Mulla on neuvolalääkäri ollut olikohan se nyt rv 7 vai rv 8? Sen jälkeen loppu jätetäänkin "kinderiksi" ?

Tämä on kyllä hirveän ristiriitaista, samalla pitäisi iloita ja toisaalta taas ei kuitenkaan voi. Äidille yritin toivoa, että ei ihan kaikkia kertoisi minulle, kun todellakin aiheuttaa noita kipeitä supistuksia. Samalla pitäisi ajatella pikku rakkauskäärylettäkin, että pysyisi vielä kasvualustallaan.

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 31+6
 
Voi vatsakasilmanvauvaa, olen todella pahoillani äitisi tilanteesta. Eikö sulla sitten tavallisessa neuvolassa tai siellä äitipolillakaan missään vaiheessa katsota kohdunkaulan tilannetta? Mulla tullaan katsomaan yhteensä kaksi kertaa, noin puolessa välissä ja nyt ens viikolla. Ja olen luullut, että tämä on vähän, kun olen muiden kokemuksia seurannut.

Saga 35+0
 
Ei katsota kohdunkaulan tilannetta kuulemma kun olen uudelleensynnyttäjä. Aiemmissa raskauksissa on ollut ainakin 2 neuvolalääkärikäyntiä ja äitipolilla on myös katsottu. Silläpä oonkin vähän ihmetellyt.

"Ajat on muuttuneet sanoi kissa, kun mummolla pöytää pyyhki... "

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 31+6
 
Kiitos Kepsukka harsovastauksesta :) Niistä tulikin mieleen, että joku kertoi tutun ostaneen bambuharsoja. Ostin itsekin lapsimessuilta niitä kolme ja ne tosiaan on noin 10 kertaa pehmoisempia kuin tavalliset.

Ja tuosta kohdunsuusta ja sen tarkastamisesta. Mulla on katsottu kaksi kertaa, mutta toinen kerta oli ekstra, kun silloin sairasloman lopussa kävin ylimääräisellä lääkärikäynnillä. Normaalisti täällä siis yksi neuvolalääkäri ja se oli noin vkolla 26. Sitten on se synnytystapa-arvio vkolla 36-37, missä katsotaan taas. Terkkarit ei tutki sisältä.
 
Tämä tyttö on ihan pudonnut keskusteluista! :eek: Te ootte niin nopeita!

vatsakasilmanvauvaa Todellä ikävää, että äiti on noin sairas. :( Paljon jaksamista sinne! :hug:

En oikein ymmärrä, miten tuota kohdunkaulan tilannetta pitäisi tulkita. Mullahan oli nyt viime viikolla tsekattaessa lyhentynyt se 3cm --> 2cm ja lääkärin mielestä ei ollut mitään ongelmaa. Kun muilla taas tuo 2cm tuntuu aiheuttavan lisätutkimuksia jo? Tosin mulla oli kohdunsuu kiinni ja kiinteä eli ehkä sen takia lääkäri ei sanonut tuosta mitään.

Juttelinpa muuten hyvän ystävän kanssa, jonka esikoinen syntyi 3 viikkoa etuajassa ja sillä oli tarkitettu kohdunsuu yms keskiviikkona ja kaikki oli kunnossa (ei lyhentynyt, kiinni ja kiinteä) ja vauva pullahti maailmaan saman viikon lauantaina. Ja ensimmäinen kivulias supistus oli tullut myöhään pe iltana. Eli eipä näistäkään voi aina ennustaa, milloin vauva tulee.

Täällä on ollut mieli taas aika maassa pari päivää. Kävin harrastamassa "vähän" retail terapiaa ja mukaan tarttui järjetön määrä mekkoja ja tunikoita. Luulis hetken pärjäävän näillä.

Nyt lounasta.

Olivia & Vauveli 33+6
 
Heippa!

Mulla on neljäs lapsi tulollaan ja oon käyny kaksi kertaa lääkärillä, ja ens viikolla on kolmas kerta. Eka käynti oli rv14, toka oli 28 ja nyt on viikolla 35. Ultrattukin on usein, kahdesti oon käyny naapurikunnassa, kun on tarkistettu laskettua aikaa ennen rakenneultraa. Rakenneultrassa kävin Oysissa helmikuussa. ja pari kertaa oon sen jälkeen käyny oysissa ultrattavana vauvan päänmittojen takia.. kaikki näyttäs olevan kunnossa. Ens ke käyn vielä naapurikunnassa,kun haluavat kattoa vauvan tarjontaa... tää on melkoinen vauhtiveijari, viimeks oli rt:ssa, mutta silti terkka oli epävarma.. ?? muuten on ollut vinottain tai pt:ssa neuvolakäynneillä. To lähtee sitten polille lähete,jos vauveli ei oo ke rt:ssa... Mä oon jo asennoitunu siihen että tää vauva ei välttämättä synny alakautta. Tosi malttamaton muutenki alan olla, että sais tän masun pois, vaikka vielä on 5viikoa laskettuun aikaan ja sekin voi mennä lähes pari viikkoa yli..

Olipas NeLalle sattunu ikävä kätilö ja lääkäri :( toivottavasti synnyttämään mennessä olis mukavemmat..


tintti ja ville 34+6
 
Mä tuun ihan ylpeänä kertomaan, että mulla on kerrankin joku vaiva ja valituksen aihe! (Tai no valituksen aiheita on muutoinkin, mutta ei oikein raskausoireita..) Eilen närästi ekaa kertaa elämässä oikein kunnolla. Sehän oli aivan kamalaa! Luulin saavani jonkun sydänkohtauksen, se korvennus oli ihan järkkyä. Rennie auttoi, mutta vain tunniksi. Sit se jatku :eek: Heräsin yölläkin siihen karseaan tunteeseen. Tänään ei oo näkynyt, luojan kiitos.

Mulle ainakin on tullut sellainen käsitys, että yleisin käytäntö on se, että on kaksi ultraa ja kaksi lääkärikäyntiä raskauden aikana (ainakin ensisynnyttäjillä ). Eli nt-ultra ja rakenneultra, sekä lääkärikäynti noin viikolla 26 ja sitten noin viikolla 36. Mitään ultraa ei oo ton viikon 2X jälkeen, ellei oo joku erityistilanne. Musta se on vähän ahistavaa, aika kauan tässä ootellaan näkemättä vilaustakaan tosta pikkuisesta.. Mutta kyllähän sen tuntee, että se vavva siellä on ja elelee.
Mun helsinkiläisellä ensisynnyttäjäystävällä tosin viikon 26 lääkärineuvolassa ei riisuttu pöksyjä ollenkaan, joten sillä ei oo katottu kohdunsuun tilannetta kertaakaan (viikkoja nyt 34). Aika jännä.
Mun käsityksen mukaan neuvolatätsyt eli terveydenhoitajat ei kattele ollenkaan tonne pimpsan suuntaan ainakaan täällä. Tai mist mä tiän. Tällaisessa käsityksessä elelen. Raportoin, jos tilanne muuttuu :D

Nela Aivan uskomattoman luokatonta käytöstä sairaalan henkilökunnalta. Valitusta peliin ja paljon.

Vatsakas
:hug:

mekkala
Mäkin aktiivisesti ikävöin sua jossain vaiheessa, etin sitten nimimerkillä ja huomioin, että kirjoittelet tohon kolmekymppisten ketjuun. Luin sieltä kuulumisiasi. Piti itekin alkaa kirjoittaa siihen ketjuun, mutta en jostain syystä koskaan alkanut.

kardemummma & Sulo 34+5 (ihanaa, ylihuomenna 35+0!)
 
Täällä meillä tosiaan neuvolan täti aiemmissa raskauksissa tarkasti alakerran joka kerta rv 20 jälkeen. Tää nykyinen tätsy ei ole tarkastanut vielä kertaakaan, mut meinas, et rv 35 lähtien tarkastetaan, eli nyt ens kerralla sit tarkastaa.

Vatsakasilmanvauvaa Ikävä tilanne teillä. On todella harmi, että tämä syöpä osoittautuikin pahanlaatuiseksi - voimia sinne paljon :hug: .

 
marta Onnea talokaupoista!! Kivasti tulee lisätilaa :D

vatsakas jaksamisia :hug:

nela kamalaa kohtelua oot saanu sairaalassa.. Ei muuta kun valitusta menemään!! Ikävää tollanen, kun raskaana on muutenkin herkässä mielentilassa!! :kieh:

Häistä kotiuduttiin hetkin sitten! Vaikka olivat vain miehen työkaverin häät, niin tämä mamma kyllä herkistyi, kun alkoi häämarssi soimaan! Liikuttava tilanne oli myös kun lukivat "häälupauksiaan" toisilleen alttarilla :heart: Meillä tuleekin jo 6vuotta avioliittoa :heart: Muistaa kuin eilisen kuinka jännittävä päivä se oli!!! :)

Täällä tulee vettä kaatamalla.. Aamun ja päivän oli aurinkoista! Onneksi tuli tehtyä lenkki jo aamusta! Mä oon tyytyväinen, kun pystyn käymään lenkillä normisti, eikä muutenkaan oo mitään suurempaa vaivaa. Närästää kylläkin ajottain pahastikin ja sen voi aiheuttaa mikä tahansa, kuten kahvi, omena, ruisleipä, kauraleipä, tomaatti... :kieh: Huonoa oloakin pukkas eilen kun join kupin kahvia, ei oo oksettanu sitten alkuaikojen :whistle:

Eilen tuli sitten ostettua eka pieni vaippapaketti mikä on niin hellyttävä, että vois vaan tuijotella sitä :LOL: Tekis mieli ottaa yks vaippa ja laittaa vaikka pehmolelulle :LOL:

Mitähän kivaa sitä keksis näin lauantai-illaksi?!? :headwall:


Maamin ja Toivo-Justiina 34+1 :heart:
 
No johan te taas ootte kirjotelleet :D

lääkärikäynnit Täällä miula oli lääkäri np-ultrassa jossa vain pikaisesti vilkas alakerran..sitten seuraava olis ollut vasta rv 28, MUTTA tuossa välissä kävin kaksi kertaa tilanteen tarkastuttamassa (rv16 ja 21) kun oli ihan hirveet alavatsakivut... Nyt sitten rv 36 pitäs olla se synnytystapa-arvio...mut siis olen ensisynnyttäjä ja virallisia lääkärikäyntejä vain kaksi kuuluu ja sitten ultrat 12,20,28,36 ainakin näin ekalla kerralla..seuraavan kohdalla tiedä sitten miten menee...

Tänään kävin ostelemassa lisää vauvan vaatteita..ihan ulalla olen edelleen mitä puuttuu ja mitä ei... Ja kaiken hyvän lisäksi vaatteita ei todellakaan ole tarpeeksi, mutta ku ei nämä nykyisetkään meinaa tuohon lipastoon mahtua!!! Tuli kyllä tyhmästi vähän pieni lipasto ostettua mutta mies ei ollut mukana neuvomassa ni kyllä vähän syytän sitäkin..olisin toisen mielipiteen tartennut... Hirveesti stressaa tää tavaroiden vähäisyys ja tilan puute..Miehelle marmatin, mutta eipä tuo tapansa mukaan mitään sanonut..alotin jo valmiiksi stressaamaan ku isompia ku 60cm vaatteita ei montaa ole eli vaatekauppaan joutuu suht äkkiä...

Marta Onnittelut talokaupoista, on varmasti mukava päästä vähän isompaan temmeltämään :D

Susanna85 Harmi, että miehen reaktio ei ollut ihan mitä odotit, mutta varmasti hän on ollut erittäin hyvillään tekemästäsi työstä... Meillä mies on sellanen, että jonkin lahjan saatuaan ei välttämättä heti edes aukaise sitä tai jos aukaisee ni ei pahemmin tutustu..menee oma aikansa ennenku sitten tarkemmin tutkii

Tää stressaantunut ja persaukinen mami, vailla miehen tukea asioihin taitaa nyt lähteä tuonne sohvan puolelle vähän makoilemaan..kävi tuo shoppailu nimittäin väsyttämäään :LOL:

Rae ja Nyytti 32+2
 
ollut se yksi lääkäri 26 viikolla ja silloin tutkittiin kohdunsuu,ei muuten tutkita.Meillä on
kyllä luxusta kun neuvolassa on ultra,ja sillä voidaan katsoa vaikka joka kerta..viimeksi katottiin vauvan asentoa kun ei ollut varma on rt vai perätila.
Vaatteiden määrästä tuli mieleen kun Rae tuossa puhuu ettei ole tarpeeksi ja lipaston tila loppuu,niin mikä teistä on tarpeeksi vaatetta?Itse en hanki hirveen montaa vaatekertaa koska pesukone pyörii suurperheessä kuitenkin melkein joka päivä =) Tänään kirpparilta ostin ihanuuksia =) Olen myös ostanut 3 vaatekertaa 50cm ja 5 vaatekertaa 56cm,koska tykkään pukea pikkuisen sopiviin vaatteisiin,kuopus oli 48cm ja 3,3kg ja nuo 50cm vaatteet oli alussa isoja =) Mitään talvivaatetta yms en vielä kyllä pese,pesen sitten kun niitä tarvitaan ja muutenkin katsoin että riittää kun pesen 62cm asti aluksi,koska kuopus piti 5kk asti 62cm vaatetta ja eiköhän siinä ajassa ehdi lisää pestä :LOL: Ja tosiaan lipastoon ei meilläkään hirveesti mahdu.
Neuvolantäti sanoi että n 3,5kg vauva tästäkin tulee ja kaikki 3 aiempaakin ollut sitä kokoa.
Hipsu
 
Maamin82: Tosta vaippapaketista.. Meillä mies teki just noin ku sanoit eli pisti vaipan pehmolelulle :D Ite tyydyin avaamaan paketin ja kurkkaamaan kuinka pikkusia vaipat on, mutta mies ei sitten ja nyt se pehmolelu on mun yöpöydällä ja muistuttaa joka ilta, että kohta täällä on ihan oikea vaippojen käyttäjä, ei enää nalle :)
 
Ainii!

Miten vanhoja turvakaukaloita kelpuutatte?

Me saatii eilen kolmella lapsella ollut kaukalo mun isän perheeltä. En oikein tiedä uskallanko ja haluanko sitä käyttää, se on niin kovin muovisen oloinen.. Ja jollen ihan väärin muista niin kaukalo on kerran ollut autossa mukana kun auto heitti ympäri pellolle, mutta tosin ketään ei silloin siinä kaukalossa ollut mukana. Mutta eikös se sitten ois periaatteessa kolari, ja kolarin jälkeenhän kaukalo pitäs vaihtaa?

Ja toinen juttu.

Saatiin myös sieltä lainaan hoitopöytä, mutta kotona tajusin että se on jonkin verran liian korkea mulle. Mietin, että antaisko olla ja mennä sillä vaan vai pitäiskö hankkia joku oikean korkuinen jostain? Ei me miehen kanssa edes tosta hoitopöydästä niin tykätä, mutta ilmainen kun oli.. Eli antaisitteko liian korkea hoitopöydän häiritä?

Pirskatti kun on taas supistanut tänään, alan olee itekin ihan väsyksissä kun supistukset kumminki sattuu ja niiden kanssa koittaa venkoilla. ÄH.
 
Kauheasti taas tullut tekstiä.
Sain tähän lainakoneeseenkin vihdoinkin netin toimimaan, mutta makuulteen (kyljelteen) kirjottaminen ei oikein ota onnistuakseen. Eli risti-istunta vaan.

Mä en kyl kelpuuttanu ollenkaan käytettyä turvakaukaloa, joku juttu siinä vaan oli etten uskaltanu ostaa käytettyä, vaikka kuin ois tullutkin tutulta jne eikä ois kolaroitu. Eli mä en välttämättä kelpuuttais tota Helisen kuvailemaa kaukaloa, varsinkin ku on ollut mukana kolarissa. Mieluummin sitten tinkisin hoitopöydästä, jos jommastakummasta pitäis tinkiä.

Täällä kans alkaa kypsyttämään nää olotilat. Väsyttää ja ryydyttää kokoaika. Vähemmästäkin, ku ei sais kait periaattees edes istua vaan pitäis makoilla. Eipä tässä ois enää ku neljä päivää ennen ku saa taas tilannepäivitystä.

Ei mullakaan ois ollu normaalissa tilanteessa sisälmyksien tsekkauksia ku kaks kertaa. Mutta ku ekalla lääkärikäynnillä joskus 20 plus-viikoilla kerroin supistuksista, niin parin viikon välein lääkäri katto sisukset. Onkohan nyt jo ronkittu peräti neljä kertaa ? Viimeks maanantaina ja seuraava eli viides kerta on sitten ens torstaina. Hirmusen isoja eroja tuntuu eri paikkakuntien välillä olevan et mitä tehdään ja miten useesti. Niinkun oon jo aikasemmin täälläkin sanonut niin mulla kävi kyllä tuuri et sattu sellanen neuvolalääkäri mikä sattu. Se suhtautu supistuksiin hirmusen vakavasti, vaikkeivät vielä siinä vaiheessa kipeetä tehneetkään. Mutta hyvinpä nuo vähän ikävän tuntuset ja kipeämmätkin supistukset ovat tuhoja saaneet aikaseks. Kohdunkaula lyhentynyt 1,9 cm:n (katottiin ultralla), pehmentymistä ja sormelle auki. Et kannattaa kyllä kaikkien suhtautua supistuksiin vakavasti ja käydä tavalla tai toisella näytillä.

Mulla ois ollu vielä ens viikko töitä ja siinä kohtaa ku äitiysloma alkaa oon ollu saikulla jo 2 kuukautta.

Musta kans tuntuu et vaatteita on ihan liian vähän, mutta meil on suurinosa neutraaleita värejä. Sitten kun sukupuoli tulee julkiseks tiedoks, varmasti tullaan saamaan tuomisina yms oikean värisiä vaatteita. Eli ei välttämättä kannata ihan älyttömästi haalia vaatteita ennakkoon.

Tää kotona olo on vaan niin perhanan ryydyttävää ja tylsää, vaik mieskin on nyt kotona. Huomenna on sitten menossa illalla kalaan ja tiistaina lähtee sitten yöks reissuun ja mä meen porukoille yöpymään. Hitto et välillä ärsyttää omien vanhempien asenne tätä miehen reissua kohtaan "Pitäähän sen nyt päästä menemään..." Prkl. Mites minä ? Tässä on mökkeydytty jo ennen maanantaitakin tänne kotiin, saatikka nyt. NIIN TURHAUTTAA ja itkettää taas !


 
Mulla alko tänään äippäloma :) Tosin eipä tää tätä elämää mitenkään muuta, kun oon ollu jo monta vuotta kotona..mutta eipä tarvi lähetellä liittoon lippusia ja lappusia,eikä käydä työkkärissä :) Viikon päästä alkaa lastenkin kesäloma koulusta. Kivaa!

Meille on talo valmistumassa, tänään on ollut perustusporukka koko päivän hommissa, ja varmaan tulee jo tänän ja huomenissa valmista. Itse talon pystytys alkaa sitten juhannuksen jälkeen 29.päivä. ja elokuun alussa päästään muuttamaan :) kivaa. Vähän aikaa ehtii vauvakin tässä vanhassa talossa asua. Pinnis meinataan kasata vasta uudessa talossa, nyt se on vielä säilössä.. Pitäs muuten hakea vintiltä amme valmiiksi vauvalle ja pestä se. muuten varmaan ois kaikki tarvittava tälle erää vauvalle valmiina. Meillä on hoitopöytä,mutta luultavasti sitä ei viedä uuteen taloon.vaan tehdään vauvan hoitopiste kodinhoitohuoneeseen, tosi vähän varmaan muutenki tulee mitään hoitotasoa käytettyä, kun isommat lapset on kuitenki mukana vauvan hoidossa :)

Täällä on vaatteita ihan riittämiin,tosin jotain 56cm potkareita vois hommata, ja voi olla että niitä tulee vielä kunhan vauva on syntynyt. Mulla ei ollu oikein muuta kuin äippäpaketti kun esikoinen synty,siis vaatteiden kohdalla. ja ihan hyvin meni silti. Mä ainakin tilaan paljon lapsille vaatteita nettikaupoista, niin ei tarvi kauppoihin lähteä shoppailemaan tai kirppikselle, ja paljo oon ostanu huutonetistäkin.

Jospa lähtis ulos kattomaan perustusten valmistumista :)

tintti ja ville 34+6
 
Heips!

Kepsukka, kiitos toivotuksista ja liivinsuoja ym tiedosta! Esikoisen odottajana on vähän pihalla näissä tarvikehankinnoissa...

Kardemumma, voi ihanaa, oot ikävöinyt minua! Mäkin olen seurannut sun kuulumisia täältä. Ja mulla kanssa närästää, mikä on viheliäistä. Se ehtis mennä jo joksikin aikaa pois, mutta teki eilen taas paluun. Selkää kanssa vähän ikävästi pistelee, mikä tekee istumisesta hankalaa...

Marta, onnittelut uudesta asunnosta, eikun se olikin talo!

Vatsakasilmanvauvaa, pahoittelut äitisi tilan johdosta. Tuntuu varmaan ristiriitaiselta kokea yhtäaikaa onnea odotuksesta ja surua omasta äidistään. Oma äitini valitettavasti menehtyi syöpään, joten tiedän miten vaikeaa sinulla voi olla.

Itse lasken paraikaa tunteja huomispäivään, että mies saapuisi puolentoista viikon työreissulta. Maanantaina illalla meillä on sitten viimeinen neljästä pienryhmäperhevalmennuskerrasta ennen synnytystä ja aiheena vauvanhoito. Sen pitää lastenneuvolan täti ja paikalle tulee parikuinen vauva ja vanhemmat demonstroimaan ja jakamaan kokemuksiaan. Synnytyksen jälkeen olis viisi kertaa vielä tiedossa, vauvahierontaa, muskaria, isyyskerta, päivähoitokerta ja pariterapiaa. Sinne mennään vauva mukana ilmeisesti samassa ryhmässä, kun ollaan nyt oltu.

Taidanpa lähteä kokeilemaan, josko renniestä olisi apua. En ole kovin toiveikas.
 

Yhteistyössä