Heinäkuun Hurmaajat Toukokuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Meillä korostettiin valmennuksessa että ainakaan TYKSiin EI soiteta, vaan mennään vaan. (Ja kuulemma vasta siinä vaiheessa, kun kivun kanssa ei pärjää kotona.)



Tähän mun on aina pakko kommentoida, (eli vasta sitten kun kivun kanssa ei pärjää kotona)
Jos olisin esikoiselta tai toisen lapsen kohdalla oottanu niin kauan kotona etten kivun kanssa ois selvinny niin molemmat olis syntynyt joko kotona tai matkalla!!!!!!
esikolta meni vedet aamupäivällä ja niin kipeetä etten pärjänny ilman kipulääkettä tai muuta alko tekemään vasta illalla vähän ennen klo 21, ja tyttö oli ulkona klo 22.12, aukesin kolmesta centistä kahdeksaan centtiin alle viiden minuutin...


tokan kohdalla aloin vuotamaan verta ja mentiin näytille, olin kolme senttii auki, ja kun tarvin ekan kerran ilokaasua niin olin 7cm auki ja kätil puhkas kalvot, siitä 5min eteenpäin oli neiti ulkona....


että näin :) mä en siis ainakaan voi jäädä kotiin oottamaan niin kauaa ettenkö kivun kanssa pärjäis.... mutta kummasti sen vaan kuitenkin vaistoaa että nyt on mentävä synnyttämään vaikkei tee ees kipeetä
=)
 
Ja voi ää mitä huomasin suihkun jälkeen peilin edessä!
Mun tähän astinen ilon aihe raskausarveton vatsa on historiaa!

Ihan siis kai nyt eilen ja tänää on maha ratkennut molemmin puolin napaa, ihan kuin ois joku leijona käyny vetäsee raatelujäljet ja samoin umpparihaava pikkuse punottaa, että taitaa seki venyä ja paukkua eli arpia sinnekin tiedossa.

Se siitä silosesta mahasta siis, voih.
Nyt mulla on sit oma pikku aarrekartta, heh :)

Onko muilla tullut arpia nyt?
 
helise Miula on kuules arpia niin helvetisti, että voin vaikka muille jakaa, mutta ei ne onneksi minuu hirveesti häiritse..en muutenkaan ole esim. bikineitä pitävä immeinen joten arpi sinne arpi tänne :LOL:

TÄNÄÄN SE ALKAIS, NIMITTÄIN LOMA!!!!!!! Vielä ku jaksais kaksi tenttiä käydä tekemässä ni se olis sitten siinä ja koulu odottaa jatkamistaan (jos jatkan) syksyllä 2011. Tätä olen odottanut viimeset 3kk varmaan, olen NIIN tympääntynyt koko opiskeluun!!

Pahaolo ja erinäist vatsakivut vain jatkuu...not nice :'(

Rae ja Nyytti 31+1
 
Mulle on tullu 2 ihan pientä arpea, mut nekin potuttaa jo :kieh: Ensimmäisestä kuitenkin selvittiin täysin ilman mitään arpia. Tosin enpä oo ennenkään antanut tollasten asioiden häiritä.

Täällä vieläkin jaksetaan raahautua (ainakin jotenkin) töihin. Enää olisi 9 työpäivää jäljellä, enkä ole vieläkään saanut Kelasta päätöstä!?!?

 
Tervetuloa rouva saga!

Olis varmaan miljoona asiaa, mihin pitäis kommentoida, mut nyt vaan nopeasti heliselle tuosta opiskelumotivaatiosta. Mullakin oli opiskelumotivaatio ihan hukassa ennen esikon syntymään ja mullakin osa kursseista meni penkin alle ja alakin tuntui ihan väärältä. Mutta sitten esikon synnyttyä, kun palasin jatkamaan opintoja, olikin motivaatio jo ihan toinen ja arvosanat sen mukaisia. Kai se lapsi sitten jotenkin laittoi asiat tärkeysjärjestykseen eli vaikkei ala edelleenkään niin valtavasti kiehtonut, niin ajattelin, että on hyvä käydä koulu kunnialla loppuun ja tänä päivänä oon kyllä tosi tyytyväinen siitäkin paperista. Ja nykyään voi vaihtaa alaa vielä vaikka viiskymppisenä eli ei tarvitse jumiutua tietylle alalle.

Olivia mäkin söin eilen Magnum Goldin ja petyin pahasti. Se oli melkeimpä pahaa :x Sorruin siihen, kun niin mahtipontisesti ovat sitä mainostaneet :headwall:
 
Arvista niitä on ollut jo ennestään pitkin kroppaa vaikka eka lapsi vasta tulossa.
Jo ala-asteella tissit oli ihan arpiset kun ne oli isot jo sillon ja alaselkään on kanssa kasvuvaiheessa tullut arpia. n.16.vuotiaana jouduin muuttamaan vieraaseen kaupunkiin,ilman tekemistä ja kavereita joten päivät meni syödessä yksinään,ja painoa tuli 15kg puolessa vuodessa. Siinä tuli arvet sitten lahjakkaasti koko loppu kroppaan.
Sisäreidet on aivan viiruset,kainaloista alaspäin valuu käsivartta pitkin arpia,ja vatsaan tuli sillon arpia jo. Mutta nyt raskauden aikana on tullut vähän lisää punoittavia senttejä vanhojen arpien jatkoksi navan ympärille ja alavatsaan/lonkkien kohdalle tonne ns kylkiin.

Masu jo onneks sen verran iso ettei niit nää ite ellei oikeen tutkimalla tutki...:D Mutta siis kun olen jo valmiiksi hyvin arpinen yksilö ei raskauden aikana tulevat( ihotyyppini on sellainen että varmasti tulee lisääkin) lisä arvet varmasti kovastikkaan hetkauta enää..:)

Parisuhteesta yllättäen eilen taas onnistuttiin saamaan aikaan eripuraa.. :kieh:
Illalla kun tuli noita lätkämatseja,niin sitten 15vaille 10 mies olis halunnu kattoo koko viimesen erän venäjä-kanada matsia ja mä olisin halunnu nähä l-koodin viimeset 10min. Ehdotin että katsottais molemmat se 10min ohjelmia,eli mä saisin kattoo l.koodin lopun ja sit miehelle jäis katsottavaks matsista viimeset 10min. No eipä tämä käyny herralle vaan lähti kiukutellen nukkumaan vetäen oven perässään kiinni. Mielestäni yritin olla reilu ja saada aikaan kompromissi ratkaisun,molemmille vähän omaa ohjelmaa eikä niin että,mä olisin joutunu olee kattomatta koko ohjelman lopun kun jäi edellinenkin näkemättä. ( Jos ne näkis netissä jossain ilmaseks asia olis eri,mutta kun subi ei o ostanu oikeuksia näyttää netis niitä jaksoja) Että sellasta meillä taas eilen.

Pogo nukkui tosi heikosti viime yön,ku sillä on kipulaastari kyljessä viel tän illan loppuun asti ja haavateippi tikkien päällä joutuu sillä pitämään kauluria kun sitä ei ite vahdi ettei se vaan revi niitä pois. Laastari on myrkyllinen ja sitä ei saa nuolla tai edes koskea liimapuolelle,pois otettaessa on laitettava liimapuolet yhteen ja saa hävittää kyl kuulemma normaalin talousjätteen seassa. Ja eihän toi ressukka kunnolla sitten saanut nukuttua,tepusteli vaan koko yön edestakaisin ja vinku ku oli varmasti inhottavaa ku ei se saanu nukuttua kunnolla..:/ Aamulla oli sit pakko ottaa se kauluri siltä pois että se sai nukuttua. Eli siis itsekkin nukkunut todella heikosti viime yönä,jo pelkkä iltainen riita oli siihen riittävä syy,ja sitten viel noi koiran tuskat päälle varmisti ettei yli tuntia heräämättä nukkunut.. :| No nyt on sitten koko päivä aikaa torkkua ton koiruuden kanssa :whistle:

Jäätelöstä mä olen pystynyt jotenkin ihmeen kaupalla olemaan irti jäätelöistä muutaman päivän,mutta se on IHME! :LOL: Hyvin paljon olen jäätelöitä kuluttanut tän raskauden aikana.. :whistle: Melkein poikkeuksetta pakkasessa pitäny olla jäätelöä.
Mutta toissa päivänä sain vihdoin ja viimein suuhuni kesän ensimmäiset tuoreet herneet ja NAM! 3? litra maksaa tossa lähi prisman edessä,on ne vissii italialaisia mut maistuu silti.. 2 edellisenä päivä vetäny sen litran niitä naamariin,kun ei kuumalla ilmalla toi lämmin ruoka oikeen uppoo.. Ja jotainhan se pitää kuitenkin syödä. Toinen hyvä mikä on maistunut kuumalla ilmalla on ne elovenan,välipala juomat se marjainen on niistä paras mun mielestä,on ravintokuituja ja maistuu hyvin helteillä jääkaappi kylmänä. 2,5dl on siin yhdes purnukassa mut on niit sellasii isompiakin tetroja ja siin o vissiinkin n.7,5dl. Saman kokonen ku ne isot perhepakkauksien ruokakermat.

Nyt yritän väkisin pidellä silmiä auki,kauan se ei onnistu joten varmaan jo viimestään 11 tää olis jo päikkäreillä..:D

Aurinkoista päivää B)
 
Taas on neuvolassa käyty.

Painoa tullut 1330 g / vko
Turvotusta löytyy
Paineet 141/103 ja 144/104
Sf: 34
Vauvan syke: 155
Liikkeet: ++
Kohdunsuu jotenkin niin takana, ettei tilanteesta saanu mitään tolkkua.
Vauva pää alaspäin ja tosi alhaalla tulossa.

Nyt odottelen aikaa Jorviin äitiyspolille noiden verenpaineiden takia. Pitäis tulla puhelu tai ehkä kirjeellä se aika. Onko jollain kokemuksia miten nopeesti tollaset ajat yleensä tulee ?

Vähän meinaa vetää mielen matalaks tää kaikki, painon nousu, verenpaine... :(
Täytynee mennä sohvalle huilimaan jos vaik tulis uni hetkeks.
Palaillaan myöhemmin asiaan.
 
Ihan nopee vaan kirjotan ja sit taas graduttelua =)

Täällä odotellaan kovasti arpia... :/ Mulla on kanssa sellanen ihotyyppi, et arpeutuu helposti ja arvet on myös näkyviä. Raskausarpia tuli mullakin jo teini-iässä, mitä ihmettelen, sillä missään vaiheessa en oo runsaasti paisunut. Mut no, nuo on tommosia valkosia viiruja ja niiden kanssa voi elää =) Lisäksi kaiken huomion taitaa viedä rintakehän vetoketju; sydänleikkausarpi, joka on tuossa jo yli 20 vuotta ollut. Saa nähdä, leviääkö tuo arven alaosa pahasti, kun se ylettyy tuonne vauvamasuun asti. Mut joo: arvet tuo katu-uskottavuutta, eikös se niin oo!!? :LOL: Sektioarpi ja umppariarpi vielä tähän masuun niin avot! :LOL:

Painosta...Mulla tuli rv 17 mennessä joku 5 kiloa ja sen jälkeen on tullut ehkä 2. Mutta oon mie kyllä jonkun verran tarkkaillutkin, mitä suuhuni laitan. Herkuttelen kyllä, mutta ruoat oon pitänyt kevyinä, eikä mun onneks mitään rasvasta tee mielikään. Nyt kuumalla parasta on erilaiset salaatit, nam! :p

millanen No nyt iski sit hernehimo... Saiskohan niitä jostain. Oijoi, kohta saa taas mansikoita ja muita marjojakin. Sitä odotellessa.Noi elovenan juomat on kyllä hyviä! Harmillisen kalliita vaan... Sellasessa kahden desin tetrassa löytyy myös välipalajuoma, oiskohan sekin elovenan ja sekin on kyllä namia! Joskus herkkuhimon iskiessä lipittelen myös valion kidius- juomia:D Hirmu ällömakeita, mut kuitenkin kevyempi vaihtoehto kuin moni muu.

Omaa napaa:
Neuvolassa käyty ja tämmöstä sanovat
Painoa muutos + 0,100 g/ vko
Paineet: 101/57
SF: 32
Vauvan syke: Oiskohan ollut 135-140?
Liikkeitä on ja pääkin alaspäin.

Jotta ei kummempia.

Nyt graduttelua. Plaah.

A + M 32+ 6

(ja mies palasi kotiin! Ihan kuin ois uuden miehen saanut reissusta, kun on niin ruskea! No, vaihteluhan vaan virkistää :LOL: )
 
Tervetuloa rouva saga!

Arvista Kuulun varmaan siihen onnelliseen ihmisryhmään, jolla on kudostyyppi, johon ei tule raskausarpia. Kolmas raskaus siis nyt ja painoa kertynyt liki 20 kg, vyötärönympärys navan kohdalta mitattuna 108 cm - eikä ole tullut yhtään raskausarpia. Ja olen siitä onnellinen, tykkään nimittäin käyttää bikineitä =) . Ennen raskautta bmi oli 22,9, nyt en uskalla edes laskea, mikä se nyt olis... :ashamed: . Mut kiloista en ole huolissani, ne on ennenkin lähteneet synnytyksessä suurin osa ja imetyksellä loput. Mitä sitten jäljelle mahdollisesti jää lähtee ens talven hiihtokuurilla :LOL: .

Ilmotettiin tänään lapset uimakouluihin. Olipas ilmoittautumisessa ruuhkaa ja ne vuorot, joita oltiin ajateltu meni niin, ettei ite päästy edes ilmoittautumissivulle - netin kautta kun oli ilmoittautuminen... No kas kummaa - ajat saatiin kesä-heinäkuun vaihteeseen... ja kenelläkähän on laskettu aika sillon. Pitää jotenkin sumplia sit ystäviä ja sukulaisia avuksi kulettaan lapsia uimakouluun ainaki sinä päivänä ku lähtö tulee, et mieski pääsee mukaan synnytykseen - jos lähtö tulee uimakoulun aikaan :LOL: . Oispa kiva kiirehtiä uimahallilta synnyttään :LOL: :LOL: .

En minäkään ole koskaan synnärille soitellut, vaan olen sinnä lähtenyt, kun on tuntunut ettei enää kotona pärjää... Ohjeistuksena muistaakseni oli, et jos on niin kipeä, ettei pärjää tai lapsivesi menee tai tulee verta. Ja jos verta tulee, niin sillon piti muistaakseni tilata ambulanssi - pitäs selata taas noita aiemmin saatuja papereita... mites ne ohjeet taas menikään - aika on tehnyt tehtävänsä ja olen unohtanut aikalailla asioita - joten varmaan saavat synnärillä opettaa mulle kaikki uusiksi :LOL:, 5 vuotta kuitenkin edellisestä synnytyksestä.

Mut nyt imuroimaan...
 
Onkos mammoilla univaikeuksia kun tullut pitkät pätkät tekstiä heti aamutuimaan? :)

ironlady Me istuttiin kuin tatit tämän viikon perhevalmennuksessa. Oli vähän helpompi pysyä hereillä kun siellä oli nuori nainen kertomassa kantoliinoista. :) Olitko siinä Jorvin "normiesittelyssä" vai siinä ensisynnytttäjille suunnatussa synnytysvalmennuksessa? Meille siis tarjottiin np-ultran yhteydessä mahdollisuutta osallistua uuden synnytysvalmennuksen tutkimukseen Jorvissa, mutta unohdin palauttaa ne laput ja se sitten jäi.

helise Tuo motivaation puute on niiin tuttu tunne täälläkin! Vaikka opiskelut onkin paketissa, niin työt ei ole kyllä jaksaneet kiinnostaa kunnolla pitkään aikaan. Koita olla itselles armollinen - raskaus on niin iso juttu henkisesti ja fyysisesti, ettei kaikkea voi millään jaksaa. Ja totta kai oma ja vauvan terveys pitää priorisoida, opiskella ehtii sitten myöhemminkin.Ja sähän voit äitiysloman aikana vähän miettiä, mitä haluaisit tehdä tulevaisuudessa. :) Mua itseäkin harmittaa kun aloitin syksyllä ennen raskautta opiskeleen avoimessa yo:ssa ravitsemustieteitä, mutta oon missannut vaikka kuinka monta tenttiä nyt keväällä. Yksinkertaisesti oon niin väsynyt, ettei työpäivien jälkeen ole pystynyt lukemaan tentteihin...

Sherine Mä olin kans mainoksen uhri tuon Magnum Goldin kans! Mitä ihmettä siihen on laitettu? Maku oli tosiaan melkein paha... Niin paha kuin jätski nyt yleensä voi olla. ;)

millasen Pogolle täältä paljon halirapsutuksia! Ja emännälle halaus :hug: Koiran kipua on kyllä todella ikävä katsoa vierestä. Mutta kyllä se siitä pian paranee!

Pai80 Kyllä se paino lähtee äkkiä laskuun kun oot synnyttänyt. Mutta ymmärrän kyllä huolen turvotuksesta ja verenpaineesta. Muista kuitenkin, että oot tosi hyvässä hoidossa ja sun ja vauvan tilaa seurataan tarkasti. Mähän kävin Jorvissa äippäpolin sisätautilääkärilla rakenneultran yhteydessä rv 20 just verenpaineen takia. Mulla laitettiin tarkoituksella aika rakenneultran yhteyteen, mutta mulla ei ollutkaan mitenkään kiiretilanne. Uskon, että saat ajan pian. Mulle soitettiin sieltä ja aika tuli vielä kirjeessäkin. PALJON tsemppiä!

Raskausarpia ei ole vielä ilmaantunut (kopkopkopkop - koputtelen kaikki mahdolliset puut tässä!). Mullakin on teinivuosilta ihan hormonitoiminnan seurauksena arpia alaselässä ja rinnoissa, mutta ne on jo niin vaaleita, ettei edes huomaa. Oon rasvannut massua vähintään kerran päivässä, mutta jos niitä arpia tulee, niin ne tulee. Nekin kuuluu elämään ja vaalenee ajan myötä. :) Kyllähän se ärsyttää, muttei kannata liikaa masentua niistä!

Omaa napaa - soittelen tänään neuvolaan ja kysyn, uskallanko mennä vielä kahdeksi viikoksi töihin. Liitoskivut on huomattavasti paremmat nyt kun oon ollut kotona eikä tarvi istua koko päivää, muta nuo supistukset on aika runsaita. Muuten menisin varmaan muitta mutkitta töihin, mutta mulla on ensi viikolla kalenteri ihan täys, joten ei ole mitään mahdollisuutta ottaa rauhallisemmin. Toivottavasti neuvolan th ei ajattele, että oon vaan kyllästynyt töihin ja sen takia soittelen saikkua. :eek:

Taidanpa mennä partsille juomaan aamukahvia - ilma on taas järjettömän ihana!

Olivia & Vauveli 32+5
 
Semmosta tulin kyselemään, että tietääks joku on perhe/synnytysvalmennukset palkallisia miehelle? Kuulemma liittojen soppareissa eroja, mutta mitäs mieltä mammat on tai onko miehenne saaneet valmennusten ajalta palkkaa. Mulla mies kuuluu metalliliittoon...

Zeenah ja pikkunen 34+1 :heart:
 
Olivia81 Juu siis hyvässä hoidossa varmasti olen kunhan vaan saan sen ajan sinne Jorviin. Rakenneultran tehnyt kätilö kyllä kauhisteli verenpaineita, jäi vähä fiilis et jos se ois saanu päättää niin varmasti ois ottanu johonkin tehoseurantaan jo sillon.

Kauheasti huolestuttaa pikkusen hyvinvointi ja siitä tietty seuraa päänsärkyä ja niskajumia. Argh. :headwall:
 
Pai80 On kyllä vähän outoa, ettei tuohon verenpaineeseen puututtu kunnolla jo aiemmin. :/ Sähän voit ihan hyvin soittaa Jorvin äippäpolille, ellei aikaa ala kuulumaan pian? Kyllä pikkuinen jaksaa mukana - nyt otat vaan tosi rauhallisesti, ettei paineet nouse entisestään. Onko sua muuten neuvottu menemään päivystykseen, jos tulee kovasti päänsärkyä tai muuten huono olo?
 
kyllä meilläkin mies aiko ne 3 kertaa tulla joka tapauksessa, mutta tuli vaan mieleen, että voiskohan tuosta sitten saada rahaa vai ei...? =) ei se nyt elämä siihen todellakaan kaadu vaikka ei saiskaan, mutta oishan se aina kiva!! =) ja kun itse en ole niin selvillä nuista käytännöistä.

Nyt pitäis lähteä kauppaan. Hmna tulee tuttavapariskunta lapsineen yökylään. Ihanaa nähä niitten poikia...toinen on reilu puolivuotias ja toinen kohta 2vee. =) Kiva kun tulee kummipojat kylään kun on niin harmittavan vähän nähty minun matkustuskiellon takia. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zeenah:
Semmosta tulin kyselemään, että tietääks joku on perhe/synnytysvalmennukset palkallisia miehelle? Kuulemma liittojen soppareissa eroja, mutta mitäs mieltä mammat on tai onko miehenne saaneet valmennusten ajalta palkkaa. Mulla mies kuuluu metalliliittoon...

Zeenah ja pikkunen 34+1 :heart:
Enpä usko, että monellakaan on palkallinen ja metalliliitosta voin sanoa että ei varmasti ole palkallinen - itse kuulun samaan liittoon.
Niin ja ei meillä aikoinaan tullut edes mieleen, että vois olla palkallinen ja mies oli joka kerta mukana - omalla ajalla. Tosin ei meillä miehellä iltaisin töitäkään ole ja insinööriliittoon kuuluu hän.

*muoks* Eri alojen työehtosopimukset löytyy kyllä netistä, niistä voi asian aina tarkistaa. Joissakin aloillahan isyyslomakin on palkallista - toisissa taas ei - myös sairaslomien ym. suhteen on eri tes:ssä eroja. Mut metalliliitosta tiedän, ettei isyyslomakaan ole palkallista. Ja aika monen tes:in kanssa "painin" tällä hetkellä, koska olen osa-aikaisena työntekijänä firmassa, jossa lasken palkkoja eri sopimusalojen työntekijöille - joten aika monta tes:iä pitää hallita ja tes:stä tarkistaa aina kun ei tiedä miten menetellään...
 
Huomenta!

Täällä on niin ikään myös erittäin huonosti nukuttu yö takana. Sain miehelle aivan käsittämättömät raivarit eilen. Nyt tiedän mitä tarkoittaa täristä raivosta :) - muuten olen aika tasainen luonne. Syynä oli taas kerran se, että mulle vaan ilmoitettiin, että miehen poika tulee käymään. Makasin alasti ja ihan helvetin kuumissani, enkä olis todellakaan jaksanut katella ketään vieraita. Kundin piti käydä vaan vessassa ja täyttää vesipullonsa, mutta kun lähdin vessaan, niin siinäpä tuo istui sohvalla syömässä voileipää. Suurin osa tästä menee varmasti hormonien piikkiin ja raivoan turhasta, mutta musta ei olis liikaa pyydetty, että multa kysyttäisiin, mitä mieltä asiasta olen, ennen kuin meille tullaan. Kundi tajusi häippästä aika nopeasti kun näki ilmeeni. Sen jälkeen alkoi pahin riita mitä meillä on koskaan ollut. Asiaa puitiin varmaan kahteen asti yöllä. Sen jälkeen lohduttelin vielä yöllä isänsä menettänyttä ystävääni tunnin verran puhelimessa. Maha on ollut riidan alkamisesta jotenkin ihan kova. Luulen, että tunsin myös jossain vaiheessa yöllä ensimmäisen supparin. Mitenköhän tän mahan sais taas palautumaan normaaliksi? Kokeilin yöllä kuumavesipulloa, mutta ei auttanut. Onko muilla vastaavia kokemuksia, että maha on tuntitolkulla ihan kova? Varmaan pitkälti psykosomaattista tämä, mutta ei tunnu mukavalta. Oon myös välillä tuntevinani sellaista etäisesti menkkoja edeltävää jomotusta, mutta ei se mihinkään lisäänny tai vähene.

Aamulla piti myös vetää pienet itkuhysteriat, kun mies kertoi, että sen nuoruudenrakkaus on kaupungissa ja että sitä olisi kiva nähdä. Näin sieluni silmin sen naisen tyylikkäänä ja seksikkäänä, kun itse tunnen olevani se hillittömän kokoinen hikoileva norsuankka (kuka sen norsuankan keksikään? se oli hyvä), joka vaan itkee ja raivoaa. Hikoileva, itkeävä ja raivoava jättimäinen norsuankka ei ole kaikkien miesten ihannenainen. Miksei?

Painosta oli puhetta. Täällä on ainakin tullut painoa varmaan 12-13 kg. Olin alkupunnituksessa jotenkin niin turvoksissa, että se lähtölukemakin oli jo varmaan reilut kaksi kiloa korkeampi kuin mun paino oli ennen raskautta. Eli siihen nähden voidaan lähennellä jo 15 kiloa. Mä täällä jännitän, että meneekö sata kiloa rikki ennen synnytystä :LOL: toisaalta näin kuumalla painoa näyttää tulevan vähemmän. Mä punnitsen aina kotivaa'alla ennen neuvolaan menoa ja neuvolantäti merkitsee sen lukeman. Jäätelö- ja karkkimäärän nähden painoa on kuitenkin tullut kohtalaisen vähän. Pelkään sitä, että imee itseensä kaiken sen sokerin ja lopulta musta leikataan ulos kaikkien jättisokerivauvojen kantaäiti/-isä. Eilen kävin kilpparikokeiden jälkeen palkitsemassa itseni aamuyhdeksältä sitruunamarenkitortulla ja latella. Oli harvinaisen maukas aamiainen. Sai mahassa aikaan aikamoisen Jane Fondan aamujumpan.

Mä oon pystynyt olemaan tällä viikolla yhden päivän ilman jätskiä. Se on jo tosi hyvin. Nyt on pakastimessa Pappagallon yogia ja pistaasia. namnam. Kaupungilla nautitut tötteröt ja jätskipuikot tulee tietty vielä siihen päälle :)

Täällä ei ole ainakaan vielä raskausarpia, mutta eilen ja toissapäivänä on kiristellyt navan vierestä siihen malliin, että varmaan niitäkin vielä ehtii tulla. Olen koko raskausajan yrittänyt rasvailla sillä neitsytkookosöljyllä vatsaani, mutta eihän siitäkään kai ole iloa, jos ne raskausarvet on geneettisiä. Itse olen adoptoitu, eikä mulla ei ole omista perintötekijöistäni mitään käsitystä. Onko teillä monilla pullahtaneet navat ulospäin? Mulla ei ainakaan vielä ole ja odotan mielenkiinnolla tapahtuuko se vai ei. Napa on muutenkin outo juttu.

Gradun ja muiden opiskelujen parissa ahertaville paljon tsemppiä! Muistakaa, että ne on vaan lopputöitä - kukaan ei tuu teiltä kysymään teidän graduarvosanoja tai vastaavia, jos ette aio tutkijoiksi. Siitä ei kannata tehdä elämää suurempaa projektia. Se on vaan vähän niin kuin iso essee tai jotain. Sanoo nainen, joka teki omaansa 3,5 vuotta, josta aktiivisesti ehkä kaksi kuukautta.

Rouva Sagalle tervetuloa! Mihin olette menossa synnyttämään? Katsoin, että meillä on peräkkäisinä päivinä laskettu aika. Me ollaan menossa Kättärin Haikaranpesään.

Nyt lähden kyläilemään ja norsuankkailemaan tuonne kaupungille. Terveisiä muille lajitovereille, hoikille, haukuille ja niiden omistajille!

Aurinkoa,
Solnushka 34+0!!!
 
eipäs vain ole meidänkään miehellä iltaisin töitä, mutta on valmennukset ihan päivällä niin siksi tuli tuo mieleen. Ja edelleenkin..jos on palkatonta, niin samapa tuo, mutta ajattelin vain, että kannattaa tarkistaa oikeudet!! ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zeenah:
eipäs vain ole meidänkään miehellä iltaisin töitä, mutta on valmennukset ihan päivällä niin siksi tuli tuo mieleen. Ja edelleenkin..jos on palkatonta, niin samapa tuo, mutta ajattelin vain, että kannattaa tarkistaa oikeudet!! ;)
Meillä järjestettiin valmennukset illalla olikohan klo 17 vai 18 eteenpäin, mutta nykyään en tiedä mihin aikaan järjestävät. Meillä siis oli valmennukset v. 2003, joten voipi nykyään olla täälläkin päivällä.

Solnushka
Täällä ei ole ainakaan vielä raskausarpia, mutta eilen ja toissapäivänä on kiristellyt navan vierestä siihen malliin, että varmaan niitäkin vielä ehtii tulla. Olen koko raskausajan yrittänyt rasvailla sillä neitsytkookosöljyllä vatsaani, mutta eihän siitäkään kai ole iloa, jos ne raskausarvet on geneettisiä. Itse olen adoptoitu, eikä mulla ei ole omista perintötekijöistäni mitään käsitystä. Onko teillä monilla pullahtaneet navat ulospäin? Mulla ei ainakaan vielä ole ja odotan mielenkiinnolla tapahtuuko se vai ei. Napa on muutenkin outo juttu.
Nii siis noihin raskausarpiin kommentoin vielä, kun itselle niitä ei ole tullut, mutta äidilläni niitä on järkyttävän paljon. Ei siis ilmeisesti ole kovin perinnöllistä tai sitten minä olen saanut perintötekijät isän puolelta - tosin en tiedä onko isän sisarukset saaneet raskausarpia...
Mulla ei napa ole koskaan pullahtanut ulos ja joskus siitä neuvolassa kysyinkin aikaisempien lasten kohdalla, kun kuvissa aina näkee navan pullahtaneen ulos. Neuvolan täti meinas jotain navan sitomisen erilaisuudesta tms. en oikein päässyt kärrylle mitä tarkoitti. Mut ei ole täällä vielä ainakaan pullahtanut napa ulos... kai se on kiinni selkärangassa - eikä pääse pullahtaan ulos :LOL: :LOL: .
 
Huomennenta heinämammat!

Pitkästä aikaa sain nukuttua kunnolla :D 21.30- 5.00 ja 5.30-11.10, vesassa kävin vain pari kertaa koko yön aikana. Olo kuin eri ihmisellä, ei väsytä eikä tee pahaa ( vielä )

Täällä on kans yks mainoksen uhri :wave: kävin yks päivä kaupassa ja ostin uuden Magnum Gold - jätskin, se oli aivan hirveää :x karamellikuorutus merisuolalla :x

Arvista
: Tällä hetkellä mun vatsa ja kyljet on säästyneet arvilta, mutta rinnoissa on kaameat jäljet ( ovat alkaneet jo vaalentua). Jäljet tuli ihan raskauden alussa, kun rinnat kasvoi A-> C. Peppu ja lonkat on kans saanut omat jälkensä, mutta ei onneks mitään isoja jälkiä. No eipä jäljet oo mua haitanneet, bikiineitä oon käyttänyt, vaikka jäljet näkyy niitten kans. Umppari arpea en ees löydä enää :D se oli aivan huomaamaton jo ennen raskautta, nyt koko arpea ei löydy :whistle: Oon kyll yllättynyt, kun arpia ei ole tullut enenmpää. Mun ihokudos on arpeutuvaa malli, kasvoissa ja selässä on jokunen akne ja vesirokko arpi jo valmiiksi.

Synnytysasia Päätös sektiosta rauhoitti erittäin suuresti mieltä :) Meän suvussa on ollut alakauttasynnytykset on ollut vaikeita, pitkiä ja on päättyneet poikkeuksetta äidin tai lapsen komplikaatioihin ( pahoja repeämiä, muovatuneita kalloja, murrettuja solisluita) tai hätäsektioon, vaikeudet on johtuneet lantion kapeudesta. Vauvat eivät ole olleet ees mitään isoja vaan 2-3kg pikkuisia. Oon koko raskausajan pelännyt, että mutt pakotetaan alatiesynnytykseen ilman lantio tutkimuksia, mutta terveydenhuolto yllätti iloisesti ja kerrankin kuunneltiin. Lantio tutkittiin eikä saatu varmuutta onko mulla tarpeeks leveä sisälantio, ehkä alasynntys onnistuisi ehkä ei. En halua edes kokeilla alasynnytystä, kun varmuutta ei saatu. Turvallisempi näin :) Ei tule vauvalle ylimääräisiä riskejä, vaikka itselle tuleekin. Toisaalta synnytys voisi laukaissa myös voimakkaan astmakohtauksen ja mun nykyinen lääkitys hidastaisi avautumisvaihetta aika radikaallisti. Noh eipä tarvi enää asiasta stressata tai taistella, nyt vois ehkäpä jopa alkaa nauttimaan loppu raskausajasta.

Helise mulla oli vyötärö äsken, kun mittasin 98 cm (supisti) ja normaalisti 103, muistaakseni oltiin samanmittaisia 158 cm pätyköitä.

Rae89 & bambina tsemppiä sokerimittauksiin :hug:

Olivia81 toivottavasti sun saikkuasia selviää, ettei sun tarvi stressata töistä. Töistä stressaaminen sun pomos, ei sun, hommaa nyt.

Nyt virtaa vaikka muille jakaa niin lähtis lopultakin pistää pihan kesäkuntoon :) Haravoinnin sun muut vieläkin tekemättä
:whistle:

Täälläkin opiskelumotivaatio on kadonnut ajat sitten, eipä oikeen tuo ala ollut mun ala. Ei hirveästi harmita vaikka opinnot jää aika pahasti kesken, olin miettinyt, että äippäloman jälkeen alottaisin opinnot uudella alalla, vähän mielekkäämmällä :) Nyt onneks sai "välivuoden" opinnoista ja saa oikeasti miettiä mitä sitä halua tehää työkseen.

Pai80 toivottavasti saat ajan pian, niin ei tarvi stressata sun asian kans :hug:

Huomenna ois tarkoitus lähtä mökille, muuten ihan kiva juttu, mutta appivanhemmat on siel yhtä aikaa, ei pahemmin kahenkeskeistä aikaa ole :kieh: Aateltiin skipata maanantain synnytysvalmennus, koskee kuulemma vain alatiesynnytystä ei käsitellä sektiota lainkaan. Näin ollen tultais kotia reissun päältä vasta tiistaina ja kerettäis mökkeillä kahestaan ainakin yks yö :p

Mites muiden heinämammojen viikonloppusuunnittelmat menee?


Dana88 & Pikkune 33+0 *poks*
 
Norsuankka oli mun lanseerama geenikeitos :LOL:

Navasta Mulla on napa pongahtanut ulos jo ajat sitten :D koomisen näköistä kun käyttää istuvaa paitaa, niin napa töröttää keskellä vatsaa ihan kuin pikkuinen nenä :LOL:
 
joo, mun mielestä on kyllä jännä juttu, että järjestävät päivällä noita valmennuksia, kun ihmisethän ovat pääsääntöisesti töissä. Tosin itsellä on kyllä jo mammaloma tuolloin menossa, että ovatkohan sitten katsoneet sen mukaan, että osallistujat ovat jo äitiyslimalla ja ehtivät aiemminkin. En tiedä. Eikä ne nyt keskellä päivää ole, mutta olikohan klo 15 ja yks ehkä jo klo 14, mutta melko aikasten joutuu töistä lähteen, kun ainakin tuntia aiemmin joutuu töistä lähteen, kun ei ole työpaikka ihan vieressä. Muutenkin minusta on nuo valmennukset melko myöhään jätetty, kun eka tosiaan rv 35 ja kaks seuraavaa vasta rv 37. Tosin en niiltä mitään mahdotonta antia odota muutenkaan, mutta samapa ne on käydä kuuntelemassa :LOL: oli siellä muistaakseni ainakin ekalla kerralla jokun OYS:n kätilö vastailemassa kysymyksiin...niin ja se kuuluisa synnytysvideo vuodelta X!! :LOL:
 
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista!

Kauheen monella teillä on perhvalmennukset täydessä käynnissä ja kaiken maailman infoa siitäkin, koska pitää sairaalaan lähteä. Itse en ole mitään lappua saanut tosta, että koska pitää lähteä ja kaikki valmennuksetkin on vasta edessä. Meillä valmennukset on aina klo 17-19, että eipä niistä ainakaan mies taida saada palkkaa. Kätilöopistoon tutustumisenkin otin klo 16, jotta mies pääsis varmasti matkaan.

Tota Magnum Goldia pitää melkein maistaa =) Alkaa sen verran kiinnostaa, että miten voi jäätelö olla pahaa. Ja joo mä kans niin odotan kotimaisia mansikoita ja herneitä. Olen nyt päättänyt, että vaikka ovatkin kalliita niin syön niitä niin paljon kuin jaksan. On ne ainakin terveellisempiä kuin noi jätskit ja karkit mitä mä nyt syön koko ajan. Alkanut myös toi painonnousu hirvittämään. Ettei vaan tulis jättilapsi.

Raskausarpia mullekin tuli jo murrosiässä, mutta nyt ei ole tullut toistaseks ollenkaan. Ostin Weledan raskausajan hoitoöljyn, mutta sen käyttö jäi tasan yhteen kertaan! Mulla on sellanen iho, ettei rasvatkaan tahdo milään imeytä, niin toi öljy tuntu ihan vitsiltä. Siinä olis kaikki vaatteet aivan hirveessä kunnossa, kun ei se todellakaan imeytyny mihinkään. Pitihän mun kokeilla sitä yöks jokukerta, mut enpä oo kokeillu.

Mulle on ilmaantunut yks aivan ihme vaiva. Kannoin edellisiltana raskasta kassia, ja se jälkeen ei oo palutunut tunto kunnolla toiseen etusormeen. Tai puolet etusormen päästä on tunnoton. Googletin, että raskaus voi jopa aiheuttaa jotain tollasta hermopinnettä, mutta kun en niin kovasti ole turvonnutkaan niin en kyllä ymmärrä. Mut mä nyt odotan jos se siitä tokenis.

Olen koko aamun googlannut kestovaippa-asioita, ja kyllä se on aikamoista hommaa. Jostain merkeistä on hirveesti kokemuksia luettavana, mutta joistain (yleensä kotimaisia) ei tunnu löytyvän sitten niin mitään. Kai mä ostan muutaman sitä ja muutaman tätä, jotta pääsee ainakin testailemaan.

Millaselle ja varsinkin koiralle pikaista paranemista!
 
Hittolainen, soittelin innolla neuvolaan ja ihmettelin kun kukaan ei vastaa. Sitten meni Espoon kaupungin vaihteeseen, josta sanoivat, että neuvolassa on tietokoneet ja puhelimet maassa, eli ei tänään kannata enää soitella. :eek:

Että tuli sekin ongelma ratkaistua - maanantaina vaan töihin! Ehkä sitä sinnittelee vielä pari viikkoa. Ilmoitan esimiehelle, että en pysty tekeen enää täyttä päivää toimistolla vaan teen sen minkä jaksan ja loput kotoa käsin. Vaikee juttu kun esimieskin on saikulla, mutta laitan sille vaikka tekstarin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja rouva saga:
Kepsukka kuulosti erittäin hyvältä sun kesäkurpitsa-feta letut. Mahtaisko saada reseptiä tai löytyykö jostain netissä? Stockalta samannimisiä olen välillä ostellut ja ne on ainakin mun makuun. :p
Tervetuloa joukkoon!

Ja pyynnöstä, ollos hyvä vaan:
500g kesäkurpitsaa
100g fetajuustoa
3rkl hienonnettua ruohosipulia
2 kananmunaa
1dl venhäjauhoja
½tl suolaa
mustapippuria
paistamiseen öljy/margariini

Raasta kesäkurpitsa ja feta karkeaksi raasteeksi. Sekoita joukkoon muuta aineet. Paista ohukaispannulla.
Resepti s-ryhmän asiakaslehden (yhteishyvä) välissä olleesta ruokamaailmasta 7/08.
Ite teen tupla-annoksena, mut juustoa vähän enemmän (n 300g), jauhoja oli viimeks 3dl ja kananmunia 3kpl. Ruohosipulia meni koko ruukku (kaupasta valmisruukkuna ostettu) mut en mitannu paljonko. Aika pitkän paistoajan vaativat, jotta eivät hajoile.
Tuossa samaisessa lehdessä oli mm. kukkakaalivuoka, johon ihastuttiin. Me ei siis olla mitään suuria kasvisruuan ystäviä ni on ihanaa löytää muutama hyvä ohje, jotta saa ruokavalion rehumäärää vähän nostettua välillä..

Kyselit Royalin ja Itti Bitin kestoista. Valitettavasti kummastakaan mulla ei ole omaa kokemusta, mutta suosittelen lämpimästi tilailemaan useampaa merkkiä/mallia. Koska ei voi etukäteen olla varma vauvan mallista ja omista mieltymyksistä, on tuuripeliä tilata vaikka 20kpl s-kokoa kaikki samaa mallia. Että jos eivät olekaan teidän perheelle sopivia voi pikkasen harmittaa.. Hommaa mieluummin muutamaa erilaista, kokeile niitä ja tilaa sitten lisää sitä sopivaa merkkiä. Huonosti istuvat voit myydä joko live- tai nettikirpparilla suht hyvään hintaan, varsinkin jos ovat lähes käyttämättömiä.

Vaippalainaamoista. Joskus laskeskelin, että tulee halvemmaksi vaipattaa lainaamon vaipoilla kuin mennä sama aika kertiksillä että juu, ei päätä huimaa hinta. Mutta eipä yhdistys niillä lainaamoilla voittoa yritäkään tehdä, joten jos olis liiketoimintaa, olis hinnatki eri. Mutta toi on kyllä helppo ja halpa tapa kokeilla kestoilua ja nimenomaan etsiä sitä omalle perheelle parhaiten sopivaa vaippaa!

Millanen :hug: sekä koiran että isännän kanssa jaksamista!

Mun selkä jymähti. Tai siis oikealta lapaluun alta särkee. Tiedä sitten, istuinko eilen illalla liian pitkään vai huonossa asennossa tässä koneella, mut kivulias se on.

Mentävä keittelemään isännälle aamukahvit ja itekin vois kupin hörpätä (ei tullu aamulla juotua). Sit pojat päiväkodista ja auton nokka kohti mökkiä, tosin pikakauppareissuetapilla. Mukavaa viikonloppua!

Kepsukka ja masukki (pokspoks 32+0 jee)

p.s. meille saatiin tänään vihdoin ja viimein uus liesitaso. Edellinen hajos sillon pääsiäisenä ja näin kauan kesti uuden saaminen! Jollei tuota varaliettä olis asennusfirma tarjonnu, olis hermo menny jo aikaa sitten..
 

Yhteistyössä