Heinäkuun Hurmaajat Toukokuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

Alkuperäinen kirjoittaja Pai80:
Mitä mieltä muut olette tuosta ohjeesta et aina pitäis soittaa ensin ?
Noissa runsasta verenvuotoa ja kovaa kipua -kohdissa ymmärrän kyl et kehotetaan soittamaan ensin. Ja toisaalta myös muutoin voi olla hyvä soittaa, jos on epävarma lähteäkö vaiko ei (tosin sillon yleensä ei vielä tartte lähteä ;) ) mutta muutoin ihan kiva "varottaa" synnäriäkin etukäteen, et ollaan tulossa. Ja kuten joku jo mainitsikin, ei tule tilannetta et ovelta tarttis lähteä seuraavaan sairaalaan, jos sattuu olemaan ruuhkaa..

D-tipoista! Vinkkaan jo nyt, että "koliikki" ei välttämättä olekaan koliikkia. Isäni onneks on kertonut useasti, etten ole saanut ihan pinenenä vauvana d-vitamiinia, koska kroppa ei kestänyt sitä. Olin kuulemma muuttunut hyvästä nukkujasta ihan mahdottoman itkuiseksi. Osasin siis epäillä samaa, kun esikoinen aloitti kipuitkut iltaisin (sopivasti n klo 20-03 välillä) samoihin aikoihin Devitolin aloittamisen kanssa. Tippoja sai 4pv, iltaitkuja oli 4 iltaa. Lopetettiin tipat muutamaksi viikoksi, aloitettiin Jekovitillä ja sama toistu. Lopetettiin taas ja kuulin, et apteekista löytyy kolmaskin vaihtoehto, d-tipat. Niiden kanssa ei enää itkuja ollut, mutta oliko syy valmisteessa vai siinä, et suolisto kesti muutakin ku maitoa, ni sitä en tiedä. Eli jos/kun niitä koliikkioireita ainakin osalle meidän vauvoista tulee, ni kannattaa miettiä imettäessä oman ruokavalion tai korvikemerkin muutoksen lisäks myös ne vitamiinit.

Tässä samalla oon tehny kesän ekat kesäkurpitsa-fetaletut. NAM! Tosin enpä tiedä miten noista ruuaksi riittää, kun varmaan puolet on tullu "lounaan korvikkeena" syötyä tässä samalla :LOL:
Noita ja grillattua maissia onkin tullu talven aikana ikävä, huomenna saa sit sitä jälkimmäistäkin, ku suunniteltiin pikamökkireissua iltapäivälle. Mun vanhemmilla on mökki tässä aika lähellä (n 50km) ja siellä aika harvoin tulee yövyttyä kun on helpompaa ajaa yöksi kotiin. Mut josko kesällä sit joko ennen synnytystä tahi sen jälkeen?

Pojat päiväkodilta ja sit valmistautumaan kuopuksen futismatsiin kuskaamiseen. Tokat pelit vasta tiedossa, saa nähdä jännittääkö tuo 5v..

Kepsukka ja masukki (31+6)
 
Heis!

Äippäpolilla ja ultrassa käyty :) Nyt on virallisesti sovittu, että mulle tehdään suunniteltu sektio, kapean lantion ja synnytyspelon vuoksi. Meinasi itku tulla helpotuksesta, kun lääkäri kirjasi päätöksen, loppui kuukausien stressaus asiasta. Nyt ei tartte pelätä, että mut pakotetaan johonkin mitä itse en halua. Kerrankin kuunneltiin ja otettiin tosissaan :)
Tarkka päivämäärä ja kellon aika sovitaan kesäkuun puolella, leikkaus tehdään rv 38-40 välillä.

Lääkäri kehu meän poikaa virkeäksi ja sopusuhtaiseksi :) Painoa meän pikku herralla oli 1864g ei mikään jumbovauva tulossa. Syntymäpainoa ei alkanut veikkaamaan. Poitsu imi suloisesti peukaloa ja kynsi nenää kun ultrattiin, sain pari peukalo kuvaa mukaan :heart:

Mun pitäis painoa saaha ainakin 5 kg lisää painoa, sillä vauva syntymän jälken paino tulee tippuu aika paljon. Lääkäri meinasi, että imetys ei välttämättä onnistu, jos mun paino on kovin matala. Paino-indeksi ennen raskautta oli 18, nyt painoa on tullut lisää yhteensä 2,5 kg lähtöpainoon.

32+6 ( 31+3 )
pissa: puhdas
rr: 111/52 (109/74 )
lapsiveden määrä: normaali
tarjonta: rt ( ylhäällä oli viel )
syke: ++
liikkeet: ++

painoarvio: 1864g

Kohdunkaula: ei muutoksia (kiinninäinen, pehmeä )


Aurinkovoidetta
täällä käytetään ympäri vuoden, jos on yhtään aurinkoinen keli. Kesäisin iholla on aina suojakerroin, ainoastaan vesisateessa jätän kertoimen laittamatta. Palan tosi herkesti, mulla on iho kuin kalkkilaivan kapteenilla ja punapigmenttiä enenmmän kuin omaksi tarpeeksi, joten aurinko ei ole mun kaveri. Yleensä välttelen aurinkoa mahdollisimman paljon, eli mua ei nää ulkona ottamassa aurinkoa, en rusketu lainkaan
kärähdän samantien :(

Harjoitussuppareita tulee päivittäin, varsinkin öisin, silloin liikkuminen on tosi hankalaa!

Mulla on melkein aina neuvolakortti ja Vau-kirja laukussa ( harrastan jumbolaukkuja :whistle: mahtuu kaiken maailman tavaraa aina mukaan )

Täällä kans jalkapohjat on kipeänä :( sen lisäksi niitä kutittaa, iho punoittaa ja jalkoja kuumottaa koko ajan, ei pysty nukkuun kun jalat on niin kuumat tai kämmenet on kuumat. Aikasemmin mulla oli ainan kylmät jalkapohjat ja käet, nyt ne on ärsyttävän tulikuumat. Viime yönnä pistin sukat pakasteeseen, annoin olla niitten siellä pari tuntia ja pistin ne jalkaan, hiemanko helpotti oloa :) kuumottaako ja kutiaako muilla kämmenet tai jalkapohjat?

Itellä on sairaslomaa jäljellä viel pari viikkoa, sitten alkaa äippäloma :) tosin nyt oon jo sanonut olevani äitiyslomalla, jos joku on kysynyt.

Dana88 & Pikkune 32+6
 
Häistä vielä.. Meille tuli kutsu häihin, jokka olis elokuun alussa, päätettiin, että ei mennä. Vaikka vauva olisi ollut sinne tervetullut ja hoitoapukin ois järjestynyt. Toipuminen voi olla aika pahasti kesken silloin ja ei noin pientä halua hoitoon vielä antaa. Syyskuun alussa tarkoitus ois mennä käymään yhdessä konsertissa miehen kans ja poika ois suunnitelmissa jättää pariksi tunniksi hoitoon mummolaan.
 
SMSM Joo no en mäkään ole kaikkea tosta listasta homannut. Melkeinpä kaikki mitä kirjotit niin puuttuu meiltä paitsi imetystyyny ollaan hommattu, tutteja ostin muutaman, rintakumit sain tutulta ja kylpylämömittari ja cuplatonit sain kaverilta. Enkä meinaa kaikkee ennen vauvan syntymää hommatakkaan. Äitikin sano että jätä ostamatta niin on sukulaisilla sit jotain tarpeellista tuotavaa:)


millanen ihanaa että saat haukun kotiin:) :hug:



(.) Neuvolassa ja lääkärissä käyty

RV 33+1 (30+1)
Paino 74,7 (73,3)
Turvotus +/- (+/-)
RR 113/70 (100/68)
Pissa ok (ok)
Hb 126 (108 Määrättiin lisärautaa)
Sf ei mitannu (28)
Tarjonta RT (Rt)
Sydän UÄ +(+)
Liikkeet UÄ ++ (++)
Vauvan paino 1900g

Kohdunkaula olis nyt lyhentynyt oli 1,5cm ja pehmee. Ja vauvan pää on kiinnittynyt alas. Nyt pitää ottaa taas rauhallisemmin että vauva pysyis yksiössään vie muutaman viikon. Painoo oli kuitenkin vielä niin vähän..
Mutta lääkäri oli sitä mieltä että syntyy aikasemmin. Maillä on suvussa mun mummo saanut ensimmäisensä n. kolme viikkoo aikasemmin ja äiti sai mut melkein kolme viikkoo aikasemmin ja kuulemma äidin siskokin sai ekasensa aikasemmin. Et lääkärikin sano että ei olis mikään ihme jos tää syntyy aikasemmin:)

Mut nyt pitää mennä tekeen jotain ruokaa... kaamee nälkä:)

- Chili ja tyttö 33+1 :heart:
 
dana88 Onnea hyvistä uutisista :hug:
Sun pitää nyt ruveta keräämään sitä vararavintoa. Ei tartte sun stressailla jäätelön ja muiden kesäherkkujen syömisestä (toisin kun jonkun muun...) Toivottavasti vaan pahaolo alkais antamaan periks.
 
Pai80 Pitiki kirjoittaa, että nyt on muutaman päivän ollut ihan hyvä olo :):) ruoka on pysynyt sisällä, kuvotuksesta huolimatta :) Nytkin mulla on pakastin täynä jäätelöä :p tänään on jo yks tuutti uponnut, illalla uppoo varmasti toinen peliä katellessa :)
 
millanen Mukava, että haukun tilanteella on onnellinen loppu :heart: Nyt pääset sitten hellimään ja lellimään pientä, on se kovia kokenutkin :hug:

Neukussa käyty

31+0 (28+0)
Paino +767g (+365g)
RR 113/78 (135/35)
Pissa -+ (--)
Hb 124 (135)
sf 30 (30)
Tarjonta rt (rt)
Liikkeet ++ (++)
Syke 140 (+)

Eli siis verenpaineitten osalta kaikki hyvin, oli viimeeksi vaan lääkäri jännitystä ja pissassa ei ollut proteiineja eli ei merkkejä ainakaan toistaiseksi raskausmyrkytyksestä. Painoa tullut alusta sellanen 8-9kg eli aikas paljon, koska miun elopaino ennen raskautta jo ihan kiitettävä :| Vauva edelleen raivotarjonnassa ja sehän se on mukava...Miun eilisille vatsakivuille ei terkka sanonut mitään syyepäilyä..sanoi vain, että jos oikeelle puolelle alas keksittyyvät ni päivystykseen, koska voi olla kyse umpparista...Nytkin koskee vaan kait se on pakko kestää...
Ja nyt sitten paskimpana asiana, pissassa oli sokeria joten sokeriseuranta 3xvko -> 8xpvä ja seuraavassa neukussa sitten katellaan minkälaisia arvoja sieltä tulee..vituttaa ku pientä oravaa koska sokerirasituksen arvot olivat mitä parhaimpia...Muutenkin on kuuma ja v*tutus on huipussaan ni nytten vielä tuollasen sokeriongelman rytkäs tähän..toivon todella, että arvot pysyy aisoissa..

Mies taas ei mitään kantaa asiaan ottanut, hyvin oli syyttävä että itse olen tämän itselleni hankkinut...Voitte uskoa, että ei hirveemmin huvittanut sen kanssa jutella... Ja muutenkin taas ollaan käyty kädenvääntöä näistä hankinnoista ja tein sellasen radikaalin päätöksen, että käyn aivan ITSE ostamassa ensi viikolla kaiken lopun tarpeellisen ja rupeen laittamaan paikkoja kuntoon, miula loppu mieli tapella tästä asiasta miehen kanssa. jos ei itse halua osallistua ni olkoot sitten osallistumatta perkele!!!!!

Tämän suurenmoisen vitutuksen saattelemana miun pitäs käydä vielä koulujuttuja tekemään ja huomisiin tentteihin lukea...Tosin päätin tuossa, että sen tehtävän teen ja tentteihin luen JOS luen...menkööt läpi tai ei, käyn sitten vaikka ne uudelleen, ei jaksa kiinnostaa enää YHTÄÄN!!!!!!!!!!

Erittäin aurinkoista päivänjatkoa kaikille mammoille :D

Rae ja Nyytti 31+0 POKS!!!!
 
Voi eiiiii... Sovitaanko palstalle ehdoton jäätelöstäpuhumiskielto?! :D Mua ei ilmeisesti ollenkaan saa muistuttaa asiasta, kun alkaa ihan hillitön jädehimo heti! Haluan ehdottomasti tänään suklaatötterön!

dana88 Juu, jos painon kerääminen on ongelma, niin multa kyllä riittää hyviä vinkkejä, miten sen saa rakettimaiseen nousuun. :LOL: Kiva, että sait suostumuksen sektioon. Nyt vaan nautiskelet loppuraskauden. :)
 
Hei kaikille tuleville heinämammoille, vieläkö saa uusi ilmoittautua mukaan?

Olen kirjoitellut muilla forumeilla, mutta nyt huomasin, että täällä vaikuttaa keskustelu huomattavasti vilkkaammalta, joten päätin liittyä seuraanne.

Odotan ensimmäistä lastani yhdessä ihanan mieheni kanssa. Asumme Helsingin Herttomiemessä, ensimmäistä hääpäivää vietetään elokuun lopulla ja poikamme laskettu aika on 3.7. Olen 30 v. ja raskaus on sujunut kaikin puolin hyvin, jos uskomatonta kankeutta ja lieviä liitoskipuja ei lasketa. Jäin kesälomalle toukokuun alussa, ja Italian reissu on jo tullut tässä toukokuussa tehtyä. Mies jäi vielä reissun päälle ja palaa Saksasta maanantaina. Viikko tulee huomenna siitä kun itse palasin Suomeen. Täällä on muutkin poteneet ikävää, joten tsempit teille! Tänään sain mieheltä postikortin ja itkutkin siinä tirautin, lähinnä onnesta omassa elämässä, en niinkään edes ikävästä.

Kepsukka kuulosti erittäin hyvältä sun kesäkurpitsa-feta letut. Mahtaisko saada reseptiä tai löytyykö jostain netissä? Stockalta samannimisiä olen välillä ostellut ja ne on ainakin mun makuun. :p

Täälläkin on ollut jotain puhetta sf-mitasta. Mulla oli neuvola maanantaina ja oman terkkarin sijainen sai tuloseksi saman 30 cm, mikä oli tuloksena myös edellisellä kolme viikkoa aiemmalla käynnillä. Tähän mennessä ollaan menty yläkäyrällä, ja nyt yhtäkkiä tipahdettiin keskikäyrälle. Terkkari ei pitänyt tuota mitenkään omituisena, mutta mä sitä vähän kyllä ihmettelen. Painoa oli tullut kyllä taas mojovasti, että kai se voi johtua sitten vaikka laskeutumisesta?

Onko täällä kenelläkään kokemusta Royal tai Itti Bitti merkkisistä kestovaipoista. Olen suunnitellut, että ensi hätään noita tilaisin varastoon, mutta ainakaan tosta Royalista on tosi vaikea löytää kommentteja. Pikkuhiljaa pitäisi jo ruveta tilailemaan, että ehtivät perille ennen käyttäjää.

Mutta nyt on lakannut paistamasta aurinko pavekkeelle, että jos menis vaikka istuttamaan kukkia. Hyviä viimeisiä hellepäiviä kaikille!

Saga 33+5
 
Onnea Martalle äitiysloman alkamisesta :heart: sekä tietenkin mahdollisista talokaupoista ;)

millanen ihana kuulla, että teidän koiruus pääsee kotiin ja kaikki on hyvin :D

zeenah onnea poksumisesta rv34 :heart:

dana helpottavaa varmasti, että saat sektion.. Nyt vaan odotellaan, että viikot vierii!! ;) Ja toivottavasti pahaolo helpottais ja pääsisit herkuttelemaan kunnolla, kerta LUVAN KANSSA saa painoa tulla :p

Neuvolakuulumisia;

rv32+6 (29+4)
paino 56 (56.1)
turvotus - (- )
RR 124/85 (137/85)
Pissa puhas (puhas)
Hb 122 (114 rauta piti aloittaa)
Sf 29 (26)
Rt (rt)
syke + (+)
Liikkeet ++ (++)

Kaikki hyvin.. Seuraava aika oli reilun parin viikon päästä :) Paino ei ollut noussu, mutta johtuu kevyemmistä vaatteistakin.. Ja eikä tuota painoa nyt välttämättä enää tarvi tullakkaan, onhan sitä jo 9kiloa kerätty :D

Ihana hellepäivä jälleen B) Kaupasta piti hakea 3pkt:a jäätelöä, ettei varmastikaan lopu.. :LOL: Eikä varmasti pääse keventymään vahingossakaan :LOL:

Viikkosiivotkin sain suoritettua.. Kiva miehen tulla puhtaaseen kotiin raskaan työpäivän jälkeen!! Jos rupeis grillaamaan :p

Heipparallaa :wave: :wave:


Maamin ja Toivo-Justiina 32+6 :heart:
 
Listasta Ihan hyvä listahan tuo sinällään on ja itellä tuli ensisynnyttäjänä homattua kaikenlaista - mitä ei sitten tarvinnutkaan... Siksi kommentoin listaa, et kannattaa eka kattoa mitä tarvii oikeesti, ettei turhaan heitä rahaa hukkaan - kuten meille kävi :kieh: . En silloin surffaillut kaksplussan palstalla odotusaikana.

Joku kertoi ystävästään, jolle tulee raskausaikana kiloja hirveesti... minä kuulun siihen ryhmään eli jotain 20 kg on taas tullut... mutta yleensä raskauskiloista suurin osa on jäänyt laitokselle ja loput lähtenyt imetyksellä.. Et en ole huolissani noista kiloista vaikka järkyttävästi olen paisunutkin...bmi ennen raskautta 22,9.

Suppareista Täälläkin niitä on alkanut olemaan ja niitä ei ole ollut koskaan aikaisemmissa raskauksissa vasta kun on tullut laitokselle lähtö. Aikaisemmat raskaudet on menneet yli LA:n eka 10 vrk ja toka 14 vrk. Nyt olen toiveissa, et tää tulis ennen la:ta, koska noita suppareitakin on alkanut olemaan ja tahallani rasitan itteeni, et ei menis nyt yli - no toivossa on hyvä elää :LOL: . Tässä raskaudessa mulla ei ole ollut noita liitoskipujakaan - ainakaan sellaisia kuin aikaisemmissa raskauksissa - kuin puukolla tökättäs alapäähän, eikä pääse vähään aikaan käveleen. Sellaisia ei nyt ole ollut, oiskohan aikaisemmista raskauksista jo sen verta pehmeet paikat, ettei niitä tule? Aikaisemmissa raskauksissa tosiaan supparit on tulleet vasta, kun lähtö laitokselle on tullut ja heti on olleet kivuliaita - kivuttomia suppareita en ole koskaan tuntenut. Oys:an käytävätkin on tulleet tutuiksi, kun ei ole paikat meinanneet aueta... on lääkäri laittanut käveleen käytäviä, et paikat aukeis. Lapsivedet ei ole koskaan menneet, vaan aina on pitänyt kalvot puhkasta. Mutta onneksi on kuitenkin lopulta paikat auenneet ja olen saanut synnyttää alakautta. Sektioon en halua, jos ei ole pakko.

Aurinkovoidetta käytän kohtuudella - en ole mikään herkkä palamaan vaikken käyttäisi ollenkaan. Mielestäni on parempi käyttää aurinkovoidetta - varsinkin jos on herkkä palamaan kuin polttaa ihonsa ja saada pahimmassa tapauksessa melanooma... Ihossa on kuitenkin useita kerroksia ennen elimistöä, että tuskin niistä nyt kovin paljon vauvaan menee... jos ollenkaan. Tää on vähä samaa sarjaa kuin et uskaltaako hiuksia värjätä ja naamaa meikata jne...

Devitolhan se olikin se d-vitamiini, joka kaikkein eniten vauvoille aiheuttaa vatsanpuruja - se on öljypohjainen käisttääkseni. Jekovit ja d-tipat ovat vesipohjaisia kuulemma. D-tipat ovat kaikkein vähiten vatsaa ärsyttäviä, mutta niitä muistaakseni piti annostella 20 tippaa, kun jekovittia jotain 5 tippaa tai oliko 7 tippaa. Ja meilä kehottivat antaan samalla gefilusta tai relaa - auttaa mahdollisiin vatsanpuruihin. Meillä kyllä annetaan lapsille vieläkin gefilusta (OYS:sta suosittelivat - antaa vastustuskykyä sairauksia vastaan) ja eipä ole lapset tänä vuonna vielä kertaakaan sairastelleet mitään. Viime vuonna oli tammikuussa lievä mahatauti ja marraskuussa tais olla se possutauti - ei muita tauteja koko vuonna. Ihmeen terveitä on meidän lapset olleet, vaikka päiväkodissa muut lapset on sairastelleet.

Ei pahemmin kuumota käsiä/jalkapohjia, mutta turvotusta on senkin edestä...

Häistä Meidän häihin oli kaikki tervetulleita - niin isot kuin pienetkin - ei missään vaiheessa käynyt mielessäkään, et kiellettäisiin lasten läsnäolo. Omilla sisaruksillanikin on lapsia kuten myös miehen sisaruksilla, joten tuntui luonnolliselta, että perheet kutsutaan kokonaisuudessa - niin on myös suvuissamme ollut tapana. Minun kavereilla oli jo lapsia ja heilläkin oli pienet lapset mukana. Hyvin osas lapset kirkossa olla ja vanhemmat osas poistua kirkosta lasten kans, jos rupes ääniä enemmälti kuulumaan. Itsekin ollaan oltu vauvan ja pienen lapsen kans hautajaisissa, häissä, rippijuhlissa jne. ja on poistuttu kirkosta, jos on ruvennut itkeen tms. Joskus meinattiin jättää lapset pois hautajaisista, niin omaiset vaati, et lapset pitää ottaa mukaan, koska vainaja tykkäs lapsista kovasti.
Meidän häissä järjestettiin erillinen tilaisuus illemmalla kavereille ym., johon ei sitten lapsia otettu mukaan... ne oli alkoholipitoiset häiden jatkot. Ja jatkojen luonteesta johtuen jokainen tajus lapset jättää pois, vaikkei siitäkään erikseen mainittu :LOL: . Mutta enpä tuomitse niitä, jotka ei tilaisuuteen lapsia halua. Jokainen tyylillään...

Alakerran tilanteesta mulla ei ole hajuakaan, koska tämä nykyinen neuvolan täti ei tee sisätutkimusta koskaan. Aikaisempien lapsien aikainen neuvolan täti teki joka kerta puolen välin jälkeen suunnilleen sisätutkimuksen. Ois kiva tietää missä mennään ja onko supparit tehneet mitään alakerrassa. Neukkulääkäriäkään ei enää ole, jos ei mitään hälyttävää ilmaannu. Myöskään vauvan asennosta ei ole hajuakaan.. kovasti ainakin mökeltää mahassa - välillä potkut tuntuu kyljessä, välillä alhaalla - joten vielä tieten mahtuu pyörimään masussa. Jossain vaiheessahan sitä on kuiteski äitipolilla käynti ilmeisesti painoarviossa ja samalla katotaan tarjonta. Niin mitään painoarviotakaan ei ole annettu, joten siitäkään ei ole hajuakaan - viimeksi rakenneultrassa sano kätilö painoarvion..

Liikelaskennasta Siitä ei täällä ole ollut vielä mitään puhetta, mutta kohtapuoliin se pitää aloittaa. Täällä on annettu ohje, et pitäs suurinpiirtein samaan kellonaikaan joka päivä puolen tunnin ajanjaksolla tuntea n. 10 liikettä ja jos ei tunnu siinä ajassa niin jatkaa tutkailua vielä puoli tuntia, koska vauva on voinut nukkua tuon aiemman puolen tunnin aikana. Ei siis tarvi koko päivän aikaa liikkeitä tutkiskella vaan sellaiseen aikaan, jolloin vauva yleensä liikkuu paljon.

Mutta nyt ulos auringosta nauttimaan..
 
Tulin vaan pikasesti ilmottelemaan tilanteesta.
Justiinsa pääsin kotio TAYS:sta jossa viivyin 3 päivää täys levossa, vauva sai viimesen kortisoni piikin eilen ja nyt sain siirtyä vuodelepoon kotiin. Viikko pitäs vielä pysyä sängyssä ja sen jälkeen, eli viikolla 35 saa alkaa liikkumaan ja vauva saa tulla ulos jos on tullakseen.

TIistaina mulla siis aamusta saakka särki selkä ja reidet, mahaakin vähän särki. Kolmen aikaa meinas lähtee jalat alta ku särki niin paljon ja silloin soitin neuvolaan joka laitto heti lähetteen äippäpolille.
Sinne sit lähin ja kanava oli lyhentynyt ja kohdunsuu pehmennyt. Mulla vissiin supistukset tuntuu sitten reisissä.
Saman tien laitettiin kortisonit ja supistuksia estävää lääkettä jota menikin sitten 4 tunnin välein kun aina alko uudestaa supistaa.
Eilen meni vielä toinen kortisoni ja nyt pitäs beibin keuhkojen olla valmiit jos vaik syntyski.
Painoarvio oli 2,2 kg.
Tänään aamuna taas tutkittiin ja kohdunsuu oli sormelle auki, mutta kanava ei ollut lyhentynyt..

Tuun lukee muiden kuulumisia myöhemmin, nyt kattoo lätkää, tai päikyille..

Susanna + papu 33+6
 
Neuvolaterkkuja : paino on nyt sellainen +7 kg alusta alkaen,sf-mitta menee kivasti kohti keskikäyrää,verenpaine ja pissa ok.

Kun taapersin neuvolaan niin terkkari varovasti kysyi,että olethan jo kotona ettet enää töissä.

Pää alaspäin tämä kaveri edelleen on,toivottavasti ei nyt saakkaan enää mitään päähänpistoja sen suhteen. :D

Lääkärin puheille pitäisi vielä kerran mennä,täällä on 3 käyntiä jos on kaikki ihan ok.

Terkkari muistutteli kovasti juomisen tarpeellisuudesta ja kehui mun tukisukkia.Sukista onkin tullut mun kaverit,aamulla vedän ne ekana jalkaan ja illalla viimeisenä pois,ilman en osaa olla lainkaan. :D

Painoa nyt ei saisi pahemmin enää tulla,siispä yritän pitää nyt itseni kurissa sen suhteen ettei tule naposteltua mitään hyvää.

32+3
 
Mukaan mahtuu, kyllä, rouva saga!

Hei Olivia, Helsingin rautatieasemalla jaettiin tänään ilmaiseksi jäätelöitä! :LOL: Suklaa, minttu tai "Totally juicy". Otin toki mintun :heart:

Painot
Musta tuntuu, ettei juuri kellekään oo tullut tätä määrää painoa kuin mulle. Toistaiseksi siis 12 kiloo. No, muistelen että jollain oli sama määrä, mutta useimmilla ei.. No, sou not, harrastan paljon liikuntaa, kyllä se sitten tippuu kun tää raskaus on over. Mun BMI oli ennen raskautta 22.5 eli normaali. Nyt laskuri näyttäis "lievä lihavuus" :D

Useilla on alaselkävaivaa tässä raskauden lopussa erityisesti, mutta mulla on myös yläselkäjumia :/ Ärsyttävää. Mutta vois olla pahempiakin vaivoja varmastikin.

Tänään on tullut harjotussupparia toisensa perään. Ihan kivutonta, mutta jännää kun puristelee. Mulle tulee aina pelko, että se lapsi litistyy jotenkin niiden supparien aikana :p Tuskinpa.

Apua, rankkarikisa alkaa. Meen vessaan piiloon, ei hermot kestä. Alkaa itkettää maalivahtien ja epäonnistujien puolesta :'(

Kardemummma & Sulo 33+3
 
onpas monella ollut ihan lähipäivinä neuvola!! :LOL: heh, meikä tuntuu tulevan aina vähän jälkijunassa... :p ä-poli tasan viikon päästä. neuvola olis ollu tässä välissä, mutta todettiin, että turha sitä enää 2 vkon sisään on änkee, ultrassa selviää aina paljon enemmän kun neuvolakäynnillä. joten sitä odotellessa. :D

dana tosi hienoa, että sait tuon synnytysasian selvitetyksi niin varmaan monta murhetta jäi varmasti samalla! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Olivia81:
Voi eiiiii... Sovitaanko palstalle ehdoton jäätelöstäpuhumiskielto?! :D Mua ei ilmeisesti ollenkaan saa muistuttaa asiasta, kun alkaa ihan hillitön jädehimo heti! Haluan ehdottomasti tänään suklaatötterön!
joo, samaa mieltä! :LOL: muutenkin vois kokonaan jättää ton herkuista puhumisen, kun alkaa muuten itsehillintä pettää, ja sitä pitäis kuitenkin sinnitellä ainakin vielä 2 kk:tta! :p ei vaa, herkutelkoon ne ketkä saa... :ashamed: oikein sitten munkin puolesta!! ;)

rouva saga tervetuloa mukaan!! :flower:

susanna paljon jaksuja!!! :hug: toivottavasti pikkunen kestäis masussa vielä pari viikkoo... :)

kardemummma on sitä painoa tainnut tulla muillekin... ;) itelle ei kyllä paljookaan, mutta lupa olikin vaan n. 8 kiloon, koska lähtöpainoo oli hitusen liikaa. mut ei onneksi pahasti, ja hyvä ettei tosiaan oon nyt tullut sitten ton enempää, ettei aleta mistään terveysriskeistä jauhamaan. ja kuule, jos ei olis todettu noita sokereita, niin veikkaanpa että olis 8 kiloo ylitetty ajat sitten, eli ehkä hyvä että on joutunut kattelemaan mitä suuhunsa pistää... :p

ON. juuri kotiuduin kasvohoidosta sopivasti katselemaan, miten suomi hävisi rankkareilla. :kieh: damn!! tänään ja eilen supistellu tosi paljon, vaikka oon ottanu rauhassa. :ashamed: sokerit on onneks ollut nyt hyvät, mutta eihän se viimekskään mitään meinannu, vauva oli kasvanu siitä huolimatta, joten piinaavan pitkä viikko odotettavana seuraavaan ultrakertaan! :headwall:

olikohan muuta... no, pää tyhjentyi kyllä nyt. :whistle:

31+4 :heart: :heart: :heart:
 
ai niin, sitä piti vielä sanoa, että toivottavasti mulle ei sanota tota, että ei mee varmastikaan yli LA:n, koska mulla on lähipiirissä vain niitä kokemuksia (ehkä noin 5!!!) kenelle on sanottu, että tulee ihan varmasti ennen sitä ja kaikilla menny reilulla viikolla yli!!! :eek: ja kuulemma siitä se odottaminen vasta alkaa, kun odotat et tulee ennen LA ja sitten ne piinaavat päivät, että koska se nyt tulee??! noh, tietty toivoisin et tulis ennen LA, mutta en kyllä hirveesti luota siihen jos niin sanovat. toista se on varmaan chilillä kun on oikeen suvussa tuollaista "ennenaikasuutta". :D noh, toivotaan toivotaan.

niin ja rae kyllhänä tuo varmasti tympäsee kun noita sokereita joudut mittaileen, mutta eipä se niin paha juttu oo...nyt n. 1,5kk:n kokemus ja ihan hyvin on menny. ja tosiaan ainakin tulee katottua mitä syö. eli on siitä hyötyäkin. ja tietysti jos se on hyväksi vauvalle. :) mutta tsemppiä, ei oo paha! :hug: :hug: :heart:
 
HUS:n alueella taitaa kaikkialla olla ohjeena, että ensin soitetaan. Valmennuksessa sanottiin, että silloin ei tarvi soitella jos tulee esim äkillinen runsas verenvuoto tms. Ohje oli, että sitten soitetaan ambulanssi ja mennään vauhdilla Naistenklinikalle.

kardemummma Ou nou, pitääkö mun nyt lähtee rautatieasemalle päivystää, milloin ne jakais taas jädee?! Söin just Magnum Goldin ja täytyy sanoa, että oli RASKAS pettymys. Huomenna palaan taas Classicin pariin. ;)
 
Heippa kaikille.

Mulla alkoi tänään sairasloma, joka kestää äitiyslomaan asti eli neljä ylimääräistä viikkoa kotona. Tuli täytenä yllätyksenä ja koko päivän olen vaan haahuillut kotona, tuntuu et töissä kaikki jäi ihan kesken! Supistelujen ja verenpaineen takia täytyy nyt levätä - nukkumisongelmia on ollut täälläkin, niinkuin monella muullakin.

Ultrassa pikkusella kaikki hyvin, lisälyöntejä sydämestä ei nyt kuulunut ja paino tällä hetkellä 1750g. Itselle tullut 10kg eli ihan tarpeeksi ja sokerirasitukseen parin viikon päästä.

Olivia olitteko synnytysvalmennuksessa tällä viikolla? Minunhan piti mennä yksin, mutta nukuin sopivasti ohi..
Me oltiin lauantaina Jorvin synnytysvalmennuksessa ja oli mukava nähdä paikka ja testata "apuvälineitä" esim. ilokaasua :LOL: Kolmen tunnin session jälkeen jäi kyllä luottavainen olo tulevaa synnytystä ajatellen. =)

30+1 :heart:
 
bambina Kiitti tsemppauksesta :D Eihän se mualima tähän kaadu, mut kyllä on potutus käyrä silti aikas suht korkee...Kyllähän sitä mittailee, ei siinä mitä mut ärsyttää vaan.. Hei muuten, nyt kun asiasta olet perillä ni mites pitkään pitää olla syömättä ennen sitä paastoarvon ottoa???? kun miule tuli ohjeeksi että paastoarvo ja jokaista ruokailua ennen pitäs olla sokerita alle 5.5 ja 1h ruokailun alle 7.8, mut sitä mietin, että miten pitkä se noiden ruokailujen väli pitäs olla jos kerta pitää olla aina ennen ruokailua alle 5.5 et on normaali? toivttavasti ymmärsit :LOL:

Tuon verensokeri potutuksen lisäksi täällä ollaan kärsitty nyt koko ilta supistuksista eivät varsinaisesti ole kipeitä, mutta TODELLA ikävän tuntuisia..ja samalla koskee tuonne oikeelle puolelle...kauheesti jos kovenee ni päivystys kutsuu..ettei vain umppari puhkee :$
 
rae no ihan varmasti potuttaa!!! :kieh: niin muakin otti päähän ja ottaa vieläkin, kun en meinaa saada niitä arvoja pysymään samana, vaan aina joku arvo pompsahtaa jostain ihan oudosta ruoasta. vaikka jouduin käymään ravintoterapeutillakin (täällä siis lähetetään sinne kaikki, kenellä häikkää sokerirasituksessa... :ashamed: ), ja sain sieltä hyviä vinkkejä.

mulle ei annettu mitään ohjeita tuohon, et kauan pitää olla syömättä ennen paastoarvoo, mutta eiköhän yö riitä väliin... ;) eli varmaan ihan joku 6 tuntiakin varmaan riittää. mä sain hyvän vinkin, että just enne nukkumaan menoo illalla kannattaa ottaa jotain proteiini-pitosta syötävää (ihan vähän riittaa), niin se estää sen, ettei sokeri laske liian alas ja maksa ala tuottamaan insuliinia sen takia. sekavaa, mutta hope ymmärsit. mä otin eilen illalla 1 nakin, pari siivua juustoo ja 3 mantelia, ja arvot oli aamulla hyvät. :) hiilareita ja sokereita pitää välttää...eli herkkuja... :ashamed:

kovasti tsemppiä! toivotaan että sun mittaukset menee hyvin! mä täällä vielä vähän painin, mutta koko ajan paranee...
 
Millainen: toivotaan koirulille vauhdikasta toipumista :)

Supistuksista: Jostain syystä olen muuten luullut, että supistuksen aikana kävely ja liikkeillä olo auttais oloa. No ei ainakaan mulla! Kun supistaa nyt niin ei se kävely ainakaan mulla onnistu kun ihan könyämällä sillee kumarassa ja hissukseen. Mieluummin seison tai makaan ja valitan, heh. Mutta ehkä ne oikeat kunnon synnytyssupparit siten helpottas vähä liikkumiselle, en tiedä vielä :) Auttaako kävely muilla vai oonko joku poikkeus vaan?

Mahan ympärys:
Mittasin huvikseen mahan ympäryksen navan kohdalta, 105cm oli tulos. Että yli metri, jestas! Mahdan näyttää hassulle kun oon suht lyhyt ja maha oikeesti aika jätti. Ja vielä ois viikkoja jäljellä, kuinkahan iso tästä tulee :D

nedra: Hei mun aivot on kanssa jossain ihan muualla kun missä pitäis! Yksinkertaisetki asiat saa mut ihan solmuu nyt, mietin jopa et kauas niitä makaroneja keitetää tai pitääkö perunat pestä ennenku ne keittää. Ja nimimuisti on kyllä ihan auttamaton,niin se on normaalistikin, mutta nyt vielä huonompi. Ihan hävettää välillä.

aurinkovoide: Mun on pakko käyttää, palan joka kesä tosi helposti. Suojakerroin on nyt muistaakseni 30, mutta ei sekää oo tarpeeksi, pitäis olla vielä vahvempi.

punaposket82: mulla obsidan heitti mahan ihan kuralle ja niin kipeäksi ettei tosi. Hemppa oli viime kerralla mulla 108 että rautaa pitäs syödä, mutta ei oo vielä semmosta tullu mikä ei kipeetä oloa tekis. Terkkari sanoi, että parempi olla ilman jos tulee ripuli, koska sittenhän ne vähätkää rautahippuset ja muut ravintoaineet ei imeydy vaan tulee varpusparvena ulos. Eli nyt sitten vaan pinaattia ja ruisleipää syön ja toivon, että hemppa nousis :)

Muffin: Mulla kans turvottaa jalkapyödät, tosiaa ei mene kengistä jalkaan nyt muutkuin kurasaappaat ja rantasandaalit, joissa ei ole periaatteessa mitää kiinnitystä, vaan se pikku naru mikä on pottuvarpaan ja sen naapurin välissä. Inhottavaa, mutta ehkä hellittää kun ilmat viilenee.. tai sit synnytyksen jälkee joskus vasta :)

olivia81: harjotussupistuksia tulee mulla ihan päivittäin, mutta ainoastaan muutaman kerran ne on jatkanut säännöllisinä pitempään. Yleensä ne on niin, että supistaa - helpottaa - ja uudestaan sitten jossai välissä päivää. Säännöllisesti pisimpää oli just tän viikon maanantaina kun 2tuntia supisti 10min välein. Menkkajuilinta on sit semmosta että se voi kestää helposti pitempää, mut sillon ei mulla aina maha kovetu vaan ainoastaan on sitä juilintaa. Ainii ja aamusin on ollu nyt aina maha ihan kova kun herään, kai se sit supistaa yölläkin tms?

dana88: Hienoa, että sulla on synnytysasia kunnossa! Varmasti helpotti oloa :)

susanna85: suuret tsempitykset, nyt sitten vaan rauhaisaa oloa hetken verran ja sitten saakin pikkukaveri jo syntyä :)

Omaa napaa: Heräsi kamalat epäilyt, että en ikinä ikinä ikinä valmistu koulusta. Mulla kuitenki jää aika pahasti kesken nyt ja ihan rehellisesti motivaatio opiskeluun on pikkusen hukassa. Tekis mieli suunnitella alan vaihtoa, vaikka fysioterapiaa..
Harmittaa niin, kun keskittyminen tosiaan on aika huonoa niin tentitki menee huonosti. Taas tuli yks tentti bumerangina takas, vaikka luulin että meni ihan hyvin. Kurjaa :(
Ja sit just se, että tuntuu hurjalle mennä tekee harjotteluja seuraavan kerran vasta syksyllä 2011 aikasintaa. Taukoa edelliseen harjotteluun on sillon kaksi vuotta, miten mä enää osaan mitään sillon :O Varmaan pitää muut hoitajat mua ihan tyhmänä.. Voi kurjuus.

Ja mulla on tosi laiska olo, kun en nyt tehnyt niitä harjotteluja. Vaikka en ois voinutkaa tehdä, mutta silti alitajunta huutaa, että oot laiska ja siksi et tehnyt, totuus on kumminki ihan toinen. Voi että osaan olla typerä.

Nyt kuluttaa tätä aamua jotenki, heräsin viiden maissa jo. Ens viikolla ois vika tentti, mutta ää en jaksais lukea. Harmittaa!

Mukavaa päivää kaikille!
 

Yhteistyössä