Heinäkuun hellemasut 2013 * Tammikuussa *

Itse olen käynyt neuvolassa vasta kaksi kertaa: eka oli viikolla 9+0 ja toka oli neuvolalääkärikäynti viikolla 14+6. NP-ultrassa kävin viikolla 11+4. Sykettä ei ole otettu kuin tuolla neuvolalääkäri käynnillä ja se oli 150. Seuraava neuvola on sitten rv 22+0, ellei sitten sokereiden takia tule aikaisemmin.

...ja pahoin pelkään, että mulla on se raskausdiabetes. Mua väsyttää yhä paljon ja varsinkin syömisen päälle. Ja ilmeisesti ravaan vessassa normaalia enemmän (tosin, olen laittanut sen kyllä ihan tähän raskauden piikkiin, että siellä ramppaa useammin). Ja suuta kuivaa.
Mua oikeasti ahdistaa tuo sokerijuttu. Ja ahdistaa oma itseni, kun olen vetänyt niin paljon herkkuja tässä... Ekan raskauden aikana ei vaan kyennyt, mutta tässä ei ole sitä "ongelmaa" ollut. Tässä raskaudessa on ollut enemmän pahoinvointia ja olen yrittänyt syödä ihan mitä vaan, mikä on maistunut. Ja liikkuminen on jäänyt oikeastaan kokonaan pois, väsymyksen ja huonon olon takia. Ja nyt soimaan itseäni, etten ole ottanut itseäni paremmin niskasta kiinni -ja siitä rangaistuksena sitten tämä oletettu raskausdiabetes. Ja pelkään, etten osaa pitäytyä siinä tarkassa ruokavaliossa...ja mitä kaikkea sitten ongelmaa vauvalle tulee tulevaisuudessa mun tilan takia. :( Äidilläni oli tosiaan raskausdiabetes silloin minua odottaessaan, joten minä olen myös nk. sokerilapsi. Eli minulla tosiaan on suurempi todennäköisyys sairastua.

Anteeksi, että valitan teille, mutta kun en kehtaa miehellekään koko aikaa tuosta puhua. :( Mua pelottaa.
 
Hei!!!

Vahan myohassa liityn hellemasuihin, mutta parempi myohaan ku ei milloinkaan!

Asun Suomen ulkopuolella ja ensiksi mietin etta pysyttelen vaan oman maan foorumilla, kunnes huomasin etta kayn taalla kurkkimassa tasasin valiajoin etta miten kukin voi :D :D

Eli siis tanaan on 14+4, esikoinen tulossa :) Yrityskiertoja ei oikeestaan ollut, jatimmme vain ehkaisyn pois, itse sain vuosia sitten tuomion etta ovuloin erittain huonosti ja mahdollisuudet tulla raskaaksi ilman hormonilaakitysta on erittain pienet. No tassa sita ollaan :) Synnytyssairaala on Mount Sinai, Toronto mikali joku haluaa kirjata ketjuun ylos :) ja la on 19.7

Olen huomannut etta moni teista ottaa aitiyspakkauksen, ja hyva niin. Itse en sita saa, ja huomasinkin etta muutamat teista on sanonnu etta myytte sitten mista ette pida. Olen erittain kiinostunut ostamaan ns. ylijaamat! postittaa ei tanne rapakon taakse tarvi, vaan aidilleni etela Suomeen.

Voinnit taalla hyvat, ei ole ollut pahoinvointia ollenkaan! Paansarkyja valilla ja olen huomannut etta ei auta oikealla kyljella nukkua...rakko tayttyy ja heraan ihan tuskaisiin kipuihin monta kertaa yossa...Kellaan samoja tuntemuksia?

Ketka teista muuten jatkavat sali tai muu liikuntaharrastusta viela??? :)

terv. iltakukka ja seamonkey 14+4
 
Tervetuloa iltakukka!

Äitiyspakkausta me ei oteta, tai en oo ees mieheltä kysynyt :whistle: Mutta uskon, että se käy myös hänelle, koska ne tarvikkeet: kynsisakset ja hiusharja ym. meillä on tallella..Ja vaatteet haluan ostaa just semmoset ku ite haluan..

Liina toivotaan että sua vaan tässä vaiheessa väsyttää, ei se välttämättä ole raskausdiabetes...kaikki noi sun kuvailemat oireethan on myös ihan tavallisia raskausoireita, tietty asia täytyy selvittää, viimeistään sitten sokerirasituksessa. Mutta uskoisin, että jos saat syötyä himppasen terveellisemmin, niin olokin voisi kohentua :) Mulla tulee herkuista välillä vastaava olo ku olis krapula, sitäkin täytyy välillä uhmata :p Ja aloita ihan pienistä kävelyistä, tulee pirteempi olo kun saa raitista ilmaa =) Varmasti kyllä pelottaa, mutta onneksi ei ole pitkästä ajasta kyse, jos se rd todetaan.. Tsemppiä vaan sulle :)

Huomasin muuten, että vessassa ravaaminen on tainnut hellittää :D Olin vajaan tunnin kävelylenkillä ja nyt istun syömässä (ja kirjottelemassa) enkä ole käynyt vessassa vieläkään! Aina on saanu juosta vessaan melkeempä ulkovaatteet päällä :headwall: Ompa helpottavaa..

Mulla on enää yksi yö jäljellä tähän työkiertoon, sit 6 vapaata, ihanaa! Ja mikä ihaninta, tunsin viime yönä töissä vauvan liikkeet ensimmäistä kertaa :heart: Voi että mulle tuli hyvä mieli kun oon niitä niin jo odotellut :heart: kaksi kertaa se tökkäsi tuohon navan alapuolelle, pikkupotkuja!

Tanni ja ylläri 16+4
 
  • Tykkää
Reactions: Liina78
Hei missä kohdin te olette tunteneet pienokaisen liikkeet? :heart:
Minä tunsin aikaisemmin jo semmoisia ihan pienenpieniä hipaisuja ja "kupla vanoja" ihan alavatsalla, juuri häpyluun yllä..
Mutta onko liikkeet voineet muuttua jo tuntuvammiksi?
Toissapäivänä bussissa istuksiessani ja eilen illalla makuulle mennessäni tuntui pari semmoista hentoa tökkäystä tuossa.. puolessa välissä navan ja häpyluun välillä.
Onko ne niitä? :heart:


Dada 15+4
 
Pienen sykkeistä joku kyseli. Mulla on vasta kerran kuunneltu neuvolassa syke ja silloin se jumpsutus oli noin 140. :) Se on kyllä niin ihana ääni, että sitä voisi kuunnella vaikka koko ajan.

Liina78 Olisiko sun mahdollista saada verensokerimittaria jostain edes muutamaksi päiväksi lainaan? Neuvolasta? Tk:sta? Sekin voisi helpottaa omaa mieltä ja oloa, jos saisi edes päivän tai kahden ajan mitata sokereita ennen ja jälkeen aterian. Näkisi vähän, miten ne käyttäytyvät. Ja näkisi ennen kaikkea sen, miten eri ruoka-aineet vaikuttavat sokereihin. Sitten pystyisi paremmin välttelemään itelleen epäsopivia ruokia. Vai saako mittarin käyttöön vasta sitten, jos saa varsinaisen raskausdiabetesdiagnoosin? En osaa sanoa, kun mulla ei oo rd:stä kokemusta. Diabeteksesta kyllä muuten on, sillä olen 1-tyypin diabeetikko.

Ja nuo väsymys, suun kuivuminen ja jatkuva pissahätä ovat kyllä muutenkin raskausoireita. Mulla on nyt menossa rv 15+3 ja nuo kaikki ovat hyvin tuttuja eikä sokereissa kuitenkaan ole ongelmaa (mittaan 1-tyyppiläisenä päivittäin tosi paljon sokereitani vuorokaudessa). Mutta oot oikeassa, että samalla nuo kyllä ovat korkeiden sokereidenkin aiheuttamia vaivoja, ikävä kyllä. Ja etenkin tuo, että väsyttää kovasti ruuan jälkeen voi olla sen merkki, että sokerit nousevat liikaa syönnin jälkeen. Olisi kyllä niin hyvä, jos pääsisit mittailemaan niitä sokereitasi. Ja sitten voit kokeilla joskus syödä pienempiä annoksia kerralla, ihan vaan kokeeksi, näkisit väsyttääkö samalla tavalla kuin aikaisemmin aterioiden jälkeen. Ja vähäinenkin hiilihydraattien vähentäminen voi auttaa tuohon väsymykseen. Toki ihminen tarvitsee hiilareitakin, mutta voi kokeilla auttaisiko pieni vähentäminen.

Nää ei oo mitään helppoja juttuja vaikka ne sellaisilta saattavatkin ulkopuolisten silmissä vaikuttaa, tiiän sen tällä melkein 30 vuoden diabeteskokemuksellani, joten tsemppiä Liina78! :) Ja mun tarkoitus ei ollut mitenkään ohjata, vaan vain auttaa. :)

iltakukka tervetuloa mukaan! Olisipa mukava kuulla, miten siellä "rapakon takana" raskausseuranta ja synnytykset hoidetaan. Taitavat poiketa aika paljon tästä suomalaisesta meiningistä vai poikkeavatko? Entä millainen äitiysloma siellä on vai tunnetaanko siellä sellaista lainkaan? Ja olet kyllä oikeassa, Suomessa tuo äitiyspakkaus on kyllä mahtava etu ja oikeus. :) Kannattaa muuten vilkaista joskus myös esim. huuto.net-sivustoa tai vastaavaa, niissä monet myyvät äitiyspakkauksiaan. Ei välttämättä ole myynnissä tätä uusinta mallia, mutta vanhempia kylläkin saattaa löytää. Sieltä voisi saada sellaisen ostettua, jos pakkaus kiinnostaa. :)

-AnnaNanna 15+3-
 
  • Tykkää
Reactions: Liina78
Iltakukalle tervetuloa ja vilkutuksia sinne rapakon taakse =)

Mä ainakin jatkan liikkumista vielä ihan niin kuin ennenkin; käyn hiihtämässä, spinningissä ja salilla, kotona nostelen kahvakuulaa sitten "välipäivinä". Tuntuu herkut maistuvan aikalailla nyt kun pystyy taas syömään, joten jollain lailla on kompensoitava, ettei paino pääsisi ihan hirmulukemiin kiipeämään.... Muutenkin on otettava kyllä ryhtiliikettä niiden syömisten kanssa, oikein itseäkin hirvittää se määrä mitä herkkuja mättää naamariinsa päivän aikana... Itse asiassa ajattelin pitää "ruokapäiväkirjaa" Kiloklubissa (ilmainen palvelu netissä), jos se vaikka vähän tsemppaisi katsomaan mitä suuhunsa tunkee....

Ruttu 15+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pe ja iltakukka
tervetuloa iltakukka! :wave:

dada kyseli liikkeistä mulla pikkusen liikkeet tuntuu just suunnilleen navan ja häpyluun puolessa välissa, pikkasen navan vasemmalla puolella. :) nyt on suunnilleen pari viikkoa tuntunut. Ei ihan päivittäin, koska en ehdi joka päivä pysähtyä tunnustelemaan niitä tai sitten oon ollut niin väsy, että oon nukahtanut heti, kun oon pitkäkseni päässyt. :LOL:

Meillä on vaan yhdellä neuvolakäynnillä sykkeet kuunneltu ja ne oli sillon 150. :)

Liikuntaa harrastan normaalisti, eli lenkkeilen päivittäin tai ainakin lähes päivittäin, painonnousu on pysynyt hyvin kurissa, mulla on vaan reilu kilo tullut nyt lähtöpainoon. :)

(.) ihanaa, tänään on tän äidin parin tunnin lapsivapaa, kun lähden siskon kanssa ulos syömään! :)

päivittelen listaa myöhemmin, kun nyt tuo mun pikku ipana repii jo lahkeesta, kun kaipaa leikkikaveria.. :)
 
Kiitoksia Tanni ja AnnaNanna tsemppauksistanne ja neuvoista (AnnaNanna, kyllä mua saa ohjata, kun hyväähän noilla neuvoillasi tarkoitat!). Joo, olen ajatellut tuota mittarin lainausta, mutta se sokerimittaus on nyt sitten jo huomenna, niin ajattelin katsella ne tulokset ensin. Nyt olen tosiaan jättänyt ne herkut pois ja yrittänyt "järkeistää" syöntiäni. Nyt se jo onnistuukin, kun tuo alun järkyttävä olo on poissa. Ja sama juttu liikunnan kanssa, nyt jaksaa jo vähän touhutakin, joten ei kun lenkille vaan! :)
Toivon kovasti, että nää mun olot johtuu vain tuosta "alkuraskaudesta" eikä sokereista, mutta kyllä mä aion nyt olla järkevämpi syömisten ja liikunnan suhteen, vaikkei sokeriarvot ylittyisikään. Tulee itsellekin parempi mieli!

Ja tervetuloa joukkoon, Iltakukka! Muakin kiinnostaisi kovasti kuulla, että minkälaisia neuvoja siellä Kanadassa annetaan raskausajalle. Oma sauvakävelyni jäi tuossa alkuraskauden aikana oikeastaan kokonaan pois, mutta nyt yritän kunnostautua ja aloittaa jälleen. Ja yritän päästä taasen vesijumppaankin, missä syksyllä kävin, mutta muuttomme jälkeen on ollut hankalampi päästä sinne, kun pitää sumplia esikoisen haku hoidosta (matkat hankalammat isän hakea hoidosta).
 
Tervetuloa uusille!

Äitiyspakkauksesta, ei olla ottamassa, tarvikkeet tallella eikä niitä vaatteita oikestaan tullut esikoisen kohdalla ollenkaan käytettyä. Ajattelin sillä rahalla ostaa kivoja harsoja, vaippoja, hyvät imetysliivit ym. tarvikkeita.

Liikkeet tuntuu selvästi alavatsalla, ja pitkin päivää niitä tulee :)

Sykkeet oli viimeeksi neuvolassa 170, eli aika korkeat. Ainakaan edellisessä raskaudessa (poika) ei missään vaiheessa ollut noin korkeita, saa nähdä :)

Liikuntaa koitan harrastaa päivittäin, mitään liian vauhdikasta en voi enää tehdä kun alkaa supistella, mutta reippaita kävelylenkkejä ja crosstrainerilla vetelen. Ja lihaskuntoa pidän yllä ihan kotitreenillä, joogaa yms muuta jumppaa. Salikorttia en viitti enää pitää, kun ei tule entiseen malliin käytyä. Esikoinen tykkäis kovasti luistella, mutta ite en oikein uskalla etten vaan pyllähdä pahasti.

Pahoinvointi tuntuu olevan nyt enimmäkseen ohi, thank god!!Olo on kuin uudestisyntyneellä =)

Taksu 15+5
 
Liina toivotaan että arvot ovat kunnossa! Voin lohduttaa kuitenkin, että herkkuja syömällä ei kukaan voi itselleen raskausdiabetestä aiheuttaa, vaikka niin väitetäänkin monissa lehtijutuissa. Siihen on syynä äidin sokeriaineenvaihdunnan häiriö. Eikä se aiheuta välttämättä mitään oireitakaan. Mutta tosi hyvä, jos kuitenkin pystyt jättämään herkut pois, ei ainakaan tule turhia kiloja:) Ei kuitenkaan kannata itseään syyttää ja surra. Minullakin rd tuli taas, vaikka heti plussasta jätin herkut pois(eikä niitä muutenkaan paljoa tule syötyä).

Mulla on nyt ollut omissa mittauksissa sokeriarvot tosi alhaisia, paastoarvo 4-4,2, aterian jälkeiset arvotkin korkeimmillaan 5,6. Kuitenkin tiedän, kun viikot lisääntyy niin arvot alkavat kuitenkin mennä huonompaan suuntaan, niin että aion kyllä jo noudatella aika tarkkaan jo ruokavaliota. Sokerirasituksessa kuitenkin olivat korkeampia joten kun tiedän, etten normaalitilassa kuitenkaan ole, niin en viitsi turhaan elimistöä rasittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Liina78
Heissuli vaan :wave:

Nyt on viimein loputkin taudin rippeet kaikonneet ja olo alkaa virkistymään. Huh...johan oli tauti.

Täällä mennään siis kohtalaisen hyvillä mielin, välillä vaan tuntuu edelleen että onkohan kaikki sittenkään hyvin. En nimittäin mielestäni tunne liikkeitä kovinkaan. Kaksoset kuitenkin on kyydissä ja rv:t 18+1 :'(. Tämä pelkoilu ei taida jättää minua rauhaan koko raskauden aikana. Enhän kyllä edes tiedä miltä ne tuntuukaan mutta silti.

Veskijuoksuista joku puhui. Minulla päivä menee yleensä ihan kivasti, mutta iltaa kohti alan selvästikin enemmän juoksemaan veskissä. Muutenkin alamahalla tuntuu enemmän iltaisin, tietenkin kun on päivän liikuskellut yms. Yöllä käyn vähintään kerran tai viimeistään aikaisin aamulla jolloin rakko yleensä huutaa jo hoosiannaa. Ei vaan jaksa nousta |O

Liikkumisesta sen verran, että täällä aika minimiin jäänyt jo ihan jo sen vuotelun ja sairastelunkin vuoksi. Nyt kuitenkin aion palata salillekin jos vaan olo antaa myöten. Hitaanpuoleista kävelyä joka päivä koiran kanssa, nopsaan jos menee alkaa alavatsalla tuntumaan. Olenkin kauhistellut, että miten voin selvitä synnytyksestä tällä kunnolla... EN MITENKÄÄN :kieh:

Tervetuloa uusille mukaan joukkoon!
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen omanapapäivitys ja vähän muuta mistä ollaan täällä juteltu: mies tunsi tänään ekan potkun mahan päältä!! :heart: Itse olen tuntenut mahan päältä jo muutama päivää sitten. Äitiyspakkausta en tällä kertaa aio ottaa, mutta uudet vaunut tarvii hankkia. Edellisiin pissasi kissa ennen kuin leikattiin pallit veks, ja se haju ei lähde millään pois! Ollaan esikoisen kanssa jouduttu pärjäilemään tämän pissaepisodin takia matkarattailla, mutta hyvin on mennyt. Äitiyspakkausta en sen takia ota, koska edellisestäkin on lähes kaikki tallella, joten turhaan me sitä nyt otettaisiin. Mulla on ollut tosi paljon harjoitussupistuksia.. Välillä jää oikein inhoittava olo vatsaan supistusten jälkeen kun ovat toisinaan aika kovia ja kestävätkin jonkun aikaa. Mutta toisaalta en huolestu, koska esikoisesta oli ihan sama homma, eikä aiheuttaneet kohdunkaulassa mitään, vaikka aika alkuvaiheista harkkoja tunsinkin.
 
Kiitos oikein paljon tervetulotoivotuksista! (onko mun suomenkielen taito hukkumassa vai miten toi kuulostaa hassulta mun korvaa, voiko ees noin sanoa :D ?

Liina78 Mulla kanssa samantuntusia oireita. Mies tosin diabeetikko nii on noita mittareita :D testailin pari kolme paivaa ja huomasin etta sokerit heittelee paljo enempi ku normaalisti (tunnustan, testailen joskus omaksi huviksi), mutta normien rajoissa ollaan menty (4-6), alahaimmillaa oli aamulla 3.9 mutta mies sano ja laakari vahvisti etta ei hataa. Toivottavasti saat selkoa asiaan ja etta olisi vain vaara halyytys.

Hienoa kuulla etta niin moni jaksaa liikkua! Taalla on vahan tapana aika suurella % odottavista etta moni jattaa liikkumisen.
Itse myos ihan normisti salilla viela, juoksemisen kaski laakari vaihtaa reippaasee kavelyyn ja syvakyykkyja ei saa tehda painojen kanssa. Huomenna laakari, joten saa nahda miten painoa on tullut lisaa.

Taalla on samantapaisia ohjeita ku suomessa. Mita on sivuja katellu. Itse juon kahvia ja laakari sano et 2-3kuppia on ihan ok (sen 10 sijaan). Liikuntaa saan harrastaa melko normaalisti. juustoja saan jopa syoda, kun on vaan hyvasta ruokakaupasta ostettua(luit oikein :D). ei saa syoda kahden edesta, mutta pitaa liikkua kahden edesta :D mun laakari on ihan huippu vanhempi britti laakari :D
Ja en tiia miten suomessa on, mutta meilla saa valita alatie tai sektio.

Olihan vaunujen metsastys kiven takana. Taalla kaikki kayttaa ns. travel system. Eli rattaa mihin turvakaukalo "lukkiutuu". (Graco LiteRider Travel System with SnugRide 22 Infant Car Seat - Kinsey - Graco - Babies"R"Us kuvan omistaa Toys r us)
En ollut kauheen innoissani lahtemassa vaunukavelylle noissa.. tuli jotenkin olo etta vauva ei voi olla mukavasti noissa tunteja. Jotenka paadyttii Stoken xplory. Kaupungissa kuulemma katevat, eihan meilla oo jalkakaytavilla ees lunta taalla :D
Linkittahaan kuvia minkalaisia karryja ootte kattonnu :) tai joko on ostettu jo?? :p

Mulla meni nuo viikot vaarin... Se on 15+4 tanaan ja seamonkey on oudosti vaihtunnut Torstiksi... :D

Ketka aitiysvaattehissa jo?



Terv. Iltakukka ja Torsti
 
Hei Kaikki!

Taallakin yksi matti myohainen Kanadasta :)!
Aina myohassa, olemmehan ajallisestikkin Suomea jaljessa ;)

Asiaan! Viidetta lasta odotamme. Hyvin mennyt! Talla hetkella viikkoja 14+5. Elikka laskettuaika menee tuonne heinakuun jalkimmaiselle puoliskolle.

Tsemppia kaikille odotukseen! Moni meista on ohittanut jo ensimmaisen kolmanneksen! JeeJee!
 
Viimeksi muokattu:
Hei Kaikki!

Taallakin yksi matti myohainen Kanadasta :)!
Aina myohassa, olemmehan ajallisestikkin Suomea jaljessa ;)

Asiaan! Viidetta lasta odotamme. Hyvin mennyt! Talla hetkella viikkoja 14+5. Elikka laskettuaika menee tuonne heinakuun jalkimmaiselle puoliskolle.

Tsemppia kaikille odotukseen! Moni meista on ohittanut jo ensimmaisen kolmanneksen! JeeJee!

Huomenta :D

Mistapain Kanadaa olette? :)
 
Hauskaa, että on ulkomaillakin asuvia mukana täällä! :) Tervetuloa! :flower:

Minäkin pelkään raskausdiabetesta, vaikka mitään erityistä riskiä ei pitäisi olla, ei ole oireita, enkä syö juuri herkkujakaan. Jotenkin se kuulostaa vaan niin inhottavalta ja pelkään, että saan sen. :/

Äitiysfarkkuja olen käyttänyt melkein plussasta asti. Hoitojen jäljiltä oli arkuutta ja turvotusta mahassa. Enää ei normaalit farkut todellakaan mahdu päälle ja nuo mammamallitkin puristaa istuessa... ;)

Niccille tsemppiä kovasti! Ehkä ne pienet on vielä vähän ahtaalla, eivätkä pääse liikkumaan kovasti? :) Uskon, että kaikki on kuitenkin kunnossa, vaikka kaippa tuo pelkääminen on "ammattitauti" meillä odottajilla! ;)

Minä taisin tuntea ensimmäiset liikkeet tänään... :heart:

Vienda 16+0 (poks!)
 
Moi vaan :wave:

kivaa kun on uusia tullut tänne taas lisää. mä oon alkanu miettii uudelleen tota äitiyspakkaushommaa.. päätin ensiks et ottaisin sen mutku mult löytyy esikoisen pakkauksesta se makuupussi, toppahaalari, vanuhaalari, kynsisakset, lakanoita yms. kannattaakohan sitä sittenkään ottaa...? tiiän jo nyt etten käyttäis suurinta osaa niist vaatteist mitä siin uues pakkaukses tulis. voisin sil rahal ostaa esim hoitopöydän ja vaatteita. veljen avovaimo synnyttää maaliskuussa ja hänellä on tää uus pakkaus, voisin piipahtaa kyläs ja hypistellä viel niit ja päättää sitten..

liikkeitä masussa on alkanut tuntumaan. oon todella ihmeissäni kun jo nyt tuntuu :eek: eilen illal ku menin nukkuu ja asetin käden paljaan vatsani päälle, tunsin mahan läpi vauvan liikkeitä. mä pelästyin aivan mielettömän paljon. en oikeesti olis uskonu että tunnen niitä näin aikaisin. rupesin melkein panikoimaan ku mietin et mikä mutantti mun masus kasvaa :D oletan et on normaalii tuntee tässäkin vaiheessa jo mahan päältä? niin ja MÄ VANNON ettei ollu ilmavaivakuplia :D :D tuntu kyl niin härskilt et huhhuh..

heei onko täällä kotiäitejä yhtään? mietin että onko teillä kotona jotakin harrastusta tai puuhaa mitä teette tietenkin lastenhoidon lisäksi? mulla meinaa käydä aika pitkäks täällä kotona, haluaisin alottaa tehä jotaki.. askartelua tai mitä vaan. haluaisin kuulla vinkkejä jne mitä te muut mamit teette aikanne kuluksi. mulla meinaa mielenterveys pettää koht tähä helvetin makaamiseen ku en lenkillä pysty käymään, huono olo tulee heti. pikkasen sai mieskin eilen osansa täst mun seinähulluudest...

jedvenna + purri 14+3
 
Ääh, ahdistaa!! Täällä netissä on liikaa keskusteluja turvaistuimista. Me toivotaan, että vältytään auton vaihdolta, ostetaan sitten vaikka kaikki istuimet uusiksi..mulla on ford focus farmari ja yritän pähkäillä miten saisin istuimet autoon mahtumaan, kun kaikki pitäs taakse saada istumaan. Kaukalossa on telakka, sekin vie tilaa :headwall: vaikkakin helpottaa kummasti..vauvanhan voisi "heivaa" aina keskipaikalle ja isommat istuisi sivuilla. Meillä molemmat istuu jo kasvot menosuuntaan vaikka nuorin täyttää toukokuussa 2vuotta, suositus taitaa olla, että nelivuotiaaksi istuisi selkä menosuuntaan...No, meillä näin :)

Ei kai se auta ku kokeilla...

Tanni 16+6
 
Tervetuloa mukaan, Brem! :)

Aamulla oli sitten se sokerirasitus. Paastoarvon sai kuulla heti pikatestillä ja se oli kuulemma 4,9, muita arvoja voi sitten kysellä huomenna neuvolasta. Täällä on sormet ja varpaat ristissä, että ne arvot olisivat kohdillaan. :) Kiitoksia teille vielä tsemppauksista!

Vaunuista vähän, meillä on vuosia vanhat Emmaljungan yhdistelmärattaat, jotka oli käytössä esikoisen kanssakin, ja niillä varmaan pärjätään nytkin. Niissä on kova koppa, joka oli kätevä matkasänkynäkin ja se oli mukava tilava, joten talvella mahtui hienosti kaikki makuupussit ym. Noiden rattaiden lisäksi meillä on sitten erikseen matkarattaat, jotka soveltuu sitten hyvin vähän isommalle lapselle.

Mitään varsinaisia hankintoja ei olla vielä tehty, kun tosiaan onhan tässä vielä aikaa ja aika hyvin on jäljellä esikoisen vanhat. Eli ei varmaan kummosempia hankintoja tehdäkään. Mittailin kyllä meidän makkaria ja olen suunnitellut, että miten laitan sitten pinniksen ja hoitopöydän, mutta siinä se melkein sitten onkin ollut. Ai juu, tilasin mä Vauva-lehden puoleksi vuodeksi! :)

Äitiysvaatteitataan en ole vielä hommannut/alkanut käyttää -tai yhden masutuubin ostin kirpparilta, mutta en sitäkään ole vielä käyttänyt muuta kuin kokeilumielessä. Mulla ei maha ole vielä hirveästi kasvanut, joten normihousut menevät vielä. Mulla kun suurimmassa osassa housuja on löysä vyötärö (iso perse, mutta vyötärö kapeampi), joten niissä on vähän kasvuvaraa. :)

Liina78 vk 17+5 (tai jotain sinne päin :) )

** voi ei, mun tarttee lopettaa nyt koko raskausdiabeteksen googlaaminen, sillä epävarma tieto lisää vain tuskaa. Pitää keskittyä johonkin muuhun ja odottaa huomisia tuloksia ja siitä seuraavia ohjeita....
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa kaikille uusille :wave:

Äitiysvaatteista Ite oon ostanut parit äitiysfarkut. On ne vaan kivat kun ei yhtään purista. Mulla ei oo masua kyllä vielä pahemmin tullut, mutta lantio on sen verta levinnyt että omat farkut puristi inhottavasti :( Mitään paitoja en oo viel ostellu, eikä varmaan ihan hetkeen tarvi viel ostaa. Kesäks kyllä sitten ehdottomasti jotain kivoi mekkoja ja tunikoja.

Mandarii ja vaavi 18+3
 
Iltakukka, laitoin sulle private message!

Taalla kanadassa on vahan erillainen tuo raskausajan seuranta. 20vk:lle asti kayn perhelaakarimme luona,joka huolehtii koko meidan perheen terveydesta ja huolista :). Perhelaakari lahetti minut myos ekaan ultraan seka verikokeisiin. Vk20 mul on rakenneultra seka sen jalkeen rupeen kaymaan synnytyslaakarin luona,aina raskauden loppuun saakka (etta myoskin jalkiseuranta). Kyseiset laakarit ovat olleet mulla jo siita lahtien kun kanadaan muutettiin! Tykkaan alyttomasti tasta kaytannosta,koska ikina ei tarvitse selittaa samoja asioita vaan laakari sanoo " jatketaampa siita mihin viimeksi jaatiin". Varsinkin raskauksissa se helepottaa kun sama laakari on seurannut kaikki raskaudet ja niista toipumiset.ihan huippu kaytanto! Mulla on edessa taas keisarinleikkaus, 5...:) hyvilla mielin :) ja kun mun laakari on niin simeen hyva,ni mikas tassa murhtiessa!
 
Tervetuloa myös mukaan, brem! Onpa hauskaa, että teitä Kanadassa asujiakin on jo kaksi mukana. :) Teistähän on varmaan paljon vertaistukea toisillenne, kun maan tavat ovat molemmille tuttuja.

Suomessa ei taidakaan kuin neuvolatäti, terveydenhoitaja, säilyä koko raskauden ajan samana. Lääkärit ja muut saattavat vaihdella ainakin suuremmilla paikkakunnilla joka kertakin. Tietty varmasti on eroavaisuuksia eri paikkakuntien välillä ja jossain saa nauttia saman hoitohenkilökunnan palveluksesta koko raskauden ajan. Se olisi kyllä ihanteellista, varsinkin jos tulee hyvin juttuun hoitohenkilökuntansa kanssa.

Suomessa ei myöskään automaattisesti saa valita synnytystapaa, mutta tämän varmaan tiesittekin. En edes osaa sanoa, miten helposti Suomessa saa sektion esim. synnytyspelon takia jos sille ei ole mitään lääketieteellistä perustelua? Mahtavatkohan ensin yrittää "ylipuhua" tai "terapioida" alatiesynnytykseen? Onko kellään kokemusta? Alatiesynnytys on kuitenkin Suomessa se lähtökohtainen synnytystapa, mutta toki suunnteltuun sektioonkin lähdetään silloin jo hyvissä ajoin, jos siihen on lääketieteelliset, terveydelliset, rakenteelliset ta muuten painavat perusteet. Esim. ite oon todennäköisesti menossa sektioon lääketieteellisistä ja terveydellisistä syistä.

Liina78 Tsemppiä tulosten odotteluun! Ja totta, lopeta se rd:n googlaaminen, siitä saa vain ahdistuksen ja epätoivon päälle! Odottele nyt rauhassa ne tulokset ja sen jälkeen saat aivan taatusti ohjeet, miten toimia, jos siihen on tarvetta. Täälläkin pidetään peukkuja, ettei diagnoosia kuitenkaan tulisi. :)

iltakukka Suomessakin on käytössä Travel-settejä, mutta hieman erilaisia kuitenkin. Auton turvakaukalon saa kiinnitettyä vaunujen runkoon (silloin siinä ei ole vaunukoppaa tai ratasosaa lainkaan, vaan turvakaukalo tulee suoraan runkoon). Tää on kai nykyään aika suosittuakin ja helpottaa esim. vauvan kanssa kaupassa käyntiä, kun vauvan voi nostaa suoraan kaukalossa runkoon kiinni. Eikä sitten tarvitse kantaa kaukaloa käsissä tai nostaa nukkuvaa vauvaa turhaan kaukalosta pois. Mutta ei siinä tietääkseni kukaan vauvaa muuten vain lykkäile ja nukuta, muuten on sitten vaunut käytössä. Esim. näin: BRIO.NET - Happy Travel System

Äitiysvaatteista: Ostin yhet mammahousut rv 13 aikoihin. Kaikki housut alkoivat puristaa niin paljon mahan kohdalta, vaikkei mahaa vielä paljon ollutkaan, että oli pakko hommata yhdet mammahousut. Ne on kyllä ihanat, eivät purista mistään. :) Pitkiä trikoopaitoja ja -toppeja on jo entuudestaan niin paljon, että pärjään niillä varmaan koko raskauden ajan. Tosin raskauden jälkeen ne on varmaan niin venyneitä, ettei niitä voi enää käyttää. Sittenpä on hyvä syy uusia vaatekaapin sisältöä. ;)

Entä onko kellään sellasesta tukivyöstä kokemusta? Oon miettinyt, pitäiskö mun ostaa sellanen, kun maha kipuilee aika herkästi. Varsinkin liikkuessa. Se vissiin vois vähän auttaa?

-AnnaNanna 15+5-
 
Voi että tänne on tullut uusia, TERVETULOA :) Ja kamalasti uutta luettavaa! Mistäs aloittaa!

Musta olis ihana sellainen omalääkäri systeemi täälläkin. Meillä tosiaan lääkäri vaihtuu joka kerta.Tosin neuvolantätikin on muuton vuoksi vaihtunut. Tästä uudesta en erityisemmin tykkää..ehkä kuitenkin annan vielä mahdollisuuden :D

TANNI, mulla on myös hieman hellittänyt vessassa ravaaminen. Yöllä se on helpottanut huomattavasti kun ei tartte käydä ku kerran :)

DADA, Liikkeet on alkaneet tuntua ehkä noin viikko sitten. Nyt siis rv.17.

ÄITIYSVAATTEITA kävin katsomassa tänään. En alkanut mitään sovittelemaan kun lapset oli mukana. Huomenna pääsen sitten yksin käymään kun on kampaajallekin meno :) Voi että on ihana kun saa itseä hemmotella. On tällä hetkellä niin kamalan nuutunut ja ruma olo.. :(

JEDVENNA: Harrastusmahdollisuuksiahan on vaikka mitä. Se on sitten paikkakuntakohtaista mitä on tarjolla...ja mikä itseä kiinnostaa. Musta tuntuu että keksisin vaikka mitä itselle jos vaan SAISIN olla kotona :)

OMAA NAPAA: Mua kauhistuttaa tää painonnousu!! En oo käynyt eka neuvolan jälkeen puntarilla mutta tiedän että monta kiloa on tullut lisää..lopetin tupakoinnin kun raskaustestiin tuli plussa, ja nyt oon korvannut tupakan ruualla..oon muutenkin hieman ylipainoinen niin ahistaa..en oo saanut itteä niskasta kiinni tuon liikunnan suhteen. Työ on fyysisesti raskasta, ja oon tosi väsynyt työpäivän jälkeen etten osaa kuvitellakaan mitään liikuntaa. (paitsi niitä hiton lumitöitä)!!
Muutenkin tuo tupakka kummittelee päässä. Joka päivä syönnin päätteeksi mietin että lähempä tupakalle, ja samassa hetkessä et ainiin enhän mää polta! Ei oo helppoa vaikka lapsi on hyvä syy olla tupakoimatta..Mutta täytyy sanoa että oon itestäni ihan pirun ylpeä kun oon ollut ilman tupakkaa plussasta asti.en henkäystäkään ole vetänyt :) Ja olin melkoinen kessuttelija!

GALLUPPIA: MITÄ TEET TYÖKSESI/Mikä olet ammatiltasi?

Mää olen lähihoitaja, vanhustyöhön suuntautunut. Työskentelen kaupungin kotihoidossa. Tykkään kovasti työstäni, mutta nyt jo on alkanut tuntumaan etten jaksa äitiyslomaan asti tuota hommaa. Työskentely on tosi epäergonomista. Asiakkaita pitää nostella..koko ajan pitää kyykkiä ja kumarrella. Mulla on selkä kamalan kipeä jo nyt, ja kyykistely aiheuttaa supistelua. En ole pomolle edes kertonut vielä olevani raskaana..voi jee. Onneksi mulle tulee kaveriksi ensi viikolla opiskelija. Toivottavasti on reipasta sorttia :)

Nyt täytyy lähteä laittamaan lapsia nukkumaan. Heipsan taas!

Minttu ja "Teppo" 17+1
 
Dadalle: Liikkeitä tuntui ekaks semmoisina pieninä rapinoina oikealla alavatsalla, samassa kohtaa mistä kuului neuvolassa sydänäänet. Pari viikkoa sen jälkeen alkoi tuntua venyttelyn tunnetta, kirjaimellisesti siis että lapsi ois venytellyt itseään kohdun seinämiä pitkin, niitä tuntui suurinpiirtein keskellä mahaa navan alapuolella. Sitten vaihtui semmoisiksi navan alapuolella tasaisesti tuntuviksi edestakaisin oikealle ja vasemmalle kulkeviksi liikkeiksi, tuntui lähinnä siltä että ilma olisi kiertänyt mahassa, mutta kun se tuntui edestakaisin tasaisesti niin tunnisti erilleen siitä. Ja potkut tuntui sunnuntaina ihan kunnolla, semmoisia sisältäpäin tulevia tökkäyksiä, navan vasemmalla puolella vähän navasta alaspäin, tuntui jopa niin kovaa että mieskin tunsi mahan läpi! :)

Äitiysvaatteita oon käyttänyt aika alusta asti, tavallisten housujen napit puristi oikeastaan plussatestin jälkeen aika piankin! Olisihan ne koonsa puolesta mahtunut kun ei maha vielä kasvanut, mutta puristus oli varsinkin istuessa inhottavan ahdistavaa joten ostin parit mammahousut. Kun maha alkoi näkyä, aloin myös käyttää sitten paitoja jotka vielä korostaa mahaa enemmän. :)

Tuosta sektion valinnasta on meille koulussa (sairaanhoitajaopinnoissa) ainakin kerrottu kätilön toimesta, että Suomessa ei saa valittua sektiota pelkästään synnytyspelon takia, koska siinä on kuitenkin niin paljon enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä, ja toipuminenkin on hitaampaa. Pitää olla siis lääketieteellinen perustelu, jotta sektion voi saada. Itselle tuli koulussa sellainen olo kun katsottiin sektiovideoita, että on se niin rajua hommaa että jos ihminen vaan pelkää alatiesynnyttämistä, niin katsokoot pari sellaista sektiovideota niin voi olla toista mieltä sen jälkeen, aika pirun pelottavalta sekin näyttää... Mutta kukin tyylillään, mikäli pystyy perustelemaan lääkärille että menettää mielenterveytensä jos joutuu alatiesynnytykseen ja sitä kautta saadaan lääketieteellinen perustelu kun ei haluta vaarantaa äidin ja lapsen terveyttä, niin varmaan sektio onnistuu.

Minttu_84:n galluppiin vastausta: En ole ammatiltani vielä mikään, kaikenlaista on tullut opiskeltua lääketieteenvalmennuksesta ympäristöinsinöörin opintoihin (joita en suorittanut loppuun), ja nyt on sairaanhoitajaopinnot loppusuoralla :) Valmistuminen jää kuitenkin lapsen tulon jälkeen, jotta saa sitten vastavalmistuneena mennä töihinkin.

Nipas + vauva poksahtelevat, 18+0. :)
 

Yhteistyössä