Heinäkuiset 2022 💕

Eka kunnallinen ultra oli tänä aamuna ja siellä vauva näkyi 9+1 ikäisenä kuten pitikin. Olen nukkunut tosi huonosti viimeisen kuukauden ja ilmeisesti yliväsymyksestä johtuen sain aivan valtavan nauruhepulin siinä pöydällä ultralaite alapäässäni maatessani xD järkyttävää ja noloa! Näin siis vauvan ja varhaisultrassa se oli ollut vain epämääräinen pallero, mutta nyt se oli sellainen lyhytkätinen nallekarkki ja se jotenkin alkoi naurattaa ihan sikana ja sain sen seurauksena naurukohtauksen ja vaan haukoin välillä henkeä "siis apua miltä se näyttää" :'D lääkäri vähän vaivautuneesti naurahteli ja mies yritti rauhoittaa että noh noh, kuva tärisee niin ettei saa selvää, rauhoituhan nyt.. :D en voinut enää ollenkaan katsoa ultrakuvaa koska meinasin koko ajan purskahtaa nauruun.. Mutta kaikki oli ok kuten pitääkin ja ensi viikolla sitten verikokeet. Kai tämän voi laittaa myös mood swingsien piikkiin.. Toivottavasti eivät ihan hulluna pidä.

Oireista: inhottavimpana nyt tosiaan nuo yöheräilyt. Herään joskus yhden ja neljän välissä ja valvon 2-3h enkä saa unta ennenkuin vähän ennen kuutta, jolloin kello soi. Olen aivan sumussa töissä ja illalla kotona pystyn vain makaamaan sohvalla enkä jaksa käydä kaupassa tai tehdä ruokaa tai käyttää koiraa edes pikkukävelyllä. En myöskään osaa nukkua päiväunia vaikka kuinka väsyttäisi, joten olen nyt tämän päivän omalla ilmoituksella töistä pois ja yritän saada levättyä. Öisin myös alkaa Aivastuttaa ja se on tosi ärsyttävää! Nenä alkaa kutista hulluna ja aivastelen useita kymmeniä kertoja putkeen.. Yöt ovat siis pahimpia. En ole oksentanut kertaakaan ja nyt tuntuu että vellova äklötysolo alkaa ehkä pikkuhiljaa vähenemään.. Ruokien suhteen olen silti nirso ja vain comfort foodit kuten pasta uppoaa, mikään salaatti ja terveellinen ei.. :/
 
  • Haha
Reactions: Eimy
Kata887
Täällä lens aamulla laatta varhaisultrapäivän kunniaks! Ei vaan enää pystyny pidätteleen. Mutta ei kyllä parantanut oloa kuin hetkeksi.

saatiin kumminkin ultrassa hyviä uutisia ♥ Kaikki oli mallikkaasti ja nyt mieli on ainakin hetken taas vakaa 😅 Kovasti tuo ultra vaikutti kumminkin että kaikki muuttui todellisemmaksi ja nyt aloin kovasti odottaa kesää että nähtäis! 🥰
 
Heippa!

Tulin nyt tänne viimein juttelemaan, kun alkanut käsittelemään enemmän raskautumista. Meillä jätetty kesällä ehkäisy pois, nopeasti tuli muutama hyvin säntillinen n.28pv kierto. Seuraavan kerran tuli pientä vuotoa lokakuun puolessa välissä kp20, jonka silloin tulkitsin niukoiksi kuukautisiksi. Nyt en olekaan enää varma :D elokuvaplussa pätkähti 15.11. ja neuvolaan soitin heti. Täällä päin saimme raskauden keston selvityksen 3.12. Jolloin on joko 7+2 tai jos vuoto ei lokakuussa ollutkaan menkkoja, on 9+5. Joka tapauksessa laskettu olisi heinäkuussa :)

Vahvoja oireita on ollut, eikä ole tarvinnut arvuutella onko raskaana. Vatsan vihlaisuja, ummetusta, nännit tummuneet ja kipeytyneet. Oksentamista on ollut jonkin verran, ja löhes jatkuvaa pahoinvointia. Päiväunet on myös maistuneet :D
 
Kata887
Heippa!

Tulin nyt tänne viimein juttelemaan, kun alkanut käsittelemään enemmän raskautumista. Meillä jätetty kesällä ehkäisy pois, nopeasti tuli muutama hyvin säntillinen n.28pv kierto. Seuraavan kerran tuli pientä vuotoa lokakuun puolessa välissä kp20, jonka silloin tulkitsin niukoiksi kuukautisiksi. Nyt en olekaan enää varma elokuvaplussa pätkähti 15.11. ja neuvolaan soitin heti. Täällä päin saimme raskauden keston selvityksen 3.12. Jolloin on joko 7+2 tai jos vuoto ei lokakuussa ollutkaan menkkoja, on 9+5. Joka tapauksessa laskettu olisi heinäkuussa

Vahvoja oireita on ollut, eikä ole tarvinnut arvuutella onko raskaana. Vatsan vihlaisuja, ummetusta, nännit tummuneet ja kipeytyneet. Oksentamista on ollut jonkin verran, ja löhes jatkuvaa pahoinvointia. Päiväunet on myös maistuneet
Tervetuloa mukaan😊

oon kans miettinyt että mitä noi kohdussa tapahtuvat nopeat ja satunnaiset nippailut on, niin kuin elohiiri. Tuntuuko jotenkin babyn syke hetkellisesti vai onko ne jotain lapsivesipieruja 😀
 
Tervetuloa mukaan

oon kans miettinyt että mitä noi kohdussa tapahtuvat nopeat ja satunnaiset nippailut on, niin kuin elohiiri. Tuntuuko jotenkin babyn syke hetkellisesti vai onko ne jotain lapsivesipieruja
Sepä! Itse olen vain ajatellut, että onkos sellaiset nippailut ihmekään, kun miettii miten kohtu joutuu sopeutumaan. Toistaiseksi olen yrittänyt olla liikaa stressaamatta. Vähän kuitenkin jännittää tuo perjantain selvitys!
 
Voi että tätä alun hankaluutta ja epäluuloa ja mielen myllerrystä. Voisipa vaan olla murehtimatta ja miettimättä ja nauttia nyt tästä alkutaipaleesta. Mutta kun ei. Elämässä on ollut aika paljon stressiä viime aikoina ja isoja huolia, joten on jotenkin todella vaikea uskoa että tämä raskauskaan nyt sujuisi ongelmitta. Odotan nyt malttamattomana ensi viikon perjantaina olevaa varhaisultraa, että näkisin onko tuolla jotain ja onko se oikeassa paikassakaan. Alun oireiden ja mielestäni kiertoon nähden "liian aikaisin" tulleen plussan jälkeen raskausoireita ei juurikaan ole ollut hieman arkoja rintoja lukuunottamatta. Mielessä on ehtinyt käydä jo kohdunulkoinen, tuulimuna sekä rypäleraskauskin (kyllä, taidan olla ihan kaheli). Ja jo nyt tiedän, että jos varhaisultrassa kaikki on kunnossa, niin seuraavaksi pääsen jännittämään nt-ultraa. Ikää on jo sen verran, että pelkään seulojen hälyttävän. Niin, voisipa vaan olla murehtimatta. 😕
 
Kata887
Voi että tätä alun hankaluutta ja epäluuloa ja mielen myllerrystä. Voisipa vaan olla murehtimatta ja miettimättä ja nauttia nyt tästä alkutaipaleesta. Mutta kun ei. Elämässä on ollut aika paljon stressiä viime aikoina ja isoja huolia, joten on jotenkin todella vaikea uskoa että tämä raskauskaan nyt sujuisi ongelmitta. Odotan nyt malttamattomana ensi viikon perjantaina olevaa varhaisultraa, että näkisin onko tuolla jotain ja onko se oikeassa paikassakaan. Alun oireiden ja mielestäni kiertoon nähden "liian aikaisin" tulleen plussan jälkeen raskausoireita ei juurikaan ole ollut hieman arkoja rintoja lukuunottamatta. Mielessä on ehtinyt käydä jo kohdunulkoinen, tuulimuna sekä rypäleraskauskin (kyllä, taidan olla ihan kaheli). Ja jo nyt tiedän, että jos varhaisultrassa kaikki on kunnossa, niin seuraavaksi pääsen jännittämään nt-ultraa. Ikää on jo sen verran, että pelkään seulojen hälyttävän. Niin, voisipa vaan olla murehtimatta.
Niin.. tuohon huoleen pystyy varmasti jokainen raskaana oleva samaistua ainakin jossain vaiheissa raskautta, mutta sanon silti että hyvin se menee, älä murehdi kun et asiaan pysty vaikuttaa! 😅 helpompi sanottu kuin tehty.. Itsellä oli myös ennen ultraa ristiriitaisia fiiliksiä, halusin olla optimisti mutta pessimistisyydellä halusin turvata sitä romahdusta mikä olisi voinut tulla jos kohdussa ei ollutkaan mitään. Ja tosiaan vieläkään ei mikään ole varmaa kunnes baby on turvallisesti sylissä ja sitten saakin taas murehtia uusia asioita 😅 itse olen siis toistaseksi yrittänyt pysyä positiviisena ja ajatella mahdolliset vastoinkäymiset sen ajan murheina enkä etukäteen ettei menisi odotus-aika pilalle joka on meillä viimeinen kun lapsiluku on sitten täynnä 😊
 
VPK
Meillä oli tällä viikolla varhaisultra, kaikki kunnossa. Nyt sitten jännitän seuraavaa ultraa :D
Paha olo helpottaa (tai pahin olo), mutta nyt joudun syömään n. tunnin välein tai iskee älytön heikotus ja paha olo. Ja aamut on tosi hyviä, pahin olo iskee iltapäivällä ja illalla. Outoa. Toivon että olo ei tästä enää huononisikaan.
 
  • Rakkaus
Reactions: Eimy
VPK
Eimy, nyt on 7+4.
Esikoisen kanssa muistan että pari viikkoa kesti älytön väsymys ja etova olo, ei muuta. Tässä on selkeästi pahempi olo ollut. Nyt kun syön vähän väliä jotain ja väliin otan siripirejä niin olo on ok. Ekassa raskaudessa oli myös rinnat tosi kipeät ja tosiaan väsymys älytön, nyt ei mitään sellaista.
 
  • Tykkää
Reactions: Eimy
Ekassa kerroin aika nopeasti äidille, mutta toises kesti ja täs kolmannes en oo kertomas aivan heti ellei tuu puheeksi. Kannattaa liittyä facen vertaistuki ryhmiin, sieltä voi löytää jopa paikallisia äitejä joiden kaa sit voi jutella, jos tuntuu ettei vielä uskalla omille vanhemmille sanoa.



Face ryhmä on jo perustettu ja sielä meitä muutamia jo on. Mulle voi laittaa yv:tä, niin laitan liittymislinkin.


Mä tänä tilasin neuvolan, sain samalla myös ekan lääkäri neuvola ajan, jossa ultrataan ja katsotaan montako sielä on ja onhan oikeas paikkaa.
Laitoin sulle yv, pääseekö vielä fb ryhmään?
 
Laitoin sulle yv, pääseekö vielä fb ryhmään?
Juu pääsee ryhmään vielä, vastasin yv:hen ja laitoin linkin millä pääsee mukaa. En ole käynyt tääl pariin päivään, kun kotona ollut pientä ylimääräistä äksöniä. Eka oli jotenkin oudosti päässy metsähiiri sisälle (todennäköisesti avonaisesta ovesta, joka ollu välil hetken auki, ku tavaroita sisälle tuotu) ja se oli sit löytäny itselleen oikein ihanan paikan, nimittäin löyty meidän lusikkalaatikosta, tosin oli alimmaises eka mis säilytän leivinpaperia tms ja sit ku vedin sen laatikon pois, ni se hyppäsi kerroksen ylemmäs. Sitä sit jahdattiin yks päivä, että saatiin loukkuun ja siinä samal sit pestiin koko laatikostojen sisältö, ku ei tienny mis kaikis niis laatikoissa se oli käyny hyppii ja osa laitettiin roskiin suoraan. Ja sit ku siit selvittiin, ni sit alko yks oksentaa ja ripuloimaan, joten oon toipilasta joutunu vahtii. Mut mä katon noi viestit kyl aina kun ehdin kiireiltä. :)
 
  • Vau!
Reactions: Eimy
Kata887
Onko kaikki jo facessa jutskailemassa? 🤭 Ite aattelin liittyä vasta rv12 jälkeen ettei tuu tuttuja vastaan 😅 kerrotaan sillo kavereille

Täällä on vieläkin etovaa oloa, toivottavasti jouluun mennessä helppottaa nii ois kiva jouluruokailla. Muutoin aika menee kyllä nopsaa kiitos esikoisen ja joulukuu on juhlia ja puuhaa täynnä
 
Onko kaikki jo facessa jutskailemassa? Ite aattelin liittyä vasta rv12 jälkeen ettei tuu tuttuja vastaan kerrotaan sillo kavereille

Täällä on vieläkin etovaa oloa, toivottavasti jouluun mennessä helppottaa nii ois kiva jouluruokailla. Muutoin aika menee kyllä nopsaa kiitos esikoisen ja joulukuu on juhlia ja puuhaa täynnä
On meitä sielä jo jonku verran, mutta kyl tääl varmasti käy porukka vielä pyörimässä. Mä oon koko ajan jännittäny koska joku tuttu tulee vastaan, mutta mä luotan, että pitävät omana tietona tämän raskauden eivätkä huutele ryhmän ulkopuolelle raskaudesta, vaan että jokainen saa kertoa sitä mukaan, kun itsestä tuntuu hyvälle.
 
Täällä tänään käyty varhaisultrassa. Nyt viikkoja 7+3. Siellä lävähti heti näytölle näkyviin pikkuinen. Tämä on siis mun toinen raskaus, esikoinen on nyt vähän reilu 13kk. Hänestä mulla ei ollut mitään oireita, mutta nyt on kyllä ollut sellasta etovaa oloa ja kahvilaan ei oikein ole maistunut. Ja saanut oikein miettiä et mikä ruoka maistuisi jota sitten syödä. Ja väsymys, jotain ihan järkyttävää. 😵
 
  • Tykkää
Reactions: Eimy
Tänään on ollut huono päivä.. Yö nukuttu jälleen huonosti ja koko päivä mennyt pahan olon kourissa ja tyhjää kakoessa, mutta edelleenkään en ole oksentanut. Ihan flunssainen olo mutta kuumetta ei ole. Huomenna myöskin verikoepäivä ja pelkään siitä johtuvaa heikotusta. Nyt tuntuu siltä että olen huomisen pois töistä, tänään oli lyhyt päivä mutta silti yhtä tuskaa ja huomenna olisi aivan tosi pitkä ja hetkinen päivä... Muutama hyväkin päivä ollut jo välissä mutta nyt on kyllä muuttunut kahta kauheampaan suuntaan..
 
Kata887
Tänään on ollut huono päivä.. Yö nukuttu jälleen huonosti ja koko päivä mennyt pahan olon kourissa ja tyhjää kakoessa, mutta edelleenkään en ole oksentanut. Ihan flunssainen olo mutta kuumetta ei ole. Huomenna myöskin verikoepäivä ja pelkään siitä johtuvaa heikotusta. Nyt tuntuu siltä että olen huomisen pois töistä, tänään oli lyhyt päivä mutta silti yhtä tuskaa ja huomenna olisi aivan tosi pitkä ja hetkinen päivä... Muutama hyväkin päivä ollut jo välissä mutta nyt on kyllä muuttunut kahta kauheampaan suuntaan..
Huh kuin olisin kirjoittanut tuon, täysin samat oireet tänään. Ärsyttävää kun ei mikään auta: syö niin tulee huono olo, on syömättä niin on huono olo. Tosi huonosti saan nukahdettua kun mikään asento ei ole hyvä kun tuntuu että pitäisi oksentaa. Noh, mies on sitä mieltä että tämä on jotain loppuhuipennus päiviä ja seuraavaks alkaa helpottaa :D Huomenna olis ensimmäinen neuvola, toivottavasti pystyn hereillä!
 
Täällä kans olot on jatkuneet niin en oo ees saanu itteäni kirjottamaan tänne mitään hetkeen.
Nyt 7+5, mul kans eka neuvola tänään.

Onneks oksentanu vaan parina pvänä, mutta sillon kun ei oo yöllä tullut syötyä riittävästi, olo on kuitenkin koko seuraavan päivän ihan hirveä. Nyt oonkin yrittäny tunkea naamaan rypäleitä ja satsumia joka ikinen yö kun on vähänkään havahtunut hereille. Ja sit tulee valvottua pari tuntia keskellä yötä ja sit taas väsyttää koko seuraavan päivän. Ja jotain pitää syödä 1-2 h välein tai tulee taas se hirveä kuvotus että pelkkä oleminenkin tekee pahaa.

Ootan sitä päivää kun tuntis olonsa normaaliks taas! Eikä ruoka olis niin kauheeta ja vastenmielistä.
 
kata887
Kuunneltiinko teillä sydänääniä neuvolassa? Ei saanut niitä vielä kuulumaan niin kokeillaan parin viikon päästä uusiksi. Nyt 8+3 menkoista laskettuna. Mulla on kyllä kotidopplerikin jota aattelin testailla
 
Mulla oli neuvolaan vain puhelinaika, mutta kokeilin ite dopplerilla just hetki sitten, eikä kyllä kuulunut mitään.
Meiän neuvolassa kuulemma kuunnellaan vasta rv 12 kun sitä aiemmin ei kovin hyvin ainakaan heidän vehkeillä kuule.

Itse en vielä huolestu vaikkei kotidopplerilla pariin kolmeen viikkoon kuuluis mitään.
 
kata887
Mulla oli neuvolaan vain puhelinaika, mutta kokeilin ite dopplerilla just hetki sitten, eikä kyllä kuulunut mitään.
Meiän neuvolassa kuulemma kuunnellaan vasta rv 12 kun sitä aiemmin ei kovin hyvin ainakaan heidän vehkeillä kuule.

Itse en vielä huolestu vaikkei kotidopplerilla pariin kolmeen viikkoon kuuluis mitään.
Joo yllätyin kun ehdotti kuuntelua, kun aiemmassa raskaudessa ei suostunut ennen 12 viikkoa. Ehkä tämä aatteli etten huolestuis kun toka lapsi 😬 enkä kyllä vielä huolestunutkaan kun onneksi ultra takana mutta toivottavasti ennen joulua sais jo kuulla
 
  • Tykkää
Reactions: Eimy

Yhteistyössä