Heinäkuiset 2021

Paljon voimia kaikille raskauden edetessä, vaikka onkin tosi onnellinen olo vauvasta niin kyllä nämä vaivatkin ovat rasittavia... Minulla itselläni kipeytyy iltaa kohden selkä ja alapää niin että tuntuu että jokainen häpyliitoksen luut ovat repeämässä eri suuntaan. ikävää mutta minkäs teet. Liitoskivut noin muuten ovat onneksi hellittäneet niin on mukavampi tehdä kotihommia.

@Sabriiiina onpa ikävää että pissassa oli sokeria, mutta hyvä kun ei pahemmin kotona arvot heittele. Radiahan on ilmeisesti montaa eri tyyppiä ja kaikilla se kai on erilainen. Minulla ainut häikkä sokereissa on ollut aamuisin, muuten ihan sama vaikka söisi karkkia, jäätelö yms. Niin sokerit ei heittele. Toki herkkuja nyt en paljon yhtään syö, mutta kiva kun voi välillä kuitenkin hyvällä omalla tunnolla niitäkin vetää. Vielä se, että itse vedän aina neuvola matkoilla pastilleja myös naamaan autossa eikä ne ikinä nosta sokereita, joten siitäkin hoksaa miten yksilöllistä hommaa.

Jos sulla häikkää sokerissa on niin ainakin se hyvä että oot jo tottunu mittaamaan välillä sokereita muutenkin miehesi takia

Ja onneksi ei enää kuin max 10 viikkoa (positiivisesti ajateltuna, eikös juu) kun kyllähän nämä ulos tulee viimeistään 40+0
Itsellä on aikaisemmat syntyneet 40+0 ja 40+2 spontaanisti, en sitten tiedä, mutta kovasti toivon että siinä 39-40 viikon välillä ois hyvä sunnyttää tämä pikku poika olettaen siis että oma radi ei kasvata jätti vauvaa masussa, silloinhan tämä jo käynnistettäisiin kai aikaisemmin ja sitä en todella toivo.
Mulla on kans nuo liitoskivut tulleet entistä tutummiksi. Aina seisaallaan tai kävellessä tuntuu kuin olisi potkaistu haaroihin. Ja pidempi kävely tekee lantion alueelle kipuja, eilen kävin kaupungilla pakollisilla ostoksilla ja tässäkin pikkukaupungissa kävellessä sain itseni kipeäksi. Ja näköjään jo kumartelu ym. tekee kivuttomia supistuksia. Mutta kun ne ei kohdunkaula pehmitä, niin antaa sitten tulla.
Sokerit on mullakin pysynyt aisoissa, ei toistaiseksi ole isotkaan hiilarimäärät nostaneet sokereita juuri ollenkaan. Työkaverilla on myös radi ja hänellä on ihan tosi kova taistelu saada sokerit pysymään sallituissa rajoissa.

Että vaikka tän lapsen kovasti haluaa, niin raskaana oleminen ei kyllä ole mitään herkkua. Jos lapsen saisi jollain muulla tavalla, niin voisin jättää välistä. Mutta sitten toisena hetkenä on kuitenkin ihan kivaa. Ailahtelevainen on raskaana olevan naisen mieli.

Mulla on myös viime aikoina käynyt mielessä, että vaikka kovasti odottaa syntymää, niin ei haluaisi silti tätä lasta ulos itsestään. Kun tämä aika on toisaalta vain ja ainoastaan minun. Haluaisin "pitää" lapsen vaan itselläni(ja toki miehellä) ja en haluaisi "jakaa" isovanhempien ja tulevien tätien kanssa. Jotenkin tuntuu, että ihmiset on "liian" innoissaan tästä raskaudesta, vaikka ihanaahan se on, että on tukea. Tavallaan hulluja ajatuksia, mutta en tiedä saako kukaan tästä kiinni. Oon miettinyt, että onkohan muillakin samoja ajatuksia vai johtuuko siitä taustalla olevasta menetyksestä.
 
@Eepinen mulla ihan samoja ajatuksia vauvojen isovanhempien innostuksesta. Huoli asiasta on herännyt ihan käytännön kokemuksista. Omia lapsia ei ennestään ole, mutta meidän vauvat eivät ole ensimmäiset lapsenlapset.. Olen miehelle puhunut ihan avoimesti omista tuntemuksista (jo ennen raskauttakin pohdin ja huolehdin asiaa..) ja ollaan kyllä samoilla taajuuksilla asiasta ja tiedostetaan, että sukulaisten kanssa keskustellaan ennen kuin asiat eskaloituu, jos ei tunnu hyvältä. Toivottavasti nämä asiat kuitenkin menisi omalla painollaan ja meidän molempien huoli on turhaa :)

Tällä viikolla käytiin taas äitipolilla ja vauvat kasvaa edelleen hyvin ja ovat lähes saman painoisia. Kohdunkaula ei ollut lyhentynyt eikä kohdunsuu aukea supistuksista. Tämä kyllä helpotti mieltä, kun supistuksia on paljon ja ultran perusteella mulla onkin jo kipeitä supistuksia. En tajunnut itse, että ne nipistykset liittyivät supistuksiin, mutta ultrahan sen paljasti, että samalla kohtu supistui.

Huomenna alkaa uusi, 31. viikko! Enää 7 viikkoa, niin kaksoset yleensä ovat syntyneet huiii :D
 
Osaatte olla kyllä ihania mun koko aikaisesta valituksesta huolimatta. Välillä tuntuu jo pahalta, kun onhan tää "tekemällä tehty", pakkas poika.

Mä taas oon rv36 jälkeen toivottanut pienen tervetulleeksi, kun viimeksikin kaikki meni hyvin, kokoa oli ja parin päivää normaalisti sairaalassa ja kotiin.

Liitoskivuista en oo ollu koskaan varma mitä ne on, nyt on ollu semmosia viiltäviä alavatsakipuja,mutta ei supista kuitenkaan. Se kipu kestää pari minuuttia eikä pysty liikkumaan ollenkaan. Niitä ei tuu päivittäin.

Ymmärrän @Eepinen ajatuksesi,mulla on ollu edellisessä raskaudessa samaa. Halu rauhassa tutustua ja ihmetellä, olla ja nauttia. Toki toisaalta onhan sukulaisilla "oikeus " olla innoissaan ja onnessaan, mutta teidän ehdoilla. Voihan se olla, että joku osa tuosta tunteesta johtuu raskaasta menetyksestä, niin tästä haluaa sitten pitää kaksin käsin kiinni eikä jakaa muille.
Luulen, että ajan kanssa ajatus asiasta helpottaa ja mielellään jätät sylityksiin toiselle että saat rauhassa tehdä jotain tai huilata. Sen näkee ajan kanssa, annat vaan aikaa itselles ja ajatuksille :)
Nyt oon kyllä sanonut jopa miehen siskolle, että harkitsee tätilomaa niin saa tulla kyllä täällä hääräämään mitä haluaa ja jaksaa, musta tuntuu että voi olla kädet täynnä :D

@Nöppöset meillähän olikin sama la! Onkos sulla sovittu/puhuttu käynnistyksestä tms vai miten? Anteeks jos oot aikaisemmin jo kertonu ja kyselen taas.
 
Ihana kuulla etten ole ainoa näiden ajatusten kanssa! Mulla ahdistusta lisää se, että mies on ainoa lapsi ja tosiaan hänen vanhemmillaan ei ole lapsenlapsia ja ovat jo varsin iäkkäitä. Äitinsä odottaa todella innoissaan vauvaa ja pelkään, että yrittää liikaa neuvoa ja olettaa saavansa esim. yökylään. Itse en ole koskaan ollut isovanhempieni luona yötä, joten en osaa edes kuvitella lapseni olevan yökylässä kovin pienenä. Meillä ei perheessä ole se muutenkaan tapana, kun kaikki imettää yleensä vähintään vuoden ja jopa kaksi. Omilla vanhemmilla on toki useampi lapsenlapsi, mutta tämä on spesiaali tapaus kun olen nuorin ja esikoinen kuoli. Vanhemmillani on myös tosiaan vauvan kuolemasta kokemusta, joten heille tämä on jotenkin erityinen tapaus. Ja isälleni vielä erityisen tärkeä, kun olen ikuinen isin tyttö ja hän odottaa, että pääsee lapsen kanssa touhuamaan kun on vähän isompi. Ja hän rakastaa lapsia, omiakin on halunnut ison katraan.

Toinen asia mikä ärsyttää on mahan kommentointi. En tykkää oikein siitä, että sanotaan että onpa maha kasvanut. Joo tiedän ja ei tarvi muistuttaa. Onneksi vain perhepiirissä, mutta kuitenkin. Tietty jos otan itse asian puheeksi, niin asia on eri. Ja en myöskään halua, että mahaa kosketaan ilman lupaa.
 
@Sabriiiina täällä kyllä saa purkaa ja valittaa! En muistaakseni ole synnytyksen ajankohdasta maininnutkaan! Tähän mennessä on vain sanottu, että ennen juhannusta ois vauvat syntyneet. Ennen juhannusviikkoa tuleekin 37 viikkoa täyteen. Kaksosista 40 % kuitenkin syntyy jo ennen, niin saa nähdä päästäänkö tuonne asti! Synnytystavasta ei olla puhuttu vielä mitään, mutta jos a-vauva pysyy perätilassa, kuten tähän mennessä, niin automaattisesti sitten olis sektio. Mutta ei sullakaan ole montaa viikkoa enää, että on vauva sylissä, jos menee kuin viimeksi :)

Mullakin on ollut nyt jotain viiltäviä, lyhyitä alavatsakipuja. Erityisesti aamuisin. Ne ei taas ole sellaisia kuin ne kivut, joita supistusten aikana on, vaan nämä kivut muistuttaa alkuraskauden repiviä alavatsakipuja. Tosi ikäviä eikä todellakaan uskalla liikkua, kun tuntuu että jotain repeää.
 
@Eepinen voihan se ajatus ajan kanssa muuttua ja saada lapsellesi ja isovanhemmillesi ihan erilaisen suhteen, mitä sinulla on ollut. Mutta, omilla ehdoilla,ajatuksilla ja tuntemuksilla.
Itselläni ei ole ollut isovanhempia, joten en osaa kaivata, mutta omien lasten kohdalla ihana nähdä miten läheisiä ovat molempien puolien isovanhempien kanssa.
En siis missään nimessä ajatusta tyrkytä, älä käsitä väärin! :)
Vaikea jakaa sitä omaa rakkaintaan muille,ymmärrän.

@Nöppöset oonkin käsittänyt että kaksoset syntyvät yleensä ennenaikaisesti syystä tai toisesta. Ensimmäistä odottaessa vuodelevon aikana kerkesi tutustumaam moneen kaksosia odottavaan ja yksi odotti kolmosia. Käsittääkseni kaksosilla on paremmat valmiudet kohdun ulkopuolella vaikka syntyisivät aikaisemmin kum yhtä odottava.
 
@Sabriiiina Juu, toki on tärkeää, että on ne isovanhemmat lapsella, jos se on vain mahdollista. Enkä sitä aio estääkään. Mutta toki varmaan sekin vaikuttaa, että en kovin hyvin viihdy appivanhempien seurassa ja mieskin kokee vanhempansa välillä raskaiksi, joten heitä tulee nähtyä harvemmin kuin minun vanhempia.
 
@Sabriiiina Juu, toki on tärkeää, että on ne isovanhemmat lapsella, jos se on vain mahdollista. Enkä sitä aio estääkään. Mutta toki varmaan sekin vaikuttaa, että en kovin hyvin viihdy appivanhempien seurassa ja mieskin kokee vanhempansa välillä raskaiksi, joten heitä tulee nähtyä harvemmin kuin minun vanhempia.
Apua no joo, tuon ymmärrän kyllä edellisestä suhteesta! Siinä om kyllä hankalassa välikädessä, koittaa lapsen kanssa luoda suhdetta isovanhempiin, jos ei oikein kemiat kohtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Täälläkin kipuja riittää: Alaselän lihaskivut helpotti, mutta onnistuin eilen ja tänään saamaan kyykistymällä häntäluusta/tienoilta jotain vihlomaan niin, että nyt jomottaa koko ajan ja välillä vihloo sen päälle vielä pahemmin. Tunne on sama kuin vuosia sitten kaatuessa talvella pahasti häntäluun päälle... Kivasti myös kipu tuntuu isompana, jos lantionpohjanlihaksia (kiva niitä jumppailla) jännittää. Kai tämäkin lasketaan SI-nivelen kipuihin tai on sen löystymisen aiheuttamaa. Nyt vedetään sitten paracetamolia ja toivotaan, että tää raihnaaminen helpottaisi ja pääsisi huomenna töihin (lääkäri määräsi täksi päiväksi saikulle). Jotenkin tuntuu, että esikoisen kanssa pääsi todella helpolla raskausaikana, kun ei tällaisista kivuista ollut tietoakaan silloin.

@Nöppöset, mullakin on ollut noita repäisykipuja välillä asentoa vaihtaessa! Tosi pelottavia tässä vaiheessa raskautta, kun ei oikein ymmärrä, mikä niitä aiheuttaa ja ne on täysin yhtäkkisiä ja sama liike ei aina aiheuta niitä, vaan on tosi epäennustettavia.

Oon varmaan näitä harvoja, joilla supisteluja ei ole vielä tuntunut, mutta eipä niitä esikoisenkaan kanssa ollut kuin juuri synnytyksen lähellä. Sen sijaan välillä pistää (kuten hengästyessä) vatsaa, mutta se on neuvolan mukaan vaan normaalia ja merkki hidastaa menoa (yleensä tämä tapahtuu siis reippaammin liikkuessa).

Kellään muulla ollut "kuumia aaltoja" öisin? Viime yönä heräsin kesken unien kamalaan hikoiluun eikä meinannut saada nukuttua enää. Toivottavasti ei yleisty, tai pitää harkita parvekkeelle muuttoa.

Viikonloppuna siirryttiin taas uudelle viikolle ja jos pikkuinen haluaisi maailmaan samoihin aikoihin kuin esikoinen, olisi enää kymmenen viikkoa jäljellä. Vähiin käy...

28+2
 
Täälläkin kipuja riittää: Alaselän lihaskivut helpotti, mutta onnistuin eilen ja tänään saamaan kyykistymällä häntäluusta/tienoilta jotain vihlomaan niin, että nyt jomottaa koko ajan ja välillä vihloo sen päälle vielä pahemmin. Tunne on sama kuin vuosia sitten kaatuessa talvella pahasti häntäluun päälle... Kivasti myös kipu tuntuu isompana, jos lantionpohjanlihaksia (kiva niitä jumppailla) jännittää. Kai tämäkin lasketaan SI-nivelen kipuihin tai on sen löystymisen aiheuttamaa. Nyt vedetään sitten paracetamolia ja toivotaan, että tää raihnaaminen helpottaisi ja pääsisi huomenna töihin (lääkäri määräsi täksi päiväksi saikulle). Jotenkin tuntuu, että esikoisen kanssa pääsi todella helpolla raskausaikana, kun ei tällaisista kivuista ollut tietoakaan silloin.

@Nöppöset, mullakin on ollut noita repäisykipuja välillä asentoa vaihtaessa! Tosi pelottavia tässä vaiheessa raskautta, kun ei oikein ymmärrä, mikä niitä aiheuttaa ja ne on täysin yhtäkkisiä ja sama liike ei aina aiheuta niitä, vaan on tosi epäennustettavia.

Oon varmaan näitä harvoja, joilla supisteluja ei ole vielä tuntunut, mutta eipä niitä esikoisenkaan kanssa ollut kuin juuri synnytyksen lähellä. Sen sijaan välillä pistää (kuten hengästyessä) vatsaa, mutta se on neuvolan mukaan vaan normaalia ja merkki hidastaa menoa (yleensä tämä tapahtuu siis reippaammin liikkuessa).

Kellään muulla ollut "kuumia aaltoja" öisin? Viime yönä heräsin kesken unien kamalaan hikoiluun eikä meinannut saada nukuttua enää. Toivottavasti ei yleisty, tai pitää harkita parvekkeelle muuttoa.

Viikonloppuna siirryttiin taas uudelle viikolle ja jos pikkuinen haluaisi maailmaan samoihin aikoihin kuin esikoinen, olisi enää kymmenen viikkoa jäljellä. Vähiin käy...

28+2

Voi ei, tsemppiä kipujen kanssa :( mäki valvoin viime yön osakseen kipujen takia, oli myös paljon asioita mielen päällä ja itkuks meni sitten. Jospa ens yönä nukkuis paremmin.
Mulla alkanu tuntumaan "tuolla alhaalla" painetta ja välillä repivää kipua, ei yhdisty supistuksiin kuitenkaan. Nyt on vaan supistuksetkin kipeytyneet mutta ei luojan kiitos ole vielä säännöllisiä.

Imetys aikaan mulla on ollu kuumia aaltoja, mutta ei muistaakseni raskausaikaan. Meillä on kyllä viileä makkari.
Ainoa millon valahan ihan hiestä märäks, on sillon kun sokerit pääsee laskuun.

Jos viime raskauteen vertaa, täälä olis jälellä vaan 5vkoa :eek: vaikka toitotan että saa tulla aikaisemmin, toivon kaverin pysyvän sinne rv37 asti. Mutta nyt näillä merkeillä en oikein usko. Onneks reilu viikon päästä on taas kontrolli niin näkee kohdunsuun tilanteen.

Ainaisesta valituksesta huolimatta ihanaa viikkoa kaikille! ♡

Rv 31+2
 
On ollut vilkasta kirjoittelua, tsempit kaikille riippumatta siitä millaisten asioiden kanssa tempoilette/tuskittelette!
Pitkällä jo ollaan kaikki raskauksissa, toivottavasti kaikilla menee hyvin loppuun saakka, on se loppu sitten lähempänä tai kauempana kullakin. ♡

@Toiveikas21 , mulla on myös yöllisiä kuumia aaltoja. Ihan kauheeta kun heräilen hiki valuen. Itsellä varmaan lisännyt lämmön tuntua kun nyt tyynyjä siellä täällä tukemassa kehoa, mitä ei ennen ole ollut. Ei pääse ilma kiertämään kehon ympärillä niin hyvin. Toki kehon verenkierto nyt muutoinkin tehistunut, aiemmin oon ollut vilukissa, varpaat ja sormet aina jääkalikoina, nyt lämpimät.

Muutoinkin nukkuminen ihan onnetonta, joko vauva hytkyy menemään pikkutunneille saakka, tai sitten ei saa nukuttua lonkka/pakarakipujen takia kun ei löydy hyvää asentoa. Nyt vappuna oli ihanaa kun pystyin lepäilemään makuulla päivälläkin, helpotti väsymystä jonkin verran. Odotan jo kovasti että pääsen äitiyslomalle, jotta onnistuu lepäily päivisinkin. :)

Vatsan venymiskipuja välillä, jolloin ei tee mieli harrastaa liikuntaa kun sattuu. Muutoin ollut kiva päästä ihailemaan heräävää luontoa kävelylenkeillä ja päästä kuopsuttelemaan puutarhaa.
Maha kasvaa ja yllätyn usein miten se onkaan jo monessa asiassa tiellä :D
 
-Suopursu
Täällä myös yksi yöllä hikoilija. En ole osannut yhdistää yöllistä kuumaa aaltoa raskauteen. Olin varma, että huoneessa oli kuuma kun yöllä tukalaan oloon heräsin. Mutta todennäköisesti huoneessa oli normaali lämpötila(aamulla ainakin oli) ja minä olin kuuma.

Tänään on 29+6 ja selkää välistä särkee. Olo on välistä myös tukala. Alkaa mahassa olla tilanahtautta.

Isovanhemmat odottavat kovasti meidän esikoista, vaikka ei ole heidän ensimmäinen lapsenlapsi. En usko, että ovat kovin tunkeilevia/vaativia kun lapsi syntyy. Tietenkin haluavat hoitaa ja touhuta. Omia käsitöitä tekevät ja ostavat jo vauvalle vaatteita, kun jotain ihanaa tulee kaupassa vastaan. Kaikki on kuitenkin pysynyt kohtuullisena ja se on heidän tapansa intoilla uudesta tulokkaasta.
 
Teillä joilla on ollu supistuksia niin kuinka monta teillä niitä tulee päivässä, missä tilanteissa niitä tulee ja sattuuko ne vai onko vaan epämukavia? Ollaanko teillä katsottu että supistukset ei tee mitään kohdunkaulalle? Entäs minkälaisia liikuntaohjeita on annettu?

Mulla eka raskaus ja oon ihan pihalla ja vähän epäileväinen kaikesta . Mulla tulee kivuttomia/epämukavia suppareita ehkä 10 päivässä, joskus liikunnassa, joskus levossa. Ohjeet olen saanu vaan olla normaalisti ja liikkua normaalisti ja soittamaan synnärille jos tulee 4 supparia tunnissa. Mitään kohdunkaulaa ei ole katsottu eikä mitään muutakaan. Sain vielä Radi diagnoosinkin kaupan päälle. Ja olen siis viikolla 28 menossa.
Vähän tuntuu siltä että olis kiva tarkistuttaa ultralla että kaikki hyvin ja varmaan pitää yksityiselle mennä.
Kätilö vielä eilen sanoi kun kysyin suppareista että ”no vauva kyllä selviäisi jo viikolla 28, mutta ei me tietenkään haluta että sä kotiin synnytät”... Tuli vähän olo että otetaan tarkistukseen vasta kun on synnytys päällä. Hätäilenkö turhasta, onko ihan normaalia että kivuttomia suppareita vaan tulee tälleen?
 
Teillä joilla on ollu supistuksia niin kuinka monta teillä niitä tulee päivässä, missä tilanteissa niitä tulee ja sattuuko ne vai onko vaan epämukavia? Ollaanko teillä katsottu että supistukset ei tee mitään kohdunkaulalle? Entäs minkälaisia liikuntaohjeita on annettu?

Mulla eka raskaus ja oon ihan pihalla ja vähän epäileväinen kaikesta . Mulla tulee kivuttomia/epämukavia suppareita ehkä 10 päivässä, joskus liikunnassa, joskus levossa. Ohjeet olen saanu vaan olla normaalisti ja liikkua normaalisti ja soittamaan synnärille jos tulee 4 supparia tunnissa. Mitään kohdunkaulaa ei ole katsottu eikä mitään muutakaan. Sain vielä Radi diagnoosinkin kaupan päälle. Ja olen siis viikolla 28 menossa.
Vähän tuntuu siltä että olis kiva tarkistuttaa ultralla että kaikki hyvin ja varmaan pitää yksityiselle mennä.
Kätilö vielä eilen sanoi kun kysyin suppareista että ”no vauva kyllä selviäisi jo viikolla 28, mutta ei me tietenkään haluta että sä kotiin synnytät”... Tuli vähän olo että otetaan tarkistukseen vasta kun on synnytys päällä. Hätäilenkö turhasta, onko ihan normaalia että kivuttomia suppareita vaan tulee tälleen?
Mulla on toki erilainen tilanne, kun olen jatkuvassa seurannassa, mutta vastaan silti. Mulla supistukset provosoituu selkeästi liikunnasta tai muuten liian ahkerasta touhuamisesta. Tulee siis yleensä vasta rasituksen loppumisen jälkeen ja sen takia on sanottu, että liikuntaa kannattaa välttää. Eilen tosin kokeilin käydä pienellä kävelyllä, kun en ollut pariin kuukauteen käynyt ja totesin, että ei kannata. Supistukset alkoi melkein heti ja alkoi olla jo aika epämukavia, tosin mukana tässä on vielä liitos-ja lonkkakivut, joten tiedä sitten mikä oli mitä.
Nyrkkisääntö noissa kivuttomissa supistuksissa on se, että ne ei saisi säännöllistyä eli tulla selkeästi jonkin tietyn minuuttimäärän välein. Ennakoivat supistukset voi kypsyttää kohdunkaulaa tai sitten ei, itsellä ei toistaiseksi ole tapahtunut mitään. Satunnaiset, vaikkakin useasti päivässä tulevat, kivuttomat supistukset on yleensä ihan ok. Mutta jos kovasti huolettaa, niin kysyisin joko neuvolasta tai synnäriltä, että ottaisivatko tarkistukselle. Ja ihan jo senkin vuoksi, että jos työt niitä pahentaa, niin lepo voisi olla aiheen. Kysymykseesi ei ole valitettavasti selkeää vastausta, sillä kaikki on yksilöitä ja toisen supistukset on ok ja toisen ei.
 
@LittlePeanut Mulla säännölliset supistukset, tai tunnistin ne silloin supistuksiksi, alkoi viikolla 17. Silloin niitä oli koko päivän ajan useita tunnin aikana ja kysyin asiaa neuvolasta ja sanottiin, että jos eivät ole kivuliaita, niin ei tarvitse tulla näytille. No supistukset ovat jatkuneet tuolta saakka ja nyt on osa kivuliaita. Mulla toki kaksosraskaus lisää supistuksia. Viikoilla 26 ja 30 ultrattiin äitipolilla kohdunkaulan pituus ja katsottiin, aukeaako kohdunsuu supistuksista ja paikat eivät ole lainkaan kypsyneet. Mulle sanottiin, että liikunta on edelleen suositeltavaa supistuksista huolimatta, kun kysyin asiasta. Mutta mulla tämä ohje, koska ei ole merkkejä ennenaikaisesti synnytyksestä. Tällä supistusten määrällä en varmaan uskaltaisi enää tehdä kävelylenkkejä, ellei tilannetta olisi tarkistettu, että kaikki on hyvin. Lisäksi mulle on usein sanottu, että supistuksia voi olla paljonkin ja kohtu vaan harjoittelee synnytystä varten ja ne kuuluvat asiaan. Minustakin kannattaa pyytää jo oman mielenrauhan vuoksi, tarkistetaan kohdunkaulan ja -suun tilanne :) Kuten Eepinen sanoikin, niin yksilöitä ollaan ja eri tavoin voi vaikuttaa supistukset.
 
Teillä joilla on ollu supistuksia niin kuinka monta teillä niitä tulee päivässä, missä tilanteissa niitä tulee ja sattuuko ne vai onko vaan epämukavia? Ollaanko teillä katsottu että supistukset ei tee mitään kohdunkaulalle? Entäs minkälaisia liikuntaohjeita on annettu?

Mulla eka raskaus ja oon ihan pihalla ja vähän epäileväinen kaikesta . Mulla tulee kivuttomia/epämukavia suppareita ehkä 10 päivässä, joskus liikunnassa, joskus levossa. Ohjeet olen saanu vaan olla normaalisti ja liikkua normaalisti ja soittamaan synnärille jos tulee 4 supparia tunnissa. Mitään kohdunkaulaa ei ole katsottu eikä mitään muutakaan. Sain vielä Radi diagnoosinkin kaupan päälle. Ja olen siis viikolla 28 menossa.
Vähän tuntuu siltä että olis kiva tarkistuttaa ultralla että kaikki hyvin ja varmaan pitää yksityiselle mennä.
Kätilö vielä eilen sanoi kun kysyin suppareista että ”no vauva kyllä selviäisi jo viikolla 28, mutta ei me tietenkään haluta että sä kotiin synnytät”... Tuli vähän olo että otetaan tarkistukseen vasta kun on synnytys päällä. Hätäilenkö turhasta, onko ihan normaalia että kivuttomia suppareita vaan tulee tälleen?
Täällä supistelee aika ahkeraan. Selkeesti enemmän, jos on tehnyt yhtään liikaa hommia, jokaisella omat rajat. Tai jos on joutunu istumaan paljon autossa, tarkottaa mulle jo vaikka 50km.
Mulla sinällään hyvä tilanne kun vauvan kasvua sekä kipua kontrolloidaan, niin katsovat myös kohdunsuun tilanteen samalla. Viimeksi rv 24- rv 28 tarkastuksissa ei ollut sinällään ollut muutosta, nyt jännityksellä odotan ensiviikon kontrollia kun välillä supistelee tosi kipeesti ja muutamia kertoja peräkkäin.
Kivuttomat supparit yleensä harmittomia, mutta jos niitäkin säännöllisesti on niin pitäähän se lähtee tarkastaa.
Jos yhtään enempää supistelee, niin reilusti nestettä, litra ainakin ja särkylääke ensihätään.
Mulla muutenkin riski ennenaikaseen synnytykseen, niin täytyy kuulostella ja lähtee herkästi käymään näytillä. Vielä ei oo onneks tarvinnu..
Onko sulla lääkärineuvola millon? Meillä olisi ollut rv 28, mutta jätin välistä kun kontrolli isommassa sairaalassa,niin päädyttiin että ei ole tarpeen. Toki oisin voinu käydä, mutta ei sinällään ollut tarvetta..
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
@Sabriiiina Mulla olis lääkäri kolmen viikon päästä, mutta päädyin että menen tänään yksityiselle. Olen siis ulkomailla, niin homma toimii täällä vähän eri tavalla. Jotenkin olen kyllä vähän pettynyt tähän julkiseen puoleen täällä ja tän asian vähättelyyn. Haluaisin kuitenkin mielummin tarkistaa ettei nää supistukset tee kohdunkaulalle mitään ja sit voisin olla vähän rennommin.

Toivottavasti sais vähän selvennystä tähän asiaan tänään.

@Eepinen ja @Nöppöset Kiitoksia teidän vastauksista kans :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
@Sabriiiina Mulla olis lääkäri kolmen viikon päästä, mutta päädyin että menen tänään yksityiselle. Olen siis ulkomailla, niin homma toimii täällä vähän eri tavalla. Jotenkin olen kyllä vähän pettynyt tähän julkiseen puoleen täällä ja tän asian vähättelyyn. Haluaisin kuitenkin mielummin tarkistaa ettei nää supistukset tee kohdunkaulalle mitään ja sit voisin olla vähän rennommin.

Toivottavasti sais vähän selvennystä tähän asiaan tänään.

@Eepinen ja @Nöppöset Kiitoksia teidän vastauksista kans
Ai no siinä tapauksessa! Anteeksi en muistanut yhtään että asustelet muualla ja eri käytäntö.
On harmillista ettei sua oo otettu vakavasti supistusten suhteeseen, kyllähän ne herkösti ainakin meillä tutkii.
Oli ensimmäinen tai ei, mistä sen tietää onko riski ennenaikaisuudelle jos ei tutkita. Vielä pienet viikot kuitenkin syntyä vaikka hyvät mahdollisuudet selvitä.
Toivottavasti sulla menee lääkärissä kaikki hyvin,tuuhan kertoo mitä sanovat :)
 
Toivottavasti @LittlePeanut saa omana tilanteeseensa selvennystä, vaikka sitten yksityiseltä :) Ei sitä aina ajattele että eroja raskauksien seurannassa on paljoa eri maiden välillä, mutta näinhän se on.

Miten kaikki on voinu? Minulla kaikki ihan hyvin mutta illalla en voi kävellä suurinpiirtein ollenkaan vaan pitää kumarassa könkätä kun alaselkä niin julmetun kipeä. Siis aivan kamalaa, nyt ymmärrän teitä paremmin joilla selkäkipua on.
Olen nyt myrkytysseurannassa kun protsut ja paineet korkeammat, mutta jos etenee niinkuin aikaisemmissa raskauksissa niin loppunujakoilla se myrkytys sieltä vasta puskee. Sf-mitta oli nyt 28 eilen kun viikkoja oli 30+6 eli keksiköyrillä mennään :) lisäksi vauva on poikittain mahassa joka lisää tukaluutta mutta onneksi on aikaa hänellä kääntyä vielä monta viikkoa rsivitarjontaan. Mites muilla, tiedättekö mitenpäin vauvat köllöttelee?


Tsemejä kaikille!
 
Toivottavasti @LittlePeanut saa omana tilanteeseensa selvennystä, vaikka sitten yksityiseltä Ei sitä aina ajattele että eroja raskauksien seurannassa on paljoa eri maiden välillä, mutta näinhän se on.

Miten kaikki on voinu? Minulla kaikki ihan hyvin mutta illalla en voi kävellä suurinpiirtein ollenkaan vaan pitää kumarassa könkätä kun alaselkä niin julmetun kipeä. Siis aivan kamalaa, nyt ymmärrän teitä paremmin joilla selkäkipua on.
Olen nyt myrkytysseurannassa kun protsut ja paineet korkeammat, mutta jos etenee niinkuin aikaisemmissa raskauksissa niin loppunujakoilla se myrkytys sieltä vasta puskee. Sf-mitta oli nyt 28 eilen kun viikkoja oli 30+6 eli keksiköyrillä mennään lisäksi vauva on poikittain mahassa joka lisää tukaluutta mutta onneksi on aikaa hänellä kääntyä vielä monta viikkoa rsivitarjontaan. Mites muilla, tiedättekö mitenpäin vauvat köllöttelee?


Tsemejä kaikille!
Pää alaspäin on pitkän aikaa ollu, mutta huusin tai ujelsin eilen kivusta; ihan kun olis nyrkillä tai jollain kaivanu kylkiluun alta :D en tiiä sattuko vai kutittiko mutta hyvältä ei tuntunu :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
@Sannaap123 Vointi on ollut itseasiassa aika jees. Pieniä kolotuksia häpyliitoksessa ja muutama vihlaisu alavatsalla on tällä viikolla tuntunut. Alkuviikosta meinasi maha tulehtua vapun syömingeistä ja sokerit yritti nousta, mutta onneksi palasivat takaisin entiseen. Mulla on siis refluksi-/sappivaivaa ollut jo vuosia ja herkästi reagoi rasvaan, kofeiiniin ym. Ja lisäksi vauva on osan ajasta tosi ylhäällä ja painaa rvatsalaukkua ylöspäin, mikä tekee huonoa oloa.
Ilmeisesti hän nyt on pää alaspäin(viikko sitten oli perätilassa ultrattuna), ainakin terkkari oli sitä mieltä maanantaina ja ei mun mielestä ole vaihtanut asentoa. Viihtyy selkä mahaa päin ja ylhäällä, joten liikkeet ei aina tunnu niinkuin aiemmin ja oon muutamana iltana tökkinyt liikkeelle,kun on ollut hiljaa. Vaikka pitkään on vielä kasvuaikaa, niin tuntuu jo, että alkaa tila vähentyä ja ei enää niin tymäkästi potki, vaan enemmänkin myllää. SF-mitta mulla oli vähän yli keskikäyrän, mutta vauva ei ole mitään spurtteja tehnyt, menee kyllä vähän keskikäyrän yläpuolella, mutta sitä on tehnyt jo pitkään. Eli siitä en ole huolissani. Ja terkkari sanoi, että tuntuu hänen käsissään sirolta, eli on vaan varmaan pitkä kaveri.
Supisteluita tulee välillä, mutta ei onneksi ole kivuliaita. Paitsi kun kävin kävelylenkillä(yrittämässä), niin loppumatkasta alkoi olla jo epämukavaa. Jää siis lenkkeilyt siihen, että pääse vauvan kanssa vaunulenkille. En uskalla riskeerata mitään tässä vaiheessa, kunhan pääsisi tonne kesäkuulle, niin olisi jo paremmat viikot syntyä.
 
@Sannaap123 täällä vointi ollut hyvä, mitä nyt kaikkea kremppaa on, mutta asiaan kuuluvia kaikki! Nyt olen saanut nukuttua vähän syvempää unta, kun herään parin tunnin välein aiemman jatkuvan heräilyn sijaan. Neiti A on perätilassa/poikittain ja herra B on kääntynyt raivotarjontaan. Viime neuvolassa 30+2 sf-mitta oli 36 cm ja omalla käyrällään hyvin kasvaa :) kohta voisin kyllä ottaa jonkun nostokurjen mun mahalle, että pääsen ylös sohvalta ja sängystä.
 
Täällä nuo vihlovat kivut on taas hetkellisesti ohi, eli oleminen on ollut helpompaa ja oon palannut töihin. Toki unet on olleet mitä ovat, mutta päikkäreitä oon sitten vastineeksi yrittänyt ottaa vaikka kesken päivän.

Seuraava neuvola olisi vasta parin viikon päästä ja edellisestä onkin jo aikaa. Kiva kuulla, mikä on kasvutilanne - ajoittaisesta ahdistuksesta ja hengästymisen lisääntymisen vuoksi varmaan kohtu on jo aika iso. Pikkuinen vetelee siellä kyllä hyvin aina pitkin päiviä rallia.

Supistuksia ei vieläkään ole kuulunut, mutta hengästyminen ja pistokset rajoittaa reippaampaa liikkumista. Jumpata olen nyt yrittänyt fyssarin ohjeiden mukaan, että pysyy työkuntoisena ja selkä tykkää kyllä venytyksistä jne, mitä ohjeistettiin.

Tänään saatiin vihdoin tilattua parempi varavuode, niin saadaan nukkumisjärjestelyt kuntoon. Vielä toki mietinnässä, siirretäänkö lisäksi esikoinen nyt omaan huoneeseen vai nukutaanko samassa huoneessa hänen kanssaan, ja toinen aina vauvan kanssa muussa huoneessa sohvan avulla. Onneksi on aikaa miettiä ja toteuttaa.

1,5 vkon päästä saa myös tietää, voisiko asunnonvaihto olla mahdollinen, kun saadaan ratkaisu yhteen pidempään taloyhtiön ongelmaan. Toki kiire ei onneksi ole, kyllä me mahdutaan :)

Hyvää loppuviikonloppua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
@Sabriiiina Joo eli kävin yksityisellä GP:llä ja se antoi sit lähetteen yksityiselle erikoislääkärille (OB) jos haluan mennä. Mutta jos menen niin sehän ei vielä takaa ultraa kun sen erikoislääkärin pitäis tehdä päätös, että lähettää mut ultraan ja sit se antaa lähetteen ultraan. Täällä ei kyllä todellakaan ole helppo päästä ylimääräiseen ultraan.
Ja mulla tosiaan reilu viikko sitten todettiin Radi ja ruokavaliolla oon tässä ollut. Ensi viikolla saan siis vasta mittarin, että pääsen mittailemaan auttaako tää ruokavalio mitään. Kysyin sit siitäkin, että eikös mulla ultrata vauvan kokoa ollenkaan jos on Radi niin sanoivat, että jos menee pelkällä ruokavaliolla eikä tartte lääkettä niin sit ei ultrata!! No sitten onneks sanoivat, että viikolla 34 pääsen ultraan koska mun istukka on melkein kohdunsuun päällä (ihan siinä vieressä, ei peitä kohdunsuuta kuitenkaan). Että sitä viikkoa 34 tässä sitten odotellessa!!!!! Ei tunnu ultrat tosiaan olevan suosiossa täällä maassa. Ja muutenkin siis lääkärit ja kätilöt ei ultraa täällä vaan se on aina "sonographer" joka tekee ne ja lääkäri lukee tulokset.

Tulipa pitkä selitys. Muuten vointi mulla hyvä onneksi eikä ole mitään liitos tai selkäkipuja tai muitakaan vaivoja onneksi. Ja pieni potkii paljon <3
 

Yhteistyössä