Heinäkuiset 2021

Mä sain neuvolalääkäriltä lähetteen hemoglobiinin ja ferritiinin mittaukseen ihan vaan kysymällä. Toistaiseksi arvot on vielä pysynyt aika hyvänä, joten en oo ainakaan vielä syönyt rautalisää muuta kuin mitä mama vitamiinista tulee (mut se ei ollut mikään iso määrä). Tosi paljon tää tuntuu kuitenkin vaihtelevan ja itse olin ihan super yllättynyt kuinka helposti pääsin labroihin.

Tsemppiä kaikille kipuihin! Toistaseks tuntuu onneks, että itse on päässyt suht helpolla. Kävely tekee välillä aika pahaa, varmaan SI-nivel on se, mikä silloin alkaa kiukutella ja nyt parina yönä lonkat on kipuillut nukkuessa. Pitäisi varmaan testata jotain vartalotyynyä tms. mitä monet tuntuu suosittelevan. Onko teillä kokemuksia tällasista?

Tänään alkoi myös rv20 eli raskaus on nyt jo puolessa välissä. Vielä on viikko odoteltava rakenneultraa ja ollaan päätetty ettei mitään hankintoja tehdä ennen sitä. Hassua, kun samaan aikaan tuntuu et aika on mennyt ihan super nopeesti ja toisaalta taas päivät matelee tota ultraa odotellessa. Tässä oikeistaan viimeisen viikon aikana on alkanut tuntumaan sellaisia muljahduksia vatsasta, että eiköhän ne oo jo aika varmasti vauvan liikkeitä, joten se vähän helpottaa odottelua. Esikoinen tulossa, joten en oikeen edelleenkään tiedä just miltä niiden kuuluisi tuntua, joten oon jotenkin tosin epäluuloinen :D Mies on paljon varmempi siitä, että oon kyllä tuntenut vauvan liikkeet, kun oon sille näitä tuntemuksia koittanut kuvailla. Toivottavasti pian tuntuis myös vatsan päältä, silleen et mieskin pääsis tunnustelemaan.
 
Varmasti nyt vaikuttaa lähtökohtaisesti oma kunto,onko aikaisempia vaivoja ym. Mulla siis rappeumaa ja jossain vaiheessa oli pullistuma, sekä hyvin yliliikkuvat nivelet.
Ensi viikolla tosiaan on lääkäri niin toivon pääseväni magneettikuviin loppuraskautta ajatellen,jos saisi kivusta yhtään kiinni ja helpottaa.
En olisi huolissaan yhtään jos ei mitään kipuja oo, monen asian summa tuleeko kipuja vai ei :)

Vartalotyyny! Mikä ihana keksintö! Oli viime raskaudessa ja tässä käytössä. Tokihan se vie tilan mun ja miehen välistä,mutta sanotaanko että tässä kohti on sen arvoista, että löytää asennon jossa ei kipuile.
Sen oston jälkeen en oo valvonu kipuillen öitä,oom heränny korkeintaan vessaan. Pidän ite sitä jalkojen välissä ja mahaa tukemassa, senhän voi laittaa niinku itestä hyvältä tuntuu :)
 
Se hb kuuluu ensimmäisen neuvolakäynnin perustutkimuksiin ja myöhemmin sitä seurataan tarvittaessa. (Linkkailin joskus tänne thl:n sivun, jossa on jokaisen neuvolakäynnin sisältö ja siitä selvisi.) Minä olen itse myöhemmillä kerroilla pyytänyt sen ottamista, koska toisella kerralla olo oli väsynyt ja hb olikin laskenut paljon ja aloitin raudan syömisen kuurina. Niinpä sitäkin seuraavalla kerralla muistuttelin sen seurantaa. Ferritiini ei kuulu neuvolan perustutkimuksiin.

Minä tosiaan mietin sitä tens laitteen käyttöä ja tässä vaiheessa tarve olisi ihan tuonne niska-hartiaseudulle ja lonkkien alueelle. Kiitos vastauksista! Kyselen sen käytöstä neuvolasta ensi viikolla :)

Me ollaan tehty jo ihan alkuvuodesta saakka vaatehankintoja pikkuhiljaa sitä mukaan, kun sopivia on löytynyt. Ei niitä paljoa vielä ole, mutta hyviä löytöjä ollaan tehty. Lisäksi laitettiin nyt tilaukseen pinnasänky (alkuun vauvat nukkuvat samassa), hoitopöytä, amme ja paljon muuta pientä tarpeellista. Katseltiin sänkyä ja hoitopöytää käytettyinä, mutta aina niissä oli jotain vikaa ja ikeankin käytetyistä pyydetään täällä päin niin paljon, että päätettiin ostaa uutena, vaikka hirvittääkin tämä uuden tavaran määrä. Mielellään suosin kierrätystä, kun mahdollista. Halusin jo tehdä nämä hankinnat kun muuten arvon ja katselen loputtomiin eri vaihtoehtoja ja tuntui, ettei jaksa enää miettiä näitä hankintoja enää :D Nyt voi keskittyä vaunujen ja turvakaukaloiden vertailuun :D Vaunuja ollaan tosiaan kans katseltu jo pitkään, koska kaksosvaunujen toimitusajat on tosi pitkät. Lastentarvikkeesta sanoivat, että maaliskuussa kannattaisi olla tilaamassa. Turvakaukaloista en tiedä vielä mitään! Oisko kellään hyviä vinkkejä, mitä kannattaa huomioida turvakaukaukalon hankinnassa?

Muoks. Minulla on vartalotyyny ja en ilman sitä osaisi enää nukkua :) ei kyllä lonkkien kipuja ole vienyt mutta saan ergonomisemman asennon sen avulla. Ostin cittarista eikä kyllä paljoa maksanut.
Täällä on muuten alkanut näkyä jo liikkeet eli vatsa muljahtelee, kun tulee isompia potkuja :D
 
Viimeksi muokattu:
-Suopursu
Jos autossanne on isofix kiinnitysmahdollisuus, niin suosittelen isofix kiinnityksellä olevaa kaukaloa. Paljon helpompi asentaa ja käyttää kaukalon kanssa, kuin turvavöillä kiinnitettävät. Ja me ostetiin sellainen jalusta, että siihen saa myöhemmin ostettua istuimen kun kaukalo käy pieneksi.

Lisäksi kahva on hyvä olla. Joissain malleissa ei ole ja niitä on hankalampi kantaa.

Käytettynä ollaan pinnasänkyä ja hoitopöytää katsottu, mutta hyvät menee muutamassa tunnissa ja tarjontaa on aika vähän, niin varaudutaan ostamaan ne uutena liikkeestä.
 
Minä ostin vartalotyynyn ekan raskauden aikana Lidlistä. Se on hivenen lötkö, mutta saa hyvin jalkojen väliin ja mahan alle. En ole nyt vielä öisin tarvinnut, kun ei ole lonkka oireillut(onneksi) öisin. Mutta selän taakse olen sohvalla istuessa välillä laittanut ja mieskin sitä kovasti haluaisi käyttää. Jos ja kun tarvitsen öisin, niin joudun luopumaan painopeitosta, kun sitten ei tarvitse enää paljon liikkua, jos molemmat on käytössä. :LOL:
 
Täällä kanssa liputan vartalotyynyn puolesta, kivasti toimii. Paitsi itsellä ongelmana tällä hetkellä kuumat aallot nukkuessa :D Ja vartalotyyny ei yhtään helpota asiaa.

Mulla vatsassa näkyy kanssa vauvan isommat liikkeet, kun vatsa heiluu siitä.
Ihana ultraaja selitti mulle, että ne isommat muljahdukset on sitä, kun vauva puskee pepulla tai päällä kohdun seinämää. Tällaisia nähtiinkin ultrassa livenä. Vielä ainakaan itsellä ei tunnu potkut tai käsien huitaisut, kun ne paljon heiveröisempiä.
Olin siis itse kuvitellut niitä pää/peppupukkaisuja potkuiksi, kun ei ole mitään aiempaa kokemusta näistä liikkeistä :D
Mutta jotenkin liikuttavaa tuntea ja nähdä miten pieni möyrii menemään ❤
 
Yöt tosin on rikkonaisia ja sen päivällä vuoksi väsyttää. En tiedä miksi heräilen yöllä aivan virkeänä ja sitten ei uni tule uudestaan. Esim.viime yönä menin klo 23 nukkumaan ja neljältä heräsin ihan virkeänä. Ärsyttävää.
Tämä on niin tuttua. Mulla oli tuossa välissä jakso, että vaan nukuin ja nukuin, ja nyt on tullut taas tämä kukkumisvaihe. Tänäänkin heräsin suht virkeänä neljän aikaan, eilen viideltä, ja samoin sitä edellisenä päivänä. Joskus ihan keskellä yötä (kahden maissa) eikä syynä ole ollut vessahätä... On sitten väsyttänyt päivällä vastaavasti.
Mä oon sitten virkeimpinä hetkinä kuunnellut rauhassa äänikirjoja ja nukahtanut välillä siihen, vaikka olo on ollut herötessä virkeä. Arkisin viiden herätyksissä oon yleensä luovuttanut (mies herää kuudelta päivään), ja hipsinyt hiljaa tekemään jo töitä (etätöiden iloja).
Sitten oon päivällä palavereiden välissä nukkunut, jos on alkanut liikaa väsyttää.

Mulla on ollut viikon alaselkäjumit päällä. Nyt alkaa vihdoin helpottaa. Toivon, ettei enää toistu, koska oli todella rasittavaa, kun esim. syödessä oli pakko istua ja siitähän selkä ei yhtään tykännyt. Töissä oli ärsyttävää selitellä asiaa ihmisille, kun en raskaudesta halunnut vielä kertoa (pieni firma, joten omista työjörjestelyistä tulee helposti avauduttua - olin siis hyvin pienen osan töistä saikulla, muuten tein töitä puolimakuullaan/makuullaan ja tilanteen parannuttua seisten). Pomo tietty tiesi ja tietää, että esikoisesta oli sama ongelma pariin otteeseen, ja huuteli koko ajan ottamaan iisisti.

Tukivyö oli käytössä tuon selkäkivun takia paljon eikä liitoskipuja ole nyt kuulunut (onneksi). Sen huomasin, että jalat väsyy helposti seisomisesta, jota tuli viikon kuluessa normaalia enemmän, kun oli parempi selälle kuin istuminen, joten tilasin parit tukisukat. Saa nähdä, milloin saan ne ja osuiko koot oikein.

Liikkeiden tunteminen on nopeasti lisääntynyt (liekö makoilu vaikuttanut asiaan). Välillä pikkuinen jyskyttää oikein nasevasti alas päin, mikä tuntuu alapäässä ikävältä (en tiedä, onko virtsarakko vai mikä kokijana, mutta tuntemus on kamala. Ainakin tietää hyvin, että mukana elämässä ollaan ja vahvasti. Nyt meillä ollaan puolivälissä raskautta ja maanantaina olisi rakenneultra!

Tsemppiä kaikille, erityisesti kaksosten odottajille! Ihanaa lukea, että teitä seurataan noin hyvin. Toivottavasti saatte pidettyä pikkuiset kasvamassa vatsassa hyvin ja tasaisesti vielä pitkään! Samoin tietysti muutkin!
 
Mitenkäs kaikilla muilla, närästääkö? Mulla on viime aikoina koko ajan pahentunut Närästys ja gavisconia on taas pitänyt ottaa. Närästys ei tunnu laantuvan senkään kanssa, ja nyt tänä aamuna oli hirveän paha olo ja närästys niin oksennushan se tuli heti kun ylös pääsin. Yritin vielä sängyssä syödä jugurttia kun arvasin että oksentamiseksi saattaa mennä, mutta siitä ei apua ollut... Vertakin tuli oksennuksen mukana, eli selvästi on ruokatorvi taas ärtynyt närästyksestä, ihan niinkuin alkuraskaudessa.

Muutenkin on jotaki kummaa meneillään, minulla on leuka melko lukossa ja kipeä, sekä nielemisvaikeuksia. Näitä ollut jo viikon ja olen vain ajatellut että olen nukkunut huonosti tai jtn, kunnes eilen illalla tajusin oireiden pahetessa että viisaudenhammas varmaan oireilee. Onneksi sain hammaslääkäriajan tälle päivälle niin päästään hampaat tarkastamaan, saa sitten nähdä mitä lääkäri sanoo hammaskalustosta joka on niiin kärsinyt tästä raskaudesta. Haluaisin että tulehdukset sun muut hoidettaisiin ainakin pois jos sellaisia tuolta suusta löytyy, liian monta kauhutarinaa olen lukenut siitä kuinka ne pääsevät veren mukana sikiöön.

Muuten, mittasin vasiten sokerit ennen kuin oksennus lensi ja ne oli 5.7. Eli sen perusteella minulla olisi radi. Paastoaika toki mennyt yli 12 h mutta silti jos raja on 5.5 aamuisin niin mulla ne heittelee ainakin melkoisesti.

Hyviä vointeja kaikille!
Mulla ei ole sellaista perinteistä närästystä koskaan. Eipäilen itselläni kurkkurefluksia, joka on kyllä melko hyvässä kunnossa nyt. Jos juon normaalia kahvia, niin herkästi oireilee. Kofeiiniton kahvi ei tee mitään. Toki rasva, raaka sipuli ja mausteet joskus tekee oireita. Gavisconia olen ottanut oireisiin ja sillä on selvitty.

Hammasongelmia on ollut itselläkin, mutta sain siihen onneksi avun nopeasti. Viisaudenhammas minullakin oikuttelee, mutta eivät sitä poista ennen kuin vauva on syntynyt. Ellei nyt tulehdu ihan täysin, mutta vielä on vain kasvukipuja.

Radi-raja on suoniverinäytteestä 5.3 eli alle sen pitäisi olla. Sormenpäästä ei voi tarkkaa lukemaa sanoa, vaikka antaahan se suuntaa. Sitten kun radi-diagnoosi on tehty, niin kotimittauksissa aamuarvojen tulee olla tuon 5.5 alle.
 
Mitenkäs kaikilla muilla, närästääkö? Mulla on viime aikoina koko ajan pahentunut Närästys ja gavisconia on taas pitänyt ottaa. Närästys ei tunnu laantuvan senkään kanssa, ja nyt tänä aamuna oli hirveän paha olo ja närästys niin oksennushan se tuli heti kun ylös pääsin. Yritin vielä sängyssä syödä jugurttia kun arvasin että oksentamiseksi saattaa mennä, mutta siitä ei apua ollut... Vertakin tuli oksennuksen mukana, eli selvästi on ruokatorvi taas ärtynyt närästyksestä, ihan niinkuin alkuraskaudessa.

Muutenkin on jotaki kummaa meneillään, minulla on leuka melko lukossa ja kipeä, sekä nielemisvaikeuksia. Näitä ollut jo viikon ja olen vain ajatellut että olen nukkunut huonosti tai jtn, kunnes eilen illalla tajusin oireiden pahetessa että viisaudenhammas varmaan oireilee. Onneksi sain hammaslääkäriajan tälle päivälle niin päästään hampaat tarkastamaan, saa sitten nähdä mitä lääkäri sanoo hammaskalustosta joka on niiin kärsinyt tästä raskaudesta. Haluaisin että tulehdukset sun muut hoidettaisiin ainakin pois jos sellaisia tuolta suusta löytyy, liian monta kauhutarinaa olen lukenut siitä kuinka ne pääsevät veren mukana sikiöön.

Muuten, mittasin vasiten sokerit ennen kuin oksennus lensi ja ne oli 5.7. Eli sen perusteella minulla olisi radi. Paastoaika toki mennyt yli 12 h mutta silti jos raja on 5.5 aamuisin niin mulla ne heittelee ainakin melkoisesti.

Hyviä vointeja kaikille!
Voi ei, kuulostaapa kurjalta ja rajulta närästykseltä. Saisikohan tuollaiseen lääkäriltä jo jotain lisälääkettä?

Itsellä alkuraskauden jälkeen järkky närästys+refluksi (+pahoinvointi) jäivät onneksi pois, mutta nyt alkaa hyvin lievää närästystä tulla takaisin. En ole vielä lääkkeitä tarvinnut, mutta veikkaisin kohdun kasvaessa närästyksenkin pikku hiljaa pahenevan. :(

Itsellä öisin riesana yhä useammin joku jalka/pakaraongelma (aiemmin epäilin iskiakseksi). Onneksi ei ole vielä päivisin vaivannut ja yölläkin menee ohi asentoa vaihtaessa, mutta ikävä heräillä sen takia useamman kerran yöllä. Jonkin verran auttaa vartalotyyny jonka saa jalkojen väliin tukemaan jalkojen asentoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Närästystä on täälläkin aika ajoin, nyt ollut taas muutaman päivän aika rauhallista sen osalta. Ikävää @Sannaap123 että sulla noin voimakasta närästystä. Toivottavasti pian helpottaa. Tänään oli neuvola ja siellä valitin myös tuosta närästyksestä, niin hän neuvoi ottamaan Omeprazolia. Mä olen tähän asti käyttänyt vain Rennietä ja siitäkin on ollut jonkin verran apua kyllä. Eli ilmeisesti suht. lievää närästystä mulla sitten ollut kuitenkin. Onko jollain kokemusta tuosta Omeprazolista?

Neuvolan täti piti ystävällisen saarnan painon noususta. Onhan se kyllä noussut 690g viikkotahdilla (APUA!!!). Kieltämättä on ruoka maistunut nyt liian hyvin ja myös herkkuja tekee mieli liian usein. Mulle sopisi paremmin vähähiilihydraattinen dieetti ja olen jopa ketoosia noudattanut aikaisemmin, mutta nyt raskauden aikana on kyllä lähtenyt hiilarimopo käsistä. Pakko yrittää nyt hillitä vähän tätä syömistä. Mulla tosin on ollut vatsa aika kovalla myös ja epäilen, että sekin osaltaan lisää painoa. Toivon mukaan ensi kerralla painon nousu ei ole noin hurjaa. Lähtöpainossakin oli kuitenkin jonkin verran ylimääräistä. Onko muilla painon kanssa ongelmia?

Sydänääniä oli ihana kuunnella kun pikkuinen siellä potki mahaa samaan aikaan ja kuului hyvin läpi potkuäänet dopplerista. Noi neuvolakäynnit on kyllä muuten aika puuduttavia. Meidän neuvolahoitaja on vanhempi rouva, joka on vähän hössöttäjä ja jaarittelee asioiden kanssa. Työtään vaan tekee, mutta minusta sen käynnin voisi puristaa hyvin vähän lyhyempäänkin. Saatiin nyt todistus raskaudesta, joten kohta voisi pistää äitisyavustushakemuksen sisään. Meille kelpaisi hyvin 2020 äitiyspakkaus, vaikka olisihan se kiva nähdä mitä siinä uudessa sitten on. Tuskin sitä kuitenkaan saadaan, joten en jaksa jäädä odottelemaan sen ilmestymistä.

Hyvää naistenpäivää <3
 
Aikaisemmin on ollu puhetta närästyksestä,
Mitenkäs kaikilla muilla, närästääkö? Mulla on viime aikoina koko ajan pahentunut Närästys ja gavisconia on taas pitänyt ottaa. Närästys ei tunnu laantuvan senkään kanssa, ja nyt tänä aamuna oli hirveän paha olo ja närästys niin oksennushan se tuli heti kun ylös pääsin. Yritin vielä sängyssä syödä jugurttia kun arvasin että oksentamiseksi saattaa mennä, mutta siitä ei apua ollut... Vertakin tuli oksennuksen mukana, eli selvästi on ruokatorvi taas ärtynyt närästyksestä, ihan niinkuin alkuraskaudessa.

Muutenkin on jotaki kummaa meneillään, minulla on leuka melko lukossa ja kipeä, sekä nielemisvaikeuksia. Näitä ollut jo viikon ja olen vain ajatellut että olen nukkunut huonosti tai jtn, kunnes eilen illalla tajusin oireiden pahetessa että viisaudenhammas varmaan oireilee. Onneksi sain hammaslääkäriajan tälle päivälle niin päästään hampaat tarkastamaan, saa sitten nähdä mitä lääkäri sanoo hammaskalustosta joka on niiin kärsinyt tästä raskaudesta. Haluaisin että tulehdukset sun muut hoidettaisiin ainakin pois jos sellaisia tuolta suusta löytyy, liian monta kauhutarinaa olen lukenut siitä kuinka ne pääsevät veren mukana sikiöön.

Muuten, mittasin vasiten sokerit ennen kuin oksennus lensi ja ne oli 5.7. Eli sen perusteella minulla olisi radi. Paastoaika toki mennyt yli 12 h mutta silti jos raja on 5.5 aamuisin niin mulla ne heittelee ainakin melkoisesti.

Hyviä vointeja kaikille!
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/OMEPRAZOL-ratiopharm-20-mg-14-enterokapselia mulla menee tämä aamua iltaa kun taustalla refluksi. Mutta käy kyllä toki muillekkin. Vaikka käyttö sallittu, tarkista asia omasta neuvolasta jos päädyt käyttämään vaikka kuurina.
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Kiitos vinkeistä, sain nyt jotkut eomepratzolit, eli melkein samat kuin nämä mutta ilmeisesti vielä tuhdimmat pillerit. Aamulla yritin ottaa omepratzolia kun kaapista löytyi mutta ylöshän se tuli. Hammaslääkäri totesi että hampaat on kunnossa ja sanoi että nielu punertaa todella kovasti. Siitä sitten meninkin suoraan infektio polille jossa katsottiin että nestetasapaino huono ja lääkäri katsoi kurkkuun ja sanoi että minulla on paha angiina. Aika jännä, onhan kurkku toki kipeä mutta en ole eläessäni sairastanut angiinaa ja nyt se muka ois. Vasta torstaina saan nieluviljelytulokset mutta antibiootit aloitettiin jo.

Kyllä tämä aamu ja kaikki sai taas niin vahvasti alkuraskauden mieleen että huhhhhhh. Maha on ihan kipeä ja kuralla oksentelusta ja hieman vauvan hyvinvointi huolettaa. Onneksi pikkuisen liikkeet tuntuu, vaikka siltikin pelottaa että tauti, oli tämä sitten virus tai bakteeriperäistä pääsisi vauvaan.
Oho, mutta hyvä että syy kipuun löytyi ja sait lääkkeet, pääset parantumaan. <3
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
-Suopursu
Närästys on pysynyt lievänä kun olen vähentänyt kahvin juontia. Noin 1 rennie/viikko on nyt mennyt.

Painon noususta ei ole vielä moitittu, vaikka lähtöpainoa oli reilusti.

Paranemisia Sannaap123.lle! Minulla on lapsuudessa ja aikuisena ollut useasti angiina. Lääkkeillä paranee yleensä nopeasti ja harmi kun siellä ei ole käytössä pikatestit. Parissa tunnissa olisi saanut tulokset.
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Tänään pyörähti käyntiin uusi raskausviikko ja samalla päästiin puoliväliin tätä raskautta. Tai ainakin noin puoliväliin. Tuntuu, että aika on tähän pisteeseen mennyt tosi hitaasti, vaikka kuitenkin aika nopeasti. Nyt varmaan alkaa aika kulumaan nopeammin, kun on erilaisia käyntejä reippaammin alkaen ensi viikosta, kun päästään rakenneultraan. ❤
 
Jes kiva että aletaan seuraaman tarkemmin rakenneultran jälkeen, varmasti mieltä rauhoittavaa kun tilannetta seurataan tarkemmin <3.

Minulla iski allerginen reaktio oikeaan käteen antibiootista, tajusin sen vasta sen jälkeen kun ehdin aamun antibiootin ottaa. Turhauttaa todella paljon tämä jatkuva takaiskujen tuleminen ja varsinkin se kun vauvan puolesta huolettaa jo valmiiksi. Terveydenhuolto ei oikein osaa sanoa juuta eikä jaata tilanteeseen, odottelen vain konsultaatiopuhelua lääkäriltä että mihin antibiootteihin vaihdetaan.
Onko kellään mitään kokemusta tällaisesta? Todella inhottavaa, kunhan vain ei pikkuinen kärsisi siitä etät äidillä on vähän nyt kaikkea kropassa meneillään. Ajattelin myös neuvolaa infota siitä, että aamusoskeri oli taas 5.7 aamulla, 11h paastolla. En tiedä vaikuttaako antibiootit siihen ja pienoinen stressi, mutta on ne silti koholla.
Onpas ikävää! Noi antibiootit on hankalia kun ne jotka käy raskauden aikana, monesti tekee allergiaa. Tai jos on yhdestä saanut, niin saa sitten muistakin. Infektio toki voi sokereihin vaikuttaa. Oliko sulla jo sokerirasitus?
Vauvat on onneksi melko sisukkaita ja äidin kehokin pyrkii pitämään sikiöstä hyvän huolen omalla kustannuksellaan, joten toivottavasti pikkuinen ei sinun vaivoista hätkähdä. :)
 
Täällä viikko 20 meneillään.

Mitään kolotuksia tai oloja ei ole ollut, joten hyvin helposti etenee. Painon nousu kyllä hiukan pelottaa täälläkin, kun nyt jo 2kiloa tullut viimeneukkarissa kun katsottiin ja vielä ei kai merkittävästi ole sikiö/kohtu sitä painoa lisännyt. :D
Ensi viikolla rakenneultra, jonka jälkeen ajattelin alkaa hiljalleen hankkimaan tarvittavia juttuja, ettei sitten rysähtäisi talous kerralla.

Tietääkö joku vinkata, olisiko jossain jotain listaa, että mitä pitäisi olla (tai olisi siis hyvä olla) valmiina jo ennen synnytystä? Ihan niistä siteistä lapsivedelle alkaen, josta täälläkin oli puhetta.

Tai olisiko kiinnostusta täällä aloittaa tarvikelistaa tähän muun keskustelun oheen, jonka voisi sitten aina kopioida ja lisätä omat vinkkinsä tai tavarasuosituksensa? Tai jopa linkit omiin hankintoihin. Kamalasti pitäisi Googlettaa infoa ja eihän sitä silti osaa kaikkea ajatella, esim. tuota lapsiveden tihkumista.
 
vierailija
Vauvan vaipat toimii parhaiten lapsivedelle, ei ne ihan 1 kokoiset, 2-3 alkaa olla Ok. Meillä oli onneksi niitä viimeksi koska sitä vettä tuntuu tulevan litroittain. Mitkään siteet ei tossa vaiheessa välttämättä riitä. Pyyhe kans autoon pepun alle.
 
  • Tykkää
Reactions: riiskakku
Täällä viikko 20 meneillään.

Mitään kolotuksia tai oloja ei ole ollut, joten hyvin helposti etenee. Painon nousu kyllä hiukan pelottaa täälläkin, kun nyt jo 2kiloa tullut viimeneukkarissa kun katsottiin ja vielä ei kai merkittävästi ole sikiö/kohtu sitä painoa lisännyt.
Ensi viikolla rakenneultra, jonka jälkeen ajattelin alkaa hiljalleen hankkimaan tarvittavia juttuja, ettei sitten rysähtäisi talous kerralla.

Tietääkö joku vinkata, olisiko jossain jotain listaa, että mitä pitäisi olla (tai olisi siis hyvä olla) valmiina jo ennen synnytystä? Ihan niistä siteistä lapsivedelle alkaen, josta täälläkin oli puhetta.

Tai olisiko kiinnostusta täällä aloittaa tarvikelistaa tähän muun keskustelun oheen, jonka voisi sitten aina kopioida ja lisätä omat vinkkinsä tai tavarasuosituksensa? Tai jopa linkit omiin hankintoihin. Kamalasti pitäisi Googlettaa infoa ja eihän sitä silti osaa kaikkea ajatella, esim. tuota lapsiveden tihkumista.
https://www.lily.fi/blogit/juliaihminen/taydellinen-lista/

Tossa on linkki, jossa on aika hyvin listattuna kaikki tarpeellinen, ainakin synnytyksen jälkeiseen aikaan. Lapsiveden tihkumista varten mulla itellä on eläinten pissa-alustoja(jäänyt ylimääräiseksi, niin sama käyttää). Housuihin varmaan sitten tosiaan noita vaippoja tai mahdollisimman paksuja siteitä, jos tarvetta on. Jälkivuodolle käytin paksuja Libressen yösiteitä, siis oikeasti paksuja. Ja sairaalasta voi jonkun ottaa mukaan. Mulla oli ekat menkat synnytyksen jälkeen aivan karseat ja ne tuli viikko jälkivuodon loppumisen jälkeen, vuodin siis käytännössä viisi viikkoa lähes putkeen. Tunnissa tuli sairaalan side täyteen(oltiin vauvateholla silloin vielä, niin sain käyttööni) useamman päivän ajan. Onneksi suurimmalla osalla ei noin aikaisin ala menkat, meillä on sukuvika. :cautious:
 
  • Tykkää
Reactions: Nima88 ja riiskakku
Tänään oli neuvola, jossa saatiin todistus raskaudesta ja kohta voisi alkaa tilaamaan äitiyspakkaukset! Ajattelin odotella perjantaihin, kun uusi pakkaus julkaistaan, jos se onkin mieluisampi. Silloin voisi jättää tilaamisen myöhemmäksi ja kokeilla josko saisi sen. Tänä vuonna julkaisu on noin 1,5 kk aiemmin kun viime vuonna niin liekö heinäkuisille olis mahdollista saada uusi :)

Vauvat kasvaa hyvää vauhtia ja sykkeet kuului mukavasti. Sf-mitta vastaa jo yksösraskauden 32 viikkoa, kun nyt menossa 23. viikko. Tätä pitäisi vielä kolmisen kuukautta kasvatella ja nyt jo näytän siltä, että muutaman viikon päästä olisi laskettu aika :D Painokin nousee omasta mielestä nopeaa, mutta toistaiseksi neuvolalle se on ollu ok. Yhteensä +8 kg raskauden aikana.

Minä sain kortisonipiikin lonkkaan kun en voinut enää nukkua lonkkien kovan kivun vuoksi. Auttoi ainakin toistaiseksi ja olen nyt pari yötä nukkunut ihan hyvin :) aiemmin nukuin puolen tunnin pätkissä läpi yön ja nyt herään nelisen kertaa yön aikana eli suuri parannus!

Onko muilla jalkaterät turvonneet? Kävin ostamassa kokoa suuremmat kengät, kun mahtui enää yhdet juoksulenkkarit ja vaelluskengät :D
 
Mä en tiennytkään, että äitiyspakkauksen julkaisu on jo tällä viikolla! Oon miettinyt millon julkaistaan. Mun mielestä viime vuonna uuden pakkauksen sai jo osa kesäkuisista, jos muistan oikein. Jollakin palstalla oli muistaakseni tästä sillon keskustelua. Eli heinäkuiset varmaan tänä vuonna sais uuden, etenkin jos tilaa vasta huhtikuussa. Toukokuun lopussa tarvii vasta itsellä tilata, joten voi vitkutella, jos haluaa ehdottomasti ton uuden.

Ei oo onneksi vielä turvotuksia. Käytän tosin töissä tukisukkia päivittäin, joten en tiedä olisiko ilman niitä. En ole kyllä viikonloppuisin huomannut normaalista turvotuksesta poikkeavaa.
 
Oi onpa kiva että perjantaina pääsee katsastamaan uuden äippäpaketin, uutta tietoa minullekin! :)
@Nöppöset vielä ei jalkaterät ole turvonneet, ennen kyllä ovat varsinkin lopussa olleet niin turvoksissa ettei kesään mennessä mahtunu kuin miehen 43 crocsit, mutta sinulla taitaa nämä kaikki tulla ehkä muita aiemmin? Ihanaa että sinun vauvat kasvaa hyvin ja sinunkin unenlaatu parantunut <3

Miten muilla onko käden puutumista tai sormien pistelyä ollut? Minulla nyt pari päivää, tiedä sitten liittyykö siihen että ensimmäisistä antibiooteista sain allergisen reaktion käsiini ja antibiootit vaihdettiin toisena päivänä, vai onko nyt tulossa rannekanavan oireyhtymä tai jtn.
Onneksi antibiootit nyt lopetettiin kesken kun nieluviljely oli puhdas. Lisäksi antibiootin takia minulla pukkaa hiivaa, eilen paperiin jäi jopa verta, mutta paikansin tämän veren ulkosynnyttimien kohdalle, saatoin raapia ehkä liikaa tuota alapäätä, heh..... Tk:sta suositeltiin olemaan laittamatta mitään hiiva lääkettä (myöhäistä, käytin jo canesten voidetta) sillä he epäilivät että oireet helpottavat nyt kun antibiootit keskeytettiin.

Minusta aina tuntuu että kun nykyään tänne kirjoitan niin mulla on aika paljon vaivoja ja niin niitä onkin kyllä :D toistaiseksi kaiken kanssa onneksi pärjää, mutta pahoittelut näistä valivali viesteistä...
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Oi onpa kiva että perjantaina pääsee katsastamaan uuden äippäpaketin, uutta tietoa minullekin!
@Nöppöset vielä ei jalkaterät ole turvonneet, ennen kyllä ovat varsinkin lopussa olleet niin turvoksissa ettei kesään mennessä mahtunu kuin miehen 43 crocsit, mutta sinulla taitaa nämä kaikki tulla ehkä muita aiemmin? Ihanaa että sinun vauvat kasvaa hyvin ja sinunkin unenlaatu parantunut <3

Miten muilla onko käden puutumista tai sormien pistelyä ollut? Minulla nyt pari päivää, tiedä sitten liittyykö siihen että ensimmäisistä antibiooteista sain allergisen reaktion käsiini ja antibiootit vaihdettiin toisena päivänä, vai onko nyt tulossa rannekanavan oireyhtymä tai jtn.
Onneksi antibiootit nyt lopetettiin kesken kun nieluviljely oli puhdas. Lisäksi antibiootin takia minulla pukkaa hiivaa, eilen paperiin jäi jopa verta, mutta paikansin tämän veren ulkosynnyttimien kohdalle, saatoin raapia ehkä liikaa tuota alapäätä, heh..... Tk:sta suositeltiin olemaan laittamatta mitään hiiva lääkettä (myöhäistä, käytin jo canesten voidetta) sillä he epäilivät että oireet helpottavat nyt kun antibiootit keskeytettiin.

Minusta aina tuntuu että kun nykyään tänne kirjoitan niin mulla on aika paljon vaivoja ja niin niitä onkin kyllä toistaiseksi kaiken kanssa onneksi pärjää, mutta pahoittelut näistä valivali viesteistä...
Kiva että on muitakin valivalivali kun minä :D
Mulla ei oo puutumisia tai pistelyä,ei oo varmaan missään raskaudessa ollutkaan.
Paitsi nyt ja edellisessä vasen jalka, johtuu tuosta selkäkivusta.
Turvotustakaan ei ole ikinä ollut, nyt toki kun on viimeisillään kesällä niin voi tullakki. Oon aikaisemmin ollu kesän aikaan jokaisesta puolessa välissä raskauttq,voihan tukaluus mitä sitä vielä tästäkin tulee :D

Mä oon herkkä hiivalle, jos oireita tulee niin laitan kans canesten voidetta. Eka koitan bepanthenia, jos kutina johtuu vaan kuivuudesta..
 
vierailija
Mulla on kädet aamusin, kun herään todella puuduksissa en ole edes osannu yhdistää sitä tähän raskauteen johtuvaksi syyksi. Olen vaan ajatellut nukkuvan käsien päällä. Jalat myös turvonnu niin, että meni iho rikki varpaiden välistä, kun oli pidemmän ajan lenkkarit jalassa. Ostin kirppikseltä pari numeroa isommat talvi saappaat jotka on mukavat, kun on valmiiksi löystyny niin istuu hyvin jalkoihin. Kantapäät ovat aivan loppu työpäivien jälkeen, kun joutuu turvakengät jalassa ravata. Kiva kuulla, että huomenna julkaistaan se uusi äp olen tässä, myös pohtinu jos ehtisi näkemään sen vaihtoehdon ennenku teen päätöksen otanko ollenkaan. Tuntuu turhalta osa niistä vaatteista. Ensimmäisen kohdalla otin sen pakkauksen. Toisen kohdalla en ottanut. Ja nyt olen lähes kaikki niiden jäljiltä laittanu eteen päin tarvikkeista, mutta kirppareilta olen jo paljon vaatteita ostanut. Turvaistuin ja vaunut pitää vielä hommata + kaikki pikku sälä
 

Yhteistyössä