Heinäkuiset 2021

Olen tässä vähän jo omaa aikaani edellä, mutta onko kukaan lukenut tuosta Epi-no Delphinestä?
Itseäni vähän pelottaa totaali repeäminen ja olen vähän miettinyt tuon ostamista, niin huikeita synnytystarinoita käyttäjillä...

Tuossa vielä linkki tohon keskusteluun täällä aiheesta:
Olen itsekin yrittänyt tästä vähän etsiä tietoa ja täällä Australiassa tämä laite on ilmeisesti aika yleisesti käytössä. Mulla on kahden viikon päästä ensimmäinen aika synnärille kätilöä tapaamaan niin täytyy kysellä tarkemmin heidän suosituksia laitteesta. Laittelen tänne sitten viestiä että mitä olen oppinut ☺
 
Olen itsekin yrittänyt tästä vähän etsiä tietoa ja täällä Australiassa tämä laite on ilmeisesti aika yleisesti käytössä. Mulla on kahden viikon päästä ensimmäinen aika synnärille kätilöä tapaamaan niin täytyy kysellä tarkemmin heidän suosituksia laitteesta. Laittelen tänne sitten viestiä että mitä olen oppinut ☺
Joo, ois tosi kiva kuulla!
 
Moikka, täällä yksi lisää radi diagnoosin raja arvolla 5.4 saanut. Raskaus on miltei puolivälissä, ja kolmas laatuaan. Ensimmäisessä raskaudessa oli myös radi joka oli ruokavailohoitoinen ja raskausaika menikin kyllä hyvin ja vauva oli normaalikokoinen.
En saanut neuvolasta minkäänlaisia ohjeita tai lappusia, muuta kuin ohjeeksi mitata viikon ajan sokeria kotona ja pistää tulosket ipanaan synnytyssairaalaan nähtäväksi. Olisin halunnut nöhdä ravintoterapeutin tai diabeteshoitajan ja olenkin nyt sitten mitannut sokereita kuin hullu joka välissä koska en halua niitä nostattaa ruoka aineilla jotka tuloksia nostaisivat...
Mietinkin osaatteko te kokeneemmat neuvoa minua, kun aamun paastosokeri pitäisi mitata ennen aamupalaa, jonka syön yleensä klo 9 maissa aika tasa joka aamu. Tänään heräsin kaksi tunti aikaisemmin mittaamaan sokeria (en tiedä mikä hulluus minulla on... ) ja tulos oli 6.1. Säikähdin kamalasti ja nousin sohvalle lueskeleaan jo insuliinihoidosta sun muusta ja mittasin sokerin sitten uudelleen tunnin päästä kun olin päättänyt että kyllä minä nyt aamupalaa syön ja sokeri olikin 4.7 enää. Kumpi sokeri on oikein, heti herättyäni vai ennen aamupalaa ottamani? Sokerit on olleet hyvät nyt muuten mutta kylä tuo säikäytti kun oli noin ylhäällä nyt.... Sanottakoon vielä että illalla koen aina nälkää ja saatan syödä real ruisleivän klo 11 maissa vielä. Se ilmeisesti saattaa ollaa liikaa paastosokereille? Toinen vaihtoehto että en syö tarpeeksi kun minulla on nälkä iltaisin.. Anteeksi kun tänne vuodatan tuntuu vain niin hölmöltä koko tilanne kun neuvolallakin oli vain kiire työntää minulle mittari ja toivotella hyvät jatkot, joten sinne soitto tuntuu ihan hössötykseltä...
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Moikka, täällä yksi lisää radi diagnoosin raja arvolla 5.4 saanut. Raskaus on miltei puolivälissä, ja kolmas laatuaan. Ensimmäisessä raskaudessa oli myös radi joka oli ruokavailohoitoinen ja raskausaika menikin kyllä hyvin ja vauva oli normaalikokoinen.
En saanut neuvolasta minkäänlaisia ohjeita tai lappusia, muuta kuin ohjeeksi mitata viikon ajan sokeria kotona ja pistää tulosket ipanaan synnytyssairaalaan nähtäväksi. Olisin halunnut nöhdä ravintoterapeutin tai diabeteshoitajan ja olenkin nyt sitten mitannut sokereita kuin hullu joka välissä koska en halua niitä nostattaa ruoka aineilla jotka tuloksia nostaisivat...
Mietinkin osaatteko te kokeneemmat neuvoa minua, kun aamun paastosokeri pitäisi mitata ennen aamupalaa, jonka syön yleensä klo 9 maissa aika tasa joka aamu. Tänään heräsin kaksi tunti aikaisemmin mittaamaan sokeria (en tiedä mikä hulluus minulla on... ) ja tulos oli 6.1. Säikähdin kamalasti ja nousin sohvalle lueskeleaan jo insuliinihoidosta sun muusta ja mittasin sokerin sitten uudelleen tunnin päästä kun olin päättänyt että kyllä minä nyt aamupalaa syön ja sokeri olikin 4.7 enää. Kumpi sokeri on oikein, heti herättyäni vai ennen aamupalaa ottamani? Sokerit on olleet hyvät nyt muuten mutta kylä tuo säikäytti kun oli noin ylhäällä nyt.... Sanottakoon vielä että illalla koen aina nälkää ja saatan syödä real ruisleivän klo 11 maissa vielä. Se ilmeisesti saattaa ollaa liikaa paastosokereille? Toinen vaihtoehto että en syö tarpeeksi kun minulla on nälkä iltaisin.. Anteeksi kun tänne vuodatan tuntuu vain niin hölmöltä koko tilanne kun neuvolallakin oli vain kiire työntää minulle mittari ja toivotella hyvät jatkot, joten sinne soitto tuntuu ihan hössötykseltä...
Aina tulisi mitata samaan aikaan tai ainakin yhtä pitkän paaston jälkeen. Muuten ei ole vertailukelpoisia tuloksia. Jos nyt miettii, että oot syönyt klo 11 ja oot mitannut sokerin noin 8 tunnin paaston jälkeen, kun yleensä mittaat 10 tunnin paaston jälkeen. Eli paastoarvoksi ei tuo 8 tuntia riitä. Toisilla myös elimistölle riittää 10 tuntia ja toiset tarvitsee sen 12 tuntia, ennen kuin kroppa alkaa muodostaa itse sokeria. 12 tunnin jälkeen käytännössä kaikkien elimistö alkaa itse pukkaamaan sokeria elimistöön, joten sen pidempää paastoa ei tule pitää.
 
Mulla oli eilen aamulla sokerirasitus. En uskalla mennä itse katsomaan omakantaa kun käsitin että neuvolan terkka soittaa mulle? Ja luulin että soittaa jokatapauksessa, vai oliko sittenkin että vain jos arvot sanoo että diagnoosia pukkaa, mutta en tiedä sitten.

Kuinka nopeasti yleensä nuo sokerirasituksen tulokset tulee ja ilmoitetaan? Miten teillä muilla tehtiin?

Ilmeisesti ainakin soitto menee itsellä ensi viikolle kun ei vkl ole neuvola auki...
 
Mulla oli eilen aamulla sokerirasitus. En uskalla mennä itse katsomaan omakantaa kun käsitin että neuvolan terkka soittaa mulle? Ja luulin että soittaa jokatapauksessa, vai oliko sittenkin että vain jos arvot sanoo että diagnoosia pukkaa, mutta en tiedä sitten.

Kuinka nopeasti yleensä nuo sokerirasituksen tulokset tulee ja ilmoitetaan? Miten teillä muilla tehtiin?

Ilmeisesti ainakin soitto menee itsellä ensi viikolle kun ei vkl ole neuvola auki...
Mun piti itse soittaa neuvolaan tuloksista, eivät näkyneet Omakannassa itselle kuin vasta tulosten puhelimessa saamisen jälkeen. Mulla oli silloin kanssa pe sokerirasitus, ja ma aamulla sain tulokset soittamalla.
Tämäkin saattaa olla paikkakuntakohtaista miten nopsaan tulokset saa ja näkeekö ne itse heti suoraan Omakannasta vai ei.
Niin, ja omat tulokset olivat siis kunnossa, ei pulmia niissä (paastoarvo oli lähellä raja-arvoa, mutta ei siis aiheuttanut mitään toimenpiteitä kun ei ylittänyt rajaa).
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
@Suffeli87 Mulla sokerirasituksen tulos tuli kai samana päivä jo, tosin huomasin sen omakannassa vasta seuraavana. Ei ollut mitään puhetta, miten tulokset kerrotaan, mutta samalla viikolla sattui olemaan neuvola, niin siellä asia vahvistettiin, tulos siis normaali. Tämä pk-seudulla.

Mulla on nyt alkaneet liitoskivut, joita osasinkin edellisen raskauden perusteella jo odottaa. Eilen oli alavatsa vasemmalta puolelta ihan hiton kipeä ja tunsin, että kyse on juurikin liitoskivuista. Ikävän aikaisin ne mulla alkoi jälleen. Toivon mukaan ei mene kovin pahaksi.
 
Mulla on kans liitoskipuja ja oon nyt parina yönä heräillyt siihen, kun lonkkia polttaa ja särkee. Tilasin eilen tukovyön ja toivon että siitä olisi jotain apua. Alaselässä on myös kipuja mutta pahimmillaan ovat silloin kun jotain nostelee. Lonkat provosoituvat jo kauppareissun aikana
 
@Angervo76 toivottavasti ei pahene kivut! Mullakin liitoskivut alkoivat muutama viikko sitten satunnaisina ja nyt kahden viikon ajan ovat jo päivittäin ja etenkin öisin läsnä. Lonkkiin, nivusiin, häpyluuhun, SI-niveliin sattuu :( herään tunnin välein öisin vaihtamaan asentoa ja pystyn tekemään enää rauhalliseen tahtiin lyhyitä kävelylenkkejä. Joka askeleella sattuu, kuten myös asennonvaihdot, ylösnouseminen, vaatteiden pukeminen. Ei ihan sitä mitä kuvittelin alkuraskaudessa. Ajattelin hiihtäväni koko kevätkauden. Neuvolassa kysyttiin jo olenko miettinyt sairauslomalle jäämistä. Olin ajatellut sinnitellä töissä maaliskuun loppuun, mutta nyt toivon jos helmikuun loppuun jaksaisi. Silloinkin tippuisin noin kuukaudeksi sairauspäivärahalle :S

Onko kellään kokemusta, voiko kivut vielä hellittää vai paheneeko ne vaan?
 
Mullakin on liitoskipuja ollut jo pidemmän aikaa, etenkin ylösnoustessa ja yöllä. Kipuja on nivusissa ja lonkassa. Lisäksi polvet oireilee. Mulla on muutenkin löysät nivelet, niin on nopeammin tullut. Vaihtelee kyllä pitkälti päivittäin kipujen määrä, ainakin toistaiseksi. Ilmeisesti voi pahentua raskauden mittaan tai sitten ei ja on kauhean yksilöllistä miten paljon oireilee. Mulla nää kivut on pitkälti samanlaisia kuin muutenkin mulla nivelissä, joten vielä oon pärjännyt. Yhtenä yönä tällä viikolla meni aikaa etsiessä asentoa kun lonkkaa poltti niin paljon, muuten yleensä selviää tosiaan vaan kyljen kääntämisellä. Istumatyö jonkin verran jännittää jatkossa, kun pitkäaikaista seisomistakaan ei suositella raskauden edetessä.
 
Kipuilua täälläkin siinä määrin, että menee 2-3× päivässä panacod kera panadolin, riippuu vähän. Pelkkä panadol ei auta. Ennestään selkävaivoja joihin syöty vaikka mitä,edellisessä raskaudessa jäi panacod lääkärin määrämänä tietenkin listalle ja synnytys ois käynnistetty aikaisemmin kovien kipujen takia, en pystyny kunnolla liikkumaan. Kaveri syntyikin toiswn toimenpiteen johdosta, jonka piti auttaa selkäkipuihin 36+3. Viime synnytyksen jälkeen ei ollut mitään ongelmia, en tarvinnu särkylääkkeitä ollenkaan. Nyt tuo panacod on vähän niin ja näin, ei auta pitkään mutta en viiti hirveesti taas syödä sitä. Sitten kun koittaa olla ottamatta niin kivut yltyy niin että itku tulee. Täytyis välttää raskasta tekemistä, esim puiden kantoa (lämmitys), lumihommat ym. Mutta tulee niin turha olo kun pienestäkin kivut voimistuu, on niiiiin mitätön olo. Vasen puoli,alaselkä,lonkka ihan hemmetin kipee, joka säteilee varpaisiin asti niin että puutuu. Huoh. Puolet ajasta vielä olis jäljellä, ollaan tehty vauvan kans sopimus että hänkään ei loppuun asti nautiskele oloistaan tuolla ;)

Te jotka seurailette sokereita (ei diabeetikot), laskeeko teillä sokerit? Oon satunnaisesti niitä mittaillu ja ollu ok, tänään tuli yhtäkkiä aivan jäätävä tärinä ja olin sekunnissa hiestä ihan märkä ja heikotti, sain mitattua sokerit 3,4 ja toki söin heti niin pienen kylmyyden ja tykytysten jälkeen olo helpotti. Vähän samanlaista ollu viime raskaudessa mutta en oo älynny mitata sokereita, ennen kun tärinä on menny siihen että hiki nousee pintaan ja rupee heikottaa, oon kerenny syömään..

Rv 19+0
 
Hei nyt on paniikki! Mulla on nyt rv 15+2, 4 päivää sitten neuvolassa pienen syke kuultu.

Äsken kävin pissalla niin pyyhkiessä tuli kahden nuppineulanpään kokoinen pieni tummanruskea lima... Ei verta lainkaan, vain tuo lima.

Onko kellään ollut mitään vastaavaa ikinä?
Jumppailin kevyesti tänään, voisko johtua siitä? Rupes itkettää ja pelottaa ihan hulluna ja nyt on vielä viikonloppu niin ei voi neuvolaankasn soittaa!
 
Mie oon nyt viikon verran seurannut sokereita, ja viimein näyttää löytyvän oikeat ruuat ja määrät joilla sokeriarvot pysyy sallituissa rajoissa. Eli syötävä mahdollisimman säännöllisesti ja pieniä annoksia kerrallaan. Mulla ei sokeri putoa liian alas tai ei oo ainakaan vielä niin tehnyt aamulla paastoarvo 4,8 ja 5,4 välillä.

Liitoskipuja ei ole vielä ollut (16+6), mutta iltaisin olo on huono eikä oikein tee mieli syödä mitään. Neuvolasta mietti, että pitäskö kilpirauhasarvot uudelleen mitata. Niissä ei ole ollut mitään häikkää. Itse mietin että vaikuttaako tuo alhainen hemoglobiini oloon.

Tänään hypistelin Lindexissä pieniä koon 44 vauvanvaatteita ja toiveissa olisi löytää 2 vuoden 2017(?) äitiyspakkauksen pöllö makuupussia tai toisena haluaisin semmosen metsän eläimet version
 
Hei nyt on paniikki! Mulla on nyt rv 15+2, 4 päivää sitten neuvolassa pienen syke kuultu.

Äsken kävin pissalla niin pyyhkiessä tuli kahden nuppineulanpään kokoinen pieni tummanruskea lima... Ei verta lainkaan, vain tuo lima.

Onko kellään ollut mitään vastaavaa ikinä?
Jumppailin kevyesti tänään, voisko johtua siitä? Rupes itkettää ja pelottaa ihan hulluna ja nyt on vielä viikonloppu niin ei voi neuvolaankasn soittaa!
Jos arveluttaa, niin soita päivystykseen....
 
Hei nyt on paniikki! Mulla on nyt rv 15+2, 4 päivää sitten neuvolassa pienen syke kuultu.

Äsken kävin pissalla niin pyyhkiessä tuli kahden nuppineulanpään kokoinen pieni tummanruskea lima... Ei verta lainkaan, vain tuo lima.

Onko kellään ollut mitään vastaavaa ikinä?
Jumppailin kevyesti tänään, voisko johtua siitä? Rupes itkettää ja pelottaa ihan hulluna ja nyt on vielä viikonloppu niin ei voi neuvolaankasn soittaa!
Onko kipuja tai vuoto lisääntyny? Voiko olla että ois peräpukamaa tms joka vuotais? Akuutissa tapauksessa päivystävään paikkaan yhteys, eli meillä ainakin synnärille. Jos ei muuta ole nyt ollut niin koita levätä ja soittaa ma neuvolaan, ymmärrän kyllä pelkosi ja huolesi <3
 
Onko kipuja tai vuoto lisääntyny? Voiko olla että ois peräpukamaa tms joka vuotais? Akuutissa tapauksessa päivystävään paikkaan yhteys, eli meillä ainakin synnärille. Jos ei muuta ole nyt ollut niin koita levätä ja soittaa ma neuvolaan, ymmärrän kyllä pelkosi ja huolesi <3
Ei kipuja, eikä mitään vuotoa ole tullut, vain tuo yksittäinen pienen pieni "kappale", ei siis lainkaan verta, vaan puhtaalla paperilla tuo parin nuppineulanpään kokoinen tumma lima. Soitin synnärille niin hän sanoi että ei kuulostaa miltään mistä pitäisi olla huolissaan, että se kohdunkaulan alue on aika verekästä aluetta nytten ja siellä on se limatulppa, niin tuo voi olla vain pienesti sieltä tullut. Yritän rauhoittua, mutta ei kovin helppoa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kipuja, eikä mitään vuotoa ole tullut, vain tuo yksittäinen pienen pieni "kappale", ei siis lainkaan verta, vaan puhtaalla paperilla tuo parin nuppineulanpään kokoinen tumma lima. Soitin synnärille niin hän sanoi että ei kuulostaa miltään mistä pitäisi olla huolissaan, että se kohdunkaulan alue on aika verekästä aluetta nytten ja siellä on se limatulppa, niin tuo voi olla vain pienesti sieltä tullut. Yritän rauhoittua, mutta ei kovin helppoa ole.
No ei varmasti ole :( jos jotain muutosta tulee niin synnärille sit vaan näytille. Tsemppiä <3
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
vierailija
Ei kipuja, eikä mitään vuotoa ole tullut, vain tuo yksittäinen pienen pieni "kappale", ei siis lainkaan verta, vaan puhtaalla paperilla tuo parin nuppineulanpään kokoinen tumma lima. Soitin synnärille niin hän sanoi että ei kuulostaa miltään mistä pitäisi olla huolissaan, että se kohdunkaulan alue on aika verekästä aluetta nytten ja siellä on se limatulppa, niin tuo voi olla vain pienesti sieltä tullut. Yritän rauhoittua, mutta ei kovin helppoa ole.
Hei! Mulla tänään viikot 15+2. Ollut vähän väliä tiputteluvuotoa ja muutama viikko sitten vuoti hetkellisesti ihan kunnolla, katsottiin ultrassa ja kaikki oli hyvin. Vuodon syyksi epäiltiin katkennutta verisuonta (verimäärä lisääntynyt niin paljon), myös limakalvojen verekkyys lisääntynyt ym mahdollisia syitä oli monta. Toivottavasti sielläkin kaikki hyvin♥
 
  • Rakkaus
Reactions: Suffeli87
Hei! Mulla tänään viikot 15+2. Ollut vähän väliä tiputteluvuotoa ja muutama viikko sitten vuoti hetkellisesti ihan kunnolla, katsottiin ultrassa ja kaikki oli hyvin. Vuodon syyksi epäiltiin katkennutta verisuonta (verimäärä lisääntynyt niin paljon), myös limakalvojen verekkyys lisääntynyt ym mahdollisia syitä oli monta. Toivottavasti sielläkin kaikki hyvin
Kiitos viestistä <3 mun järki sanoo et kaikki on aivan hyvin. Se oli siis niin pieni, ihan vauvan kynnen kokonen sellanen vanha veri/lima... Toivotaan et ois täysin harmitonta! Oispa nyt ollut kotidoppler... En tiiä kuinka mun neuvola ottaa samanpäivän aikana tsekkiin jos maanantaina soitan...
 
Hei! Mulla tänään viikot 15+2. Ollut vähän väliä tiputteluvuotoa ja muutama viikko sitten vuoti hetkellisesti ihan kunnolla, katsottiin ultrassa ja kaikki oli hyvin. Vuodon syyksi epäiltiin katkennutta verisuonta (verimäärä lisääntynyt niin paljon), myös limakalvojen verekkyys lisääntynyt ym mahdollisia syitä oli monta. Toivottavasti sielläkin kaikki hyvin
Oliko sulla muuten ruskeaa vai ihan punaista noi tiputtelu ja se vuoto? Ja oliko sulla kohdunkaula ihan kiinni kans?
 
Ihan normaali! Ei ole tuon yhden kerran jälkeen tullut pyyhkiessä kuin puhdas paperi. Sisimmässäni oon varma et kaikki on hyvin ja samoin mun mies, mut ehdin jo eilen tori.fistä ostaa kotidopplerin joka haetaan miehenkaa täs aamupäivällä.. Täytyy vaan muistaa olla sit rauhallinen koska neuvolan tädilläkin hetki kesti maanantaina ennenkun sykkeen löysi ja sillonkin vauva livahti nopeesti muualle piiloon. Soitan sit huomenna vielä neuvolaan ja kysyn et voisko sitä päästä näytille vielä...
 

Yhteistyössä